Muziek / Muziekgames / MuMeLadder 2022 [Uitslagen Ladders]
zoeken in:
1
geplaatst: 16 januari 2022, 22:40 uur
Feit is dat 95 procent van de nominaties het niet redt.
Of het een favoriet van ons is of niet doet niet terzake.
4
geplaatst: 16 januari 2022, 22:42 uur
Is het ook niet gewoon logisch dat we na zo'n 15 jaar ladderen een behoorlijk stabiele lijst hebben en nieuwe nominaties het moeilijk hebben?
0
geplaatst: 16 januari 2022, 22:43 uur
Ach, uiteindelijk komen we ieder jaar na veel gepuzzel weer bij nagenoeg hetzelfde rijtje uit. Meer Top 2000 dan Snob 2000 …
1
geplaatst: 16 januari 2022, 22:45 uur
Mexicanobakker schreef:
Nieuwkomers zijn nu eenmaal minder kansrijker dan liedjes die zich al eens eerder bewezen hebben. Dat spreekt voor zich.
Nieuwkomers zijn nu eenmaal minder kansrijker dan liedjes die zich al eens eerder bewezen hebben. Dat spreekt voor zich.
Nee, vind ik niet. Dat zou zo zijn als alle nominaties voor iedereen nieuw waren maar dat is niet zo. Stel iemand nomineert Paradise by the Dashboardlight dan wordt die toch gewoon op kwaliteit wel of niet gekozen. Die hoeft zich niet eerst "te bewijzen".
3
geplaatst: 16 januari 2022, 22:55 uur
johan de witt schreef:
De editie van 2021 telde 132 nieuwe binnenkomers (dat wil zeggen: alle nummers die volledig nieuw waren in de Ladder, geen re-entries). Er waren in totaal 540 nieuwe nominatieplaatsen. Het percentage van de nominaties dat dus wel overleefde ligt op 24,44%. Bijna 1 op de 4 dus
In mijn herinnering wijkt dit percentage voor eerdere edities niet extreem af van die 25%. Het zal in ieder geval nooit onder de 10% hebben gelegen.
De uitslagen van de afgelopen ladders geven waarschijnlijk een vertekend beeld. Ik kan me niet voorstellen dat 2022 een grote uitzondering gaat zijn op eerdere jaren.
2
geplaatst: 16 januari 2022, 22:56 uur
Arrie schreef:
Is het ook niet gewoon logisch dat we na zo'n 15 jaar ladderen een behoorlijk stabiele lijst hebben en nieuwe nominaties het moeilijk hebben?
Ik zat even te bladeren door de uitslagen en met wat eyeballing statistics schat ik dat de kans voor een nieuwe binnenkomer, om via de bovenste 15 de lijst te halen, ongeveer 25% is. Meestal haalt 1 op de 4 de lijst, soms geen, soms 2.
Op zich vind ik dat nog wel redelijke kansen voor een lijst die zich na 15 jaar dag in dag uit ladderen zich gevestigd heeft.
Edit: Kijk aan, Gretz was me net voor en komt met dezelfde cijfers
0
geplaatst: 16 januari 2022, 22:58 uur
Gretz schreef:
De editie van 2020 telde 132 nieuwe binnenkomers (dat wil zeggen: alle nummers die volledig nieuw waren in de Ladder, geen re-entries). Er waren in totaal 593 nieuwe nominatieplaatsen. Het percentage van de nominaties dat dus wel overleefde ligt op 24,49%. Bijna 1 op de 4 dus
In mijn herinnering wijkt dit percentage voor eerdere edities niet extreem af van die 25%. Het zal in ieder geval nooit onder de 10% hebben gelegen.
De uitslagen van de afgelopen ladders geven waarschijnlijk een vertekend beeld. Ik kan me niet voorstellen dat 2022 een grote uitzondering gaat zijn op eerdere jaren.
(quote)
De editie van 2020 telde 132 nieuwe binnenkomers (dat wil zeggen: alle nummers die volledig nieuw waren in de Ladder, geen re-entries). Er waren in totaal 593 nieuwe nominatieplaatsen. Het percentage van de nominaties dat dus wel overleefde ligt op 24,49%. Bijna 1 op de 4 dus
Volgens mij zitten we nu na 13 ladders op 3 of 4, dus beduidend lager, maar misschien trekt het cijfer ook dit jaar nog aan, dat kan natuurlijk.
1
geplaatst: 16 januari 2022, 23:00 uur
En hoeveel van die nieuwe binnenkomers vallen binnen 1 jaar eruit? Dat lijkt me ook wel interessant om te weten...
0
geplaatst: 16 januari 2022, 23:02 uur
johan de witt schreef:
Volgens mij zitten we nu na 13 ladders op 3 of 4, dus beduidend lager, maar misschien trekt het cijfer ook dit jaar nog aan, dat kan natuurlijk.
(quote)
12 nieuwkomers na 13 ladders (23%), en in best of the rest staan aardig wat nieuwe nomi's bovenaan
0
geplaatst: 16 januari 2022, 23:03 uur
Arrie schreef:
Dit. Bovendien zijn de nominaties die al zijn afgevallen niet al te denderend.
0
geplaatst: 16 januari 2022, 23:03 uur
Gretz schreef:
In 2020 waren het er maar liefst 167 op een totaal van 593. Wat resulteerde in een percentage van 28,16%.
Let wel: bij het totale aantal nominaties zitten dus ook de nummers die als re-entry in de Ladder belanden. Als we die groep niet meerekenen komen de percentages voor de volledig nieuwe nominaties nog hoger te liggen.
1
geplaatst: 16 januari 2022, 23:04 uur
jordidj1 schreef:
(quote)
Dat vind jij, niet iedereen...
1
geplaatst: 16 januari 2022, 23:06 uur
Dat is subjectief, ja, maar de statistieken hierboven laten zien dat het aantal nominaties dat doorgaat toch vrij normaal is
0
0
johan de witt schreef:
(quote)
Correctie, de totale nominatie-aantallen van 2020 en 2021 had ik in eerste instantie niet goed weergeven. Maakt voor het percentage overlevers in 2021 nog steeds niet veel uit, dat ligt rond de 24,5%.
Bedenk dat er in Ronde 1 ook nog een xxx aantal herkansers doorgaan, daar zitten veelal ook een hoop nieuwe nominaties bij.
1
geplaatst: 16 januari 2022, 23:07 uur
johan de witt schreef:
aerobag schreef:
12 nieuwkomers na 13 ladders (23%), en in best of the rest staan veel nieuwe nomi's bovenaan
12 nieuwkomers na 13 ladders (23%), en in best of the rest staan veel nieuwe nomi's bovenaan
Het geheugen is bij sommigen wel heel selectief

1
geplaatst: 16 januari 2022, 23:07 uur
Ok, dus met de herkansers erbij zal het elk jaar altijd boven de 25 procent zitten?
1
geplaatst: 16 januari 2022, 23:09 uur
luigifort schreef:
En hoeveel van die nieuwe binnenkomers vallen binnen 1 jaar eruit? Dat lijkt me ook wel interessant om te weten...
Die meta-analyse hebben we nog niet. Misschien dat ik daar ooit nog eens onderzoek naar gaan doen.
De ervaring leert vaak wel dat nieuwe binnenkomers die op plek 1500 of lager staan allemaal in de gevarenzonde zitten. 1 slecht jaar en/of een beetje pech en je kukelt er weer uit. Gebeurt bij de Top 2000 ook voortdurend. Genoeg van die nummers lukt het dan in een later jaar wel weer om een re-entry te scoren .
Vergelijk het met De Heen en Weer. Sommige artiesten/nummers zullen nooit populair genoeg zijn om een stabiele waarde te worden. Maar hebben wel genoeg devoted fans om af en toe met de grote jongens mee te doen

1
geplaatst: 16 januari 2022, 23:11 uur
luigifort schreef:
Ok, dus met de herkansers erbij zal het elk jaar altijd boven de 25 procent zitten?
Nou, vorig jaar zaten we dus net onder de 25%, waar het percentage in 2020 nog boven de 28% lag. En ik denk dat het in 2019 ook een paar procent boven de 25% lag, maar dat zou ik moeten nazoeken.
Het zou best kunnen dat er een trend naar beneden is ingezet. Precies om de redenen die hierboven al genoemd zijn.
Arrie schreef:
0
geplaatst: 16 januari 2022, 23:29 uur
Storm in een glas water dus. 25% vind ik best een flinke score na al die jaren. Geen enkele reden om iets te veranderen lijkt me. Als het ineens onder de 15% gaat duiken misschien eens over nadenken. Of als alle nieuwkomers nummers zijn ais zoals Nothing Else Matters van Metallica, Wat mij betreft gaan we over tot de orde van de dag en is deze discussie gesloten. Hij begon nota bene na een ronde met vrij zwakke nieuwkomers. Vind ik dan.
Het is soms ook wel ondoorgrondelijk. Meestal redt van mij ook maar 0 of 1 nominatie het, maar ik heb ooit een jaar gehad dat 6 van mijn toen 7 nominaties het haalden. Een groot deel ervan ligt er inmiddels ook weer uit, maar toch. Ik had dat jaar voor mijn gevoel niks anders gedaan. En het aantal nieuwe binnenkomers week dat jaar niet echt af. Ook zijn er een paar stokoude nominaties van me die nooit hoog staan maar wel al het hele bestaan van de ladder de lijst halen. Vind ik ook wel leuk.
Het is soms ook wel ondoorgrondelijk. Meestal redt van mij ook maar 0 of 1 nominatie het, maar ik heb ooit een jaar gehad dat 6 van mijn toen 7 nominaties het haalden. Een groot deel ervan ligt er inmiddels ook weer uit, maar toch. Ik had dat jaar voor mijn gevoel niks anders gedaan. En het aantal nieuwe binnenkomers week dat jaar niet echt af. Ook zijn er een paar stokoude nominaties van me die nooit hoog staan maar wel al het hele bestaan van de ladder de lijst halen. Vind ik ook wel leuk.
1
geplaatst: 16 januari 2022, 23:38 uur
Als we allemaal vinden dat 25 procent een redelijk percentage is kan deze discussie id gesloten worden. Als we dat niet vinden en we vinden het percentage te laag en we (uiteraard innemende de organisatie, maar El Ninjo zo te lezen denkt daar ook wel over na) een hoger percentage willen dan kan daar ms iets aan gedaan worden of over nagedacht worden.
Maar in alles bepaalt uiteindelijk de organisator en uiteraard staat ook alles los van persoonlijke favorieten.
Maar in alles bepaalt uiteindelijk de organisator en uiteraard staat ook alles los van persoonlijke favorieten.
6
geplaatst: 16 januari 2022, 23:53 uur
25% is prima toch. Het is een aller tijden lijst, zou wat raar zijn als er elk jaar 500 nieuwe binnenkomers zijn
0
geplaatst: 16 januari 2022, 23:53 uur
jordidj1 schreef:
25% is prima toch. Het is een aller tijden lijst, zou wat raar zijn als er elk jaar 500 nieuwe binnenkomers zijn
Dit.
0
geplaatst: 17 januari 2022, 08:02 uur
25% lijkt me ook heel normaal bij een lijst als deze, zeker omdat hij al zoveel jaren loopt.
0
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 17 januari 2022, 08:13 uur
jordidj1 schreef:
Precies.
0
geplaatst: 17 januari 2022, 08:54 uur
jordidj1 schreef:
Helemaal mee eens. Ik vind het huidige stemsysteem ook prima werken.
0
geplaatst: 17 januari 2022, 08:57 uur
remcodulac schreef:
In een voorronde de onderste 500 met de nieuwe nominaties laten ladderen en de beste 500 gaan kijken hoe hoog ze zich in de nieuwe top 2000 kunnen werken (hopelijk bij de eerste 1500).
Geen idee of we daarvoor tijd hebben. Zou eerst doorgerekend moeten worden, maar daar hebben we wel bijna een jaar voor.
Dat is, als je per se de nieuwe nominaties meer kans wilt geven. We kunnen het ook zo laten als het is, natuurlijk.
In het verleden hebben we de eerste 800(?) wel eens een vrijstelling gegeven voor ronde 1. Weet niet of het echt uitgemaakt heeft. Voor mijn gevoel niet in ieder geval.In een voorronde de onderste 500 met de nieuwe nominaties laten ladderen en de beste 500 gaan kijken hoe hoog ze zich in de nieuwe top 2000 kunnen werken (hopelijk bij de eerste 1500).
Geen idee of we daarvoor tijd hebben. Zou eerst doorgerekend moeten worden, maar daar hebben we wel bijna een jaar voor.
Dat is, als je per se de nieuwe nominaties meer kans wilt geven. We kunnen het ook zo laten als het is, natuurlijk.
Wat wel gebeurde is dat de luisterdruk extra hoog werd, omdat er relatief meer onbekende(re) nummers per ladder waren.
0
geplaatst: 17 januari 2022, 09:01 uur
Dus gemiddeld 1 van iedereens nominaties zou het moeten redden. Op zich niet verkeerd. Het zou ook mooi zijn als mensen niet alleen zouden nomineren op basis van wat ze mooi vinden maar ook op wat ze kansrijk achten. Nu zie je elk jaar heel veel kansloze nominaties die slechts als opvulling dienen terwijl er ook steevast een aantal vergeten oudere songs zijn die dan dik in de top 1000 debuteren.
3
geplaatst: 17 januari 2022, 09:30 uur
Ik nomineer al jaren (vrijwel) alleen nummers waarvan ik denk dat ze kansrijk zijn, met de kanttekening dat ik wel zoek naar artiesten en genres die nog niet of te weinig vertegenwoordigd zijn. Voor het ontdekken van onbekende nummers zijn andere topics. Daarbij heb ik een succesratio van ongeveer 50%, dus het is zeker niet feilloos.
Overigens vind ik het ieders vrijheid om te nomineren wat hij of zij wil, met het risico dat obscuurdere nominaties weinig succesvol zullen zijn. Ik zou het namelijk ook jammer vinden als de nieuwe nominaties alleen nog maar uit nummers als Nothing Else Matters (niks ten nadele van dit specifieke nummer) of het 30e Radiohead-, Smiths- of Bowie-nummer bestaan...
Overigens vind ik het ieders vrijheid om te nomineren wat hij of zij wil, met het risico dat obscuurdere nominaties weinig succesvol zullen zijn. Ik zou het namelijk ook jammer vinden als de nieuwe nominaties alleen nog maar uit nummers als Nothing Else Matters (niks ten nadele van dit specifieke nummer) of het 30e Radiohead-, Smiths- of Bowie-nummer bestaan...
1
geplaatst: 17 januari 2022, 09:54 uur
starbright boy schreef:
Ook opvallend is dat The Editors 8e is terwijl dat op basis van vorig jaar tweede zou moeten zijn. Voorteken voor een flinke duikeling dit jaar?
Ook opvallend is dat The Editors 8e is terwijl dat op basis van vorig jaar tweede zou moeten zijn. Voorteken voor een flinke duikeling dit jaar?
Ik mag het hopen... wanstaltig draakje.
* denotes required fields.