MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Neil Young Meter

zoeken in:
Het valt me nog alleszins mee, de cijfers voor Let Your Fingers do the Walking!

Morgen weer een lekker vuige rocker, harm1985?

Twee zelfs! Wel een beetje deep cuts

Zoals gezegd valt het gemiddelde me erg mee, na 10 stemmen staat het nummer op een 176e plaats met een 7.21 gemiddeld. Van mij krijgt het nummer een 8.3 overigens.

174. War Song | 7.23 | 20 stemmen
175. Sedan Delivery | 7.23 | 23 stemmen
176. Let Your Fingers do the Walking | 7.21 | 10 stemmen
177. Peace Trail | 7.20 | 23 stemmen
178. Love/Art Blues | 7.19 | 19 stemmen

Ik heb me overigens vergist AOVV, vandaag géén double-header, die komt morgen pas, daarna kunnen we alweer een top 250 kunnen gaan opmaken!

Soms is Neil Young briljant in zijn eenvoud. Let Your Fingers do the Walking is daar een prima voorbeeld van, maar ook Welfare Mothers is ogenschijnlijk simpel. Op Life doet hij er nog een schepje bovenop met Prisoners of Rock & Roll. Een onvervalste stamper, zoals hij dat eigenlijk alleen met Crazy Horse kan, waarop hij uithaalt naar alle critici van de band én zijn platenmaatschappij. Hij had Geffen vijf platen beloofd, die kregen ze; op de hoes van het album staat Young afgebeeld op een foto in een gevangeniscel, met in de muur 5 turfjes.

People tell us that we play too loud
But they don't know what our music's about
We never listen to the record company man
They try to change us and ruin our band

That's why we don't wanna be good!

Let Your Fingers do the Walking: 4 ....wat een draak
Prisoners of Rock "N' Roll 7,5

Let Your Fingers do the Walking: 7
Prisoners of Rock & Roll: 7

7

Lekkere stamper, niet meer of minder dan dat.

Deep Forbidden Lake: 8,0
Let Your Fingers Do the Walking: 5,5
Prisoners of Rock 'N' Roll: 7,3

Everybody knows this is nowhere 8
Last trip to Tulsa 6,5
Monday Morning 7,3
Last Dance 6,8
Unknown Legend 7
I Believe in You 8
Oh, Lonesome Me 8
Everybody's Alone 7
Twilight 6
I'm Goin' 5
Bound for Glory 7
Get Back to the Country 7,3
Depression Blues 7

(t/m 30 augustus)

De live versie van Year of the Horse is overigens ook niet verkeerd:

Prisoners of Rock "N' Roll: 6

Prisoners of Rock "N' Roll: 7,9

Prisoners of Rock "N' Roll: 6,5

Prisoners of Rock 'N' Roll : Altijd een van zijn meest waardeloze songs gevonden . 2,5

Ik dacht heel even dat Prisoners met de twijfelachtige eer van laagst uitgebrachte stem ging strijken, maar Kinda Fonda Wanda heeft een 2 gekregen. Mijn 8.3 compenseert het nog een beetje, maar veel hoger dan een 6.66 wordt het na 10 stemmen niet, goed voor een voorlopige 224e plek. Nu het aantal stemmers wat terugloopt doen dit soort lage waarderingen extra pijn.

Prisoners werd opgenomen tijdens de tour met Crazy Horse van 1986. Neil had ook de gelegenheid om een ander nummer uit de kast te trekken waar hij 5 jaar eerder niet de gelegenheid toe had gekregen om het live te spelen; Opera Star, op bootlegs ook wel vaak 'Born to Rock' genoemd. Compleet met faux-opera zang en venijnige teksten is dit één van de weinige nummers op Re-Ac-Tor die goed uit de verf komt. Echter, ook hier geldt; live is het net iets beter. Op Young’s website is een in 1986 op TV uitgezonden concert met Crazy Horse te bewonderen: Live in a Rusted Out Garage. Binnenkort (al is dat een relatief begrip bij Young), moet er ook een officieel live album uitkomen van de tour uit 1986, inclusief de concertregistratie op DVD. Een 'onoficieel' exemplaar is ook gewoon te koop bij onze vrienden van bol.com.

Surfer Joe And Moe The Sleaze was de B-kant van de single Opera Star, die in tegenstelling tot de vinyl single van Southern Pacific niet driehoekig was. Het zou over de bazen van Warner/Reprise gaan, Mo Ostin en Joe Smith, maar Young heeft dit altijd ontkend. Puur toeval. Net als dat het toeval was dat Young vlak na het uitkomen van Re-Ac-Tor naar Geffen overstapte. Hoe dan ook, na een handvol keren het nummer in 1987 te hebben gespeeld (gek genoeg bijna uitsluitend in Duitsland) speelde hij het nummer ook tweemaal in 1990, waarvan de tweede keer op Way Down in the Rust Bucket terecht kwam. Voor de gelegenheid aangevuld met een extra couplet. Zoals het geval was met Opera Star geniet ook hier weer de live versie de voorkeur. In 2013 werden de Belgische Neil Young fans ook getrakteerd op het nummer, toen hij het land aandeed met Crazy Horse dat jaar.

Dus vandaag alsnog de beloofde double header:

Opera Star klinkt best geinig: 6,8
Surfer Joe and Mo the Sleaze vond ik eerder dit jaar een erg leuke verrassing op Way Down in the Rust Bucket! 8,8

Opera Star klinkt best geinig: 7
Surfer Joe and Mo the Sleaze: 8,5

De telefoon die overigens over gaat aan het einde van Opera Star is komiek Sam Kinison, die de boze buurman speelde en klaagde over het volume.

Neil trok het concept van Rust Never Sleeps nog wat verder door in 86; hij 'speelde' dat hij aan het oefenen was met zijn band in de garage van zijn moeder. Dus je ziet ook reuzachtige muizen voorbij komen, zo nu en dan blaft er een hond en naast de buurman belt Neil's moeder ook nog even op om te vragen hoe het gaat.

De muizen verzorgen ook de introductie van het concert, dat in zijn geheel ook op Spotify staat: Cow Palace 1986 (Live) - Compilation by Neil Young | Spotify - open.spotify.com

Opera Star 7
Surfer Joe and Mo the Sleaze 7.5

Opera Star: 7
Surfer Joe and Mo the Sleaze: 6

Opera Star: 7,5
Surfer Joe and Mo the Sleaze: 8,2

Poeh, beide krijgen toch wel een extra boost door het live-geluid, zeg.

Opera Star: 7,5
Surfer Joe and Mo the Sleaze: 8,5

Waar ik PORR een draak vind , kan ik Opera Star veel beter hebben. Ook niet erg hoogstaand , maar voor mij minder stupide . 8
Surfer Joe & Mo the Sleaze : Op RE-AC-TOR deed het me nooit zoveel , maar live des te meer . 8.7

Opera Star: 6.5
Surfer Joe and Mo the Sleaze: 7.5

Opera Star: 6.5
Surfer Joe and Mo the Sleaze: 7

Prisoners of Rock 'n Roll 6,7
Opera Star: 7,0
Surfer Joe and Mo the Sleaze: 8,4

Alhoewel ik de laid back uitvoering van Surfer Joe zeer kan waarderen , gaat mij voorkeur toch uit naar het wat meer opgepompte Opera Star, dat echt een significante boost krijgt in deze live uitvoering. Derhalve krijgt Opera Star van mij een 8.7 en Surfer Joe een 8.5. Na 11 stemmen komt Opera Star uit op een 7.23, goed voor een voorlopige 176e plek. Surfer Joe doet het een stuk beter, het gemiddelde cijfer van 7.96 brengt het naar een 98e plek. "Live music is better" bumper stickers should be issued!

We vangen de week aan met een nieuwe double-header!

Opera Star bleef in 1986 en 1987 een vast onderdeel van de setlist. Het had niet misstaan op Way Down in the Rust Bucket, op zo’n ‘warm-up concert’ kun je je altijd net wat meer permitteren dan op een grote tour, maar Young koos in plaats daarvan zoals gezegd voor Surfer Joe & Moe the Sleaze en T-Bone. De Nederlandse fans van Young werden in 2001 echter ‘verblijd’ met het nummer toen hij Opera Star éénmalig zong tijdens zijn Europese tour.

De Europese tour van 2001 viel middenin opnamesessies voor het album Are You Passionate, wat alom als één van zijn zwakste ooit word gezien. Het is nog wachten op Toast, maar als Goin’ Home en Standing in the Light of Love enige indicatie zijn dan is het onbegrijpelijk waarom het album is geschrapt.

Toch zijn er een aantal genietbare nummers op het album Are You Passionate te vinden. Ten eerste Let’s Roll, dat gaat over de verijdeling van de vliegtuigkaping in 2001, waarmee naast de aanslag op de Twin Towers en het Pentagon een derde aanslag werd voorkomen. Dit nummer werd krap twee maanden na 9/11 opgenomen. She’s a Healer werd vlak voor de Europese tour, in mei 2001, opgenomen en is het enige nummer waar Young er echt op slaagt om deze genre-exercitie (soul) een succes te maken.

Jammer genoeg is dit het laatste nummer van de plaat. Had hij er hier maar meer van gemaakt.

Let's Roll : Heeft wel iets , al weet ik nooit precies wat : 7.2
She's A Healer: Met Goin'Home het beste op AYP : 8.2

Gast
geplaatst: vandaag om 14:47 uur

geplaatst: vandaag om 14:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.