Muziek / Muziekgames / Samson & Gert (Double Feature)
zoeken in:
0
geplaatst: 5 januari 2021, 20:15 uur
https://i.imgur.com/XRU30Wl.png
#1 - Wij Gaan Beginnen (1993 - Samson & Gert 3) 7.39 (11 stemmen)
#2 - Octaaf De Klusjesman (1997 - Samson & Gert 7) 5.96 (10 stemmen)
Morgen is het Driekoningen. Bij veel mensen traditioneel de tijd om de Kerstboom terug op te bergen. Ideaal om snel nog een Samson Kerstliedje mee te pikken, want er zijn er een stuk of tien. Zo hoeven we deze niet allemaal in de maand December te proppen. En welk Kerstnummer meer geschikt dan het allereerste? We gaan 30 jaar terug in de tijd. Wijze woorden van Stef Bos overigens.
#1 - Wij Gaan Beginnen (1993 - Samson & Gert 3) 7.39 (11 stemmen)
#2 - Octaaf De Klusjesman (1997 - Samson & Gert 7) 5.96 (10 stemmen)
#3 - De Wijde Wereld (1991 - Samson 1)
Morgen is het Driekoningen. Bij veel mensen traditioneel de tijd om de Kerstboom terug op te bergen. Ideaal om snel nog een Samson Kerstliedje mee te pikken, want er zijn er een stuk of tien. Zo hoeven we deze niet allemaal in de maand December te proppen. En welk Kerstnummer meer geschikt dan het allereerste? We gaan 30 jaar terug in de tijd. Wijze woorden van Stef Bos overigens.
1
geplaatst: 5 januari 2021, 20:20 uur
Leuk, mijn favoriete Samson & Gert-liedje nu al! Zo vaak meegezongen vroeger, krijg er nu weer kippenvel van, dat moment dat dat kinderkoor er plots inkomt, veeg mij maar op 
Laatr ik deze dus maar gewoon belonen met een 10, beter krijgen we hier toch niet

Laatr ik deze dus maar gewoon belonen met een 10, beter krijgen we hier toch niet

0
geplaatst: 5 januari 2021, 20:21 uur
Niet mijn favoriete Samson-klassieker, maar de boodschap blijft wel prachtig. 30 jaar later nog steeds zeer relevant. "Die grote mensen moeten nu eens leren, dat woorden mooier zijn dan schietgeweren", damn...
7
-------------
Misschien wel handig voor tijdens een Zoomcall: https://pbs.twimg.com/media/Eq5Gg8CXMAE9Ld-?format=jpg&name=4096x4096
7
-------------
Misschien wel handig voor tijdens een Zoomcall: https://pbs.twimg.com/media/Eq5Gg8CXMAE9Ld-?format=jpg&name=4096x4096
0
geplaatst: 5 januari 2021, 20:33 uur
Nah, deze vind ik duidelijk minder. De samenzang zit ook niet zo goed. 5.5
1
geplaatst: 5 januari 2021, 20:40 uur
Dit is zo'n Samson-lied dat mij als kind leerde om naar de tekst van muziek te luisteren. Die waren ten tijde van Stef Bos (Mijnheer Chocomousse) soms ook wat gewichtiger, denk bv maar aan Neefje Kwik. Ik was 8 toen deze muziekcassette net verschenen was en constant op repeat stond in mijn speelkamer. Als dit nummer voorbij kwam, luisterde ik altijd heel aandachtig. Het deed mij iets. En zoals Arthur zegt, dat kinderkoor.
Er was geen clip, maar op TV1 kwam later soms wel het fragment uit de allereerste Kerstshow langs.
8
Er was geen clip, maar op TV1 kwam later soms wel het fragment uit de allereerste Kerstshow langs.8
0
geplaatst: 5 januari 2021, 20:41 uur
Pepino schreef:
Jaaaa!

0
geplaatst: 5 januari 2021, 21:04 uur
Persoonlijk vind ik "Vrede" hét Samson kerstlied, maar goed, die zal dan wel voor eind dit jaar zijn 

1
geplaatst: 5 januari 2021, 21:15 uur
Die zou wel eens vroeger kunnen langskomen. Voor mij is "Dan is het Kerstmis" dan weer hét Samson-Kerstlied bij uitstek. 

1
geplaatst: 5 januari 2021, 21:37 uur
Mwoah dag liedjes die niet ik ken! Eventjes dit duo inhalen x
Octaaf de Klusjesman begint fijn met een Moroder-esque synthloopje maar gaat toch wel een beetje aan grootspraak ten onder. Hoor die Gert eens makkelijk afgeven op onze arme debardeurstylist maar zelf binnen dertig jaar een keer een bel fixen ho maar.
5,5
De Wijde Wereld is ergens wel aangenaam maar vooral een beetje cheesy idealistich. Grappig ook te horen Danny Samsons stem hier nog niet definitief vastgepind heeft.
6,7
Edit: ik heb toch nog even gecheckt en mijn nostalgieradar gaat af bij albums 3, 4, 5 en 8. De hoogste cijfers zullen uit die hoek komen.
Octaaf de Klusjesman begint fijn met een Moroder-esque synthloopje maar gaat toch wel een beetje aan grootspraak ten onder. Hoor die Gert eens makkelijk afgeven op onze arme debardeurstylist maar zelf binnen dertig jaar een keer een bel fixen ho maar.
5,5
De Wijde Wereld is ergens wel aangenaam maar vooral een beetje cheesy idealistich. Grappig ook te horen Danny Samsons stem hier nog niet definitief vastgepind heeft.
6,7
Edit: ik heb toch nog even gecheckt en mijn nostalgieradar gaat af bij albums 3, 4, 5 en 8. De hoogste cijfers zullen uit die hoek komen.
1
geplaatst: 5 januari 2021, 21:47 uur
Door omstandigheden pas nu naar de special voor 30 jaar Samson & Gert kunnen kijken. Beetje mixed feelings erbij: een mooi eerbetoon, waarbij zeker het eerste gedeelte de moeite waard was. Het tweede deel vanaf de blind date zakte wat in. Ik vond het wat spijtig dat onbeduidende BV's meer aandacht kregen dan de voornaamste acteurs. En vooral: WAAR WAS DANNY VERBIEST????
0
geplaatst: 6 januari 2021, 05:49 uur
123poetertjes schreef:
Hoor die Gert eens makkelijk afgeven op onze arme debardeurstylist maar zelf binnen dertig jaar een keer een bel fixen ho maar.
Hoor die Gert eens makkelijk afgeven op onze arme debardeurstylist maar zelf binnen dertig jaar een keer een bel fixen ho maar.
Zo had ik het nog niet bekeken.

0
geplaatst: 6 januari 2021, 09:47 uur
Alleen al de openingszin
Als wij de wereld waren
De wijde wereld waren
is puur goud.
De minimalistische muzikale ondersteuning is mijns inziens een versterkende factor voor deze song.
8,5
Als wij de wereld waren
De wijde wereld waren
is puur goud.
De minimalistische muzikale ondersteuning is mijns inziens een versterkende factor voor deze song.
8,5
0
geplaatst: 6 januari 2021, 11:29 uur
J.C. Bloem is er niets bij.
Moet wel zeggen dat de live-versies in de kerstshow in mijn herinnering beter waren.
6,5
Moet wel zeggen dat de live-versies in de kerstshow in mijn herinnering beter waren.
6,5
0
geplaatst: 6 januari 2021, 11:30 uur
123poetertjes schreef:
Geen 6? De Mooiste Dag? MacSamson? Alles Is Op?!Edit: ik heb toch nog even gecheckt en mijn nostalgieradar gaat af bij albums 3, 4, 5 en 8. De hoogste cijfers zullen uit die hoek komen.
0
geplaatst: 6 januari 2021, 12:02 uur
123poetertjes schreef:
Wel gek dat je blijkbaar met een paar hiaten zit. Bij mij is het gewoon keihard S&G 1 t.e.m. 8, en vanaf 9 niets meer.Edit: ik heb toch nog even gecheckt en mijn nostalgieradar gaat af bij albums 3, 4, 5 en 8. De hoogste cijfers zullen uit die hoek komen.
Ik herinner me dat ik in die periode (1998-99) ben overgeschakeld op Radio Donna/hitparade-muziek, dus er zal wel een oorzakelijk verband zijn. Daarnaast was het als 10-jarige (ben geboren in '89) ook gewoon niet meer cool om met S&G op de speelplaats te verschijnen.
0
geplaatst: 6 januari 2021, 12:11 uur
Ik ben ook even over alle albums gegaan, en op basis daarvan vermoed ik dat ik alleen de nummers 1-6 bezat. Wellicht vonden mijn ouders dat we vanaf dan wel genoeg Samson & Gert in huis hadden.
En wisten wij veel, wij bleven gewoon die oude bandjes afspelen
Maar tot en met de laatste plaat kan ik alle singles nog wel mee-neuriën denk ik (ik was 10 in 2003)
Van Samson & Gert 10 (de greatest hits) herinner ik nog het moment dat we naar de plaatselijke Supra Bazaar gingen om hem aan te schaffen, dus die hadden we ook.
En wisten wij veel, wij bleven gewoon die oude bandjes afspelen
Maar tot en met de laatste plaat kan ik alle singles nog wel mee-neuriën denk ik (ik was 10 in 2003) Van Samson & Gert 10 (de greatest hits) herinner ik nog het moment dat we naar de plaatselijke Supra Bazaar gingen om hem aan te schaffen, dus die hadden we ook.
1
geplaatst: 6 januari 2021, 12:37 uur
Ik was 10 in 2002 en tot die tijd heb ik Samson gevolgd. Laten we zeggen dat de Samson-tijd voor mij gedaan was toen Gertje in de "hippe fase" belandde: veel gel en piekjeshaar, met vliegend skateboard en losse kleren. Hilarisch om dat nu weer te zien.
https://i.ytimg.com/vi/2j06nw-M6nM/hqdefault.jpg
https://i.ytimg.com/vi/2j06nw-M6nM/hqdefault.jpg
0
geplaatst: 6 januari 2021, 13:08 uur
Haha wat? Was dat enkel een clip of zijn er echt afleveringen gemaakt waar hij piekjeshaar en zo had?
0
geplaatst: 6 januari 2021, 13:43 uur
Oh jawel hoor, twee van de drie zijn mij bekend. Alles Is Op hoort wel echt bij de canon natuurlijk en MacSamson en MacGert is door zijn epische refrein ook wel bijgebleven. We hadden er alleen geen bandjes van, blame m'n ouders maar.
0
geplaatst: 6 januari 2021, 15:45 uur
JoaMuse schreef:
Haha wat? Was dat enkel een clip of zijn er echt afleveringen gemaakt waar hij piekjeshaar en zo had?
Gelukkig was deze fase, die ik sowieso nog uitgebreid ga benoemen, enkel aan de muziek en de clips verbonden. Een periode die achteraf gezien wel grappig is, maar destijds toch wat plaatsvervangende schaamte voortbracht.
De vroege millenium-CD's bevatten eveneens een paar moderne S&G klassiekers voor een bepaalde generatie, maar het boenk-boenk gehalte heeft, in tegenstelling tot album 1 tem 10, ook veel miskleunen opgebracht.
0
geplaatst: 6 januari 2021, 16:07 uur
Ik was hoop en al 1 jaar oud toen de eerste CD van Samson & Gert op de markt kwam. Het prille begin heb ik dus niet bewust meegemaakt, maar achteraf zijn een aantal van die liedjes natuurlijk wel doorgedrongen, waaronder ook De Wijde Wereld. Naïef idealisme, gebracht op een ontwapenende manier.
7
7
0
geplaatst: 6 januari 2021, 16:18 uur
Dat laatste vat het nummer wel mooi samen.
Ik heb wel het gevoel dat ik hier de oudste fan ben. Zijn er nog andere originals die zo'n jaar of 7 waren en de start van S&G echt heel bewust meegemaakt hebben als doelgroep?
Ik heb wel het gevoel dat ik hier de oudste fan ben. Zijn er nog andere originals die zo'n jaar of 7 waren en de start van S&G echt heel bewust meegemaakt hebben als doelgroep?

1
geplaatst: 6 januari 2021, 16:18 uur
esteban schreef:
Die zou wel eens vroeger kunnen langskomen. Voor mij is "Dan is het Kerstmis" dan weer hét Samson-Kerstlied bij uitstek.
Of Samson & Gert - Kerst voor iedereen - YouTubeDie zou wel eens vroeger kunnen langskomen. Voor mij is "Dan is het Kerstmis" dan weer hét Samson-Kerstlied bij uitstek.
Op zich niet vreemd dat ze met die kerstshows zoveel kerstnummers hebben gemaakt.

0
geplaatst: 6 januari 2021, 16:21 uur
De laatste jaren bestond Samson-muziek inderdaad enkel uit het jaarlijkse Kerstlied, een zomer-single en sporadisch een verjaardagssong. 

5
geplaatst: 6 januari 2021, 19:54 uur
Driekoningen!
Het laatste half jaar heb ik heel wat video's opgeslagen, waaronder de Driekoningen-aflevering die ik vandaag zou delen alhier. Helaas is veel, héél veel, in de laatste twee weken offline gehaald.
Meer dan de helft van de speciallekes die ik gevonden had, is niet meer beschikbaar.
De Drie Koningen episode (6 januari 1991) is een rasechte klassieker uit het eerste seizoen, waarin Joop Mengelmoes zich om de beurt in één van de koningen verkleedde, om zo snoep te verkrijgen bij Samson en Gert. Toen ze dit bedrog doorhadden, verzonnen onze helden een plannetje. Uiteindelijk zou blijken dat Joop helemaal geen slechte bedoelingen had, maar een groot Driekoningen-feest organiseerde bij zich thuis en de kinderen veel snoep wou geven. Omslachtig? Dat zeker.
De kans dat deze episode ooit nog ergens te zien zal zijn, is zo goed als onbestaande. Maar wie de allereerste VHS van Samson heeft, kan er nog eens van genieten. Net mijn exemplaar uit de kast gehaald en wie staat daar op de achterkant?
https://i.imgur.com/Y0I0jCd.jpg
https://i.imgur.com/lv4fftJ.jpg
Het laatste half jaar heb ik heel wat video's opgeslagen, waaronder de Driekoningen-aflevering die ik vandaag zou delen alhier. Helaas is veel, héél veel, in de laatste twee weken offline gehaald.
Meer dan de helft van de speciallekes die ik gevonden had, is niet meer beschikbaar. De Drie Koningen episode (6 januari 1991) is een rasechte klassieker uit het eerste seizoen, waarin Joop Mengelmoes zich om de beurt in één van de koningen verkleedde, om zo snoep te verkrijgen bij Samson en Gert. Toen ze dit bedrog doorhadden, verzonnen onze helden een plannetje. Uiteindelijk zou blijken dat Joop helemaal geen slechte bedoelingen had, maar een groot Driekoningen-feest organiseerde bij zich thuis en de kinderen veel snoep wou geven. Omslachtig? Dat zeker.

De kans dat deze episode ooit nog ergens te zien zal zijn, is zo goed als onbestaande. Maar wie de allereerste VHS van Samson heeft, kan er nog eens van genieten. Net mijn exemplaar uit de kast gehaald en wie staat daar op de achterkant?
https://i.imgur.com/Y0I0jCd.jpg
https://i.imgur.com/lv4fftJ.jpg
0
geplaatst: 7 januari 2021, 20:07 uur
https://i.imgur.com/XRU30Wl.png
#1 - Wij Gaan Beginnen (1993 - S&G 3) 7.39 (11 stemmen)
#2 - Octaaf De Klusjesman (1997 - S&G 7) 5.96 (10 stemmen)
#3 - De Wijde Wereld (1991 - Samson 1) 7.12 (10 stemmen)
Mwoah seg ey, wat is dat daar allemaal zo in Paprika? In Amerika, Samson. En hoe zou het nu zijn met tante Erika? Want die woont daar, remember? Samson en Gert halen hun beste semi-Engels boven. Great! Dat doen ze hier en daar nog wel eens in een paar andere songs, maar dat is toch minder Amerikaans dan in dit nummer uit 1998.
En er bestaat dan wel geen videoclip, maar in de Kerstshow van '98 kwam het nummer wel aan bod.
#1 - Wij Gaan Beginnen (1993 - S&G 3) 7.39 (11 stemmen)
#2 - Octaaf De Klusjesman (1997 - S&G 7) 5.96 (10 stemmen)
#3 - De Wijde Wereld (1991 - Samson 1) 7.12 (10 stemmen)
#4 - Amerika (Samson & Gert 8, 1998)
Mwoah seg ey, wat is dat daar allemaal zo in Paprika? In Amerika, Samson. En hoe zou het nu zijn met tante Erika? Want die woont daar, remember? Samson en Gert halen hun beste semi-Engels boven. Great! Dat doen ze hier en daar nog wel eens in een paar andere songs, maar dat is toch minder Amerikaans dan in dit nummer uit 1998.
En er bestaat dan wel geen videoclip, maar in de Kerstshow van '98 kwam het nummer wel aan bod.
* denotes required fields.