MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2021

zoeken in:
Dit is echt over de gehele breedte een bijzonder sterke en gevarieerde finale. Ik durf zelfs wel te zeggen dat het één van de beste maandfinales van het jaar is. De herbeluistering was dan ook ruim vijf kwartier genieten geblazen. De top 7 is echt uitstekend, eeuwig zonde dat R.A.P. en Aesop net buiten de punten vallen. Ook de vier daarachter hadden in een mindere maandfinale zeker wel punten gepakt. Thunder Road is het enige in deze finale wat detoneert, dit nummer (ik zou het niet eens compositie noemen) is kraak noch smaak, zo zouteloos en zo matig, dat ik werkelijk geen idee heb wat het hier staat te doen. Maar goed, een kniesoor die daar op let in zo'n verder fantastische finale!

1. Big Thief - No Reason
2. James Brandon Lewis / Red Lily Quintet - Lowlands of Sorrow
3. Beach House - Once Twice Melody
4. Gabriels - Blame
5. Cold Dew - 山地情歌

6. R.A.P. Ferreira - Brother Mouzone Library Card
7. Aesop Rock x Blockhead - Abandoned Malls

8. Black Country, New Road - Concorde
9. Melt Yourself Down - Pray For Me I Don't Fit In
10. Kaatayra - Inpariquipê
11. San Salvador - La Grande Folie

12. Martinou - Thunder Road

1. Kaatayra - Inpariquipê
2. San Salvador - La Grande Folie
3. Aesop Rock x Blockhead - Abandoned Malls
4. James Brandon Lewis / Red Lily Quintet - Lowlands of Sorrow
5. R.A.P. Ferreira - Brother Mouzone Library Card

Alles zojuist voor de zoveelste keer beluisterd. Erg lastig rangschikken. Alle nummers vind ik prima tot erg goed. San Salvador toch op één: het gore lef gewoon om je gorgel zo open te trekken en er zo'n vieze vuile galm uit te gooien. Briljant.

1. San Salvador - La Grande Folie
2. James Brandon Lewis / Red Lily Quintet - Lowlands of Sorrow
3. Kaatayra - Inpariquipê
4. Aesop Rock x Blockhead - Abandoned Malls
5. Big Thief - No Reason

6. Cold Dew - 山地情歌
7. R.A.P. Ferreira - Brother Mouzone Library Card
8. Gabriels - Blame
9. Black Country, New Road - Concorde
10. Melt Yourself Down - Pray For Me I Don't Fit In
11. Martinou - Thunder Road
12. Beach House - Once Twice Melody

Tijd voor de uitslag! Jullie zullen mij even moeten excuseren, ik heb deze week voor werk zó verschrikkelijk véél moeten schrijven, ik heb even de puf niet voor een volwaardige maandfinale presentatie. Daarom iets wat we al een tijd niet gehad hebben: een kort door de bocht vanille presentatie

De vakjury, 32 van jullie, enorm bedankt voor de input! laten we snel beginnen

"12. Cold Dew - 山地情歌 (28 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door aerobag, nummer 1 van: aerobag, Cervantes, Johnny Marr)

"

Op basis van nummer 1 noteringen zou hij linkerrijtje staan, maar hij wordt in de breedte wat minder gedragen. Dat betekent de rode lantaarn voor: De psych rockers uit Taiwan!

"11. James Brandon Lewis / Red Lily Quintet - Lowlands of Sorrow (29 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door Choconas)

"

Géen nr. 1 noteringen, maar wel één puntje meer om niet laatste te hoeven zijn: De vrijvormige jazzy escapades van James Brandon Lewis en het Red Lily Quintet

"10. R.A.P. Ferreira - Brother Mouzone Library Card (31 punten, 12 keer genoemd)
(genomineerd door niels94)

"

Op plek 10: De onomstreden moderne hip hop guru Black Orpheus, aka Scallops Hotel, aka milo, aka Rory Allen Philip Ferreira, aka R.A.P. Ferreira

"9. Gabriels - Blame (32 punten, 12 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Edgar18, Ploppesteksel, )

"

De eerste in de enkele cijfers: Jacob Lusk, Ari Balouzian en Ryan Hope zijn samen neo-soul outfit Gabriels

"8. Melt Yourself Down - Pray For Me I Don't Fit In (34 punten, 15 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: yeahyeahyeah, Arno)

"

Weer één puntje boven de mannen van Gabriels: Dance-punk-Jazz van Melt Yourself Down!

"7. Kaatayra - Inpariquipê (35 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door Koenr, nummer 1 van: Gyzzz, niels94, The Eraser, Koenr)

"

één puntje daar weer boven maar wel dubbel zoveel favies: Blast beats uit de Braziliaanse amazone van Kaatayra

"6. Big Thief - No Reason (39 punten, 12 keer genoemd)
(genomineerd door Choconas, nummer 1 van: dumb_helicopter, Choconas)

"

De eerste van het linkje rijtje, een indie groep die de SvhJ vakjury zelden te leur stelt: Big Thief!

"5. San Salvador - La Grande Folie (40 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door 123poetertjes, nummer 1 van: Arrie, hoi123, Teunnis, Masimo, 123poetertjes, pauljojo)

"

Ze moesten even op gang komen, maar werden door de laatste 10 stemmers 6 keer op één gezet: San Salvador!

"4. Black Country, New Road - Concorde (41 punten, 17 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)

"

Opvallend weinig (lees= Geen) nr. 1 noteringen, maar nog steeds ferm in linkerrijtje: Black Country, New Road

"3. Aesop Rock x Blockhead - Abandoned Malls (53 punten, 19 keer genoemd)
(genomineerd door Mausie, nummer 1 van: Mausie)

"

De prijs van de meeste noteringen mogen ze in ontvangst nemen, maar uiteindelijk moeten ze genoeg nemen met brons: Aesop Rock en beatcrafter Blockhead

"2. Beach House - Once Twice Melody (57 punten, 14 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Poek, AstroStart, ArthurDZ, stardust_be, Gretz, Snoeperd, VladTheImpaler)

"

Als het aan de vroegstemmers had gelegen waren ze met enorme afstand winnaar geworden en ze hebben verreweg de meeste nr. 1 noteringen. Toch zal het Scally en Legrand toch gaan steken dat ze wéér naast het goud grijpen: Beach House

"1. Martinou - Thunder Road (61 punten, 17 keer genoemd)
(genomineerd door panjoe, nummer 1 van: panjoe, Titmeister, Coma Cat, shimahero, Dance Lover)

"

En op nummer één weer eens een onvervalst ambient techno nummertje van Zweedse bodem: Martinou

Had niet veel gescheeld of hij had er niet gestaan, maar het was alsof ik de Maandfinale-winnaar vibes voelde begin deze maand.

panjoe schreef:
64. Martinou - Thunder Road spotify:track:4SpC5hYPhyE9urzuDMXK32

ah, er is inderdaad een doortel foutje gemaakt. We zaten al op 64, maar neem deze nog mee en trek mijn eigen tweede nominatie wel in, heb al genoeg genomineerd.

Wat een ijzersterk podium, chapeau!

En toen waren we alweer toe aan december, de allerlaatste kans om jouw toppers van '21 nog naar voren te schuiven. Denk maar lang en diep na over die prachtnominaties, nominatieronde soon...

Wow, hoe is het toch mogelijk! In deze fantastische finale had van mij elk nummer mogen winnen, behalve uitgerekend dit niemendalletje uit Zweden. Het zilver en brons zijn wel uitstekend. Nou ja, op naar de volgende maand dan maar weer!

Bruce heeft de definitieve Thunder Road lang geleden al geschreven, verder wel een tof podium en finale inderdaad! Zet die december-maand maar op, svhj-daddy aerobag!

Geweldige winnaar en sowieso een uitstekende uitslag; bijna 1:1 mijn lijstje met maar liefst 6 nummers op precies dezelfde plek Alleen Beach House wijkt aanzienlijk af.

Mooie uitslag. Niet gestemd, maar toch ook blij dat San Salvador hoog eindigt.
Soms kan ik het niet horen, soms geniaal

Ik vond Once Twice Melody wel weer heel erg Beach House by numbers, toch knap om zo goed te blijven scoren door telkens hetzelfde te doen. Het verrast me daarom dat ze gewoon weer tweede doen, maar het is natuurlijk ook een tegenhanger van de kunstacademiemuziek. Martinou is een toffe winnaar, typisch weer zo'n winnaar die ik van tevoren nooit voorspeld zou hebben. Ook blij met de ontdekking van San Salvador en hun mooie vijfde plaats.

Uitstekende top 3. Bedankt aero voor de fijne presentatie en op naar een nieuwe editie

Daar zijn we dan, de aller-aller-aller-laatste kans om jouw topper van '21 nog naar de jaarfinale te slingeren. Welk nummer kan en mag nu echt niet ontbreken? We gaan het meemaken in:

Song van het jaar 2021 editie december

De volgende 16 nummers zijn automatisch genomineerd:

De 4 hoogst genoteerde singles op RateYourMusic.com t/m 31 december:

Yola - Stand for Myself
Billie Eilish - Happier Than Ever
Arca - Electra Rex
Arca - Incendio

De 4 best beoordeelde nummers - op basis van de IMDb-formule - van de maand december uit het topic Maak kennis met... 2021

CFCF - Night/Day/Work/Home
Imarhan - Achinkad
Ovlov - Cheer Up, Chihiro!
Wet feat. Blood Orange - Bound

Vervolgens de 4 hoogst genoteerde nummers uit de laatste uit '21 afkomstige gezamenlijke weeklijst van de MuMeAfrekening 2021

The National - Somebody Desperate
Foals - Wake Me Up
The Haunted Youth - Gone
Alex the Astronaut - Growing Up

En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de 4 meest populaire albums op MusicMeter van oktober. Waarbij albums met 30 stemmen of meer én een gemiddelde van minstens 3,00 automatisch meedoen. Als een album voldoet aan de criteria, maar de meest aangevinkte track al genomineerd is, dan nomineert het album geen nummer. Omdat er geen duidelijke 4e kandidaat was, heb ik gekeken wat het hoogst genoteerde album was in de 2021 year end list aggregate waarvan in svhj nog geen nummer deelgenomen heeft en deze op plek 4 laten instromen:

King Buffalo - Cerberus
Volbeat - Shotgun Blues
Neil Young & Crazy Horse - Welcome Back
Olivia Rodrigo - Drivers License

Alfabetische lijst:

Alex the Astronaut - Growing Up
Arca - Electra Rex
Arca - Incendio
Billie Eilish - Happier Than Ever
CFCF - Night/Day/Work/Home
Foals - Wake Me Up
Imarhan - Achinkad
King Buffalo - Cerberus
Neil Young & Crazy Horse - Welcome Back
Olivia Rodrigo - Drivers License
Ovlov - Cheer Up, Chihiro!
The Haunted Youth - Gone
The National - Somebody Desperate
Volbeat - Shotgun Blues
Wet feat. Blood Orange - Bound
Yola - Stand for Myself

De overige achtenveertig nummers gaan we zelf nomineren. Zie deze post voor een uitleg mbt welke nummers wel en niet genomineerd kunnen worden. Het belangrijkste criteria is dat een nummer afkomstig is uit 2021 en niet eerder heeft meegespeeld in dit topic.

Check hier welke nummers de afgelopen jaren al hebben meegedaan:
Overzicht 2019/2020/2021

Tot slot het verzoek jullie nominaties te voorzien van een Spotify-uri.

123poetertjes, aerobag, Arno, ArthurDZ, AstroStart, Arrie, Cervantes, Choconas, Coma Cat, curufin, Don Cappuccino, dumb_helicopter, Dance Lover, Edgar18, Gretz, Gyzzz, herman, hoi123, JoaMuse, Johnny Marr, Joren999, jordidj1, Koenr, madmadder, Masimo, Mausie, niels94, panjoe, pauljojo, Ploppesteksel, Poek, shimahero, Snoeperd, stardust_be, Teunnis, The Eraser, Titmeister, VladTheImpaler, yeahyeahyeah

User klaar? Nomineren maar

17. Ill Considered - Loosed spotify:track:0aCRNUPT7heEbCOlfE1ToW

Nominatieronde 2: zondag 23-01 om 20:00

18. The Anxiety - Meet Me At Our Spot (Live) spotify:track:3BrWLBC4WYx393yRUOlTih

(album is uit 2020, single uit 2021)

19. Dos Monos - 王墓 spotify:track:4jfsKNlHaOB8yOJnmYByyX

20. Eve Adams - Butterflies

21. Lauer - Pioneer Housing Area spotify:track:0JducI21bTS9MDBp7Npgmd

Ik heb wel eens een sterker lijstje van RYM gezien bij de automatische nominaties... gelukkig levert 'Maak kennis met 2021' volledig

Gast
geplaatst: vandaag om 18:36 uur

geplaatst: vandaag om 18:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.