MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Samson & Gert (Double Feature)

zoeken in:
Ja toffe special hoor, zoals zo vaak wel met een boel BV's die er eigenlijk niks te zoeken hadden, maar het was wel oprecht en het gevoel zat goed, zeker wanneer Gert en de oorspronkelijke acteurs in het middelpunt stonden. Mooi ook dat Gert geen moment onbenut liet om ook Danny Verbiest in de bloemetjes te zetten. Man wat was ik aan het hopen dat die plots ook de set ging opwandelen

Leuk! Samson & Gert heb ik altijd erg leuk gevonden, zeker toen Octaaf (wat een gek mannetje was dat toch!) er nog bij was.

Ik probeer morgen in te haken.

ArthurDZ schreef:
Ja toffe special hoor, zoals zo vaak wel met een boel BV's die er eigenlijk niks te zoeken hadden, maar het was wel oprecht en het gevoel zat goed, zeker wanneer Gert en de oorspronkelijke acteurs in het middelpunt stonden.
Mooi inderdaad! En ja, aan Niels Destadsbader valt nu eenmaal niet te ontsnappen. Het was tenminste wel nog eens een programma zonder Marc Van Ranst.

Samson & Gert luider dan Metallica.

De medley was erg leuk, vooral bekende liedjes maar ook paar die al ver weg in het geheugen zaten. We zullen ze hier nog wel zien passeren.

Het verhaal van de arrogante Gert heb ik nooit echt begrepen. Zo komt hij bij mij niet over. Misschien omdat ik er door kijk? Wie in de jaren 90 het legendarische Zeg eens euh! gezien heeft, kon al kennis maken met de nogal droge (héél soms stoutere) humor van Gert. In een interview heb ik ooit gelezen dat hij daarvoor toen al op de vingers getikt werd bij de VRT. Ook al sprak hij toen nog steeds mooi Nederlands. Heel Vlaanderen keek decennia lang naar Gert, de kindervriend. Hij kon en mocht geen stap verkeerd zetten. Gert heeft nooit zichzelf kunnen zijn.

Toen hij enkele jaren terug het Gertje-masker eindelijk langzaamaan durfde af te zetten, leek er haast een schokgolf door Vlaanderen te gaan. Gert is een doodgewone mens als u en ik? En hij heeft relaties? En als hij niet in functie is, praat hij dialect? En hij heeft stoute humor? Foei! Héhé. Het beeld van Gertje dat we meer dan 20 jaar gezien hebben, viel plots weg. Vooral de zitzak van de boot was een extreem contrast. Maar ik zie vooral een emotionele man (durf ik te besluiten uit verschillende programma's) met het hart op de juiste plaats, die alle mopjes over geld en dergelijke vóór wil zijn. Iemand met veel respect voor al wie hem mee groot gemaakt heeft. En iemand die zich wat harder wil voordoen dan hij is, om zichzelf te beschermen. Maar vooral ook iemand die eindelijk z'n zin mag doen op TV, iets waar hij altijd al van droomde.

En wat hij verwezenlijkt heeft? Tjah, hij heeft er ook al die jaren dag en nacht voor gewerkt, op vele manieren. Ik kan daar weinig op tegen hebben.

ArthurDZ schreef:
Mooi ook dat Gert geen moment onbenut liet om ook Danny Verbiest in de bloemetjes te zetten. Man wat was ik aan het hopen dat die plots ook de set ging opwandelen

De grote afwezige was inderdaad Samson zélf. Nuja, door corona waren de mogelijkheden heel beperkt.

esteban schreef:
(quote)

De grote afwezige was inderdaad Samson zélf. Nuja, door corona waren de mogelijkheden heel beperkt.

Dit gegeven hield Julie Vermeire, Niels Destadsbader en Danira helaas niet tegen

Helaas is het juiste woord.

ArthurDZ schreef:
Mooi ook dat Gert geen moment onbenut liet om ook Danny Verbiest in de bloemetjes te zetten. Man wat was ik aan het hopen dat die plots ook de set ging opwandelen
Sowieso hadden ze wel wat meer (oud-)acteurs mogen vragen in plaats van niet ter zaken doende BV's.

Werd er eigenlijk iets gezegd over Wim Swerts, die het duo iconisch gestileerd heeft voor de strips?

Mooi liedje om mee af te trappen, esteban! Dat wordt een mooie trip down memory lane.

Dit nummer krijgt van mij een 7. Behoort zeker niet tot mijn favoriete liedjes, maar heeft wel die eenvoudige aantrekkingskracht van een klassiek S&G-liedje. En leuke verwijzingen naar eerdere liedjes in de tekst!

Pepino schreef:
Werd er eigenlijk iets gezegd over Wim Swerts, die het duo iconisch gestileerd heeft voor de strips?

Dat kwam niet echt aan bod. Ik had sowieso veel meer anekdotes en dergelijke verwacht. Maar Gert werd herhaaldelijk onderbroken door deur-geklop voor een verplichte verschijning van een bekend gezicht. Ahja, het is wat het is. Leuk om eens gezien te hebben.

Ik was ook niet helemaal correct: Swerts heeft de strips getekend, maar Jean-Pol heeft de figuurtjes ontworpen. Dank aan de cartoonist Lectrr voor deze extra info.

Ik moet zelf nog kijken, maar voor diepgang moet je sowieso niet op Eén zijn natuurlijk.

Wie weet komt er ooit wel een Belpop-aflevering over S&G.

Arno schreef:
Wie weet komt er ooit wel een Belpop-aflevering over S&G.

Dát zou nog eens iets zijn.

Pepino schreef:
Ik was ook niet helemaal correct: Swerts heeft de strips getekend, maar Jean-Pol heeft de figuurtjes ontworpen. Dank aan de cartoonist Lectrr voor deze extra info.

Het is te zeggen ... Wim Swerts is wel degelijk de ontwerper van de oorspronkelijke Samson-stripfiguren.
Die stijl werd ook gebruikt voor oa. de vroege merchandise. Dit is vóór de omvorming naar de typische Jean-Pol stijl, waar Swerts eveneens de overhand in had. Hij had de Jean-Pol stijl namelijk al in de vingers. Jean-Pol werd trouwens oorspronkelijk opgebeld door Danny Verbiest, maar JP had geen tijd en verwees hem door naar Swerts. De rest is geschiedenis.

https://i.imgur.com/vkoSKvS.jpg

Heel erg bedankt voor dit leuke en informatieve weetje, Esteban!

https://i.imgur.com/XRU30Wl.png

#1 - Wij Gaan Beginnen (1993 - Samson & Gert 3) 7.39 (11 stemmen)

Dank om te stemmen allemaal. Haja, want stemmen dat is toevallig één van jullie specialiteiten zeker?

#2 - Octaaf De Klusjesman (1997 - Samson & Gert 7)

In de VRT-special die gisteren uitgezonden werd, was Walter Van De Velde nog eens te zien. Hij deed in 1992 zijn intrede als Octaaf De Bolle, samen met zijn dochter Miranda. Mijnheer De Raaf, zoals Samson hem noemde, zou 10 jaar lang (weliswaar met onderbreking) de buurman met vele specialiteiten spelen. In 2002 stopte hij. We zouden hem echter nog terugzien, maar dat is voor later. Vandaag het enige liedje dat zijn personage helemaal in de ver zet.

Mij een onbekend nummer en als als een nummer niet op nostalgie drijft dan lijdt de score daar wel onder. Degelijk, wel geen topper. 6.7

Ik heb een jongere zus, dus tegen de tijd dat Samson albums niet meer voor mij gekocht werden, werden ze in huis gehaald voor haar. Zo heb ik ook deze nummers heel regelmatig gehoord. Nostalgie voor de prille dertigers, vermoed ik. Maar stiekem luisterde ik ook nog ontzettend graag mee hoor.

7

dumb_helicopter schreef:
Mij een onbekend nummer en als als een nummer niet op nostalgie drijft dan lijdt de score daar wel onder. Degelijk, wel geen topper. 6.7

Hier hetzelfde. Het nummer nooit eerder gehoord, en zoiets beïnvloedt de score wel wat. Nu, ergens wel een leuk nummer. Als kind was Octaaf altijd mijn favoriet personage geweest

6

6je ja.

Zegt me niks dit! Zo even de songtitels van het album scannend denk ik niet dat we deze thuis hadden, alleen de nummers met videoclips zeggen me iets. Is dat trouwens een wassen beeld van Gert op de hoesfoto met een gitaar, ipv de echte? Damn zeg

5.5

Maar goed, als diss-track best geslaagd natuurlijk. Ik word er alleen niet warm of koud van.

ArthurDZ schreef:
Is dat trouwens een wassen beeld van Gert op de hoesfoto met een gitaar, ipv de echte? Damn zeg

Nu je het zegt... Hoezo ziet Samson er realistischer uit dan Gert op die foto

Waarom staart het zo naar mij?

Lol. Was mij ook al opgevallen. Op de real-life hoes en de poster oogt dat (gelukkig) niet echt zo. Meer nog, ik vind het misschien wel de mooiste CD-hoes van allemaal.

Hoewel Octaaf misschien wel mijn favoriete personage was, vind ik dit maar een matig liedje. Die albumhoes is wel weer lekker classic S&G zeg.

5

Toch één plobreem bij het organiseren van deze Samson-Meter ... Mijn hoofd ... DE HELE NACHT! *Daar is Octaaf de Klusjesman, die alles repareren kan, dat is één van z'n speciali*...WRAAAGH!

Gast
geplaatst: vandaag om 21:48 uur

geplaatst: vandaag om 21:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.