MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Bob Dylan Meter.

zoeken in:
jordidj1 schreef:
(quote)

Geen ruzie maken jongens

ik vind het trouwens ook een frappante opmerking, zeker voor een albumopener. “Laat ik even één van mijn favoriete album aller tijden beluisteren......oh ja, die opener vind ik niet zo sterk eigenlijk”. Ik vraag me dan af of je het dan geen moodkiller is

DTTIA 8,7
Desire 9,6

Blijkbaar niet. Ik kende Hurricane al jarenlang via de Top 2000 voordat ik Desire 10 jaar geleden eens in zijn volledigheid hoorde bij een vriend van mij die alle platen van Bob Dylan bezat. En dan ga je voorbij de opener. Met name Sara, Joey, One More Cup of Coffee en Oh Sister vind ik pareltjes. Rest zeker niet onaardig behalve Hurricane. Dus nee uiteindelijk heeft dat me niet tegengehouden het nummer te gaan waarderen.

Een van de leuke aspecten van Bob Dylan is toch dat hij altijd discussie uitlokt en de meningen over zijn songs, zelfs onder Dylan liefhebbers, vaak verdeeld zijn. En elke periode van Dylan heeft zijn eigen liefhebbers waarbij de liefhebber van een andere periode afhaakt, denk bv aan Dylan's religieuze periode.
Deze periode nam een aanvang met het in 1979 verschenen, Slow Train Coming. En ook de twee opeenvolgende albums, Saved (1980) en Shot Of Love (1981), behoren tot Dylan's religieuze periode en kan je eigenlijk wel van een trilogie spreken.
Het album Slow Train Coming werd opgenomen in Muscle Shoals (Alabama) onder productionele leiding van Jerry Wexler en met muzikale medewerking van o.a de helft van Dire Straits. Het album riep bij verschijnen onder veel Dylan liefhebbers afkeurende reactie's op. En ja, ik ben benieuwd of de opener van dit album, Gotta Serve Somebody, ook hier tot verdeelde beoordelingen en reactie's leidt.

4. Bob Dylan - Gotta Serve Somebody

Hier weet Dylan mij niet te pakken. Iets te veel couplet + refein in herhalingmodus. En hier gaat zijn omstreden stem mij op ten duur wel tegen staan. Tekstueel wat drammerig. Maar dat is niet vreemd gezien zijn religieuze
move.

5.7

Niet alleen in deze trilogie (wat mensen vaak denken) heeft Dylan nog al es in zijn andere werken ook de religie aangehaald....., (al was het maar een zin in een tekst)
Van deze 3 vind ik Slow Train Coming het mooiste album met Knofler op gitaar
Ik hou ook van deze periode (kijk maar in mijn pers Top10)
Gotta Serve Somebody..8.5

Shot of Love vind ik een betere plaat, en op dit album staan ook betere songs dan deze bluesy opener (Precious Angel!), maar dit is een lekker loom nummer. Memorabel ook is volgende tekstflard:

"You may call me Bobby, you may call me Zimmy"

7

Deze (triologie)periode heb ik altijd aan mij voorbij laten gaan. Ik vind het (anno nu) wel een aardig nummer, maar verder dan dat ook niet ...

6.4

Ik ga mijn eerste 10 uitdelen. Ik vind Slow Train Coming geweldig album en ook de andere twee mogen er wezen om nog maar te zwijgen van Trouble No More uit de Bootleg reeks.
En Gotta Serve Somebody vind ik een prachtige gospel song.

Slow Train Coming vond ik altijd wel goed en Shot of Love vind ik ook wel goed, maar op Slow Train Coming staan er mijns inziens wel wat betere nummers. Toch vind ik Gotta Serve Somebody een alleraardigst nummer

7

Gotta Serve Somebody: 7, dit is wel lekker hoor

Political world 7
Don't rhink twice 9,5
Hurricane 9
Gotta serve somebody 6,2

Ik was nooit in Dylans reli-periode gedoken, maar gezien de enorm toegenomen waardering ervoor had ik eigenlijk wel iets meer hoogstaands verwacht. Langdradig nummer, slappe tekst. Hammond-orgel is wel leuk.

5

Bob Dylan - Gotta Serve Somebody : 6

In 1966 werd het dubbelalbum, Blonde On Blonde, uitgebracht. Het album wordt nu nog steeds als een van de hoogtepunten gezien van Dylan's oeuvre maar ook eindigt het album nog steeds hoog in allerlei lijsten.
De opname's voor Blonde On Blonde gingen in 1965 van start in New York maar de opname's gingen niet naar Dylan's zin. En uiteindelijke werden de opname's verder gedaan in Nashville op aanraden van producer Bob Johnson. Van de New York opname's zou alleen One Of Us Must Know (Sooner or Later) op de plaat terechtkomen. En dat is dan ook gelijk de keuze voor vandaag.

5. Bob Dylan - One Of Us Must Know (Sooner or Later)

Zeker niet het beste nummer op deze fabelachtige dubbelaar, maar gewoon een mooi Dylan-nummer. De Meester klinkt geïnspireerd, met een knappe mondharmonicasolo aan het eind. De echte ster van dit nummer vind ik echter ene Paul Griffin; zijn zwierige pianospel tilt deze song naar een hoger plan.

9

Jeetje, gewoon mijn favoriete Bob tout court komt nu al voorbij

10

Die piano idd

Muzikaal erg fijn, maar die stem

5,5

Gast
geplaatst: vandaag om 14:17 uur

geplaatst: vandaag om 14:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.