MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album van het jaar top 15 (nu: 2023)

zoeken in:
Yep, ook die zou in m'n lijst gestaan hebben. 'k Zou die mainstream-award zo binnen gehaald hebben!

zaaf
tja als je ze alle 15 gehad zou hebben maakt het niet uit of je lijst ingestuurd is of niet.
vraag maar aan GrafGantz

zaaf
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mNCmlTIAXnIyZdPPr3XGQeQP5OqQcuYIwpQtt0sDovH1p3htJrhO34YefRxqTAtBS-G6ogMNoLFJFhmRlI5PW9qv5gaJQ_rMxT_D3-T8oVhEK0rb7dLI4oSufLbPfefNh4OWqNWi5FUeupp0TbgHQu7Vu6ZsoHLruNnc7rHrNjTqM7PR8AblKVk6h8jzAjU1M?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/34486

Gazpacho - Tick Tock (12)

171 p - 9 x genoemd - 1 HP (door Papartis en Casartelli )

Deze art-post-progrocknoren scoren met hun vijfde. Antoine de Saint-Exupéry, wie kent m nie, vloog lang geleden (1935) met zijn co-piloot Prevot van Parijs naar Saigon. Ze stortten neer in de Sahara (moet haast wel een brandstofprobleempje zijn geweest) en overleefden ternauwernood. Het verhaal werd door de schrijver opgetekend in het boek Wind, Sand and Stars, wat weer de basis vormde voor Tick Tock.

Tuurlijk, harstikke populair dat Ticktock!

01. Pet Shop Boys - Yes (2009)

05. Gazpacho - Tick Tock (2009)

JoaMuse schreef:
Hihi Mumford & Sons werd al misbaksel genoemd en dan moest Muse nog komen. De snobs hier totaal K.O. geslagen.

Het kan verkeren, zo ben ik Mr. Mainstream en zo ben ik een snob

Deze snob staat overigens nog op nul treffers, en dat is me volgens mij nog niet eerder gebeurd in deze fase van het spel.

Ik als popsnob (parttime) sta toch nog op 1 match (Lily).

Mijn nummer 1 zal nog langskomen sws, maar veel verder zal ik niet komen, denk ik.

Misschien heb ik dan stiekem toch meer dan één overeenkomst! Had Gazpacho niet verwacht, maar zeer terecht natuurlijk, alleen al door het titelnummer!

3. Gazpacho - Tick Tock

Geen kwaad woord over The Editors (over de rest ook niet), want mevrouw Etta gaat er heel goed op. Heb ze al verschillende keren live gezien, waarvan eenmaal samen met Muse in Nijmegen. Ook die beproeving heb ik doorstaan. Prima avond gehad.

GrafGantz schreef:
Deze snob staat overigens nog op nul treffers, en dat is me volgens mij nog niet eerder gebeurd in deze fase van het spel.

Same here en er zijn met Editors, Muse en White Lies ook al 3 albums langsgeweest die bij mij 2* of zelfs nog lager scoren en daar zit Mumford niet eens bij. Voor mij ook een unicum.

Die van Lily Allen is de enige die hier 4* scoort, zou denk ik ergens tussen 21 en 40 scoren. Humbug ook veel gedraaid, maar die scoort nu nog maar 3,5*. Deze van PSB ken ik niet, maar die zal vast okay zijn.

Ik verwacht eigenlijk nog wel 1 match al weet je het hier nooit en zou het ook op 1 kunnen blijven

1. Editors - In This Light and on This Evening (2009)
5. Pet Shop Boys - Yes (2009)
12. White Lies - To Lose My Life... (2009)
15. Gazpacho - Tick Tock (2009)

herman schreef:
Deze van PSB ken ik niet, maar die zal vast okay zijn.

Dat is een juiste conclusie, veruit het beste album tot nog toe met een nette 4*.

Ik heb Editors zo lang gemeden dat ik voor de zekerheid toch een stukje van dit album heb geluisterd.
Maar nu weet ik het weer 100% zeker.

(Een jaar later zou het gelukkig alsnog goedkomen met de nieuwe vleermuizenpop..)

Wauw deze uitslag

EvilDrSmith schreef:
Nu snuffel ik graag op RYM, dus ik dacht eens: kom, hoe wordt dit onderste deel van de Top 15 daar gewaardeerd?
Zo hé, ik wist niet dat "wij" (lees: jullie) zo'n obscure smaak hebben. Dit zijn platen uit de middelste en zelfs onderste regionen van die site.
Jullie zijn een stelletje übermuzieknerds.

#15: Lily Allen: #545
#14: Arctic Monkeys: #443
#13: Mumford & Sons: #1,092
#12: Editors: #830
#11: Pet Shop Boys: #456

Opvallend inderdaad, nr. 10 en 9 zijn op RYM ook ver in de achtergrond te vinden. Met Gazpacho heeft men wel een eerste top 100-match, proficiat RYM!

Heb zelf slechts een top 10 ingestuurd omdat ik niet zoveel tijd had om dit jaar voor te bereiden, maar nog geen enkele match. Ik hoop toch nog op 1 à 2 overeenkomsten, dat zou fijn zijn.

Debuut van Mumford & Sons staat hier trouwens op 4 sterren, dat is wel een score die er al heel lang staat. Destijds als fris en energiek ervaren, of de plaat nu ook nog zo goed valt, is een vraagteken. Ik ga me er niet gauw aan wagen, denk ik..

7. White Lies - To Lose My Life...
11. Lily Allen - It's Not Me, It's You

Ha,ha, ik lees hier vooral dat de albums die tot nu toe voorbij zijn gekomen frut plaatjes zijn zaaf

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRz1rFO5YZNfZCaSpSroeMSX03ZDHJlSgg2BQ&usqp=CAU

Het debuut van White Lies vind ik wel overroepen itt Mumford & Sons. En Muse heeft voordien betere albums uitgebracht.

voskat schreef:
Ik heb Editors zo lang gemeden dat ik voor de zekerheid toch een stukje van dit album heb geluisterd.
Maar nu weet ik het weer 100% zeker.

Ik vind de eerste 2 van Editors wel erg goed, daarna ben ik afgehaakt. Hun tweede heeft zelfs m'n top 15 voor dat jaar nog gehaald (wel net, op 15 maar toch).
Om dan dit album als eerste te gaan luisteren vind ik dan ook wel een vreemde keus Pak dan gewoon de eerste 2 met nummers als Blood en Smokers Outside the Hospital Doors

zaaf
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mn7s6qXzo62SMwX58RKMIKNCy5pJOQJggA001pYUd5IUzcl1pqVSQbt98mT8lmCzZbSEmm1JKpLT53ObIMDOn10wRgwYe8ZlP4M8q5ANbsEi_DFcPT3HaAToHfie2CwFnxYKPGtygAQo4TkZmn8wIp9p-iiJUqk6_1X0g5xwZDc51IRsdISlA-Mb7wP31M2l7?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/149629

Fever Ray - Fever Ray (4)

222 p - 12 x genoemd - 1 HP (door GrafGantz en nico1616 )

Nu we toch in Scandinavie zijn, wippen we even bij de buren aan. Karin Dreijer, de helft van The Knife, heeft daar een solo-album gemaakt onder de naam Fever Ray. Best album hoor, als je van donker en een beetje spooky houdt.

2. Muse - The Resistance
3. Mumford & Sons - Sigh No More
4. Editors - In This Light and on This Evening
6. Fever Ray - Fever Ray

2e 4* plaat, maar net niet in mijn lijst...

Ok, dit had m'n 15e mogen zijn.

4. Arctic Monkeys - Humbug
5. Fever Ray - Fever Ray
7. Muse - The Resistance
14. Pet Shop Boys - Yes

Fever Ray had eigenlijk zelfs nog wat hoger in m’n lijstje mogen staan maar te laat

Deze ben ik vergeten, maar de eerste die wel in het pulletje valt

Hm, bij mij zijn ze tot nu toe op 1 na allemaal in het putje gevallen

Ah, we zijn in het linkerrijtje beland. Het verschil is aanzienlijk en geeft hoop op de (sub)toppers.

zaaf
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mha2ldpbxxiVlg6N9I2vXxt_oSdiY-fg8n3hkwXAzHs8qI57omClsgOihoT-LeH48_y55hxwgN1jdZv1ekitOcPv8L045_TX45MVwG9VynBALRN_2v-HXNOI0mcNHLfjOQCLpq4KuYRiezzrVQDLjiYW50cjLVYfDhR099RzHZcwMp9FsH8Iltx0VEe347G2A?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/172871

Fuck Buttons - Tarot Sport (8)

225 p - 12 x genoemd - 1 HP (door Coma Cat )

En wie zijn elektronics het liefst meedogenloos wil, hier de middelste plaat van Fuck Buttons. Het doel was elektronische postrock met een fiks noise-component. Nou dat is redelijk geslaagd. En hoewel bepaald niet mainstream haalde het duo zelfs de Olympische Spelen te Londen met hun muziek.

Zo met deze video heeft u wel even de oren vol.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:25 uur

geplaatst: vandaag om 19:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.