MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2021

zoeken in:
Casartelli (moderator)
Casartelli schreef:
Het eerste finalelijstje, anders dan die van mijzelf is binnen. Het spreadsheet is weer opgefrist en dit eerste lijstje ging er probleemloos in. Proactief toch maar weer even de praktische wenken:
- Inzending graag als Artiest - Titel (voorafgegaan door rangnummers en een punt) gewoon exact zoals hier in het lijstje komt (een en ander is het makkelijkst te realiseren door de boel gewoon te copy-pasten en dan te rangschikken). De lijstjes kunnen dan semi-automatisch Excel in, zonder dat het mij een hoop extra werk (en mogelijke fouten) kost.
- Je krijgt een ontvangstbevestiging. Heb je dus niks ontvangen, stuur hem dan gerust nog eens in; er valt weleens een pm tussen wal en schip.
Het zesde lijstje kwam zojuist binnen. Voor iedereen die nog gaat inzenden, roep ik nog even de praktische wenken hierboven in herinnering. Ik ben er uiteindelijk wel uitgekomen, ik noem geen namen, etc., maar...

- handmatig de titels invoeren (en er daarbij (al dan niet bewust) enkele veranderen)
- handmatig het liggend streepje door een lang liggend streepje vervangen en, ter verhoging van de feestvreugde, ook een lang liggend streepje (i.p.v. een punt) aanbrengen tussen nummer en artiest
- overal een punt achter zetten

Waarom?

Mssr Renard
Dingen veranderen en anders doen is progressief. Daarom.

Een eerste opzet van de top 20 heb ik af; nu nog wat nummers luisteren met mogelijk wat wijzigingen als gevolg.

En ook al is The Great Escape van Marillion voor mij 1 van hun allerbeste nummers had ik hiervoor toch graag Riverside - Second Life Syndrome door zien gaan. Had het samenstellen van de top 20 weer wat lastiger gemaakt.

Mssr Renard schreef:
Dingen veranderen en anders doen is progressief. Daarom.

Dat is leuk, uitdagend en misschien voelt t zelfs wel als een beetje stout maar je hebt wel met iemand anders te maken die tientallen lijstjes moet invoeren en daar de nodige tijd in moet steken en zelfs een MOD krijgt daar niet voor betaald...

Mssr Renard
vigil schreef:
(quote)

Dat is leuk, uitdagend en misschien voelt t zelfs wel als een beetje stout maar je hebt wel met iemand anders te maken die tientallen lijstjes moet invoeren en daar de nodige tijd in moet steken en zelfs een MOD krijgt daar niet voor betaald...

Ik kreeg overigens een voldoende voor mijn werkstuk, hoor.

Ik houd juist van dingen doen die horen en ik ben gek op spreadsheets en formules. Mijn baan bestaat eruit om mensen die verkeerd metadateren te monitoren en te corrigeren.
Ik vind trouwens dat er nog netjes wordt gereageerd naar mensen die streepjes veranderen. Ik zou gek zijn geworden van frustratie.

Casartelli schreef:
Het zesde lijstje kwam zojuist binnen. Voor iedereen die nog gaat inzenden, roep ik nog even de praktische wenken hierboven in herinnering. Ik ben er uiteindelijk wel uitgekomen, ik noem geen namen, etc., maar...

- handmatig de titels invoeren (en er daarbij (al dan niet bewust) enkele veranderen)
- handmatig het liggend streepje door een lang liggend streepje vervangen en, ter verhoging van de feestvreugde, ook een lang liggend streepje (i.p.v. een punt) aanbrengen tussen nummer en artiest
- overal een punt achter zetten.

Ah, dat 6e lijstje was ik. Ik had nl de copy-paste gedaan en toen bleven alle YT links staan. Dus dat leek mij juist vervelend. Dus alles opnieuw getypt. Was goed bedoeld. Dat daarbij nog een specifieke handleiding was had ik over het hoofd gezien (welke ik wel dacht gevolgd te hebben gezien de afgelopen Progladder jaren). Maar ik heb vaker wat andere uitkomsten op Word dan standaard. Kan dit ook liggen aan het feit dat ik het op een IMac verwerk ?

Mssr Renard schreef:

Ik zou gek zijn geworden van frustratie.

Casper heeft weinig verdiepingen in zijn huis maar anders had hij het tapijt al van de trap geknaagd

Casartelli (moderator)
meneer schreef:
Was goed bedoeld.
Daar is dan ook geen moment twijfel over geweest

Een tussen-paste in Notepad wil nog wel eens wonderen doen als er in een directe paste te veel ruis meekomt.

Casartelli (moderator)
Mssr Renard schreef:
Ik vind trouwens dat er nog netjes wordt gereageerd naar mensen die streepjes veranderen. Ik zou gek zijn geworden van frustratie.
Mensen die mij denken te kennen, zeggen vaak dat ik nogal stabiel ben.

Al was dit wel even een fronsmoment... het foute streepje op de plek van het goede streepje? Soit, Ctrl-H
Het foute streepje daar waar een punt had moeten staan? Soit, Ctrl-H
Maar het foute streepje op de plek van allebei? Tja, het 20x handmatig aanpassen was mijn eer toch te na.

Vanuit een beroepsdeformatie had ik waarschijnlijk al OpenRefine ingezet ofzo. Niet omdat het ook maar enigszins effectief is, maar gewoon omdat het kan

Anyway, mijn lijstje is verstuurd. Maar jemig, wat een ongekende droefenis, deze eindlijst...

Brunniepoo schreef:
Maar jemig, wat een ongekende droefenis, deze eindlijst...
Nu we toch in een radiostilte zitten nogmaals een pleidooi om de Nominatieronde (de 0-ronde, voor wie dat niet weet) meer glans te geven.
Is het mogelijk om die ronde (bijv. voorafgaand aan een nieuwe editie van de Progladder) of wellicht tussen de rondes door, via een apart spel uit te spelen in een knock-out versie, waarin de winnaar van die ronde beloond wordt met een plaats in de finale.
We hebben dan zeker één nieuweling in de finale.

Casartelli (moderator)
9 lijstjes heb ik inmiddels binnen en verwerkt. Die lijstjes hebben in totaal 6 verschillende nummers 1 en 8 verschillende nummers 20. Op dit moment is nog geen enkel nummer zowel op 1 als op 20 gezet, maar dat zal normaalgesproken een kwestie van tijd zijn...

Sometimes less is more... maar niet in de Prog Top 300. Het gemiddelde liedje hier duurt 10 minuten en 59 seconden en dat is weer 2 seconden meer dan vorig jaar. De lijst met de tien langste nummers lijkt best op die van vorig jaar, al kwam er ruimte vrij door het sneuvelen van de nummers 5 (Neal Morse - The Door) en 7 (Ritual - A Dangerous Journey). Die ruimte wordt benut met de nieuwe binnenkomst van een derde (!) Transatlantic en het van buiten de toptien binnenschuiven van Moon Safari.

1. Transatlantic - The Whirlwind (77:49)
2. Green Carnation - Light of Day, Day of Darkness (60:08)
3. Beardfish - Sleeping in Traffic (35:44)
4. Transatlantic - All of the Above (30:59)
5. The Pineapple Thief - What Have We Sown? (27:46)
6. Anima Mundi - Spring Knocks on the Door of Men (26:32)
7. Transatlantic - Stranger in Your Soul (26:05)
8. Fish - Plague Of Ghosts (25:04)
9. The Flower Kings - Stardust We Are (25:03)
10. Moon Safari - Lover's End Pt. III: Skellefteå Serenade (24:20)

Of het zo moet zijn: de dynamiek in het lijstje met kortste nummers is groter, met het sneuvelen van de nummers 2 (Earth & Fire - Wild and Exciting), 4 (The Pineapple Thief - Nothing at Best) en 8 (Roger Waters - Déjà Vu). Een derde Peter Gabriel (de hit stond nog niet in de lijst; hoe dan?) vult op. Een tweede Pineapple Thief en een eerste Pink Floyd vullen van onderen aan.

1. Peter Gabriel - No Self Control (3:55)
2. Blackfield - Blackfield (4:07)
3. Fish - A Gentleman's Excuse Me (4:15)
4. Anathema - Judgement (4:20)
5. Peter Gabriel - Solsbury Hill (4:21)
6. Porcupine Tree - Blackest Eyes (4:23)
7. Peter Gabriel - Family Snapshot (4:28)
8. Rush - Tom Sawyer (4:33)
9. The Pineapple Thief - Far Below (4:35)
10. Pink Floyd - Hey You (4:40)

Jacoto schreef:
Nu we toch in een radiostilte zitten nogmaals een pleidooi om de Nominatieronde (de 0-ronde, voor wie dat niet weet) meer glans te geven.
Is het mogelijk om die ronde (bijv. voorafgaand aan een nieuwe editie van de Progladder) of wellicht tussen de rondes door, via een apart spel uit te spelen in een knock-out versie, waarin de winnaar van die ronde beloond wordt met een plaats in de finale.

(beetje vernieuwing kan geen kwaad... )

Casartelli (moderator)
Brunniepoo schreef:
Maar jemig, wat een ongekende droefenis, deze eindlijst...
Ik deel in de droefenis wat de diversiteit van de finale (en in mindere mate de rest van de lijst) betreft. Onder de streep zijn dit nog steeds 20 overwegend uitstekende nummers (ok, fractie minder dan vorig jaar). De finale is eigenlijk eerder treurig om wat er niet in staat dan om wat er wel in staat.
Jacoto schreef:
Een eventuele volgende editie zal niet eerder dan begin volgend kalenderjaar van start gaan, dus wie dat wil kan zonder schuldgevoelens over kannibalisatie iets organiseren in de komende vier/vijf maanden. Twee kanttekeningen daarbij:
1. Ik zal de organisator niet zijn
2. De winnaar stroomt niet automatisch een volgende finale in

Ja, eens inderdaad. Achttien van de twintig nummers vind ik goed tot briljant, maar qua variatie is het echt uien...

Casartelli schreef:
Een eventuele volgende editie zal niet eerder dan begin volgend kalenderjaar van start gaan, dus wie dat wil kan zonder schuldgevoelens over kannibalisatie iets organiseren in de komende vier/vijf maanden. Twee kanttekeningen daarbij:
1. Ik zal de organisator niet zijn
2. De winnaar stroomt niet automatisch een volgende finale in
Casartelli, ik had niet anders van je verwacht...
Zelf zit ik schijnbaar teveel in een spelletjesmodus. Ik begrijp uit alles dat je de Progladder als 'Progmonument' onbevlekt zo overeind wilt houden.
Echter... een beetje variatie en vernieuwing is niet slecht voor een mens!

Casartelli schreef:

Sometimes less is more... maar niet in de Prog Top 300.

Het is zeker niet heel progressief om t "korte" lijstje een stuk sterker te vinden dan de langste variant?

Casartelli (moderator)
Jacoto schreef:
Casartelli, ik had niet anders van je verwacht...
Zelf zit ik schijnbaar teveel in een spelletjesmodus. Ik begrijp uit alles dat je de Progladder als 'Progmonument' onbevlekt zo overeind wilt houden.
Echter... een beetje variatie en vernieuwing is niet slecht voor een mens!
Nuja, zoals je eveneens weet heb ik in de loop der tijd al enkele pogingen gedaan tot iets anders tussendoor. Het Prog Ladder Intermezzo was de recentste telg aan die boom, maar in een verder verleden (toen we nog een Prog KO in plaats van een Prog Ladder speelden) heb ik er ook eens een Moderne Prog KO ingegooid (alleen materiaal na 1990) en een Alternatieve Prog KO (alleen materiaal van albums die hier op MuMe maximaal 30 stemmen halen).

De aanleiding was telkens dezelfde: aan het eind van een reguliere Prog KO/Ladder, vond een goed hoorbaar deel van het deelnemersveld dat het spelletje wat veel van hetzelfde werd. Dus probeerden we een keer wat anders. De ervaring leert echter ook keer op keer dat, na (als het mee zit) een frisse start, de deelnemersaantallen van dat andere spelletje snel terugliepen. Want verrek, nu moesten we ineens écht met zijn allen verder gaan kijken dan de neus lang was... nou dat kon morgen ook wel, of volgende week, of... nouja, wanneer kunnen we weer gewoon op Genesis / Steven Wilson stemmen? De goeden niet te na gesproken, maar organisatie van zo'n spelletje is toch alleen leuk als het aantal deelnemers een beetje substantieel is en blijft.

Daarnaast is de Prog Ladder in zijn huidige vorm bij uitstek geschikt om iedereen zijn ontbrekende parels voor het voetlicht te laten brengen. Henk vindt dat er te weinig moderne prog in de lijst staat? Dan nomineert hij 15 moderne nummers. Gerrit vindt dat er te weinig jaren '70 spul in staat? Dan nomineert hij 15 jaren '70 nummers. Yacintha vindt dat er te weinig jazzrock/rio/canterbury in de lijst staat? Dan nomineert zij 15 jazzrock/rio/canterbury nummers.

Als Henk, Gerrit en Yacintha een beetje realistisch zijn, weten ze daarbij ook wel dat het gros van hun nominaties Ronde 0 niet zal overleven. Daar kunnen ze over gaan zitten mokken, maar ze kunnen zich ook verheugen in die enkele nominatie die wel aan een heuse Prog Laddercarrière begint of waarover een collega-deelnemer opmerkt dat het toch een mooie ontdekking was.

Kortom: ik zal enkel een nieuwe Prog Ladder organiseren (met hooguit desgewenst de kwantitatieve parameters iets gewijzigd). Eenieder die tussendoor wel iets anders wil organiseren heeft mijn volledige zegen - als het niet te gek wordt, doe ik vast wel mee en ik wil ook best helpen meedenken over de opzet of de praktische uitwerking... maar de enige kar die ik zelf trek is een nieuwe Prog Ladder.

Casartelli (moderator)
vigil schreef:
Het is zeker niet heel progressief om t "korte" lijstje een stuk sterker te vinden dan de langste variant?
Nou, zeker niet om dat elk jaar opnieuw op te merken

Casartelli schreef:
(quote)
Nou, zeker niet om dat elk jaar opnieuw op te merken

Ik val in herhaling begrijp ik?
Verdorrie, ik lijk Airbag wel!

Mssr Renard
Yacinta voelt zich bij deze aangesproken.

Een groot deel waarom deze lijst eruit ziet zoals deze lijst is hier eerder al eens aangehaald. Veel van die nummers hebben nostalgische waarde en zitten voor velen ook ingebakken. En die winnen het dan van het de onbekendere/nieuwere nummers bij velen. Of een aangepaste ronde 0 of iets dergelijks daar verandering in gaat brengen betwijfel ik.

Casartelli (moderator)
Meanwhile...

Recensies

Liefhebbers mogen nog steeds iets schrijven over:

Marillion - This Strange Engine
Rush - Red Sector 'A'

Casartelli (moderator)
16 lijstjes heb ik inmiddels binnen en verwerkt, dus qua aantal zullen we inmiddels wel ongeveer op de helft zitten. En het ligt nog behoorlijk open. Of eigenlijk: het lijkt nu meer open te liggen dan gisteren, toen we nog een afgetekende bottom-2 hadden. Daar is op dit moment geen sprake meer van.

Vorig jaar hadden we 15 Nederlandse nummers in de lijst, dit jaar doen we een stapje terug:

1. Earth and Fire - Song of the Marching Children (91)
2. Ayreon - Isis and Osiris (124)
3. The Gathering - Waking Hour (147)
4. The Gathering - Nighttime Birds (152)
5. The Gathering - Even the Spirits Are Afraid (154)
6. The Gathering - Eleanor (161)
7. The Gathering - Travel (173)
8. The Gathering - Black Light District (204)
9. Habitants - Meraki (213)
10. Kayak - Merlin (216)
11. Scarlet Stories - The Tell-Tale Heart (230)
12. Focus - Hocus Pocus (284)

Ik heb even niet scherp of we op dit moment nog regelmatige Belgische deelnemers hebben hier (wel een hele sloot Zeeuwen, maar dat schijnt toch iets anders te zijn), maar als ze er zijn hebben ze helaas niks in de lijst om chauvinistisch over te doen.

Wat het totale landenoverzicht betreft:

Tussen haakjes 2018, 2017, 2016 en 2015
1 Verenigd Koninkrijk 187 (192½) (180½) (182) (177¾)
2 Zweden 26 (23½) (31½) (25) (17¾)
3 Verenigde Staten 23 (13) (25) (25) (35½)
4 Canada 17 (16) (17) (15) (10)
5 Noorwegen 15 (14) (15) (15) (9)
6 Nederland 12 (15) (13) (12) (16)
7 Polen 10 (9) (4) (6) (9)
8 Duitsland 4 (6) (5) (5) (9)
9 IJsland 2 (1) (1) (1) (1)
10 Australië 1 (2) (2) (4) (2)
Cuba 1 (2) (2) (1) (2)
Frankrijk 1 (2) (1) (1) (3)
Finland 1 (1) (1) (0) (0)
- Italië 0 (1) (1) (5) (4)
Zwitserland 0 (1) (0) (0) (1)
Rusland 0 (1) (0) (0) (0)
Spanje 0 (0) (1) (0) (0)
Brazilië 0 (0) (0) (1) (1)
België 0 (0) (0) (1) (0)
Tsjechië 0 (0) (0) (1) (0)
Oostenrijk 0 (0) (0) (0) (2)

Mssr Renard
Dit is interessant. Bands nomineren die uit een onbekend land komen.

Phideaux kwam uit Israel toch? Ik dacht dat die wel heel populair is/was.

Omega uit Hongarije (en nog een hele buts meer), Siddharta uit Slovenië en zo ken ik nog wel wat bands uit niet geijkte landen. Leuke uitdaging. Ik ken ook nog prog uit Argentinië, Columbia, Griekenland, Servië...

Casartelli (moderator)
Mssr Renard schreef:
Dit is interessant. Bands nomineren die uit een onbekend land komen.

Phideaux kwam uit Israel toch? Ik dacht dat die wel heel populair is/was.
Canada
Mssr Renard schreef:
Omega uit Hongarije (en nog een hele buts meer)
Elke keer dat ik een track van Hall of Floaters in the Sky hoor, realiseer ik me wat een ontzettend lekkere muziek dat is. Als jij nou bij een eventuele volgende editie even uit het hoofd de juiste nomineert...
Mssr Renard schreef:
Siddharta uit Slovenië
Turkije
Mssr Renard schreef:
en zo ken ik nog wel wat bands uit niet geijkte landen. Leuke uitdaging. Ik ken ook nog prog uit Argentinië, Columbia, Griekenland, Servië...
Allemaal leuk en aardig... maar dat we een Prog Top 300 hebben zonder ook maar één nummer uit Italië is toch wel by far het opmerkelijkst.

Mssr Renard
Casartelli schreef:
(quote)
Canada
(quote)
Elke keer dat ik een track van Hall of Floaters in the Sky hoor, realiseer ik me wat een ontzettend lekkere muziek dat is. Als jij nou bij een eventuele volgende editie even uit het hoofd de juiste nomineert...
(quote)
Turkije
(quote)
Allemaal leuk en aardig... maar dat we een Prog Top 300 hebben zonder ook maar één nummer uit Italië is toch wel by far het opmerkelijkst.

Siddharta: Siddharta.net

Omega: Omega - 20th Century Town Dweller - YouTube

Heb ik mij zo vergist in Phideaux, dan haal ik bands door elkaar.

En inderdaad, Italië: Le Orme, Museum Rosenbach, PFM, etc. etc. Zelfs progmetal (Labyrinth, Athena, Rhapsody). Een land van kitsch kent natuurlijk heel veel kitscherige prog.

Casartelli (moderator)
Beats me... ik dacht dat je Siddhartha bedoelde.

Mssr Renard
Casartelli schreef:
(quote)
Beats me... ik dacht dat je Siddhartha bedoelde.

Die zijn dan weer Duits: SIDDHARTHA discography and reviews - progarchives.com

Edit, excuses en Turks inderdaad: SIDDHARTHA discography and reviews - progarchives.com

Casartelli schreef:
- handmatig het liggend streepje door een lang liggend streepje vervangen
Deze is niet zo vreemd, want dat gebeurt in Word vaak automatisch.

ook een lang liggend streepje (i.p.v. een punt) aanbrengen tussen nummer en artiest
Some people just like to watch the world burn

Gast
geplaatst: vandaag om 10:45 uur

geplaatst: vandaag om 10:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.