MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2021

zoeken in:
Casartelli schreef:
Het eerste finalelijstje, anders dan die van mijzelf is binnen. Het spreadsheet is weer opgefrist en dit eerste lijstje ging er probleemloos in. Proactief toch maar weer even de praktische wenken:
- Inzending graag als Artiest - Titel (voorafgegaan door rangnummers en een punt) gewoon exact zoals hier in het lijstje komt (een en ander is het makkelijkst te realiseren door de boel gewoon te copy-pasten en dan te rangschikken). De lijstjes kunnen dan semi-automatisch Excel in, zonder dat het mij een hoop extra werk (en mogelijke fouten) kost.
- Je krijgt een ontvangstbevestiging. Heb je dus niks ontvangen, stuur hem dan gerust nog eens in; er valt weleens een pm tussen wal en schip.

Ik had de wijzigingen met de finale van vorig jaar al benoemd, maar volledigheidshalve nog maar even de deelnemende artiesten door de tijd:

(2018) (2017) (2016) (2015)

8 (6) (4) (5) (7) Marillion + Fish
3 (3) (3) (3) (4) Genesis
3 (3) (3) (3) (4) Pink Floyd
2 (3) (5) (4) (1) Porcupine Tree + Steven Wilson
1 (2) (2) (0) (0) Archive
1 (1) (1) (0) (1) Supertramp
1 (0) (0) (2) (1) Rush
1 (0) (0) (0) (0) IQ
0 (1) (1) (1) (1) Camel
0 (1) (1) (1) (1) Yes
0 (0) (0) (1) (0) Gazpacho

Fijn dat IQ het eindelijk tot de finalelijst geschopt heeft.

Casartelli (moderator)
19 lijstjes heb ik inmiddels binnen en verwerkt. Je zou de uitkomst kunnen voorspellen op grond van de virtuele positie, d.w.z. de gewogen/gecombineerde score over de rondes 1 t/m 5, maar dat was in het verleden niet altijd een even sterke voorspeller. Ook op dit moment valt enkel de nummer 5 samen met zijn virtuele positie. De rest staat dus op een andere plek, met als grootste positieve uitschieter de virtuele nummer 12 (die op 3 staat) en als grootste negatieve uitschieter de virtuele nummer 9 (die op 19 staat).

We kijken weer even hoe de diverse tijdvakken scoren qua aantal nummers in de Top 300 (met tussen haakjes de aantallen in 2018, 2017, 2016 en 2015).

1966-1970: 6 (10) (10) (9) (8)
1971-1975: 40 (44) (46) (45) (51)
1976-1980: 26 (25) (24) (29) (37)
1981-1985: 22 (17) (15) (17) (20)
1986-1990: 14 (10) (10) (11) (13)
1991-1995: 21 (20) (24) (28) (29)
1996-2000: 26 (26) (29) (27) (27)
2001-2005: 38 (38) (36) (34) (40)
2006-2010: 33 (46) (49) (57) (42)
2011-2015: 31 (45) (38) (41) (33)
2016-2020: 42 (19) (19) (2) (0)
2021-2021: 1 (0) (0) (0) (0)

Hmmm, er komt natuurlijk steeds wat meer jaren '10 en '20 bij, dus de rest zou logischerwijs wat af moeten nemen. Dat gaat alleen bepaald niet gelijkmatig, en het lijkt er zelfs op dat de groei van de recentste jaren vooral ten koste gaat van de jaren er direct voor...

Opvallende groei voor de jaren '80 overigens. Is daar een logische verklaring voor?

Casartelli (moderator)
Brunniepoo schreef:
Opvallende groei voor de jaren '80 overigens. Is daar een logische verklaring voor?
Tja, wat heet logisch... er zijn 9 nieuwe binnenkomers uit de periode 1981-1990 en, opmerkelijker, 0 afvallers. 2 nieuwe Rush (die gaan sowieso erg goed deze editie), 1 nieuwe Marillion (die gaan altijd al goed), 2 nieuwe Fish solo (1990 hoort er ook nog net bij)... en dan nog 4 losse nummers, wat (naar mijn smaak) alle vier fijne nummers zijn, maar waarvoor ook niet een specifieke reden is waarom ze in Prog Ladder 2021 ineens hoge ogen gooien.
217 Twelfth Night - Sequences
243 Queensrÿche - Roads to Madness
263 Phil Collins - I Don't Care Anymore
278 Cardiacs - The Everso Closely Guarded Line

Casartelli (moderator)
Inmiddels staat de teller op 20 ingeleverde lijstjes. Het grootste tempo is er nu dus wel uit, derhalve maar eens een herinnering naar mensen die ergens onderweg meegedaan hebben of vorig jaar een finalelijstje ingeleverd hebben:

50tracks aerobag Aproxis Arno Bonk Cervantes dynamo d Finidi FrodoK Gebruiker43757 Jacoto Jester Johnny Marr jordidj1 laxus11 Papartis SBube Simon77 TONYLUNA uffing willemdeux Zagato

Deadline is in principe a.s. dinsdag, 31 augustus 19.00 uur. Mocht iemand heel graag een lijstje in willen leveren, maar vooraf weten dat die deadline onhaalbaar is, dan kunnen we er even opnieuw naar kijken.

Hofleveranciers!

Na de diversiteit in geografie en in tijd, zoomen we nu wat in op de artiesten. Wat zijn onze best vertegenwoordigde artiesten? Tussen [] het aantal nummers dat ze dit jaar in de strijd hadden (inclusief niet geslaagde nominaties dus) en tussen () de aantallen nummers in de Top 300 van 2018, 2017, 2016 en 2015.

1 Genesis 18 [18] (17) (16) (16) (15)
Marillion 18 [19] (17) (16) (16) (16)
3 IQ 14 [15] (13) (11) (12) (11)
4 Porcupine Tree 13 [14] (14) (13) (13) (12)
Rush 13 [13] (10) (11) (10) (8)
6 Pink Floyd 10 [10] (9) (9) (9) (12)
7 Gazpacho 9 [9] (7) (8) (8) (4)
8 Anathema 8 [8] (8) (7) (7) (4)
Fish 8 [9] (6) (4) (5) (3)
10 Archive 7 [9] (8) (6) (6) (5)
Opeth 7 [7] (6) (5) (4) (4)
Peter Gabriel 7 [7] (6) (6) (5) (5)
Riverside 7 [9] (6) (4) (5) (3)
Steven Wilson 7 [9] (8) (7) (6) (3)
The Pineapple Thief 7 [10] (9) (7) (2) (3)
Yes 7 [9] (8) (9) (7) (7)
17 Dream Theater 6 [6] (2) (6) (5) (7)
King Crimson 6 [6] (5) (5) (5) (4)
The Gathering 6 [6] (6) (4) (3) (3)
20 Supertramp 5 [5] (4) (3) (5) (5)
Tool 5 [5] (0) (3) (1) (2)
22 Big Big Train 4 [7] (5) (4) (3) (2)
Camel 4 [5] (5) (5) (6) (6)
Pain of Salvation 4 [5] (3) (4) (2) (0)
Pure Reason Revolution 4 [4] (1) (1) (1) (1)

Verder staan er nog 8 artiesten driemaal in de lijst, 11 tweemaal en 50 eenmaal. De snelle teller komt daarmee op 94 verschillende artiesten, tegen 107, 113, 125 en 126 in de vorige edities. De tien hoogst genoteerde alleengangers:

1 Earth and Fire - Song of the Marching Children (91)
2 Green Carnation - Light of Day, Day of Darkness (99)
3 UK - Rendezvous 6:02. (121)
4 Alcest - Kodama (122)
5 Ayreon - Isis and Osiris (124)
6 Talk Talk - The Rainbow / Eden / Desire (140)
7 The Moody Blues - Nights in White Satin (150)
8 Galahad - I Could Be God (183)
9 Roxy Music - A Song for Europe (190)
10 Throes Of Dawn - The Understanding (194)

Bedankt voor de tag Casartelli, topic dit jaar vanaf de zijlijn gevolgd, maar probeer nog een finalelijst te maken! Finale ziet er prima uit.

Ik kom ook zeker nog met een lijstje!

Mijn lijst net ingeleverd.

Mssr Renard
Ik vind het bijna absurd dat door mij zo hoog gewaardeerde progacts Caravan, Gentle Giant, Saga en Jethro Tull (!!!) zo weinig aandacht hebben gekregen.

Ik weet wat mij te doen staat bij een volgende nominatieronde.

Casartelli schreef:
De snelle teller komt daarmee op 94 verschillende artiesten, tegen 107, 113, 125 en 126 in de vorige edities. De tien hoogst genoteerde alleengangers:

Dus bij elke editie is er minder diversiteit qua artiesten. Dat vind ik toch wel een fascinerende statistiek. Vraag me af wat daar de aanleiding voor is. Zitten de deelnemers steeds meer op een lijn of haken de afwijkende deelnemers juist af?

Mssr Renard
legian schreef:
(quote)

Dus bij elke editie is er minder diversiteit qua artiesten. Dat vind ik toch wel een fascinerende statistiek. Vraag me af wat daar de aanleiding voor is. Zitten de deelnemers steeds meer op een lijn of haken de afwijkende deelnemers juist af?

Ik denk dat de users die van meer obscure artiesten houden ook wel iets van Rush, Marillion, Genesis in hun lijstje zetten, en die bands ook punten geven.

Daarom ga ik bij de volgende nominatie-ronde goed opletten, dat ik geen usual suspects nomineer. Juist om die diversiteit te verhogen. Ik heb het vermoeden dat Brunniepoo dat ook gaat doen.

Overigens nog steeds niets mis met de usual suspects.

Casartelli schreef:

Ik heb even niet scherp of we op dit moment nog regelmatige Belgische deelnemers hebben hier (wel een hele sloot Zeeuwen, maar dat schijnt toch iets anders te zijn),
Zeeuwen horen hier echt op deze planeet thuis en betalen netjes in Nederland belasting.

Lijstje komt eraan.

Mijn lijstje komt ook nog.

Mssr Renard schreef:
(quote)

Ik denk dat de users die van meer obscure artiesten houden ook wel iets van Rush, Marillion, Genesis in hun lijstje zetten, en die bands ook punten geven.

Daarom ga ik bij de volgende nominatie-ronde goed opletten, dat ik geen usual suspects nomineer. Juist om die diversiteit te verhogen. Ik heb het vermoeden dat Brunniepoo dat ook gaat doen.

Ik heb al in geen jaren iets van usual suspects genomineerd. Ik ben dan ook altijd weer verbaasd als ik door de organisator getagd wordt bij de presentatie van de eindlijst, maar dat zijn dan mijn nominaties uit zo'n ver verleden dat ik ze zelf allang weer vergeten was

Maar goed, wat je zegt: ik houd verder ook gewoon van die grote namen, dus als die meedoen in een ladder dan stem ik er gewoon op. Dat betekent dan weer niet dat ik het gebrek aan diversiteit in de eindlijst niet betreurenswaardig vind.

Mssr Renard schreef:
(quote)

Overigens nog steeds niets mis met de usual suspects.

Ja dat is ook wel weer zo natuurlijk. Wel jammer, want tussen die obscuurdere dingen zitten wel echte parels. Misschien moeten we het gewoon ten doel stellen om volgend jaar meer dan 94 verschillende artiesten in de lijst te krijgen. Weer een beetje groei in de statistieken.

Als we voor de volgende ronde gaan nomineren ga ik daar in ieder geval ook mijn poging voor doen. Hoewel dat waarschijnlijk grotendeels modernere nummers zullen zijn.

Casartelli (moderator)
legian schreef:
Ja, het is een fascinerende en wel enigszins treurig stemmende statistiek. De grote namen zijn toch wel met reden groot kennelijk. Nu is er toevallig een Marillion-nummer gesneuveld, maar onder de streep staat er toch wederom één meer in de lijst dan vorige keer. Idem voor IQ, Fish, enz.

Porcupine Tree en Steven Wilson solo zijn kennelijk niet meer helemaal de grootheid die ze geweest zijn - het gros van hun nummers daalt in de lijst en ook in dit lijstje zie je die observatie terug.

Maar goed, die grote namen zijn voor mij persoonlijk ook nagenoeg allemaal grote namen die regelmatig (veel) punten pakken... tegelijk mag er bij elk van die namen voor mij ook best een handvol nummers uit. Maar zolang dat voor iedereen een andere handvol is...

De teruglopende diversiteit (en meer in het algemeen: het vrijwel ontbreken van alle prog die een beetje buiten de mainstream valt) wordt hier ook jaar in jaar uit betreurd.
Casartelli schreef:
Als Henk, Gerrit en Yacintha een beetje realistisch zijn, weten ze daarbij ook wel dat het gros van hun nominaties Ronde 0 niet zal overleven. Daar kunnen ze over gaan zitten mokken, maar ze kunnen zich ook verheugen in die enkele nominatie die wel aan een heuse Prog Laddercarrière begint of waarover een collega-deelnemer opmerkt dat het toch een mooie ontdekking was.
Maar hé, Cardiacs eindelijk in de lijst!

Ik kom zeker nog met een lijstje! Dit weekend ga ik er voor zitten.

legian schreef:
Misschien moeten we het gewoon ten doel stellen om volgend jaar meer dan 94 verschillende artiesten in de lijst te krijgen. Weer een beetje groei in de statistieken.

Als we voor de volgende ronde gaan nomineren ga ik daar in ieder geval ook mijn poging voor doen. Hoewel dat waarschijnlijk grotendeels modernere nummers zullen zijn.

, idem hier

legian schreef:

Ik doe al jaren niet anders. Het probleem zit hem in de regel dan ook niet in de nominaties, of zelfs in de eerste ronden. Het zijn echt de laatste ronden waar elke diversiteit de nek wordt omgedraaid (althans, dat zeg ik nu even uit de losse pols).

Casartelli (moderator)
Brunniepoo schreef:
Ik doe al jaren niet anders. Het probleem zit hem in de regel dan ook niet in de nominaties, of zelfs in de eerste ronden. Het zijn echt de laatste ronden waar elke diversiteit de nek wordt omgedraaid (althans, dat zeg ik nu even uit de losse pols).
Een beetje los is die pols wel; het bepalen welke nummers de Top 300 vormen (en dus hoeveel verschillende artiesten dat zijn; het statistiekje waar legian op aansloeg), gebeurt volledig in Rondes 0 en 1 en de respectievelijke herkansingsrondes.

Het is natuurlijk een lastige om op te lossen. En ergens ook wel inherent aan het spelletje. Misschien alle artiesten die 10 of meer nummers in de lijst hebben staan uitsluiten van nieuwe nominaties. Maar dat word ook weer zo kunstmatig. En ik zie dat er al wat banden gelegd zijn met betrekking tot diversiteit qua nominaties. Dan moeten we het toch in het stemmen zoeken...

Anders vanaf volgend jaar dan maar de minpunten introduceren, naast het plussen ook wat nummers minnen. Kan ik in ieder geval die Genesis nummers wegstemmen.

Dat is toch wel zuur voor Rush, de laatste drie nummers die net buiten de finale vielen, zijn allemaal van hen

Casartelli (moderator)
Bonk schreef:
Dat is toch wel zuur voor Rush, de laatste drie nummers die net buiten de finale vielen, zijn allemaal van hen
En alle drie stijgen fors. Je zou zeggen dat er bij een eventuele volgende editie toch op zijn minst een tweede finalist in moet zitten.

Ah ! Nr 21 in de MusicMeter Prog Top 300 - editie 2021 - de ontknoping is geweest.

Game On !! Finale tijd

Casartelli schreef:
(quote)
Een beetje los is die pols wel; het bepalen welke nummers de Top 300 vormen (en dus hoeveel verschillende artiesten dat zijn; het statistiekje waar legian op aansloeg), gebeurt volledig in Rondes 0 en 1 en de respectievelijke herkansingsrondes.

Ik vrees inderdaad dat ik het gebrek aan diversiteit in de finale en het gebrek aan diversiteit in de top300 op één hoop heb gegooid...

Dan valt die tweede diversiteit dus te bevorderen door minder nummers per artiest toe te staan? Geen idee of we dat moeten willen overigens...

Casartelli (moderator)
Brunniepoo schreef:
Dan valt die tweede diversiteit dus te bevorderen door minder nummers per artiest toe te staan? Geen idee of we dat moeten willen overigens...
Wat mij betreft is de huidige beperking op het nomineren (van alle artiesten met minstens 10 nummers in de running mag je in totaal maximaal 1 nieuw nummer nomineren) het maximale. Verder moet het inderdaad uit het stemmen komen.

Casartelli (moderator)
meneer schreef:
Ah ! Nr 21 in de MusicMeter Prog Top 300 - editie 2021 - de ontknoping is geweest.

Game On !! Finale tijd
Ik heb nog geen verzoeken tot opschuiven van de deadline ontvangen. Zonder tegenbericht zal ik de finale aankomende dinsdag- (#20-11) en donderdagavond (#10-1) presenteren.

Casartelli (moderator)
Nou, dat was een vruchtbaar tagrondje gisteren. We zitten nu op 27 ingeleverde lijstjes, waarmee we de editie van 2016 al met één inzending voorbijgestreefd zijn. Het streven is allicht om de edities van 2018 (29), 2015 (32) en 2017 (33) ook nog even voorbij te gaan.

De 66 nummers die dit jaar uit de lijst gevallen zijn, zijn hier al benoemd. Dit zijn de hoogste binnenkomers in de Top 300:

1 Marillion - Seasons End (27)
2 Marillion - This Strange Engine (48)
3 Rush - Red Sector 'A' (56)
4 Antimatter - Existential (58)
5 Genesis - The Battle of Epping Forest (59)
6 Rush - Territories (60)
7 Pure Reason Revolution - Silent Genesis (61)
8 Pure Reason Revolution - Ghosts & Typhoons (66)
9 Peter Gabriel - Solsbury Hill (75)
10 Dream Theater - Space-Dye Vest (80)

En als we toch bezig zijn... de grootste stijgers:

1 Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond (Parts VI-IX) (259 -> 76)
2 Genesis - The Lamia (270 -> 109)
3 Alcest - Kodama (273 -> 122)
4 Rush - La Villa Strangiato (158 -> 23)
5 Genesis - Calling All Stations (254 -> 125)
6 Archive - Bullets (282 -> 162)
7 Rush - Natural Science (191 -> 79)
8 Fish - Crucifix Corner (242 -> 135)
9 Dream Theater - Octavarium (246 -> 139)
10 Katatonia - Sanction (278 -> 180)

En om het ook niet te gezellig te maken... de grootste dalers:

1 Mike Rutherford - At the End of the Day (103 -> 292)
2 Arena - The Hanging Tree (76 -> 238)
3 Manfred Mann's Earth Band - Father Of Day, Father Of Night (116 -> 271)
4 Yes - Heart of the Sunrise (71 -> 212)
5 Yes - Roundabout (118 -> 258)
6 Yes - And You and I (161 -> 297)
7 Moon Safari - Lover's End Pt. III: Skellefteå Serenade (155 -> 288)
8 The Pineapple Thief - Too Much to Lose (152 -> 280)
9 Anima Mundi - Spring Knocks on the Door of Men (138 -> 265)
10 Gazpacho - I've Been Walking Part 2. (69 -> 186)

Mssr Renard
Season's End, denk ik, om de gruwelijke waarheid en hartverscheurende actualiteit. Ik wil niet somber doen, maar waar we nu in terecht zijn gekomen, voelt onomkeerbaar. En in 1989 wist zo een beetje iedereen het al. H was niet de enige die erveen tekst aan wijdde.

32 jaar lang hebben we alles op zijn beloop gelaten. 32 jaar geleden dat er een alarmerend VN rapport was. 32 jaar geleden dat alle regeringsleiders in de startblokken stonden om aan te pakken. Toen ging het echt mis. De grote bedrijven hebben de wetenschap onderuitgeschopt en tegenwoordig vertrouwen we de wetenschap helemaal niet meer.

Say Goodbye!

Casartelli (moderator)
Ik sprak gisteren de hoop op een recordaantal finaledeelnemers uit. Afgaand op het gemiddeld aantal stemmen per ladder per ronde (met tussen haakjes de aantallen in de 2018 t/m 2015-edities, waarbij t/m 2017 de rondes van 1 t/m 6 liepen, dus daar vergelijk ik 0 t/m 5 dan maar mee), zou dat toch moeten kunnen:

R0: 19.0 (19.5) (17.6) (15.2) (16.3)
H0: 18.6 (14.2) (12.2) (12.5) (13.1)
R1: 21.2 (17.0) (15.6) (14.4) (15.4)
H1: 19.6 (15.4) (14.9) (13.9) (15.8)
R2: 23.1 (16.5) (17.4) (16.8) (16.1)
R3: 25.2 (17.1) (17.7) (18.7) (21.7)
R4: 27.9 (19.8) (19.6) (20.0) (21.5)
R5: 29.6 (21.0) (21.0) (21.0) (23.2)
Finale: ? (29.0) (33.0) (26.0) (32.0)

Voortdurende stijgers: er staat één nummer in de finale dat mogelijk voor het vijfde jaar op rij stijgt. Of dat lukt, staat in de sterren geschreven. We weten wel al dat in de rest van de lijst geen enkel nummer al vijf edities meedoet en uniform stijgt.

? - 17 - 20 - 43 - 69 Archive - Lights

Wel is er nog een aanzienlijk lijstje met nummers die al vijf edities lang dalen:

103 - 92 - 38 - 32 - 24 Anathema - Dreaming Light
240 - 140 - 107 - 104 - 74 Harmonium - Histoires Sans Paroles
247 - 230 - 137 - 67 - 52 Camel - Nimrodel / The Procession / The White Rider
269 - 266 - 255 - 148 - 98 Camel - Rose Of Sharon * (tot 4:47)
276 - 272 - 199 - 170 - 163 Oceansize - Women Who Love Men Who Love Drugs

Gast
geplaatst: vandaag om 07:04 uur

geplaatst: vandaag om 07:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.