MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMeLadder 2022 [Uitslagen Ladders]

zoeken in:
Goh, de doeslief campagne van bijna 3 jaar geleden werpt nog steeds zijn vruchten af.

Mausie schreef:
TornadoEF5, is het weleens in je opgekomen dat men keuzes niet altijd maakt op basis van vrouwelijk/mannelijk, maar gewoon op wat ze mooie muziek vinden? Musette and Drums valt bij mij makkelijk in de punten, het lag echt aan het nummer

Ik heb dat gevoel soms, niet alleen hier gewoon in het algemeen. En ook niet bij iedereen. Ik wil niet generaliseren, maar ik wijs ook niet naar iemand (ik bekijk niemand zijn stem ofzo, en doe wat je wilt natuurlijk).

Dat je Donimo niet het beste nummer vind van CT, kan ik nog begrijpen. Vorig jaar was het genomineerd, dit jaar opnieuw... Misschien had er eens een ander nummer van hetzelfde album eens gekozen kunnen worden, en hadden we dan wel succes? Ik wou wel Lorelei nomineren, maar ik kan maar één nummer nomineren, en ik ben voor The Thinner The Air gegaan. Lorelei was mijn 2e keus. Er was trouwens nog een ander genomineerd CT nummer, voor maar het is moeilijk om CT nummers in de lijst te krijgen. En misschien dat er zelfs een 4e genomineerd nummer was (Stond HOLV al in de lijst of niet?).

Ik was heel blij dat 2 of 3 anderen een CT nummer hadden genomineerd, want ik gaf wel kritiek dat er niet genoeg nummers instonden, maar met 3 of 4 nominaties horen we toch in de eerste ronde 5 keer CT ook al staan er maar 1 of 2 nummers in de lijst.

Ik had speciaal voor Donimo gedaan, grappig genoeg had ik Kerosene ontdekt en vond ik echt een heel leuk nummer, en dat nummer heeft net de top 15 gehaald door mijn 2e plaats, dus heb een ander nummer gered dan de bedoeling was. Het was een erg goede ladder trouwens, een verademing tegenover de vorige waaraan ik meedeed, absoluut.

Ronde 1 - Ladder 13:
Rechtstreeks geplaatst voor de Top 2000, tussen [ ] de notering vorig jaar, vervolgens het aantal pt.

1. Pixies - Monkey Gone To Heaven [112] 710
2. Iggy Pop - Lust For Life [353] 671
3. Björk - Human Behaviour [159] 631
4. Godspeed You! Black Emperor - Moya [623] 535
5. Arcade Fire - Everything Now [1228] 499
6. Dire Straits - Romeo And Juliet [675] 480
7. Boudewijn De Groot - Welterusten, Mijnheer De President [1538] 470
8. Sufjan Stevens - Concerning The Ufo Sighting Near Highland, Illinois [1303] 470
9. Tears For Fears - Change [878] 464
10. London Grammar - Strong [1148] 438
11. The Breeders - Cannonball [454] 435
12. 808 State - In Yer Face (Bicep Remix) [1435] 412
13. Art of Noise - Moments In Love [986] 399
14. Diiv - Blankenship [1948] 327
15. Porridge Radio - Lilac [1987] 308

Uitgeschakeld, echter - de beste 125 afvallers plaatsen zich alsnog.

16. David Sylvian - Silver Moon [ranboy] 259
17. Hüsker Dü - Makes No Sense at All [1974] 233
18. Lucy Dacus - Thumbs [Simon77] 204
19. Zaz - Si jamais j'oublie [Bucquoy] 161
20. Younger Brother - Train [Riesdude] 94

82 stemmers deze ronde.

Wederom een ronde waarin de 4 nieuwkomers het afleggen tegen de gevestigde orde...en gezien de scores gaat een route via de achterdeur van de afvallerslijst voor geen enkele afvaller uit deze ladder een ontsnapping geven.

Sylvian, mijn hemel
Wat een site...

Gisteren had je nog genoeg aan 233 punten...

Zou je toch denken aan een nieuw systeem, ms iets met top 10 door en de rest op percentage ofzo

Nieuwe nominaties hebben nauwelijks een kans, het lijkt me dat sowieso daarvoor wel een beter systeem gevonden kan worden.

Goed idee
Ik kan me niet voorstellen dat nieuwe nominaties niet in zekere mate dezelfde kwaliteit hebben als de bestaande nominaties. Moet dan ms toch in het niet beluisteren ervan zitten...

Zonde van Husker Dü. Echt zo'n fijne notering in de onderste regionen waar ik blij van wordt.

De nieuwe nominaties waren in deze ronde ècht allemaal een stuk minder dan veel van de gevestigde namen. Ik zou ze niet allemaal buiten de top 15 zetten maar ben deze keer nou niet erg verbaasd dat ze het niet redden. Geeneen kwam in de buurt van mijn lijstje. Dat is op sommige dagen wel anders.

We gaan al elk jaar heen en weer: Het ene jaar gewogen ladders (zoals nu) omdat mensen het jaar ervoor klagen dat sommge ladders veel zwaarder zijn (en het aantal nieuwe nummers ongelijk is). Het andere jaar laten we die weging weer los omdat mensen klagen dat nieuwe nummers het te zwaar hebben. Niets nieuws.

johan de witt schreef:
Gisteren had je nog genoeg aan 233 punten...

Duh, gisteren waren er 10 stemmers minder.

Ja, ik snap ook niet dat er steeds naar het aantal punten gekeken wordt....daar kun je nooit op gaan vergelijken idd omdat er nooit een gelijk aantal stemmers is....er zit een verschil van maar liefst 17 stemmers tussen de ladder met de meeste stemmers en die met de minste stemmers (dat was die van gisteren idd) dus ja...dan zijn er ook 1700 punten minder te verdelen.

Lucy... , niet geheel onverwacht, maar toch.
duimpjes omlaag voor jullie barbaren!

Sylvian, Hüsker Dü en Dacus hebben beter werk, dus prima uitslag zou ik zeggen.

luigifort schreef:
Zou je toch denken aan een nieuw systeem, ms iets met top 10 door en de rest op percentage ofzo

Dat heb ik al eens zitten narekenen in voorgaande jaren, dat gaf geen wezenlijk verschil en pakte het ene jaar licht in het voordeel van de nieuwkomers uit en het andere jaar licht in het voordeel van de gevestigde orde.

Een verandering waarvan ik het effect niet kan inschatten zou zijn niet meer op een top 7 stemmen maar op een top 9 of een top 10....maar ook dat kan voor mijn gevoel beide kanten uitgaan....maar welilcht een optie om te overwegen voor volgend jjaar.

Misschien een ladder narekenen wat er gebeurd als je op een top 5 zou stemmen?

Top 10 eerder dan denk ik..

Maar een top 10 kun je dus niet narekenen met de huidige data, een top 5 wel.

El Ninjo schreef:
Een verandering waarvan ik het effect niet kan inschatten zou zijn niet meer op een top 7 stemmen maar op een top 9 of een top 10.....
Alsjeblieft niet. Zeven is meer dan genoeg. En anders liever minder dan meer.

Is er al eens gedacht aan een systeem waarin elke speler (in ieder geval in de voorronde) de punten naar eigen smaak mag verdelen over de tracks? Dat je dus een topx (gewoon weer 7? Of bv minimaal 5 maximaal 7?) inlevert en daarin het aantal beschikbare punten zelf verdeelt over de tracks. Dan kan een deelnemer zelf enig gewicht geven aan de volgorde in zijn lijst. Ik heb soms op 1 een nummer uit mijn persoonlijke top10 staan gevolgd door 6 tracks die niet eens in mijn top500 zouden staan, en dag later een serie van nummers die voor mij bijna allemaal even goed zijn. In het eerste geval zou ik daar best wat meer 'gewicht' aan willen kunnen geven als stemmer. Ik snap dat het bewerkelijk is en wellicht fouten in de hand werkt, maar geen idee of dit ooit al eens is geopperd in de loop der jaren.

Grafmat schreef:
Is er al eens gedacht aan een systeem waarin elke speler (in ieder geval in de voorronde) de punten naar eigen smaak mag verdelen over de tracks? Dat je dus een topx (gewoon weer 7? Of bv minimaal 5 maximaal 7?) inlevert en daarin het aantal beschikbare punten zelf verdeelt over de tracks. Dan kan een deelnemer zelf enig gewicht geven aan de volgorde in zijn lijst. Ik heb soms op 1 een nummer uit mijn persoonlijke top10 staan gevolgd door 6 tracks die niet eens in mijn top500 zouden staan, en dag later een serie van nummers die voor mij bijna allemaal even goed zijn. In het eerste geval zou ik daar best wat meer 'gewicht' aan willen kunnen geven als stemmer. Ik snap dat het bewerkelijk is en wellicht fouten in de hand werkt, maar geen idee of dit ooit al eens is geopperd in de loop der jaren.

Zieke keuzestress zou dat zijn

Gaan we echt zo vroeg in het jaar alweer een discussie starten, alleen maar omdat Mario en Luigi het weer eens niet kunnen hebben dat een favoriet eruit ligt?

Geen idee. Ik geef slechts uiting aan een gevoel dat ik heb bij (mijn poging tot) dagelijks 'verplicht' stemmen op qua niveau heel diverse lijsten, en ik opper een idee waarvan ik niet weet of het ooit al eens is besproken.

Grafmat schreef:

Dit idee is al eens genoemd door remcodulac geloof ik. Persoonlijk vind ik het stemmen dan een te ingewikkeld verhaal worden

Grafmat schreef:
Geen idee. Ik geef slechts uiting aan een gevoel dat ik heb bij (mijn poging tot) dagelijks 'verplicht' stemmen op qua niveau heel diverse lijsten, en ik opper een idee waarvan ik niet weet of het ooit al eens is besproken.

Mijn tweede zin bedoelde ik in het algemeen, niet specifiek over jou. Maar jouw idee is al eens geopperd overigens, volgens mij werd het te complex bevonden voor zowel organisatie als deelnemers.

Ja, het werd door iedereen als te bewerkelijk ingeschat, behalve door de opperaar

remcodulac schreef:
Ja, het werd door iedereen als te bewerkelijk ingeschat, behalve door de opperaar
Ik heb het eerder ook al eens geopperd. En met het gebruik van de stemtool zou het geen enkel probleem moeten zijn. Maar uiteindelijk is je systeem zo sterk als haar (zwakste) gebruikers en ik moet de tegenstanders daar gelijk in geven, het gaat waarschijnlijk een hoop geneuzel en kopzorgen opleveren.

Nieuwkomers zijn nu eenmaal minder kansrijker dan liedjes die zich al eens eerder bewezen hebben. Dat spreekt voor zich.

Verplicht de onderste 200 lozen (of 200 van de onderste 400) hou ik ook niet van, dat vind ik te kunstmatig.

In een voorronde de onderste 500 met de nieuwe nominaties laten ladderen en de beste 500 gaan kijken hoe hoog ze zich in de nieuwe top 2000 kunnen werken (hopelijk bij de eerste 1500).
Geen idee of we daarvoor tijd hebben. Zou eerst doorgerekend moeten worden, maar daar hebben we wel bijna een jaar voor.
Dat is, als je per se de nieuwe nominaties meer kans wilt geven. We kunnen het ook zo laten als het is, natuurlijk.

Ik denk dat nieuwe nominaties vaak hiervan last hebben:

Exposure effect is a psychological artifact well known to advertisers: people express undue liking for things merely because they are familiar with them. This effect has been nicknamed the "familiarity breeds liking" effect.

Gelukkig is daar een simpele oplossing voor. Nominaties worden gedaan in november. Iedereen die mee wil doen tekent een contract en verplicht zich in december alle nominaties uit het hoofd te leren. 1 Januari wordt de kennis van de nominaties getest, live uitgevonden door John de Mol, met squid game regels. De deelnemers die blijven leven mogen gedurende het jaar stemmen. We moeten dan alleen nog bepalen wat er met de paar miljoen euro die dit oplevert gedaan gaat worden.

Mausie schreef:
(quote)

Zieke keuzestress zou dat zijn

Gaan we echt zo vroeg in het jaar alweer een discussie starten, alleen maar omdat Mario en Luigi het weer eens niet kunnen hebben dat een favoriet eruit ligt?

Nee, dat maak jij ervan. Dit is trouwens zuigen en iets zoeken wat er niet is...

Ook in een ander systeem zou een favoriet er uit kunnen liggen, dusssss....
Het gaat al dagen over dat mensen het jammer vinden dat nieuwe nominaties niet doorgaan en je ziet dat meerdere mensen er hier nu over nadenken en proberen een oplossing aan te dragen.
Maar zodra wij dat doen ga je t ineens over Mario en Luigi hebben, tamelijk triest vind je zelf niet? Waar was je de afgelopen tijd vraag ik me dan af...

Gast
geplaatst: vandaag om 19:32 uur

geplaatst: vandaag om 19:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.