MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2021

zoeken in:
6. Arooj Aftab - Mohabbat
Blij dat deze Aftab in de finale is gekomen. Aanvankelijk sprong Last Night het meest in het oog, maar Mohabbat is stilletjes gegroeid en gegroeid. Met als uiteindelijke climax haar optreden op Le Guess Who?, waar dit nummer me vrij diep raakte. Dat ik die avond een crush op de harpiste ontwikkelde zal wellicht wat geholpen hebben. Ik heb natuurlijk geen idee van de betekenis van de tekst, maar de melancholie druipt er vanaf. Ik beeld me zo in dat Mohabbat het Urduaanse equivalent is van Saudade, of iets in die richting.

12. Mdou Moctar - Afrique Victime
Op papier is dit een geweldig nummer. In realiteit een best wel geweldig nummer. Het probleem van Afrique Victime is dat ik halverwege de outro van vijf minuten een beetje verveeld raak.

Prognose:

4. Cassandra
3. Lushlife

Tijd dat mijn nummer 12 stilaan de revue passeert. Mijn top-3 is bij deze al geweest, dus hopelijk bestijgen mijn nummers 4 of 5 dan maar die hoogste podiumplaats.

Arooj is jammer, maar verder kan ik wel met deze update leven...

02. Arooj Aftab - Mohabbat
Arooj Aftab, geboren op 11 maart 1985, is een Pakistaanse vocaliste, componiste en producer, die sinds 2010 in New York woont en werkt en deel uitmaakt van de lokale muziek- en filmscene. Mohabbat is het prijsnummer op Vulture Prince, Arooj Aftab's derde studioalbum. Muzikaal houdt het nummer het midden tussen onder meer jazz, neo-Sufi, folk, klassieke (Hindoestaanse) muziek, indie pop en akoestische muziek. Echt een wonderschoon nummer, afkomstig van een album dat ook zeer de moeite waard is

08. Butch Kassidy - Heath
They're marching forth, and everyone follows! Ik weet niet precies waar dit nummer over gaat, maar Butch Kassidy klinkt hierop als een voortdenderende tank. Muzikaal zit het wel in het straatje van Black Country New Road. Dit zal live vast ook ontzettend tof zijn.

09. Mdou Moctar - Afrique Victime
Ik houd over het algemeen wel van het soort woestijnblues dat Mdou Moctar maakt. Afrique Victime is echter wel heel doorsnee, mij bekruipt toch het gevoel dat ik het al eens eerder (en beter) heb gehoord bij Tinariwen, Tamikrest, Bombino en aanverwanten. Dat maakt het nog geen slecht nummer natuurlijk, maar wel weinig onderscheidend.

12. Low - More
Ik ben Low totaal kwijtgeraakt sinds ze het begrip lofi zo serieus nemen, dat hun nummers klinken alsof je stereo kuren heeft en het elk moment kan begeven. More is daar geen uitzondering op, ook al heeft het wel een fraaie melodie en is het vrij compact. Ik zet snel nummers als Lullaby, Words of Monkey weer eens op!

Mijn nummer 10 scoort verrassend hoog. Verder heb ik nog mijn nummers 1, 2 en 4 nog in het vuur, alledrie zouden zeer waardige winnaars zijn.

4. Cassandra Jenkins - Hard Drive (104 punten, 20 keer genoemd)
Genomineerd via: Gretz
Nummer 1 van: Gyzzz, JoaMuse, hoi123, VladTheImpaler & Gretz,
Maand: januari
Maandpositie: 3
Virtuele Road to the Finale (vanaf ronde 3): 16 – 15 – 8
Tussenstand elk 10 lijstjes: 3 – 9 – 5

Hard Drive was één van de nummers die nogal door het finalespel jojode. Van het podium tijdens tussenstand één tot de laatste plaats na drieëntwintig lijstjes. Toen ging het opeens weer lopen, want uit de laatste tien lijstjes werden maar liefst 53 punten gepakt. Geen nummer dat daar ook maar in de buurt komt. Deze zeer ferme eindsprint brengt Hard Drive tot een vierde plek in de eindstand.

Maandfinale presentatie:
aerobag schreef:
Vorige maand heeft de 36-jarige Amerikaanse Jenkins haar tweede album gereleased, wat als haar doorbraak-album mag gelden. Jenkins heeft een neusje voor elegante en rustgevende composities, Hard Drive hier een treffend voorbeeld van. Bijgestaan door producer Josh Kaufman en de verzachtende jazz sax van Stuart Bogie is Jenkins helemaal in haar element. Jenkins praat-zingt meer dan ze echt zingt, waarmee ze tracht over te laten komen dat dit haar persoonlijke en intieme gedachten zijn. Een zoektocht naar rust in een onstuimige maand. Een maand waarin ze haar collega en vriend David Berman verloor, met zijn band Purple Mountains zou ze eigenlijk gaan touren. De teksten van Hard Drive zijn 'Part travel diary and part spiritual character study' zoals Jenkins het zelf beschrijft.

Jullie schreven:
Hard Drive zou wel eens mijn favoriete nummer van 2021 kunnen zijn, dus des te mooier dat hij hier de finale gehaald heeft. Warm, geaard, persoonlijk, sophisticated, eerlijk - een combinatie van eigenschappen die op maar weinig muziek van toepassing is. Deze muziek voelt zo dichtbij dat je er bijna in kunt wonen

12. Cassandra Jenkins - Hard Drive (6.3)

Start met een stukje spoken word, waarna je meanderend in het nummer meegetrokken wordt. Hoewel het niet onaangename vibe heeft, is ook dit een nummer waar ik achteraf van moet nadenken hoe het alweer klonk en is het bijgevolg te weinig differentiërend ten opzichte van de rest.

12. Cassandra Jenkins - Hard Drive
In de basis best een mooi liedje. Maar vooral door dat saaie gepraat en de glibberige sound met dat gladde saxofoontje doet dit me na heel wat luisterbeurten nog altijd weinig.

Tof nummer, ook gegroeid doorheen de rondes.
Eerste ronde gaf ik geen stem en ziehier in mijn top 8

Ik ben geen fan van veel uitingen van spiritualiteit, ik vind het een hedendaagse versie van religie die aangepast is om verenigbaar te zijn met het individualisme en egocentrisme van onze tijd. Des te fucking knapper is het dat Cassandra Jenkins met Hard Drive één van mijn favoriete liedjes van het jaar heeft afgeleverd. Spiritualiteit speelt namelijk een grote rol in dit liedje, waarin Jenkins vertelt over ontmoetingen die haar hebben geholpen om over de rouw over haar vriend David Berman heen te komen. Deze rouw is bijna tastbaar te voelen in de klaaglijke saxofoon en zachte trillingen in Jenkins’ spoken word-voordracht. Het is een interessante tegenstelling met de serene energie van zelfheling die het liedje tegelijkertijd uitstraalt. De warme productie, de troostende woorden van Jenkins’ vriednen, het knisperende gitaartje, de ademhalingsoefening aan het eind, allemaal geven ze het nummer iets therapeutisch mee dat ik niet vaak in muziek ben tegengekomen. Een uniek troostende muzikale knuffel, en binnen dit rijtje uiteindelijk toch wel mijn favoriet.

05. Cassandra Jenkins - Hard Drive
Mooi dromerig en jazzy nummer van de Amerikaanse artieste Cassandra Jenkins, dat nog altijd weet te betoveren. Fijn dat een dergelijk nummer ook de Grote Finale kan halen.

Helaas staat Jenny Hval net niet in de finale, maar als ik Cassandra Jenkins in mijn hoofd een Scandinavisch accent geef, dan lijkt het alsnog of ze in de finale staat. Dit moet namelijk haast wel geïnspireerd zijn op Jenny Hval’s Practice of Love uit 2019. Dit zou je gewoon midden in dat album kunnen stoppen en niemand die het opvalt dat het uit de toon valt. Net als bij Butch Kassidy is de vergelijking geen minpunt, maar juist een groot compliment.

Fietstocht des Oordeels – etappe 12: Cassandra Jenkins – Hard Drive

Wauw.
Tot zover de korte versie. De lange versie maakt dit alleen maar een moeilijker verhaal voor de rangschikking van mijn Fietstocht. Vantevoren was er namelijk één nummer dat ik sowieso wel af kon schrijven en dat was deze Cassandra. Ik weet niet, vond het een beetje wazig gemurmel ofzo, zonder echt richting te hebben. Het was ook nog mijn minst afgespeelde nummer van alle finalisten. Maar ik merkte al wel dat, naar mate mijn Fietstocht vorderde, dat ik echt zin begon te krijgen om deze even echt goed tot me te nemen. Sterker nog: ik ging echt hopen dat dit de afsluiter zou worden. Dat leek me ergens wel passend. Ergens wist ik dus wel dat er potentie in zat. En zo geschiedde. Met net wat wijntjes achter de kiezen, een rustieke leessessie en daarna even die oorwassing door Low, viel alles even samen. Ik onderbreek mijn tocht over het grindweggetje wanneer ik even weer een goed verborgen spot vind om nog één keer het meer te bewonderen. Op dat moment raakt Cassandra me bijzonder diep. Dit had ik nooit meer verwacht. Ik kijk naar de vredigheid van alles wat om me heen gebeurt, denk aan alle mensen die me dierbaar zijn en de persoon die ik onlangs een beetje pijn heb gedaan, en ik moet gewoon bijna janken. Deze Fietstocht is een harddrive en ik sla alles ook graag op, in mijn hoofd. Om af en toe even te ontgrendelen. Dan zal ik ook altijd aan Cassandra Jenkins denken. Weet niet of ik een mooiere afsluiter in deze setting had kunnen wensen van alle nummers die in deze editie mee hebben gedaan. In elk geval niet bij de nummers die ik bovenaan had willen zetten. Dan heb je je plekje in deze finale meer dan verdiend. Cassandra, welkom in mijn Fietstocht. Welkom in mijn BKS-rooster. En welkom in mijn leven.

Om even aan te geven hoe spannend het was. Er zit slechts vier puntjes verschil tussen de nummer drie en één!

Hebben ook wel een aardige voorsprong in punten op de rest van het veld.

Wat is Hard Drive toch abnormaal goed... niet alleen mijn #1 in dit spelletje, maar vermoedelijk ook wel mijn #1 van 2021 overall. Ik ken eigenlijk geen andere muziek die zo dichtbij aanvoelt als dit.

3. Lushlife feat. Dälek – Dépaysement (117 punten, 25 keer genoemd)
Genomineerd via: Maak Kennis Met…
Nummer 1 van: Titmeister & Coma Cat
Maand: maart
Maandpositie: 1
Virtuele Road to the Finale (vanaf ronde 3): 3 – 1 – 1
Tussenstand elk 10 lijstjes: 5 – 3 – 2

Zoals jullie kunnen zien heeft de top drie uiteindelijk een aardige voorsprong opgebouwd ten opzichte van de rest van het veld. En zal ik jullie dan ook alvast verklappen dat er slechts vier puntjes zitten tussen Dépaysement en de eindwinnaar. En daar zit de nummer twee dus ook nog tussen. Ondanks dat Lushlife en Dälek het hele spel in het spoor van de koplopers bivakkeerden heeft de overwinning er eigenlijk geen moment ingezeten. Dépaysement heeft ook geen enkel moment bovenaan gestaan in de (virtuele) eindstand.

Maandfinale presentatie:
Koenr schreef:
Dépaysement:
The feeling of not being at home, in a foreign or different place, whether a good or bad feeling; A Change of scenery.

Lushlife - geboren als Raj Haldar in 1981 - studeerde 12 jaar lang klassieke piano en speelde hip-hop en jazz op de straten van New York. Hij debuteerde in 2005 met een Kanye West/Beach Boys mashup album genaamd West Sounds (een voorproefje: Diamonds), maar hij citeert vooral Gang Starr, Pete Rock & C.L. Smooth en deze plaat van Das EFX als grote invloeden op zijn muzikale ontwikkeling.

Teun vroeg zich eerder deze week af wie we op de drums horen hier; dat is niemand minder dan Tcheser Holmes. Verder horen we Luke Stewart, Aquiles Navarro en Keir Neuringen - voor de kenner is dit quartet beter bekend als de kompanen van Moor Mother in Irreversible Entanglements, die vorig jaar nog een gooi deden naar een finaleplekje met No Más, en nu alsnog hun portie gerechtigheid krijgen. Én hoe!

Voor zijn recente EP wist Haldar niet enkel deze moderne jazz-giganten giganten te strikken, maar dus ook een van mijn persoonlijke hip-hop helden Dälek, die verantwoordelijk was voor een aantal van de beste hip-hop platen van deze eeuw. Op Dépaysement horen we Lushlife en Dälek lines uitwisselen over verschillende misstanden en hardships in het leven. I'm better of dreaming, better off spitting all these raps is één van de conclusies die ze trekken, voordat zang en dissonante saxpartijen het geluidspalet overnemen. Een onverwachte samenwerking met een geweldig resultaat.

Raj's creatieve uitspattingen beperken zich overigens niet tot de mic en de productietafels. Hij heeft het script voor een horrorfilm geschreven (geïnspireerd door o.a. recente hits Get Out en Parasite) en hij is co-auteur van "P Is for Pterodactyl: The Worst Alphabet Book Ever" samen met Chris Carpenter. Van dat boek ontvingen Panjoe, Titmeister, Vlad en 3xyeah vlak voor de stemlijnen sloten nog 2 gesigneerde exemplaren in hun postvakje. Het levert Lushlife vandaag de eindoverwinning op, en daar kan ik prima mee leven.

Jullie schreven:
Creatief meesterwerkje dat Dälek zowaar loskrijgt uit hun standaard stramien. Op papier een experimentele combinatie van jazz en hiphop, maar in de praktijk een hele toegankelijke track. Knap.

9. Lushlife feat. Dälek - Dépaysement (6.5)

Solide hip-hoptrack, maar ik mis het tikkeltje meer om dit echt meeslepend te maken. Zowel de muzikale omlijsting als de manier waarop de raps tot uiting komen zijn best ok, maar missen de snedigheid en het prikkelende om dit echt een topper te maken.

Het moment dat die sample van dat kinderkoortje invalt kan ik niet anders dan met mijn hoofd op en neer te gaan, heerlijk moment is dat. Zeer sterke productie, uitstekende raps, de combinatie met jazz is niet minder dan fantastisch. Alleen het saaie refrein blijft een duidelijk minpunt.

Fantastische mix van hiphop en jazz, dit is zo'n nummer waar het geheel zoveel meer is dan de som der delen.

Pas in de aanloop naar de jaarfinale in de afgelopen weken ben ik er pas goed achter gekomen dat de kracht van dit nummer zich niet alleen bevindt in het geniale outro. Begrijp me niet verkeerd, het outro ís fucking geniaal - de laatste keer dat ik freejazz zo heerlijk in een niet-freejazznummer verwerkt hoorde moet rond de tijd zijn dat ik Radiohead’s National Anthem voor het eerst hoorde. Toch zou het niet zo’n bevredigende ontlading van energie zijn als we daarvoor niet opgehypet waren door de vurige verses van Raj Haldar en MC Dälek. Vooral die tweede laat zien waarom hij al twee decennia een grote naam is in het experimentele hiphopgenre, niet eens door uitzonderlijke wordplay maar gewoon de pure passie waarmee hij zijn lines voordraagt. Ongelooflijk dat dit nummer geen grotere hit is geworden op het internet, zeker met die glorieuze verruwing van het drumwerk in de laatste twee minuten van het outro.

Zeer inventief en avontuurlijk nummer van Lushlife en Dälek, dat hiphop ruim negen minuten lang verbindt met (free) jazz.

Dépaysement is niet een hommage aan Memphis Depay, maar gaat over “the feeling of disorientation that occurs when you find yourself in a country that is not your home.” Dat gevoel van desoriëntatie wordt versterkt door de freejazz, verzorgd door Irreversible Entanglement. Hoe de voor mij totaal onbekende Lushlife ineens samenwerkt met zowel Dälek als Irreversible Entanglement is me een raadsel, maar wel een heel erg aangenaam raadsel.

Fietstocht des Oordeels – etappe 4: Lushlife feat. Dälek - Depaysement

Opvallend veel rechte wegen in deze Fietstocht, en dat in elk geval tot aan Oirschot zo blijven. Awel, met wat flink lange nummers die nog moeten passeren lijkt het toch zo weer om; ik kan de lengte van dit verbindingskanaal – alsmede het Wilhelminakanaal waar ik zometeen opdraai om mijn weg richting Oirschot te vervolgen – inmiddels ook uitdrukken in Lushlifes en da’s wel kjoel. Überhaupt kjoel dat deze het gehaald heeft na een hiphoploze 2020-finale. Dat kon ook eigenlijk niet dus goed dat in deze editite weer rechtgezet te hebben. Al had Peggy te allen tijde hier ook moeten staan. Lushlife dus, best een vreemde eend want ik weet het nog steeds niet helemaal te plaatsen. In mijn hoofd is dit best een outsider om op één te zetten, maar da’s eigenlijk vooral wanneer die jazzy tweede act erin kickt. In anticipatie daarop steek ik van het ene kanaal over naar dat andere, en kom hierbij langs het industrieterrein van Best West. Hier voelt Depaysement, met z’n fancy houtje-touwtje scheve ritme, zich op zich best thuis. Een regenboogvlag van DHL lacht me toe, misschien wel iets te gretig in z’n pinkwashing, maar ik doe het er maar mee. Ik kijk naar mijn fiets, die in elk geval het hele jaar door aan regenboogkleurtjes doet. Beetje oranje, beetje geel, beetje blauw. Ik vraga me af hoe de heren van Dälek hiertegenaan kijken. Inmiddels ben ik bij het Wilhelimakanaal dat me recht naar Oirschot brengt. Dit is het eerste stukje op de route dat ik nog niet eerder heb gefietst dus dat is al wel leuk. De weg gaat hier een klein beetje omhoog en voordat ik er erg in heb zit ik een meter of vijf boven kanaalniveau. Voel ik de lucht daadwerkelijk ijler worden of word ik gewoon van mijn stuk gebracht door die ellenlange outro? De vogeltjes komen nieuwsgierig op me af, ik spot een paar merels op mijn pad, die hebben wel belangstelling in goede muziek. Maar toch ontbreekt er ergens iets, ik weet dat ik dit echt heel erg goed vind maar ik mis misschien toch net dat beetje emotionele hechting. En da’s maf want op basis van songkwaliteit is dit echt het summum van 2021. Ik kijk nog wel waar ik dit ga plaatsen, er komen nog acht nummers op mijn Fietstocht voorbij.

Mooi dromerig en jazzy nummer van de Amerikaanse artieste Cassandra Jenkins, dat nog altijd weet te betoveren. Fijn dat een dergelijk nummer ook de Grote Finale kan halen.

06. Lushlife feat. Dälek - Dépaysement
Zeer inventief en avontuurlijk nummer van Lushlife en Dälek, dat hiphop ruim negen minuten lang verbindt met (free) jazz.

9. Cassandra Jenkins - Hard Drive
Helaas staat Jenny Hval net niet in de finale, maar als ik Cassandra Jenkins in mijn hoofd een Scandinavisch accent geef, dan lijkt het alsnog of ze in de finale staat. Dit moet namelijk haast wel geïnspireerd zijn op Jenny Hval’s Practice of Love uit 2019. Dit zou je gewoon midden in dat album kunnen stoppen en niemand die het opvalt dat het uit de toon valt. Net als bij Butch Kassidy is de vergelijking geen minpunt, maar juist een groot compliment.

3. Lushlife feat. Dälek - Dépaysement
Dépaysement is niet een hommage aan Memphis Depay, maar gaat over “the feeling of disorientation that occurs when you find yourself in a country that is not your home.” Dat gevoel van desoriëntatie wordt versterkt door de freejazz, verzorgd door Irreversible Entanglement. Hoe de voor mij totaal onbekende Lushlife ineens samenwerkt met zowel Dälek als Irreversible Entanglement is me een raadsel, maar wel een heel erg aangenaam raadsel.

Prognose:

2. Irene
1. Big Thief

Effe alle updates en reviews aan het inhalen. Knappe presentatie! En aangenaam verrast dat Heath het zo goed doet. Simbi's prestatie is dan weer jammerlijk ondermaats. Die had ik zeker in de top 5 verwacht of toch nog gehoopt.

De ontknoping kan twee kanten op voor mij, ik duim heel erg voor Stupre natuurlijk.

5*
1. Butch Kassidy - Heath
2. Mdou Moctar - Afrique Victime
3.
4. Little Simz - Introvert
5. Spellling - Boys At School
6. Black Country, New Road - Track X

4*
7. Lushlife feat. Dälek - Dépaysement
8. Cassandra Jenkins - Hard Drive

3*
9. Lil Ugly Mane - Porcelain Slightly
10. Low - More

2*
11.
12. Arooj Aftab - Mohabbat

2. Big Thief – Little Things (121 punten, 26 keer genoemd)
Genomineerd via: niels94
Nummer 1 van: johan de witt & Choconas
Maand: juli
Maandpositie: 5
Virtuele Road to the Finale (vanaf ronde 2): 13 – 9 – 10 – 3
Tussenstand elk 10 lijstjes: 7 – 4 – 3

De door mij voorspelde winnaar kwam in het begin wat langzaam op gang. Toch bleven de punten gestaag binnenkomen waardoor Big Thief nooit definitief achteropraakte bij concurrent Irène Drésel. En toen was daar dat allerlaatste lijstje van Thomas. Het lijstje dat Big Thief op precies hetzelfde punten totaal zette als Irène Drésel. Dat betekent dat deze finale beslist wordt op topposities, en die pakte Stupre er drie meer dan Little Things.

Maandfinale presentatie:
niels94 schreef:
Nou mensen: indie represent, representsent. De Amerikaanse band Big Thief, bestaand uit vier muzikanten die allemaal de befaamde Berklee College of Music in Boston hebben gevolgd, is de laatste paar jaar uitgegroeid tot een forse naam in indieland. Dat komt mede door maar liefst twee uitstekende platen in 2019 - toen de band het ook goed deed in de SvhJ-competitie - en een (terecht) gevierd soloalbum van frontvrouw Adrianne Lenker in 2020. Ook dat album kon op veel enthousiasme rekenen bij het vanavond aanwezige publiek.

En de band blijft leveren. Little Things is een van de drie nummers die Big Thief dit jaar heeft uitgebracht, en die hopelijk de aanloop zijn naar een nieuwe plaat. De band legt een zeer plezierig tapijtje van gitaar- en basklanken neer, waar een elektrische gitaar richtingloos zijn weg doorheen zoekt. Lenker zingt, op haar kenmerkend lijzige manier, over iemand waar ze duidelijk meer van verlangt dan ze krijgt, en die ze aan het einde ook kwijt lijkt te raken:

One step behind you
Following you down
I was inside of you
Where are you now?

Jullie schreven:
Lieve, kleine muziek. Bescheiden en terughoudend en juist daarin zo meeslepend. Behaaglijke muziek in de beste zin van het woord

4. Big Thief - Little Things (7.5)

Eén van de betere Big Thiefs die al gepasseerd en sowieso het beste van de laatste release. Er zit een bepaalde schwung in het nummer met oppeppende instrumentatie die steeds maar aanzwengelt en af en toe een wat valser klinkende noot ertussen, maar het klinkt wel best in orde zo. Hoor ik graag voorbij komen.

Ik smelt weg bij menig nummer waarin Adrianne Lenker haar mond opentrekt, en dat is hier bepaald niet anders. Het zachte klankentapijt dat hier wordt neergelegd vind ik zeer geslaagd. Uit alles spreekt een treurig verlangen, van de tekst tot dat zoekende gitaartje.

Nummer dat goed klinkt en ik verwacht als grote kanshebber voor winst.
Ik denk dat over de genres heen iedereen dit nummer wel kan smaken.

Mijn voorkeur voor Lenkers solowerk is ondertussen een kleine meme geworden volgens mij, maar dat neemt niet weg dat de mannen om haar heen wel degelijk soms een toevoeging aan haar werk kunnen zijn. Little Things heeft vanaf de eerste seconde een bepaald soort emotionele energie in zich die zonder deze setting nooit behaald had kunnen worden. Waar veel liedjes in het folkrockgenre naar een climax toewerken, is Little Things eigenlijk bijna zes minuten aan ontlading door de constant doorjengelende gitaar en het solowerk op de achtergrond. Op deze manier ligt het niveau aan intensiteit constant hoog, en alleen op kleine momentjes plots nóg hoger, zoals wanneer Lenker er onverwacht een korte kreet doorheen gooit. Extra indrukwekkend hoe de band zo’n onmiddellijk aangrijpend nummer kan maken terwijl het eigenlijk nauwelijks een maatsoort lijkt te hebben – het maakt het nummer lichter, in plaats van dat het desoriënterend werkt. De zoveelste banger van deze band, die ik misschien nu ook wel voorzichtig één van de meest belangrijke rockgroepen van de afgelopen tien jaar durf te noemen.

Geen idee hoe ze het doen, maar indiedarling Big Thief blijft maar aan de lopende band fantastische liedjes en albums maken. Little Things en het album Dragon New Warm Mountain I Believe in You zijn daar geen uitzondering op. Adrianne Lenker is ontegenzeggelijk één van de beste liedjesschrijvers van de laatste tien jaar is en ook nog eens ontzettend productief, zowel met Big Thief als solo. Little Things had niet veel luisterbeurten nodig om te klinken als een tijdloze klassieker.

Vorig jaar stond zangeres Adrienne Lenker ook al in de finale. En ook toen met een nummer wat aan je blijft kleven. Little Things klinkt op het eerste gehoor als het zoveelste indiefolkrocknummer. Het zijn de vernuftige details die zowel de muziek van Big Thief als Lenker op solotour stuwen naar iets van buitengewone kwaliteit. Die details zitten hem zowel in de tekst als de instrumentatie. Twee voorbeelden bij Little Things: het hoorbare glijden over de gitaar gevolgd door het handgeklap rond 2:25, het schattige kreetje rond 3:51, de haast onverstaanbare tekst in de outro. De kleine dingen maken Big Thief onweerstaanbaar.

Fietstocht des Oordeels – etappe 1: Big Thief – Little Things

De valse startpositie van dit jaar gaat naar Big Thief want de Vloek van de Fietstochtopener begint toch wel een ding te worden; in drie eerdere edities kwam deze nog nooit in de punten. Nu deed ik de 2017-editie ook wel in omgekeerde volgorde van mijn ranking afwerken, maar in 2019 en 2020 kwamen respectievelijk Big Thief en Yves Tumor niet aan hun trekken. Voor Adrianne is het gewoon haar derde keer dat ik nog binnen de bebouwde kom van Eindhoven zit wanneer ze de revue passeert. Op zich boeiend want grote steden zijn nou eenmaal boeiend. Maar ook weer minder boeiend omdat ik nogal vaak om en nabij mijn huis fiets dus heel bijzonder is het niet, maar vooral omdat ik nu op een stuk zit waar je moeilijk meters kunt maken. Merk ik ook weer wanneer ik mijn Edenstraatje uitfiets richting PSV-stadion en ik tweemaal een minuut aan dezelfde kruising moet wachten. Da’s al de helft van het hele liedje vergooid aan wachttijd.? Ik haat het wanneer een stad het niet voor elkaar krijgt om verkeerslichten goed op fietsers af te stemmen. Een goede stad plaatst fietsers altijd boven auto’s. En weten deze verkeerslichten überhaupt niet dat ik aan het werk ben, mijn belangrijkste recensie van het jaar afwerkend? Ik zou er bijna de aandacht van laten afleiden maar gelukkig is Little Things zo fijn dat ik meteen weer blij ben. Eigenlijk ben ik wel blij met de traditie om Big Thief slash Adrianne het bal vroeg aan te vangen want hun nummers geven mij echt het gevoel van verlangen naar wat komen gaat. Voorpret is de helft van alle pret. Diezelfde voorpret heb ik ook in BKS waar ik Big Thief voor het eerst live ga zien. In de tussentijd nog maar flink inluisteren en af en toe wat meespelen op gitaar. Ik fiets nu langs het PSV-stadion en krijg dan toch weer het gevoel van de grandeur die deze Fietstocht belooft te worden. De zon schijnt, ik fiets richting een nieuwe plek, ik heb wijn, ik heb fiets, ik heb boekje, ik heb couscoussalade met granaatappel, feta en munt, ik heb mezelf. En ik heb dus deze prachtmuziek van Big Thief. De Vloek is bij deze officieel verbroken. Laat maar komen die Fietstocht.

1. Irène Drésel - Stupre (121 punten, 24 keer genoemd)
Genomineerd via: Dance Lover
Nummer 1 van: Dance Lover, Arrie, Mausie, shimahero, & yeahyeahyeah
Maand: december
Maandpositie: 1
Virtuele Road to the Finale (vanaf ronde 3): 1 – 3 – 2
Tussenstand elk 10 lijstjes: 2 – 1 – 1

DE SONG VAN HET JAAR 2021 IS GEWORDEN:

https://geo-media.beatport.com/image_size/1400x1400/044da24d-6dab-4ab5-8ead-1e2731d4adc6.jpg
IRÈNE DRÉSEL – STUPRE

Maandfinale presentatie:
hoi123 schreef:
Irène Drésel, een mooie nieuwe toevoegingen aan het lijstje SvhJ-winnaars waar voor aanvang van de maand waarschijnlijk 90% van het jury niet van had gehoord! Deze Franse dj is oorspronkelijk opgeleid in de visuele kunsten, maar heeft haar diploma uiteindelijk verwerkt in het visuele aspect van haar optredens, waar ze omringd door bloemen en met lichtshows haar sets vorm geeft. Ook haar videoclips zouden niet misstaan in het Stedelijk Museum. Maar goed, de muziek. Die wordt in haar eigen woorden gevormd door de fascinatie die ontstaat uit de relatie tussen aantrekkingskracht en afkeer: eigenlijk verrassend straight-forward voor hoe catchy en tegelijkertijd smerig die opdoemende synths vanaf de vijfde minuut in Stupre zijn. Ik bouw er in ieder geval een klein feestje op, even blij met het feit dat ik eindelijk fucking ben aangekomen als dat zo'n cool nummer de maandfinale heeft gewonnen.

Jullie schreven:
Wat ik zo knap vind aan Stupre is dat de track zo interessant en smerig blijft na vele beluisteringen terwijl hij feitelijk in een relatief uitgekauwde uithoek van de techno zit. Het type muziek waarvan ik dacht dat ik het 10 jaar geleden allemaal wel gehoord had, maar waar Stupre duidelijk maakt dat als je het maar echt goed in elkaar zet, het nog steeds kan overweldigen. Lekker stuwende plaat

5. Irène Drésel - Stupre (7.2)

Electronic moet meestal al van goede huize zijn om me meteen mee te nemen en dat is bij Irène welzeker het geval. Het prikkelt van bij aanvang al en daarna begint het te draaien, te schuren en te knetteren waardoor het een goede 'ik zit in mijn eigen wereldje alles te geven'-club vibe geeft. Opzwepende banger!

Hij had wat sneller op gang mogen komen naar mijn smaak, maar fijne track.

Ik ben fan van elektronische/ dance muziek.
Logisch dat dit nummer dus een hoge plaats inneemt.
Nog eens gedraaid en ik was helemaal mee in de opbouw.
Subtiele verschuivingen in het nummer maken het niet saai,
Goede compositie

Is het de knaldrang? Ik zet dit nummer op 1

Wat een knaller is dit, negenenhalve minuut onvervalste techno met voldoende melodie. Doet het top op de dansvloer, maar ook om gewoon naar te luisteren perfect. Irène Drésel is zelf ook een intrigerende verschijning met stijl.

Mijn vrijwel zekere nummer laatst Stupre is toch wat in waardering gestegen. Tegelijkertijd aanstekelijk en irritant, met een flinke knipoog naar de Border Community.

Eén van de meest vunzige technonummers die ik ooit heb gehoord. Gooi er een Border Community-sausje overheen en perfectie wordt benaderd. Wat Stupre onderscheid van andere extreem vunzige technotracks - ik noem een 1492 [Gabriel Ananda Remix] - is de enorm hoge replayvalue. Ik wijs dat toe aan het tintje Border Community. Boh, wat zou ik deze graag aankomende zomer ergens op een technofeest willen horen. Dan kun je me definitief opvegen.

Fietstocht des Oordeels – etappe 10: Irène Drésel - Stupre

De hei nadert en zo ook het gevaar. Wie weet hebben ze hier een roedel hongerige wolven losgelaten ofzo. Of van die buizerds die rondjes boven het gebied cirkelen en het plots hebben gemunt op mijn felgekleurde fiets. Irène komt eventjes binnenvallen en brengt me meteen op mijn hoede. Het is dit soort vieze ranzige, smerige elektronica waar ik op dit moment gewoon . En ik vind het heerlijk. Heel veel delicate informatie kan ik hier niet over kwijt, dit is gewoon lomp en lomp hard. Ik ga er fantastisch op. In mijn weg naar fietsknooppunt 87 passeer ik een hele rats omgehakte bomen. Ze hebben het allemaal begeven, allemaal verwoest door een kinky dogma uit Frankrijk. Vogels spuiten andermaal alle kanten op, en ik ben bang om na Oirschot ook nog een hele heide in puin achter te laten. Ik troost me dan maar met de gedachte dat natuur een wonderbaarlijk herstelvermogen heeft. Ik ben nu wel even beyond herstel tho, Stupre laat me zo hard over het fietspad banjeren dat ik hoe dan ook een keer gelanceerd word door een hobbel en ergens gekneveld met mijn hoofd in een beuk eindig. Er zijn minder memorabele manieren om te sterven tho, en ik was het bijna bereid. Dan kom ik echt op de hei en word ik toch even week van de schoonheid hier. Wat een moodswinger. Ook hier weer geen idee hoe ik deze moet plaatsen tussen de finalisten. Misschien niet verfijnd genoeg om de lange adem te hebben maar die paar keer waarop ik echt helemaal gesloopt werd door dit nummer ga ik niet snel vergeten. En het brengt me naar plekken waar ik heel graag kom. Mijn smalle bandjes glippen weg in het zand en ik moet het laatste stukje van Stupre eventjes lopen, door dat desolate maar tegelijkertijd levendige landschap. Zometeen gaat mijn koptelefoon af en draag ik mezelf eventjes een paar uurtjes over aan de natuur. Denk dat ik die tijd ook wel nodig heb om bij te komen, poehpoeh zeg.

Fietstocht des Oordeels – epilogue

De koptelefoon kan terug de tas in, die inmiddels ook stukje lichter is geworden dus da’s wel fijn. De nodige ballast overboord, of eigenlijk opgenomen in mijn lichaam. Voedsel richting maagstreek, muziekjes richting hart. Alles zijn eigen kamertje. Het is nog best wel ver fietsen naar huis, en mijn reet doet pijn van dit uncomfy zadel. Toch neem ik nog even een omweg door wat bospaadjes en ga ook nog eventjes naar de uitkijktoren. Daar, van bovenaf, omgeven door stilte, kan ik eindelijk echt even reflecteren op mijn Fietstocht Des Oordeels 2021. Ik heb twaalf pareltjes gehoord en allemaal hebben ze hun plekje in de finale meer dan verdiend. Om deze finale te winnen was meer nodig dan alleen het zijn van een goed liedje: het moest echt een diepe indruk achterlaten tijdens mijn Fietstocht die ik niet zo snel ga vergeten. Het werd me niet makkelijk gemaakt. Ik kijk weemoedig hoe een zanglijster steeds een boompje verder bij me vandaan zijn lied laat horen. Had ik deze lijster bovenaan kunnen zetten, mocht ie de finale gehaald hebben? Wie zou het zeggen. Ik fiets weer door en laat de inmiddels ondergaande zon aan mijn rechterhand liggen. De lucht is echt prachtig vandaag, allemaal soorten oranje, geel en blauw. Het lijkt wel mijn fiets, uitgesmeerd over dat oneindige niets dat boven me zweeft. Later wordt alles roze. Dank dank dank lucht. Dank dank dank fiets. Dank dank dank Song van het Jaar. Dank dank dank 2021.

Bedankt voor de organisatie Edgar18 en aerobag, en dank aan alle mede-deelnemers voor de tips, de interessante conversaties, en de humor. Blijft een van de leukste games op de site, deze. Dat mijn finalelijstje en de uiteindelijke top 12 amper op elkaar aansluiten, heeft niet aan jullie gelegen

1. Arooj Aftab - Mohabbat
2. Low - More
3. Black Country, New Road - Track X
4. Butch Kassidy - Heath
5. Mdou Moctar - Afrique Victime
6. Lushlife feat. Dälek - Dépaysement
7. Lil Ugly Mane - Porcelain Slightly
8. Little Simz - Introvert

10. Irène Drésel - Stupre
11. Spellling - Boys At School
12. Big Thief - Little Things

niels94 schreef:
Gokje: Big Thief en Irène Drésel duelleren om de winst, waarbij Drésel nu bovenaan staat gezien al die nummer-1- noteringen.

Jij wint!

01. Big Thief - Little Things
Geen idee hoe ze het doen, maar indiedarling Big Thief blijft maar aan de lopende band fantastische liedjes en albums maken. Little Things en het album Dragon New Warm Mountain I Believe in You zijn daar geen uitzondering op. Adrianne Lenker is ontegenzeggelijk één van de beste liedjesschrijvers van de laatste tien jaar is en ook nog eens ontzettend productief, zowel met Big Thief als solo. Little Things had niet veel luisterbeurten nodig om te klinken als een tijdloze klassieker.

Mijn vrijwel zekere nummer laatst Stupre is toch wat in waardering gestegen. Tegelijkertijd aanstekelijk en irritant, met een flinke knipoog naar de Border Community.

Hartelijk dank allemaal voor weer een jaar muziekplezier!

Uitslag finaleladder: 33 stemmers

1. Irène Drésel - Stupre (121)
2. Big Thief - Little Things (121)
3. Lushlife feat. Dälek - Dépaysement (117)
4. Cassandra Jenkins - Hard Drive (104)
5. Mdou Moctar - Afrique Victime (101)
6. Arooj Aftab - Mohabbat (95)
7. Butch Kassidy - Heath (92)
8. Low - More (92)
9. Lil Ugly Mane - Porcelain Slightly (90)
10. Little Simz - Introvert (86)
11. Black Country, New Road - Track X (85)
12. Spellling - Boys At School (84)

Dank, mensen, voor dit mooie topic. Het was een prachtig jaar. aerobag, Edgar18

Dank jullie wel aerobag en Edgar18 voor het organiseren van - samen met de ladder - het meest iconische topic van Musicmeter. Jullie zijn toppers.

Hier mijn lijstje met stukjes, behalve voor Drésel grappig genoeg omdat ik geen tijd meer had. Erg prima uitslag en een superleuke ontknoping om te volgen.

1. Cassandra Jenkins – Hard Drive
Ik ben geen fan van veel uitingen van spiritualiteit, ik vind het een hedendaagse versie van religie die aangepast is om verenigbaar te zijn met het individualisme en egocentrisme van onze tijd. Des te fucking knapper is het dat Cassandra Jenkins met Hard Drive één van mijn favoriete liedjes van het jaar heeft afgeleverd. Spiritualiteit speelt namelijk een grote rol in dit liedje, waarin Jenkins vertelt over ontmoetingen die haar hebben geholpen om over de rouw over haar vriend David Berman heen te komen. Deze rouw is bijna tastbaar te voelen in de klaaglijke saxofoon en zachte trillingen in Jenkins’ spoken word-voordracht. Het is een interessante tegenstelling met de serene energie van zelfheling die het liedje tegelijkertijd uitstraalt. De warme productie, de troostende woorden van Jenkins’ vriednen, het knisperende gitaartje, de ademhalingsoefening aan het eind, allemaal geven ze het nummer iets therapeutisch mee dat ik niet vaak in muziek ben tegengekomen. Een uniek troostende muzikale knuffel, en binnen dit rijtje uiteindelijk toch wel mijn favoriet.

2. Black Country, New Road – Track X
Ik kan me voorstellen dat ik niet de enige ben die zich toch verbaast over het feit dat van al het materiaal dat Black Country, New Road in 2021 heeft uitgebracht uitgerekend dit nummer de finale gehaald heeft. Het is niet eens vanwege het kwaliteit van het nummer (hoewel Opus of Concorde wel zonder twijfel mijn lijstje hadden aangevoerd), maar eerder vanwege het feit dat Track X vrij veel afwijkt van de formule waarmee deze band tot nu toe goed heeft gescoord in dit topic. Voor het eerst in hun carrière klinkt de band klein, lieflijk en zelfs een beetje meezingbaar. Mij hebben ze er in ieder geval alsnog mee ingepakt. In de sprankelende polyfone melodielijnen zit hier een schat aan muzikale cadeautjes verborgen: ik denk aan de viool die zich vermengt met de rest, aan de trompet die steeds het accent op een ander gedeelte van het nummer legt, en aan het contrast tussen het harmonieuze refrein en het subtiel chaotische outro. De onafgemaakte “I guess, in some way” is bovendien het enige moment dat Isaac Wood lijkt te willen ontroeren op For the First Time, en hij slaagt er verdomd goed in. Zelfs als dit liedje geen absoluut hoogtepunt in BCNR’s uitzonderlijke repertoire is, is het dat wel binnen deze lijst. Moet je nagaan.

3. Lushlife feat. Dälek – Dépaysement
Pas in de aanloop naar de jaarfinale in de afgelopen weken ben ik er pas goed achter gekomen dat de kracht van dit nummer zich niet alleen bevindt in het geniale outro. Begrijp me niet verkeerd, het outro ís fucking geniaal - de laatste keer dat ik freejazz zo heerlijk in een niet-freejazznummer verwerkt hoorde moet rond de tijd zijn dat ik Radiohead’s National Anthem voor het eerst hoorde. Toch zou het niet zo’n bevredigende ontlading van energie zijn als we daarvoor niet opgehypet waren door de vurige verses van Raj Haldar en MC Dälek. Vooral die tweede laat zien waarom hij al twee decennia een grote naam is in het experimentele hiphopgenre, niet eens door uitzonderlijke wordplay maar gewoon de pure passie waarmee hij zijn lines voordraagt. Ongelooflijk dat dit nummer geen grotere hit is geworden op het internet, zeker met die glorieuze verruwing van het drumwerk in de laatste twee minuten van het outro.

4. Big Thief – Little Things
Mijn voorkeur voor Lenkers solowerk is ondertussen een kleine meme geworden volgens mij, maar dat neemt niet weg dat de mannen om haar heen wel degelijk soms een toevoeging aan haar werk kunnen zijn. Little Things heeft vanaf de eerste seconde een bepaald soort emotionele energie in zich die zonder deze setting nooit behaald had kunnen worden. Waar veel liedjes in het folkrockgenre naar een climax toewerken, is Little Things eigenlijk bijna zes minuten aan ontlading door de constant doorjengelende gitaar en het solowerk op de achtergrond. Op deze manier ligt het niveau aan intensiteit constant hoog, en alleen op kleine momentjes plots nóg hoger, zoals wanneer Lenker er onverwacht een korte kreet doorheen gooit. Extra indrukwekkend hoe de band zo’n onmiddellijk aangrijpend nummer kan maken terwijl het eigenlijk nauwelijks een maatsoort lijkt te hebben – het maakt het nummer lichter, in plaats van dat het desoriënterend werkt. De zoveelste banger van deze band, die ik misschien nu ook wel voorzichtig één van de meest belangrijke rockgroepen van de afgelopen tien jaar durf te noemen.

5. Butch Kassidy – Heath
Een bijkomend voordeel van de opkomst van de Windmill-scene is dat het mijn wat uitgedoofde liefde voor post-rock weer heeft doen oplaaien. Formulematig in zijn repetitie en een beetje kitscherig? Dikke boeien! Luister nou naar de tweede helft van Heath en je begrijpt hoe ongelooflijk indrukwekkend het genre kan zijn – dreigender dan dit zul je muziek niet snel tegenkomen. Het moment dat de grauwende schreeuw van de leadzanger van deze mysterieuze band zich samenvoegt met het apocalyptische gitaartje en de grauwende schreeuw van de leadzanger van deze mysterieuze band behoort tot één van m’n favoriete muziekmomenten van 2021. Toch merk ik stiekem dat ik wel eens over de eerste anderhalve minuut heen skip om sneller tot het punt van het nummer te komen. Erg he?

6. Low – More
Ondanks het feit dat ik liever The Price You Pay in de finale had gezien van onze favoriete Mormoonse oom en tante, is ook More een knaller van een jewelste. De beslissing om sinds Double Negative producer BJ Burton bij het proces te betrekken is denk ik het beste idee sinds patatje oorlog – het contrast tussen de hemelse samenzang van Parker en Sparhawk en de schurende, in your face glitchy bromtonen van de gitaar werkt zeldzaam verslavend. In dit liedje neemt Low verder de slimme beslissing om door de zanglijn in een andere maatsoort te schrijven dan de instrumentatie, waardoor de nadruk steeds komt te liggen op een andere tel. Het zorgt voor een bijzonder interessant en lekker nummer dat op een indrukwekkende balans tussen interessante songwriting en experiment ligt.

7. Irene Dresél – Stupre

8. Spellling – Boys At School
Het is al eerder gezegd: je kan veel tegen bezwaren tegen de muziek van muzikale heks Chrystia Cabal hebben (en dat heb ik ook bij veel nummers op haar laatste album), maar stompzinnig goede melodieën kan ze wel schrijven. Het beroemde synthstukje dat de ruggengraat van het tweede deel van het nummer vormt is niets minder dan iconisch, al helemaal wanneer de verhoging intreedt. Ook de andere ingrediënten van het nummer, zoals Cabals geaspireerde zangstijl en de classic rock-achtige invulling, werken hier plots bijzonder goed. Terecht een popklassiekertje.

9. Lil Ugly Mane – Porcelain Slightly
Zielig dat dit nummer nét buiten m’n top-8 valt, want in de afgelopen weken is het zeker in m’n waardering gestegen. Onze favoriete rapper/black metal-artiest/noise-artiest annex/(hier) Eels tribute act komt hier met een liedje dat onder al die distortion eigenlijk wel verdomd catchy is. Ik weet niet of dit een compleet blijvertje is, maar ik kan er uiteindelijk toch wel inkomen dat dit de finale in is gekomen.

10. Arooj Aftab – Muhhabat
Verstilde, hypnotiserende pracht, of toch een beetje saai - wie zal het zeggen? Nou goed, ik natuurlijk, en het antwoord is allebei: Muhabbat heeft me even vaak bij de strot gegrepen door Aftabs schorre stem en subtiel aanzwellende begeleiding als dat het me heeft doen afdwalen vanwege de toch wat minimalistische compositie met één akkoord. In een finale met voornamelijk nummers van zulke hoge kwaliteit komt het dus net tekort om het in mijn top-8 op te nemen, maar een aanwinst voor de finale zou ik het nog wel noemen.

11. Mdou Moctar – Afrique Victime
Ondanks de voor MuMe ongebruikelijke afkomst van deze rocker, merk ik dat dit nummer vooral in de smaak valt bij de wat klassiekere rockerds. Het is voor mij dan ook geen verrassing dat ik er juist een beetje verveeld van raak – buiten het erg fijne refreintje krijg je mij gewoon niet heel opgewonden met meerdere minuten aan virtuoos gesoleer. De Jimi Hendrix van de woestijn wordt Moctar genoemd, en laat deze titel nou precies illustreren waarom ik geen fan ben. Luistert verder wel prima weg hoor.

12. Little Simz – Introvert
Sometimes I Might Be An Introvert is één van mijn favoriete platen van 2021 gebleken, maar op basis van het vooruit gesnelde Introvert had ik dat nooit verwacht. Het is de enige echte misser op Simbi’s laatste plaat, met pompeuze bombast, corny lyrics (“To you I'm smiling but really I'm hurting”, ja?) en een onuitstaanbare hoeveelheid pathos in het outro. Dat bij uitstek dit nummer het tot de finale heeft gemaakt in tegenstelling tot al Simbi’s andere knallers is één van de weinige correcte voorspellingen die ik heb gemaakt, en ik baal van het feit dat ik gelijk heb.

En voor de volledigheid nog even de volledige lijst:

1. Irène Drésel - Stupre (dance lover)
2. Big Thief - Little Things (Niels94)
3. Lushlife feat. Dälek - Dépaysement (topic)
4. Cassandra Jenkins - Hard Drive (Gretz)
5. Mdou Moctar - Afrique Victime (Arno)
6. Arooj Aftab - Mohabbat (pauljojo)
7. Butch Kassidy - Heath (Arno)
8. Low - More (Niels94)
9. Lil Ugly Mane - Porcelain Slightly (Poek)
10. Little Simz - Introvert (RYM)
11. Black Country, New Road - Track X (RYM)
12. Spellling - Boys At School (topic)
13. Low - The Price You Pay (It Must Be Wearing Off) (Edgar18)
14. Black Country, New Road - Opus (aerobag)
15. Eartheater - Scripture (Teunnis)
16. Natalia Lafourcade - Alfonsina y El Mar (RYM)
17. Lost Girls - Love, Lovers (hoi123)
18. Patrick Shiroishi - The Long Bright Dark (madmadder)
19. Squid feat. Martha Skye Murphy - Narrator (RYM)
20. Peggy Gou - I Go (Titmeister)
21. Floating Points, Pharoah Sanders & The London Symphony Orchestra - Movement 6 (release)
22. Confidence Man - Holiday (AstroStart)
23. Nu Genea feat. Celia Kameni - Marechiá (Snoeperd)
24. Palms Trax feat. Nonku Phiri - Petu (Yeahyeahyeah)
25. Little Simz feat. Obongjayar - Point and Kill (Astrostart)
26. Noname - Rainforest (RYM)
27. Armand Hammer & The Alchemist feat. Earl Sweatshirt - Falling Out the Sky (Johnny Marr)
28. JPEGMAFIA - HAZARD DUTY PAY (Panjoe)
29. Beach House - Superstar (stardust_be)
30. Black Midi - John L (aerobag)
31. San Salvador - La Grande Folie (123poetertjes)
32. Karoline Wallace - Plis Rosalin (Koenr)
33. Emily Steinwall - Welcome to the Garden (Aerobag)
34. Arooj Aftab - Last Night (Edgar18)
35. Doja Cat feat. SZA - Kiss Me More (Aerobag)
36. Mabe Fratti feat. Claire Rousay - Hacia el Vacío (Koenr)
37. Shygirl - Cleo (stardust_be)
38. Martinou - Thunder Road (Panjoe)
39. Caterina Barbieri feat. Lyra Pramuk - Knot of Spirit (hoi123)
40. Black Country, New Road - Concorde (RYM)
41. Kaatayra - Inpariquipê (Koenr)
42. Koreless - Joy Squad (Pauljojo)
43. Tirzah - Sink In (yeahyeahyeah)
44. Melt Yourself Down - Pray For Me I Don't Fit In (topic)
45. Aesop Rock x Blockhead - Abandoned Malls (Mausie)
46. Little Simz - Little Q, Pt. 2 (Edgar18)
47. Bendik Giske - Cruising (Koenr)
48. TEKE::TEKE - Meikyu (Arno)
49. Arab Strap - Fable of the Urban Fox (aerobag)
50. Âme feat. KÁRYYN - The Witness (Titmeister)
51. Little Simz feat. Cleo Sol - Woman (Choconas)
52. Abstract Mindstate - A Wise Tale (Yeahyeahyeah)
53. Beach House - Once Twice Melody (afrekening)
54. Fai Baba - Veränderet (Herman)
55. Go_A - SHUM (afrekening)
56. Tirzah - Send Me (topic)
57. Little Simz - I Love You, I Hate You (Edgar18)
58. Reinhard Vanbergen - The Road to Memphis (Arno)
59. Dollkraut - Vuile Leugenaar (Panjoe)
60. Ill Considered - First Light (Choconas)
61. Bastarda & João de Sousa - Livre (Aerobag)
62. Juçara Marçal - Vi de Relance a Coroa (aerobag)
63. DJ Danny - Take My Heart Away (Edgar18)
64. Kero Kero Bonito - Well Rested (Arno)
65. BROCKHAMPTON feat. Danny Brown - BUZZCUT (topic)
66. The Haunted Youth - Teen Rebel (sj0n88)
67. CFCF - Night/Day/Work/Home (topic)
68. Tyler the Creator - Wilshire (release)
69. Irreversible Entanglements - Lágrimas Del Mar (topic)
70. BROCKHAMPTON - THE LIGHT (Edgar18)
71. Magdalena Bay - You Lose! (RYM)
72. Alberta Balsam - Cascade (Titmeister)
73. Kanye West - Jesus Lord (ArthurDZ)
74. Sons of Kemet feat. Moor Mother & Angel Bat Dawid - Pick Up Your Burning Cross (topic)
75. Arooj Aftab feat. Darian Donovan Thomas - Baghon Main (niels94)
76. Navy Blue - Ritual (Aerobag)
77. Ovlov - Cheer Up, Chihiro! (topic)
78. Amyl and The Sniffers - Guided by Angels (VladTheImpaler)
79. Big Thief - No Reason (Choconas)
80. Koreless - Black Rainbow (Pauljojo)
81. Earl Sweatshirt - 2010 (Edgar18)
82. Imarhan - Achinkad (topic)
83. Bastarda & João de Sousa - Estranha Forma de Vida (Choconas)
84. Amarcord - Don't Be Sad Cause It's Over, Be Happy Cause It Happened (Alan Dixon Remix) (Titmeister)
85. Doja Cat - Get Into It (Yuh) (Arrie)
86. iPhupho L'ka Biko - Abaphezulu (Niels94)
87. Grouper - Unclean Mind (Koenr)
88. Springtime - Will To Power (topic)
89. McKinley Dixon - Make a Poet Black (Aerobag)
90. Tom Jones - Talking Reality TV Blues (herman)
91. Lorenzo Morresi - Send Your Name to Mars (Titmeister)
92. Orchestre Tout Puissant Marcel Duchamp - So Many Things (To Feel Guilty About) (Herman)
93. Elza Soares - Nós (Koenr)
94. Altin Gün - Kara Toprak (Johnny Marr)
95. Erika de Casier - Polite (Koenr)
96. Badge Epoque Ensemble feat. Andy Haas - Galactic Whip (VladTheImpaler)
97. Injury Reserve - Knees (RYM)
98. Taqbir - Sma3 (Niels94)
99. Jan Swerts - Het Ongekend Nadezen (release)
100. Wu-Lu feat. Lex Amor - South (Ploppesteksel)
101. Satori feat. Peia - Mori Shej (Snoeperd)
102. Octo Octa - Goddess Calling (AstroStart)
103. Hatchie - This Enchanted (topic)
104. CZARFACE & MF DOOM - Break in the Action (Niels94)
105. Ill Considered - Loosed (aerobag)
106. Black Midi - Slow (Loud) (RYM)
107. Fred Again.. - Julia (Deep Diving) (VladTheImpaler)
108. Juçara Marçal - Sem Cais (Hoi123)
109. James Brandon Lewis / Red Lily Quintet - Lowlands of Sorrow (Choconas)
110. L'Rain - Two Face (Aerobag)
111. Low - All Night (Johnny Marr)
112. Jaubi - Raga Gurji Todi (Pauljojo)
113. Little Simz - Fear No Man (Hoi123)
114. Sofia Kourtesis - By Your Side (Mausie)
115. Squid - Pamphlets (RYM)
116. Erika de Casier - Drama (Gyzzz)
117. TDJ - Lalala (Want Somebody) (Titmeister)
118. Biesmans - Another World (Panjoe)
119. The Bug feat. Flowdan - Pressure (Niels94)
120. Baltra - Dreaming of a Disco (Mausie)
121. Maria Arnal i Marcel Bagés - Fiera de mí (koenr)
122. CFCF - Life Is Perfecto (Coma Cat)
123. Nathan Fake - Sandstone (Teunnis)
124. black midi - Chondromalacia Patella (RYM)
125. Cold Dew - 山地情歌 (Aerobag)
126. DARKSIDE - The Limit (Edgar18)
127. Pigeon - Yagana (Arno)
128. William Parker - A Great Day to Be Dead (Koenr)
129. Moin - Right is Alright, Wrong is to Belong (Snoeperd)
130. Caroline - Skydiving onto the library roof (Aerobag)
131. Wet Leg - Chaise Longue (Stardust_be)
132. Ka - I Need All That (Coma Cat)
133. UNIIQU3 - Microdosing (yeahyeahyeah)
134. Fred Again.. feat. Baxter Dury - Baxter (These Are My Friends) (VladTheImpaler)
135. Tirzah - Tectonic (topic)
136. Nilüfer Yanya - stabilise (Gretz)
137. Sophia Chablau e Uma Enorme Perda de Tempo - Delícia/Luxúria (123poetertjes)
138. Maria Arnal i Marcel Bagés - Ventura (topic)
139. Lost Girls - Menneskekollektivet (Dance Lover)
140. Black Country, New Road - Bread Song (RYM)
141. Genesis Owusu - The Other Black Dog (aerobag)
142. Squid - Paddling (RYM)
143. Black Country, New Road - Instrumental (Arno)
144. Logic1000 - I Won't Forget (Mausie)
145. Bruno Pernadas - Step Out of the Light (Edgar18)
146. Balimaya Project - Soninka/Patronba (Choconas)
147. Aili x Transistorcake - Genki (Biesmans Remix) (dance lover)
148. Fred Again.. X The Blessed Madonna - Marea (We’ve Lost Dancing) (snoeperd)
149. Baby Queen - Raw Thoughts (Astrostart)
150. The Notwist ft. Juana Molina - Al Sur (Niels94)
151. Gabriels - Blame (topic)
152. Obongjayar - Message in a Hammer (topic)
153. Fluisteraars - Verscheuring in de Schemering (Don Cappuccino)
154. Herbert & Verushka - Fantasy (Gyzzz)
155. Vanishing Twin - Phase One Million (shimahero)
156. R.A.P. Ferreira - Brother Mouzone Library Card (niels94)
157. Freddie Gibbs - Big Boss Rabbit (niels94)
158. Terror Peaks - ↼ Oo°âŒ•⟜ ⇀Blis (Arno)
159. Jan Swerts - Lig Hier Zacht en Stil (topic)
160. Go March - Zipp (ArthurDZ)
161. Altın Gün - Yüce DaÄŸ Başında (yeahyeahyeah)
162. Circuit des Yeux - Stranger (Don Cappuccino)
163. Froukje - Niets Tussen (123poetertjes)
164. Makthaverskan - This Time (Gretz)
165. Yves Tumor - Jackie (topic)
166. Irreversible Entanglements - Keys to Creation (Edgar18)
167. Sinead O'Brien - Kid Stuff (Arrie)
168. Asian Glow - Circumstances Telling Me Who I Am (123poetertjes)
169. Little Simz - Standing Ovation (Choconas)
170. Chelsea Wolfe & Emma Ruth Rundle - Anhedonia (Johnny Marr)
171. Robag Wruhme - No (Mausie)
172. Ethereal Shroud - Discarnate (dumb_helicopter)
173. CRi - Stranger (DJ Boring Extended Mix) (Snoeperd)
174. Magdalena Bay - Chaeri (RYM)
175. Hildegard - Jour 1 (yeahyeahyeah)
176. Goat - Fill My Mouth (Snoeperd)
177. Lingua Ignota - MAN IS LIKE A SPRING FLOWER (Edgar18)
178. Aesop Rock & Homeboy Sandman - Ask Anyone (topic)
179. BRUIT ≤ - Renaissance (pauljojo)
180. Open Mike Eagle feat. Armand Hammer - Burner Account (Aerobag)
181. Sufjan Stevens & Angelo De Augustine - Olympus (Edgar18)
182. Hypnotic Brass Ensemble feat. Sharon van Etten - The Graze of Days (topic)
183. Electric Jalaba - Fulan (Yeahyeahyeah)
184. DJ Sabrina the Teenage DJ feat. Delilah Brao, Luke Markinson & Anyelisax - Try Not to Be Afraid (Edgar18)
185. Stef Mendesidis - Wurlitzer Machinery (Ploppesteksel)
186. Backxwash feat. Ada Rook - I Lie Here Buried With My Rings and My Dresses (Teunnis)
187. Altın Gün - Kısasa kısas (Astrostart)
188. girl in red - Serotonin (AstroStart)
189. Bokani Dyer - Ke Nako (Choconas)
190. Deca ft. Homeboy Sandman - All Because of You (topic)
191. Koffee - West Indies (Shimahero)
192. Sedef Adasi - Gel Gidelim (yeahyeahyeah)
193. Tyler, the Creator - Lumberjack (Niels94)
194. Ross from Friends - The Daisy (Mausie)
195. Elkka - Burnt Orange (Titmeister)
196. Parquet Courts - Walking at a Downtown Pace (VladTheImpaler)
197. Delv - Over The Garden Wall (123poetertjes)
198. Jadsa - Olho de Vidro (123poetertjes)
199. Forest Drive West - Dualism (Ploppesteksel)
200. Aesop Rock & Blockhead - Jazz Hands (niels94)
201. Loraine James - Running Like That (Gyzzz)
202. Etran de L'Aïr - Adounia (Poek)
203. Doss - Puppy (topic)
204. Yu Su - Xiu (Koenr)
205. The Umlauts - Boiler Suits & Combat Boots (Yeahyeahyeah)
206. Doss - Strawberry (RYM)
207. beabadoobee - Last Day On Earth (afrekening)
208. Wolf Alice - The Last Man on Earth (afrekening)
209. Torrid Horror - To Tear at the Sea (Arno)
210. Jakuzi - Hiç Işık Yok (Astrostart)
211. Harrison BDP - Invisible in the Dark (Mausie)
212. Rural Internet - Tension (ArthurDZ)
213. Kero Kero Bonito - The Princess and the Clock (RYM)
214. World's End Girlfriend - n the Name of Love (Arno)
215. Merope - Oi Toli (Koenr)
216. Spellling - Little Deer (RYM)
217. Leon Vynehall - Mothra (herman)
218. Coco Maria - Me Veo Volar (Yeahyeahyeah)
219. Nicola Cruz - Individuality Riddim (Koenr)
220. Indigo De Souza - Real Pain (Edgar18)
221. Methyl Ethel - Neon Cheap (Lauer Remix) (Panjoe)
222. Fucked Up - Year of the Horse - Act One (arno)
223. Still Corners - White Sands (Titmeister)
224. Kolinga - Mama (Don't Let Me) (Yeahyeahyeah)
225. Pomme - les cours d'eau (Oklou Remix) (123poetertjes)
226. Burial - Dark Gethsemane (Jassn)
227. Balimaya Project - Balimaya (Choconas)
228. Godspeed You! Black Emperor - Job's Lament (Johnny Marr)
229. Benny The Butcher & Harry Fraud - Thanksgiving (topic)
230. Nubya Garcia feat. La Perla - La Cumbia Me Está Llamando [Kaidi Tatham Remix] (topic)
231. KUUNATIC - TÄ«tián (Cervantes)
232. Storken & Brynjolfur - Cliffbanger (topic)
233. Tammy Lakkis - Notice (yeahyeahyeah)
234. Lorna Shore - To the Hellfire (Don Cappuccino)
235. Jadsa - Selva (123poetertjes)
236. Rats on Rafts - A Trail of Wind and Fire (release)
237. Jockstrap - 50/50 (Arno)
238. Kamasi Washington - Sun Kissed Child (Panjoe)
239. Shiina Ringo - LET'S GO (pauljojo)
240. CFCF - Self Service 1999 (Arno)

Mooie presentatie en geweldig spel het hele jaar door, dank Edgar en Aero!!

================================

1. Cassandra Jenkins - Hard Drive
Hard Drive zou wel eens mijn favoriete nummer van 2021 kunnen zijn, dus des te mooier dat hij hier de finale gehaald heeft. Warm, geaard, persoonlijk, sophisticated, eerlijk - een combinatie van eigenschappen die op maar weinig muziek van toepassing is. Deze muziek voelt zo dichtbij dat je er bijna in kunt wonen

2. Low - More
Het bewijs dat je in 2 minuten alles kwijt kunt als je maar briljant genoeg bent. De sound die Low in de laatste paar platen ontwikkeld heeft is zo direct en overweldigend dat alle overige eigenschappen overbodig worden. Minutieuze sound design ook, om zoveel harmonie in de ruis te kunnen verstoppen - ik dacht dat alleen ambient en shoegaze grootmeesters als Fennesz en My Bloody Valentine dat konden, en dan is dit ook nog eens ongeevenaard to the point.

3. Irène Drésel - Stupre
Wat ik zo knap vind aan Stupre is dat de track zo interessant en smerig blijft na vele beluisteringen terwijl hij feitelijk in een relatief uitgekauwde uithoek van de techno zit. Het type muziek waarvan ik dacht dat ik het 10 jaar geleden allemaal wel gehoord had, maar waar Stupre duidelijk maakt dat als je het maar echt goed in elkaar zet, het nog steeds kan overweldigen. Lekker stuwende plaat

4. Big Thief - Little Things
Lieve, kleine muziek. Bescheiden en terughoudend en juist daarin zo meeslepend. Behaaglijke muziek in de beste zin van het woord

5. Lushlife feat. Dälek - Dépaysement
Creatief meesterwerkje dat Dälek zowaar loskrijgt uit hun standaard stramien. Op papier een experimentele combinatie van jazz en hiphop, maar in de praktijk een hele toegankelijke track. Knap.

Altijd mooi als zangers of zangeressen in een vreemde taal de aandacht vast kunnen houden. Dat doet Arooj Aftab met verve. Mohabbat is daarbij niet per se de uitschieter van het album voor mij, zoals geen van haar tracks dat is, maar dat ze in de 2021-finale staat is meer dan terecht

7. Mdou Moctar - Afrique Victime
8. Black Country, New Road - Track X

9. Little Simz - Introvert
10. Butch Kassidy - Heath
11. Lil Ugly Mane - Porcelain Slightly
12. Spellling - Boys At School

Oké dit is gaaf. Benieuwd naar de houdbaarheid maar laten we er voolropig nog maar even hard op gaan. Dance Lover wanneer zullen we onszelf hierop gaan vloeren? x

WAT EEN WINNAAR!

Verrassende uitslag en al helemaal een verrassende winnaar. Als Opus in de finale had gestaan (en logischerwijs had gewonnen) was het podium echt top. Overall niet de sterkste Song van het Jaar-finale, maar nog steeds is zelfs mijn nummer laatst onwijs leuk.

Mijn top-12:

1. Butch Kassidy - Heath
Wat. Een. Nummer. Na dit nummer voel ik me altijd alsof er zojuist een bom in mijn gezicht is ontploft. Duizenden stukjes Teunnis op de grond. Op RateYourMusic lees ik een klacht dat het te veel een Swans-kopie is. Ja, zeker de eerste helft van het nummer had Swans ook kunnen schrijven. Maar als ze dat gedaan hadden, dan was dat een instant RYM-certified classic geweest met duizenden stemmen. Nu moeten ze het doen met 25 stemmen. Het helpt ook niet echt als je een debuutsingle uitbrengt en vervolgens anderhalf jaar niks van je laat horen. Wat dat betreft maak ik me ook wel zorgen. Ik kan me namelijk best voorstellen dat zo’n bom van een debuutnummer een beklemmend effect kan hebben op de band: hoe ga je deze bom nog toppen? Ja, niet dus. Het zou me niet verbazen als we gewoon niks meer van ze gaan horen. Nu vraag ik me af: zijn er in het verleden meer voorbeelden van artiesten die zo’n geweldige debuutsingle hadden dat ze daar nooit meer bovenop kwamen?

2. Irène Drésel - Stupre
Eén van de meest vunzige technonummers die ik ooit heb gehoord. Gooi er een Border Community-sausje overheen en perfectie wordt benaderd. Wat Stupre onderscheid van andere extreem vunzige technotracks - ik noem een 1492 [Gabriel Ananda Remix] - is de enorm hoge replayvalue. Ik wijs dat toe aan het tintje Border Community. Boh, wat zou ik deze graag aankomende zomer ergens op een technofeest willen horen. Dan kun je me definitief opvegen.

3. Lushlife feat. Dälek - Dépaysement

4. Spellling - Boys At School
Spellling stond al een tijdje op mijn radar, maar ik ben er tot dit jaar nooit achteraan gegaan. Maar met Boys at School kon ik niet meer om deze dame heen. Muziek die de luisteraar geen mogelijkheid geeft om er een neutrale mening op na te houden, dat is mijn favoriete soort muziek. Spellling trekt hier alle registers open. De elektrische gitaar is een gewaagde keuze, die bij mij niet altijd goed uitpakt - hallo gitaarsolo Wuthering Heights! - maar in dit geval de melodramatiek op de juiste manier versterkt.

5. Big Thief - Little Things
Vorig jaar stond zangeres Adrienne Lenker ook al in de finale. En ook toen met een nummer wat aan je blijft kleven. Little Things klinkt op het eerste gehoor als het zoveelste indiefolkrocknummer. Het zijn de vernuftige details die zowel de muziek van Big Thief als Lenker op solotour stuwen naar iets van buitengewone kwaliteit. Die details zitten hem zowel in de tekst als de instrumentatie. Twee voorbeelden bij Little Things: het hoorbare glijden over de gitaar gevolgd door het handgeklap rond 2:25, het schattige kreetje rond 3:51, de haast onverstaanbare tekst in de outro. De kleine dingen maken Big Thief onweerstaanbaar.

Blij dat deze Aftab in de finale is gekomen. Aanvankelijk sprong Last Night het meest in het oog, maar Mohabbat is stilletjes gegroeid en gegroeid. Met als uiteindelijke climax haar optreden op Le Guess Who?, waar dit nummer me vrij diep raakte. Dat ik die avond een crush op de harpiste ontwikkelde zal wellicht wat geholpen hebben. Ik heb natuurlijk geen idee van de betekenis van de tekst, maar de melancholie druipt er vanaf. Ik beeld me zo in dat Mohabbat het Urduaanse equivalent is van Saudade, of iets in die richting.

7. Black Country, New Road - Track X
Ik ben hier waarschijnlijk de grootste fan van dit bijbehorende album, maar toch haalt Track X niet mijn top-5. Op het album werkt dit nummer uitstekend als moment van rust tussen alle kakofonie. Als los nummer biedt het wat minder dan de andere nummers, zoals bijvoorbeeld Opus. Het koortje dat tweemaal zijn intrede doet is het hoogtepunt van Track X.

8. Lil Ugly Mane - Porcelain Slightly
Samen met o.a. Ploppesteksel heb ik jaren lang een lans gebroken voor Lil Ugly Mane. Initieel zonder succes, maar onder het pseudoniem Bedwetter klikte het plots met het publiek hier. Stoop Lights blijft nog steeds één van mijn favoriete hiphopnummers. Daarna hebben we lang weinig meer gehoord van Travis Miller. Maar nu is hij terug. Met indie rock. Wablief? Ik moest echt even twee keer checken of ik wel het juiste nummer aan het luisteren was toen ik dit voor het eerst hoorde. Al had Lil Ugly Mane altijd al een heel breed palet. Zo staat er op het geniale Third Side of Tape ook punk en noise. Maar deze Beckesque richting zag ik toch niet direct aankomen. En toegegeven, hij doet het weer briljant. Hij voegt weer een extra argument toe waarom Travis Miller een onderbelicht genie is.

10. Low - More
Op HEY WHAT doet Low wat het al op Double Negative liet horen, maar dan nog een stap beter. Het album maakt ze kanshebber op de titel koningen der distortion. More laat dat meteen vanaf de eerste seconde horen: wat een heerlijke klap in het gezicht na het kalme Don’t Walk Away. Net boven de twee minuten, maar toch een hele rit, dit nummer.

11. Little Simz - Introvert
Ik ben erg dol op het voorgaande album van Simbi, Grey Area. En initieel was ik ook best te spreken over de leadsingle van Sometimes I Might Be Introvert. En nog steeds vind ik het middelste gedeelte, waar ze harde verses spit gevolgd door bombastische orkestratie, erg sterk. Toch is het album niet helemaal geworden waar ik op hoopte, en dat zal mijn mening over dit nummer niet positief hebben beïnvloed.

12. Mdou Moctar - Afrique Victime
Op papier is dit een geweldig nummer. In realiteit een best wel geweldig nummer. Het probleem van Afrique Victime is dat ik halverwege de outro van vijf minuten een beetje verveeld raak.

Was weer een heerlijke editie en wat heb ik hier toch een fijn clubje mensen bij elkaar getroffen zeg. Op naar nog vele mooie jaren met z'n allen

Fietstocht des Oordeels – etappe 1: Big Thief – Little Things

De valse startpositie van dit jaar gaat naar Big Thief want de Vloek van de Fietstochtopener begint toch wel een ding te worden; in drie eerdere edities kwam deze nog nooit in de punten. Nu deed ik de 2017-editie ook wel in omgekeerde volgorde van mijn ranking afwerken, maar in 2019 en 2020 kwamen respectievelijk Big Thief en Yves Tumor niet aan hun trekken. Voor Adrianne is het gewoon haar derde jaar op rij dat ik nog binnen de bebouwde kom van Eindhoven zit wanneer ze de revue passeert. Op zich boeiend want grote steden zijn nou eenmaal boeiend. Maar ook weer minder boeiend omdat ik nogal vaak om en nabij mijn huis fiets dus ik heb allemaal een ziljoen keer eerder gezien, en vooral omdat dit een stuk betreft waar je moeilijk meters kunt maken. Merk ik ook weer wanneer ik mijn Edenstraatje uitfiets richting PSV-stadion en ik tweemaal een minuut aan dezelfde kruising moet wachten. Da’s al de helft van het hele liedje vergooid aan wachttijd. Ik haat het wanneer een stad het niet voor elkaar krijgt om verkeerslichten goed op fietsers af te stemmen. Een goede stad plaatst fietsers altijd boven auto’s. En weten deze verkeerslichten überhaupt niet dat ik aan het werk ben, mijn belangrijkste recensie van het jaar afwerkend? Ik zou er bijna de aandacht van laten afleiden maar gelukkig is Little Things zo fijn dat ik meteen weer blij ben. Eigenlijk ben ik wel blij met de traditie om Big Thief slash Adrianne het bal vroeg aan te vangen want hun nummers geven mij echt het gevoel van verlangen naar wat komen gaat. Voorpret is de helft van alle pret. Diezelfde voorpret heb ik ook in BKS waar ik Big Thief voor het eerst live ga zien. In de tussentijd nog maar flink inluisteren en af en toe wat meespelen op gitaar. Ik fiets nu langs het PSV-stadion en krijg dan toch weer het gevoel van de grandeur die deze Fietstocht belooft te worden. De zon schijnt, ik fiets richting een nieuwe plek, ik heb wijn, ik heb fiets, ik heb boekje, ik heb couscoussalade met granaatappel, feta en munt, ik heb mezelf. En ik heb dus deze prachtmuziek van Big Thief. De Vloek is bij deze officieel verbroken. Laat maar komen die Fietstocht.

Fietstocht des Oordeels – etappe 2: Arooj Aftab - Mohabbat

Normaal gesproken zou ik nu natuurlijk de Torenallee opzoeken, de best wel kjoele straat op Strijp S, maar ik ga even tegendraads doen en blijf parallel aan het westen rijden. Song van het Jaarders zijn nou eenmaal een beetje rare snuiters. Die stemmen gewoon even folknummer in Hindi de finale in. Ik voel de leespil van Madhuri Vijay al genoegzaam knikken in mijn tas. Maar srsly, ik voel hem best wel, die shizzle op mijn rug is eigenlijk toch zwaarder dan me lief is. Niet geschikt voor iemand met een toch vrij belabberde rug. Hierdoor probeer ik tevens zoveel mogelijk rechtop te fietsen, ook wetende dat Teun hierdoor ook met een gerust hart kan slapen hihi. Maar is Arooj eigenlijk wel zo tegendraads? vraag ik me dan af. Ik hoor steeds meer mensen haar draaien en ze staat gewoon op DTRH te shinen. Ik vind het onwijs cool dat een Pakistaanse artieste die in moedertaal zingt zo omarmd wordt, en meer dan terecht want Mohabbat is een best wel errug mooi nummer. Het volgende stuk van mijn route is het prachtig brede, kaarsrecht fietspad over dit fijne stukje Oirschotse Dijk, midden door een bos en langs de Hertgang. Geen herten hier tho, wel heel veel vogels. Ik hoor ze net fijn door mijn koptelefoon heen, helemaal at ease. Vreedzaam knik ik naar elke voorbijganger die ik tegenkom. En zo cruise ik lekker niets aan het handje door deze tweede etappe van mijn tocht. En dat is een klein probleempje: Arooj weet me nét niet helemaal te raken. Het is echt heel fraai, het is onwijs rustgevend, een heerlijke soundtrack om vogels bij te luisteren. Maar feit is dus wel dat ik dit stuk van de route meer opveer bij een vinkenslag dan bij de Aroojtokkels. En dat is jammer want ik weet dat het erin zit. Het komt ooit vast wel, bedenk ik me wanneer het laatste verkeerslicht dat ik op de Fietstocht ga tegenkomen nader. Dat licht springt meteen op groen jeejjj, de muziekgoden zijn Arooj blijkbaar beter gezind dan Big Thief. Ik vraag me af of het slim is om goden te negeren. Maar daar kom je maar op één manier achter, nietwaar?

Fietstocht des Oordeels – etappe 3: Spellling– Boys At School

Oh ja jeetje, die intro! Die had ik al een tijdje niet meer gehoord en ik was helemaal vergeten dat dit nummer zo begon. Toch leuk wannneer je op je Fietstocht toch nog een beetje verrast kan worden. Door het huidige stuk op de route word ik dat allerminst trouwens, dit is één van de minder interessante stukken en tevens eentje dat ik al echt wel vaak heb afgelegd. Toch was ik weer even vergeten dat híer natuurlijk het laatste stoplicht van de route zit. Hierbij haal ik weer alle mannen in hun sportkloffies bij die me het voorgaande stuk gepasseerd zijn. In dat opzicht toch wel een symbool van nivellering, zo’n stoplicht. Een soort Fietstocht Des Oordeels van de infrastructuur. Ik passeer een gebouwtje dat fungeert als kippenhok, en begin me inmiddels af te vragen of Boys at School niet een mooie soundtrack zou zijn voor Dolfje Weerwolfje. Vraag me niet waarom, misschien omdat ie kippen verslindt en Spellllllllling dit stukje route ook zeer genoegzaam oppeuzelt. En omdat die hele vibe, met haar spooky bombast en toch ook wat kinderlijkheid, gewoon mooi aansluit op die boeken. Lekker snijdend pathetisch door het langzaam verkleurende landschap. Nog eventjes en ik draai de Oirschotse Dijk af om mijn weg te vervolgen langs het kanaal waarvan ik niet eens weet of het een officiële naam heeft, maar dat mij in elk geval tot aan de buitenwijken van Best brengt. Maar eerst passeer in nog de frituur die ik hier altijd zo geinig gepositioneerd vind staan. Echt een ontmoetingsplek in de stilte tussen twee kaarsrechte wegen. Ze hebben dit deel van de Oirschotse Dijk weer een tof projectje lopen om een superbreed autovrij fietspad te maken. Fijne nieuwe ontwikkelingen als je het mij vraagt, ook een parallel met de fijne muzikale ontwikkelingen die ik tijdens mijn Fietstocht doormaak. Spellllllling doet in elk geval toch nog flink moeite om herinnerd te worden. Voorlopg is het nog even toekomstmuziek dus ik draai rechtsaf. Misschien is Boys At School ook wel voor de toekomst, het wordt een zware kluif om op dit moment in de punten te gaan vallen. Nu die snijdende gitaarsolo zijn intrede doet popt er even een minizandstorm op. Is Darude toevallig de gitarist van dienst ofwa?

Fietstocht des Oordeels – etappe 4: Lushlife feat. Dälek - Depaysement

Opvallend veel rechte wegen in deze Fietstocht, en dat zal in elk geval tot aan Oirschot zo blijven. Awel, met wat flink lange nummers die nog moeten passerengaan die rechte stukke toch weer voorbij voordat je er erg in hebt. ik kan de lengte van dit verbindingskanaal – alsmede het Wilhelminakanaal waar ik zometeen opdraai om mijn weg richting Oirschot te vervolgen – inmiddels ook uitdrukken in Lushlifes en da’s wel kjoel. Überhaupt kjoel dat deze het gehaald heeft na een hiphoploze 2020-finale. Dat kon ook eigenlijk niet dus goed dat in deze editite weer rechtgezet te hebben. Al had Peggy te allen tijde hier ook moeten staan. Lushlife dus, best een vreemde eend want ik weet het nog steeds niet helemaal te plaatsen. In mijn hoofd is dit best een outsider om op één te zetten, maar da’s eigenlijk vooral wanneer die jazzy tweede act erin kickt. In anticipatie daarop steek ik van het ene kanaal over naar dat andere, en kom hierbij langs het industrieterrein van Best West. Hier voelt Depaysement, met z’n fancy houtje-touwtje scheve ritme, zich op zich best thuis. Een regenboogvlag van DHL lacht me toe, misschien wel iets te gretig in z’n pinkwashing, maar ik doe het er maar mee. Ik kijk naar mijn fiets, die in elk geval het hele jaar door aan regenboogkleurtjes doet. Beetje oranje, beetje geel, beetje blauw. Ik vraga me af hoe de heren van Dälek hiertegenaan kijken. Inmiddels ben ik bij het Wilhelimakanaal dat me recht naar Oirschot brengt. Dit is het eerste stukje op de route dat ik nog niet eerder heb gefietst dus dat is al wel leuk. De weg gaat hier een klein beetje omhoog en voordat ik er erg in heb zit ik een meter of vijf boven kanaalniveau. Voel ik de lucht daadwerkelijk ijler worden of word ik gewoon van mijn stuk gebracht door die ellenlange outro? De vogeltjes komen nieuwsgierig op me af, ik spot een paar merels op mijn pad, die hebben wel belangstelling in goede muziek. Maar toch ontbreekt er ergens iets, ik weet dat ik dit echt heel erg goed vind maar ik mis misschien toch net dat beetje emotionele hechting. En da’s maf want op basis van songkwaliteit is dit echt het summum van 2021. Ik help me eraan herinneren dat ik echt een keertje dingen van Dälek moet gaan lujsteren. Maar dat komt dalijk wel, nu eerst de Fietstocht. Er komen immers nog acht nummers voorbij.

Fietstocht des Oordeels – etappe 5: Butch Kassidy - Heath

Ergens hoopte ik dat deze me bespaard zou blijven tot op de Heide (rara waarom?) maar als je net Depaysement gehad hebt is dit eigenlijk wel de perfecte opvolger. Al vanaf het schofterig edgy intro wordt de toon gezet voor het komende deel van mijn Fietstocht. Ook nu zijn de vogels aanvankelijk nieuwsgierig en een vrouwtjesmerel vliegt nog een stukje parallel langs me, heel lief. Maar dan weer een nieuwe dreun en de lol is het arme beestje dan wel vergaan, en ze schuilt snel in een boom. Het is duidelijk dat Butch Kassidy op butcherskoers is richting Oirschot en niets kan me stoppen. Ik voel me net een soort leger aan Orks, klaar om een nieuwe stad van de good guys te bestormen en te hernoemen naar Oirkschot ofzo. Elke voorbijganger die ik nu tegenkom staar ik na met een mengeling van weemoedigheid en plaatsvervangende angst. Deze mensen weten niet dat binnen mom van tijd een dorp volledig omgeploegd gaan worden door de orkaankracht van een band waar niemand ooit van gehoord heeft en die tot nu toe nog steeds maar één single uithebben. Ik zou het wel baas vinden als het bij die ene gaat blijven, dan zijn ze echt wel cult. Maar anyway, ik fiets nu weer even aan de zuidkant van het kanaal en het universum doet er alles aan me weg te houden van de stad, ik voel het. Een reclamebord probeert me naar een boerderij te lokken waar ze asperges en aardbeien verkopen maar ik sla dat advies uit de wind, vermoedleijk ook omdat een jolig persoon de rd door een m heeft vervangen. Grote kans dat die jolige persoon zometeen gruwelijk aan hun eind komt tijdens de Ravage van Oirschot 2022. Hier is pas geleden trouwens een überkekke fietsbrug gebouwd die me als een draaikolk richting stadscentrum delegeert. De heren van Butch Kassidy are marching forth en zo dreun ik nu over de keitjes rondom het centrale plein van Oirschot. De enige kern die ik passeer op mijn route en daarmee een waardige opvolger voor Culemborg, Geldrop en Valkenswaard. De arme terrasgangers hebben niks door maar ik voel het: dit is het einde van alles. Ik bedenk me dat dit het geschikte moment is om mijn Arno-altaar opnieuw op te bouwen, ter nagedachtenis aan deze Ravage. Zo slingert Heath me echt van de ene in de andere emotie. Ik vergeet telkens hoe tof ik deze vind, tot ik hem weer opzet. Plots ook echt een kanshebber om mijn nummer 1 te worden, dat had ik niet snel meer kunnen denken.

Fietstocht des Oordeels – etappe 6: Lil Ugly Mane – porcelain slightly

In de nasleep van [insert vorige nummer op de route] is dit wel fijn afkoelen. De kruitdampen van een vernield Oirschot laat ik achter me en heb nu echt het idee dat ik het platteland in ga trekken. Lil Ugly Mane is mijn relaxte gezelschap in dit deel van mijn reis en niet alleen ben ik blij dat ie de finale gehaald heeft, het is ook één van mijn schaduwfavorieten om de eerste plek op te eisen. Tevens met afstand mijn meestgedraaide nummer van alle finalisten. En ik kan eigenlijk niet eens uitleggen waarom, buiten dat ik het gewoon een bijzonder prettige track vind. Iets aan porcelain slightly is enorm verfrissend en nog enormer verslavenderder, denk ik terwijl ik een evenzo verfrissend, iets minder verslavenderder slokje water uit mijn bidon opslurp. Misschien word ik ook gewoon blij van de gedachte dat de knaap achter het zwaarmoedige Bedwetter nu zoiets lichts, liftend en optimistisch kan maken, alsof het leven hem toelacht. Ik durf even een parallel te trekken met de finaleplaats van Harmony Hall van twee jaar terug, maar dan de wat gruizige variant. Vampire Weekend was destijds mijn nummer 1, maar had wel de DTRH-bonus. Travis Miller niet, misschien gaat dat hem wel de kop kosten. Wie weet ligt het antwoord daarop wel aan het eind van deze bocht. Of van de volgende. Ergens daarachter in dat weiland. Of op het woonerf van één van de vele boerderijen. Nee hoor. Mijn Fietstocht is alweer halverwege en ik ben voorlopig echt niks wijzer geworden. Deze finale is lastig en listig.

Fietstocht des Oordeels – etappe 7: Black Country, New Road – Track X

Bij deze hernoem ik m naar Track VII want dat is de positie hier in mijn Fietstocht. Echt een Black Country is het hier niet, dat associeer ik toch met de grauwe kolenmijnen in de Midlands en hier niks van dat allen. Schaapjes in de wei, lentezonnetje en een hoge temperatuur lacht me toe. Blij dat ik me toch nog even rap heb ingesmeerd. New Road is het wel, althans voor mij. Alles wat ik nu nog ga afleggen is nieuw. Dit vergroot de kans op verdwaling maar verdwalen op de fiets is nou eenmaal één van de dingen die ik het liefste doe. En Track VII voelt ook als een perfecte rustieke roadtrip door het vlakke land van Oost-Brabant. Nu zou ik liegen als Oost-Brabant specifiek het eerste is dat ik met BCNR associeer, maar wel weer met mijn Fietstochten waar dit olijke gezelschap al voor de derde keer op rij deel van uitmaakt. Vind het na die gorgelende terroriserende Sunglasseseses en Science Fairs nu wel fijn om even de andere kant van de band te zien. De gevoelige kant, al wisten we sowieso al wel dat ze die hadden. Isaac bleek zelfs te gevoelig, ik hoop dat hij nu rust kan vinden en misschien hier en daar ook wel een mooi fietstochtje kan maken. Ik zie een weg alleen voor fietsers aan mijn linkerkant en besluit het er op te wagen. Ik ben echt heel benieuwd waar deze band zonder Isaac naartoe gaat. Volgend jaar nog even Basketsoefkes in de finale en daarna dus letterlijk een New Road. Misschien is die nieuwe weg wel zo’n fietspad in als het mijne. Ik zou het ze aanraden in elk geval want het is hier wondermooi. Ik kijk naar links, zie de kerktoren van Oirschot glanzen in het middaglicht, met een paar vredig zoevende windmolens en elektriciteitskabels die het landschap ergens ook wel weer iets tofs geven. Kjoele combi van oude glorie en de nieuwe lichting. Op rechts een boomgaard waar de sparren al staan te wachten om volgehangen te worden met gouden, zilveren en rode troep. Het geeft me even wintervibes, en doet me denken aan mijn sneeuwwandeling waarin ik For The First Time voor de eerste keer hoorde. Dit gezegd hebbende heb ik geen idee wat ik hier nu weer mee moet doen qua plaatsing op mijn lijst, ook deze wilde ik eigenlijk buiten de punten laten maar het is in deze setting zo bevredigend en kalm om naar te luisteren. Ik vraag het aan de goudhaantjes (?) maar die vliegen weg, weg naar een plek in de toekomst die voor hen fijn is. Ik hou van vogels maar soms zijn het waardeloze hulpjes. Misschien vraag ik teveel van ze, geen idee. Zo maar even mijn vogelgids erop naslaan.

Fietstocht des Oordeels – etappe 8: Mdou Moctar – Afriique Victime

De volgende wegen die ik passeer hebben de straatnamen Krukkerd en Soeperdonken en eventjes vind ik het jammer dat een taal die zulke toffe woorden herbergt blinkt van afwezigheid in de finale. Staat wel weer tegenover we nu wel gewoon even Tamasheq de toptwaalf in hebben weten te stemmen, ook een supertoffe taal. Denk ik, ik kan nu wel interessant gaan doen maar ik versta er dus geen reet van. Maar dat hoeft ook niet want het is, met die heerlijke draai die Mdou Moctar eraan geeft, vooral een heerlijke taal om lekker op te deinen. Een weekje terug nog zag ik Tamikrest in de Effenaar en dat was me ook een feestje, wat mij nu nog benieuwder geeft gemaakt wat deze heren live wel niet kunnen brengen. Hun plaat heb ik alvast in huis en die is fijn. Eén ding staat Afrique Victime daar wel een beetje in de weg, en dat is het bestaan van Chismiten dat ik echt nog een stuk beter vind. Hierdoor voelt het toch alsof ze nét niet op volle sterkte aan deze finale zijn verschenen. Maar wat loop ik te miepen, ik begin langzaam de Kampina te naderen en bedenk me dat er geen natuur in Nederland bestaat die me meer Saharavibes kunnen geven dan heide. Van die fijne bloeiende levendige vlaktes waar je lekker tot jezelf kan komen. Ik heb nu al zin om met mn boekje en mn wijntje neer te ploffen rond een meertje ofzo. Er zijn slechtere plekken om je te begeven op een warme broeierige vrijdagavond. En in dat opzicht is Afrique Victime wel een heel erg welkome soundtrack. Ik ben gelukkig hier, zo op mijn fietsje waar ik nu al iets meer dan een jaar veel lol uit haal. Ik kom weer een tegenligger tegen, en wil me niet asociaal voelen dus zet even de muziek op pauze om even goedemiddag te zeggen. Goeie vibes moet je doorgeven aan anderen, dan dansen ze snel met je mee.

Fietstocht des Oordeels – etappe 9: Little Simz - Introvert

Is dat nou plots onweer? Nee, dat niet maar ik voel me wel alsof er elk moment een orkestbak uit de lucht op mijn hoofd zou kunnen donderen dus ik vervloek mezelf nu eventjes dat ik geen helm op heb. Inmiddels kan ik de eindbestemming van mijn Fietstocht al ruiken zoals ook Simbi de jaarwinst kan ruiken. Een jaar terug dacht ik echt dat we hier met de gedoodverfde winnaar te maken hadden, maar misschien is Introvert zelf wel iets te veel doodgeverfd, als een net iets te dik aangezet laagje plamuur, en op de lange termijn is dat eigenlijk nooit echt de oplossing. Toch mag ik er op zijn tijd nog steeds graag naar luisteren, en ik vind het ook wel tof dat ze het gore lef heeft gehad om een in yer face nummer als dit de wereld in te slingeren. Die dame moet me toch een dosis zelfvertrouwen hebben. Er is hoop voor de introverten onder ons. Sowieso komt Simbi deze finale wel enorm toe. Inmiddels begint aan mijn linkerzijde al de Kampina, althans ik zie de bordjes staan. Ik voel mezelf in navolging van dit liedje ook pretentieus worden en trek weer even een metafoor uit de la. Natuurgebieden in Nederland zijn tegenwoordig ergens nogal aangelegd. Wij sturen de natuur actief om een voor ons gewenste biodiversiteit in stand te houden. Eigenlijk is zo’n Kampinagebied ergens ook een beetje een laagje plamuur, en weinig echt ongerept. Echter: de dier- en plantsoorten in kwestie hebben daar natuurlijk geen weet van en komen daar gewoon lekker naartoe om te chillen. Denk ik althans, zou het graag aan de vogels en insecten in kwestie vragen maar ik spreek geen Italiaans. Simbi heeft dat ook wel; beetje pompeus, misschien niet helemaal echt, maar degenen waar het aan gericht is halen er wel heel veel moois uit. Ofzo. Wat een vage metafoor eigenlijk, misschien is de waas van de finale me iets teveel naar mijn hoofd gestegen. Zo misschien maar even in de Beerze springen om wat af te koelen. Of even vijf uur lang nonstop naar Sophie Straat luisteren, dat ontnuchtert ook wel.

Fietstocht des Oordeels – etappe 10: Irène Drésel - Stupre

De hei nadert en zo ook het gevaar. Wie weet hebben ze hier een roedel hongerige wolven losgelaten ofzo. Of van die buizerds die rondjes boven het gebied cirkelen en het plots hebben gemunt op mijn felgekleurde fiets. Irène komt eventjes binnenvallen en brengt me meteen op mijn hoede. Het is dit soort vieze ranzige, smerige elektronica waar ik op dit moment gewoon... ja gewoon wat eigenlijk? Nja geen idee maar ik vind het in elk geval heerlijk. Heel veel delicate informatie kan ik hier niet over kwijt, dit is gewoon lomp en lomp hard. Ik ga er fantastisch op. In mijn weg naar fietsknooppunt 87 passeer ik een hele rats omgehakte bomen. Ze hebben het allemaal begeven, allemaal verwoest door een kinky dogma uit Frankrijk. Vogels spuiten andermaal alle kanten op, en ik ben bang om na Oirschot ook nog een hele heide in puin achter te laten. Ik troost me dan maar met de gedachte dat natuur een wonderbaarlijk herstelvermogen heeft. Ik ben nu wel even beyond herstel tho, Stupre laat me zo hard over het fietspad banjeren dat ik hoe dan ook een keer gelanceerd word door een hobbel en ergens gekneveld met mijn hoofd in een beuk eindig. Er zijn minder memorabele manieren om te sterven tho, en ik was het bijna bereid te doen. Maar dan kom ik plots echt op de daadwerkelijke hei en word ik toch even week van de schoonheid hier. Wat een moodswinger. Ook hier weer geen idee hoe ik deze moet plaatsen tussen de finalisten. Misschien niet verfijnd genoeg om de lange adem te hebben maar die paar keer waarop ik echt helemaal gesloopt werd door dit nummer ga ik niet snel vergeten. En het brengt me naar plekken waar ik heel graag kom. Mijn smalle bandjes glippen weg in het zand en ik moet het laatste stukje van Stupre eventjes lopen, door dat desolate maar tegelijkertijd levendige landschap. Zometeen gaat mijn koptelefoon af en draag ik mezelf eventjes een paar uurtjes over aan de natuur. Denk dat ik die tijd ook wel nodig heb om bij te komen, poehpoeh zeg.

Fietstocht des Oordels – etappe 11: Low - More

De tering, die klapt er wel even in. Ik had mezelf even een plekje gegund aan de overkant van het meertje, waar ik meteen een enorme groep eenden de stuipen op het lijf heb gejaagd. Terwijl ik mijn verse salade eet en mijn boekje erbij pak, denk ik aan de twee nummers waarvan ik weet dat ze nog moeten komen. Ik ben blij dat Low niet de afsluiter is maar meer echt direct een alarmerend signaal dat ik weer terug op mijn Fietstocht ben en ik weer de recensent in mij moet gaan vinden. Mijn voorwiel zet zich vast in het zand en bijna lazer ik voorover. Als een abstracte dans, zoals men abstract moet dansen op SvhJ-finalisten want we zijn nou eenmaal een beetje maffe mensen. De zandbank waarop ik net nog zo goed tot rust kwam lijkt nu een onheilspellend alien aandoend desolaat, en ik kan er moeilijk ontsnappen aan de loeiharde distortie. In de honderddertig seconden die More rijk is cover ik misschien honderd meter, maar zijn wel de honderd meest intense meters op mijn Fietstocht. En dat zegt wat in dit deelnemersveld. Ik ben nu echt heel blij dat deze het nipt gered heeft boven The Price You Pay, die had in deze context nooit zo episch uit de hoek kunnen komen. Of ik dit op het podium ga zetten hangt er van af of ik morgenochtend misschien terstond wakker word in mijn gekreukte blousje.

Fietstocht des Oordeels – etappe 12: Cassandra Jenkins – Hard Drive

Wauw.
Tot zover de korte versie. De lange versie maakt dit alleen maar een moeilijker verhaal voor de rangschikking van mijn Fietstocht. Vantevoren was er namelijk één nummer dat ik sowieso wel af kon schrijven en dat was deze Cassandra. Ik weet niet, vond het een beetje wazig gemurmel ofzo, zonder echt richting te hebben. Het was ook nog mijn minst afgespeelde nummer van alle finalisten. Maar ik merkte al wel dat, naar mate mijn Fietstocht vorderde, dat ik echt zin begon te krijgen om deze even echt goed tot me te nemen. Sterker nog: ik ging echt hopen dat dit de afsluiter zou worden. Dat leek me ergens wel passend. Ergens wist ik dus wel dat er potentie in zat. En zo geschiedde. Met net wat wijntjes achter de kiezen, een rustieke leessessie en daarna even die oorwassing door Low, viel alles even samen. Ik onderbreek mijn tocht over het grindweggetje wanneer ik even weer een goed verborgen spot vind om nog één keer het meer te bewonderen. Op dat moment raakt Cassandra me bijzonder diep. Dit had ik nooit meer verwacht. Ik kijk naar de vredigheid van alles wat om me heen gebeurt, denk aan alle mensen die me dierbaar zijn en de persoon die ik onlangs een beetje pijn heb gedaan, en ik moet gewoon bijna janken. Deze Fietstocht is een harddrive en ik sla alles ook graag op, in mijn hoofd. Om af en toe even te ontgrendelen. Dan zal ik ook altijd aan Cassandra Jenkins denken. Weet niet of ik een mooiere afsluiter in deze setting had kunnen wensen van alle nummers die in deze editie mee hebben gedaan. In elk geval niet bij de nummers die ik bovenaan had willen zetten. Dan heb je je plekje in deze finale meer dan verdiend. Cassandra, welkom in mijn Fietstocht. Welkom in mijn BKS-rooster. En welkom in mijn leven.

Fietstocht des Oordeels – epilogue

De koptelefoon kan terug de tas in, die inmiddels ook stukje lichter is geworden dus da’s wel fijn. De nodige ballast overboord, of eigenlijk opgenomen in mijn lichaam. Voedsel richting maagstreek, muziekjes richting hart. Alles zijn eigen kamertje. Het is nog best wel ver fietsen naar huis, en mijn reet doet pijn van dit uncomfy zadel. Toch neem ik nog even een omweg door wat bospaadjes en ga ook nog eventjes naar de uitkijktoren. Daar, van bovenaf, omgeven door stilte, kan ik eindelijk echt even reflecteren op mijn Fietstocht Des Oordeels 2021. Ik heb twaalf pareltjes gehoord en allemaal hebben ze hun plekje in de finale meer dan verdiend. Om deze finale te winnen was meer nodig dan alleen het zijn van een goed liedje: het moest echt een diepe indruk achterlaten tijdens mijn Fietstocht die ik niet zo snel ga vergeten. Het werd me niet makkelijk gemaakt. Ik kijk weemoedig hoe een zanglijster steeds een boompje verder bij me vandaan zijn lied laat horen. Had ik deze lijster bovenaan kunnen zetten, mocht ie de finale gehaald hebben? Wie zou het zeggen. Ik fiets weer door en laat de inmiddels ondergaande zon aan mijn rechterhand liggen. De lucht is echt prachtig vandaag, allemaal soorten oranje, geel en blauw. Het lijkt wel mijn fiets, uitgesmeerd over dat oneindige niets dat boven me zweeft. Later wordt alles roze. Dank dank dank lucht. Dank dank dank fiets. Dank dank dank Song van het Jaar. Dank dank dank 2021.

1. Butch Kassidy - Heath
2. Lil Ugly Mane - Porcelain Slightly
3. Cassandra Jenkins - Hard Drive
5. Irène Drésel - Stupre
6. Low - More
7. Lushlife feat. Dälek - Dépaysement
8. Mdou Moctar - Afrique Victime

9. Black Country, New Road - Track X
10. Arooj Aftab - Mohabbat
12. Spellling - Boys At School

Thanks aan Edgar voor de presentatie van de finale! En aan aerobag voor het organiseren van het hele feestje! En nog dank aan alle anderen die bijdragen aan het organiseren/presenteren! Irene is een onverwachte winnaar, maar wel een lekkere stamper.

1. Lushlife feat. Dälek - Dépaysement
Fantastische mix van hiphop en jazz, dit is zo'n nummer waar het geheel zoveel meer is dan de som der delen.

2. Butch Kassidy - Heath
Waar blijft het album van deze gasten. Dit kan zich toch meten met het beste van black midi en consorten. Ze lijken iets serieuzer op basis van dit nummer dan de landgenoten, maar daarom wel een eigen sound. Minder eclectisch, wel lekker donker en dreigend.

3. Irène Drésel - Stupre
Wat een knaller is dit, negenenhalve minuut onvervalste techno met voldoende melodie. Doet het top op de dansvloer, maar ook om gewoon naar te luisteren perfect. Irène Drésel is zelf ook een intrigerende verschijning met stijl.

4. Lil Ugly Mane - Porcelain Slightly
5. Big Thief - Little Things
6. Low - More
7. Spellling - Boys At School
8. Arooj Aftab - Mohabbat

9. Black Country, New Road - Track X
10. Mdou Moctar - Afrique Victime
12. Cassandra Jenkins - Hard Drive

Many thanks Edgar18, aerobag en de rest. Schitterende finale met het beste wat de popmuziek anno nu te bieden heeft. Grande

123poetertjes schreef:
Fietstocht des Oordeels

Je hebt jezelf weer overtroffen

Bedankt aerobag en Edgar18 voor het organiseren van dit alles, het was weer ontzettend spannend om de ontknoping te volgen via BeatSense. Ik heb gedurende het jaar dankzij dit spel ook weer de nodige pareltjes ontdekt, waarvan sommige al tot heuse favorieten zijn uitgegroeid. Veel dank dus aan iedereen voor de uitstekende tips!

Choconas schreef:
Lastig, lastig. Ik ga het zelf op mijn gemakje allemaal nog een paar keer beluisteren voordat ik mijn lijstje inlever. Maar ik durf een voorspelling van het podium wel aan:

1. Irène Drésel - Stupre
2. Mdou Moctar - Afrique Victime
3. Arooj Aftab - Mohabbat

De winnaar had ik goed voorspeld, de rest van het podium niet. Stupre was bepaald niet mijn favoriet in de finale, maar die tweede plaats voor Big Thief met evenveel punten heeft toch ook wel een gouden randje. Hopelijk mogen ze volgend jaar dan daadwerkelijk het goud omhangen, driemaal is scheepsrecht, nietwaar? Verder kon er niet zoveel misgaan in deze finale, we hebben sinds 2018 mijns inziens niet meer zo'n sterke finale gehad.

Hier de kale cijfers:

01. Big Thief - Little Things (9,5)
02. Arooj Aftab - Mohabbat (9,5)
03. Black Country, New Road - Track X (9)
04. Little Simz - Introvert (9)
05. Cassandra Jenkins - Hard Drive (8,5)
06. Lushlife feat. Dälek - Dépaysement (8)
07. Spellling - Boys At School (8)
08. Butch Kassidy - Heath (8)
09. Mdou Moctar - Afrique Victime (7,5)
10. Irène Drésel - Stupre (7)
11. Lil Ugly Mane - Porcelain Slightly (6,5)
12. Low - More (6,5)

En hier nog een keer de schrijfsels op een rijtje:

01. Big Thief - Little Things

02. Arooj Aftab - Mohabbat
Arooj Aftab, geboren op 11 maart 1985, is een Pakistaanse vocaliste, componiste en producer, die sinds 2010 in New York woont en werkt en deel uitmaakt van de lokale muziek- en filmscene. Mohabbat is het prijsnummer op Vulture Prince, Arooj Aftab's derde studioalbum. Muzikaal houdt het nummer het midden tussen onder meer jazz, neo-Sufi, folk, klassieke (Hindoestaanse) muziek, indie pop en akoestische muziek. Echt een wonderschoon nummer, afkomstig van een album dat ook zeer de moeite waard is.

03. Black Country, New Road - Track X
Black Country, New Road kwam, zag en overwon de wereld in 2021 met het album For the First Time. Een buitengewoon intrigerend album met een onderscheidend geluid, waar ik in 2021 enorm veel naar geluisterd heb. Het nummer Track X is misschien wel mijn favoriete nummer op dit album, een verborgen parel die met elke luisterbeurt iets meer uit zijn schulp kruipt. Inclusief een verwijzing naar een concert van Black Midi, trouwens.

04. Little Simz - Introvert
Simbiatu Abisola Abiola Ajikawo, beter bekend onder haar artiestennaam Little Simz, is een Britse rapper, zangeres en actrice. In 2021 bracht ze Sometimes I Might Be Introvert uit, haar vierde album. De albumtitel is een backroniem van Simbi, de koosnaam van Simz (die dan weer is afgeleid van haar volledige voornaam Simbiatu). Het album staat werkelijk bol van ambitie. Little Simz laat horen dat ze in topvorm is, met voortdurend perfect vloeiende rijmschema’s, en de producties van Inflo zijn magistraal en zeer divers, met veel invloeden uit de soul, funk en jazz. De intro van Introvert zou niet misstaan op de soundtrack van een actiefilm en het is een uiterst aanstekelijk nummer gebleken.

06. Lushlife feat. Dälek - Dépaysement

07. Spellling - Boys At School
Spellling zorgt met Boys At School voor wat dramatiek in de finale. Zeer eigenzinnig nummer, Boys At School, dat ik in de loop der tijd steeds meer gaan waarderen.

08. Butch Kassidy - Heath
They're marching forth, and everyone follows! Ik weet niet precies waar dit nummer over gaat, maar Butch Kassidy klinkt hierop als een voortdenderende tank. Muzikaal zit het wel in het straatje van Black Country, New Road. Dit zal live vast ook ontzettend tof zijn.

09. Mdou Moctar - Afrique Victime
Ik houd over het algemeen wel van het soort woestijnblues dat Mdou Moctar maakt. Afrique Victime is echter wel heel doorsnee, mij bekruipt toch het gevoel dat ik het al eens eerder (en beter) heb gehoord bij Tinariwen, Tamikrest, Bombino en aanverwanten. Dat maakt het nog geen slecht nummer natuurlijk, maar wel weinig onderscheidend.

11. Lil Ugly Mane - Porcelain Slightly
Het is niet per se slecht wat de indierockrapper Lil Ugly Mane laat horen op Porcelain Slightly, ik vind er alleen heel weinig aan en ben zeer verbaasd dat dit de Grote Finale haalde.

12. Low - More
Ik ben Low totaal kwijtgeraakt sinds ze het begrip lofi zo serieus nemen, dat hun nummers klinken alsof je stereo kuren heeft en het elk moment kan begeven. More is daar geen uitzondering op, ook al heeft het wel een fraaie melodie en is het vrij compact. Ik zet snel nummers als Lullaby, Words of Monkey weer eens op!

Verrassende uitslag waarmee ik zeker kan leven. Ik ben wel benieuwd hoe Irène het gaat doen in andere topics op MuMe. Shout-out naar Edgar18 en Aerobag die het spel het afgelopen jaar in zo'n goede banen geleid hebben.

Geweldige winnaar, geweldige top 3 had vooraf zeker niet verwacht dat Stupre zou winnen, maar als zelfs dumb_helicopter aan boord is...

Mijn lijst:

1. Lushlife feat. Dälek - Dépaysement
2. Irène Drésel - Stupre
3. Black Country, New Road - Track X
5. Lil Ugly Mane - Porcelain Slightly
6. Mdou Moctar - Afrique Victime
7. Butch Kassidy - Heath
8. Little Simz - Introvert

9. Spellling - Boys At School
10. Cassandra Jenkins - Hard Drive
11. Arooj Aftab - Mohabbat
12. Low - More

Tot slot kan ik mij enkel volmondig aansluiten bij onderstaande:
hoi123 schreef:
Dank jullie wel aerobag en Edgar18 voor het organiseren van - samen met de ladder - het meest iconische topic van Musicmeter. Jullie zijn toppers.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:17 uur

geplaatst: vandaag om 07:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.