MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Neil Young Meter

zoeken in:
Dat heb ik ook, ik had eerlijk gezegd liever Born to Run, Don't Spook the Horse of nóg beter Interstate gehad. Maar Neil blijft Neil.

Overigens maken de overdubs het nummer wel significant beter.

teus, morgen iets wat je zéker gaat bekoren (of mijn notities moeten niet kloppen).

Ben benieuwd

Ik zet Ragged Glory eigenlijk nooit op, maar deze vind ik wel aardig.

7,5

Heb er ook niet echt heel veel mee, maar slecht is het natuurlijk niet.

6

Mother Earth: 8

Nelisnieuws!

De Canadees-Amerikaanse zanger Neil Young heeft in een brief aan zijn management en platenlabel geëist dat ze zijn muziek van Spotify verwijderen. Dit meldt het Amerikaanse muziekblad Rolling Stone. "Ik doe dit omdat Spotify nep-informatie over vaccins verspreidt die mogelijk kan leiden tot de dood van degenen die de desinformatie geloven", schrijft hij.

Young doelt hier op de podcast The Joe Rogan Experience (JRE) gepresenteerd door komiek Joe Rogan. De 54-jarige Rogan kwam meermaals in opspraak, omdat hij de werking van vaccins in twijfel trok. Ook promootte hij het medicijn ivermectine voor de behandeling van covid-19. Ivermectine is een geneesmiddel tegen parasieten en wordt bij de mens gebruikt tegen rivierblindheid, maar ook in de diergeneeskunde bij onder meer paarden.

Ook zei Rogan dat jonge mensen zich niet hoeven te laten vaccineren. Later nuanceerde hij die uitspraak.

Neil Young Asks Spotify to Remove Music Over Vaccine Disinformation - Rolling Stone - rollingstone.com

Nou, dan wordt er dus geen spotify playlist gemaakt aan het eind van deze meter als dat zo is. Jammer.

We gaan wel zien of de soep daadwerkelijk zo heet gegeten wordt. Het feit dat je bepaalde uitspraken toelaat in het kader van vrije meningsuiting, wil niet zeggen dat je het er zelf mee eens bent. Het verbannen ervan ben ik dan ook niet zo voor, liever een disclaimer. Net als dat ik niet voor het verwijderen van standbeelden van bepaalde personen uit 'de Gouden Eeuw' ben. Liever een bordje erbij met uitleg dat er niet alleen positieve dingen zijn voorgevallen.

Maar het staat Young vrij te doen en te laten wat hij wil met zijn muziek. Hij is al eens eerder van Spotify gestapt en Tidal omdat de geluidskwaliteit hem niet aanstond.

Enig activisme is hem niet vreemd. Wat dat betreft is het toepasselijk dat After the Gold Rush op 1 staat in deze meter, we nu stemmen op een lied van 20 jaar daarna en hij ook hetzelfde thema aanhaalt op zijn meest recente album(s).

En nu terug naar de muziek voor een mod hier gaat vegen.

[EDIT] De brief stond blijkbaar kortstondig op zijn website. IK heb hem niet gezien, dus het kan zijn dat Spotify hem tegemoet is gekomen of dat Young de keutel heeft ingetrokken.

Mother Earth: Krappe 5,5

Mother Earth (Natural Anthem): 7

Mother Earth scoort naar verwachting, ook al zijn er op dit moment slechts 8 stemmen uitgebracht. Ikzelf heb een 7.7 over voor het nummer. Zoals gezegd doen de overdubs het nummer veel goed en is de crunch van Young's gitaar niet te versmaden. Ik vind het in ieder geval beter te verteren dan de nummers van bijvoorbeeld Colorado. Mother Earth staat op een voorlopige 298e plaats met een 6.84

Als ik You en Me was vergeten, had teus me dat vast niet in dankbaarheid afgenomen. Mede dankzij dit nummer heeft de bootleg van 1 februari 1971 (I’m Happy Y’all Came Down) een legendarische status. Hij speelt daar namelijk al een fragment van het nummer. Binnenkort moet dit concert dan eindelijk uitkomen als onderdeel van The Official Bootleg Series. Ook in 1975 ondernam hij een poging het op te nemen:
That song was started in 1975, but I never finished it. In 1976, [bassist] Tim Drummond heard it and said: 'You've got to finish that, man. That's like Harvest stuff, let's do that.' And that kinda freaked me out, I got spooked by it, because it was like someone said what it was before we did it. I don't want to feel like I'm just filling in the numbers."

You and Me :6.1
Ik heb het altijd wat zoet en overgeproduceerd gevonden, maar dat is heel Harvest Moon .

harm1985 schreef:

teus, morgen iets wat je zéker gaat bekoren (of mijn notities moeten niet kloppen).

Je notities kloppen helemaal
Bij het voor het eerst beluisteren van HM greep deze song me gelijk ,en blijft bij mij nog steeds hoog aangeschreven
Prachtige melodie en samenzang
Een dikke 10!!

Mother Earth 6
You and Me 8

henk01 schreef:
Mother Earth 6
You and Me 8

Verder vrijheid van meningsuiting voor IEDEREEN

Niet één van de betere songs op Harvest Moon, maar ik het is één van mijn favoriete platen van Neil, dus je kan je indenken dat de concurrentie moordend is. Wel een erg fraai liedje met een mooie, warme melodie en intieme sfeer.

8,5

Mother Earth: 7
You and Me: 8

You and Me: 8

You and Me: 8,7

You and Me: 5,5

Mother Earth (Natural Anthem) 6
You And Me 7

You and Me: 6

De spotify linkjes kunnen achterwege worden gelaten vanaf vandaag

Mother Earth: 7,0

You and Me: 8,9 (prachtig nummer)

Mooie cijfers voor You and Me, dat ondanks een 10 van teus blijft steken op een 7.75, goed voor een voorlopige 151e plek. Ikzelf heb een 8 over voor het nummer.

We gaan een jaartje terug in de tijd voor het volgende nummer; de golfoorlog zal ongetwijfeld ook de inspiratie zijn geweest voor het uitvoeren van Blowin’ in the Wind, compleet met geluidseffecten van o.a. geweerschoten en een luchtsirene (het lijk Shots van Re-Act-Tor soms wel).

Young had er destijds het volgende over te zeggen:
The song itself asked the same questions everyone was asking then - about how long it will be before people can be free, What do you have to do? What about the Palestinians? They are embroiled in this thing. They're not free. The history of that part of the world is so complicated I don't even understand it. Now all we have is public opinion based on the latest thing we've seen the Israeli soldiers do on television. It really should be a lot deeper than that. There was no other choice for me. That was the song. I just had to do it. I didn't have the idea until we were out there practicing, getting ready for the show and the war was about to happen. Then when it happened, I woke up one morning and said "Well, we're going to do Blowin' In The Wind. That'll get people's attention. It will let them know what the show is about".

Vanaf vandaag (voorlopig) geen Spotify linkjes meer. Een man een man, een woord een woord (al zal de 150 miljoen het gebrek aan inkomsten van Spotify enigszins verzachten).

Blowin' In The Wind .
Het haalt altijd voor mij een beetje de flow uit Weld .
Het is zeker niet slecht gedaan , maar mij pakt het niet zo . 6.3

PS: her en der staat er nog wel wat Neil Young op Spotify hoor. Heart of Gold, Harvest Moon en Down by the River bijvoorbeeld. Waarschijnlijk omdat ze op een soundtrack gebruikt zijn of zo.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:12 uur

geplaatst: vandaag om 20:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.