Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2022
zoeken in:
5
geplaatst: 1 januari 2022, 18:25 uur
Dag medemetalliefhebbers!
Een nieuw jaar is ook een nieuw topic voor Maak kennis met Metal anno... !
Hierin gaan we op zoek naar het beste metalnummer van het jaar en de opvolger van deze winnaars van de afgelopen jaren:
2013: Deafheaven - Dream House
2014: Deafheaven - From the Kettle onto the Coil
2015: My Dying Bride - And My Father Left Forever
2016: Zeal and Ardor - Come on Down
2017: Amenra - A Solitary Reign
2018: Fluisteraars - Oeverloos
2019: White Ward - Love Exchange Failure
2020: Decoherence - Equilibrium Unreached
2021: Ethereal Shroud - Discarnate
Nog even de spelregels op een rijtje zetten voor mogelijke nieuwkomers:
Om de 2 dagen plaatst iemand een metalnummer dat de komende (minstens) 48 uur beoordeeld wordt op een schaal van 0 tot 10 (eventueel met toelichting). Degene die het volgende nummer plaatst, updatet ook het overzicht en berekent dus het stemgemiddelde van het vorige nummer.
Aan het eind van elke maand wordt dan de top 10 van het afgelopen jaar geplaatst en een nieuw overzicht geplaatst voor die maand.
Het nummer moet uit 2022 zijn ofwel door de singlerelease ofwel door de albumrelease. Een band mag ook maar 1 keer langskomen per jaar om de diversiteit te promoten.
De top-10 van 2021 voor de liefhebbers.
1. Ethereal Shroud - Discarnate (Johnny Marr / 8 / 8,47)
2. Helloween - Skyfall (dumb_helicopter / 7 / 8,29)
3. Mare Cognitum - Antaresian (Don Cappuccino/ 8 / 8,23)
4. Cult Of Luna - Three Bridges (Interlude / 9 / 8,16)
5. Friisk - Dem Wind Entgegen (Interlude / 8 / 8,13)
6. Diabolizer - Cloaked In An Aura Of Madness (Don Cappuccino / 9 / 8,07)
7. Amenra - De Evenmens (We Zijn Even Mens) (Dieter / 10 / 8,05)
8. Spectral Wound - Frigid And Spellbound (Interlude / 8 / 8,05)
9. Der Weg Einer Freiheit - Morgen (AOVV / 9 / 8,03)
10. Funeral Mist - Children of the Urn (AOVV / 7 / 8.03)
Als iemand al een goed metalnummer uit 2022 jaar heeft, mag die van start gaan!
Nog even tagronde om iedereen in het juiste topic te krijgen:
Interlude, odi, Don Cappuccino, aslan, The_CrY, JSPR_G, jasper1991, Johnny Marr, jordidj1, AOVV, Dieter, gigage, ranboy, marsupilami, ZAP!, Cervantes, EvilDrSmith
Een nieuw jaar is ook een nieuw topic voor Maak kennis met Metal anno... !
Hierin gaan we op zoek naar het beste metalnummer van het jaar en de opvolger van deze winnaars van de afgelopen jaren:
2013: Deafheaven - Dream House
2014: Deafheaven - From the Kettle onto the Coil
2015: My Dying Bride - And My Father Left Forever
2016: Zeal and Ardor - Come on Down
2017: Amenra - A Solitary Reign
2018: Fluisteraars - Oeverloos
2019: White Ward - Love Exchange Failure
2020: Decoherence - Equilibrium Unreached
2021: Ethereal Shroud - Discarnate
Nog even de spelregels op een rijtje zetten voor mogelijke nieuwkomers:
Om de 2 dagen plaatst iemand een metalnummer dat de komende (minstens) 48 uur beoordeeld wordt op een schaal van 0 tot 10 (eventueel met toelichting). Degene die het volgende nummer plaatst, updatet ook het overzicht en berekent dus het stemgemiddelde van het vorige nummer.
Aan het eind van elke maand wordt dan de top 10 van het afgelopen jaar geplaatst en een nieuw overzicht geplaatst voor die maand.
Het nummer moet uit 2022 zijn ofwel door de singlerelease ofwel door de albumrelease. Een band mag ook maar 1 keer langskomen per jaar om de diversiteit te promoten.
De top-10 van 2021 voor de liefhebbers.
1. Ethereal Shroud - Discarnate (Johnny Marr / 8 / 8,47)
2. Helloween - Skyfall (dumb_helicopter / 7 / 8,29)
3. Mare Cognitum - Antaresian (Don Cappuccino/ 8 / 8,23)
4. Cult Of Luna - Three Bridges (Interlude / 9 / 8,16)
5. Friisk - Dem Wind Entgegen (Interlude / 8 / 8,13)
6. Diabolizer - Cloaked In An Aura Of Madness (Don Cappuccino / 9 / 8,07)
7. Amenra - De Evenmens (We Zijn Even Mens) (Dieter / 10 / 8,05)
8. Spectral Wound - Frigid And Spellbound (Interlude / 8 / 8,05)
9. Der Weg Einer Freiheit - Morgen (AOVV / 9 / 8,03)
10. Funeral Mist - Children of the Urn (AOVV / 7 / 8.03)
Als iemand al een goed metalnummer uit 2022 jaar heeft, mag die van start gaan!
Nog even tagronde om iedereen in het juiste topic te krijgen:
Interlude, odi, Don Cappuccino, aslan, The_CrY, JSPR_G, jasper1991, Johnny Marr, jordidj1, AOVV, Dieter, gigage, ranboy, marsupilami, ZAP!, Cervantes, EvilDrSmith
1
geplaatst: 1 januari 2022, 18:33 uur
Leuk dat je aan me dacht dumb_helicopter! Ik heb even gecheckt, maar ik heb niet 1x meegedaan in dit topic van '21. Ik heb op 7 platen uit '21 gestemd, ook bar weinig. Ik denk dan ook dat ik niet of nauwelijks mee zal doen...
Maar wel veel plezier gewenst all you metalhedz.
Misschien is het wel iets voor B.Robertson?

1
geplaatst: 1 januari 2022, 18:37 uur
ZAP! schreef:
Leuk dat je aan me dacht dumb-helicopter! Ik heb even gecheckt, maar ik heb niet 1x meegedaan in dit topic van '21. Ik heb op 7 platen uit '21 gestemd, ook bar weinig. Ik denk dan ook dat ik niet of nauwelijks mee zal doen...
Leuk dat je aan me dacht dumb-helicopter! Ik heb even gecheckt, maar ik heb niet 1x meegedaan in dit topic van '21. Ik heb op 7 platen uit '21 gestemd, ook bar weinig. Ik denk dan ook dat ik niet of nauwelijks mee zal doen...

Ik denk dat je nog in het voorgaande lijstje stond, maar mocht je dit jaar plots goesting hebben om mee te spelen, laat je gerust gaan.

1
geplaatst: 1 januari 2022, 18:37 uur
Vanzelfsprekend, heel benieuwd alvast naar de eerste nominatie uit dit nieuwe jaar!
0
geplaatst: 1 januari 2022, 18:41 uur
Komt ie dan. In februari kom het nieuwe album van deze band uit, en dit is het tweede vrijgegeven nummer.
In het begin denk je nog van typisch Shape of Despair, maar het nummer wordt steeds mooier, vind ik.
01/01: Shape of Despair - Dissolution (trebremmit / /)
In het begin denk je nog van typisch Shape of Despair, maar het nummer wordt steeds mooier, vind ik.
01/01: Shape of Despair - Dissolution (trebremmit / /)
0
geplaatst: 1 januari 2022, 18:43 uur
dumb_helicopter schreef:
...Ik denk dat je nog in het voorgaande lijstje stond...
Jammer dat je dan kennelijk niet aan me gedacht hebt... ...Ik denk dat je nog in het voorgaande lijstje stond...
Maar nee, is goed, ik zal zien (of horen).
0
geplaatst: 1 januari 2022, 19:44 uur
8,5
Sterke start van de 2022-editie. Vertrouwde track van Shape of Despair, maar de prachtige melancholische funeraldoom-melodieën, de dromerige sferen en de elegante vocalen van Natalie Koskinen zijn weer een schot in de roos.
Sterke start van de 2022-editie. Vertrouwde track van Shape of Despair, maar de prachtige melancholische funeraldoom-melodieën, de dromerige sferen en de elegante vocalen van Natalie Koskinen zijn weer een schot in de roos.
0
geplaatst: 1 januari 2022, 22:55 uur
Goeie/toevallige timing, ik had net gisteravond bij Hammerheart drie ouwe Shape Of Despairs op vinyl besteld. Ik heb/had nog helemaal niks van die band in huis en dat vond ik inmiddels een beetje gênant worden. Dit is een meer dan mooi opwarmertje voor de ouwe meuk die mij te wachten staat.
Mooie hoes van het nieuwe album, trouwens.
Ik wilde niet helemaal als een mak schap meegaan in de copy-paste-normeringen boven mij en iets lager inzetten, maar na de tweede draaibeurt blijf toch ook ik steken op hetzelfde getal.
8,5
Mooie hoes van het nieuwe album, trouwens.
Ik wilde niet helemaal als een mak schap meegaan in de copy-paste-normeringen boven mij en iets lager inzetten, maar na de tweede draaibeurt blijf toch ook ik steken op hetzelfde getal.
8,5
1
geplaatst: 2 januari 2022, 11:31 uur
Dat is goed wat mij betreft als ik straks in februari iets van de nieuwe Saxon mag selecteren. Even een update met stemgemiddelde plaatsen moet niet zo'n probleem zijn.
0
geplaatst: 2 januari 2022, 15:54 uur
Ik heb niks met funeral doom. Bij elk nummer in dat genre denk ik, kom op, gooi er eens iets meer tempo in! Nu kan het natuurlijk nog trager dan dit nummer, maar ik val hier alsnog bij in slaap. Voor de funeral doom liefhebbers is dit vast een topnummer (vandaar geen onvoldoende), maar dit is niks voor mij.
6
6
2
geplaatst: 2 januari 2022, 16:49 uur
Jelle78 schreef:
Ik heb niks met funeral doom. Bij elk nummer in dat genre denk ik, kom op, gooi er eens iets meer tempo in! Nu kan het natuurlijk nog trager dan dit nummer, maar ik val hier alsnog bij in slaap. Voor de funeral doom liefhebbers is dit vast een topnummer (vandaar geen onvoldoende), maar dit is niks voor mij.
6
6
SoD is een van de smaakmakers in het genre, dus dan is er blijkbaar geen eer voor jou te behalen. Stom eigenlijk dat er nog geen enkele band op het idee is gekomen om funeral speedmetal te maken. Of bestaat die inmiddels ook al?

Kom dan morgenavond hier nog even aanwaaien, want ik sta al een maand te popelen om een nummer op dit forum te gooien dat ik HEUL erg graag op auditieve én visuele wijze met jullie wil delen. En daarin is het tempo hoger, een héél stuk hoger. Aan de overige lezers: mag ik 'de spot' reserveren? Kan ik? Zal ik? Ach, ik doe het gewoon! [zet de wekker op maandag 18.41 uur]
0
geplaatst: 2 januari 2022, 20:35 uur
Heerlijke track weer van Shape of Despair, maakt me gelijk watertandend uitkijken naar het nieuwe album. Eens kijken of ik in de tussentijd wat ouder werk van de band kan opsnorren.
8,2
8,2
0
geplaatst: 2 januari 2022, 20:42 uur
Klinkt goed, goed genoeg om aan een pre-order te denken al ligt het sterk in het verlengde van Monotony Fields, komt het me over.
8
8
1
geplaatst: 3 januari 2022, 11:22 uur
ZAP! schreef:
Leuk dat je aan me dacht dumb_helicopter! Ik heb even gecheckt, maar ik heb niet 1x meegedaan in dit topic van '21.
Leuk dat je aan me dacht dumb_helicopter! Ik heb even gecheckt, maar ik heb niet 1x meegedaan in dit topic van '21.
Ah, dat zal ik wel geweest zijn, toch op > 40 nummers gestemd in 2021

1
geplaatst: 3 januari 2022, 11:32 uur
EvilDrSmith schreef:
SoD is een van de smaakmakers in het genre, dus dan is er blijkbaar geen eer voor jou te behalen.
(quote)
SoD is een van de smaakmakers in het genre, dus dan is er blijkbaar geen eer voor jou te behalen.
Nee, dat denk ik ook niet. Maar funeral doom is wel een genre dat ik van tijd tot tijd zal blijven proberen, want ik hou wel heel erg van doom metal. Dus het is niet zo dat ik niet van langzame muziek hou.
Ik ben benieuwd welk nummer je vanavond met ons gaat delen!
1
geplaatst: 3 januari 2022, 11:44 uur
Oh ja, ik moest denken aan Scott Ian en co , maar dat kun je er hier ook van maken

0
geplaatst: 3 januari 2022, 19:42 uur
Ik heb een uurtje gewacht, en ik zag nog geen nieuwe track, dus bij deze:
01/01: Shape of Despair - Dissolution (trebremmit / 16 / 7,65)
03/01: Celeste - Des Torrents De Coups (Don Cappuccino)
01/01: Shape of Despair - Dissolution (trebremmit / 16 / 7,65)
03/01: Celeste - Des Torrents De Coups (Don Cappuccino)
0
geplaatst: 3 januari 2022, 19:50 uur
Ik luister al een tijd met veel plezier naar Celeste. Ze leken altijd vrij beperkt te zijn qua sound, maar deden dat wel heel goed. Ook live een waanzinnig goede band. Toch behoorlijk verrassend om ze dan nu ineens zo dynamisch uit de hoek horen komen in hun sludgy blackmetal. Dit is een pak melodieuzer dan hun voorgaand materiaal en vooral het drumwerk is een stuk veelzijdiger geworden. Dat was eerst vooral standje ''midtempo stormram'', en nu hoor ik allerlei interessante accenten, fills en stops/starts. Ik zag in de commentsectie bij de video Downfall of Gaia langs komen als referentie en ik snap dat volledig, ik zou zelfs nu nog Der Weg Einer Freiheit er aan toevoegen in hun trage passages. Nu heb ik al helemaal veel zin in deze plaat. Releasedatum: 28 januari.
9
9
* denotes required fields.