MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Samson & Gert (Double Feature)

zoeken in:
https://prod-img.standaard.be/public/nieuws/valiba-dc21b0ee089a43e0a3eee1f7961922082b809b2ed8baf8fa33e68432566248f5.jpg/alternates/THREE_TWO_1620/dc21b0ee089a43e0a3eee1f7961922082b809b2ed8baf8fa33e68432566248f5.jpg

Mwoah seg ey, Gertje, er komt zo precies een beetje water uit mijn oogjes zo.

Opstaan, onwetend de radio aanzetten en meteen de stem van Samson horen? Dat kwam even binnen zeg. Oprecht niet goed van. Ook Samson is vandaag een beetje gestorven.

De stem van een generatie. Meerdere generaties. En de man die ons leerde knutselen.

Ik doe vandaag mijn Samson t-shirt aan en luister straks nog eens naar enkele klassiekers.

Rust zacht, Danny.

Hier een fragmentje waarin hij het Samson-stemmetje voor een laatste keer (?) doet:

Snif... ik ga nog een beetje verder naar de hits luisteren

Pepino schreef:
We zullen Verbiest herinneren als een zeer getalenteerd poppenspeler, die van een pop een onschuldig, lief, soms naïef, nieuwsgierig en geloofwaardig hondje wist te maken.

Mooi gezegd. Hij heeft de pop tot leven gewekt door hem een prachtige ziel te geven. En dat is waarom Samson werkt.

De stem van Danny was in mijn kindertijd even vaak in onze huiskamer te horen als die van pakweg mijn moeder, of het zal toch niet veel gescheeld hebben. Een waar icoon voor onze generatie. Moge hij rusten in vrede.

De Panorama-uitzending rond Samson uit 1991 werd gisteren online gezwierd. Veel beelden die eerder nog niet op 't internet terug te vinden waren.

Wat een heerlijk topic om door te lezen.

Dag iedereeeeeen.

Een kleine aanvulling. Sommige users hier hadden het idee dat songs als "Er zit meer in een liedje" en een paar andere songs in hun geheugen anders klonken.
Die users hebben gelijk.

Ik kwam hier achter doordat ik vorig jaar een bende Samson-cd's op de kop heb getikt. En dan is nu met name Samson en Gert 5 interessant. Samson en Gert 5 was namelijk een dubbel CD.
De tweede CD was een compilatie met een aantal van de grootste Samson hits tot dan toe:

Samsonrock
Er zit meer in een liedje dan je denkt
Samen op de moto
Als je bang bent
Ik ben verliefd
10 Miljoen
Slaapliedje
We Gaan naar de maan

Wat is het bijzondere hieraan? Deze versies zijn opnieuw ingezongen door Samson en Gert. Samson klinkt hier minder "ruw" zoals in de begintijd en Gert zingt ook anders/beter. Dit is vooral te horen bij Samen op de Moto, waarin Gert in de oorspronkelijke versie heel stoer klinkt en in de heropname klinkt hij meer zoals we hem kennen.

Daarnaast is er hier en daar ook gegoocheld met de instrumentatie. De leadgitaar in het refrein van Samen op de moto wordt in de eerste versie later ingezet, hier zit het al in het eerste refrein. Slaapliedje heeft een shaker in het begin en bij We gaan naar de maan is er een synth-effect weggehaald naar de "We gaan naar de maan"-zin in het refrein.

De oorspronkelijke versies zijn echter de versies die we bij de videoclips zien, en die zijn makkelijk online te vinden. De "5-jaar" versies zijn lastiger te vinden. De meeste compilaties gebruiken de oorspronkelijke versies. Enorm zonde, want de heropgenomen versies hebben zeker hun eigen waarde. Slaapliedje vind ik zelf nog mooier klinken met de latere, zachtere versie van Danny's stem.

(Later zijn er ook versies gemaakt waarin de Danny-vocals vervangen zijn door die van Peter, maar laten we het daar maar niet over hebben)

Over Danny...

Wat een talent. Hij wordt in veel media "de stem van Samson" genoemd, maar naar mijn mening is dat een tekortdoening. Hij is een legendarische poppenspeler (en bouwer).

Samson's design is zo sterk. Het is een vrij basic pop, in feite slechts een handpop. Zijn design zorgt er echter voor dat het sterker werkt dan je zou denken. doordat zijn haren voor zijn pootjes (en meestal) voor zijn ogen zitten, vullen onze hersenen in dat zijn pootjes bewegen tijdens het lopen en zijn ogen knipperen.
(Daarom ben ik geen fan van Samson's look wanneer de haren niet deels voor zijn ogen zitten. Dan valt het des te meer op dat het een pop is en lijkt hij te staren met grote oranje ogen)

Daarnaast is Danny's spel echt indrukwekkend. Naast het feit dat hij zich overal in kon proppen, kon hij ook Samson laten lopen met slim camerawerk, springen tijdens In de disco en met zijn acteerwerk kon hij alle emoties tonen, terwijl alleen de mond bediend kan worden. (Al gebruikt Samson in sommige vroege clips zoals Verliefd zijn en Gert en Samson ook een los pootje.)
Ik vind zelf dat Dirk het statischer doet, op veel momenten lijkt alleen het hoofd te bewegen ipv het hele lichaam.

Terug naar Danny:
Als volwassene kan ik me er niet op betrappen; dan kijk ik iets van Samson en zoek ik "Waar kan ik iets van Danny zien?". En dat lukt nooit. Perfect verborgen, een geweldige illusie. Dat maakt het ook zo echt. Samson zit vaak in zijn mandje, maar niet altijd. Hij kan op tafels duiken, naar de keuken lopen etc.

Een andere kant die misschien wel even knap is, en essentieel, is Samson's gedrag wanneer andere karakters het woord voeren. Hoe hij kijkt, hoe hij knikt of zijn hoofd beweegt. Hoe hij nog steeds "leeft" wanneer hij niet de focus heeft. Dat is bijzonder, helemaal wanneer je bedenkt dat Danny met vertraging werkt. Hij had bij het performen een monitor onder met daarop de feed van de camera, zodat hij in feite kan zien hoe het er op TV uit zal zien. Dat is zeker handig, maar het blijft reactief omdat hij reageert op het TV-beeld met de andere acteurs ipv direct contact met de andere acteurs. Dat soort zaken maken de performance een stuk lastiger dan je zou denken.

En dat staat nog los van het creatieve werk zoals scenario's en muziek en het concept waar hij aan werkte..

https://www.frontview-magazine.be/sites/default/files/news/227811-samson-marie-schitteren-in-nieuwe-sinterklaasfilm-1545912.jpg
Samson is voor 't eerst in meer dan 15 jaar opnieuw in de bioscoop te zien. Mwoah seg ey, samen met een mevrouw die ik eigenlijk niet zo ken zo. Helaas met een Hollandse Sinterklaas. (das de echte niet hoor )

Om eerlijk te zijn vond ik de eerste Samson & Gert-film, niet heel erg best. Het voelde een beetje als een soort van Home Alone-light. Het hielp ook niet dat het Peter Thijssen als Samson was en de pop er vreemd uitzag.
Vrienden voor het Leven was een erg goed nummer, al vind ik de live-versies met Dirk een stuk beter.

Wat betreft de nieuwe film hoorde ik dat Samson & Marie er ook een nieuw nummer in zingen, "Lekkere ijsjes".

De hele act Samson & Marie is apart. Part nieuw, part coverband. Marie en Dirk hebben chemie en toch is er iets wat er mist, naast budget. Het is aan de ene kant jammer dat wanneer ze met een nieuw nummer komen het vaak een cover is, aan de andere kant is het wel een manier om de muziek naar een nieuwe generatie te brengen.

En soms hebben ze hele aardige nieuwe arrangementen zoals een country-versie van Alles is op.

https://www.youtube.com/watch?v=-BvESVSVIIQ

(De videoclip laat het gebrek aan budget goed zien.)

En in het kader van "jammer" hebben Samson & Marie een nieuw album uitgebracht...met covers van klassiekers als Schipper mag ik overvaren, Lang zal ze leven en Ik zag twee beren. Dat is creatief wel erg teleurstellend.

Not gonna lie: ik mis dit topic een beetje. In deze tijd waarin de wereld op z'n kop staat, mis ik de eenvoud van S&G.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:48 uur

geplaatst: vandaag om 21:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.