menu

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2021

zoeken in:
avatar van Arno
Bedankt Edgar18, aerobag, en iedereen die dit fantastische spel maakt tot wat het is. Jaar na jaar het fijnste hoekje van MuMe. En wat een fabelachtige winnaar hebben we gekregen. Al mocht om het even welk nummer van mijn top 5 winnen, ik zou even enthousiast geweest zijn. Dit was mijn inzending:

5*
1. Butch Kassidy - Heath
2. Mdou Moctar - Afrique Victime
3. Irène Drésel - Stupre
4. Little Simz - Introvert
5. Spellling - Boys At School
6. Black Country, New Road - Track X

4*
7. Lushlife feat. Dälek - Dépaysement
8. Cassandra Jenkins - Hard Drive

3*
9. Lil Ugly Mane - Porcelain Slightly
10. Low - More

2*
11. Big Thief - Little Things
12. Arooj Aftab - Mohabbat

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Dank voor wederom de geweldige organisatie van dit unieke topic aerobag en Edgar18!

Dit was mijn stemlijstje, gematigd positief over de uitslag, met wel de perfecte winnaar:
1. Irène Drésel - Stupre
2. Arooj Aftab - Mohabbat
3. Spellling - Boys At School
4. Lil Ugly Mane - Porcelain Slightly
5. Mdou Moctar - Afrique Victime
6. Low - More
7. Black Country, New Road - Track X
8. Big Thief - Little Things

9. Cassandra Jenkins - Hard Drive
10. Little Simz - Introvert
11. Butch Kassidy - Heath
12. Lushlife feat. Dälek - Dépaysement

avatar van niels94
Helaas kon ik gisteren niet actief deelnemen aan de grote ontknoping, anders had ik dat wel gedaan. Het is een mooie lijst geworden zo, ik zal later vandaag nog e.e.a. teruglezen, bijvoorbeeld over de ultieme fietstocht. Grote dank aan aerobag en Edgar18 voor de organisatie. Ik ben in 2021 voor het eerst gaan meespelen en dat heeft me veel toffe muziek opgeleverd. Heerlijk hoe in dit topic zo'n fijne combinatie van diverse, interessante smaken samenkomt.

Nog even mijn lijst en stukkies:

1. Low - More
Ik durf wel te stellen dat dit mijn favoriete nummer van vorig jaar is. Hoewel The Price You Pay (It Must Be Wearing Off) ook geweldig is en zeker in mijn top 5 had gestaan deze finale, verkies ik deze klapper dus. De twee nummers bieden wat mij betreft een totaal andere ervaring binnen het uit muzikale universum van HEY WHAT, dat lijkt te zijn opgetrokken uit blokken massief gitaargeluid. Die uitzinnig vette gitaar beukt je hier vanaf seconde één haast omver, om vervolgens te worden aangevuld met een lieflijk popliedje, inclusief la la la’s. Die wonderlijke combinatie maakt dit zo’n meesterlijke ervaring voor mij.

2. Arooj Aftab - Mohabbat
Ik denk toch wel het ultieme nummer van haar schitterende album. Arooj Aftab is een werkelijk fenomenale zangeres, zeker ook live heb ik mogen meemaken. Ze heeft een enorm kalmerend effect op mij, als ik dit hoor zink ik een paar centimeter dieper mijn stoel in.

3. Big Thief - Little Things
Ik smelt weg bij menig nummer waarin Adrianne Lenker haar mond opentrekt, en dat is hier bepaald niet anders. Het zachte klankentapijt dat hier wordt neergelegd vind ik zeer geslaagd. Uit alles spreekt een treurig verlangen, van de tekst tot dat zoekende gitaartje.

4. Mdou Moctar - Afrique Victime
Stilzitten is geen optie. Erg lekker nummer met niet minder dan heerlijk gitaarspel Mdou Moctar, zoals we natuurlijk gewend zijn. Die gitaarorkaan waarmee het nummer eindigt is erg vet.

5. Lushlife feat. Dälek - Dépaysement
Het moment dat die sample van dat kinderkoortje invalt kan ik niet anders dan met mijn hoofd op en neer te gaan, heerlijk moment is dat. Zeer sterke productie, uitstekende raps, de combinatie met jazz is niet minder dan fantastisch. Alleen het saaie refrein blijft een duidelijk minpunt.

6. Black Country, New Road - Track X
Mooi subtiel nummertje van BCNR. De ongemakkelijke, gelaagde instrumentatie houdt de spanning er in de coupletten op, waardoor het des te lekkerder is wanneer het refrein je zo’n fijn ‘ahh’-gevoel geeft.

7. Butch Kassidy - Heath
Ik moet zeggen dat dit nummer een beetje glans had verloren nadat ik een tijdje veel naar Slint had geluisterd, toch wel echt de superieure versie op veel fronten. Maar goed, het blijft vet.

8. Irène Drésel - Stupre
Hij had wat sneller op gang mogen komen naar mijn smaak, maar fijne track.

9. Spellling - Boys At School
Bezwerende melodieën. Het had van mij iets rauwer gemogen en ik ben geen enorme fan van de zangstijl, maar een knap nummer is het zonder meer.

10. Lil Ugly Mane - Porcelain Slightly
Leuk, pakkend liedje, de ongeïnteresseerde zang past er ook goed bij. Maar erg speciaal vind ik het nog altijd niet.

11. Little Simz - Introvert
Het idee achter dit nummer past volgens mij wel goed bij de muzikaal veelzijdige plaat waar het op staat: dit wordt het hoogtepunt qua ambitie, we gaan een haast symfonisch hiphopnummer maken! Veel hieraan is heus vet, maar uiteindelijk is het resultaat mij toch te bombastisch.

12. Cassandra Jenkins - Hard Drive
In de basis best een mooi liedje. Maar vooral door dat saaie gepraat en de glibberige sound met dat gladde saxofoontje doet dit me na heel wat luisterbeurten nog altijd weinig.

avatar van jordidj1
Niet echt actief mee kunnen doen dit jaar, maar jullie hebben weer puik werk verricht jongens

1. Little Simz - Introvert
2. Big Thief - Little Things
3. Cassandra Jenkins - Hard Drive
4. Irène Drésel - Stupre
5. Mdou Moctar - Afrique Victime
6. Lushlife feat. Dälek - Dépaysement
7. Spellling - Boys At School
8. Low - More
9. Arooj Aftab - Mohabbat
10. Lil Ugly Mane - Porcelain Slightly
11. Butch Kassidy - Heath
12. Black Country, New Road - Track X

avatar van yeahyeahyeah
Mooie uitslag van een prima finale die moeilijk op volgorde te zetten was; mijn eerste 10 eigenlijk allemaal veel gedraaid het afgelopen jaar. Geldt ook voor tig andere ontdekkingen uit dit geweldige topic.

Dank aerobag, Edgar18 en alle schrijvers voor de fraaie apotheose.

Mijn lijstje:

1. Irène Drésel - Stupre
2. Lushlife feat. Dälek - Dépaysement
3. Lil Ugly Mane - Porcelain Slightly
4. Low - More
5. Little Simz - Introvert
6. Big Thief - Little Things
7. Mdou Moctar - Afrique Victime
8. Cassandra Jenkins - Hard Drive
9. Spellling - Boys At School
10. Arooj Aftab - Mohabbat
11. Butch Kassidy - Heath
12. Black Country, New Road - Track X

avatar van AstroStart
Bedankt Edgar en Tim voor al jullie werk, organisatie en de presentatie. Ook een duim omhoog voor al die prachtige stukjes bij de nummers. Zeer tevreden met de winnares.

1. Spellling - Boys At School
2. Lil Ugly Mane - Porcelain Slightly
3. Irène Drésel - Stupre
4. Mdou Moctar - Afrique Victime
5. Big Thief - Little Things
6. Little Simz - Introvert
7. Black Country, New Road - Track X
8. Low - More
9. Lushlife feat. Dälek - Dépaysement
10. Butch Kassidy - Heath
11. Cassandra Jenkins - Hard Drive
12. Arooj Aftab - Mohabbat

avatar van Gretz
Grote dank Edgar18 en aerobag voor dit huzarenstukje En een ieder voor de leuke stukjes en andere bijdrages.

Mooie lijst hebben we er weer van gemaakt

Ik ga later nog eens alles op m'n gemak teruglezen, als de Ireland tour erop zit.

Edgar18 schreef:
(quote)
Zo'n National concertje is iets maandelijks, de SvhJ-finale een jaarlijst top event. Ik had het wel geweten hoor.

avatar van TornadoEF5
Mijn top 12:
1. Lil Ugly Mane - Porcelain Slightly
2. Big Thief - Little Things
3. Mdou Moctar - Afrique Victime
4. Lushlife feat. Dälek - Dépaysement
5. Irène Drésel - Stupre
6. Black Country, New Road - Track X
7. Arooj Aftab - Mohabbat
8. Butch Kassidy - Heath

9. Spellling - Boys At School
10. Little Simz - Introvert
11. Cassandra Jenkins - Hard Drive
12. Low - More

avatar van esteban
Mijn TOP 8 ...

1. Little Simz - Introvert
2. Mdou Moctar - Afrique Victime
3. Arooj Aftab - Mohabbat
4. Cassandra Jenkins - Hard Drive
5. Low - More
6. Lil Ugly Mane - Porcelain Slightly
7. Big Thief - Little Things
8. Irène Drésel - Stupre

avatar van shimahero
Wat ben ik dankbaar voor de jullie organisatie, Aerobag en Edgar. Heerlijk doorlezen van de ontknoping en de schrijfsels. De max die fietstocht. Irène Drésel is een mooie winnares, maar de ganse lijst was top en dan viel er nog veel moois in de vorige rondes af. Het was een topjaar. Bedankt aan alle deelnemers voor de magnifieke en diverse nominaties. Veel soorten muziek ontdekt. Het leukste topic om je muzieksmaak te ontwikkelen en niet altijd de platgetreden wegen te bewandelen

avatar van Dance Lover
Wat een winnaar!!! Nooit gedacht toen ik Stupre nomineerde dat hij zover zou reiken.

Letterlijk nederig vanaf de grond in afwachting van Slowdive dank ik jullie mannen voor het in leven houden van dit prachtige topic!

avatar van Johnny Marr
Hartelijk dank voor de mooie presentatie en de organisatie, heren! Dit was mijn top 12:

1. Butch Kassidy - Heath
2. Low - More
3. Big Thief - Little Things
4. Black Country, New Road - Track X
5. Mdou Moctar - Afrique Victime
6. Little Simz - Introvert
7. Lushlife feat. Dälek - Dépaysement
8. Arooj Aftab - Mohabbat

9. Irène Drésel - Stupre
10. Lil Ugly Mane - Porcelain Slightly
11. Cassandra Jenkins - Hard Drive
12. Spellling - Boys At School

avatar van TornadoEF5
Stupre is eigenlijk enorm gegroeid. Ik heb het hier maar op 5 gezet, maar heb het hier ontdekt, en ondertussen vind ik het echt een superplaat. Wellicht zou ik Stupre op 1 zetten nu, Little Things op 2 (want ook gegroeid) en Porcelain Slightly op 3. Om maar te zeggen dat Stupre zeker de winst niet heeft gestolen.

avatar van Johnny Marr
Bij mij is Stupre gekrompen.

Johnny Marr schreef:
Bij mij is Stupre gekrompen.

Volgende keer je wasmachine op 30° zetten

Gast
geplaatst: vandaag om 17:47 uur

geplaatst: vandaag om 17:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.