MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Jordy's 1976: Musicmeter's eigen Grammy Awards

zoeken in:

Dank, dat belooft alvast weer veel luisterplezier! Wel opvallend: in 1965 hadden we nog 64 nummers, goed voor 3 uur en 51 minuten, daarna is het aantal nummers en vooral de luisterduur alleen maar toegenomen. Anno 1968 zitten we al op 107 nummers en 8 uur en 57 minuten! Met de rockdino's uit de jaren zeventig in aantocht, denk ik dat we daar straks nog wel flink overheen gaan.

Choconas schreef:
(quote)

Dank, dat belooft alvast weer veel luisterplezier! Wel opvallend: in 1965 hadden we nog 64 nummers, goed voor 3 uur en 51 minuten, daarna is het aantal nummers en vooral de luisterduur alleen maar toegenomen. Anno 1968 zitten we al op 107 nummers en 8 uur en 57 minuten! Met de rockdino's uit de jaren zeventig in aantocht, denk ik dat we daar straks nog wel flink overheen gaan.

Haha ja dat is me ook opgevallen. In de praktijk hoeven er natuurlijk veel minder nummers dan 107 beluisterd te worden, er zitten wel de nodige doublures in van nummers die in meer dan één categorie genomineerd zijn. Maar zo kan je voor iedere categorie luisteren zonder dat je nummers hoeft te missen.

Nog tijd tot en met zaterdag 18 september om jullie lijstjes in te dienen, lieve deelnemers. Vergeten jullie het niet? Zie het overzichtstopic voor alle genomineerden.

Edgar18
LucM
Johnny Marr
SBube
Poeha
Poek
Salvadore
Barney Rubble
herman
AOVV
aerobag
Koenr
stardust_be
Choconas
Teunnis
Venceremos

+ alle andere users die interesse hebben om mee te doen, uiteraard!

Spotifylijstje: Jordy awards 1968 - alle genomineerde songs - playlist by Arthur De Zutter | Spotify - open.spotify.com

De kwaliteit van mijn ingezonden lijst valt me al bij al toch wat tegen. Is 1968 een minder jaar dan 1967 of heb ik de lat hoger gelegd?

Ik denk dat 1968 in de breedte sowieso wel beter is dan 1967, maar dat zie je niet terug in zo’n stemlijstje.

Niet eens met Teun, maar ik ben dan ook een van die gekken die 1968 een beter jaar vindt dan 1967

Je bent sowieso een gek, ArthurDZ.

AOVV schreef:
Je bent sowieso een gek, ArthurDZ.

Een beetje respect voor de god van het hellevuur graag!

Is elke god niet een beetje gek, Poek?

ArthurDZ schreef:
(quote)

Ray Barretto - A Deeper Shade of Soul
Ray Barretto - Espiritu Libre
Ray Barretto – Soul Drummers

Ter info voor wie meestemt in de categorie wereldnummers: ik heb zojuist op basis van bovenstaand lijstje El Nuevo Barretto vervangen door Espiritu Libre in de Spotify-lijst, ArthurDZ.

Oh bedankt, daar is iets fout gegaan kennelijk!

De (chamber)versie van Canção de Embalar op Spotify is niet de juiste. Dit is de juiste versie:

spotify:track:2eCW4GW2PvXIqkf6BtCTKi
(of op YouTube)

Koenr schreef:
De (chamber)versie van Canção de Embalar op Spotify is niet de juiste. Dit is de juiste versie:

Zeca Afonso - Canção de Embalar - YouTube

Haha ik dacht al, wat een kulnummer tussen al die mooie nominaties Bedankt voor het spotten Koen, mensen die hun stem willen herzien in de categorie beste wereldnummers mogen me altijd pm'en!

Deadline: morgenavond 23u59!

Staat ook op Spotify zie ik nu (aangepast in vorige bericht).

Morgenvoormiddag ga ik stemmen tellen, lieve usual suspects! Dus haast jullie

Zo, nog even de laatste stemmen tellen die in m'n PM-bus zitten, en dan kunnen we losgaan.

Waar zal de finale plaatsvinden deze keer though? Cypress Avenue in Belfast om er een Astrale ceremonie van te maken, of Parijs, want die is ten slotte eindelijk wakker geworden?

Volgende tie-breaks liggen bij opperrechter '68 zaaf, jullie hebben je best weer gedaan

Beste album, avant-garde
Beste album, jazz
Beste album, pop
Beste album, wereld
Nummer van het jaar
Beste nummer, blues/country/roots
Beste nummer, folk
Beste nummer, score
Beste nummer, anderstalig
Artiest van het jaar
Beste hoes

zaaf
Allemachtig, krijg straks nog RSI van het knopen doorhakken

En we kunnen weer los hoor, vanuit, ik heb deze keer kosten nog moeite gespaard, het mooie Parijs, temidden van de studentenrellen van '68. Sfeer verzekerd!

Deze lieve users hebben hun stem laten gelden in deze ronde:

aerobag
AOVV
ArthurDZ
Barney Rubble
Choconas
DjFrankie
Funky Bookie
Johnny Marr
Koenr
LucM
Poek
Salvadore
Shaky
Teunnis
zaaf

En kersvers jurylid Justus18! Welkom Justus!

Albums: avant-garde

Brigitte Fontaine - Brigitte Fontaine Est... Folle
Nico - The Marble Index
The Mothers of Invention - We're Only in It for the Money
The Peter Brötzmann Octet - Machine Gun
The United States of America - The United States of America
The Velvet Underground - White Light / White Heat

Ze doen het alleen voor het geld, niet voor de prijzen, dus Frank Zappa en de zijnen openen de ceremonie door de eerste uitgereikte Jordy van de avond te gebruiken als knuppel om de rellende Fransen te beschermen tegen de politie. Who needs the peace corps? Funky Bookie, LucM en Justus18 juichen. zaaf mag ook bedankt worden, die zorgde ervoor dat de Moeders, en niet Peter Brötzmann, met de prijs ging lopen

Nummers: avant-garde

Nico - Evening of Light 
Nico - No One Is There
Silver Apples - Oscillations
The Mothers Of Invention - Who Needs The Peace Corps
The Velvet Underground - Sister Ray

Niet alleen Parijs anno 1968 ontwaakt, ook het normale leven anno 2021 doet dat. Net even iets minder tijd vandaag dan ik zou willen met andere woorden, dus ik los het even zo op. Album- en liedjesawards door elkaar, een radicaal concept dat past bij de setting.

En bij het winnende avant-garde-nummer natuurlijk! Lou, John en hun maatjes mogen, na de lawinelading Jordy's die ze in 1967 kregen, ook dit jaar een beeldje in ontvangst nemen. Zou Lou zijn moeder bedanken in zijn speech? Nee hoor, hij bedankt alleen zijn zus, Ray genaamd. En natuurlijk ook Funky Bookie, DjFrankie, Teunnis, LucM, Justus18, Johnny Marr en Choconas om op hen te stemmen.

Moeders en zusters die in de prijzen vallen, wat een welopgevoede jongens zijn we toch

Albums: blues, country, roots

Dillard & Clark - The Fantastic Expedition of Dillard & Clark
Dr. John, the Night Tripper - Gris-Gris
Johnny Cash - At Folsom Prison
Magic Sam - West Side Soul
Rolling Stones - Beggars Banquet
Taj Mahal - Taj Mahal
The Band - Music from Big Pink

Shaky, Barney Rubble, Koenr en aerobag vielen als een blok voor deze mystieke medicijnman, kochten van hem honderd middeltjes tegen onder meer kaalheid, impotentie, eksterogen en lastige schoonmoeders, en beloonden hem ook met een Jordy voor beste blues/country/roots-plaat.

Nummers: blues, country, roots

Dillard & Clark - With Care from Someone
Dr. John - Gris-Gris Gumbo Ya Ya
Dr. John - I Walk on Guilded Splinters
Fairport Convention - Meet on the Ledge
Fleetwood Mac - Need Your Love So Bad
Glen Campbell - Wichita Lineman
The Band - Tears of Rage
The Band - The Weight
The Byrds - You Ain't Going Nowhere
Townes Van Zandt - Waitin' Around to Die

En ook in deze uiterst competitieve categorie wist Dr. John zijn voodoomagie in te zetten voor de winst, met dank aan AOVV, Johnny Marr, aerobag en wederom tie-breakmeister zaaf.

Albums: folk

Fabrizio de André - Tutti Morimmo a Stento
Joni Mitchell - Song to a Seagull
Simon & Garfunkel - Bookends
Terry Callier - The New Folk Sound of Terry Callier
The Byrds - Notorious Byrd Brothers
Townes Van Zandt - For the Sake of the Song
Van Morrison - Astral Weeks

Een soevereine winst voor Van The Man, met dank aan Teunnis, LucM, Justus18, AOVV, Koenr, aerobag en ikzelf. Tot op de dag van vandaag zijn wij zeven de enige mensen op aarde tegen wie Van The Man zich niet gedraagt als een pisnijdige sabeltandtijger.

Nummers: folk

Fabrizio de André - Cantico Dei Drogati
Leonard Cohen - Hey, That's No Way to Say Goodbye
Simon & Garfunkel - A Hazy Shade of Winter
Simon & Garfunkel - Mrs. Robinson
Terry Callier - I'm a Drifter
Townes Van Zandt - Waitin' Around to Die
Van Morrison - Astral Weeks
Van Morrison - Madame George

Het was een driedubbele tie-break tussen de twee Astral Week-songs, en Leonard Cohen, die zaafbesliste in het voordeel van die laatste. Als er één iemand is aan wie Van na al die jaren nog steeds een grondige hekel heeft, dan is het dus zaafmans wel. Maar ook op Poek en (contradictorisch) Justus18, de andere Leonard-stemmers hier aanwezig. Zaaf heeft er een geduchte aartsvijand bij, hopelijk komt snel de epische Marvel-verfilming.

Oeh, Leonard wint beste folknummer. Anticlimax wel. Echt een 1967-nummer ook. Had liever Madame George zien winnen. Ik heb ook een hekel aan zaaf.

Nou ben ik veel meer vanfan dan leofan, maar Van heeft veel beter gemaakt, Leo niet echt.

Poek schreef:
maar Van heeft veel beter gemaakt

Wat voor onzin spuug jij hier man, je praat gewoon pure poep joh. Tuurlijk heeft hij niks beters gemaakt dan Astral Weeks. Niemand trouwens.

Albums: jazz

Lee Morgan - The Gigolo
Miles Davis - Filles De Kilimanjaro
Miles Davis - Miles in the Sky
Ray Barretto - Acid
Sonny Criss - Sonny's Dream
The Jazz Composer's Orchestra - The Jazz Composer's Orchestra

zaaf heeft zijn tie-break-invloed (of waren het zijn contacten met de onderwereld, zie vorige Jordy-awards) aangewend om Miles de overwinning te gunnen ten koste van de Jazz Composer's Orchestra met de hulp van LucM en Choconas. Eindelijk een award voor Miles Davis dus, dat was in deze reeks nog niet voorgekomen. Maar deze eerste winst smaakt naar meer, dus ongetwijfeld zal de beste man ook volgend jaar en het jaar nadien zijn best doen om Jordy certified meesterwerken te maken

Nummers: jazz

Miles Davis - Frelon Brun (Brown Hornet)
Miles Davis - Mademoiselle Mabry (Miss Mabry)
Miles Davis - Nefertiti
Miles Davis - Stuff
The Jazz Composer Orchestra - Communications#11 Part 1 

Geen clean sweep voor Miles wel, daar staken zaaf (dan werkt ie eens mee, dan eens tegen), Teunnis en Koenr een stokje voor. Wellicht deden er ook net iets te veel Davis-nummers mee voor de prijzen. Of wellicht houdt bovengenoemd drietal er gewoon van om hun trommelvliezen in hun oren te voelen klapperen op die ekte freejazz-freakishness.

Johnny Marr schreef:
(quote)

Wat voor onzin spuug jij hier man, je praat gewoon pure poep joh. Tuurlijk heeft hij niks beters gemaakt dan Astral Weeks. Niemand trouwens.

Los van dat Moondance een stuk beter is, staan er op Astral Weeks ook betere nummers dan de twee genomineerde.

Johnny Marr schreef:
(quote)

Met zo'n houding kan je wel als feature op een nieuw Van Album.

aerobag schreef:
(quote)

Met zo'n houding kan je wel als feature op een nieuw Van Album.

Kusjes, we good tho?

Johnny Marr schreef:
(quote)

Kusjes, we good tho?

Ik had op Astral Weeks gestemd, als we de krachten nou gebundeld hadden.

We hella good though.

Leonard heeft juist veel betere nummers gemaakt, vorig jaar was zijn overwinning een stuk meer op z'n plek.

Was al bang voor de split, ik twijfelde zelf ook tussen het titelnummer een Madam George. Beiden buitencategorie.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:51 uur

geplaatst: vandaag om 23:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.