MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2021

zoeken in:
1. Earl Sweatshirt - 2010
2. Irreversible Entanglements - Lágrimas Del Mar
3. Patrick Shiroishi - The Long Bright Dark
4. Springtime - Will To Power
5. Stef Mendesidis - Wurlitzer Machinery

eeeeeeen stop de tijd.

34, ik bedoel, 35 stemmers, jullie worden weer bedankt. Dus bij deze: Bedankt!

Wat ik me nog af vroeg he, Coma Cat. Familie van Doja?

Mag ik nog net?

1. Springtime
2. Beach House
3. Lorenzo
4. Vanishing
5. Earl

dumb_helicopter schreef:
Mag ik nog net?

oh oh oh oh oh oh oh oh, heb ik net de uitslag naar tit gestuurd.

Kom maar dan, heel snel

aerobag schreef:

oh oh oh oh oh oh oh oh, heb ik net de uitslag naar tit gestuurd.

Kom maar dan, heel snel

aerobag be like de docent die de bus nog even laat wachten met rijden totdat de laatste leerling toch is gearriveerd, ondanks dat er 's middags tien keer is gezegd dat er stipt om 18:00 vertrokken wordt, terug naar de kunstschool.

Mag ik dan nog de nummer vijf van Geert invullen? x

In het kunstonderwijs werken ze niet met tijdstippen, zolang je er maar goed bij voelt

Don Cappuccino schreef:
(quote)

aerobag be like de docent die de bus nog even laat wachten met rijden totdat de laatste leerling toch is gearriveerd, ondanks dat er 's middags tien keer is gezegd dat er stipt om 18:00 vertrokken wordt, terug naar de kunstschool.

Wordt wel strafregels schrijven voor dumb_helicopter. Ik verwacht een uitgewerkt akkoordenschema van iedere individuele solo uit John Coltrane's Ascension

123poetertjes schreef:
Mag ik dan nog de nummer vijf van Geert invullen? x

Oh damn, dat was ook nog zo. Ik kan wel verklappen dat 1 puntje voor podium niet uitmaakte, maar daaronder kan het wel ineens 2-3 plekken schelen.

Woop woop. Ga ff eten en dan aftrappen met de presentatie.

Het is de vooravond van kerstavond, 2021. Ergens in het Amsterdamse Bos doet een gure wind een pastelkleurig en ietwat non-descript tentdoek wapperen. Rondom de tent verzamelen zich groepjes Song van het Jaar-sekteleden voor de 10e maandelijkse bijeenkomst van dit jaar. Schichtig kijken sommigen om zich heen, zich ervan bewust dat ze met deze samenkomst de corona-regels overtreden. Maar goed, de maandelijkse viering van de verheven muzieksmaak wint het van de door Rutte en De Jonge voorgeschreven restricties.

Binnen in de tent neemt de bemantelde sekteleiding plaats aan een lange tafel. dumb_helicopter probeert nog ongemerkt aan te schuiven, maar wordt al door aerobag gereprimandeerd en een akkoordenschema van John Coltrane vliegt hem om de oren. De spreekstalmeester van dienst, wiens olijkheid in contrast staat met de ietwat bedrukte en serieuze sfeer die er hangt, staat bij de ingang van de tent en maant de leden tot plaatsnemen, opdat we van start kunnen gaan met het officiële gedeelte. Voor de zekerheid belt hij ook Gretz nog even, die heeft namelijk al 3u geleden geappt dat hij er bijna is.

Vol verwachting kijken de 35 aanwezige sekteleden, waaronder enkele novices, om zich heen: wat zal de avond hen brengen? Het is bijna kerst, maar voor kerstliedjes hoef je bij SvhJ niet te zijn; daarvoor ga je maar hierheen: Greatest Hits of #5 (Alternative Xmas Songs)! - MusicMeter.nl. Ook het traditionele terugblikken op het jaar slaan we over. SvhJ-sekteleden blikken alleen terug op muziek, en dat zal ergens in september '22 gebeuren, zodra we de jaarfinale hebben bereikt. Nee, vanavond gaan we het anders doen. Aangezien onze sekte nogal eens wordt beticht van exclusief gedrag, heeft de leiding mij gevraagd een spoedcursus in de gebruiken van Song van het Jaar te voordragen, opdat wij meer nieuwe aanwas hier kunnen verwelkomen en reeds aanwezige leden kunnen corrigeren bij eventueel wangedrag. Daarom presenteer ik u:

De introductiecursus tot Song van het Jaar, oftewel "hoe wordt ik een ultieme muzieksnob", in 10 basislessen.

Terwijl de spreekstalmeester het thema van de avond toelicht, start in de achtergrond al de muzikale hekkensluiter van de oktobermaand. Die twijfelachtige eer valt ten deel aan de in Londen woonachtige Nigeriaan Steven Umoh, a.k.a. Obongjayar. Met zijn mengelmoes van afrobeat, hiphop en electronic maakt hij welhaast stereotype SvhJ-muziek. Toch was zijn succes in deze maandfinale, ondanks 2 eerste plaatsen, maar beperkt. Daarnaast moest hij het vooral doen met lage noteringen, met een 12e plek als eindresultaat.

12. Obongjayar - Message in a Hammer (27 punten, 12 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Cervantes, Dance Lover)

aerobag schreef:
(quote)

Wordt wel strafregels schrijven voor dumb_helicopter. Ik verwacht een uitgewerkt akkoordenschema van iedere individuele solo uit John Coltrane's Ascension

(quote)

Oh damn, dat was ook nog zo. Ik kan wel verklappen dat 1 puntje voor podium niet uitmaakte, maar daaronder kan het wel ineens 2-3 plekken schelen.

Ik heb m’n nummer 5 nu aangevuld, maar prima het de keuze van Poet is geworden

Titmeister

Ik heb zoveel zin in de rest van de presentatie.

Les 1: de basisprincipes

Het allereerste wat een aspirant-sektelid moet weten is dat wij in Song van het Jaar de muziek beoordelen op 3 basisprincipes. Deze basisprincipes komen terug in alles waar SvhJ voor staat en moeten te allen tijde in acht worden genomen bij het luisteren van muziek. Hieronder zal ik ze kort toelichten en in het restant van de finalepresentatie zal ik de nummers ook langs deze meetlat leggen.

Basisprincipe 1: Afkomst
Een echte SvhJ-snob weet dat de mainstream muziekwereld wordt gedomineerd door de angelsaksische muziek, maar vertikt het om zich daar bij neer te leggen. Er is namelijk zo veel meer! Litouwse neoklassiek? Fijn! Japanse hiphop/jazz-fusion? Nog beter! Mongoolse keelzang over diepe dronemuziek? Nu komen we ergens. Een Zimbabwaan die, gewapend met tama's, duimpiano en neusfluit, zijn eigen, akoestische take op shangaan en gqom maakt? Gegarandeerd finale!

Basisprincipe 2: Fusie
Wat geldt voor de afkomst van de artiesten, geldt uiteraard ook voor de muzikale stromingen die beheerst, of beter gezegd niet beheerst. De tijd dat je gewoon naar rock, hiphop of jazz luisterde, ligt ruimschoots achter je. Een beetje artiest krijgt zijn genrebeschrijvingen niet op een regel weggedaan.

Basisprincipe 3: Credibility
De minst tastbare van de 3 basisprincipes. Wij van SvhJ zoeken geen artiesten die uitgekauwde muziek brengen, het zoveelste nummer in rij. We zoeken originaliteit, iets waarmee we de blits kunnen maken onder onze gelijken. Ik zou het beoordelen op dit principe het beste kunnen beschrijven als: "in welke mate zou je dit op een SvhJ-sektebijeenkomst durven te draaien?"

Terwijl ik de basisregels uitleg, zie ik al dat het merendeel van de sekteleden is opgestaan. Ben ik dan zo lang van stof? Wellicht, maar waarschijnlijker komt het door de opzwepende bassen van de techno van Stef Mendesidis, de nummer 11 van deze maand.

Om nog even terug bij de les te komen, hieronder een voorbeeld van hoe Stef Mendesidis scoort op de SvhJ-basisprincipes:

Afkomst - Stef Mendisidis is van Griekse komaf, geboren in Oekraïne en tegenwoordig woonachtig in Moskou. Dat zijn 3 niet-traditionele muzieklanden bijeen: een solide 5/5

Fusie - We kunnen dit beestje een andere naam geven, maar techno is techno. Er zit zelfs niet eens een verdwaalde sample uit een ander genre in: 1/5

Credibility - Mendesidis brengt zijn muziek uit op het label van technogoeroe en Berghain-resident Ben Klock. Dat alleen brengt voldoende geloofwaardigheid mee. Wellicht alleen niet geschikt onder een diepzinnig debat over de fijne kunsten. 4/5

Totaalscore: 3,33/5

Met andere woorden, een voldoende volgens SvhJ-begrippen, maar zeker ruimte voor verbetering. Vandaar ook slechts een 11e plek.

11. Stef Mendesidis - Wurlitzer Machinery (29 punten, 13 keer genoemd)
(genomineerd door Ploppesteksel, nummer 1 van: Ploppesteksel )

Kan niet wachten op de rest, Titmeister. Hulde.

Heerlijk begin Tit!

Les 2: initiatie

Nu de basisprincipes bekend zijn, is het tijd voor de initiatie van de novices. Je zou het een ontgroening kunnen noemen, ware het niet dat het principe van een ontgroening beneden het niveau van een muzieksnob ligt. Wel moeten de nieuwelingen een ritueel uitvoeren om te laten zien dat ze waardig zijn. Daarvoor heb ik van de leiding 3 opties meegekregen:

1. Het uitvoeren van het thema Music for 18 Musicians op klarinet, ukelele of balafon
2. Het uitzitten van de volledige Merzbox
3. Het aanhoren van de eerste 2 nummers van een U2-album uit de 21e eeuw zonder te huilen

Aangezien ik dit verdomd veel op hazing vind lijken, pak ik het anders aan. Ik presenteer jullie een mantra:

Wat je van ver haalt, is het lekkerst

Of nou ja, een mantra, dit was eigenlijk de slogan van een merk nootjes van zo'n 20 jaar geleden. Tegenwoordig, met het groeiende bewustzijn van de ecologische impact van voedsel, wordt deze slogan niet meer gehanteerd, maar hij is nog steeds hoedanig van toepassing op Song van het Jaar. Herhaal dus allemaal na mij:

Ondertussen vallen de ietwat vervreemdende klanken van de nummer 10, Vi de Relance a Coroa, in. We leggen mevrouw Marçal langs de gebruikelijke meetlat:

Afkomst - het mantra van deze les lijkt gemaakt voor Juçara Marçal. Toch is Brazilië voor de gemiddelde SvhJ-snob inmiddels al een tweede muzikale thuis: 4/5

Fusie - op de genre-omschrijving van Juçara Marçal op RYM staan maar liefst 2 genres waar ik tot vandaag nog nooit van had gehoord: vanguarda paulista en afoxé. Ik kan niet anders dan de maximale score toekennen: 5/5

Credibility - Ik durf te stellen dat je dit met een gerust hart op een cocktailparty of beatsense-bijeenkomst kan opzetten, zonder de wenkbrauwen te doen fronsen: 4/5

Totaalscore: 4,33/5

Eindconclusie is dat Vi de Relance a Coroa een nummer is dat voldoet aan alle SvhJ-maatstaven. Vandaar dat Juçara Marçal al voor de tweede maand op rij in de finale is vertegenwoordigd. Na een 5e plek voor Sem Cais mag deze 10e plaats dan toch een lichte teleurstelling heten.

10. Juçara Marçal - Vi de Relance a Coroa (32 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door aerobag, nummer 1 van: Arrie)

Ik ben er trots op een echt SvhJ-nummer op 1 te hebben gezet. Ik pas helemaal in de sekte.

Les 3: afleren

Na een stormachtig begin is de rust in de tent wat wedergekeerd. Buiten horen we nog een bijzonder geluid; het is ArthurDZ die niet goed op heeft gelet tijdens de tweede les en Steve Reich probeert na te doen op een balafon. Arthur, kom maar naar binnen hoor, of verveel je je - na het opzetten van de top 2000 KO - nog steeds?

Goed, nu je allemaal waardig aspirant-sektelid hebben getoond, is het tijd voor wat regels. Want om een echte snob te worden is het belangrijk dat er bepaald gedrag afgeleerd wordt. Dit is cruciaal voor zowel de omgangsnormen binnen de groep, als het imago naar buiten toe. Onderstaand gedrag zal afgeleerd dienen te worden en wordt dus vanaf heden niet meer getolereerd binnen SvhJ:
1. Het luisteren naar door Spotify opgestelde playlists
2. Het aangeven dat indie je favoriete genre is
3. Het hebben van enige geluidsdrager met muziek van U2, tenzij van na 2000 - hier kom ik in les 10 op terug
4. Het stemmen op de top 2000 zonder daarna cynisch te becommentariëren dat jouw favorieten het wéér niet hebben gehaald
5. Het direct stemmen in de Drake KO, zonder eerst een halve dag te wachten
6. Het geven van een 5*-beoordeling aan meer dan 2 albums van dezelfde artiest
7. Het ontkennen van muziekstromingen. Als jij het kent, bestaat het.

Weet dat de leiding vanaf heden streng zal toekijken dat bovenstaand gedrag niet meer voorkomt. Om de spirit erin te houden, zal ik niet ingaan op de strafmaat, maar weet dat meester Edgar18 van wanten weet!

Goed, over naar de orde van de dag: muziek. Op nummer 9 van een nummer waarvan de nominator zelf referenties plaatste aan Stereolab en Broadcast.

Afkomst - Vanishing Twin is afkomstig uit Londen, UK. He bah, saai. Oh wacht, er zijn bandleden uit Japan en Italië. Vooruit: 3/5

Fusie - psychedelische indiepop met elektronische invloeden. Dat zijn zeker meerdere genres, maar ook al in de 90's gedaan: 3/5

Credibility - met de eerdere referenties aan Stereolab en Broadcast kan je eigenlijk niet mis, credible genoeg om met een veilig gevoel te draaien: 3/5

Totaalscore: 3/5

Conclusie: een grijze duif in de bonte vogelparade die Song van het Jaar heet. Een degelijk nummer, dat zeker, maar een 9e plek lijkt passend voor Vanishing Twin.

9. Vanishing Twin - Phase One Million (36 punten, 12 keer genoemd)
(genomineerd door shimahero, nummer 1 van: Gyzzz. yeahyeahyeah)

Haha, fantastische presentatie tot zover Heiko! Een van de (zo niet DE!) leukste die ik me kan heugen. Ik zit wel enigszins in de piepzak, want ik faal op les 3 punt 6. Maar ja, om nou over te gaan op zelf kastijding...

Les 4: obscuriteit

Nu we weten wat we niet moeten doen, is het tijd voor een lesje in een begrip dat een echte SvhJ-snob in de juiste mate moet kunnen beheersen: obscuriteit. Ter illustratie eerst een anekdotische grap:

Q: Why did the hipster die in the woods?
A: He made a sound, but no-one had heard it

Wat we hieruit kunnen leren, is dat hoewel het belangrijk is om een juist arsenaal aan obscure artiesten tot je beschikking te hebben om indruk te maken, je ook niet alleen maar obscure muziek tot je moet nemen - anders loop je het risico te verworden tot bovengenoemde hipster en alleen te sterven in het bos.

Om mijn voorbeeld kracht bij te zetten, hebben wij voor deze maandfinale Doja Cat uitgenodigd. Wacht wat? Doja Cat? Die hitparadezangeres, bekend van hits als Say So en Kiss Me More? Die heeft hier toch niks te zoeken? Fout! De echte muzikale snob onderscheidt zich door geen muzikaal onderscheid te maken tussen commerciële en zogenaamd artistieke muziek. Goede muziek is goede muziek. Dat onderschrijft Doja Cat met een 8e plek in deze finale van oktober.

Het verdict:

Afkomst - tsja, afkomstig uit de Verenigde Staten. Uit LA ook nog, veel minder verheffend kan ik het niet maken. Bonuspuntje voor de Zuid-Afrikaanse vader: 2/5

Fusie - hiphop, R&B, dance. Mevrouw Dlamini is duidelijk van meerdere markten thuis: 3/5

Credibility - een moeilijke. Voor niet volledig ingewijdenen zou je wel eens voor hitparadeliefhebber aangezien kunnen worden (de horreur!). Alleen te draaien in beperkte kringen: 2/5

Totaalscore: 2,33/5

Conclusie: zeker geen standaard SvhJ-nummer. Wel goed om naar te verwijzen wanneer je weer eens verweten wordt alleen maar avantgardische roots/freejazz/fusie/kunstschoolmuziek te luisteren.

8. Doja Cat - Get Into It (Yuh) (40 punten, 15 keer genoemd)
(genomineerd door Arrie

Les 5: bronnen

We zijn inmiddels bijna halverwege de cursus. Tijd voor een kleine pauze en een drankje. Een biertje als spraakwater voor de spreekstalmeester, havermelk-frappucino voor de doorgewinterde SvjH-snobs en ranja voor de novieten.

Nu we al 4 lessen erop hebben zitten, is het eens tijd om te kijken waar je de muzikale mosterd vandaan haalt. Natuurlijk is MusicMeter hetgeen wat ons allen verenigd, maar het is lastig te pronken met je exquisiete muzieksmaak als dit je enige bron voor de ontdekking van nieuwe muziek is. Ik help je dan ook graag op weg hiermee.

Om te beginnen, wat kan er niet mee door? Lees jij nog steeds Oor of Rolling Stone? Boomer! Dat is echt niet meer van deze tijd, daarmee verlies je je eretitel als SvhJ-snob. 3voor12 is ook met rasse schreden zijn geloofwaardigheid aan het verliezen. Nee, voor de echte sekteleden is RateYourMusic de ware bijbel. Muziek die het daar goed doet, scoor je hier ook street cred mee. Om het echt af te maken, adviseer ik je hippe muzieksites als The Quietus, The Wire of Resident Advisor in de gaten te houden. Pitchfork mag, mits met de connotatie dat ze ooit zo goed en relevant waren. De echte übersnob manipuleert zijn algoritmes zo, dat de muzikale ontdekkingen naar hem toe komen. Echter, daarvoor heb je meer dan 5 lessen uit deze cursus nodig.

Terug naar RYM, het hoogstgenoteerde nummer uit hun jaarlijst dat we ook in deze maandfinale terugvinden is Earl Sweatshirts 2010 (op nummer 48). Blijkt dat een aantal van jullie toch niet goed op hebben gelet, want die staat hier slechts op 7.

Afkomst - afkomstig uit Los Angeles, Zuid-Afrikaanse artiest als vader, waar hebben we dat eerder gehoord? 2/5

Fusie - Earl Sweatshirt staat bekend als een van de meer innovatieve hiphopartiesten van dit moment en experimenteert met invloeden, al blijft het binnen de kaders van de hiphop: 3/5

Credibility - Zoals hierboven beschreven, kom je als snob uiterst credible over met de muziek van meneer Zweetshirt: 5/5

Totaalscore: 3,33/5

Conclusie: Song van het Jaar trumps RateYourMusic. Any day.

7. Earl Sweatshirt - 2010 (43 punten, 13 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van: ArthurDZ. Edgar18, Coma Cat)

Les 6: communicatie

De eerste regel van Song van het Jaar is: spreek niet over Song van het Jaar. Nou ja, het is niet de eerste regel, want ik heb er al een aantal gegeven. Bovendien dient er wel over gesproken te worden. Hoe dienen anderen anders kennis te nemen van jouw superieure muzieksmaak?

Dat gezegd hebbende, is de communicatie over Song van het Jaar niet gemakkelijk. Je wordt al snel niet begrepen en sektarisch gedrag verweten. Zeker zodra de vruchten van jouw werk in andere topics losgelaten worden, worden ze nogal eens blootgesteld aan beschimping. Niet waar, Casartelli?

Daarom wat een korte handleiding om effectief te communiceren over jouw verheven muzikale schatten:
1. Ken je publiek. Gebruik termen waar zij aan kunnen refereren. Wil je bijvoorbeeld Pigeon - Yagana beschrijven? Zeg dan: "het klinkt een beetje als The War on Drugs, maar dan minder rock, beetje Afrikaanse invloeden, iets meer synthesizer, iets minder voorspelbaar en langdradig en niet met Adam Granduciel als zanger"
2. Communiceer met mate! Een keer per jaar in de Witte Trui is vaak al genoeg, vertoon jouw muziek daarnaast enkel op speciale gelegenheden.
3. Vergeet nooit: het ligt niet aan jouw smaak, maar aan die van hen.

Geheel toevallig, terwijl ik het voorbeeld aanhaal, start nummer 6 met spelen. Het betreft hier mijn eigen finale-favoriet: Pigeon - Yagana

Afkomst - Net als Obongjayar en Vanishing Twin komt Pigeon uit Londen, maar zanger Falle Nioke is Guineaan: 4/5

Fusie - het klinkt een beetje als The War on Drugs, maar dan minder rock, beetje Afrikaanse invloeden, iets meer synthesizer, iets minder voorspelbaar en langdradig en niet met Adam Granduciel als zanger: 5/5

Credibility - credible genoeg, maar klinkt wellicht iets te veel als The War on Drugs om echt hoge ogen mee te gooien: 3/5

Totaalscore: 4/5

Conclusie: SvhJ all-star en een mooie plek in het linkerrijtje

6. Pigeon - Yagana (43 punten, 14 keer genoemd)
(genomineerd door Arno, nummer 1 van: Titmeister, Arno, sj0n88, Snoeperd)

Edgar18 schreef:
Haha, fantastische presentatie tot zover Heiko! Een van de (zo niet DE!) leukste die ik me kan heugen. Ik zit wel enigszins in de piepzak, want ik faal op les 3 punt 6. Maar ja, om nou over te gaan op zelf kastijding...

Is er hier iemand die niet faalt op punt 6?

EDIT: Titmeister gaat in de fout met onder meer The National. Dat kan echt niet.

Springen we nou van nummer 7 naar nummer 5?

6. Het geven van een 5*-beoordeling aan meer dan 2 albums van dezelfde artiest

Meer dan 2 albums, Teunnis. Maar jij doelt natuurlijk op The National. Dat kan inderdaad echt niet. Dat is niet eens een muziekstroming.

Titmeister schreef:
3. Vergeet nooit: het ligt niet aan jouw smaak, maar aan die van hen.

https://www.forumsmileys.nl/smileys/fok/worshippy.gif

Hahaha wat een meesterstuk, deze presentatie. Nu al! Kudos Titmeister! *pielt weer verder op zijn balafoon, speelt per ongeluk de openingsnoten van Beautiful Day, hoopt vurig dat niemand hem gehoord heeft*

pauljojo schreef:
(quote)

Meer dan 2 albums, Teunnis. Maar jij doelt natuurlijk op The National. Dat kan inderdaad echt niet. Dat is niet eens een muziekstroming.

Ah ja, niet goed gelezen.

Ik had bijna mijn stemmen aangepast om te voldoen, maar bij Joanna Newsom kan ik écht geen van drieën minder dan 5* geven.

Titmeister schreef:

1. Het luisteren naar door Spotify opgestelde playlists

Ik luister wel altijd naar Discover Weekly, maar die heb ik geloof ik al zo keihard kapot gemanipuleerd met Groenlandse free jazzhop slam poetry post-synthspeedcore-revival dat ie precies weet wat ik wil horen

Gast
geplaatst: vandaag om 18:25 uur

geplaatst: vandaag om 18:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.