MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Jordy's 1976: Musicmeter's eigen Grammy Awards

zoeken in:
Teunnis schreef:
(quote)

Hoe is Fame geen funk?

Edgar18? Kun je dit idd even toelichten?

Johnny Marr schreef:
Edgar18? Kun je dit idd even toelichten?
Fame is een rock song met funk-elementen. De hoofdmoot is wmb gewoon rock. Funky rock, dat wel, en ook gewoon een prima track. Maar om een Jordy te winnen in de soul/funk/r&b cat. moet het voor mij gewoon een 100% soul/funk/r&b song zijn.

Overigens was het een opmerking met een kwinkslag. Maar om nou overal zo'n knipogende smiley achter te plakken vind ik ook wat onnodig. En he, het weergaloos geweldige Child of the Streets had hier natuurlijk fluitend moeten winnen!

https://ewscripps.brightspotcdn.com/dims4/default/d93890a/2147483647/strip/true/crop/640x360+0+60/resize/1280x720!/quality/90/?url=http%3A%2F%2Fsharing.wkbw.com%2Fsharekshb%2Fphoto%2F2016%2F02%2F15%2FYouTube_redcarpet_1455555686702_31934282_ver1.0_640_480.jpg

1976! Ik heb wel nog tijd voor eentje voordat ik me mentaal en fysiek voor ga bereiden op de Jordy's 24, jullie hopelijk ook!

Nominatiedeadline: zondag 13 oktober 23u59
Stemdeadline: zondag 10 november 23u59

Een korte opfrisser van de nominatieronde: stuur mij in PM je nominaties per categorie door (minimum 3 en maximum 10). De vaakst genoemde titels worden geshortlist en maken kans op een Jordy in de finaleronde!

De categorieën zijn:

Albums:

- Album van het jaar
- Beste avant-garde
- Beste blues/country/roots
- Beste electronic/dance
- Beste folk
- Beste jazz
- Beste live
- Beste pop
- Beste rock/metal/punk (worden eind jaren '70 aparte categorieën)
- Beste score
- Beste ska/reggae
- Beste soul/funk/R&B
- Beste wereld
- Beste Nederlandstalig
- Beste anderstalige album (niet-Engelstalig, niet-Nederlandstalig)

Nummers:

- Nummer van het jaar
- Beste avant-garde
- Beste blues/country/roots
- Beste electronic/dance
- Beste folk
- Beste jazz
- Beste live
- Beste pop
- Beste rock/metal/punk (worden eind jaren '70 aparte categorieën)
- Beste score
- Beste ska/reggae
- Beste soul/funk/R&B
- Beste wereld
- Beste Nederlandstalig
- Beste anderstalige nummer (niet-Engelstalig, niet-Nederlandstalig)
- Beste Top 40/Ultratop 50/BRT Top 30-hit (elk liedje die er dit jaar instond, mag meedoen)

Artiesten/overig:

- Artiest van het jaar (wie was opperkoning/opperkoningin/opperband volgens jou?)
- Beste nieuwkomer (voor artiesten en bands die dit jaar hun debuutalbum of -single uitbrachten, wat jij zelf het meest relevant vindt. Bandleden die dit jaar solo gingen, komen niet in aanmerking)
- Mooiste hoes

GOED OM TE WETEN:

De genretags op Musicmeter zijn leidend bij het verzamelen van je nominaties. Ben je het ergens echter helemaal niet mee eens, vind je album x eerder genre y dan genre z of liedje a op een album met genre b eerder passen onder genre c, dan mag je gerust van de genretags op MuMe afwijken. Zo corrigeren we hier onszelf in de gevallen dat de genretags op MuMe volgens genoeg mensen tekort schieten. [/quote]

Het jaar waarop punk voor het eerst echt de kop opsteekt, maar voor een eigen categorie is er nog te weinig uitgebracht. Ik denk dat dat voor 1977 al een ander verhaal zal zijn.

Ook metal is nog steeds erg niche trouwens, maar dat zie ik vanaf 1978 wel goedkomen, de genrelijst van musicmeter er even bijnemend.

Er zijn in 1976 pure disco platen, die niet onder de noemer electronic vallen. Zoals deze. Waar gaan we die plaatsen?

Teunnis schreef:
Er zijn in 1976 pure disco platen, die niet onder de noemer electronic vallen. Zoals deze. Waar gaan we die plaatsen?

Toch bij electronic zou ik zeggen, zoals bij de contemporary Jordy's?

Dit was een voorzetje dat jij de categorieën ging wijzigen naar "Beste electronic/dance".

Teunnis schreef:
Dit was een voorzetje dat jij de categorieën ging wijzigen naar "Beste electronic/dance".

Et voila!

ArthurDZ schreef:
Steamdeadline: zondag 10 november 23u59

Stoom? Omdat het er altijd zo verhit aan toe gaat bij de uitreiking van de Jordy's?

Of is de plaats van handelen deze keer een sauna?

Choconas schreef:
(quote)

Stoom? Omdat het er altijd zo verhit aan toe gaat bij de uitreiking van de Jordy's?

Of is de plaats van handelen deze keer een sauna?

Haha, wat een stoome typo!

Nog een weekje de tijd om jullie 1976-lijstjes in te sturen!

aerobag, AOVV, Choconas, DjFrankie, esteban, Funky Bookie, herman, Johnny Marr, Justus18, Koenr, LucM, Lying Mouth, Poek, Salvadore, SBube, stardust_be, Teunnis, Venceremos, Barney Rubble, zaaf, Scorpion_21 en Koen St en iedereen die verder zin heeft aan te haken!

Komende week dus alleen maar muziek uit 1976 draaien. Iemand nog goede tips? (Naast die van Mssr Rennards die ik nodig eens moet beluisteren. )

Ja ben ook benieuwd! Ik ga zelf sowieso deze nog checken, staat al tijden op mijn tiplijst. Een vroeg werk van de makers van de tamelijk briljante Akira-soundtrack:

https://www.musicmeter.nl/images/covers/90000/90825.jpg

Geinoh Yamashirogumi - Osorezan / Dou No Kenbai

Ik ga het waarschijnlijk niet redden, deze deadline. Is er een kans op 1 dag extra?

Koenr schreef:
Ik ga het waarschijnlijk niet redden, deze deadline. Is er een kans op 1 dag extra?

Nou vooruit, jou kan ik niks weigeren!

In Gentje voor het filmfestival binnenkort?

Oh ja, één dag extra zou wel heel fijn zijn!

Daar sluit ik mij bij aan!

Een maand extra zou ook welkom zijn..
Laatste maanden wat minder tijd, zal dus eerder een summiere inzending zijn van mijnentwege, Arthur. Maar uiteraard zeer benieuwd naar de diverse shortlists!

Geweldige plaat trouwens! Maffe Muziekjapanners

Ik heb ook uitstel nodig. Tot volgende week zondag, wellicht?

Een weekje uitstel zou helemaal ideaal zijn, ja.

Ik kan jullie nog tot woensdagavond 23u59 geven. Daarna wil ik wel echt aan de slag

Hoezee! Dan moet het wel goedkomen!

Hoera voor Arthur!

Nog een late ultieme tip, voor liefhebbers van punk a la Minutemen (en tieten):

MX-80 Sound - Big Hits (1976) - MusicMeter.nl

ArthurDZ schreef:
Ik kan jullie nog tot woensdagavond 23u59 geven.

Geil.

Teunnis schreef:
voor liefhebbers van punk a la Minutemen (en tieten):

Titmeister

Bij deze ook nog mijn traditionele lijst van albums die in meer dan drie genrecategorieën passen:

Hermann Szobel - Szobel: Jazz / Avant-Garde / Rock
MX-80 Sound - Big Hits: Rock / Punk / Avant-Garde
Roy Ayers Ubiquity - Everybody Loves the Sunshine: Funk / Jazz / Soul / Pop
Spin - Spin: Jazz / Rock / Funk
Tom Zé - Estudando o Samba: Folk / Regional / Avant-Garde

Ik wil ook benoemen dat Eagles - Hotel California wat mij betreft volledig onterecht als Country op deze site staat en niet als Pop. Het is dat het slaapverwekkende saaie kutmuziek is en ik het toch niet zou nomineren, maar anders zou ik het zeker wel in de popcategorie stoppen en absoluut niet bij country. Crewmember van dienst was het hier helaas niet mee eens.

En tot slot nog even mijn drie albums die ik zou hebben genomineerd voor de niet-bestaande categorie "klassiek":

Nuova Compagnia di Canto Popolare - La Gatta Cenerentola
Penguin Cafe Orchestra - Music from the Penguin Café
Tibetan Buddhism: The Ritual Orchestra and Chants

Teunnis schreef:
Ik wil ook benoemen dat Eagles - Hotel California wat mij betreft volledig onterecht als Country op deze site staat en niet als Pop. Het is dat het slaapverwekkende saaie kutmuziek is

Kan gevaarlijk zijn, zo'n uitspraak.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:07 uur

geplaatst: vandaag om 06:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.