Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 1993
zoeken in:
0
geplaatst: 14 december 2020, 22:31 uur
1. Souls of Mischief - 93 'Til Infinity
2. The Breeders - Cannonball
3. Afghan Whigs - Debonair
4. A Tribe Called Quest - Electric Relaxation
5. Underworld - Rez
6. Orbital - Halcyon + On + On
7. The The - Slow Emotion Replay
8. Morphine - Cure for Pain
9. Slowdive - When the Sun Hits
10. Red House Painters - Katy Song
11. Smashing Pumpkins - Disarm
12. Radiohead - Creep
Ondanks dat veel moois is afgevallen (met name in de laatste ladder), een uitstekende finale.
2. The Breeders - Cannonball
5. Underworld - Rez
6. Orbital - Halcyon + On + On
7. The The - Slow Emotion Replay
8. Morphine - Cure for Pain
9. Slowdive - When the Sun Hits
10. Red House Painters - Katy Song
11. Smashing Pumpkins - Disarm
12. Radiohead - Creep
Ondanks dat veel moois is afgevallen (met name in de laatste ladder), een uitstekende finale.
0
geplaatst: 14 december 2020, 22:33 uur
1. Underworld - Rez
2. Orbital - Halcyon + On + On
3. Morphine - Cure for Pain
5. The The - Slow Emotion Replay
6. Afghan Whigs - Debonair
7. The Breeders - Cannonball
8. Smashing Pumpkins - Disarm
9. Souls of Mischief - 93 'Til Infinity
10. Slowdive - When the Sun Hits
11. Radiohead - Creep
12. Red House Painters - Katy Song
5. The The - Slow Emotion Replay
6. Afghan Whigs - Debonair
8. Smashing Pumpkins - Disarm
9. Souls of Mischief - 93 'Til Infinity
10. Slowdive - When the Sun Hits
11. Radiohead - Creep
12. Red House Painters - Katy Song
0
geplaatst: 14 december 2020, 22:38 uur
1. The The - Slow Emotion Replay
3. The Breeders - Cannonball
4. Slowdive - When the Sun Hits
5. Underworld - Rez
5. Underworld - Rez
0
geplaatst: 14 december 2020, 22:55 uur
ArthurDZ schreef:
11 fantastische nummers en Creep
11 fantastische nummers en Creep
1. Souls of Mischief - 93 'Til Infinity
2. Red House Painters - Katy Song
3. Orbital - Halcyon + On + On
4. Morphine - Cure for Pain
5. A Tribe Called Quest - Electric Relaxation
6. Smashing Pumpkins - Disarm
7. Underworld - Rez
8. The Breeders - Cannonball
9. Afghan Whigs - Debonair
10. The The - Slow Emotion Replay
11. Slowdive - When the Sun Hits
12. Radiohead - Creep
0
geplaatst: 15 december 2020, 00:49 uur
Tja. Als mijn complete top 5 wordt geëlimineerd, dan komen er toch een paar usual suspects bovenaan ..
1 Radiohead - Creep
2 Smashing Pumpkins - Disarm
3 The The - Slow Emotion Replay
4 Afghan Whigs - Debonair
5 Underworld - Rez
1 Radiohead - Creep
2 Smashing Pumpkins - Disarm
3 The The - Slow Emotion Replay
4 Afghan Whigs - Debonair
5 Underworld - Rez
0
geplaatst: 15 december 2020, 01:13 uur
1, Underworld - Rez
3. Slowdive - When the Sun Hits
5. Orbital - Halcyon + On + On
6. Souls of Mischief - 93 'Til Infinity
8, Morphine - Cure for Pain
9. Smashing Pumpkins - Disarm
10. Radiohead - Creep
11. Afghan Whigs - Debonair
12. The The - Slow Emotion Replay
0
geplaatst: 15 december 2020, 02:11 uur
1. Red House Painters - Katy Song
2. Slowdive - When the Sun Hits
3. Underworld - Rez
4. Orbital - Halcyon + On + On
5. Afghan Whigs - Debonair
2. Slowdive - When the Sun Hits
3. Underworld - Rez
0
geplaatst: 15 december 2020, 07:40 uur
Hoe kun je een prima jaar om zeep helpen? Wat een trieste finale. Creep uiteraard op één Wat heerlijk elitair weer (en zo makkelijk) om daar op af te geven! . Disarm doet niet voor Creep onder. Verder gelukkig nog drie aardige nummers ter opvulling.
1. Radiohead - Creep
2. Smashing Pumpkins - Disarm
4. The Breeders - Cannonball
5. Morphine - Cure for Pain
1. Radiohead - Creep
0
geplaatst: 15 december 2020, 08:04 uur
Hoi Simon, waarom vind je het elitair om te benoemen welk nummer je het minste vindt? Ik benoem evengoed al mijn favorieten.
0
geplaatst: 15 december 2020, 08:12 uur
1. Underworld - Rez
4. Smashing Pumpkins - Disarm
5. The Breeders - Cannonball
4. Smashing Pumpkins - Disarm
5. The Breeders - Cannonball
2
geplaatst: 15 december 2020, 08:31 uur
Omdat het vanuit de 'muziekkenners' bon ton is om af te geven op de commerciële doorbraakhit van Radiohead. Natuurlijk heeft Radiohead daar deels de aanzet voor gegeven door het zelf te verketteren en het nooit meer te willen spelen. Nochtans is het voor velen dé kennismaking met Radiohead en hoewel niet echt representatief voor de rest van hun oeuvre naar mijn mening wel een erg sterke rocksong die perfect in het wat grungy tijdsbeeld van toen past. Niks mis mee dus.
0
geplaatst: 15 december 2020, 08:51 uur
Zou kunnen dat dat bij sommigen meespeelt. Zelf heb ik sowieso niet zoveel met Radiohead, al hebben ze zeker een paar mooie nummers. Voor mij is Creep een redelijk nummer in een verder ijzersterke finale.
Dat grunge-geluid hoorde je in die tijd overal, ook bij bandjes die we nu allang zijn vergeten. Het klinkt m.i. nu een beetje gedateerd, zeker in vergelijking tot hoe fris bijv. veel hiphop uit die tijd nog klinkt.
Dat grunge-geluid hoorde je in die tijd overal, ook bij bandjes die we nu allang zijn vergeten. Het klinkt m.i. nu een beetje gedateerd, zeker in vergelijking tot hoe fris bijv. veel hiphop uit die tijd nog klinkt.
1
geplaatst: 15 december 2020, 08:56 uur
Vrij simpel toch? Op Creep probeert Radiohead Pearl Jam na te doen. Daarna vonden ze hun eigen geluid en maakten ze een hoop topmuziek. Ik snap dat je het een sterke rocksong vindt - niet geheel onopvallend zijn het de users met een voorliefde voor Pearl Jam die dat vinden - maar als je niet snapt dat mensen die het latere geluid van Radiohead graag horen, weinig met Creep hebben, heb je wel een klein beetje een plaat voor je kop...
Verder is het overigens wel een sterke finale: vrijwel alleen maar sterke nummers, redelijk gevarieerd qua genres en een van de weinige keren dat er daadwerkelijk 12 verschillende artiesten in de finale staan... Als we een van de Basic Channel tracks in de finale hadden ipv Creep, was het een geniale finale geweest...
Verder is het overigens wel een sterke finale: vrijwel alleen maar sterke nummers, redelijk gevarieerd qua genres en een van de weinige keren dat er daadwerkelijk 12 verschillende artiesten in de finale staan... Als we een van de Basic Channel tracks in de finale hadden ipv Creep, was het een geniale finale geweest...
1
geplaatst: 15 december 2020, 09:01 uur
Ik weet niet wie “muziekkenners” zijn (ik neem aan wij allemaal gezien de ongezonde hoeveelheid tijd die we aan muziek en musicmeter besteden
) maar kende die context verder niet. Ik ben zeker niet de grootste Radiohead liefhebber, en nog steeds zou Creep mijn top-50 Radiohead tracks niet halen - mede om de redenen die Titmeister aangeeft. Het is me een raadsel wat daar elitair aan is.
) maar kende die context verder niet. Ik ben zeker niet de grootste Radiohead liefhebber, en nog steeds zou Creep mijn top-50 Radiohead tracks niet halen - mede om de redenen die Titmeister aangeeft. Het is me een raadsel wat daar elitair aan is.
0
geplaatst: 15 december 2020, 09:06 uur
Zoals gezegd, ijzersterke finale. Nummers 6-8 hadden in heel veel jaarfinales punten van mij gekregen...
1. A Tribe Called Quest - Electric Relaxation
3. Underworld - Rez
5. Souls of Mischief - 93 'Til Infinity
7. Slowdive - When the Sun Hits
8. Afghan Whigs - Debonair
9. The The - Slow Emotion Replay
10. The Breeders - Cannonball
11. Morphine - Cure for Pain
12. Radiohead - Creep
3. Underworld - Rez
5. Souls of Mischief - 93 'Til Infinity
7. Slowdive - When the Sun Hits
8. Afghan Whigs - Debonair
9. The The - Slow Emotion Replay
10. The Breeders - Cannonball
11. Morphine - Cure for Pain
12. Radiohead - Creep
0
geplaatst: 15 december 2020, 09:07 uur
Titmeister schreef:
maar als je niet snapt dat mensen die het latere geluid van Radiohead graag horen, weinig met Creep hebben, heb je wel een klein beetje een plaat voor je kop...
maar als je niet snapt dat mensen die het latere geluid van Radiohead graag horen, weinig met Creep hebben, heb je wel een klein beetje een plaat voor je kop...
Dat snap ik wel, maar voor mij is het niveau dat Radiohead haalt in hun eerste 15 jaar sowieso torenhoog, ondanks dat hun stijl wel enigszins veranderd is. Ik ben even goed fan van Radiohead ten tijde van Pablo Honey (ok, niet alle nummers) als tijdens OKC, Kid A of In Rainbows. Het wilt toch niet zeggen omdat je Idioteque zeer goed vindt, dat je dat niet meer van Creep kan vinden?
1
geplaatst: 15 december 2020, 09:10 uur
dumb_helicopter schreef:
Dat snap ik wel, maar voor mij is het niveau dat Radiohead haalt in hun eerste 15 jaar sowieso torenhoog, ondanks dat hun stijl wel enigszins veranderd is. Ik ben even goed fan van Radiohead ten tijde van Pablo Honey als tijdens OKC, Kid A of In Rainbows. Het wilt toch niet zeggen omdat je Idioteque zeer goed vindt, dat je dat niet meer van Creep kan vinden?
(quote)
Dat snap ik wel, maar voor mij is het niveau dat Radiohead haalt in hun eerste 15 jaar sowieso torenhoog, ondanks dat hun stijl wel enigszins veranderd is. Ik ben even goed fan van Radiohead ten tijde van Pablo Honey als tijdens OKC, Kid A of In Rainbows. Het wilt toch niet zeggen omdat je Idioteque zeer goed vindt, dat je dat niet meer van Creep kan vinden?
Hoeft niet per se, maar is ook niet raar toch? Toevallig is Idioteque mijn favoriete Radiohead-nummer, maar dat is toch een compleet andere band dan op Creep? Ik snap zelf heel goed dat liefhebbers van Creep weer helemaal niks hebben met Idioteque... Natuurlijk is het ook mogelijk om allebei goed te vinden

0
geplaatst: 15 december 2020, 09:34 uur
1. The The - Slow Emotion Replay
0
geplaatst: 15 december 2020, 09:45 uur
01. Souls of Mischief - 93 'Til Infinity
02. Slowdive - When the Sun Hits
03. Smashing Pumpkins - Disarm
04. Morphine - Cure for Pain
05. Red House Painters - Katy Song
06. The Breeders - Cannonball
07. Underworld - Rez
08. Orbital - Halcyon + On + On
09. The The - Slow Emotion Replay
10. Afghan Whigs - Debonair
11. A Tribe Called Quest - Electric Relaxation
12. Radiohead - Creep
02. Slowdive - When the Sun Hits
03. Smashing Pumpkins - Disarm
04. Morphine - Cure for Pain
05. Red House Painters - Katy Song
06. The Breeders - Cannonball
07. Underworld - Rez
08. Orbital - Halcyon + On + On
09. The The - Slow Emotion Replay
10. Afghan Whigs - Debonair
11. A Tribe Called Quest - Electric Relaxation
12. Radiohead - Creep
0
geplaatst: 15 december 2020, 09:46 uur
1. The Breeders - Cannonball
2. The The - Slow Emotion Replay
Dubbel pech voor mij, ik vind het een matige finale en dan vind ik Creep ook nog eens een matig nummer... Ik vind wel dat ze proberen een soort grunge nummer te maken maar dan weer niet dat ze daarmee nou specifiek PJ nadoen.
2. The The - Slow Emotion Replay
Dubbel pech voor mij, ik vind het een matige finale en dan vind ik Creep ook nog eens een matig nummer... Ik vind wel dat ze proberen een soort grunge nummer te maken maar dan weer niet dat ze daarmee nou specifiek PJ nadoen.
0
geplaatst: 15 december 2020, 10:10 uur
Nogal kort door de bocht om mensen elitarisme te verwijten omdat ze de rockhit niet mooi vinden, en er daarnaast van uit te gaan dat het komt door allemaal externe factoren ipv door het nummer zelf. Ikzelf vind dat refrein van Creep gewoon echt te zeurderig om ervan te kunnen genieten, maar dat vond ik ook al toen ik 13 was en verder ook veel naar Wham en Bryan Adams luisterde, dus elitarisme heeft er weinig mee te maken 
Ik denk dat wij hier allemaal te hartstochtelijk muziekliefhebber zijn om er verborgen agenda’s op na te houden

Ik denk dat wij hier allemaal te hartstochtelijk muziekliefhebber zijn om er verborgen agenda’s op na te houden

0
geplaatst: 15 december 2020, 10:21 uur
Mausie schreef:
Het is mij een raadsel wat men tegen Creep heeft.
Het is mij een raadsel wat men tegen Creep heeft.
0
geplaatst: 15 december 2020, 10:29 uur
1. Underworld - Rez
3. Radiohead - Creep
4. Souls of Mischief - 93 'Til Infinity
Recent ging de vraag van de dag over muziek van het jaar waarin je veertien was. Dat zou bepalend voor de rest van je leven zijn ofzo. Als dat echt het geval was, dan had ik inmiddels wel bij de psychiater moeten lopen, want echt blij word ik niet van de(ze) muziek uit 1993. Twee hele goede nummers en dat was het dan wel. De rest van deze top5 is nog wel ok, maar al die vervelende rock...
3. Radiohead - Creep
4. Souls of Mischief - 93 'Til Infinity
Recent ging de vraag van de dag over muziek van het jaar waarin je veertien was. Dat zou bepalend voor de rest van je leven zijn ofzo. Als dat echt het geval was, dan had ik inmiddels wel bij de psychiater moeten lopen, want echt blij word ik niet van de(ze) muziek uit 1993. Twee hele goede nummers en dat was het dan wel. De rest van deze top5 is nog wel ok, maar al die vervelende rock...
0
geplaatst: 15 december 2020, 10:32 uur
2. Souls of Mischief - 93 'Til Infinity
5. Underworld - Rez
2. Souls of Mischief - 93 'Til Infinity
5. Underworld - Rez
0
geplaatst: 15 december 2020, 10:56 uur
Ik werd 24 in 1993... Creep was wel een sensatie. Eerst was er Anyone Can Play Guitar, die werd nauwelijks bekend eigenlijk, wel gehoord op oa vpro radio. Daarna Creep en die haalde de top 40 zelfs.
Ik vergelijk het nummer - zeker qua gitaarmuur - eigenlijk meer met de shoegaze-scene, die op dat moment nog volop leefde maar langzaam verdrongen werd door britpop. Wat de UK betreft dan, US zat natuurlijk helemaal in de grunge destijds qua gitaarmuziek. Ik hoor meer overeenkomsten tussen Creep en bv Slowdive en Swervdriver dan Pearl Jam.
Destijds werd het bij het uitgaan ook ontzettend veel gedraaid. Ik heb de cd Pablo Honey een keer geluisterd maar vond die toch wat tegenvallen in vergelijking met genoemde singles.
Wat ze daarna maakten vond ik steeds minder tot zelfs helemaal verschrikkelijk - in de MuMe finale stonden de 4 radioheads bij mij tussen de 21 en 30 - maar desondanks zal Creep voor mij bijzonder blijven (al staat-ie nu op 3 en was-ie met pearl jam, linger en de juiste van björk en stereolab in de finale wel kansloos geweest).
Ik vergelijk het nummer - zeker qua gitaarmuur - eigenlijk meer met de shoegaze-scene, die op dat moment nog volop leefde maar langzaam verdrongen werd door britpop. Wat de UK betreft dan, US zat natuurlijk helemaal in de grunge destijds qua gitaarmuziek. Ik hoor meer overeenkomsten tussen Creep en bv Slowdive en Swervdriver dan Pearl Jam.
Destijds werd het bij het uitgaan ook ontzettend veel gedraaid. Ik heb de cd Pablo Honey een keer geluisterd maar vond die toch wat tegenvallen in vergelijking met genoemde singles.
Wat ze daarna maakten vond ik steeds minder tot zelfs helemaal verschrikkelijk - in de MuMe finale stonden de 4 radioheads bij mij tussen de 21 en 30 - maar desondanks zal Creep voor mij bijzonder blijven (al staat-ie nu op 3 en was-ie met pearl jam, linger en de juiste van björk en stereolab in de finale wel kansloos geweest).
0
geplaatst: 15 december 2020, 11:05 uur
1. Underworld - Rez
2. Morphine - Cure for Pain
3. Red House Painters - Katy Song
5. Radiohead - Creep
2. Morphine - Cure for Pain
3. Red House Painters - Katy Song
5. Radiohead - Creep
0
geplaatst: 15 december 2020, 11:26 uur
Jammer dat Björk (x2) en Linger het net niet haalden. Gelukkig kan ik nog wel een mooie top 5 maken.
1. Radiohead - Creep
1. Radiohead - Creep
4
geplaatst: 15 december 2020, 11:54 uur
Simon77 schreef:
Hoe kun je een prima jaar om zeep helpen? Wat een trieste finale.
Hoe kun je een prima jaar om zeep helpen? Wat een trieste finale.
Wat een elitaire opmerking weer Simon, moet dat nou?

0
geplaatst: 15 december 2020, 13:21 uur
1. Smashing Pumpkins - Disarm
2. Afghan Whigs - Debonair
3. Radiohead - Creep
5. Red House Painters - Katy Song
2. Afghan Whigs - Debonair
3. Radiohead - Creep
5. Red House Painters - Katy Song
* denotes required fields.