MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 1993

zoeken in:
9. The Breeders - Cannonball (41 punten, 14 keer genoemd)
(genomineerd door Rudi S, nummer 1 van: ranja, vigil & Rudi S)

Twee puntjes boven de nummers tien en elf staan The Breeders en hun Cannonball. Won in de halve finale nog de ladder door o.a. Creep voor te blijven. Deze keer zijn de rollen omgedraaid.

8. The The - Slow Emotion Replay (43 punten, 13 keer genoemd)
(genomineerd door dumb_helicopter, nummer 1 van: ECooper, johan de witt, dumb_helicopter & Cervantes)

The The is een naam die ik vooral met de jaren '80 associeer. Onterecht, want ze haalden zonder veel moeite de finale van deze '93 editie. De vier eerste plekken getuigen van een aantal trouwe fans. Enkel Underworld en twee andere nummers werden vaker bovenaan een finalelijstje gezet.

Geinig trouwens dat het clipje bij The Breeders hierboven afkomstig is uit Later... with Jools Holland. Wisten jullie dat ...... Ja natuurlijk weten jullie dat!

7. Afghan Whigs - Debonair (48 punten, 19 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van: jordidj1)

Het rechterrijtje wordt deze keer aangevoerd door Debonair. Het nummer plaatste zich met de hakken over de sloot - en het laagste stempercentage - voor deze finale, maar presteert daarin boven verwachting goed. Het nummer werd maar liefst negentien keer in een finalelijstje genoemd en dat doen slechts drie liedjes beter.

6. Souls of Mischief - 93 'Til Infinity (50 punten, 17 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: yeahyeahyeah, aerobag, wibro, Koenr & Choconas)

1993 was een koninklijk hiphopjaar, maar dat zou je naar deze finale kijkend niet zeggen. Enkel ATCQ en Souls of Mischief wisten het tot de finale te schoppen. Waar Electric Relaxation er niet echt aan te pas kwam blijft 93 'Til Infinity nog aardig op de been. Toch is ook een zesde plek geen prestatie om lang bij stil te blijven staan. Al met al een matig succesvol jaar voor de hiphop nummers.

Zes puntjes verschil slechts tussen de nummers één en vijf.

Morgen verder met het verdict.

Geweldig nummer Debonair, had de pech in een goede halve finale pool te zitten waardoor ze van mij relatief weinig punten kregen. In de finale was de concurrentie een stuk minder.

Toch wel verrassend dat ATCQ laatste eindigt (en ook bijzonder matig) en Souls of Mischief 6e (een leukere verrassing), die eerste schat ik toch wel in als een veel grotere hiphopnaam...

Verder nog 4 topnummers over, en Creep. Hopen dat die snel komt dus

Titmeister schreef:
Toch wel verrassend dat ATCQ laatste eindigt (en ook bijzonder matig) en Souls of Mischief 6e (een leukere verrassing), die eerste schat ik toch wel in als een veel grotere hiphopnaam...

ATCQ is een legendarische groep, maar ik vind ER niet hun beste nummer en wellicht andere fans ook. 93 til' daarentegen is wel een giga-klassieker en de groep heeft daarnaast ook geen andere bekende signature tracks

jordidj1 schreef:
(quote)

ATCQ is een legendarische groep, maar ik vind ER niet hun beste nummer en wellicht andere fans ook. 93 til' daarentegen is wel een giga-klassieker en de groep heeft daarnaast ook geen andere bekende signature tracks

In mijn optiek is ER, samen met Can I Kick It? (en recenter We the People...) ook wel echt de signature ATCQ-track. Natuurlijk heeft de band veel meer klassiekers dan Souls of Mischief, maar die doen hier niet mee, dus dat zou dan minder invloed moeten hebben lijkt me. Was anders geweest als bv. Award Tour ook de finale had gehaald.

Titmeister schreef:
(quote)

In mijn optiek is ER, samen met Can I Kick It? (en recenter We the People...) ook wel echt de signature ATCQ-track. Natuurlijk heeft de band veel meer klassiekers dan Souls of Mischief, maar die doen hier niet mee, dus dat zou dan minder invloed moeten hebben lijkt. Was anders geweest als bv. Award Tour ook de finale had gehaald.

Het is inderdaad gewoon vreemd, ATCQ had hier met gemak moeten winnen.

Titmeister schreef:
In mijn optiek is ER, samen met Can I Kick It? (en recenter We the People...) ook wel echt de signature ATCQ-track. Natuurlijk heeft de band veel meer klassiekers dan Souls of Mischief, maar die doen hier niet mee, dus dat zou dan minder invloed moeten hebben lijkt me. Was anders geweest als bv. Award Tour ook de finale had gehaald.

Helemaal mee eens (misschien dat I Left My Wallet in El Segundo en Check the Rhime ook nog in dat rijtje horen). Electric Relaxation is zeker een van mijn favorieten van de Tribe. Ik had ook wel wat meer punten voor ATCQ verwacht, maar hiphop heeft het in dit deelnemersveld nou eenmaal vaak lastig. '93 'Til Infinity is een positieve uitschieter wat dat betreft, maar dat is dan ook wel een briljante banger van jewelste!

Hiphopnummers krijgen van mij meestal ook punten. Award Tour (de betere van de twee hier) had die zeker gehad, maar ER vind ik niet echt een topper in hun verzameling.

5. Smashing Pumpkins - Disarm (57 punten, 18 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: SBube)

Had ik vooraf een winnaar moeten voorspellen dan had ik mijn geld op Disarm gezet. De Pumpkins kwamen dichtbij, maar meer dan een vijfde plek in de eindstand zit er niet in. Het verschil met de nummers erboven zit hem vooral in het aantal noteringen. Na de halve finale was dit nog de virtuele lijstaanvoerder, dus deze vijfde plek mag toch wel een tegenvallertje genoemd worden.

4. Orbital - Halcyon + On + On (59 punten, 20 keer genoemd)
(genomineerd door Arno, nummer 1 van: ArthurDZ, Arno, Johnny Marr & Dwejkk_)

De broers Hartnoll (Orbital) komen deze editie tot een vierde plek. Halcyon + On + On is daarmee de best scorende dance (house) track van deze finale. Na 27 lijstjes stond Orbital zelfs bovenaan, maar uit de laatste 13 lijstjes werden slechts acht schamele puntjes gehaald.

3. Slowdive - When the Sun Hits (62 punten, 22 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: stardust_be, LucM & Mausie)

Het laagste podiumplekje is deze editie voor Slowdive. When the Sun Hits kwam wat traag op gang, maar werd uiteindelijk het vaakst genoemd van alle liedjes in de finale. Het betrof wel vaak een derde, vierde of vijfde plek in een lijstje. Hierdoor moet Slowdive - ondanks een gelijk puntentotaal - de tweede plaats laten aan .............

MuMe is site waar allerlei muziek wordt geluisterd, maar aan het einde wint Radiohead... Rooting for RHP though!

Waarom zou Disarm in de finale moeten laat staan winnen als je Today (en Cherub Rock al deed die niet eens mee) hebt....ik zal het nooit snappen.

Mausie schreef:
Het is mij een raadsel wat men tegen Creep heeft.
This didn't age well.

2. Red House Painters - Katy Song (62 punten, 21 keer genoemd)
(genomineerd door Gretz, nummer 1 van: Gyzzz, Gretz & Rufus)

Een schamel puntje, dat is wat Mark Kozelek en zijn schilders tekortkomen. Katy Song werd weliswaar vier keer vaker genoemd dan de winnaar, maar in meer dan de helft van de gevallen betrof het een vierde of vijfde plek in een lijstje. Desalniettemin een prima prestatie.

1. Radiohead - Creep (63 punten, 17 keer genoemd)
(genomineerd door JoaMuse, nummer 1 van: Poeha, Ries_72, Simon77, JoaMuse, laxus11, esteban & dominicano fonso)

En dat betekent dat Creep flikt wat o.a. Street Spirit (Fade Out), Paranoid Android, Exit Music (For a Film), Idioteque, Jigsaw Falling Into Place en Burn the Witch niet lukte. Het winnen van een Song van het Jaar editie! Radiohead ging als virtuele nummer acht de finale in, na in de halve finale nog achter Cannonball (de uiteindelijke nummer negen!) geëindigd te zijn. Een duidelijk geval van pieken op het juiste moment. Creep werd slechts zeventien keer genoemd (het minste van de top zeven), maar pakt wel de meeste #1 noteringen. En nog belangrijker, ze pakken de meeste punten. En das toch waar het uiteindelijk om gaat.

Simon kan de messen alvast slijpen om alle elitaire commentaren op deze overwinning vakkundig te fileren .

1. Radiohead - Creep
2. Red House Painters - Katy Song
3. Slowdive - When the Sun Hits
4. Orbital - Halcyon + On + On
5. Smashing Pumpkins - Disarm
6. Souls of Mischief - 93 'Til Infinity
7. Afghan Whigs - Debonair
8. The The - Slow Emotion Replay
9. The Breeders - Cannonball
10. Underworld - Rez
11. Morphine - Cure for Pain
12. A Tribe Called Quest - Electric Relaxation
13. The Cranberries - Linger
14. Smashing Pumpkins - Today
15. Björk - Venus as a Boy
16. Björk - Human Behaviour
17. A Tribe Called Quest - Award Tour
18. Quadrant - Q1.1/1
19. Pearl Jam - Rearviewmirror
20. Tool - Sober

Song van het Jaar podia:

1965:

1. Nina Simone - Sinnerman
2. Simon & Garfunkel - The Sound of Silence
3. Bob Dylan - Like a Rolling Stone

1966:

1. The Velvet Underground & Nico - Sunday Morning
2. The Beach Boys - God Only Knows
3. Nina Simone - Four Women

1967:

1. The Beatles - A Day in the Life
2. Love - Alone Again Or
3. The Velvet Underground - Venus in Furs

1968:

1. The Rolling Stones - Sympathy for the Devil
2. Jimi Hendrix Experience - All Along the Watchtower
3. The Beatles - While My Guitar Gently Weeps

1971:

1. The Doors - Riders on the Storm
2. David Bowie - Life on Mars?
3. Marvin Gaye - Inner City Blues (Make Me Wanna Holler)

1972:

1. David Bowie - Starman
2. Neil Young - Heart of Gold
3. Bobby Womack - Across 110th Street

1974:

1. Supertramp - School
2. Paul McCartney & Wings - Band on the Run
3. Ann Peebles - I'm Gonna Tear Your Playhouse Down

1975:

1. Bruce Springsteen - Born to Run
2. Fela Kuti & The Africa '70 - Water No Get Enemy
3. Wim de Craene - Tim

1976:

1. David Bowie - Station to Station
2. Blue Öyster Cult - (Don't Fear) The Reaper
3. Fela Kuti & The Africa '70 - Zombie

1977:

1. David Bowie - "Heroes"
2. Fleetwood Mac - Go Your Own Way
3. Television - Marquee Moon

1979:

1. The Clash - London Calling
2. Tubeway Army - Are 'Friends' Electric
3. Pink Floyd - Comfortably Numb

1980:

1. The Cure - A Forest
2. Bruce Springsteen - The River
3. David Bowie - Ashes to Ashes

1982:

1. The The - Uncertain Smile
2. Michael Jackson - Billie Jean
3. Orchestral Manoeuvres In The Dark - Maid of Orleans (The Waltz Joan of Arc)

1983:

1. New Order - Blue Monday
2. The Smiths - This Charming Man
3. The Blue Nile - Tinseltown in the Rain

1985:

1. The Smiths - How Soon Is Now?
2. The Waterboys - Don't Bang the Drum
3. Prince and the Revolution - Raspberry Beret

1986

1. The Smiths - There Is a Light That Never Goes Out
2. Talk Talk - Living in Another World
3. The Smiths - Bigmouth Strikes Again

1988:

1. Tracy Chapman - Fast Car
2. Metallica - One
3. Talk Talk - I Believe In You

1989:

1. The Cure - Pictures of You
2. Pixies - Monkey Gone to Heaven
3. The Cure - Disintegration

1990:

1. Depeche Mode - Enjoy the Silence
2. The Sundays - Here's Where The Story Ends
3. Nick Cave & The Bad Seeds - The Ship Song

1992:

1. R.E.M. - Find The River
2. Tori Amos - Winter
3. Gorky - Mia

1993:

1. Radiohead - Creep
2. Red House Painters - Katy Song
3. Slowdive - When the Sun Hits

1994:

1. Portishead - Sour Times
2. Warren G feat. Nate Dogg - Regulate
3. Kristin Hersh - Your Ghost

1995:

1. Pulp - Disco 2000
2. Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
3. Mobb Deep - Shook Ones, Pt. 2

1997:

1. Björk - Jóga
2. White Town - Your Woman
3. Radiohead - Let Down

1999:

1. dEUS - Instant Street
2. Blur - Tender
3. Wilco - Via Chicago

2000:

1. Goldfrapp - Utopia
2. Grandaddy - He's Simple, He's Dumb, He's the Pilot
3. Radiohead - Idioteque

2001:

1. Alizée - Moi... Lolita
2. The Shins - New Slang
3. Röyksopp - Eple

2003:

1. Johnny Cash - Hurt
2. Placebo - The Bitter End
3. The White Stripes - Seven Nation Army

2005:

1. Arcade Fire - Rebellion (Lies)
2. Sufjan Stevens - John Wayne Gacy, Jr.
3. Arctic Monkeys - I Bet You Look Good on the Dancefloor

2007:

1. Arcade Fire - Intervention
2. The National - Fake Empire
3. Radiohead - Jigsaw Falling Into Place

2008:

1. Portishead - We Carry On
2. Amy Macdonald - Mr. Rock & Roll
3. Portishead - Machine Gun

2009:

1. The xx - Intro
2. Bat for Lashes - Daniel
3. Animal Collective - My Girls

Jeuj, Creep gewonnen! Bedankt Edgar!

Creep wint? Snel vergeten deze editie! *zet zijn hoge hoed recht en neemt nog een hapje kaviaar*

Haha nee, dank voor de organisatie weer Ed!

ArthurDZ schreef:
Creep wint? Snel vergeten deze editie! *zet zijn hoge hoed recht en neemt nog een hapje kaviaar*
Gun het voetvolk ook z'n pleziertje, dan zijn ze weer even stil.

Prachteditie, topfinale! Orbital heeft het onverhoopt goed gedaan. Thanks, Edgar!

Hahahahahaha, dit bestaat niet Heerlijk. Bedankt, Edgar18!

Van deze uitslag kan ik idd de humor wel inzien. Mooie presentatie weer, dank Edgar18!

Die zag ik toch niet aankomen, hoe terecht de uitslag ook is Edgar dank voor de presentatie.

Inderdaad een onverwachte usual suspect. Bedankt Edgar18 voor de organisatie ..

Gast
geplaatst: vandaag om 18:34 uur

geplaatst: vandaag om 18:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.