MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Jordy's 1976: Musicmeter's eigen Grammy Awards

zoeken in:
John tegen Paul na afloop van de ceremonie: “nu we de Jordy voor album van het jaar gewonnen hebben, kunnen we er eigenlijk net zo goed mee ophouden toch, wat kan hier nu eigenlijk nog boven?”

ArthurDZ schreef:
Artiest van het jaar: Frank Zappa

JAAAAA!!!

Arthur, ge hebt dat weer goed gedaan, manneke.

Wederom fantastisch gedaan ArthurDZ

AOVV schreef:

Ik vraag me af of we in 1970 voor het eerst de metal-categorie gaan zien. Hoewel daar Sabbath de enige kanshebber zal zijn, vermoed ik

Ik heb het net even opgezocht, maar in de eerste helft van de jaren '70 worden op Musicmeter amper albums onder de metal-categorie geschaard, waaronder idd die van Black Sabbath. En altijd in combinatie met de rock-tag. Eigenlijk begint het pas echt los te lopen vanaf 1978. Lijkt dit je een goed startpunt voor deze categorie (ik ben natuurlijk lang geen kenner dus correct me if I'm wrong)?

zaaf
Rock wordt vanaf deze tijd een beetje een kliko. Prog, symph, kraut, hard, straks ook jazz en meer. Maar dit terzijde

Ik heb even wat rondgekeken op RYM: t/m 1981 hebben alle metaluitgaven (albums/singles/EP's/etc.) als genretag o.a. heavy metal (of NWOBHM), wat we naar mijn idee gewoon onder rock kunnen scharen. Pas vanaf 1982 begint metal zich te ontplooien als een genre met eigen subgenres. Maar goed, dat is dus vooral gebaseerd op RYM, misschien dat een echte metalexpert ons kan vertellen vanaf welk jaar metal echt los kwam te staan van rock. Vanaf welk jaar zou het logisch zijn om er een eigen awardcategorie van te maken?

Misschien kunnen we wel vanaf 1970 de awardtitel veranderen in "beste rock en metal" (vergelijkbaar met funk, soul en R&B)?

Als aparte categorie is 1978 wel een goed startjaar denk ik, ArthurDZ. Voor de jaren ervoor is de suggestie van Teun wel goed!

Kijkt al uit naar de jordy's van 1970

Barney Rubble schreef:
Kijkt al uit naar de jordy's van 1970

volgend jaar ergens

It is happening again! Spring maar allemaal terug in de teletijdmachine, we gaan even terug naar huis voor voor editie 2021!

Ik had het de afgelopen maanden een beetje heel druk, zoals dat heet, waardoor het organiseren van deze gamereeks er even van tussen ging. Goed nieuws voor Barney Rubble wel, ondanks zijn maandenlange afwezigheid heeft hij hier zo helemaal niks gemist

Maar kom, laat ons gewoon vrolijk verder gaan, op een iets lager tempo als het moet, want de magische jaren '70 staan voor de deur! Een heel nieuw decennium om oude favorieten te herontdekken en nieuwe namen vanonder het stof te halen. Doen jullie weer mee, lieve vrienden van het Jordy-stemcommité? En zou een lieve mod (cosmic kid, Soledad, Casartelli?) het jaar in de topictitel willen aanpassen naar 1970?

Nominatiedeadline: maandag 4 juli 23u59
Stemdeadline: dat zien we daarna wel weer

Voor een uitgebreide post betreffende de regels, zie het eerste bericht in dit topic!

Een korte opfrisser van de nominatieronde: stuur mij in PM je nominaties per categorie door (minimum 3 en maximum 10). De vaakst genoemde titels worden geshortlist en maken kans op een Jordy in de finaleronde!

De categorieën zijn:

Albums:

- Album van het jaar
- Beste avant-garde
- Beste blues/country/roots
- Beste folk
- Beste jazz
- Beste live
- Beste pop
- Beste rock/metal (worden eind jaren '70 aparte categorieën)
- Beste score
- Beste ska/reggae
- Beste soul/funk/R&B
- Beste wereld
- Beste Nederlandstalig
- Beste anderstalige album (niet-Engelstalig, niet-Nederlandstalig)

Nummers:

- Nummer van het jaar
- Beste avant-garde
- Beste blues/country/roots
- Beste folk
- Beste jazz
- Beste live
- Beste pop
- Beste rock/metal (worden eind jaren '70 aparte categorieën)
- Beste score
- Beste ska/reggae
- Beste soul/funk/R&B
- Beste wereld
- Beste Nederlandstalig
- Beste anderstalige nummer (niet-Engelstalig, niet-Nederlandstalig)
- Beste Top 40/Ultratop 50/BRT Top 30-hit (elk liedje die er dit jaar instond, mag meedoen)

Artiesten/overig:

- Artiest van het jaar (wie was opperkoning/opperkoningin/opperband volgens jou?)
- Beste nieuwkomer (voor artiesten en bands die dit jaar hun debuutalbum of -single uitbrachten, wat jij zelf het meest relevant vindt. Bandleden die dit jaar solo gingen, komen niet in aanmerking)
- Mooiste hoes

GOED OM TE WETEN:

De genretags op Musicmeter zijn leidend bij het verzamelen van je nominaties. Ben je het ergens echter helemaal niet mee eens, vind je album x eerder genre y dan genre z of liedje a op een album met genre b eerder passen onder genre c, dan mag je gerust van de genretags op MuMe afwijken. Zo corrigeren we hier onszelf in de gevallen dat de genretags op MuMe volgens genoeg mensen tekort schieten.

Jeuj!
Ben in de rustperiode gewoon verder gegaan met '70-'72 ook omdat het een erg overzichtelijke manier van ontdekking bleek te zijn.
Count me in dus!

Héérlijk!

Hier heb ik ontiegelijk veel zin in!

Ik ben ondertussen alweer druk aan het corrigeren. Heb inmiddels de bekendste albums wel gedaan.

Ik wilde zeggen dat het meest idiote wat ik ben tegengekomen bij Nico - Desertshore is, waar er Rock als genre staat. Tot mijn verbazing blijkt het internet vol te staan met websites die het album betitelen als Rock. Ik snap de gedachtegang: Nico -> The Velvet Underground -> Rock. Maar dan denk ik niet dat je het album hebt geluisterd. Of vinden anderen hier het wel rockmuziek? De correctie naar Folk / Avant-Garde is ingestuurd.

En even wat platen waarvoor twee categorieën te weinig is:

Cat Stevens - Tea for the Tillerman (Pop / Folk / Rock)
Kraftwerk - Kraftwerk (Rock / Avant-Garde / Electronic)
Frank Zappa - Chunga's Revenge (Rock / Jazz / Avant-Garde)
Chicago - Chicago II (Rock / Jazz / Pop)
Tim Buckley - Starsailor (Rock / Jazz / Avant-Garde / Folk)
The Mothers of Invention - Burnt Weeny Sandwich (Rock / Avant-Garde / Jazz)

Ik heb eerder deze week Starsailor van Tim Buckley geluisterd (Lorca uit dit jaar kende ik al, maar nooit toegekomen aan Starsailor vreemd genoeg) en wil zeker ook nog Desertshore van Nico, Exuma – Exuma
en Jorge Ben - Fôrça Bruta checken. Nog mensen die me interessante tips kunnen aanbevelen?

Zelf wil ik gerust een lans breken voor Sunflower van The Beach Boys. Iedereen die denkt dat ze maar één albummeesterwerk hebben uitgebracht, moeten zeker deze eens een kans geven. Ergens wel een beetje de antithese van Pet Sounds wel, dat was een album van water en lucht, Sunflower is eerder aarde en vuur. Vol geslaagde popsongs en experimenten die vijftig jaar later nog steeds opvallend goed uitpakken, zoals de bedroom chamber-chillwave avant-la-lettre van All I Wanna Do.

https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1992.jpg?cb=1631861750

Ook Tumbleweed Connection van Elton John is een onderschatte parel in mijn ogen. Elton gaat hier niet voor de hits en vrolijke deuntjes, maar roept een opvallend geslaagd beeld op van het oude frontier-westen. Opvallend pakkende muziek, sla er My Father's Gun of Burn Down The Mission maar eens op na als je me niet gelooft.

https://www.musicmeter.nl/images/cover/17000/17290.jpg?cb=1618491245

En verder kan ik ook Beverly Glenn​-​Copeland's self-titled heel erg aanraden (met dank aan Choconas dacht ik, die deze tipte in het Tip Van De Week-topic). Een mooie, originele blend van folk en jazz, beetje à la Tim Buckley in deze periode maar iets minder wild. Al denk ik dat deze van al mijn tips het meeste bij de deelnemers op de radar staat, best grappig want die andere twee albums die ik noemde komen van veel grotere namen.

https://www.musicmeter.nl/images/cover/725000/725102.jpg?cb=1557013833

Lijkt het jullie een idee om op donderdag 16 juni een Beatsense-avondje te houden met alleen maar 1970-albums en -nummers, ter voorbereiding van de nominatieronde? Een andere dag lukt helaas niet meer voor mijn vakantie (die loopt tot en met 4 juli, aka de deadline voor de nominatieronde)?

(Beatsense is een website waar een youtubeviewer gecombineerd wordt met een chatbox, om samen synchroon dezelfde muziek te lusiteren).

Laat maar weten of er animo voor is!

Ja denk het wel.

Moet wel lukken, ArthurDZ!

Qua tips: dit was een b-kantje in 1970. Bekend vooral van andere versies, maar dit is de uitvoering van de auteur zelf:

Super, dan schrijf ik 16 juni in mijn agenda op

zaaf
16 juni staat er bij mij al in. wordt het klaverjassen of....

Een gloriejaar vwb soul en funky aanverwanten, uitstekend belichaamd door Queenie.

ArthurDZ schreef:
En verder kan ik ook Beverly Glenn​-​Copeland's self-titled heel erg aanraden (met dank aan Choconas dacht ik, die deze tipte in het Tip Van De Week-topic). Een mooie, originele blend van folk en jazz, beetje à la Tim Buckley in deze periode maar iets minder wild. Al denk ik dat deze van al mijn tips het meeste bij de deelnemers op de radar staat, best grappig want die andere twee albums die ik noemde komen van veel grotere namen.

Dat album van BGC had ik inderdaad getipt destijds en kan ik nog steeds van harte aanbevelen (voor wie het nog niet kent). Voor mij zeker één van de toppers in 1970.

Ik heb ook nog een andere tip in een wat andere hoek: het debuut en enige album van een Zuid-Afrikaanse jazzformatie: The Heshoo Beshoo Group - Armitage Road (1970)

16 juni klinkt goed, zin in!!

Choconas schreef:
Ik heb ook nog een andere tip in een wat andere hoek: het debuut en enige album van een Zuid-Afrikaanse jazzformatie: The Heshoo Beshoo Group - Armitage Road (1970)

Laat daar morgenavond maar een track van langskomen, Choco!

Vanavond vanaf rond 20u in de BeatSense-room van Musicmeter: Het Grote 1970 Feestje!

Be there or be square!

Gast
geplaatst: vandaag om 17:02 uur

geplaatst: vandaag om 17:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.