MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Jordy's 1976: Musicmeter's eigen Grammy Awards

zoeken in:
Geen Tim Buckley bij album van het jaar? Jullie zijn zot.

zaaf
we hadden het over de snor hoor

Koenr schreef:

Aan mijn Blue Afternoon-stem heeft het niet gelegen.

Koenr schreef:

Ik had Happy Sad genomineerd. Heb wel een vermoeden waaraan het ontlopen van de eindronde kan liggen..

Ja, ik vertrouw het niet helemaal.

Koenr schreef:
Ja, ik vertrouw het niet helemaal.

Het was nipt hoor in de album van het jaar-categorie: Happy Sad had vier stemmen, om genomineerd te worden had je er deze editie vijf nodig.

Zeer opvallend trouwens dat Gimme Shelter geen nominatie voor nummer van het jaar in de wacht heeft weten te slepen!

ArthurDZ schreef:

Zeer opvallend trouwens dat Gimme Shelter geen nominatie voor nummer van het jaar in de wacht heeft weten te slepen!

Idd, zeer vervelend en vreemd. Ik ben niet toegekomen aan nummers nomineren, enkel albums.

Moet die deadline maar niet zo verdomd kort zijn.

ArthurDZ schreef:
Johnny Marr schreef:
Idd, zeer vervelend en vreemd. Ik ben niet toegekomen aan nummers nomineren, enkel albums.

Bizar inderdaad dat Gimme Shelter die nominatie voor nummer van het jaar niet te pakken heeft! Toegegeven, ik kwam ook niet meer aan het nomineren van nummers toe, dus ik ben er zelf mede debet aan, maar had toch wel verwacht dat ik dit aan jullie kon overlaten. Kouwe kermis dit!

King Kong VI en deze van Wannes Van De Velde kon ik niet vinden op Spoti, gelukkig is er YouTube!

De andere nummers staan in deze playlist:

Jordy Awards 1969 - alle genomineerde songs - playlist by Arthur De Zutter | Spotify - open.spotify.com

King Kong IV (The Gardner Variations) spotify:track:0r0MVUgB2rdmLzjfbMNx5z
King Kong VI (Live on a Flat Bed Diesel in the Middle of a Race Track at a Miami Pop Festival ...The Underwood Ramifications) spotify:track:2C9Tz9mhtkox5ErPlnsefm

Teunnis schreef:
King Kong IV (The Gardner Variations) spotify:track:0r0MVUgB2rdmLzjfbMNx5z
King Kong VI (Live on a Flat Bed Diesel in the Middle of a Race Track at a Miami Pop Festival ...The Underwood Ramifications) spotify:track:2C9Tz9mhtkox5ErPlnsefm

Wel wel wel! Dank, staat er bij deze bij.

Wat een gestoord goed jaar was 1969 trouwens, net klaar met het luisteren van alle song van het jaar-nominees, verdienen vrijwel allemaal mijn stem

ArthurDZ schreef:
Wat een gestoord goed jaar was 1969 trouwens

Jazeker, het stemmen wordt weer moeilijk! Heb je trouwens een reserve-dwangbuis voor Teunnis klaarliggen? Als Zappa een paar awards misloopt, zou die wel eens handig kunnen wezen..

AOVV schreef:
(quote)

Jazeker, het stemmen wordt weer moeilijk! Heb je trouwens een reserve-dwangbuis voor Teunnis klaarliggen? Als Zappa een paar awards misloopt, zou die wel eens handig kunnen wezen..

Heb er voor de zekerheid drie klaarliggen, daarnaast wordt er op dit eigenste moment een interventie-eenheid getraind voor het geval het helemaal misgaat.

De deadline komt dichterbij, nog tot en met volgende week zaterdag tijd om te stemmen! #savethedate

En dit hadden jullie ook nog van mij te goed, het overzicht van de meest genomineerden. Deze editie hebben naast Frank Zappa ook The Beatles en Led Zeppelin het meeste te winnen (en verliezen, ga je het aankunnen Teun?)

Steamdeadline is zaterdag 6 november om 23u59!

8

Frank Zappa/The Mothers Of Invention
Led Zeppelin
The Beatles

5

Gal Costa
Miles Davis
Nick Drake
Townes Van Zandt

4

Caetano Veloso
Isaac Hayes
Johnny Cash
Roberta Flack
The Rolling Stones

3

Captain Beefheart & His Magic Band
Fairport Convention
It's a Beautiful Day
Jane Birkin & Serge Gainsbourg
Joni Mitchell
King Crimson
Marlena Shaw
Pharoah Sanders
Scott Walker
The Stooges
The Velvet Underground
Tim Buckley

2

Boudewijn de Groot
Crosby Stills & Nash
David Bowie
Dusty Springfield
Elvis Presley
Ennio Morricone
Fleetwood Mac
Grateful Dead
Herman Van Veen
Horace Tapscot Quintet
Jimmy Cliff
John Barry
Lenny Kuhr
Leonard Cohen
MC5
Neil Young & Crazy Horse
Os Mutantes
Shocking Blue
Simon & Garfunkel
Sly & The Family Stone
Sonny Sharrock
The Allman Brothers Band
The Band
The Kinks
Toots & The Maytals

1

Adèle Bloemendaal & Leen Jongewaard & Piet Römer
Archie Shepp
Bob Dylan
Burning Spear
Burt Bacharach
Can
Candi Staton
Catherine Ribeiro + 2 Bis
Chicago Transit Authority
Creedence Clearwater Revival
Elly Nieman & Rikkert Zuiderveld
George Baker Selection
Het Radi-Ensemble
Howlin' Wolf
Janis Joplin
Joe Dassin
Jorge Ben
Louis Armstrong
Mike Bloomfield and Al Kooper
Milton Nascimento
Moondog
Muddy Waters
Nina Simone
Pat Kelly
Peter Sarstedt
Syl Johnson
The Harry J All Stars
The Jackson 5
The Upsetters
The Who
Wannes van de Velde

Deadline wordt (weer eens) te nipt, vrees ik.

Ik zie nu dat in de Spotify-playlist Dog Breath, In the Year Of the Plague is opgenomen. Dog Breath is een andere versie. Die staat volgens mij niet op Spotify. De albumversie zullen sommigen beter vinden, maar zo staat het nummer niet in de keuzelijst.

ArthurDZ schreef:
Wel wel wel! Dank, staat er bij deze bij.

Wat een gestoord goed jaar was 1969 trouwens.

Nu staat alleen King Kong IV erbij. King Kong VI is in mijn optiek sterker.
1966, 1968 en 1969 zijn volgens mij de 3 sterkste jaren aller tijden.

Justus18 schreef:
Ik zie nu dat in de Spotify-playlist Dog Breath, In the Year Of the Plague is opgenomen. Dog Breath is een andere versie. Die staat volgens mij niet op Spotify. De albumversie zullen sommigen beter vinden, maar zo staat het nummer niet in de keuzelijst.

Ik heb het vermoeden dat de meesten wel Dog Breath, In the Year of the Plague hebben genomineerd en dat het dus eerder fout staat in de keuzelijst. Ik wist trouwens helemaal niet dat de single een andere versie is. Voorlopig geniet de albumversie wel mijn voorkeur.

Teunnis schreef:
Ik heb het vermoeden dat de meesten wel Dog Breath, In the Year of the Plague hebben genomineerd ...

..., maar ik niet. Ik heb bewust voor de single gekozen, omdat dat meer een eenheid is.

De tie-breaks zijn richting opperrechter Justus18 gestuurd. Van zodra die met zijn bijl alle knopen heeft doorgehakt, gaan we los.

Zo weinig tie-breaks waren er in de nominatieronde, zo veel zijn er in de finale, tien maar liefst!

Albums: blues, country, roots
Albums: rock
Albums: soul, funk, R&B
Albums: wereld

Nummers: avant-garde
Nummers: blues, country, roots
Nummers: jazz
Nummers: pop
Nummers: Nederlandstalig
Nummers: anderstalig

Spannend!

De knopen zijn doorgehakt.

Top, heel erg bedankt! Dan kunnen we dadelijk van start gaan. Eerst nog even een bedankje aan onze 16-koppige jury, bestaande uit:

AOVV, Barney Rubble, Choconas, DjFrankie, esteban, Funky Bookie, Johnny Marr, Justus18, Koenr, LucM, Poek, Shaky, stardust_be, Venceremos, zaaf en mezelf.

Ja, dat lezen jullie goed: Teunnisontbrak op het appel, die is helaas vergeten stemmen vernam ik zonet. *klikt alvast een dwangbuis open*.

Albums: avant-garde

Captain Beefheart & His Magic Band - Trout Mask Replica
Moondog - Moondog
Sonny Sharrock - Black Woman
The Mothers of Invention - Uncle Meat

Nummers: avant- garde

Captain Beefheart & His Magic Band - Ella Guru
Captain Beefheart and His Magic Band - Dachau Blues
The Mothers Of Invention - Dog Breath
The Mothers Of Invention - King Kong VI
The Mothers of Invention - Nine Types of Industrial Pollution

Nou, Teun hoeft nu ook weer niet meteen in een dwangbuis, want het is in één klap 2/2 voor de Snor! Op Dog Breath stemden ikzelf, Poek en Johnny Marr, met een beetje hulp van opperrechter Justus18 was dat dat, zoals ze zeggen (Nine Types of Industrial Pollution eindigde ook op 3 stemmen trouwens). Bij albums was de winst soevereiner, naast Justus stemden toen ook Funky Bookie, zaaf en Barney Rubble op Ome Vlees.

Albums: blues, country, roots

Janis Joplin - I Got dem Ol' Kozmic Blues Again Mama!
Johnny Cash - At San Quentin
Led Zeppelin - Led Zeppelin
Muddy Waters - Fathers and Sons
Rolling Stones - Let It Bleed
The Allman Brothers Band - The Allman Brothers Band
The Band - The Band
Townes Van Zandt - Our Mother the Mountain
Townes Van Zandt - Townes Van Zandt

Nummers: blues, country, roots

Bob Dylan - Lay Lady Lay
Fleetwood Mac- Albatross
Johnny Cash - At San Quentin
Led Zeppelin - I Can't Quit You Baby
Led Zeppelin - You Shook Me
The Band - The Night They Drove Old Dixie Down
Townes Van Zandt - Kathleen
Townes van Zandt - Our Mother the Mountain
Townes Van Zandt - Waiting Around to Die

Ook twee categorieën waar Justus orde op zaken heeft moeten stellen. Mede dankzij zijn hulp is Janis Joplin erin geslaagd kanonnen als de Stones en Led Zep, voor zich te houden, waardoor ze nu haar eerste Jordy in ontvangst mag nemen. Terwijl ik haar het beeldje overhandig, maak ik van de gelegenheid gebruik om me te verontschuldigen voor ons collectief negeren van Piece Of My Heart bij de Jordy's 1968. Ze aanvaart onze excuses terwijl ze haar grootste fans Shaky, Justus18 en Venceremos kushandjes toewerpt. Even later zal een verlegen Leonard Cohen op me afstappen, of ik hem niet wil voorstellen aan Janis later vanavond. Ik zeg ja tuurlijk, geen probleem, zolang je er ergens in de komende paar jaar maar een mooi liedje over schrijft. Leonard geeft zijn erewoord.

Beste bluesnummer wordt gewonnen door Townes Van Zandt, die meteen als uitzondering kan gelden op de regel 'hoe meer genomineerde werken in dezelfde categorie, hoe lager je slaagkansen', want ook Waitin' Around To Die had hier kunnen winnen als Justus anders had beslist. Hebben gestemd op de OG blonde van K3: Justus18, LucM, Johnny Marr, Koenr.

Albums: folk

Crosby Stills & Nash - Crosby, Stills & Nash
Fairport Convention - Liege & Lief
Fairport Convention - Unhalfbricking
Joni Mitchell - Clouds
Leonard Cohen - Songs From A Room
Nick Drake - Five Leaves Left
Tim Buckley - Blue Afternoon
Tim Buckley - Happy Sad
Townes Van Zandt - Our Mother the Mountain
Townes Van Zandt - Townes Van Zandt

Nummers: folk

Crosby Stills & Nash - Suite: Judy Blue Eyes
Fairport Convention - Matty Groves
Joni Mitchell - Both Sides, Now
Leonard Cohen - Bird On A Wire
Nick Drake - River Man
Tim Buckley - Gypsy Woman
Townes Van Zandt - Waiting Around to Die

Een jaar vol topreleases op folkvlak, maar toch gaat nobele onbekende nieuweling Nick Drake in beide categorieën met de prijzen aan de haal. Waren we er in die tijd maar geweest voor hem, Nick worstelde heel erg met zijn gebrek aan erkenning en succes, wat volgens sommigen mede geleid zou hebben tot zijn vroege dood, vijf blaadjes in de toekomst.

We hebben toch ons best gedaan, niet zaaf, AOVV, stardust_be, Choconas en mezelf (albums) en zaaf, LucM, AOVV, Venceremos en Choconas (nummers)?

Mijn stem zou zijn gegaan naar Uncle Meat en Nine Types of Industrial Pollution, maar Dog Breath is haast net zo'n mooie winnaar.

En ik zou tweemaal stemmen op Townes in de categorie blues, country en roots. Met Janis Joplin als albumwinnares heb ik ook vrede. Al vroeg ik me tijdens het luisteren wel af of dit helemaal de juiste categorie is voor Joplin. Dat er blues in de titel staat, maakt het nog niet meteen blues.

In de categorie folk zou ik stemmen op Unhalfbricking en Gypsy Woman, maar ik denk dat Nick Drake (ook met mijn stem) onverslaanbaar was. En ook daar kan ik heel goed mee leven.

Albums: jazz

Frank Zappa - Hot Rats
Horace Tapscot Quintet - The Giant Is Awakened
Miles Davis - In A Silent Way
Nina Simone - And Piano!
Pharoah Sanders - Karma
Sonny Sharrock - Black Woman

Nummers: jazz

Archie Shepp - Blasé
Chicago Transit Authority - Beginnings
Frank Zappa - Peaches En Regalia
Frank Zappa - The Gumbo Variations
Frank Zappa - Willie the Pimp
Horace Tapscott Quintet - The Giant Is Awakened
Miles Davis - Shhh / Peaceful
The Mothers of Invention - King Kong IV

Het heeft even geduurd, maar daar is toch de eerste vuile blik van Frank Zappa richting Teunnis van deze avond. Een tweede dubbele full sweep voor Ome Frank zat er niet in, daarvoor was Miles nog net iets te populair bij ons stemcomité. Op mister Davis stemden esteban, LucM, Venceremos, Koenr en Choconas.

Maar de Snor moet ook niet te veel zeuren, want beste jazzsong wint ie wel gewoon. Maar het was super nipt, ook Horace en, opnieuw, Miles eindigden namelijk op drie stemmen. Gelukkig was daar rechter Justus. Funky Bookie, DjFrankie en LucM kunnen opgelucht ademhalen. Zij mogen straks in de limo van Frank mee naar de afterparty. Teun probeert ook nog in de wagen te klimmen, maar Frank slaat de deur voor zijn neus dicht. Teun valt in de goot, waar hij heel de avond blijft liggen. Het is eens iets anders dan met een dwangbuis om in het afkoelkamertje, toch Teun?

Albums: live

Grateful Dead - Live / Dead
Johnny Cash - At San Quentin
MC5 - Kick Out the Jams
Mike Bloomfield and Al Kooper - The Live Adventures of Mike Bloomfield and Al Kooper

Nummers: live

Grateful Dead - Dark Star
Johnny Cash - A Boy Named Sue
Johnny Cash – San Quentin
MC5 – Kick Out The Jams

Hier had ik toch een dubbele overwinning voor Johnny Cash verwacht, maar niks is minder waar! In de album-categorie was hij erg dominant, met negen stemmers in zijn achterban (Funky Bookie, zaaf, LucM, AOVV, Johnny Marr, Venceremos, Barney Rubble, stardust_be en uw nederige spelleider).

Een heel ander verhaal was het in de nummers-categorie. A Boy Named Sue deed het zeker goed, maar ook Kick Out The Jams was een geduchte concurrent. Beiden moeten echter genoegen nemen met een dubbele tweede plek, want niemand minder dan America's Sweethearts de Grateful Dead mogen de Jordy mee naar huis nemen. Daar mogen ze Justus18, AOVV, Barney Rubble en Koenr dankbaar voor zijn!

Gast
geplaatst: vandaag om 13:19 uur

geplaatst: vandaag om 13:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.