MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de Top 40-meter #2

zoeken in:

4

Deze is wel erg zwak (ze heeft wel betere singles gemaakt).

Zelfs voor 1981 klinkt dit al gedateerd.

2.5

Ze kon best goed zingen, maar wat een dramatische draak is dit.
Dan zet ik nog liever deze coverversie van haar op.

3

Patricia Paay - Who Let the Heartache in : 7

Patricia Paay: 4,5

864. Sara Kays - Remember That Night? 4,5
(Denk niet dat Kays een blijvertje is, een populairdere concurrente als Olivia Rodrigo is 12x beter en heeft betere liedjes. Dit is saai en heeft wel erg wenig smoel.)
865. Christina Milian - AM to PM 7,1
(Was toen alomtegenwoordig, je hoort het u zelfs nauwelijks meer als gouwe ouwe en het klinkt zeer tijdgebonden als 2001, maar dat vind ik juist wel leuk. Best lekkere Geraffineerde popmuziek.)
866. Mott The Hoople - All the Young Dudes 8,8
(op sommige momenten vind ik glamrock de fijnste muziek ever en vaak voel ik dat als Bowie er iets mee te maken had. Dit is echt een schitterend liedje.)
867. Wiz Khalifa - See You Again [feat. Charlie Puth] 2,9
(de I'll be missing you van de jaren '10 en net zo'n sentimenteel gezeik)
868. Raymond Froggatt - Callow La Vita 6,2
Titel en artiest herkende ik niet en dat is best opmerkelijk voor zo'n flinke hit maar toen ik het hoorde dacht ik hetzelfde als Arrie. Qua stijl voelt dit erg verwant aan tijdgenoten The Cats (zijn stem lijkt wel wat op die van Piet Veerman) en veel pop van Europese continent in die tijd, meer dan dat het Brits klinkt.
869. The Source feat. Candi Staton - You Got The Love (1997) 7,6
870. The Source feat. Candi Staton - You Got The Love (2006) 5,9
Elk tijdperk zijn eigen You Got The Love. Zou eigenlijk een nieuwe moeten zijn. Haar stem doet me eraan denken dat ik eens naar Stanton luisteren moet. 97 en het origineel zijn erg fijn, 2006 haalt dat niveau lang niet.
871. Patricia Paay - Who Let the Heartache in 3,9
Paay zong zo makkelijk en snel alles wat je haar voorschotelde in dat ze jarenlang ook een van de meestgevraagde sessiezangeressen van Nederland was. Ze zong heel wat koortjes, reclamespotjes en soms zelfs stemmen die door anderen op TV werden geplaybackt. Haar eigen hits zitten vol met dit soort spul. Flauwe covers (ze had een hit met Tomorrow uit Annie) en composities zonder veel eigenheid. Je hoort ook zelden nog oude hits van haar op de radio en dat is niet zo gek. Het is vaak (maar niet altijd!) kleurloze mainstreamdrek waar de tand des tijds niet aardig voor is geweest. Maywood, Dolly Dots, Babe en Luv hadden allemaal leukere hits rondom deze tijd dan deze.

starbright boy schreef:

868. Raymond Froggatt - Callow La Vita 6,2
Titel en artiest herkende ik niet en dat is best opmerkelijk voor zo'n flinke hit maar toen ik het hoorde dacht ik hetzelfde als Arrie. Qua stijl voelt dit erg verwant aan tijdgenoten The Cats (zijn stem lijkt wel wat op die van Piet Veerman) en veel pop van Europese continent in die tijd, meer dan dat het Brits klinkt.

Ja, haha, ik wilde ook nog The Cats noemen in mijn commentaartje. Ik luisterde zelfs voor de zekerheid nog naar een paar nummers van hen om te luisteren of mijn associatie klopte, maar haalde toen die vergelijking toch maar weg, omdat Piet net wat dramatischer/kwelender/aanstelliger zingt dan Raymond. Wel grappig dat jij dezelfde vergelijking maakt.

Nadat Je Bent Niet Hip niet tot een voldoende wist te komen, blijft ook de tweede entry van Patricia Paay op een onvoldoende steken: 4,44. Hiermee staat Who Let the Heartache In op plek 804.

Op 16 augustus 2020 kwamen deze Britten voor het eerst langs, toen met hun ballad.

Vandaag gaan we luisteren naar een nummer 1-hit in Nederland. Op 27 november 2020 wist dit nummer ook nog de Greatest Hits 10CC-editie op MusicMeter te winnen. De tekst die ik toen bij het nummer schreef zal ik nu grotendeels hergebruiken

De mannen hadden met Rubber Bullets hun eerste hit-notering in de VS te pakken en dat moest gevierd worden! In een limousine lieten ze zich door de straten van New York rijden en plots riep Lol Creme:

Look, Wall Street! The Wall Street shuffle!

Die uitspraak bleef Eric Stewart bij en een tijdje later zei hij tijdens een band-meeting dat hij dat een fantastisch uitgangspunt voor een nummer vond en dat hij al een melodie in zijn hoofd had. Creme was enthousiast maar zei meteen dat hij niet veel zin had om het nummer te schrijven, hij vond 'het niet goed voelen' om daarover te schrijven. Stewart was teleurgesteld, maar Gouldman sprong hem bij:
Yeah, yeah, okay, yeah, let's try and write it.

De tekst draait om Wall Street en er worden de nodige financiële termen in het nummer gebruikt. Geen van de vier leden van 10cc heeft echter enige kennis op dit gebied en ze pikten willekeurige termen uit waar taalkundig mee gespeeld kon worden.

Het werd het eerste nummer van de band waarbij Eric Stewart als songwriter fungeerde en dit deed zijn zelfvertrouwen veel goed. Het feit dat het een behoorlijk grote hit werd, hielp daar natuurlijk ook bij. Het is ook Stewart die hier de leadvocals voor zijn rekening neemt.

872. 10CC - The Wall Street Shuffle

[1974, #aw14, #hp1]

7.2

10CC was in de jaren '70 één van de meest inventieve bands en dit is ook één van hun beste.

9,5

10cc: 8,3

Van 0' tot 1'54 en van 2'34" tot 2'59" een 7,5
Van 1'54" tot 2'34" en van 2'59" t/m 3'55" een 9

139 seconden een 7,5
96 seconden een 9.

Gemiddelde: 8,1

10CC - The Wall Street Shuffle : 8

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:11 uur

geplaatst: vandaag om 10:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.