Muziek / Muziekgames / De Jordy's 1976: Musicmeter's eigen Grammy Awards
zoeken in:
0
geplaatst: 10 juli 2022, 18:40 uur
zaaf schreef:
ArthurDZ, ik ben een ouwe zak en best kippig, dus ik zal het wel weer over het hoofd gezien hebben, maar waarom hebben sommige categorieen slechts een slash?
ArthurDZ, ik ben een ouwe zak en best kippig, dus ik zal het wel weer over het hoofd gezien hebben, maar waarom hebben sommige categorieen slechts een slash?
In die categorieën is het niet gelukt tot een shortlist te komen, omdat onvoldoende mensen gestemd hebben of omdat slechts een of twee nummers het minimum van minstens twee voorkeursstemmen gekregen hebben.

0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 10 juli 2022, 19:05 uur
Opmerkelijk dat de krautrock er helemaal niet in staat. Daar Can ik niet blij mee zijn.
Mother Sky had iets met 2 vingers en een neus moeten doen.
Mother Sky had iets met 2 vingers en een neus moeten doen.
0
geplaatst: 10 juli 2022, 19:29 uur
Hoe is Atom Heart Mother niet genomineerd voor Hoes van het Jaar???
De categorie Album van het Jaar is trouwens een zeer eenvoudige keuze.
En leuk dat Bohor I de nominatielijst heeft gehaald!
De categorie Album van het Jaar is trouwens een zeer eenvoudige keuze.
En leuk dat Bohor I de nominatielijst heeft gehaald!
0
geplaatst: 10 juli 2022, 20:30 uur
Teunnis schreef:
Verdorie, dat album ben ik compleet vergeten (en zo zullen er nog wel zijn)..
3
geplaatst: 10 juli 2022, 23:40 uur
Over dingen vergeten gesproken: hebben mensen er behoefte aan dat ik mijn uber-Excelbestand openbaar maak? Ik heb daarin alle voor mij interessante albums van alle jaren die we hier tot nu toe hebben gespeeld en werk dat elke keer weer bij. Inclusief lichte automatisatie erin verwerkt. Wellicht als meer mensen zo extreem autistisch als ik te werk gaan, kunnen we onze krachten bundelen.
0
geplaatst: 28 juli 2022, 21:07 uur
Ik ontdek net dat de versie van Alan Stivell - Son Ar Chistr een herbewerking uit 2005 is. Versie die hier genomineerd is, lijkt niet op Spoti te staan, dus bij deze het YT-linkje: Alan Stivell - Son Ar Chistr
0
geplaatst: 16 augustus 2022, 19:41 uur
Jezus christus, ik zie nu pas dat Dirt en Black Sabbath niet genomineerd zijn voor Nummer van het Jaar
Ik overweeg een boycot…
Waren mooie vervangers geweest voor Child in Time en Immigrant Song. Dan hadden we een geniaal en divers vijftal gehad*. Dat laatste is nu natuurlijk ook het geval. Wat dat betreft toch best aardig gedaan. Maar toch ook jammer, dat net nu mijn favorieten van het jaar rocknummers zijn, ze de boot missen.
* Zjef had er ook bij gemoeten.
Ik overweeg een boycot…Waren mooie vervangers geweest voor Child in Time en Immigrant Song. Dan hadden we een geniaal en divers vijftal gehad*. Dat laatste is nu natuurlijk ook het geval. Wat dat betreft toch best aardig gedaan. Maar toch ook jammer, dat net nu mijn favorieten van het jaar rocknummers zijn, ze de boot missen.
* Zjef had er ook bij gemoeten.
1
geplaatst: 16 augustus 2022, 22:40 uur
Bij beste rocksong zijn ze gelukkig wel vertegenwoordigd, als dat een troost mag zijn. 
Typisch wel dat je weer de twee classic rock-afgezanten moet hebben haha. Op mijn meer filosofische momenten vraag me wel eens af of het echt de nummers zelf zijn die mijn hippe muzieksmaak-leeftijdsgenoten vaak zo tegen de borst stuiten, of het toch vooral door de stoffige vibe komt die om deze bands heen hangt na tig edities van de Radio 2 Top 2000 en dergelijke. Als het dat tweede is, dan ontzeg je jezelf mogelijks wel het een en ander, en da's best jammer.

Typisch wel dat je weer de twee classic rock-afgezanten moet hebben haha. Op mijn meer filosofische momenten vraag me wel eens af of het echt de nummers zelf zijn die mijn hippe muzieksmaak-leeftijdsgenoten vaak zo tegen de borst stuiten, of het toch vooral door de stoffige vibe komt die om deze bands heen hangt na tig edities van de Radio 2 Top 2000 en dergelijke. Als het dat tweede is, dan ontzeg je jezelf mogelijks wel het een en ander, en da's best jammer.
0
geplaatst: 16 augustus 2022, 23:25 uur
Ik vermoed dat Child in Time wel een kwestie van overplay is. Immigrant Song heb ik pas veel later leren kennen en heb het sindsdien altijd een mindere Led Zeppelin gevonden. Stairway in Heaven vind ik nog steeds een sterk nummer, alsook bijvoorbeeld Kashmir, die ik al op jonge leeftijd veelvuldig te horen kreeg (o.a. via mijn pa), en nog wel wat van hun “hits”.
Deep Purple vond ik vroeger geweldig en In Japan was een van mijn eerste aankopen op vinyl.
EDIT: En soms is het gewoon leuk om tegen heilige huisjes te schoppen, zie bijvoorbeeld mijn af en toe snedige opmerkingen over The Beatles. Maar voor Child in Time geldt dat niet, dat is op MusicMeter al lang geen heilig huisje meer.
Deep Purple vond ik vroeger geweldig en In Japan was een van mijn eerste aankopen op vinyl.
EDIT: En soms is het gewoon leuk om tegen heilige huisjes te schoppen, zie bijvoorbeeld mijn af en toe snedige opmerkingen over The Beatles. Maar voor Child in Time geldt dat niet, dat is op MusicMeter al lang geen heilig huisje meer.
0
geplaatst: 16 augustus 2022, 23:42 uur
Dank voor de achtergronden, Teun! En mijn excuses dat ik je een beetje in het haterhokje aan het duwen was. Zelf vind ik Deep Purple overigens een van de minst interessante bands uit dat hoekje, maar net Child In Time heb ik via deze editie wel een beetje herontdekt, fraai nummer vind ik uiteindelijk. Oh, en Highway Star, die is ook goddelijk.
Led Zep is dan weer een van mijn classic rock-favorieten, zeker I, IV en Houses Of The Holy. III behoort niet tot mijn favorieten, maar Immigrant Song vind ik dan wel weer een van hun beste nummers, heerlijk hoe die uit de boxen knalt vind ik.
En toch is de kans groot dat ik voor een ander nummer in die categorie ga
Led Zep is dan weer een van mijn classic rock-favorieten, zeker I, IV en Houses Of The Holy. III behoort niet tot mijn favorieten, maar Immigrant Song vind ik dan wel weer een van hun beste nummers, heerlijk hoe die uit de boxen knalt vind ik.
En toch is de kans groot dat ik voor een ander nummer in die categorie ga

1
geplaatst: 19 augustus 2022, 15:19 uur
Ding ding ding! Tijd voor een eerste reminder! De deadline om te stemmen op jouw favorieten voor de Jordy's 1970 ligt nog steeds op vrijdag 2 september 23u59. Stuur mij in PM jouw favoriet in iedere categorie waarvoor je mee wil stemmen, dan maken die favorieten straks net dat beetje meer kans om in de prijzen te vallen.
Ik heb mijn eigen stemmen al verwerkt, samen met die van zaaf en Funky Bookie (waarvoor dank heren). Voor zij die willen toetreden tot dit illustere groepje bij deze een tag ter herinnering
aerobag
AOVV
Choconas
DjFrankie
esteban
herman
Johnny Marr
Justus18
Koenr
LucM
Poeha
Poek
Salvadore
SBube
Shaky
stardust_be
Teunnis
Venceremos
Vinden dit misschien ook een leuke topicreeks om aan deel te nemen: dynamo d, EvilDrSmith, thelion, west, yeahyeahyeah... ?
Een overzicht van de genomineerden, net zoals een Spotifyplaylist met genomineerde songs, vinden jullie op deze pagina. Voor verdere spelregels verwijs ik jullie graag door naar de openingspost.
Ik heb mijn eigen stemmen al verwerkt, samen met die van zaaf en Funky Bookie (waarvoor dank heren). Voor zij die willen toetreden tot dit illustere groepje bij deze een tag ter herinnering

aerobag
AOVV
Choconas
DjFrankie
esteban
herman
Johnny Marr
Justus18
Koenr
LucM
Poeha
Poek
Salvadore
SBube
Shaky
stardust_be
Teunnis
Venceremos
Vinden dit misschien ook een leuke topicreeks om aan deel te nemen: dynamo d, EvilDrSmith, thelion, west, yeahyeahyeah... ?
Een overzicht van de genomineerden, net zoals een Spotifyplaylist met genomineerde songs, vinden jullie op deze pagina. Voor verdere spelregels verwijs ik jullie graag door naar de openingspost.
1
geplaatst: 19 augustus 2022, 15:30 uur
Ik zal vanavond een paar categorieën proberen bestemmen. Ik stem dus m.a.w. vanavond.
1
geplaatst: 19 augustus 2022, 15:40 uur
Johnny Marr schreef:
Ik zal vanavond een paar categorieën proberen bestemmen. Ik stem dus m.a.w. vanavond.
Toppie! Je bent m.a.w. een echte schattebout! Echt een topic voor jou hé dit, met zo'n ruime deadline

0
geplaatst: 19 augustus 2022, 16:45 uur
Hehe, klopt helemaal

Omdat er een koe op de hoes staat. Letterlijk gewoon een koe.
0
geplaatst: 22 augustus 2022, 15:45 uur
Teunnis schreef:
Briljant he?
Briljant he?
Tja. Wat minder briljant is: die Bohor-onzintrack. Wat een bagger. 20 minuten kwijt aan die rotzooi. Zal vast heel 4v4nt g4rduh bruh zijn enzo maar fuck die street credits. Zooi is zooi. Wat jij, ArthurDZ?
0
geplaatst: 22 augustus 2022, 19:22 uur
Ik slinger hem speciaal voor jou meteen aan. Wat een heerlijke zooi is me dat zeg
Het is dat er nog zoveel anders geniaals in die categorie te kiezen is, anders had het blind mijn stem gekregen.
Het is dat er nog zoveel anders geniaals in die categorie te kiezen is, anders had het blind mijn stem gekregen.
1
geplaatst: 27 augustus 2022, 12:25 uur
Laatste weekend voor we ons mogen opwachten aan een nieuwe Jordy's-awardceremonie, jongens! Ik mis nog een groot aantal usual suspects in het stemcomité, jullie vergeten deze gekke Belg toch niet hé? 
Deadline: vrijdag 2 september 23u59
aerobag
AOVV
Choconas
DjFrankie
esteban
herman
Johnny Marr
Justus18
Koenr
LucM
Poeha
Poek
Salvadore
SBube
Shaky
stardust_be
Teunnis
Venceremos

Deadline: vrijdag 2 september 23u59
aerobag
AOVV
Choconas
DjFrankie
esteban
herman
Johnny Marr
Justus18
Koenr
LucM
Poeha
Poek
Salvadore
SBube
Shaky
stardust_be
Teunnis
Venceremos
0
geplaatst: 29 augustus 2022, 21:04 uur
Ik wist dat ik nog eens goed had moeten kijken naar die taglijst voor ik 'm plaatste

Ik ga zaterdag trouwens op het onverwachts nog een dagje naar Crammerock, dus laat ons de deadline met een dagje verlaten: die staat bij deze op zaterdag 3 september, 23u59!
1
geplaatst: 30 augustus 2022, 10:26 uur
Komt goed uit, dan kan ik die Coltrane-plaat zaterdag nog 'ns beluisteren! 
PS: Al heel wat categorieën tegengekomen waar het kiezen door het hoge niveau best moeilijk is.

PS: Al heel wat categorieën tegengekomen waar het kiezen door het hoge niveau best moeilijk is.
1
geplaatst: 4 september 2022, 15:45 uur
Ziezo, stembussen gesloten en tie-breaks naar opperrechter/tie-break-breaker van deze editie AOVV gestuurd! Ik ben nog maar net terug van twee dagen Crammerock en trek vanavond alweer naar Soul Glo, nu dus nog even op krachten komen en dan morgen de presentatie. 
Met dank aan de 14 deelnemers die kwamen meestemmen, erg content dat de heropstart van deze reeks een publiek hervonden heeft
Edit: excuses, we waren zelfs met zijn 15en!

Met dank aan de 14 deelnemers die kwamen meestemmen, erg content dat de heropstart van deze reeks een publiek hervonden heeft

Edit: excuses, we waren zelfs met zijn 15en!
1
geplaatst: 4 september 2022, 18:54 uur
Recht is ondertussen gesproken, benieuwd naar de show morgen! 

5
geplaatst: 5 september 2022, 15:15 uur
https://ewscripps.brightspotcdn.com/dims4/default/d93890a/2147483647/strip/true/crop/640x360+0+60/resize/1280x720!/quality/90/?url=http%3A%2F%2Fsharing.wkbw.com%2Fsharekshb%2Fphoto%2F2016%2F02%2F15%2FYouTube_redcarpet_1455555686702_31934282_ver1.0_640_480.jpg
Als jullie dit plaatje zien, weten jullie wel hoe laat het is zeker? Pak jullie glazen champagne dus maar stevig bij de hand, recht voor de zekerheid nog even jullie strikjes en stropdassen of veeg de plooien uit jullie galajurken (of doe beiden, de vrije jaren '70 zijn immers aangebroken), dubbelcheck nog even of je MuMe-instellingen juist staan afgesteld en snel dan naar jullie plaatsen in ons super de luxe Jordy-theater, want de show gaat beginnen!
Veel plezier en dank aan de maar liefst vijftien deelnemers aerobag, AOVV, ArthurDZ, Choconas, DjFrankie, Funky Bookie, Johnny Marr, Justus18, Koenr, Lying Mouth, Poek, Salvadore, Shaky, Teunnis en zaaf!
Als jullie dit plaatje zien, weten jullie wel hoe laat het is zeker? Pak jullie glazen champagne dus maar stevig bij de hand, recht voor de zekerheid nog even jullie strikjes en stropdassen of veeg de plooien uit jullie galajurken (of doe beiden, de vrije jaren '70 zijn immers aangebroken), dubbelcheck nog even of je MuMe-instellingen juist staan afgesteld en snel dan naar jullie plaatsen in ons super de luxe Jordy-theater, want de show gaat beginnen!
Veel plezier en dank aan de maar liefst vijftien deelnemers aerobag, AOVV, ArthurDZ, Choconas, DjFrankie, Funky Bookie, Johnny Marr, Justus18, Koenr, Lying Mouth, Poek, Salvadore, Shaky, Teunnis en zaaf!
1
geplaatst: 5 september 2022, 15:37 uur
Albums: avant garde
Brigitte Fontaine, Areski & Art Ensemble of Chicago - Comme à la Radio
Nico - Desertshore
The Mothers of Invention - Weasels Ripped My Flesh
Tim Buckley - Lorca
Tim Buckley - Starsailor
Nico wint de eerste Jordy van de jaren '70: haar album Desertshore kon maar liefst vijf stemmers bekoren, namelijk DjFrankie, aerobag, Teunnis, Lying Mouth en mezelf. De Duitse chanteuse komt haar award ophalen terwijl ze gezeten is op het ene paard (die van de hoes), en nogal onder de invloed is van een andere (de heroïne), voorafgegaan door John Cale die het pad naar het podium met zand bestrooid. Tja, avant-garde hé, maar de toon van de avond is bij deze gezet. De wezels van de Mothers en de koe van Pink Floyd kijken jaloers toe.
Avant-garde-albums hall of fame
1965: niet uitgedeeld
1966: The Mothers of Invention - Freak Out!
1967: The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico
1968: The Mothers of Invention - We're Only in It for the Money
1969: The Mothers of Invention - Uncle Meat
1970: Nico - Desertshore
2020: De Kift - Hoogriet
2021: Lingua Ignota - Sinner Get Ready
2
geplaatst: 5 september 2022, 15:46 uur
Nummers: avant-garde
Art Ensemble of Chicago - Theme de Yoyo
Brigitte Fontaine, Areski & Art Ensemble of Chicago - Comme à la Radio
Brigitte Fontaine, Areski & Art Ensemble of Chicago - Lettre à Monsieur le Chef de Gare de La Tour de Carol
Iannis Xenakis - Bohor I
Nico - Janitor Of Lunacy
The Mothers of Invention - The Orange County Lumber Truck
Tim Buckley - Lorca
Justice for Tim Buckley! De beste man maakt al sinds 1968 avant-garde-muziek omdat hij hoopt in deze categorie gemakkelijker te kunnen uitblinken dan in de folk-categorie waarin hij begonnen is (viel dat even tegen), en nu is het hem eindelijk gelukt. Met Lorca kreeg hij vier mensen op de knieën, namelijk ikzelf, aerobag, AOVV en Johnny Marr, die vreemd genoeg niet op Iannis Xenakis gestemd heeft.
Avant-garde-nummers hall of fame
1965: niet uitgereikt
1966: The Velvet Underground - All Tomorrow's Parties
1967: The Velvet Underground - Venus In Furs
1968: The Velvet Underground - Sister Ray
1969: The Mothers Of Invention - Dog Breath
1970: Tim Buckley - Lorca
2020: De Kift - Hoogriet
2021: Bendik Giske - Cruising
1
geplaatst: 5 september 2022, 15:52 uur
Albums: blues, country, roots
Creedence Clearwater Revival - Cosmo's Factory
Derek and The Dominos - Layla and Other Assorted Love Songs
Lee Hazlewood - Cowboy in Sweden
The Doors - Morrison Hotel
Willie Dixon - I Am the Blues
In deze categorie ging het tussen Willie en Creedence, die beiden vier stemmen vergaarden. Nu moet het natuurlijk wel lukken dat een bepaalde opperrechter van dienst deze editie wel fan was van Cosmo Kramer's fabriek, en aldus geschiedde een sterk staaltje afkorting-nepotisme: CCR wint dankzij AOVV. Maar natuurlijk ook dankzij DjFrankie, aerobag (die hiermee alweer 3 uit 3 pakt, de mainstreamert) en Salvadore.
Blues-, country-, rootsalbums hall of fame
1965: Junior Wells' Chicago Blues Band - Hoodoo Man Blues
1966: John Lee Hooker - It Serve You Right to Suffer
1967: Albert King - Born Under a Bad Sign
1968: Dr. John, the Night Tripper - Gris-Gris
1969: Janis Joplin - I Got dem Ol' Kozmic Blues Again Mama!
1970: Creedence Clearwater Revival - Cosmo's Factory
2020: Margo Price – That’s How Rumors Get Started
2021: Allison Russell - Outside Child
2
geplaatst: 5 september 2022, 16:04 uur
Nummers: blues, country, roots
Charlie Rich - Life's Little Ups And Downs
Lee Hazlewood - The Night Before
The Doors - Roadhouse Blues
Zjef Vanuytsel - De Zotte Morgen
The Doors zijn alweer enkele jaartjes kind aan huis in dit theater, en ook in 1970 mogen ze gewoon een beeldje in ontvangst nemen. Voor beste blues/country/rootssong met Roadhouse Blues deze keer, een categorie waar ze nog niet eerder in stonden maar wel meteen naar hun hand wisten te zetten. Funky Bookie, Johnny Marr, DjFrankie, Justus18, Choconas, en Lying Mouth waren de fans die dit mogelijk maakten, speciaal voor hem laat Jim op het podium zijn broek zakken tot over zijn knieën. Zo, dat was wel een belevenis, maar hopelijk doet hij dat niet al te vaak meer, zou ie nog wel eens last mee kunnen krijgen!
Blues-, country, rootsnummer hall of fame
1965: J.B. Lenoir - Alabama Blues
1966: Cream - I Feel Free
1967: Captain Beefheart and His Magic Band - Sure 'nuff 'n Yes I Do
1968: Dr. John - I Walk on Guilded Splinters
1969: Townes Van Zandt - Kathleen
1970: The Doors - Roadhouse Blues
2020: Danny Vera - The Weight
2021: niet uitgereikt
* denotes required fields.