MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Samson & Gert (Double Feature)

zoeken in:
https://i.imgur.com/vo0LyxU.jpg

https://radio2.be/sites/default/files/styles/1200x630/public/2020-03/samson.jpg?itok=13AM3q8X

Dag iederéééééén !

30 jaar Samson & Gert, dat moet gevierd worden! Op tweede Kerstdag 1989 maakte televisie kijkend Vlaanderen kennis met Samson, de sidekick van omroeper Gert Verhulst. De pratende bearded collie, vertolkt door Danny Verbiest, was meteen immens populair. In 1990 kreeg het duo een eigen TV-serie. Nog geen jaar later verscheen het eerste muziekalbum. In 1992 was ook Nederland aan de beurt. De rest is geschiedenis ...

Dubbel Gefrituurd !

Maar neen, Samson. Double Feature. Dat wil zeggen dat deze verkiezing uit twee delen bestaat. Eerst is er de Samson-Meter, waarbij de mensen mogen stemmen op al onze nummers afzonderlijk. En zo krijg je aan het eind een TOP-lijst op basis van de scores. En binnen een jaar ongeveer, wanneer die fase afgelopen is, mag iedereen ook nog eens zijn persoonlijke TOP-lijst insturen per privé-bericht. En dan volgt ook die uitslag nog.

Deel 1 : Samson & Gert - Meter

Om de 2 dagen (ongeveer) zal een nieuw nummer gepost worden. Tussendoor, verdeeld over 2021, zullen ook weetjes en tal van randfenomenen langskomen, al naar gelang ik daar de tijd voor heb.

Deel 2 : Samson & Gert : Greatest Hits

Gezien het aantal nummers dat voorbij zal komen in de Meter-editie, schat ik dat deel 2 begin 2022 zal starten. Meer details over deze fase volgen dan nog wel.

Ik denk zo héél stilletjes in mijn hoofd zo hé ...

... dat het toch fijn zou zijn mocht iedereen binnen het tijdslot zijn of haar score plaatsen. Om tal van (oa) praktische redenen zou ik inhaalbewegingen zoveel mogelijk willen vermijden.

Verder wens ik iedereen vooral veel nostalgisch luisterplezier.

https://i.imgur.com/Bstl5DQ.jpg

Hoe te kiezen tussen meer dan 180 nummers !? Dan laten we de titel toch voor zich spreken:

#1 - Wij Gaan Beginnen (1993 - Samson & Gert 3)

De eerste twee albums verschenen in België als "SAMSON" en "SAMSON 2". Pas bij het derde album, waarvan deze track de opener was, werd "... & Gert" toegevoegd. Vlak na deze release werd ook op de Nederlandse markt gemikt en werden de eerste twee albums opnieuw uitgebracht als "Samson & Gert 1", "Samson & Gert 2" en samen met de tweede druk van "Samson & Gert 3" voorzien van het Veronica-logo. Voorheen stond enkel het TV1-logo op de cover.

Pepino - JoaMuse - Arno - chevy93 - ArthurDZ - Rudi S - Gretz - prowler3333 - Cerclezot - stardust_be

Wie fans kent, breng ze gerust op de hoogte.

Meteen een heerlijke classic!

9

Gert heeft toch ook een metamorfose doorgemaakt. Van doodnormale, toegankelijke jongeman naar lichtjes arrogante rijkerd.

Hoera, ik doe mee! Wel een ambitieuze opzet. In plaats van een Greatest Hits (die een week duurt en startlijst van 20 nummers telt) een topic van meer dan een jaar en met 180 nummers? Nu ja, eigenlijk verdienen Samson & Gert dat wel.

7

dumb_helicopter schreef:
Gert heeft toch ook een metamorfose doorgemaakt. Van doodnormale, toegankelijke jongeman naar lichtjes arrogante rijkerd.
Toen hij van Algemeen Nederlands overschakelde op Antwerps is het beginnen mis te lopen.

JoaMuse schreef:
Wel een ambitieuze opzet. In plaats van een Greatest Hits (die een week duurt en startlijst van 20 nummers telt) een topic van meer dan een jaar en met 180 nummers? Nu ja, eigenlijk verdienen Samson & Gert dat wel.

Welja, inderdaad. In een Greatest Hits komen alleen de voor de hand liggende welbekende nummers langs, terwijl er zoveel kleinere pareltjes zijn. En de kans dat recentere nummers, ook de allerjongste generatie fans heeft enkele mooie songs gekregen, langskomen ... die is klein. 't Zou zonde zijn. Vandaar.

Het komt mij eigenlijk ook veel beter uit om iets als dit te doen tegenover een week met tijdsdruk en deadlines die ik niet kan garanderen. Als ik hier eens even wegval, kan dat in principe geen kwaad.

esteban, held! Natuurlijk doe ik mee

8 voor deze

In de jaren '90 speelden mijn zus en ik onze Samson-cassettebandjes af tot ze in stukken uit elkaar vielen. Benieuwd hoeveel ik me er nog van herinner. Deze ken ik in ieder geval nog zo goed als vanbuiten

Herkenbaar. Ik heb alleen nog het cassetje (zonder doosje) van Samson 2. Al de rest is letterlijk stuk gedraaid in de draagbare stereo. Een potlood was in die periode mijn trouwste vriend.

dumb_helicopter schreef:

Hij zat daarnet in een benefiet-aflevering van Blokken, ik moet zeggen dat ik hem één van de minst irritante BV's vond die ik deze week in de Blokken-studio's gezien heb. Lichtjes arrogant idd, maar zijn droog gevoel voor humor in combinatie met een compleet gebrek aan profileringsdrang mag ik wel. Liever zo dan geforceerd zoals de meeste BV's die maar in zoveel mogelijk programma's proberen op te duiken

Zijn Samson-persona blijft uiteraard mijn voorkeur genieten!

Maar dit geheel terzijde

Bij mij waren het toch al cd's. Zo'n arrogante rijkerd was ik dan wel.

Arno schreef:
Bij mij waren het toch al cd's. Zo'n arrogante rijkerd was ik dan wel.

Meneer komt zeker ook uit Antwerpen?

ArthurDZ schreef:
(quote)

Meneer komt zeker ook uit Antwerpen?
Laten we zeggen het Antwerpen van het Meetjesland.

Ben benieuwd of er in de toekomst ook twee kampen komen: een Gert-kamp en een Marie-kamp.

Voor Wij Gaan Beginnen een 6. Ik heb niet zoveel met deze opener, maar dat komt wellicht doordat ik pas wat later aangehaakt ben.

De filmpjes van De Ideale Wereld over Samsom (geen fout) en Marie zijn anders wel hilarisch.

Heerlijk topic, Esteban! Als echte Samson-fan móet ik hier uiteraard aan meedoen. Benieuwd welke S&G-pareltjes nog de revue gaan passeren.

Met "Wij Gaan Beginnen" start je meteen met de perfecte opener. Het nummer is lekker opzwepend en optimistisch, met leuke lyrics. Het woordje "Wijijijijijijij", dat iets langer wordt gezongen, doet het voor mij.
Een 8!

Yoen ik acht was, dacht ik dat S&G vlakbij woonden.
Ik ben namelijk geboren in Asse, waar zowat heel mijn familie woont, en opgegroeid in een deelgemeente van Asse. Niet alleen staat het gemeentehuis van de burgemeester daar, tal van buiten opnames zijn daar gebeurd. Ook deze clip. En mijn neef, die op de school zat die het publiek mocht spelen, is er twee seconden in te zien. Het waren verwarrende tijden.

8

esteban schreef:
Yoen ik acht was, dacht ik dat S&G vlakbij woonden.
Ik ben namelijk geboren in Asse, waar zowat heel mijn familie woont, en opgegroeid in een deelgemeente van Asse. Niet alleen staat het gemeentehuis van de burgemeester daar, tal van buiten opnames zijn daar gebeurd. Ook deze clip. En mijn neef, die op de school zat die het publiek mocht spelen, is er twee seconden in te zien. Het waren verwarrende tijden.

8

Vanavond om 20u40 op één!

https://images.vrt.be/width1280/2020/12/29/e1a5944b-49e7-11eb-aae0-02b7b76bf47f.jpg

Een eerbetoon aan Samson & Gert. VANAVOND om 20u40 op EEN.

Het decorteam van de VRT heeft voor de gelegenheid de oorspronkelijke woonkamer van Samson & Gert exact nagebouwd zonder dat Gert dat wist. Siska Schoeters ontvangt er de vaste cast van Samson & Gert en praat samen met Gert over die dertig jaar televisiegeschiedenis aan de hand van filmpjes, archieffragmenten, een quiz en een heleboel verrassingen.

Vaste acteurs Walter Baele, Walter De Donder en Koen Crucke vertellen dan weer over de onverwacht grote impact die ze hadden op hele generaties, de anekdotes achter de schermen en de magie van het samenwerken met Gert.

Maar er zijn ook unieke en pakkende muzikale momenten: Niels Destadsbader brengt een ode aan Gert, er is een heuse Samsonmedley met verschillende zangers en dansers, Regi maakt een remix en videoclip van een Samsonklassieker, en Jonas Van Geel en Jelle Cleymans brengen een special guest mee en ontroeren Gert met een bewerking van één van de allermooiste Samsonliedjes.

--------------------------------------------

Al die muzikale of sprekende gasten, dat hoefde nu niet echt voor mij. Maar kom, kijken doe ik sowieso. Ben ik de énige die op een verrassingsact van Octaaf De Bolle hoop? Ow, en Joop Mengelmoes!

ArthurDZ schreef:
(quote)

Hij zat daarnet in een benefiet-aflevering van Blokken, ik moet zeggen dat ik hem één van de minst irritante BV's vond die ik deze week in de Blokken-studio's gezien heb. Lichtjes arrogant idd, maar zijn droog gevoel voor humor in combinatie met een compleet gebrek aan profileringsdrang mag ik wel. Liever zo dan geforceerd zoals de meeste BV's die maar in zoveel mogelijk programma's proberen op te duiken

Zijn Samson-persona blijft uiteraard mijn voorkeur genieten!

Maar dit geheel terzijde
Ik vind hem altijd een heel fijn jurylid bij De Slimste Mens.

Ik vond Gert Verhulst ook wel tof in de Slimste Mens. Hij speelt meer dat hij arrogant is dan dat hij het echt is denk ik. Of door z'n humor komt hij weg met z'n arrogantie, zo kan je het ook bekijken.

JoaMuse schreef:
Ik vond Gert Verhulst ook wel tof in de Slimste Mens. Hij speelt meer dat hij arrogant is dan dat hij het echt is denk ik. Of door z'n humor komt hij weg met z'n arrogantie, zo kan je het ook bekijken.
Vooral met James Cooke heeft hij een geweldige chemie. En het helpt ook dat hij Erik goed kent, dus die hebben altijd mooie anekdotes. En ze mogen hem nogal eens graag plagen met zijn rijkdom (of een goede K3-grap).

esteban schreef:
(afbeelding)

Een eerbetoon aan Samson & Gert. VANAVOND om 20u40 op EEN.

Het decorteam van de VRT heeft voor de gelegenheid de oorspronkelijke woonkamer van Samson & Gert exact nagebouwd zonder dat Gert dat wist. Siska Schoeters ontvangt er de vaste cast van Samson & Gert en praat samen met Gert over die dertig jaar televisiegeschiedenis aan de hand van filmpjes, archieffragmenten, een quiz en een heleboel verrassingen.
De eerste verdieping gaan we ook nu niet te zien krijgen zeker?

De afgelopen jaren veel Samson en Gert moeten luisteren / geluisterd en kan bepaalde nummers wel waarderen. Laat ik eens proberen aan te haken

Wij gaan beginnen: 6,5

Ik moest niet kloppen want dit topic heeft geen deur. Gegroet!

Wat een fijn topic, nu al Dit wordt een lange persoonlijke recap aan jarenlang elke zondagochtend om 8:00 opstaan om de tigtigste herhaling van telkens dezelfde paar afleveringen op Ketnet te kijken, en aan al die zieke cassettes en later cd's (wij waren van alle markten thuis vroegah) die we op de achterbank luisterden. Clichéverhalen I know, maar blijft kjoel.

Wij Gaan Beginnen blijft ook wel een classic, al is het natuurlijk nog niet van het niveau Piraten-Potpourri.

7,5

Gast
geplaatst: vandaag om 18:10 uur

geplaatst: vandaag om 18:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.