Muziek / Muziekgames / De Jordy's 1976: Musicmeter's eigen Grammy Awards
zoeken in:
0
geplaatst: 7 november 2021, 14:59 uur
Jazz: ook erg tevreden, ondanks het mislopen van de albumtitel voor De Snor. In a Silent Way is ook een magistraal album en ik had er niks aan kunnen veranderen. Ook bij de songcategorie wint mijn #2, mijn stem zou gaan naar The Gumbo Variations, maar met Willie the Pimp als winnaar ben ik ook in mijn nopjes.
Live: Ach ja, geen echte favorieten en anti-favorieten hier, dus ik vind de uitslag sowieso prima. Ik had vermoedelijk gestemd op Mike Bloomfield and Al Kooper en A Boy Namd Sue.
Live: Ach ja, geen echte favorieten en anti-favorieten hier, dus ik vind de uitslag sowieso prima. Ik had vermoedelijk gestemd op Mike Bloomfield and Al Kooper en A Boy Namd Sue.
0
geplaatst: 7 november 2021, 15:30 uur
Ik heb niet gestemd op de categorie beste livealbum, wel op het nummer San Quentin.
0
geplaatst: 7 november 2021, 15:54 uur
Ik ook, wat betekent dat er 12 stemmen waren in deze categorie.
0
geplaatst: 7 november 2021, 18:14 uur
Oh, goed dat jullie het aangeven, dan had ik dat verkeerd genoteerd. Dark Star blijft wel de winnaar, maar nu was het nog nipter!
4
geplaatst: 7 november 2021, 18:24 uur
Albums: pop
Dusty Springfield - Dusty In Memphis
Gal Costa - Gal Costa (Nao Identificado)
Joni Mitchell - Clouds
Scott Engel - Scott 4
The Beatles - Abbey Road
The Kinks - Arthur (Or the Decline and Fall of the British Empire)
The Velvet Underground - The Velvet Underground
Nummers: pop
David Bowie - Space Oddity
Elvis Presley – Suspicious Minds
It's a Beautiful Day - White Bird
Peter Sarstedt - Where Do You Go To (My Lovely)
Scott Walker - The Old Man's Back Again
Shocking Blue - Venus
Simon & Garfunkel - The Boxer
The Beatles - Something
The Beatles – Here Comes the Sun
The Kinks - Shangri-La
En opnieuw halen The Beatles hun slag thuis in de popalbums-categorie. En opnieuw met grote overmacht, maar liefst negen stemmers schaarden zich achter de fab four (als ik het deze keer wel goed bijgehouden heb, tenminste
): Shaky, Funky Bookie, zaaf, DjFrankie, Justus18, LucM, AOVV, Barney Rubble en stardust_be. Opvallend is ook dat de Kevers buiten de popalbum-categorie het meestal vrij moeilijk hebben in dit spelletje. Nu is Abbey Road dacht ik wel hun populairste plaat hier op de site, dus wie weet deze keer?Bij popnummers was het spannend, en moest Justus beslissen tussen David Bowie en Simon & Garfunkel. Onze opperrechter van dienst koos uiteindelijk voor opkomend singer-songwriter David Bowie ipv gevestigde namen Simon & Garfunkel. Mooi duwtje in de rug voor deze jonge snaak, benieuwd of we hem komende jaren nog meer terug gaan zien bij de Jordy's!

Team David: Funky Bookie, zaaf, esteban, Barney Rubble
1
geplaatst: 7 november 2021, 18:31 uur
Albums: rock
Frank Zappa - Hot Rats
King Crimson - In The Court Of The Crimson King
Led Zeppelin - Led Zeppelin
Led Zeppelin - Led Zeppelin II
Neil Young - Everybody Knows This Is Nowhere
Rolling Stones - Let It Bleed
The Beatles - Abbey Road
The Velvet Underground - The Velvet Underground
The Who - Tommy
Nummers: rock
King Crimson - 21st Century Schizoid Man
King Crimson - The Court Of The Crimson King
Led Zeppelin - Dazed And Confused
Led Zeppelin - Whole Lotta Love
Neil Young & Crazy Horse - Down By The River
Neil Young & Crazy Horse - Cowgirl In the Sand
Rolling Stones – Gimme Shelter
The Beatles - I Want You (She's So Heavy)
The Stooges - I Wanna Be Your Dog
The Stooges - No Fun
En ja hoor, een tweede albumaward voor The Beatles, ik dacht voor het eerst in dit spelletje! Hier was het allemaal wel net wat nipter, bedankt/vervloek Justus18 maar dat de winst naar John, Paul, George en Ringo is gegaan, en niet naar King Crimson. Shaky, AOVV en Johnny Marr bleven het bandje uit Liverpool ook in de rock-categorie trouw en dat was deze keer voldoende.
Beste rocknummer gaat wederom naar de Stones, deze keer met Gimme Shelter. De juiste winnaar toch,
LucM, Johnny Marr en Choconas (ook ik stemde voor deze topper)?
1
geplaatst: 7 november 2021, 18:35 uur
Albums: score
Burt Bacharach - Butch Cassidy and the Sundance Kid
Ennio Morricone - C'era Una Volta Il West
John Barry - On Her Majesty's Secret Service
Nummers: score
Ennio Morricone - C'era Una Volta Il West
Ennio Morricone - L'uomo Dell'armonica
John Barry - On Her Majesty's Secret Service
Louis Armstrong - We Have All The Time In The World
Hier kunnen we kort zijn: Ennio was genomineerd, dus Ennio wint. Denk ondertussen wel één van onze meest gelauwerde artiesten hier, en waarom ook niet (hoewel ikzelf deze keer wel heel graag die prachtsong van Louis had zien winnen).
Team Ennio albums: Shaky, zaaf, DjFrankie, esteban, Justus18, Barney Rubble, stardust_be, Koenr
Team Ennio nummers: zaaf, DjFrankie, Justus18, Barney Rubble, Koenr
3
geplaatst: 7 november 2021, 18:47 uur
Albums: ska, reggae
Jimmy Cliff - Jimmy Cliff
Pat Kelly - Pat Kelly Sings
Toots & The Maytals – Sweet and Dandy
Nummers: ska, reggae
Burning Spear - Door Peeper
Jimmy Cliff - Vietnam
The Harry J All Stars - Liquidator
The Upsetters - Return of Django
Toots & The Maytals - Monkey Man
Voor Toots en zijn Maytals is alles sweet and dandy vanavond, want zij winnen beide ska/reggae-categorieën. Alle stemmers in de album-categorie kozen voor hun plaat, dwz zaaf, Justus18, Koenr en Choconas. Bij de nummers was het wat spannender (en wat drukker) maar Toots bleef de concurrentie toch nipt voor met behulp van DjFrankie, LucM, AOVV en Choconas.
De overwinningsjoints gaan vlotjes rond bij deze heren, achteraf springen ze ook nog allemaal in het busje van Toots op weg naar nieuwe oorden/afterparty's. Teunnis doet een poging om zich bij hen aan te sluiten, maar wordt door zijn verwilderde gootganger-uiterlijk aangezien voor een ketamineverslaafde en mag niet mee. Helaas voor hem is er nog geen punk-categorie waar hij beter tussen past. Nog een jaar of zeven geduld, Teun!
0
geplaatst: 7 november 2021, 18:52 uur
Albums: soul, funk, R&B
Candi Staton - I'm Just a Prisoner
Dusty Springfield - Dusty in Memphis
Isaac Hayes - Hot Buttered Soul
Marlena Shaw - The Spice of Life
Roberta Flack - First Take
Sly & The Family Stone - Stand!
Hier ging het tussen Sly en zijn familie enerzijds, en Marlena Shaw anderzijds. Justus18 koos voor Sly, en dat vinden hij, Funky Bookie en ik wel best.
Nummers: soul, funk, R&B
Isaac Hayes - Hyperbolicsyllabicsesquedalymistic
Isaac Hayes - Walk On By
Marlena Shaw - California Soul
Marlena Shaw - Woman Of The Ghetto
Roberta Flack - Compared to What
Roberta Flack - The First Time Ever I Saw Your Face
Sly & The Family Stone - Stand!
Sly & The Family Stone - Thank You (Falettinme Be Mice Elf Agin)
Syl Johnson - Is It Because I'm Black
The Jackson 5 - I Want You Back
Isaac Hayes haalt het dan weer wel bij de soulnummers, met dank aan zaaf, DjFrankie, Poek (stem jij soms ook om nummers die langer duren dan vier minuten
) en stardust_be.
3
geplaatst: 7 november 2021, 18:55 uur
Albums: wereld
Caetano Veloso - Caetano Veloso
Gal Costa - Gal Costa (Cinema Olympia)
Jorge Ben - Jorge Ben
Milton Nascimento - Milton Nascimento
Mutantes - Mutantes
Gal for the win! En dat met slechts twee stemmen, het kleinst mogelijke aantal. AOVV en Koenr, deze is voor jullie! Caetano haalde ook twee stemmen, maar onze opperrechter besliste anders.
Nummers: wereld
Caetano Veloso - Alfômega
Caetano Veloso - Irene
Gal Costa - Divino Maravilhoso
Gal Costa - Tuareg
Dubbele winst zelfs voor ons Galleke! Hier met hulp van Justus18, Koenr (voorzitter van haar fanclub hier op de site?) en Choconas.
0
geplaatst: 7 november 2021, 18:59 uur
Jaaa Gal 
Had natuurlijk ook gewoon beste pop-album van het jaar moeten winnen

Had natuurlijk ook gewoon beste pop-album van het jaar moeten winnen
2
geplaatst: 7 november 2021, 19:02 uur
Wacht dan maar af tot je deze uitslagen te zien krijgt, Koen!
Boudewijn de Groot - Nacht en Ontij
Elly Nieman & Rikkert Zuiderveld - Een Ander Land
Herman van Veen - Herman van Veen II
Adèle Bloemendaal & Leen Jongewaard & Piet Römer - We Zijn Toch Op De Wereld Om Mekaar Te Helpen, Niewaar?
Boudewijn de Groot - Aeneas Nu
Herman van Veen - Suzanne
Het Radi-Ensemble - Huil maar niet kleine Eva
Lenny Kuhr - De Troubadour
Wannes van de Velde - 't Is Vlaams 't Trekt op Geen Kloten
Boudewijn De Groot was altijd al een beetje de Ennio Morricone van de Nederlandstalige-award hier, maar dat wordt in 1969 (deels) gebroken, en wel in de nummers-categorie door niemand minder dan dark horse Wannes van de Velde. Na Jacques Brel de tweede Belg met een Jordy in zijn bezit, en de eerste uit Vlaanderen. Jullie zien hoe een welgeplaatste tip hier tot mooie successen kan leiden (en dat Justus18 de tie-break tussen Aeneas Nu en 't Is Vlaams in het voordeel van die laatste besliste, heeft uiteraard ook geholpen). Op Wannes stemden AOVV, Koenr en ikzelf.
Bleven Boudewijn trouw: DjFrankie, Barney Rubble, Choconas.
Mag ik trouwens opmerken dat ik We Zijn Toch Op De Wereld Om Mekaar Te Helpen, Niewaar? het allerslechtste nummer vond dat hier tot nog toe genomineerd is? Ja, dat mag ik. Sorry
Albums: Nederlandstalig
Boudewijn de Groot - Nacht en Ontij
Elly Nieman & Rikkert Zuiderveld - Een Ander Land
Herman van Veen - Herman van Veen II
Nummers: Nederlandstalig
Adèle Bloemendaal & Leen Jongewaard & Piet Römer - We Zijn Toch Op De Wereld Om Mekaar Te Helpen, Niewaar?
Boudewijn de Groot - Aeneas Nu
Herman van Veen - Suzanne
Het Radi-Ensemble - Huil maar niet kleine Eva
Lenny Kuhr - De Troubadour
Wannes van de Velde - 't Is Vlaams 't Trekt op Geen Kloten
Boudewijn De Groot was altijd al een beetje de Ennio Morricone van de Nederlandstalige-award hier, maar dat wordt in 1969 (deels) gebroken, en wel in de nummers-categorie door niemand minder dan dark horse Wannes van de Velde. Na Jacques Brel de tweede Belg met een Jordy in zijn bezit, en de eerste uit Vlaanderen. Jullie zien hoe een welgeplaatste tip hier tot mooie successen kan leiden (en dat Justus18 de tie-break tussen Aeneas Nu en 't Is Vlaams in het voordeel van die laatste besliste, heeft uiteraard ook geholpen). Op Wannes stemden AOVV, Koenr en ikzelf.
Bleven Boudewijn trouw: DjFrankie, Barney Rubble, Choconas.
Mag ik trouwens opmerken dat ik We Zijn Toch Op De Wereld Om Mekaar Te Helpen, Niewaar? het allerslechtste nummer vond dat hier tot nog toe genomineerd is? Ja, dat mag ik. Sorry

1
geplaatst: 7 november 2021, 19:04 uur
ArthurDZ schreef:
Dat mag je zeker, wat een wanstaltige draak. Helemaal met je eens!
4
geplaatst: 7 november 2021, 19:07 uur
Albums: anderstalig
Caetano Veloso - Caetano Veloso
Catherine Ribeiro + 2 Bis - Catherine Ribeiro + 2 Bis
Gal Costa - Gal Costa (Cinema Olympia)
Jane Birkin & Serge Gainsbourg - Jane Birkin et Serge Gainsbourg
En ook hier mag Koenr content zijn, Gal slaat wederom haar slag. Ook hier waren twee stemmen genoeg, Koen mag dus AOVV eens goed trakteren in de Jordy-bar zo meteen!
Nummers: anderstalig
Caetano Veloso - Alfômega
Caetano Veloso - Irene
Gal Costa - Divino Maravilhoso
Gal Costa - Tuareg
Jane Birkin & Serge Gainsbourg - Je T'aime... Moi Non Plus
Joe Dassin - Les Champs-Elysées
Os Mutantes - Caminhante Noturno
Ook hier lag Gal op koers, maar een three way tie met Serge en Jane en Joe Dassin werd in het voordeel van die laatste beslist door Justus18. Samen met Shaky en esteban is hij verantwoordelijk voor de winst van Joe. Frankrijk blijft het goed doen in de anderstalige categorie. Zal dit ooit veranderen?
Nou, ik vind het anders op geen kloten trekken!

1
zaaf
geplaatst: 7 november 2021, 19:11 uur
Adele kon trouwens breiend in bad het hele album van Gal Costa coveren. Niks naars over Adele!
1
geplaatst: 7 november 2021, 19:11 uur
Nummers: hitparade
David Bowie - Space Oddity
Elvis Presley – Suspicious Minds
Fleetwood Mac - Albatross
George Baker Selection - Little Green Bag
Jane Birkin & Serge Gainsbourg - Je T'aime... Moi Non Plus
Shocking Blue - Venus
Simon & Garfunkel - The Boxer
David Bowie krijgt er ook nog een tweede beeldje bij vanavond! Met behulp van maar liefst zeven stemmers wint hij deze ronde op zijn sloffen: Funky Bookie, esteban, LucM, Johnny Marr, Venceremos, Barney Rubble en uw trouwe spelleider zelve. Ja, we zouden hier wel eens te maken kunnen hebben met een uniek nieuw talent, wat jullie?
0
geplaatst: 7 november 2021, 19:16 uur
Wat een hoop Bowie-adepten al reeds! Daar zijn we voorlopig niet van af, vermoed ik.
0
geplaatst: 7 november 2021, 19:19 uur
Overig: beste nieuwkomer
King Crimson
Led Zeppelin
Nick Drake
Roberta Flack
The Allman Brothers Band
The Stooges
Dit was een epische tweestrijd tussen Led Zeppelin en Nick Drake, die uiteindelijk gewonnen werd door de zeppelintjes. Dit met dank aan Shaky, Funky Bookie, zaaf, Justus18, Venceremos en Choconas.
Overig: mooiste hoes
Captain Beefheart and His Magic Band - Trout Mask Replica
Howlin' Wolf - The Howlin' Wolf Album
Isaac Hayes - Hot Buttered Soul
It's a Beautiful Day - It's a Beautiful Day
Miles Davis - In A Silent Way
The Beatles - Abbey Road
The Can - Monster Movie
Volgens Johnny Marr, Venceremos, Koenr, Choconas en ikzelf moet Miles Davis de hoesfoto van In A Silent Way toch op zijn minst overwegen als nieuwe profielfoto op Facebook, sorry, Meta *proest*.

1
geplaatst: 7 november 2021, 19:24 uur
ArthurDZ schreef:
Isaac Hayes haalt het dan weer wel bij de soulnummers, met dank aan zaaf, DjFrankie, Poek (stem jij soms ook om nummers die langer duren dan vier minuten
) en stardust_be.
) en stardust_be. Als het nummer in mijn persoonlijke top 100 staat wel ja

2
geplaatst: 7 november 2021, 19:29 uur
Album van het jaar
Frank Zappa - Hot Rats
Led Zeppelin - Led Zeppelin
Led Zeppelin - Led Zeppelin II
Miles Davis - In A Silent Way
Nick Drake - Five Leaves Left
Pharoah Sanders - Karma
Rolling Stones - Let It Bleed
The Beatles - Abbey Road
Dit is de mooiste avond in het leven van The Beatles: een derde beeldje voor Abbey Road, de prestigieuze album van het jaar-award nog wel! Eindelijk eens een echte topavond voor de Fab Four. Bedankt LucM, AOVV, Johnny Marr, Barney Rubble en stardust_be
Iedereen die nog niet mee is met Toots of Zappa, wordt uitgenodigd voor een afterparty bij hen op hotel. Teunnis was wel net naar het toilet toen de aankondiging gedaan was, dus bij terugkomst treft hij een lege zaal aan. Vergeten stemmen = slechte karma.

Nummer van het jaar
Frank Zappa - Peaches En Regalia
Isaac Hayes - Walk On By
It's a Beautiful Day - White Bird
Led Zeppelin - Dazed And Confused
Marlena Shaw – California Soul
Roberta Flack - The First Time Ever I Saw Your Face
Scott Walker - The Old Man's Back Again
The Beatles – Here Comes The Sun
The Stooges - I Wanna Be Your Dog
The Velvet Underground – Pale Blue Eyes
Maar voor we tot die hilarische dijenkletser van een finale kunnen komen, moeten we natuurlijk ook nog de nummer van het jaar-categorie bekendmaken. En daar hebben jullie nog voor een plot twist gezorgd, want niemand minder dan Led Zeppelin en Dazed And Confused kregen de meeste stemmers op de handen. Het was zo spannend dat ze aan vier genoeg hadden: Shaky, Funky Bookie, Venceremos en Choconas. Dan vraag ik me toch af wat hier gebeurd zou zijn als Gimme Shelter (die Dazed And Confused voorbleef bij beste rocksong) hier had meegedaan.
Artiest van het jaar
Creedence Clearwater Revival
Fairport Convention
Frank Zappa
Led Zeppelin
Miles Davis
Nick Drake
Pharoah Sanders
The Beatles
Tim Buckley
Townes van Zandt
Maar niet getreurd Teun, Frank is met vier beeldjes toch nog altijd nipt de topper van de avond. Dit met dank aan zijn winst in de artiest van het jaar-categorie, met dank aan Funky Bookie, zaaf, Justus18 en AOVV.
1
geplaatst: 7 november 2021, 19:32 uur
En zo komt er weer een einde aan een wederom ontzettend spannende, zinderende Jordy-awardceremonie! Dank aan alle stemmers en meevolgers en tot de volgende keer! Dit zal ergens volgend jaar zijn, want eerst gaan we aan de slag met de Jordy's van 2021 (ik geef jullie wel een tag wanneer het zo ver is)! 
1965:
Album van het jaar: John Coltrane - A Love Supreme
Nummer van het jaar: Nina Simone - Sinnerman
Artiest van het jaar: Bob Dylan
1966:
Album van het jaar: The Beach Boys - Pet Sounds
Nummer van het jaar: Nina Simone - Four Women
Artiest van het jaar: The Beach Boys
1967:
Album van het jaar: The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico
Nummer van het jaar: The Doors - The End
Artiest van het jaar: The Velvet Underground (& Nico)
1968:
Album van het jaar: Van Morrison - Astral Weeks
Nummer van het jaar: The Rolling Stones - Sympathy For the Devil
Artiest van het jaar: Aretha Franklin
1969:
Album van het jaar: The Beatles - Abbey Road
Nummer van het jaar: Led Zeppelin - Dazed And Confused
Artiest van het jaar: Frank Zappa

Hall of fame
1965:
Album van het jaar: John Coltrane - A Love Supreme
Nummer van het jaar: Nina Simone - Sinnerman
Artiest van het jaar: Bob Dylan
1966:
Album van het jaar: The Beach Boys - Pet Sounds
Nummer van het jaar: Nina Simone - Four Women
Artiest van het jaar: The Beach Boys
1967:
Album van het jaar: The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico
Nummer van het jaar: The Doors - The End
Artiest van het jaar: The Velvet Underground (& Nico)
1968:
Album van het jaar: Van Morrison - Astral Weeks
Nummer van het jaar: The Rolling Stones - Sympathy For the Devil
Artiest van het jaar: Aretha Franklin
1969:
Album van het jaar: The Beatles - Abbey Road
Nummer van het jaar: Led Zeppelin - Dazed And Confused
Artiest van het jaar: Frank Zappa
1
geplaatst: 7 november 2021, 19:32 uur
Geen beeldje voor King Crimson of Fairport Convention:
https://thumbs.gfycat.com/ValuablePlayfulInganue-size_restricted.gif
Nee, maar alle gekheid op een stokje: fijne editie weer. Een show om trots op te zijn en om een snor voor te laten staan.
https://thumbs.gfycat.com/ValuablePlayfulInganue-size_restricted.gif
Nee, maar alle gekheid op een stokje: fijne editie weer. Een show om trots op te zijn en om een snor voor te laten staan.

2
geplaatst: 7 november 2021, 19:45 uur
Leuke show alweer, Arthur! Fijn dat The Beatles scoren met hun - naar mijn mening - meesterwerk. Daar moet de Snor zelfs voor wijken, hoewel hij voor mij wel artiest van het jaar was.
Veel goeie jazz en folk in 1969, de shortlists waren echt straf, en dan zijn er nog wel flink wat echt goeie albums in die genres uitgekomen. Met de hitparadenummers (top 40) heb ik blijkbaar niet zo erg veel, en Wannes is de meest positieve verrassing wellicht. Dat hij wint van Boudewijn, ik waan me de koning te rijk nu.
Ik vraag me af of we in 1970 voor het eerst de metal-categorie gaan zien. Hoewel daar Sabbath de enige kanshebber zal zijn, vermoed ik. Kijk er alvast naar uit, maar nu is het eerst aan de recente 2021-plaatjes!
PS aan Koenr: ik drink mijn whisky zonder ijs, dubbele portie graag.
Veel goeie jazz en folk in 1969, de shortlists waren echt straf, en dan zijn er nog wel flink wat echt goeie albums in die genres uitgekomen. Met de hitparadenummers (top 40) heb ik blijkbaar niet zo erg veel, en Wannes is de meest positieve verrassing wellicht. Dat hij wint van Boudewijn, ik waan me de koning te rijk nu.

Ik vraag me af of we in 1970 voor het eerst de metal-categorie gaan zien. Hoewel daar Sabbath de enige kanshebber zal zijn, vermoed ik. Kijk er alvast naar uit, maar nu is het eerst aan de recente 2021-plaatjes!
PS aan Koenr: ik drink mijn whisky zonder ijs, dubbele portie graag.

2
geplaatst: 7 november 2021, 20:28 uur
Thanks voor de organisatie & presentatie weer, ArthurDZ!
Als je hem met ijs had gedronken had ik je wellicht een ander drankje voorgeschoteld.
Als je hem met ijs had gedronken had ik je wellicht een ander drankje voorgeschoteld.

1
geplaatst: 7 november 2021, 21:51 uur
* denotes required fields.