MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMeLadder 2021 [Uitslagen Ladders]

zoeken in:
ArthurDZ schreef:
(quote)

Ach, het is eens zo, het is eens anders. Daarbij zijn de 70's-afgevaardigden voor het grootste deel ook artiesten die het ook/vooral goed doen bij de kids, dingen als Marquee Moon en Northern Sky zijn niet bepaald Top 2000-klassiekers. Zelfs Led Zeppelin en Deep Purple zijn dit jaar afwezig.

Ja, qua typische OLM (classic rock) heeft de MML in het verleden ook wel eens meer op de Top 2000-geleken. Ben blij dat we al van het Tijdskind, Baba en de Hemelladder verlost zijn

Een normalere verdeling op een communistisch forum bedoel je zeker, kameraad Gretz

Gretz schreef:
(quote)

Er zijn edities geweest waarbij de 00s beter presteerden dan de 70s in deze fase. We lijken de Top 2000-kant op te gaan, de gemiddelde leeftijd van de 'elite' wordt alleen maar ouder

Dat ie per jaar ouder wordt is niet zo gek, maar als de stijging meer dan een geheel jaar is over de tijd is dat wel vrij bijzonder.

Het grootste probleem is dat de 00s en 10s minder geijkte klassiekers en een minder monotoon speelveld heeft, waardoor je altijd tegen moeilijkere, geijkte nummers vecht. Als ik in mijn eigen top 80 kijk zie ik genoeg recents, maar veel van die liedjes halen de 2000 al met moeite, denk ik, als ze eens genomineerd worden. Wie is er nu geinteresseerd in Asobi Seksu, om maar eens een band te noemen. Terwijl mijn wat oudere nummers grotendeels wel tot die vastige groep klassiekers horen en een flinke overlap heeft met wat er in de ladder goed scoort.

Vroeger was het aandeel '80s nog een stuk hoger voor mijn gevoel, zeker in de begindagen van de ladder.

Vreemde onder-representatie van de '60s & '00s vooral, van de jaren '10 vind ik het nog wel te begrijpen, aangezien veel muziek toch wat tijd nodig heeft om te bezinken.

Casartelli schreef:
(quote)
Niet om het een of ander, maar de reëel bestaande verdeling is toch een stuk gaussiaanser

Die Gaussische verdeling is alleen logisch als je ervanuit gaat dat de meerderheid van de stemmers tussen de 30 en 55 jaar oud is en een sterke voorliefde heeft voor de muziek uit hun jeugd

Pff, de wansmaak regeert hier. Al die pathetische misbakels door.

/s

Koenr schreef:
Vroeger was het aandeel '80s nog een stuk hoger voor mijn gevoel, zeker in de begindagen van de ladder.

Vreemde onder-representatie van de '60s, '00s vooral, van de jaren '10 vind ik het nog wel te begrijpen,
aangezien veel muziek toch wat tijd nodig heeft om te bezinken.

De 60s is natuurlijk wel maar een 'half decennium', je ziet in de Top 2000 ook dat de 60s al leeglopen en dat was overblijft vooral uit de gouden jaren van de hippietijd was. En als je in alternativelijsten kijkt is dit effect nog sterker. Natuurlijk waren 1967 en 1969 wel jaren die dat effect iets teniet zouden moeten doen.

De jaren nul vind ik wel ietwat tegenvallen ja, die zou je wat dichter tegen de jaren 90 verwachten. Al waren de beginjaren van de jaren nul nu ook niet de beste periode qua muziekontwikkeling, die periode heeft ook weinig vaste klassiekers opgeleverd.

Mexicanobakker schreef:
(quote)

De 60s is natuurlijk wel maar een 'half decennium', je ziet in de Top 2000 ook dat de 60s al leeglopen en dat was overblijft vooral uit de gouden jaren van de hippietijd was. En als je in alternativelijsten kijkt is dit effect nog sterker. Natuurlijk waren 1967 en 1969 wel jaren die dat effect iets teniet zouden moeten..

Ik snap je punt, maar inclusief jazz waren de 60s wél gewoon een vol decennium. Het is inderdaad niet vreemd gezien de voorkeur voor pop/rock op deze site. Daarnaast vind ik de 2e helft van de 60s ook 1 van de meest interessante periodes uit de muziekgeschiedenis, dus ik vind 7 nummers op 80 behoorlijk karig.

Koenr schreef:
(quote)

Ik snap je punt, maar inclusief jazz waren de 60s wél gewoon een vol decennium. Het is inderdaad niet vreemd gezien de voorkeur voor pop/rock op deze site.
Jazz lijkt mij nu bij uitstek iets wat niet echt geschikt is voor een spel als deze wat vooral gericht is op nummers. Maar dat kan ook aan mijn beleving liggen.

chevy93 schreef:
(quote)
Jazz lijkt mij nu bij uitstek iets wat niet echt geschikt is voor een spel als deze wat vooral gericht is op nummers. Maar dat kan ook aan mijn beleving liggen.

Een combinatie van beiden denk ik, maar er zijn talloze jazzplaten waar 1 of 2 nummers duidelijk boven de rest van het album uitsteken. Ik zie ook niet meteen in waarom een PF-suite van 13 minuten of de Fela Kuti tracks die het dit jaar zo goed doen in essentie meer geschikt zijn als 'nummer' of 'liedje' dan een gemiddelde Jazz-compositie. Het is maar wat je gewend bent en wat je referentiekader is.

Jazz doet het dit jaar overigens beter dan ooit, dus je hoort mij verder niet klagen. Pop & Rock zullen altijd dominant blijven hier, het is enkel wishful thinking dat jazz (of electronic, hip-hop, etc.) ooit ook maar in de buurt zal komen van dezelfde representatie in de ladder.

chevy93 schreef:
(quote)

Dit kan ik wel bevestigen. Als ik mijn eigen aller tijden lijst luister, vallen de jazz nummers toch wat uit de toon. Het voelt meer als een knipsel van een plaat, ofzo.

Die virtuele finale laat wel heel goed het mooie van deze spelopzet zien. Dat ziet eruit als een heel geijkt lijstje met misschien 1 verrassende naam.

Nu wordt het echter weer iedere ladder op zich en bepalen de stemmers van de dag en de loting welke nummers echt in de finale komen. Dat kanselement is de grote charme van de Ladder voor mij.

johan de witt schreef:
Love, Spinvis én R.E.M. door, da’s lekker wakker worden

Spinnie in de finale, dat zou nog eens een feest zijn (net als de terugkeer van Love natuurlijk)

Sowieso hoogste Nederlandstalige nummer en top-10 van deze eeuw

johan de witt schreef:
Sowieso hoogste Nederlandstalige nummer en top-10 van deze eeuw

Had eigenlijk ook gewoon de NLstalige Ladder glansrijk moeten winnen als je het zo bekijkt. Maar dat was nogal een sof...

Overschat zeiknummer!

Loting ligt bij chevy93 in zijn mailbox, als alles nog voor 19.00u verwerkt kan worden dan gaan we vanavond starten met de laatste loodjes.

Beetje jammer dat Cooke de top 80 op een haartje na mist en zoals altijd de verkeerde Radioheads door zijn. Maar verder wel een fijn einde van deze ronde. Love er nog in is zeer fijn. En ondanks dat er een hoop sneuvelde deze ronde zijn er flink wat leuke dingen fors gestegen dit jaar.

Papillon stijf onderaan, waar ie thuishoort!

Johnny Marr schreef:

Volgend jaar graag al dit resultaat in de eerste ladder waar ie in opduikt, wat jij Sjon?

En met een beetje geluk zien we Sam nog terug in de top 100 (ja, ik ben nu al hyped voor de radiouitzending)!

Johnny Marr schreef:

Net als jij op de sociale ladder

Koenr schreef:
(quote)

Een combinatie van beiden denk ik, maar er zijn talloze jazzplaten waar 1 of 2 nummers duidelijk boven de rest van het album uitsteken. Ik zie ook niet meteen in waarom een PF-suite van 13 minuten of de Fela Kuti tracks die het dit jaar zo goed doen in essentie meer geschikt zijn als 'nummer' of 'liedje' dan een gemiddelde Jazz-compositie. Het is maar wat je gewend bent en wat je referentiekader is.

Jazz doet het dit jaar overigens beter dan ooit, dus je hoort mij verder niet klagen. Pop & Rock zullen altijd dominant blijven hier, het is enkel wishful thinking dat jazz (of electronic, hip-hop, etc.) ooit ook maar in de buurt zal komen van dezelfde representatie in de ladder.
Het zal ongetwijfeld inderdaad mijn referentiekader zijn, maar jazzmuziek beluister ik toch veelal als onderdeel van een geheel (meestal een album). Als ik een persoonlijke toplijst maak (bv. voor de Verrukkelijke 500) komen dat soort genres er meestal relatief bekaaid vanaf, grotendeels omdat ik dan wel wat op wil nemen, maar niet zo goed weet welk nummer dan. Meestal weet ik niet eens hoe de naam van het nummer heet. Datzelfde heb ik met bv. ambient, (neo)klassiek of filmsoundtracks.

Daarnaast is jazz als zodanig niet zo populair inderdaad. Maar dat Pink Floyd zo'n groot publiek aan zich heeft weten te binden is dan ook totaal niet evident. In die zin zijn Fela Kuti (maar denk ook aan een Sinnerman of een Stem/Long Stem) eerder de uitzonderingen die de regel bevestigen.

El Ninjo schreef:
Loting ligt bij chevy93 in zijn mailbox, als alles nog voor 19.00u verwerkt kan worden dan gaan we vanavond starten met de laatste loodjes.

Beide Bowies, beide Beatles én beide Bruce's bij elkaar. Hoe krijg je het voor elkaar

Dat is trouwens wel verklaarbaar hoor dat dit op het einde veel meer gebeurt, nummers van eenzelfde artiest bij elkaar.....in eerdere rondes bij de pot indelingen zijn het een groter aantal nummers per pot, nu zitten er nog maar 4 nummers in 1 pot...de Bowie nrs zaten tot de vorige ronde bijv altijd in dezelfde pot zodat ze elkaar nooit konden loten.
En uit de vorige ronde zaten er 11 nrs uit ladder 1, 10 nrs uit ladder 2 etc...ook daar zit een mechanisme in dat die 11 nrs uit ladder 1 vd vorige ronde nu gelijk verdeeld zijn over de 4 ladders (dus 3-3-3-2) en die 10 nrs uit ladder 2 vd vorige ronde ook (dus 3-3-2-2-) etc ....zodat je niet bijv 6 nrs uit ladder 1 van ronde 5 nu ook weer bij elkaar krijgt in een ladder en diezelfde ladder bijna weer gaat overdoen..... en dan komt er in Ronde 6 elk jaar weer al een redelijk strak vastgelegde loting uit als dat allemaal moet kloppen.

Vorig jaar werden De Kevers (tot verrassing van velen) slechts 8e in hun reguliere Ronde 6-ladder, maar profiteerden ze van hun hoge percentage en werd de finale alsnog ternauwernood veilig gesteld. Om vervolgens doodleuk 10e te eindigen in de Grote Finale. Ik ben benieuwd of dat huzarenstukje er nogmaals inzit nu er een extra herkansingsladder bij is gekomen, of dat we voor het eerst in lange tijd een Beatleloze finale zullen krijgen. De geschiedenis leert dat twee nummers van dezelfde artiest in de eindfase elkaar meestal in de weg zitten als ze dezelfde ladder loten.

Tot en met 2010 stond ADiTL nooit in de finale, daarna elk jaar in successie. Je zou zeggen dat die keten eens doorbroken moet worden, want zo heilig is het ADiTL-huisje niet meer

Voor Ronde 4 zijn deze nummers behoorlijke zekerheidjes voor de top-7:

dEUS - Instant Street
Kate Bush - Wuthering Heights
Radiohead - Exit Music (For A Film)
Radiohead - Paranoid Android
The Cure - A Forest

Blijven er nog twee plaatsen over die rechtstreekse kwalificatie bieden.

Gretz is ADitL alvast aan het jinxen....die gaat dus fluitend naar de finale.

Zou toch tijd worden dat één van die twee Radioheads het niet gaat redden.

johan de witt schreef:
Zou toch tijd worden dat één van die twee Radioheads het niet gaat redden.

Haha, de Robot en FaFFIE overleven het altijd met twee vingers in de neus als ze bij elkaar geloot worden. Hopelijk ben ik nu niet aan het anti-jinxen

En Instant Street heeft het ook wel eens gemist dacht ik.
Lijkt me ook geen zekerheidje.
Beetje flauw nummer ook.

Ladder 4 ziet er wel pikant uit ja.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:09 uur

geplaatst: vandaag om 15:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.