Muziek / Muziekgames / MuMeLadder 2022 [Uitslagen Ladders]
zoeken in:
0
geplaatst: 5 februari 2022, 17:45 uur
starbright boy schreef:
Oog van de naald voor Janelle. Had het erg zonde gevonden als die onderuit was gegaan.
Oog van de naald voor Janelle. Had het erg zonde gevonden als die onderuit was gegaan.
Amai superspannend. Had er nog plek 7 voor over,kwam er op aan. Maar Spinvis mocht er ook nooit uit!! Dit was mijn live ontdekking in de AB in oktober vorig jaar. Spinvis-classic. Graag terug volgend jaar.
0
geplaatst: 5 februari 2022, 21:43 uur
Oef, je kunt stellen dat Janelle goed wegkomt, had liever Nujabes daar gezien - het scheelde maar 1 7e plek - maar Janelle hoort met deze ook gewoon in de lijst. Dan kunnen we wel een van de 10 overbodige Spinvissen missen.
Bizar ook dat Silent Shout steevast rond de top 10/ staat en Heartbeats eruit valt. Vind die eerste ook beter, maar het niveauverschil is niet zó groot...
Bizar ook dat Silent Shout steevast rond de top 10/ staat en Heartbeats eruit valt. Vind die eerste ook beter, maar het niveauverschil is niet zó groot...
0
geplaatst: 5 februari 2022, 23:19 uur
Ronde 1 - Ladder 33:
Rechtstreeks geplaatst voor de Top 2000, tussen [ ] de notering vorig jaar, vervolgens het aantal pt.
1. R.E.M. - Losing My Religion [120] 654
2. The Killers - Mr. Brightside [224] 650
3. Björk - Hyperballad [1043] 561
4. The Police - Roxanne [579] 479
5. Stevie Wonder - As [369] 469
6. The Velvet Underground - Pale Blue Eyes [747] 447
7. Nancy Sinatra - Bang, Bang [1771] 446
8. OutKast - Hey Ya! [1171] 442
9. Kraftwerk - Die Roboter [909] 435
10. Pink Floyd - Sheep [377] 427
11. The Jimi Hendrix Experience - The Wind Cries Mary [1321] 393
12. R.E.M. - The Sidewinder Sleeps Tonite [1301] 355
13. Moses - We Just [1844] 340
14. Wu-Tang Clan - Da Mystery of Chessboxin' [Coma Cat] 336
15. Bob Dylan - I Want You [1494] 320
Uitgeschakeld, echter - de beste 125 afvallers plaatsen zich alsnog.
16. Soulsavers - You Will Miss Me When I Burn [1941] 285
17. Patrick Cowley - Menergy [the viking] 222
18. Adrianne Lenker - Zombie Girl [1734] 203
19. D'Angelo and The Vanguard - Ain't That Easy [Klassiekers 22] 168
20. The Comsat Angels - Eye of The Lens [Rodajc] 168
78 stemmers deze ronde.
Van de nieuwkomers verwelkomen we alleen Wu-Tang Clan in de eindlijst, de overige 3 nieuwe genomineerden liggen er al uit. Voor Soulsavers wordt het ook nog even afwachten, die staat nu net (2 plaatsen) boven de virtuele scheidslijn wat dus absoluuut nog geen zekerheid biedt.
We nemen ondertussen definitief afscheid van weer 5 nummers die het nu ook echt niet meer kunnen halen en dat zijn:
The Comsat Angels - Eye of The Lens
Cocteau Twins - The Thinner The Air
The Clash - Hitsville U.K.
Taylor Swift - The 1
Marlon Williams Feat. Aldous Harding - Nobody Gets What They Want Anymore
Rechtstreeks geplaatst voor de Top 2000, tussen [ ] de notering vorig jaar, vervolgens het aantal pt.
1. R.E.M. - Losing My Religion [120] 654
2. The Killers - Mr. Brightside [224] 650
3. Björk - Hyperballad [1043] 561
4. The Police - Roxanne [579] 479
5. Stevie Wonder - As [369] 469
6. The Velvet Underground - Pale Blue Eyes [747] 447
7. Nancy Sinatra - Bang, Bang [1771] 446
8. OutKast - Hey Ya! [1171] 442
9. Kraftwerk - Die Roboter [909] 435
10. Pink Floyd - Sheep [377] 427
11. The Jimi Hendrix Experience - The Wind Cries Mary [1321] 393
12. R.E.M. - The Sidewinder Sleeps Tonite [1301] 355
13. Moses - We Just [1844] 340
14. Wu-Tang Clan - Da Mystery of Chessboxin' [Coma Cat] 336
15. Bob Dylan - I Want You [1494] 320
16. Soulsavers - You Will Miss Me When I Burn [1941] 285
17. Patrick Cowley - Menergy [the viking] 222
18. Adrianne Lenker - Zombie Girl [1734] 203
19. D'Angelo and The Vanguard - Ain't That Easy [Klassiekers 22] 168
20. The Comsat Angels - Eye of The Lens [Rodajc] 168
78 stemmers deze ronde.
Van de nieuwkomers verwelkomen we alleen Wu-Tang Clan in de eindlijst, de overige 3 nieuwe genomineerden liggen er al uit. Voor Soulsavers wordt het ook nog even afwachten, die staat nu net (2 plaatsen) boven de virtuele scheidslijn wat dus absoluuut nog geen zekerheid biedt.
We nemen ondertussen definitief afscheid van weer 5 nummers die het nu ook echt niet meer kunnen halen en dat zijn:
The Comsat Angels - Eye of The Lens
Cocteau Twins - The Thinner The Air
The Clash - Hitsville U.K.
Taylor Swift - The 1
Marlon Williams Feat. Aldous Harding - Nobody Gets What They Want Anymore
0
geplaatst: 5 februari 2022, 23:35 uur
Zombie Girl 
In deze al te zware ladder - met veel concurreente die zowel qua leeftijd als genre niet in hetzelfde vaarwater visten - had ik toch wel een makkelijke handhaving voorspeld.

In deze al te zware ladder - met veel concurreente die zowel qua leeftijd als genre niet in hetzelfde vaarwater visten - had ik toch wel een makkelijke handhaving voorspeld.
0
geplaatst: 6 februari 2022, 00:46 uur
Gretz schreef:
Vind altijd vreemde afleiding dat mensen denken dat iets gaat scoren omdat het genre weinig vertegenwoordigd is.
Ik alvast denk niet in genres. Ik kan potentieel alles smaken, welk genre dan ook. Toegegeven, de grootste hiphop of soul-fan ben ik wel niet.
0
geplaatst: 6 februari 2022, 08:33 uur
Blij met de handhaving van Moses en de binnenkomst van Wu-Tang. Cowley, Lenker en D'Angelo had ik echter ook wel een plekje in de ladder gegund.
0
geplaatst: 6 februari 2022, 19:33 uur
Ronde 1 - Ladder 34:
1. Radiohead - Exit Music (For A Film) [34] 808
2. Nina Simone - Four Women [134] 631
3. The Doors - Break On Through (To The Other Side) [293] 605
4. Martha and The Muffins - Echo Beach [582] 579
5. Sharon Van Etten - Seventeen [460] 476
6. Tool - Aenema [1161] 439
7. Cannonball Adderley - Autumn Leaves [jeroentjuhh] 425
8. Fischer-Z - Marliese [1233] 424
9. France Gall - Ella, Elle L'a [1162] 388
10. ABBA - Gimme! Gimme! Gimme! (A Man after Midnight) [Dance Lover] 381
11. Neil Young - Rockin' In The Free World [666] 381
12. Regina Spektor - Samson [1582] 375
13. Coldplay - Fix You [1237] 346
14. Beach House - Lemon Glow [1698] 342
15. Amy Winehouse - You Know I'm No Good [1126] 341
16. Ladytron - Playgirl [1322] 331
17. The Decemberists - The Mariner's Revenge Song [1554] 315
18. Sinéad O'Connor - Mandinka [1799] 282
19. The Pharcyde - Runnin' [sj0n88] 236
20. Magdalena Bay - You Lose! [Gretz] 195
83 stemmers deze ronde.
Cannonball Adderley en Abba komen dit jaar de lijst (weer) binnen, Ladytron en The Decemberists redden het via de afvallerslijst...Sinead O'Connor daarentegen valt uit de lijst.
Paolo Conte - Gli impermeabili
Albert King - Born Under a Bad Sign
Grimes - Dream Fortress
Karen Dalton - Something on Your Mind
D'Angelo and The Vanguard - Ain't That Easy
1. Radiohead - Exit Music (For A Film) [34] 808
2. Nina Simone - Four Women [134] 631
3. The Doors - Break On Through (To The Other Side) [293] 605
4. Martha and The Muffins - Echo Beach [582] 579
5. Sharon Van Etten - Seventeen [460] 476
6. Tool - Aenema [1161] 439
7. Cannonball Adderley - Autumn Leaves [jeroentjuhh] 425
8. Fischer-Z - Marliese [1233] 424
9. France Gall - Ella, Elle L'a [1162] 388
10. ABBA - Gimme! Gimme! Gimme! (A Man after Midnight) [Dance Lover] 381
11. Neil Young - Rockin' In The Free World [666] 381
12. Regina Spektor - Samson [1582] 375
13. Coldplay - Fix You [1237] 346
14. Beach House - Lemon Glow [1698] 342
15. Amy Winehouse - You Know I'm No Good [1126] 341
16. Ladytron - Playgirl [1322] 331
17. The Decemberists - The Mariner's Revenge Song [1554] 315
18. Sinéad O'Connor - Mandinka [1799] 282
19. The Pharcyde - Runnin' [sj0n88] 236
20. Magdalena Bay - You Lose! [Gretz] 195
83 stemmers deze ronde.
Cannonball Adderley en Abba komen dit jaar de lijst (weer) binnen, Ladytron en The Decemberists redden het via de afvallerslijst...Sinead O'Connor daarentegen valt uit de lijst.
Paolo Conte - Gli impermeabili
Albert King - Born Under a Bad Sign
Grimes - Dream Fortress
Karen Dalton - Something on Your Mind
D'Angelo and The Vanguard - Ain't That Easy
0
geplaatst: 6 februari 2022, 19:39 uur
Ik zie wel een paar nummers die ik liever onderuit had zien gaan als O'Connor (en The Pharcyde en Magdalena Bay).
1
geplaatst: 6 februari 2022, 19:40 uur
Zeer toepasselijke laatste plek voor een nummer met als naam You Lose, wat jij Gretz? Nee wel jammer, had het haar wel gegund. Ben vooral blij dat Ladytron het vege lijf weet te redden, en ‘treur’ voornamelijk om Sinead.
0
geplaatst: 6 februari 2022, 19:54 uur
El Ninjo schreef:
Cannnonball Adderley en Abba komen dit jaar de lijst (weer) binnen, Ladytron en The Decemberists redden het via de afvallerslijst...Sinead O'Connor daarentegen valt uit de lijst.
Louter goed nieuws hier, maar de uitschakeling van The Pharcyde en Magdalena Bay is erg jammer.Cannnonball Adderley en Abba komen dit jaar de lijst (weer) binnen, Ladytron en The Decemberists redden het via de afvallerslijst...Sinead O'Connor daarentegen valt uit de lijst.
4
geplaatst: 6 februari 2022, 20:01 uur
Mica vs. Geert toen hij haar liet zakken tijdens z'n puntenverdeling:https://i.makeagif.com/media/2-06-2022/7XvRTu.gif
0
geplaatst: 6 februari 2022, 20:48 uur
Ik treur met jullie mee. Dat zaaddodend spul van Young en Coldplay had ik maar wat graag ingeruild voor Mica Bay.
2
geplaatst: 6 februari 2022, 21:53 uur
Magdalena Bay kansloos eruit.
https://i.imgur.com/FLPOuB0.png
Ik begrijp het echt niet meer hoor. RYM schat het tenminste naar waarde. 5e beste nummer van 2021, top 250 aller tijden (er zal wel een voordeel zijn voor nieuwere nummers in de chartlist natuurlijk), ook omdat singles vaak als dubbelsingles werden uitgebracht vroeger.
Maar... dit soort muziek heeft geen schijn van kans. Vanaf dat er hoge vrouwenstem komt of een etherische stem, haakt men hier af. Geen idee waarom. Maar ik zie het vaker voorkomen dat er op BE/NL sites of StuBru etc. dit soort muziek gewoon genegeerd wordt, of niet naar waarde wordt ingeschat, terwijl internationaal dat wel gebeurt.
Nina Simone en Sharon Van Etten zijn lagere vrouwenstemmen. De eerste is verder ook wel al een 'legende' natuurlijk, en doet het ook wel op lyrics van dat liedje. 2e is ook een ander genre.
De enige hoge vrouwenstemmen waarvan ik weet dat hier beter scoort zijn Hope Sandoval/Mazzy Star met Fade Into You (geen idee of de rest ook zal scoren), Kate Bush en R&B/soulmuziek (of vocal jazz)
Een Everything Now wint dan de Witte Trui ladder van vandaag.
https://i.imgur.com/yEfhsZp.png
Begrijpen wie begrijpen kan.
Bij filmsites is alles in lijn, zie ik weinig verschillen in rating of het nu letterboxd, imdb of moviemeter is. Maar bij MuMe en RYM heb je soms het gevoel dat ze op 2 andere werelden leven.
https://i.imgur.com/FLPOuB0.png
Ik begrijp het echt niet meer hoor. RYM schat het tenminste naar waarde. 5e beste nummer van 2021, top 250 aller tijden (er zal wel een voordeel zijn voor nieuwere nummers in de chartlist natuurlijk), ook omdat singles vaak als dubbelsingles werden uitgebracht vroeger.
Maar... dit soort muziek heeft geen schijn van kans. Vanaf dat er hoge vrouwenstem komt of een etherische stem, haakt men hier af. Geen idee waarom. Maar ik zie het vaker voorkomen dat er op BE/NL sites of StuBru etc. dit soort muziek gewoon genegeerd wordt, of niet naar waarde wordt ingeschat, terwijl internationaal dat wel gebeurt.
Nina Simone en Sharon Van Etten zijn lagere vrouwenstemmen. De eerste is verder ook wel al een 'legende' natuurlijk, en doet het ook wel op lyrics van dat liedje. 2e is ook een ander genre.
De enige hoge vrouwenstemmen waarvan ik weet dat hier beter scoort zijn Hope Sandoval/Mazzy Star met Fade Into You (geen idee of de rest ook zal scoren), Kate Bush en R&B/soulmuziek (of vocal jazz)
Een Everything Now wint dan de Witte Trui ladder van vandaag.
https://i.imgur.com/yEfhsZp.png
Begrijpen wie begrijpen kan.
Bij filmsites is alles in lijn, zie ik weinig verschillen in rating of het nu letterboxd, imdb of moviemeter is. Maar bij MuMe en RYM heb je soms het gevoel dat ze op 2 andere werelden leven.
0
geplaatst: 6 februari 2022, 22:02 uur
Poek schreef:
Tja, minder nummer van haar. Chaeri is veel mooier.
Tja, minder nummer van haar. Chaeri is veel mooier.
Ik vind Chaeri ook mooier, maar of dat het in de plaats zou gehaald hebben?
Favoriete Tracks:
Mercurial World (6 stemmen)
Secrets (Your Fire) (6 stemmen)
Chaeri (6 stemmen)
You Lose! (5 stemmen)
The Beginning (5 stemmen)
Hysterical Us (3 stemmen)
Something for 2 (2 stemmen)
Domino (1 stem)
Dreamcatching (1 stem)
Op basis van andere "uitslagen" betwijfel ik dat enorm. En het album van Magdalena Bay is voor zijn genre nog redelijk veel beluisterd (39 stemmen voor een pop/electronic album dat 4 maanden geleden uitkwam is best veel). Al ben ik gewoon geen fan van de genrelabels op deze site omdat er mensen zijn die bij voorbaat al een afkeer hebben van die genrelabels terwijl het eigenlijk allebei net zoals rock trouwens zeer diverse genres zijn, en dus vind ik de labelling wat aan de simpele kant.
0
geplaatst: 6 februari 2022, 22:06 uur
En hoge stemmen doen het best goed, Sigur Ros staat tien keer in de ladder. En vergeet Joni Mitchell niet!
0
geplaatst: 6 februari 2022, 22:08 uur
Lijkt me gewoon een geval van een nieuwe naam die het lastig heeft om meteen een hoop mensen te overtuigen, plus dat de RYM-positie me ook weer wat overdreven lijkt
0
geplaatst: 6 februari 2022, 22:12 uur
Arrie schreef:
Lijkt me gewoon een geval van een nieuwe naam die het lastig heeft om meteen een hoop mensen te overtuigen, plus dat de RYM-positie me ook weer wat overdreven lijkt
Is dan niet een nadeel van een MuMeladder dat we allemaal in onze eigen bubbel zitten en dat het hele proces eigenlijk gewoon totaal geen zin heeft. Als je namelijk elke dag 20 nummers moet opnieuw luisteren of enkel degenen die je nog niet kent beluisterd en de anderen op basis van herinnering ranken (of misschien dat er zijn die gewoon nummers die ze niet kennen, niet luisteren maar toch stemmen?).
Hoe dan ook, als je meerdere jaren aan de ladder meedoet, dan hoor je telkens dezelfde nummer terug, en dan creëer je een bubbel, met name dat de nummers groeien die consistent in de ladder staan, en je misschien weinig nieuwe muziek luistert/leert kennen of blijft bij wat je kent, en dan weet ik goed wat het nut van een ladder hoort te zijn?
____
Bij de singles tellen op RYM verder enkel de nummers die ook als single zijn uitgebracht. En vroeger gebeurde het frequent of was het de normaliteit dat je een dubbelsingle uitbracht.
https://i.imgur.com/Ij276C5.png
Dit is de "top" van de singles chart. Deze zijn allemaal als single uitgebracht. Bij The Beach Boys een dubbelsingle. Hier doen ook nummers mee die niet als single zijn uitgebracht (dus vandaar dat de notering hoger lijkt).
0
geplaatst: 6 februari 2022, 22:17 uur
Poek schreef:
En hoge stemmen doen het best goed, Sigur Ros staat tien keer in de ladder. En vergeet Joni Mitchell niet!
Ik bedoelde hoge vrouwenstemmen. Bij hoge mannenstemmen staan er veel meer in de lijst (bvb. Talk Talk).
Lisa Gerrard van Dead Can Dance heeft er ook enkele, maar in het algemeen - zeker recente hoge stemmen - staat er heel weinig in.
3
geplaatst: 6 februari 2022, 22:20 uur
Ik zie de MuMeladder dan ook niet als iets wat veel nut heeft. Ik zie het gewoon als vermaak.
0
geplaatst: 6 februari 2022, 22:31 uur
Je kan het ook breder trekken naar MuMe want veel albums die "hot" zijn, worden hier genegeerd of komen gewoon niet tot hier. En andersom heb je hier ook albums die "hot" zijn die dat eigenlijk niet zijn op RYM en daar eerder "obscuur" zijn relatief. Chimes at Midnight van Madrugada (2e in rotatielijst hier, 113 stemmen hier en 181 waarderingen op RYM. Vergeleken met Mercurial World van Magdalena Bay (39 stemmen hier, 9149 waarderingen op RYM). Ik vind dat EXTREME verschillen. Het gaat dus niet enkel om "MuMeladder".
RYM is zeker niet perfect. Daar heb je het gevoel dat iets baanbrekend/revolutionair moet zijn voor het op waarde geschat wordt. Hier heb je het gevoel dat weinig mensen een "brede smaak" hebben. Misschien ligt dat aan de userbase, en niet specifiek aan iemand. MuMe heeft gewoon weinig te bieden voor iemand die van "andere stijlen" houdt dan bvb. rock, het zwaardere, soul en misschien jazz omdat we die gebruikers gewoon niet hebben. Of omdat het niet tot hier komt.
Ik denk dat de userbase op MuMe meer wat ouder is dan op RYM, uiteraard NL dominant met enkele BE gebruikers en dominant mannelijk. Op RYM is dat internationaal, wellicht gedomineerd door Gen Z en een veel kleinere gender gap met wellicht een grotere "internetcultuur"-vibe dan hier. Maar toch vind ik het frappant en zou dat toch niet alles moeten verklaren. Het lijkt mij dat bepaalde genres of bepaalde muziek niet hier "geraakt". Of dat specifiek aan deze site ligt, weet ik niet. Ik zou wellicht nooit van Magdalena Bay gehoord hebben, mocht ik geen gebruik maken van Spotify, last.fm, RYM, discord etc. . In de kranten/muziekbladen, hitlijsten en op de radio komt het niet tevoorschijn. Anderzijds lijken nieuwe gebruikers ook de weg niet te vinden naar hier (uit die demografische groepen), of is dat zelfs een algemener probleem in BE/NL.
RYM is zeker niet perfect. Daar heb je het gevoel dat iets baanbrekend/revolutionair moet zijn voor het op waarde geschat wordt. Hier heb je het gevoel dat weinig mensen een "brede smaak" hebben. Misschien ligt dat aan de userbase, en niet specifiek aan iemand. MuMe heeft gewoon weinig te bieden voor iemand die van "andere stijlen" houdt dan bvb. rock, het zwaardere, soul en misschien jazz omdat we die gebruikers gewoon niet hebben. Of omdat het niet tot hier komt.
Ik denk dat de userbase op MuMe meer wat ouder is dan op RYM, uiteraard NL dominant met enkele BE gebruikers en dominant mannelijk. Op RYM is dat internationaal, wellicht gedomineerd door Gen Z en een veel kleinere gender gap met wellicht een grotere "internetcultuur"-vibe dan hier. Maar toch vind ik het frappant en zou dat toch niet alles moeten verklaren. Het lijkt mij dat bepaalde genres of bepaalde muziek niet hier "geraakt". Of dat specifiek aan deze site ligt, weet ik niet. Ik zou wellicht nooit van Magdalena Bay gehoord hebben, mocht ik geen gebruik maken van Spotify, last.fm, RYM, discord etc. . In de kranten/muziekbladen, hitlijsten en op de radio komt het niet tevoorschijn. Anderzijds lijken nieuwe gebruikers ook de weg niet te vinden naar hier (uit die demografische groepen), of is dat zelfs een algemener probleem in BE/NL.
0
geplaatst: 6 februari 2022, 22:44 uur
TornadoEF5 schreef:
Maar... dit soort muziek heeft geen schijn van kans. Vanaf dat er hoge vrouwenstem komt of een etherische stem, haakt men hier af.
Maar... dit soort muziek heeft geen schijn van kans. Vanaf dat er hoge vrouwenstem komt of een etherische stem, haakt men hier af.
Grimes dan? Tsja, ik vind You Lose! een behoorlijk nummer, maar zeker geen top-2000 materiaal.
Probeer eens mee te doen aan de Song Van het Jaar-Competitie op deze site? Diverser dan dat wordt het niet, lijkt me zeker iets voor jou te zijn

0
geplaatst: 6 februari 2022, 22:44 uur
Wel jammer van Mandinka, maar alle echte favorieten gelukkig gewoon de ladder in, en terecht 

4
geplaatst: 6 februari 2022, 23:08 uur
Ik lees regelmatig met enige verwondering je betogen hier, TornadoEF5, maar je slaat wat mij betreft de plank volledig mis. Je gebruikt de ene subjectieve bron (RYM) om de collectieve waardering op een andere subjectieve bron (MusicMeter) langs een meetlat te leggen. Ja, RYM is internationaal en heeft een bredere basis en waarschijnlijk ook een andere demografie, maar de site aanhouden als ultieme waarheid slaat als een tang op een varken. Op alle muziekfora wordt men beïnvloed door anderen, dat geldt voor RYM net zo hard als voor MusicMeter. Moderne, licht-alternatieve (Amerikaanse) muziek wordt namelijk heel erg gehyped op RYM, terwijl het heus niet allemaal zo bijzonder is. Neem Magdalena Bay, leuk synthpop-bandje, maar weinig bijzonders imo (dan vind ik Chaeri nog een stukje beter dan You Lose!), we hoeven niet te doen is alsof dit het achtste wereldwonder van de muziek is. Andere hypes van RYM ben ik dan wel weer volledig aan boord. Moraal van het verhaal: probeer eens je eigen koers te varen, en niet te krampachtig vast te houden aan wat andere mensen op het internet vinden van de muziek die jij goed vindt 

* denotes required fields.