menu

Muziek / Muziekgames / Samson & Gert (Double Feature)

zoeken in:
avatar van esteban
Brussel Nieuwsstraat

De scheiding van Samson & Gert was toch een beetje een pijnlijke bedoening die even moest verwerkt worden. Toch is het niet de eerste maal dat onze helden uit elkaar gingen. Dat gebeurde 22 jaar geleden ook al eens. Toen kwam het initiatief van Samson zijn kant, hij had andere ambities en verkende de wereld van het theater en maakte ook met andere grote namen muziek. Ook toen was er veel aandacht rond dit gebeuren. De nieuwsdienst van Brussel Nieuwsstraat bracht de volgende reportage.



Ik blijf het hilarisch vinden. (zo met blote frietjes)

Het komische typetjes/nieuwsprogramma van Walter Baele liep 2 jaar. Eén van de vaste verschijningen was Martin Rigolle, inwoner van Zwijnaarde, die elke week wel iets onwaarschijnlijk meemaakte, 't schijnt. Op een dag overkwam hem dit ...




Walter Baele, die de zondagavond bij VRT ook een tijd vulde als Rosa, was trouwens ook eens als dat typetje te zien in Zeg Eens Euh, het programma van Gert Verhulst, maar die video is ondertussen van YouTube gehaald.

avatar van esteban
https://i.imgur.com/GmrEBr8.jpg
Dag iederééééén!

Mwoah seg ey. Haal die Samson-zakdoek maar boven, want het voorlopige einde is gekomen. Zo zwaai ik jullie en deze thread even uit, want het is hoog tijd voor een uitgebreide pauze. Het tweede luik van deze Dubbel Gefrituurd (Double Feature, Samson) zal vermoedelijk voor binnen enkele maanden of later dit jaar zijn. Ondertussen maak ik langzaam aan wel eens werk van de uitslag aan de hand van de puntjes die jullie de afgelopen 15 maanden uitgedeeld hebben. Die waren heus niet voor niets. En jullie kunnen al eens goed nadenken over een persoonlijke TOP 25 natuurlijk!

Veel weetjes en extraatjes heb ik moeten laten vallen wegens tijdsgebrek, laten we 't zo noemen, het feit dat ik ze kwijtgespeeld ben op mijn PC of in mijn hoofd en ook het euvel dat het afgelopen jaar héél wat offline gehaald is op YouTube of ik geen beeldmateriaal kon vinden. Maar wie weet komen ze nog aan bod in het volgende hoofdstuk. Daar heb ik alvast iets bijzonder leuks voor gevonden dat nog niet langsgekomen is. Ik probeer het in handen te krijgen!

Aan allen die meegedaan hebben, proficiat! Aan allen die niet meegedaan hebben, ... *allemaal samen*.
Hopelijk vond jullie 't leuk en / of interessant genoeg. Hatelijke stank (hartelijk dank, Samson) Pepino, AOVV, Sanderkeuh, ArthurDZ, chevy93, Arno, 123poetertjes, JoaMuse, dumb_helicopter, Rudi S, Simon77, shimahero, GrafGantz, jordidj1 en Jorn om trouw, tijdelijk of sporadisch deel te nemen, enthousiast te reageren, ons te plezieren met jullie verhalen, bij te dragen tot de positieve sfeer in deze thread en bovenal om zo prachtig *kuch, kuch* mee te zingen! Is dat toevallig één van jullie specialiteiten?

Nu komt nog de moeilijkste opdracht voor mij. Afscheid nemen van de Samson-avatar. Ik troost mij met de gedachte dat die uiteindelijk terugkeert.

Tot later! *hondenpootje*

https://i.imgur.com/Bstl5DQ.jpg

avatar van ArthurDZ
Jij bedankt esteban voor deze heerlijke trip down memory lane! Ik moet nog wat punten inhalen, dat ga ik zeker en vast nog doen voor we afsteken met deel 2!

avatar van chevy93
esteban schreef:
Nu komt nog de moeilijkste opdracht voor mij. Afscheid nemen van de Samson-avatar. Ik troost mij met de gedachte dat die uiteindelijk terugkeert.
Jeetje, net nu ik een beetje bekomen ben van de nostalgische trip down memory lane is nu ook al dit topic ten einde. Ik zit al sinds gistermiddag met S&G-liedjes in mijn hoofd, en soms voelt het alsof mijn jeugd nu officieel afgesloten is.

Alles is op.

avatar van esteban
Genoten van de show, Chevy? Hopelijk met wat minder bloopers dan ik de afgelopen week heb zien opduiken. De ene decor-error na de andere, wat soms hilarische toestanden veroorzaakte.


avatar van Sanderkeuh
Een week na het berichtje kom ik ook nog mijn Allerlaatste Stem in dit topic plaatsen..
Tja. Ben iemand die afscheid graag uitstelt tot het laatste moment...

#179 - Het Allerlaatste Liedje (2019, Single Afsscheidshow - 30 Jaar Samson & Gert)
Mooi liedje en clip hoor.. nostalgische snaar raken, maakt het afscheid wel wat draaglijker.
Als afscheidsliedje van Gert (en van dit topic voorlopig ) zéker geslaagd...
...maar...
Het liedje op zich, los van de clip, vind ik niet zo geslaagd eigenlijk.. Gewoon door het refrein, klinkt gewoon niet goed, "zwaai zwaai zwaai" en dan rijmen met "bye bye". Blegh.
Kan me inbeelden dat dit live wel een kippenvelmoment is/was, want zelf op video komen de haartjes op mijn armen recht.
7

Waarmee de 179 liedjes een stemgemiddelde van 6,82 halen bij mij. Eerlijk: hoger dan ik verwacht had.. er zijn 87 liedjes die ik een score van 6.5 of minder geef, maar dus ook 92 die een 7 of meer scoren.
Alles ná Samson 10, de liedjes waar ik wat minder voeling mee heb, scoort maar 6.1.
1 tot en met 5 haalt een gemiddelde van 7.8.
Jiepie-Ja-Hee scoort met gemiddelde van 5,42 extreem laag, Samson 2 haalt met een 8.5 veruit het hoogste.
Er zijn wel maar 7 liedjes die een onvoldoende scoorden bij mij. Weet niet zeker of ik te mild was maar ik geloof liever dat de kwaliteit over het algemeen gewoon goed is.
Cijfertjes hé.. zei ik al dat ik afscheid liefst uitstel... Misschien post ik tot ronde 2 er is af en toe wel wat cijfertjes om het topic wat boven water te halen.
Ik ben alvast benieuwd naar de algemene uitslag.



*ahum ahum ahum*
Geen afscheid zonder afscheidsberichtje..
Bedankt esteban voor de mooie organisatie! Het was zeker méér dan liedjes posten en cijfertjes posten op zoek naar Het Allerbeste Liedje.
Per post afwisselen van album, liedjes in thema zoeken op de passende dagen, en vooral de uitgebreide en mooi geschreven weetjes & extra's. De foto's vond ik het leukste maar de tekstjes waren ook om van te genieten.
Of gewoon details zoals de sneeuw op de foto in de winter!

Ook bedankt aan de medekandidaten. Van jullie berichtjes en tekstjes heb ik ook genoten, en Samson & Gert zeiden het al op hun eerste CD: er zit meer in een liedje dan je denkt, en sommige berichtjes toonden dat mooi aan.
Leuk ook om die herinneringen aan bepaalde liedjes te lezen, of zoals bij "Wakker worden" ook dezelfde (al dan niet ellendige) ervaringen te delen.


Voorbereiding voor ronde 2 kan beginnen!
Top 25... ik heb 26 liedjes die een score van 8.5 of hoger hebben dus daar zal eentje van moeten sneuvelen.
Maar ik geef de 18 nummers met een score van 8 ook nog een kans om in mijn top 25 te geraken.
Een top 25 maken uit 44 liedjes klinkt ook een wat minder zware opgave dan een top 25 uit 179 liedjes te maken...
Maar zal sowieso wel een zware & plezierige opgave zijn om een rangschikking op te maken, waarschijnlijk met veel op-en-neer geschuif (zie ook de tweejaarlijkse MovieMeter Top 1000, was ook heel fijn).
& heb meteen een reden om te blijven luisteren naar Samson & Gert. Niet dat ik dat nodig had, maar zonder dit topic had ik wellicht niet zó diep In De Disco-grafie gedoken...

avatar van esteban
Mooi afscheidsberichtje!

avatar van Pepino
Ik keer zeker ook nog terug met een afscheidsberichtje. Het is weer even druk hier, maar uiteraard ben ik dit topic niet vergeten. Wordt vervolgd...!

avatar van JoaMuse
Samsonlied: 8

esteban, esteban, het is een heel ondeugende maar lieve man!

Het allerlaatste liedje: 6,5

esteban schreef:
(quote)

De scheiding van Samson & Gert was toch een beetje een pijnlijke bedoening die even moest verwerkt worden. Toch is het niet de eerste maal dat onze helden uit elkaar gingen. Dat gebeurde 22 jaar geleden ook al eens. Toen kwam het initiatief van Samson zijn kant, hij had andere ambities en verkende de wereld van het theater en maakte ook met andere grote namen muziek. Ook toen was er veel aandacht rond dit gebeuren. De nieuwsdienst van Brussel Nieuwsstraat bracht de volgende reportage.

(embed)
Hahaha zalig!

avatar van esteban
JoaMuse schreef:
esteban, esteban, het is een heel ondeugende maar lieve man!

Made me smile!

avatar van chevy93
esteban schreef:
Genoten van de show, Chevy? Hopelijk met wat minder bloopers dan ik de afgelopen week heb zien opduiken. De ene decor-error na de andere, wat soms hilarische toestanden veroorzaakte.
Het was echt een rollercoaster! Ze speelden natuurlijk niet al mijn favorieten, maar nochtans wel veel. Blijft toch bijzonder hoe rijk en divers hun oeuvre is.

Decorerrors volgens mij geen enkele. Misschien eentje, maar ik twijfel nu of dat werkelijk in mijn show was of in een van de vele opnames die ik daarna op YouTube opgezocht heb.

Wel grappig dat na onze show (15 uur) de wisseling van de wacht kwam, en de gemiddelde leeftijd beduidend hoger kwam te liggen voor de avondshows. Die van 21 uur had ik graag meegepakt, haha.

avatar van esteban
Tof!

Naar het schijnt zijn de grappen wel wat stouter bij de laatste show, moet leuk zijn om mee te maken, denk ik.

avatar van esteban
't Is gebeurd. Afgelopen weekend stond Gertje voor de állerlaatste keer aan de zijde van Samson. Het definitieve einde van een tijdperk.




Samson gaat verder. Eind dit jaar is er de eerste Kerstshow zonder Gert. Alberto, Modest en Eugene zijn van de partij. En ook nog een mevrouw die ik niet ken zo.

avatar van Arno
Ik doe nog een laatste inhaalbeweging. Uiteraard niet voor ik esteban nog eens bedank voor deze heerlijke trip down memory lane. Kijk alvast uit naar de uitslag en het vervolg van dit spel! Maar ik begrijp dat je een paar maanden pauze wel kan gebruiken.

Storm op Zee 6
Als Samson Droomt 5,5
Jiepie-Ja-Hee 3,5
Roeien 8
Ik Ben Verliefd 9,5
10 Miljoen 9
Jimmy de Cowboy 6,5
Samsonlied 8,5

avatar van Pepino
Hey esteban! Het spijt me dat ik even niet meer geantwoord heb. Hierbij toch nog een afscheidsbericht.

Allereerst: énorm bedankt voor al het werk dat je in dit topic hebt gestoken. Je geschiedenis met Samson, jouw mening over bepaalde liedjes, de achtergrondinfo, … ’t Was gewoonweg schitterend!

En ook bedankt voor deze trip down memory lane. Het grappige was: lange tijd zag ik Samson-muziek een beetje als een guilty pleasure, iets wat je ironisch zou opzetten. "Het is leutige kindermuziek, nostalgie enzo hé, heu heu heu". Toch heeft dit topic me mijn mening een beetje doen herzien. Er zat blijkbaar meer achter die liedjes dan louter kindermuziek. Er zat meer in hun liedjes dan ik dacht.
Toegegeven, er waren momenten dat ik nog steeds iets had van "waar luister ik nu toch weer naar?” Zelfs mijn vriendin verweet me al eens (als ik de koptelefoon niet op had) dat het leek alsof ze op een feestje van een zevenjarige was. Maar toch... de liedjes hebben een zekere aantrekkingskracht. Ten eerste dus wegens bovenstaande reden, maar misschien is de muziek ook een soort escapisme: in deze echte wereld is het oorlog, corona, armoede; maar in Samsons universum is dat niet zo. Het is allemaal zo veel eenvoudiger in "Ons dorp”. En soms wil je ook gewoon in die wereld leven.

Om eens terug te blikken, heb ik hier een lijstje gemaakt. ’t Zou natuurlijk leuk zijn mochten andere fans dit ook nog doen, een mens kan alleen maar dromen

Liedje dat ik, achteraf gezien, te hoog heb beoordeeld:
Misschien was een 8 iets te veel voor Als Je Heel Erg Veel Verliefd Bent. Ik twijfelde ook wat bij Samson City, maar jullie zijn té streng geweest voor deze, dus blijf ik toch maar lekker bij 6,5. Nèh

Liedje dat ik, achteraf gezien, te laag heb beoordeeld:
Vandaag Is Het Zo'n Dag. Een 6? Serieus Pepino?!
Waarschijnlijk werd mijn score ietwat beïnvloed omdat ik als kind dat liedje het saaiste deel van de kerstshow vond. Echter, als single is dit echt een lekker lay-back nummer. Een 7 dus.

Liedje dat anderen te hoog hebben beoordeeld:
Ik verschoot wel wat van de 6 tot 6,5 bij dat irritant koekoeksklok-nummer

Liedje dat anderen te laag hebben beoordeeld:
Yankee Doodle Dandy werd wel héél erg neergesabeld door jullie. Oké, Thyssen's stem werkte niet voor Samson; maar afgezien daarvan toch een leuk, vrolijk, opzwepend nummertje?

Liedje dat mij het meeste had verrast:
Dat is raar, is het echt, is het waar wat je zegt, ik kan het bijna niet geloven: het liedje Helemaal Van Slag ben ik gaan beginnen adoreren. Toen ik ‘m in deze thread de eerste keer hoorde vond ik hem wel aardig, maar gaf ik het een luttele 6. Daar mag wat mij betreft nu anderhalf punt bij, want jongens: dat upbeat tempo, dat deuntje, dat ritme in het refrein, …
Te pas en te onpas ben ik het refrein “Dat is raar, is het echt…” beginnen zingen elke keer wanneer mijn vriendin een eigenaardig verhaal begon te vertellen.

Ik weet het: dit liedje had ook kunnen staan onder "liedje dat ik achteraf gezien te laag beoordeelde", maar dit had gewoon een aparte vermelding nodig.

Liedje waar mijn oren van wenen:
Aanvankelijk wilde ik gaan voor Samson is a DJ, maar in alle eerlijkheid beschouw ik dit gewoon niet als een Samson-nummer. Ik ga dus gaan voor Alle Meisjes. Gewoon: slecht.


Ik kijk nog uit naar het inhaal- en afscheidsbericht van ArthurDZ, en daarna is het aftellen naar deel 2.
Alles is nog niet helemaal op...!

avatar van Pepino
Helaas, ik kan het niet meer aanpassen; maar toch een kleine wijziging:

Liedje dat ik, achteraf gezien, te laag heb beoordeeld:

Samson de Kersthond wil ik hier toch ook nog aan toevoegen. 5,5 mag een 6,5 worden. Ik vind vooral dat Dirk Bosschaert hier best mooi zingt. Misschien zat ik toen nog niet in de kerstsfeer, misschien had ik een komkommer in mijn gat zitten, ik weet het niet.

* flies away *

avatar van esteban
Leuke afsluiter, Pepino! Much appreciated. Bedankt om zo enthousiast mee te doen.

Oja ... Er is (in zekere zin) iets teruggekeerd uit de jaren 90! Laat het jullie smaken deze zomer.

https://www.biebuyck.be/images/artikels/default/22598.jpg

avatar van ArthurDZ
Ben ik nog op tijd? Bij deze nog even mijn allerlaatste scores!

Bim Bam Bom: 7
10 Miljoen: 8,5
Jimmy De Cowboy: 7
Oh La La La La: 5,5
Sasmonlied: 9
Het Allerlaatste Liedje: 6,5

esteban, nogmaals bedankt voor deze reis door de (kinder)tijd! Een topic vol liefde, dat was dit. Benieuwd naar het vervolg!

avatar van esteban
Zeker nog op tijd. Het is nooit te laat voor Samson, het is altijd Samson-tijd!

avatar van esteban
Oja, voor ik het vergeet ...

Zondag 22 mei is er een special van De Verhulstjes te zien op Play4. Deze staat helemaal in het teken van de állerlaatste Samson & Gert afscheidsshow, het definitieve vaarwel, en gunt ons ook een bescheiden blik achter de schermen.
https://mudoo.be/wp-content/uploads/2022/05/Gert-en-Marie-Verhulst.jpeg

avatar van Sanderkeuh
Net de special bekeken, zitten mooie momentjes in. De backstage beelden of Victor & Marie die thuis een oude aflevering bekijken, leuk om te zien.

Voor diegene die het nog niet gezien hebben, het staat op de site van GoPlay.

avatar van Pepino
esteban schreef:
(afbeelding)
(afbeelding)
(quote)

Klinkt ergens wél en toch weer niet als een typisch Samson-nummer ... toch maar even opzoeken wie dit geschreven heeft. Tekst en muziek: Pierre Kartner. Moet ik die kennen? Opnieuw opzoeken. Ah! Vader Abraham zowaar! Nooit geweten.

Niet op YouTube, wel op Spotify.

(embed)

R.I.P.

avatar van esteban
Mijn eerste oprechte gedachte was : Ah ... hij leefde nog? Omdat ie er vroeger al zo oud uit zag met z'n gekende looks. RIP. Ik heb de LP met zijn Smurfenliederen liggen.

avatar van esteban
https://i.imgur.com/93uxtIn.jpg

Mijn kerstkaartje dit jaar.

avatar van Sanderkeuh
Prettige Feestdagen, esteban! Machtig kaartje

avatar van Sanderkeuh


't is weer de tijd van het jaar hé, brrr!

Gast
geplaatst: vandaag om 09:51 uur

geplaatst: vandaag om 09:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.