Muziek / Muziekgames / De Jordy's 1976: Musicmeter's eigen Grammy Awards
zoeken in:
1
geplaatst: 5 september 2022, 16:18 uur
Albums: folk
Beverly Glenn-Copeland - Beverly Glenn-Copeland
Crosby Stills Nash & Young - Déjà-Vu
Neil Young - After The Gold Rush
Simon & Garfunkel - Bridge over Troubled Water
Tim Buckley - Lorca
Van Morrison - Moondance
Vier categorieën, vier verschillende winnaars. Mooi! Dat net Tim Buckley dit diversiteitfeestje komt verstoren door een tweede award te winnen, voor beste folkalbum dan nog, oh the audacity! Maar ik vind het helemaal mooi want ik heb op hem gestemd, net als zaaf, aerobag, Koenr, Teunnis en Lying Mouth. Die laatste is tot nu toe een uitstekende eerste editie aan het beleven trouwens! Lying Mouth, vergeet niet dat voor debuterende stemmers een super-de-luxe-limo voorzien is om je na afloop van de ceremonie naar huis te rijden hé
Folkalbums hall of fame
1965: Jackson C. Frank - Jackson C. Frank
1966: Bob Dylan - Blonde On Blonde
1967: Leonard Cohen - Songs Of Leonard Cohen
1968: Van Morrison - Astral Weeks
1969: Nick Drake - Five Leaves Left
1970: Tim Buckley - Lorca
2020: Ichiko Aoba – Adan no Kaze en Phoebe Bridgers - Punisher
2021: Arooj Aftab - Vulture Prince
1
geplaatst: 5 september 2022, 16:36 uur
Nummers: folk
Exuma - Exuma, the Obeah Man
Linda Perhacs - Parallelograms
Neil Young - After the Gold Rush
Neil Young - Don't Let It Bring You Down
Neil Young - Only Love Can Break Your Heart
Simon & Garfunkel - Bridge Over Troubled Water
Simon & Garfunkel - El Condor Pasa
Van Morrison - Moondance
Vashti Bunyan - Come Wind Come Rain
Zjef Vanuytsel - De Zotte Morgen
Een categorie vol star power, dat was beste folksong deze keer. Dat het een slagveld zou worden stond al op voorhand vast, dat Van The Man de populairste zou blijken, dat had in ieder geval ik niet zien aankomen. Maar met dank aan Shaky, Poek, Choconas en Salvadore mag onze favoriete knorpot dus een nieuwe Jordy aan zijn verzameling toevoegen.
Een jonge Henk Westbroek kijkt ondertussen vanuit het publiek sceptisch toe, terwijl hij zich afvraagt of dat überhaupt zelfs mogelijk is, dansen op de maan.
Folknummers hall of fame
1965: Simon & Garfunkel - The Sound of Silence
1966: Tim Hardin - How Can We Hang on to a Dream
1967: Leonard Cohen - Suzanne
1968: Leonard Cohen - Hey, That's No Way to Say Goodbye
1969: Nick Drake - River Man
1970: Van Morrison - Moondance
2020: Phoebe Bridgers - I Know the End
2021: Arooj Aftab - Mohabbat
4
geplaatst: 5 september 2022, 16:38 uur
Zo, dat was het voor nu. Morgen gaan we vrolijk verder (ik merk dat mijn drukgevulde concertenweekend toch nog wat teveel in mijn kleren zit voor meer)! 

1
geplaatst: 5 september 2022, 19:45 uur
Eerste overpeinzingen met enkele glazen champagne achter de kiezen:
Mooi! Willie was overigens derde keus bij mij, met die toffe cowboy er nog tussen. Gewoon 4*-plaatjes hoor!
Als een song van The Mothers de minst interessante song is in deze categorie (voor mij dan, alvorens ik hier menige Teunnis tegen het hoofd stoot), kan het niet anders dan dat de avant-garde in 1970 bizar goed was. Bizar sowieso, natuurlijk.
Niet erg joh, we worden allemaal ouder. aerobag weet dat soort dingen wel.
ArthurDZ schreef:
Nu moet het natuurlijk wel lukken dat een bepaalde opperrechter van dienst deze editie wel fan was van Cosmo Kramer's fabriek, en aldus geschiedde een sterk staaltje afkorting-nepotisme: CCR wint dankzij AOVV.
Nu moet het natuurlijk wel lukken dat een bepaalde opperrechter van dienst deze editie wel fan was van Cosmo Kramer's fabriek, en aldus geschiedde een sterk staaltje afkorting-nepotisme: CCR wint dankzij AOVV.
Mooi! Willie was overigens derde keus bij mij, met die toffe cowboy er nog tussen. Gewoon 4*-plaatjes hoor!
ArthurDZ schreef:
Nummers: avant-garde
Art Ensemble of Chicago - Theme de Yoyo
Brigitte Fontaine, Areski & Art Ensemble of Chicago - Comme à la Radio
Brigitte Fontaine, Areski & Art Ensemble of Chicago - Lettre à Monsieur le Chef de Gare de La Tour de Carol
Iannis Xenakis - Bohor I
Nico - Janitor Of Lunacy
The Mothers of Invention - The Orange County Lumber Truck
Tim Buckley - Lorca
Nummers: avant-garde
Brigitte Fontaine, Areski & Art Ensemble of Chicago - Lettre à Monsieur le Chef de Gare de La Tour de Carol
Iannis Xenakis - Bohor I
Nico - Janitor Of Lunacy
Tim Buckley - Lorca
Als een song van The Mothers de minst interessante song is in deze categorie (voor mij dan, alvorens ik hier menige Teunnis tegen het hoofd stoot), kan het niet anders dan dat de avant-garde in 1970 bizar goed was. Bizar sowieso, natuurlijk.
ArthurDZ schreef:
Zo, dat was het voor nu. Morgen gaan we vrolijk verder (ik merk dat mijn drukgevulde concertenweekend toch nog wat teveel in mijn kleren zit voor meer)!
Niet erg joh, we worden allemaal ouder. aerobag weet dat soort dingen wel.
3
geplaatst: 6 september 2022, 14:52 uur
Iedereen klaar voor het tweede blokje?
Alice Coltrane - Ptah the el Daoud
Art Ensemble of Chicago - Les Stances a Sophie
John Coltrane - Transition
Miles Davis - Bitches Brew
Pharoah Sanders - Deaf Dumb Blind
Concurrentie? Welke concurrentie? 99% van de stemmers in deze categorie, te weten zaaf, Funky Bookie, aerobag, Teunnis, Choconas, AOVV en Lying Mouth, gingen voor Miles en zijn bitchesbrouwsel. Aan het tafeltje in de zaal waar alle genomineerde jazzmuzikanten zitten, laat alleen Koenr deze kelk aan zich voorbij gaan door niet bij Miles maar bij Alice Coltrane aan te schuiven. Hij is dan ook de enige die niet dronken wordt, maar wel een Egyptische mummie. En mummies zijn een beetje voodoo, dus Miles Runs The Koen Down voor de ogen van de hele zaal. Nooit een saai moment op de Jordy's.
1965: Nina Simone - Pastel Blues
1966: Nina Simone - Wild Is the Wind
1967: Philip Cohran and the Artistic Heritage Ensemble - On the Beach
1968: Miles Davis - Filles De Kilimanjaro
1969: Miles Davis - In A Silent Way
1970: Miles Davis - Bitches Brew
2020: Gard Nilssen's Supersonic Orchestra - If You Listen Carefully the Music Is Yours en Nubya Garcia - Source
2021: Patrick Shiroishi - Hidemi
Albums: jazz
Alice Coltrane - Ptah the el Daoud
Art Ensemble of Chicago - Les Stances a Sophie
John Coltrane - Transition
Pharoah Sanders - Deaf Dumb Blind
Concurrentie? Welke concurrentie? 99% van de stemmers in deze categorie, te weten zaaf, Funky Bookie, aerobag, Teunnis, Choconas, AOVV en Lying Mouth, gingen voor Miles en zijn bitchesbrouwsel. Aan het tafeltje in de zaal waar alle genomineerde jazzmuzikanten zitten, laat alleen Koenr deze kelk aan zich voorbij gaan door niet bij Miles maar bij Alice Coltrane aan te schuiven. Hij is dan ook de enige die niet dronken wordt, maar wel een Egyptische mummie. En mummies zijn een beetje voodoo, dus Miles Runs The Koen Down voor de ogen van de hele zaal. Nooit een saai moment op de Jordy's.
Jazzalbums hall of fame
1965: Nina Simone - Pastel Blues
1967: Philip Cohran and the Artistic Heritage Ensemble - On the Beach
1968: Miles Davis - Filles De Kilimanjaro
1969: Miles Davis - In A Silent Way
1970: Miles Davis - Bitches Brew
2020: Gard Nilssen's Supersonic Orchestra - If You Listen Carefully the Music Is Yours en Nubya Garcia - Source
2021: Patrick Shiroishi - Hidemi
1
geplaatst: 6 september 2022, 15:00 uur
Nummers: jazz
Beverly Glenn-Copeland - Erzili
Miles Davis - Pharaoh's Dance
Daar waar Miles bij beste jazzalbums de laatste jaren de ene na de andere Jordy binnenhaalt, gaat het bij beste jazznummer toch altijd een stuk moeizamer. Hij was er nochtans dichtbij hoor deze keer, onze Miles, maar AOVV koos in zijn volgende opperrechtermove voor de jazzkunstschool van Chicago. En naast de grass type starter van Kanto waren ook ikzelf, Justus18 en Teunnis team Yoko.
Naast The Beatles maakt de Japanse dit jaar dus ook de nieuwste kans van Miles om een nummer-Jordy te winnen kapot.
Jazznummers hall of fame
1965: Nina Simone - Sinnerman
1966: Nina Simone - Four Women
1967: John Coltrane - Kulu Sé Mama (Juno Sé Mama)
1968: The Peter Brötzmann Octet - Machine Gun
1969: Frank Zappa - Willie the Pimp
1970: Art Ensemble of Chicago - Theme de Yoyo
2020: Tom Misch & Yussef Dayes - Lift Off
2021: Patrick Shiroishi - The Long Bright Dark
1
geplaatst: 6 september 2022, 15:14 uur
Albums: live
Gil Scott-Heron - Small Talk at 125th and Lenox
Nina Simone - Black Gold
The Rolling Stones - Get Yer Ya-Ya's Out!
The Who - Live at Leeds
Daar waar Nina de jury dit jaar probeerde te paaien met zwart goud, Gil met small talk en The Stones door ons hun Ya-Ya's te tonen (ik ben er nog altijd niet goed van), daar ging uiteindelijk The Who met de overwinning lopen door Funky Bookie, DjFrankie, Justus18, Lying Mouth en Salvadore simpelweg de beste live-ervaring voor te schotelen.
In hun overwinningsspeech bedankt Roger Daltry dit vijftal, samen met ook Johnny Cash omdat die dit jaar geen albums heeft opgenomen in gevangenissen. Vervolgens blaast Keith Moon de televisiecamera's op en kunnen we verder met de show.
Livealbums hall of fame
1965: niet uitgereikt
1966: niet uitgereikt
1967: Albert Ayler - Albert Ayler in Greenwich Village
1968: Johnny Cash - At Folsom Prison
1969: Johnny Cash - At San Quentin
1970: The Who - Live At Leeds
2020: Nick Cave - Idiot Prayer en Sigur Rós - Odin's Raven Magic
2021: John Coltrane - A Love Supreme: Live in Seattle
2
geplaatst: 6 september 2022, 15:26 uur
Nummers: live
Gil Scott-Heron - The Revolution Will Not Be Televised
Nina Simone - Black Is the Color of My True Love's Hair
Steve Reich - Four Organs
Steve Reich - Phase Patterns
The Rolling Stones - Jumpin’Jack Flash
Maar buurman Keith, wat doet u nu? Tja als de winnaar van de Jordy voor beste livesong Gil Scott-Heron met The Revolution Will Not Be Televised is, dan mag er natuurlijk niet gefilmd worden! En sorry, zijn naam dien je natuurlijk niet uit te spreken als Gill Scott-Heron, maar als GIL! SCOTT! HERON!, zoals James Murphy van LCD Soundsystem doet op Losing My Edge. James is in 1970 dan wel nog maar een paar maanden oud maar dat mag de pret niet drukken, we zijn op de Jordy's toch onze tijd altijd ver vooruit geweest.
Naast mezelf hielpen ook Johnny Marr, Koenr, Choconas en Lying Mouth de revolutie ontketenen.
Livenummers hall of fame
1967: niet uitgereikt
1968: niet uitgereikt
1969: Grateful Dead - Dark Star
1970: Gil Scott-Heron - The Revolution Will Not Be Televised
2020: niet uitgereikt
2021: niet uitgereikt
2
geplaatst: 6 september 2022, 15:40 uur
Albums: pop
Elton John - Elton John
George Harrison - All Things Must Pass
John Lennon - John Lennon / Plastic Ono Band
Simon & Garfunkel - Bridge over Troubled Water
The Beach Boys - Sunflower
The Beatles - Let It Be
Alle dingen moeten voorbijgaan. Ook The Beatles. Maar niet de traditie dat Beatles Jordy's winnen voor beste popalbum.
Het was al de hele avond spannend aan het tafeltje van de pop-nominaties. De laatste Beatlesplaat die het opneemt tegen de eerste grote soloalbums van John en George, met ooit-rivalen The Beach Boys ook in de mix, dat gaat vonken geven! Een nog jonge Elton John kruipt maar gewoon achter zijn brilmontuur "tot er vrede weerkeert" en tussen Nick en Simon heerst er sowieso al een negatief sfeertje dus die geven geen fuck. Iedereen kent wel een koppeltje waarvan je je afvraagt waarom ze in hemelsnaam nog samen zijn.
En dan wordt aangekondigd dat George zijn eerste award als solo-artiest mag komen halen op het podium. En dat na een heel spannende tie-break waarin ook Simon & Garfunkel en, ja, John Lennon verwikkeld zaten. Maar AOVV koos voor de stille ex-Beatle, waar naast hijzelf ook Johnny Marr en een zekere ArthurDZ op gestemd hebben.
John zal nog een hele week moeten schreeuwen in zijn primal scream-therapie voor hij hierover is.
Popalbums hall of fame
1965: The Beatles - Rubber Soul
1966: The Beach Boys - Pet Sounds
1967: The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
1968: The Beatles - The Beatles
1969: The Beatles - Abbey Road
1970: George Harrison - All Things Must Pass
2020: Eefje de Visser - Bitterzoet
2021: Billie Eilish - Happier Than Ever
1
geplaatst: 6 september 2022, 15:47 uur
Nummers: pop
Carpenters - We've Only Just Begun
Elton John - Your Song
George Harrison - Isn't It a Pity
John Lennon - Working Class Hero
Jorge Ben - Oba, Lá Vem Ela
Lee Hazlewood - The Night Before
Simon & Garfunkel - El Condor Pasa
The Kinks - Lola
Jorge Ben heeft dit jaar een favorietenrol in vele categorieën waarin ie genomineerd is, maar beste popsong was daar misschien niet één van. Maar kijk, hij mag nu al het podium beklimmen om deze prestigieuze award in ontvangst te nemen. Dat belooft voor de rest van de avond?
Stemden Jorge naar de winst: aerobag, Koenr, Teunnis, Choconas en AOVV.
Popnummers hall of fame
1965: The Mamas & The Papas - California Dreamin'
1966: The Beatles - Eleanor Rigby
1967: Nancy Sinatra & Lee Hazlewood - Some Velvet Morning
1968: Nancy Sinatra & Lee Hazlewood - Summer Wine
1969: David Bowie - Space Oddity
1970: Jorge Ben - Oba, Lá Vem Ela
2020: Matt Berninger - One More Second
2021: Beach House - Superstar
1
geplaatst: 6 september 2022, 16:40 uur
Dit gaat het helaas zijn voor vandaag, er moet blijkbaar ook nog gewerkt worden, en vanavond ook geen tijd meer. We gaan morgen nog vrolijker verder!
(Tussen haakjes, ik vind een presentatie over meerdere dagen uitgespreid best wel ok aanvoelen eigenlijk. Dan moet ik me aan een minder hoog tempo suftypen, en is het voor jullie een iets behapbaardere hoop leesvoer, en kan er eventueel tussendoor ook nog wat gekeuveld worden. Of ben ik nu aan het raaskallen? Wat jullie?)
(Tussen haakjes, ik vind een presentatie over meerdere dagen uitgespreid best wel ok aanvoelen eigenlijk. Dan moet ik me aan een minder hoog tempo suftypen, en is het voor jullie een iets behapbaardere hoop leesvoer, en kan er eventueel tussendoor ook nog wat gekeuveld worden. Of ben ik nu aan het raaskallen? Wat jullie?)
0
geplaatst: 6 september 2022, 18:39 uur
Heerlijke prijsuitreiking weer, en ik vind het wel fijn dat de spanning zo over meerdere dagen wordt opgebouwd.
0
geplaatst: 6 september 2022, 19:34 uur
(ben het volledig eens, gratis overnachting zat toch ook in het Premium Ticket dat ik had ontvangen als uitnodiging voor de Jordy's. Toch?)
2
geplaatst: 6 september 2022, 22:34 uur
(Nou dan zal ik het vaker zo doen vanaf nu. Bedankt voor de leuke feedback jongons!)
Ja hoor, en dat is inclusief de optie om Keith Moon als kamergenoot in huis te nemen en samen wc's op te blazen en bier te drinken.
AOVV schreef:
(ben het volledig eens, gratis overnachting zat toch ook in het Premium Ticket dat ik had ontvangen als uitnodiging voor de Jordy's. Toch?)
Ja hoor, en dat is inclusief de optie om Keith Moon als kamergenoot in huis te nemen en samen wc's op te blazen en bier te drinken.

2
geplaatst: 7 september 2022, 15:21 uur
Albums: rock/metal
Black Sabbath - Black Sabbath
Black Sabbath - Paranoid
Crosby, Stills, Nash & Young - Déjà Vu
Led Zeppelin - Led Zeppelin III
Neil Young - After the Gold Rush
Pink Floyd - Atom Heart Mother
The Stooges - Fun House
De carrière van Black Sabbath kent een vliegende start in dit topic: de boys uit Birmingham hadden ten tijde van onze vorige award show nog geen noot op vinyl gezet, een jaar later hebben ze twee albums gedropt die allebei meteen mochten meedingen in de categorie beste rockalbum, en het debuut wint hem nog ook! Wat is dit voor zwarte magie? Naast mezelf zijn in ieder geval ook DjFrankie, Funky Bookie en AOVV ten prooi gevallen aan duistere machten. Led Zeppelin III had ook vier stemmen trouwens, maar onze opperrechter besloot anders.
Rockalbums hall of fame
1965: The Sonics - Here Are the Sonics!
1966: The Beatles - Revolver
1967: The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico
1968: The Jimi Hendrix Experience - Electric Ladyland
1969: The Beatles - Abbey Road
1970: Black Sabbath - Black Sabbath
2020: Bruce Springsteen - Letter to You en Fontaines D.C. - A Hero's Death en Pearl Jam - Gigaton en Phoebe Bridgers - Punisher
2021: Black Country, New Road - For the First Time
3
geplaatst: 7 september 2022, 15:40 uur
Nummers: rock/metal
Black Sabbath - Black Sabbath
Black Sabbath - Paranoid
Deep Purple - Child in Time
Led Zeppelin - Immigrant Song
The Stooges - Dirt
Wat gek, we zijn al bij de volgende categorie aanbeland, maar toch blijft het bloed regenen, blijft de vloer van ons Jordytheater verder openscheuren en meer kolkende lavastromen blootleggen, en wie heeft toch ongezien al die kruisbeelden omgekeerd gehangen? Zo vreemd, ik snap er geen... oh maar wacht, Black Sabbath wint ook de award voor beste rock-/metalsong. De band neemt zwijgend ook dit tweede beeldje in ontvangst, buigt diep voor de demonische entiteit die zich achteraan in de zaal manifesteert (hé, is dat niet Don Cappuccino?) en springt vervolgens in de lavaput, die zich achter hen weer sluit alsof er niks gebeurd is.
We hebben Johnny Marr, Teunnis, AOVV en Lying Mouth te danken voor dit spektakelstuk. Opnieuw had ook Led Zep vier stemmen, maar ook hier koos AOVV voor zijn duistere godheid. Alle vikingnoormannen in de zaal knarsen nu hun tanden en kraken hun knokkels. Dat wordt oppassen straks aan de schoolpoort, Nick!
Rocknummers hall of fame
1965: Bob Dylan - Like A Rolling Stone
1966: The Rolling Stones - Paint It Black
1967: The Velvet Underground - Venus In Furs
1968: The Rolling Stones - Sympathy For The Devil
1969: The Rolling Stones – Gimme Shelter
1970: Black Sabbath - Black Sabbath
2020: Black Country, New Road - Science Fair
2021: Mdou Moctar - Afrique Victime
1
geplaatst: 7 september 2022, 15:49 uur
Nummers: ska/reggae
Dave & Ansel Collins - Double Barrel
The Melodians - Rivers of Babylon
The Slicker - Johnny (Too) Bad
Toots and The Maytals - "5446" Was My Number
Toots and The Maytals - Pressure Drop
Wat handig dat de ska/reggae-categorie zo vaak achter de rockcategorie komt, toch? Jointje erbij, de satanische sfeer wat breken, lekker onderuitzakken in onze stoelen, dassen losknopen, plots onverklaarbaar veel honger krijgen, en dan zo wegspacen dat je geschrokken aan de persoon naast jou moet vragen wie er eigenlijk gewonnen is. Om dan te beseffen dat je het zo zwaar te pakken had, dat het al de volgende dag is en je net gevraagd hebt aan de huilende weduwe van de persoon die straks begraven wordt, wie beste reggaesong gewonnen heeft op de Jordy's. Auwtch! Het overkomt zaaf, aerobag, Koenr, Lying Mouth en mezelf.
Het antwoord is trouwens Toots & The Maytals - Pressure Drop. Toch een mooi doekje voor het bloeden.
Ska-/reggaenummers hall of fame
1967: Dawn Penn - You Don't Love Me
1968: Desmond Dekker & The Aces - Israelites
1969: Toots & The Maytals - Monkey Man
1970: Toots & The Maytals - Pressure Drop
2021: Arooj Aftab - Last Night
2
geplaatst: 7 september 2022, 15:56 uur
Albums: soul, funk, R&B
Aretha Franklin - Spirit In The Dark
Curtis Mayfield - Curtis
Funkadelic - Funkadelic
Parliament - Osmium
We blijven nog even in de chillere sferen, want Funkadelic wint de Jordy voor beste soul/funk/R&B-album! Met de grootste walkover van deze editie, kan ik jullie meedelen. Zelfs Curtis was niet opgewassen tegen de vloedgolf aan stemmen voor George Clinton en zijn mannen (maar dan we zijn Funkadelic-mannen, niet zijn Parliament-mannen, behalve als zijn Parliament ook zijn Funkadelic-mannen zijn natuurlijk, maar... ok goed ik hou op).
Acht stemmen kreeg de grootmeester achter zich, namelijk die van zaaf, Funky Bookie, DjFrankie, Justus18, aerobag, Koenr, Teunnis en Lying Mouth.
Soul-, funk-, R&B-albums hall of fame
1965: Otis Redding - Otis Blue / Otis Redding Sings Soul
1967: Aretha Franklin - I Never Loved a Man the Way I Love You
1968: Aretha Franklin - Lady Soul
1969: Sly & The Family Stone - Stand!
1970: Funkadelic - Funkadelic
2020: The Weeknd - After Hours
2021: Arlo Parks - Collapsed in Sunbeams
1
geplaatst: 7 september 2022, 16:05 uur
Nummers: soul, funk, R&B
Curtis Mayfield - (Don't Worry) If There's a Hell Below We're All Going to Go
Curtis Mayfield - Move on Up
Donny Hathaway - The Ghetto
Funkadelic - Mommy What's A Funkadelic
Gil Scott-Heron - The Revolution Will Not Be Televised
Hoe anders is het in de nummers-categorie! Blijkbaar durfde hier bijna niemand aan zijn moeder te vragen wat een Funkadelic precies is. Curtis daarentegen, had deze ronde dan weer weinig last van zichzelf (eerder van Donny Hathaway), maar kijk, er werd uiteindelijk één stem meer verdiend en die bezorgt Curt de winst.
Het Move on Up-stemblok bestond uit Funky Bookie, DjFrankie, Justus18, AOVV en Lying Mouth.
En tja, dankzij Black Sabbath weten we nu toch allemaal dat er een hell below is natuurlijk. Maar nu ik het gezien heb, zou ik me toch een beetje ongerust beginnen maken.
Soul-, funk-, R&B-nummers hall of fame
1965: Nina Simone - Sinnerman
1966: Nina Simone - Four Women
1967: Nina Simone - I Wish I Knew How It Would Feel to Be Free
1968: Otis Redding - (Sittin' On) The Dock Of The Bay
1969: Isaac Hayes - Walk On By
1970: Curtis Mayfield - Move on Up
2020: The Weeknd - Blinding Lights
2021: Silk Sonic - Leave the Door Open
1
geplaatst: 7 september 2022, 16:23 uur
Albums: wereld
Exuma - Exuma
Jorge Ben - Fôrça Bruta
Third Ear Band - Third Ear Band
Mijn grootste ontdekking deze editie, dus zeer blij dat ik Exuma een Jordy in zijn handen mag drukken! Of denk ik alleen dat dit mijn grootste ontdekking van deze editie is omdat de ArthurDZ-voodoopop in de collectie van Exuma dit zijn grootste ontdekking van deze editie vind? Ik... auw, mijn arm buigt zich op vreemde wijze achter mijn rug terwijl mijn tenen in elkaar knopen en ok, ok, ik zwijg al.
ArthurDZ, DjFrankie, aerobag, Choconas, AOVV, Lying Mouth waren team Exuma deze editie!
Wereldalbums hall of fame
1965: Nara Leão - O Canto Livre de Nara
1966: Violeta Parra - Las Últimas Composiciones de Violeta Parra
1967: Nara Leão - Vento de Maio
1968: Ray Barretto - Acid
1969: Gal Costa - Gal Costa (Cinema Olympia)
1970: Exuma - Exuma
2020: Shabaka and the Ancestors - We Are Sent Here by History
1
geplaatst: 7 september 2022, 16:42 uur
Nummers: wereld
Amália Rodrigues - Com Que Voz
Exuma - Dambala
Exuma - Exuma, the Obeah Man
Mutantes - Quen Tem Medo de Brincar de Amor
Third Ear Band - Earth
Dit was dan weer een categorie waarin ik Jorge zag domineren, en dat is exact wat hij deed. Voor deze zes mensen het beste nummer in deze categorie deze editie: zaaf, Justus18, aerobag, Koenr, Teunnis, Choconas. En zo wint Brazilië naast een derde FIFA-wereldtitel, ook een zesde (!) opeenvolgende Jordy Award voor beste wereldnummer. En daar zijn ze uiteraard twee keer zo blij mee

Wereldnummers hall of fame
1965: Nara Leão - Suite Dos Pescadores
1966: Violeta Parra - Gracias a la vida
1967: Nara Leão - Quem Te Viu, Quem Te Vê
1968: Os Mutantes - A Mihna Menina
1969: Gal Costa - Tuareg
2021: Arooj Aftab - Mohabbat
1
geplaatst: 7 september 2022, 16:58 uur
Albums: anderstalig
Amália Rodrigues - Com Que Voz
Jorge Ben - Fôrça Bruta
José Afonso - Traz Outro Amigo Também
Maki - Asakawa Maki no Sekai
Maria del Mar Bonet - Maria del Mar Bonet
Exuma zingt in het Engels, dus het was automatisch spannend wie er in de anderstalige album-categorie aan het langste eind zou trekken. Dat bleek Brigitte te zijn, met wat hulp van Areski Belkacem en het Art Ensemble of Chicago. Deze laatste zijn overigens ook anderstalig, want ze communiceren alleen in kunstzinnige, experimentele jazzy keelklanken en klikgeluiden. Enkele vaste Jordy-stemmers kunnen gelukkig instaan als tolk zodat de ceremonie voor één keer vlekkeloos verloopt.
Team Brigitte: zaaf, Koenr en Teunnis
Anderstalige albums hall of fame
1965: Nara Leão - O Canto Livre de Nara
1966: Violeta Parra - Las Últimas Composiciones de Violeta Parra
1967: Françoise Hardy - Ma Jeunesse Fout le Camp...
1968: Francoise Hardy - Comment te Dire Adieu
1969: Gal Costa - Gal Costa (Cinema Olympia)
1970: Brigitte Fontaine, Areski & Art Ensemble of Chicago - Comme à la Radio
0
geplaatst: 7 september 2022, 17:00 uur
Wie zijn de stemmers op deze categorie, beste ArthurDZ? Dat staat er niet bij... Goed bezig trouwens, schitterende presentatie weeral!
1
geplaatst: 7 september 2022, 17:10 uur
Nummers: anderstalig
Alan Stivell - Son Ar Chistr
Les Enfants Terrible – Longtemps
Maki - ちっちゃな時から
Mutantes - Quen Tem Medo de Brincar de Amor
Ik haast me even door deze categorie, want ik heb niet zoveel tijd meer en wil deze nog afmaken. Hopelijk kan ik vanavond nog wat verder presenteren, anders de grote ontknoping morgen! Maar kijk, wat toevallig, ik heb niet veel tijd om een scenario te bedenken dus er gebeurt niks, hoe markant. Jorge Ben wint zijn derde prijs van de avond, overal beleefd applaus, tien punten voor sfeer en gezelligheid! En straks over naar de volgende

Team Jorge: ArthurDZ, aerobag, Johnny Marr, Teunnis, AOVV, Choconas
Anderstalige nummers hall of fame
1965: France Gall - Poupée De Cire, Poupée De Son
1966: Jacques Brel - Ces gens lá
1967: Jacques Brel - La Chanson des Vieux Amants
1968: Jacques Dutronc - (Il est cinq heures) Paris s'éveille
1969: Joe Dassin - Les Champs-Elysées
2021: Mdou Moctar - Afrique Victime
1
geplaatst: 7 september 2022, 17:11 uur
Johnny Marr schreef:
Wie zijn de stemmers op deze categorie, beste ArthurDZ? Dat staat er niet bij... Goed bezig trouwens, schitterende presentatie weeral!
(quote)
Gelukkig ben jij er nog om me op het rechte pad te houden
En bedankt!
0
zaaf
geplaatst: 7 september 2022, 17:28 uur
als uitvinder van team Brigitte laat ik mij niet cancellen! 

* denotes required fields.