MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2021

zoeken in:
1. Perel - Star
2. Amyl and The Sniffers - Guided by Angels
3. Fred Again.. feat. Baxter Dury - Baxter (These Are My Friends)
4. LYR - Winter Solstice (Daniel Avery Remix)

1. Balimaya Project - Balimaya
2. Perel - Star
3. Amyl and The Sniffers - Guided by Angels
4. Fred Again.. feat. Baxter Dury - Baxter (These Are My Friends)

Sterke ladder!

1. Altın Gün - Kısasa kısas
2. Spellling - Little Deer
3. Perel - Star
4. Amyl and The Sniffers - Guided by Angels

Ik stem vandaag.

dumb_helicopter schreef:
(quote)

En 7, hoewel we dan spreken over een top-4 natuurlijk.

Als we hier Amyl en haar sniffers nog weglaten, dan komen we weer tot de traditioneel zoutloze finale.

Het zou denk ik al veel schelen als we van het 'top 3 door'-concept afstappen. Het is veel interessanter om bijv. een top 5 door te laten gaan, waardoor er een daadwerkelijke top 20 ranking komt. Dit zou logischer zijn omdat we later in het jaar - voor de daadwerkelijke SvhJ - met top 20's werken ipv top 12's.

In de finale mag iedere user van deze 20 nummers een top 5 (of misschien top 7?) maken. Van deze top 20 wordt dan een top 12 gepresenteerd in de finale (net zoals nu) en worden de nummers 13-20 in een keer als eerste post gepresenteerd. Zo komt er iets meer diversiteit in de finale, valt er wat meer te kiezen. Daarnaast is de finale spannender, omdat 8 nummers gaan 'afvallen' op basis van stemmen. Dat zijn de nummers die in de halve finale bijv. nog een 2e of 3e plek haalden, maar voorbij worden gestreefd door alternatieve nummers (die op #4 of #5 eindigden), maar wel een trouw clubje fans hebben.

Als ik kijk naar de afgelopen maanden naar de nr's 4 en 5, dan is het vaak pop/rock wat uiteindelijk sneuvelt. Een nummer als 'Raw Thoughts' van Baby Queen (ja, i know, eigen nominatie, maar laat de man uitpraten..) is natuurlijk een rechttoe rechtaan popliedje. Niet kunstzinnig genoeg om hier top 3-waardig bevonden te worden, maar in zijn genre wel een hoogvlieger. Die pakt in een finale ongetwijfeld meer punten dan bijv. een #12 als Ventura met slechts 14 punten. En voordat mensen gaat zeggen: pop of rock haalt wel eens de finale. Klopt, maar dat is vaak overstuurde hyperpop met allerlei bliepjes of intelligente coltruienrock (black midi). De rechttoe rechtaan pop/rock heeft het veel moeilijker.

Huh, hyperpop heeft het hier toch ook heel lastig. Met uitzondering van die ene Charli track vorig jaar werd er nooit een finaleplaats gescoord. Forever en Claws waren kansloos, toppers als 1 en Xcxoplex eindigde beiden op de 6e plek in hun finaleladder dit jaar (wat ik nog boven verwachting vond) en de nummers van Underscores, 100 gecs en Gupi kwamen niet eens door de eerste ronde heen.

1. LYR - Winter Solstice (Daniel Avery Remix)
2. Altin Gün - Kisasa Kisas
3. Fred Again.. feat. Baxter Dury - Baxter (These Are My Friends)
4. Baliyama Project - Baliyama

Momenteel in de finale: Indie Rock, Techno, ambient-achtige folk, jazz, Neoclassical Darkwave, (jazz)rock, (glam)rock, space disco, 'African' rock

Ik ben het met jullie eens, niet divers genoeg: Ontbreekt nog hiphop, een top 40 hitje en metal.

(het vreemde van dit soort berichten over het ontbreken van 'recht- toe recht aan pop/rock' is dat dit een genre is wat blijkbaar zwaarder weegt dan de andere genres die samen het diverse smakenpalet maken, die we hier zo'n beetje elke maand hebben? En zijn een Big Thief en Yves Tumor, maar ook bijvoorbeeld een Orchestre Tout Puissant Marcel Duchamp dan echt zó ontoegankelijk? Dat snap ik nooit zo goed)

Niet per se ontoegankelijk, eerder songs die me persoonlijk weinig doen opveren. Ieder zijn smaak natuurlijk, maar de voor mij leuke indie pop/rock songs liggen er wel vaak consequent uit (Big Thief is deze maand een uitzondering) en in die andere genres moet je al van goede huize zijn om me te kunnen overtuigen, wat veelal helaas niet het geval is.

dumb_helicopter schreef:
en in die andere genres moet je al van goede huize zijn om me te kunnen overtuigen, wat veelal helaas niet het geval is.

En ik doe nog zo mijn best

aerobag schreef:
(het vreemde van dit soort berichten over het ontbreken van 'recht- toe recht aan pop/rock' is dat dit een genre is wat blijkbaar zwaarder weegt dan de andere genres die samen het diverse smakenpalet maken, die we hier zo'n beetje elke maand hebben? En zijn een Big Thief en Yves Tumor, maar ook bijvoorbeeld een Orchestre Tout Puissant Marcel Duchamp dan echt zó ontoegankelijk? Dat snap ik nooit zo goed)

Is het gezamenlijke smakenpalet echt zo divers of een eenheidsworst? Leg alle finales maar eens naast elkaar. Er is altijd een Afrikaans nummer, een jazznummer, iets neoklassieks. Uiteindelijk zijn de meeste users (gelukkig) muzieksnobs met een voorliefde voor bepaalde genres, terwijl andere genres het moeilijker hebben. Dit is vooral merkbaar in de tweede ronde, omdat dan 5 van de 8 nummers afvallen. Ik doe daar zelf ook aan mee, want ik heb bijv. niks met metal/deathcore. Nu is 'Lorna Shore - To the Hellfire' afgevallen als #5, terwijl dat wel een afwijkend nummer zou zijn geweest in de finale. Echt iets anders. Maar... The votes of the many outweigh the few.

Uiteindelijk is de ontdekking van nieuwe muziek natuurlijk het doel van het topic, dus ik probeer ook zo min mogelijk te klagen maar ik kan me voorstellen dat users met een sterk afwijkende muzieksmaak teleurgesteld zijn in de finale. Als het oprekken van de finale van 12 naar 20 nummers ervoor zorgt dat de kans groter is dat iedereen een top 5 kan maken waar hij/zij achter staat, dan is dat al een winst. Dat levert ook weer een eerlijke top 20 (want zeg nu zelf: Kyoto viel vorig jaar buiten de maand top 12, maar deed het begin dit jaar uitstekend in de jaarlijkse verkiezing, iets wat ook gaat gebeuren begin 2022 met Like I Used To).

En eens: Orchestre Tout Puissant Marcel Duchamp is heel toegankelijk en ga ik ook zeker punten geven in de finale

Ik heb het al vaker gezegd: de diversiteit is juist wat mij zo aantrekt in dit spel. De veelheid aan genres, vaak dingetjes die ik anders nooit zou kennen, maken dit elke maand weer een prachtige ontdekkingstocht.

Er zijn dit jaar al maandfinales geweest waarin één bepaald genre duidelijk de overhand had - dat was bv. in januari nota bene rock, remember? De maand erop dan weer electronic, als ik me goed herinner. Maar over het algemeen komen we steeds tot een eindlijst met korte songs en lange songs, toegankelijk en minder toegankelijk spul (wat ik overigens een zeer subjectieve maatstaf vind) en een waaier een genres. Ook deze maand weer, zoals blijkt uit aerobags opsomming hierboven.

En dat niet al je favorieten het halen, is maar logisch ook, want elke ronde valt minstens de helft af. Moeten we de finale uitbreiden opdat er (nog) meer verschillende genres vertegenwoordigd zouden zijn? Hoeft voor mij niet per se.

Choconas schreef:
Ben ik de enige die aan Michael Jackson moest denken bij Got Me?

hoi123 schreef:
(quote)
Hai, hier ook één! Doet me denken aan de betere MJ-nummers, zet hem gelijk een plekje hoger.

Edgar18 schreef:
(quote)
Nee, echt iedereen die dit liedje hoort moet meteen aan Michael Jackson denken. Is gewoon een dikke rip-off, maar wel een fijne!

https://i.pinimg.com/originals/16/2c/14/162c14d3985a1022a3d9572a4cde7073.jpg

Johnny Marr schreef:
(quote)

(afbeelding)
Ding ding, diggering ding, diggering ding, ding ding. En al die zever.

AstroStart schreef:
[
Is het gezamenlijke smakenpalet echt zo divers of een eenheidsworst? Leg alle finales maar eens naast elkaar. Er is altijd een Afrikaans nummer, een jazznummer, iets neoklassieks.

Ik begrijp wel waar je vandaan komt Astro, De focus van MusicMeter (iig in de afrekening en de witte trui) heeft altijd op de conventionelere (indie) pop/rock songs gelegen, hetgeen hier in SvhJ de focus niet ligt. Maar ik krijg soms het idee dat sommige users al die andere genres die niet onder 'conventioneel' vallen op een hoopje gooien tegenover de 'indie'. Als ik even door de finales blader zie ik een wirwar van HipHop, Jazz, Electronica, Rock, R&B, Pop. Allen bruisende muziekscenes, waar constant nieuwe muziek vandaan komt. Dat kan je toch niet allemaal over één kam scheren. In mijn ogen is er ook wel een verdeling tussen het toegankelijke en hetgeen wat meer naar experimenteel neigt.

De drie genres die jij hier uitlicht bijvoorbeeld, het zijn genres die totaal verschillende structuren, achtergronden en sfeerzetting kennen. Daarnaast zijn er ook weer zoveel subgenres binnen bijvoorbeeld een Jazz (Free jazz, spiritual jazz, Cool jazz, afro-jazz, al die fusionstijlen etc etc) en bestaat een 'Afrikaans' nummer eigenlijk ook niet echt, want daar zijn ook zoveel verschillende stijlen die weer gelinkt zijn aan de regio en de tradities aldaar. dat ze elke maand dan één nummertje per genre in de finale zouden hebben, dat is dan niet zo heel vreemd toch?

Dat gezegd hebbende, ik ben nog steeds zuur dat jullie Silk Sonic niet omarmen, stel snobs dat we er zijn

aerobag schreef:
Momenteel in de finale: Indie Rock, Techno, ambient-achtige folk, jazz, Neoclassical Darkwave, (jazz)rock, (glam)rock, space disco, 'African' rock

Ik ben het met jullie eens, niet divers genoeg: Ontbreekt nog hiphop, een top 40 hitje en metal.

Analyse waar op zich weinig op af te dingen valt. Er is veel diversiteit in Song van het Jaar momenteel

Maar we kunnen daarnaast ook constateren dat een nummer als Villagers - So Simpatico*, dat in de MuMeAfrekening en andere hitlijsten (Pinguin Graadmeter, Verrukkelijke 15) hoge ogen gooit, in oude SvhJ-tijden toch veel meer kans zou maken op de finale. Omdat het tot het absolute summum behoort van de indie, 7 minuten popperfectie. Een substantieel deel van de users die hier vroeger veel punten aan kwijt kon stemt nu niet meer regulier mee (dat is gewoon een feit). Waarschijnlijk omdat niet iedere muziekliefhebber zin heeft om zoveel onbekende nummers buiten het eigen straatje te luisteren met een aanzienlijke lengte. Want ik denk dat we wel kunnen stellen dat de gemiddelde speelduur steeds verder is toegenomen.

So Simpatico eindigt dan in haar finaleladder gewoon op de laatste plaats, terwijl een Emily Steinwall wiens album slechts 1 (!) stem heeft gekregen met groot vertoon van overmacht wint. Ik had eerlijk gezegd voor de maand begon nog nooit van Steinwall gehoord, zal vast niet de enige zijn hier. Op last.fm heeft ze pas 65 listeners

*
NRC schreef: "Tussen de 7/8 maat van ‘Song in Seven’ en het bedwelmende titelnummer bevat Fever Dreams twee herkenbare Villagers-ballades: het magistrale ‘So Simpatico’ en ‘Circles in the Firing Line’ met een onverwachte rockfinale. Fever Dreams is Villagers’ Pet Sounds, vol van briljante popsongs met toeters en bellen."

aerobag schreef:
Ik begrijp wel waar je vandaan komt Astro, De focus van MusicMeter (iig in de afrekening en de witte trui) heeft altijd op de conventionelere (indie) pop/rock songs gelegen, hetgeen hier in SvhJ de focus niet ligt.

Mee eens, Tim. Ik kijk er wellicht teveel vanuit een Pinguin Radio/MuMeAfrekening/Witte Trui-blik naar, terwijl dat ook weer een eenheidsworst is. Mijn eigen wekelijkse Afrekening-lijstje bestaat dan ook voor 80% uit indie. Binnen de MuMeAfrekening vind je dan veel gelijkgestemden en dan denk ik wel eens: er is een wereld van verschil tussen bijv. newwave en postpunk, terwijl iemand die helemaal in de jazz zit weer allerlei subsoorten hoort en onderscheidt, zoals jij ook aangeeft.

Uiteraard ben ik heel dankbaar voor dit topic, want door Song van het Jaar heb ik het afgelopen jaar zoveel prachtige nummers ontdekt (Lextrux - Vai Brotar en Jayda G - Both Of Us staan in mijn persoonlijke top 100) en Boys At School van winnares Spellling is misschien wel het mooiste nummer van deze eeuw. Zonder SvhJ had ik die nummers nooit gehoord.

Gretz schreef:
Omdat het tot het absolute summum behoort van de indie, 7 minuten popperfectie.

Gretz schreef:
Fever Dreams is Villagers’ Pet Sounds, vol van briljante popsongs met toeters en bellen."

Ik ga helemaal stuk Geert, hou aub op met me. Helemaal stukkie joh. Wel lekker nummer ja

1. Perel - Star
2. Spellling - Little Deer
3. Amyl and The Sniffers - Guided by Angels
4. Altın Gün - Kısasa kısas

Stem vanavond x

aerobag schreef:
De drie genres die jij hier uitlicht bijvoorbeeld, het zijn genres die totaal verschillende structuren, achtergronden en sfeerzetting kennen. Daarnaast zijn er ook weer zoveel subgenres binnen bijvoorbeeld een Jazz (Free jazz, spiritual jazz, Cool jazz, afro-jazz, al die fusionstijlen etc etc) en bestaat een 'Afrikaans' nummer eigenlijk ook niet echt, want daar zijn ook zoveel verschillende stijlen die weer gelinkt zijn aan de regio en de tradities aldaar. dat ze elke maand dan één nummertje per genre in de finale zouden hebben, dat is dan niet zo heel vreemd toch?

Vergeet ook niet dat er gedurende de maand een veelvoud van nummers uit deze en andere genres net zo gemakkelijk sneuvelen. Het is altijd maar weer afwachten wat de goegemeente ervan vindt en geen nummer of genre is daarbij veilig. Dat vind ik toch wel de charme van de SvhJ, er is vaak geen peil te trekken op welke nummers de finale halen of zelfs winnen. Soms ook wel een bron van frustratie natuurlijk, als je favorieten er weer allemaal uitliggen, maar dat hoort nou eenmaal bij het spelelement. Ik hou me er dan maar aan vast dat je hier toch altijd wel weer toffe nieuwe muziek ontdekt, zoals deze maand bijvoorbeeld Emily Steinwall (tien minuten jazzrockperfectie, om met de woorden van Gretz te spreken).

Gretz wat weet je de kersjes er toch altijd mooi uit te plukken, ouwe cherry-picker.

AstroStart schreef:

Uiteraard ben ik heel dankbaar voor dit topic, want door Song van het Jaar heb ik het afgelopen jaar zoveel prachtige nummers ontdekt (Lextrux - Vai Brotar en Jayda G - Both Of Us staan in mijn persoonlijke top 100) en Boys At School van winnares Spellling is misschien wel het mooiste nummer van deze eeuw. Zonder SvhJ had ik die nummers nooit gehoord.

Dat is mooi om te horen, het ontdekken draait het voor mij ook allemaal om. Het spelelement is een leuke bijkomst, maar til ik zelf niet te zwaar aan. Juist zo mooi om te zien dat ieder zijn eigen vondsten nomineert

Ik stem morgen.

Eigenlijk, maar vooral ook deze game is de ideale plaats om muziek te ontdekken, allerlei genres en ja heel divers hier en genre die minder mainstream zijn. In a
allle games is de ontdekfactor voor mij belangrijkst. Favoriet door is mooi meegenomen. Ik kan dat relativeren.

1. Amyl
2. Perel
3. Nas
4. Spellling

Voor mij staan 2 dingen buiten kijf:
1. Er is geen ander spel op MuMe waar de ontdekkingsgraad zo hoog ligt. Het aantal pareltjes dat ik de afgelopen jaren door dit spel heb ontdekt is talloos.
2. Er is geen spel op MuMe dat juist zo divers is, qua deelnemende zowel als qua succesvolle nummers. Tuurlijk, er is wel een rode lijn te trekken in welke nummers hier succes kennen: a. het liefst niet te mainstream; b. het moet niet te veel een herhaling van zetten zijn; en c. als het kan een beetje een mix van stijlen of genres. Het ene moment kan dan de rock de overhand hebben, dan weer de dance of de jazz. Ik heb niet het idee dat genres stelselmatig uitgesloten worden. Het is eerder dat de indie uit 2021 de boot mist, grotendeels op punt 1 en vooral 2, maar er hebben ook genoeg indienummers het wel gehaald (deze maand nog Big Thief bv).

Genre diversiteit zal mij aan mijn reet roesten, als jullie maar op mijn nominaties stemmen.

1. Fred Again.. feat. Baxter Dury - Baxter (These Are My Friends)
2. Amyl and The Sniffers - Guided by Angels
3. Balimaya Project - Balimaya
4. Altın Gün - Kısasa kısas

Gretz schreef:
(quote)

So Simpatico eindigt dan in haar finaleladder gewoon op de laatste plaats, terwijl een Emily Steinwall wiens album slechts 1 (!) stem heeft gekregen met groot vertoon van overmacht wint. Ik had eerlijk gezegd voor de maand begon nog nooit van Steinwall gehoord, zal vast niet de enige zijn hier. Op last.fm heeft ze pas 65 listeners

Ik vind het juist mooi dat er in dit topic niet gekeken wordt naar bekendheid. Men beluistert simpelweg de nummers onbevooroordeeld en stemt puur op basis van kwaliteit, ongeacht of het een gevestigde naam is of totaal obscuur. Dat is op andere plekken op MuMe toch wel anders. En dan kan een totaal onbekende Emily Steinwall hier inderdaad boven de welbekende Villagers eindigen. Mooi toch?

1. Amyl and The Sniffers - Guided by Angels
2. Fred Again.. feat. Baxter Dury - Baxter (These Are My Friends)
3. Spellling - Little Deer
4. Nas feat. Cordae & Freddie Gibbs - Life Is Like A Dice Game

Gast
geplaatst: vandaag om 05:49 uur

geplaatst: vandaag om 05:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.