MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de Top 40-meter #2

zoeken in:

Wiz K: 4
Raymond F: 6

Raymond Froggatt - Callow La Vita : 7

wavanbuuren
5

Wiz: 3,5
Raymond: 6,5

Arrie schreef:
Oh ja, dat liedje.

6

Precies mijn gedachte de eerste dertig seconden. 't Komt van ver, heel ver.
Zo'n liedje waarvan je bij een popquiz zou zeggen: "Oja, hoe heet die zanger ook alweer!? Barry McGuire, Rod McKuen, ergens in die hoek toch?"
Om tenslotte dan maar Donovan op te schrijven terwijl je weet dat het fout is.
En als het antwoord dan wordt bekendgemaakt je een beetje gedesillusioneerd zegt: "Eh... wie?"
Onmogelijke achternaam ook, tegenwoordig ben je dan gedoemd om te floppen.
Toch best 'n schattig liedje.

6,8

5,75 voor Froggatt, daarmee belandt zijn zomerse song op plek 641.

Vandaag een aparte: we gaan 2x beoordelen. 

Canzetta Maria Staton haalde tussen 1969 en 1976 10x de top 100 van de reguliere Amerikaanse Billboard chart. In Europa kwam haar succes echter pas in 1986 toen The Source er met een sample van haar vandoor ging. Dat kunstje herhaalde het Britse trio nog 2x en scoorde er opnieuw 2x een hit mee: in 1997 en 2006. 

Staton wist niets van het gebruik van haar werk door The Source, maar haar plotse top hit in Europa was een welkome verassing. 

Zelf heeft Staton de Nederlandse Top 40 nooit bereikt, maar ze stond er dus wel 2x met hetzelfde nummer in. Laten we die maar gewoon tegelijkertijd beoordelen want een 2e entry op een latere datum met hetzelfde nummer is ook vrij zinloos. Vandaag dus entry 869 (de '97 versie) en entry 870 (de '06 versie).

869. The Source feat. Candi Staton - You Got The Love (1997)

[1997, #aw5, #hp25]

EN

870. The Source feat. Candi Staton - You Got The Love (2006)

[2006, #aw16, #hp8]

869 > 7.8

heeft toch iets meer bite dan

870 > 6.9

1997 - 6.5
2006 - 7.0

De wirwar aan ideetjes in die eerste versie kan wel verklaren waarom dat hier geen hit geworden is, denk ik. Klinkt heel erg 90s, in de goede zin, bij momenten lijkt het muzikaal zelfs even een Matrix-track te worden. Maar het zijn teveel dingen tegelijkertijd.

Ik zit het verhaal te lezen over de geschiedenis van het nummer en ik vind het maar een verwarrend verhaal: alles en iedereen jat, knipt en plakt de hele bende bij elkaar, zonder dat Candi er ook maar enige notie van had.

1997. Fraai sfeertje, maar hebben ze nou met haar stem lopen klooien (pitchen?). Hmmm, twijfelachtig, maar ik geef het voordeel van de twijfel. 7
2006. Ja, hier hebben ze zeker staan kutten met haar stem. Why? Ze klinkt zo als een aanstellerig wijf. Sodef[censuur] toch eens op met die autotunetroep en andere kolderzooi. Het clipje heeft ook een beetje een brakke sound en de versie is een stuk slapper dan die van 1997. Exxxtra strafpunten: 5.

Moet je dan "het origineel" eens horen: 'n gruwelijke 80s-sound waar je doorheen moet luisteren, maar daar is tenminste niet gemorreld aan Candi's dijk van een stem.

1997 - 6.5
2006 - 6.3

1997: 6.6
2006: 6.3

1997: 7
2006: 5,5

EvilDrSmith schreef:
Moet je dan "het origineel" eens horen: 'n gruwelijke 80s-sound waar je doorheen moet luisteren, maar daar is tenminste niet gemorreld aan Candi's dijk van een stem.

De 80s-versie zou ik een 6 geven, I kinda like it.

Moet wel gezegd dat het geluid van de 2006-video niet zo best is, klinkt beter via Spotify, merk ik.

1997 8
2006 7

1997: 8
2006: 7

The Source feat. Candi Staton - You Got The Love (1997) : 4

The Source feat. Candi Staton - You Got The Love (2006) : 4

Het origineel scoort bij mij lager, wat een verschrikkelijke synthesizer biep zit daar in.

wavanbuuren
1997: 6,5
2006 : 7

1997: 5,5
2006: 6,3

Teveel gehoord en een beetje een zeikerig nummer, er straalt weinig vrolijkheid vanaf.
De 2006 versie is wat minder opdringerig, de andere klinkt erg 90's inderdaad.

'97: 5.5
'06: 5,5

Ast
'97: 6
'06: 6,3

97: 4,8
06: 4,7

Staton '97 eindigt op plek 485 met 6,40.
Station '06 eindigt op plek 587 met 6,05.
Dat kan nog veranderen, want met slechts 14 stemmen zouden er nog heel wat nastemmers kunnen volgen.

De Rotterdamse van vandaag was ongekend populair in Nederland; ze scoorde de ene na de andere hit. Als onderdeel van Heart, Us en Star Sisters haalde ze meermaals de hitlijst, maar als solo zangeres deed ze het nog veel beter: In totaal stond ze ruim 20x in de Top 40. Dat feestje begon al in 1967 en eindigde pas in 1985. De laatste twintig jaar is ze vooral in allerlei amusementsprogramma's op televisie te zien.

871. Patricia Paay - Who Let the Heartache in

[1981, #aw9, #hp9]

Nooit van gehoord. Op basis van deze hoeft dat ook niet. Refrein valt nog mee, maar de rest.

4

La Paay stelde zelden teleur, ook hier niet.

7,1

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:51 uur

geplaatst: vandaag om 06:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.