MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Alternatieve Hitlijst (2022) FINALE

zoeken in:
23.0 ▸ Admiral Freebee - Never Far From My Heart ▸ 5.0
39.0 ▸ Arcade Fire - The Lightning I, II ▸ 8.5
36.0 ▸ The Doves - Stay in My Place ▸ 7.1
25.0 ▸ Fontaines D.C. - Skinty Fia ▸ 3.5
29.0 ▸ GOOSE - Fear Of Letting Go ▸ 6.0
25.0 ▸ Josephine Odhil - Secrets ▸ 5.0
21.5 ▸ Kae Tempest, Lianne La Havas - No Prizes ▸ 4.0
28.0 ▸ néomi - if I wasn't made for love ▸ 6.0
23.0 ▸ Oliver Sim - Romance With A Memory ▸ 4.2
31.0 ▸ Oscar and The Wolf - Nostalgic Bitch ▸ 5.1
28.5 ▸ Oso Oso - computer exploder ▸ 6.1
35.0 ▸ Pit Pony - Black Tar ▸ 7.7
36.0 ▸ Ramkot - Exactly What You Wanted ▸ 8.3
20.0 ▸ Spinvis - Doe Niet Alsof ▸ 7.5
32.0 ▸ Tom Meighan - Movin' On ▸ 6.2
32.5 ▸ The Virginmarys - The Meds ▸ 5.7

Admiral Freebee: Een saaiig dingetje; dreutelt nogal voort zonder dat de admiraal weet waar het heen gaat.
Arcade Fire: Ik had ook genoeg gehad aan alleen deel II; dit is wel een érg lange aanloop. Eindigt ook erg raar als je de shuffleknop gebruikt. Met deel II begint het Fire pas echt.
the Doves: Zo die dreunt wel erg stevig door. Had net een tikje minder gemogen voor mijn gevoelige oortjes.
Fontaines D.C.: Ik vond die lui van Fontaines altijd maar een stelletje lelijk zeurend zingende herriemakers, tot daar ineens 'Jackie down the line' was. Een verademing! Ik herkende er een vlaag van een Johnny Marr-gitaartje in en zij die mijn avatar herkennen zullen snappen dat ik dat niet vervelend vond. Helaas was die Fontaines-beleving slechts eenmalig. 'I love you' was wederom een vervelend nummer en ook van 'Skinty Fia' snap ik niet wat hier nou aantrekkelijk aan is.
Goose: Ik heb het geprobeerd, maar het wil maar niet interessant worden.
Josephine Odhil: Kan ik af en toe best hebben hoor, dit soort zweverige dingetjes, maar bij deze valt 't niet op z'n plaats.
Kae Tempest: Ik geloof dat ik even klaar ben met Kae Tempest. Lianne La Havas is het lichtpuntje op deze single, maar de spoken word van Kae is een kunstje dat ik niet meer interessant vind.
Néomi: Een muurbloempje. Te onopvallend om onder de streep uit te komen, te onopvallend om bewaard te blijven.
Oliver Sim: Deze is tenminste wel opvallend genoeg om onder de streep uit te komen. Lelijk!
Oscar and the Wolf: Ook deze vind ik erg vervelend. Ik hoor er geen nostalgische teef in in ieder geval...
Oso Oso: Deze is nog wel vol te houden. Ik heb de indruk dat ze niet precies weten wat voor liedje ze willen maken.
Pit Pony: Ja inderdaad, hier zit tenminste pit in. Eenvormig, maar gebracht met pit.
Ramkot: Dit klinkt zoals Royal Blood had moeten klinken. Gelukkig hebben we inmiddels Ramkot!
Spinvis: Hou je vast mensen, want hier komt de eerste voldoende voor Spinvis aan! Zoals altijd charmant-vals zingend en melancholiek in z'n teksten. In de studio komt ie vaak idd niet verder dan een zesje, live is het een dikke tien. Maar daar hebben we nu even niets aan.
Tom Meighan: Dit klinkt zoals Royal Blood nog steeds klinkt: hard, maar weinig meeslepend.
the Virginmarys: En ook hier geldt: hard is wat anders dan goed.

Nou vooruit: de afvallers ook nog maar even
14.5 ▸ The Clockworks - Endgame ▸7.7
9.0 ▸ KennyHoopla - Dirty White Vans// ▸4.5
12.0 ▸ Royal Blood - Honeybrains ▸5.1
16.5 ▸ Sea Girls - Paracetamol Blues ▸8.6
15.0 ▸ The Sherlocks - Plastic Heart ▸8.0
14.0 ▸ Skunk Anansie - Can't Take You Anywhere ▸6.0
13.5 ▸ Wet Leg - Angelica ▸7.0

24.2 ▸ Admiral Freebee - Never Far From My Heart ▸ 1.2
41.0 ▸ Arcade Fire - The Lightning I, II ▸ 2.0
41.8 ▸ The Doves - Stay in My Place ▸ 5.8
31.0 ▸ Fontaines D.C. - Skinty Fia ▸ 6.0
34.3 ▸ GOOSE - Fear Of Letting Go ▸ 5.3
33.0 ▸ Josephine Odhil - Secrets ▸ 8.0
27.2 ▸ Kae Tempest, Lianne La Havas - No Prizes ▸ 5.6
34.3 ▸ néomi - if I wasn't made for love ▸ 6.3
29.3 ▸ Oliver Sim - Romance With A Memory ▸ 3.0
32.5 ▸ Oscar and The Wolf - Nostalgic Bitch ▸ 1.5
35.0 ▸ Oso Oso - computer exploder ▸ 6.2
44.3 ▸ Pit Pony - Black Tar ▸ 9.3
42.3 ▸ Ramkot - Exactly What You Wanted ▸ 6.3
21.0 ▸ Spinvis - Doe Niet Alsof ▸ 1.0
37.5 ▸ Tom Meighan - Movin' On ▸ 5.5
38.6 ▸ The Virginmarys - The Meds ▸ 6.1

Het voel weer niet mee, meteen met de eerste als dat plaatje van Belpop helden in beeld komt dan weet ik al dat het afzien wordt. Iets van acoustische covers ofzo? In elk geval alle 13 vreselijk om maar eens een lp-reeks te persifleren. Alleen Spinvis krijgt het voor elkaar om nog erger te zijn. Verder een hoop waarbij een plekje rond de 6.0 het hoogst haalbare is n sommige daar net onder terecht komen en een paar net er boven.
Waarom doe ik dit mezelf toch elke week weer aan? Nou, om zoiets als Pit Pony dus. Geweldig nummer wat ik anders niet had gekend. Dat maakt het toch de moeite waard.
Van Josephine Odhiil ben ik wel benieuwd naar een album, de ex-Mysterons zangeres (niet te verwarren met Mysterines) maakt wel fraaie nummers die echter meer tot z'n recht lijken te komen op een album dan zo tussen de singles van de week, in mijn weeklijst scoort ze ook maar matig of nauwelijks terwijl ik het t och echt wel goed vind.

30.5 ▸ Admiral Freebee - Never Far From My Heart ▸ 6,3
49.5 ▸ Arcade Fire - The Lightning I, II ▸ 8,5
48.6 ▸ The Doves - Stay in My Place ▸ 6,8
37.5 ▸ Fontaines D.C. - Skinty Fia ▸ 6,5
39.8 ▸ GOOSE - Fear Of Letting Go ▸ 5,5
40.0 ▸ Josephine Odhil - Secrets ▸ 7,0
33.2 ▸ Kae Tempest, Lianne La Havas - No Prizes ▸ 6,0
41.3 ▸ néomi - if I wasn't made for love ▸ 7,0
33.8 ▸ Oliver Sim - Romance With A Memory ▸ 4,5
37.5 ▸ Oscar and The Wolf - Nostalgic Bitch ▸ 5,0
40.5 ▸ Oso Oso - computer exploder ▸ 5,5
50.8 ▸ Pit Pony - Black Tar ▸ 6,5
49.3 ▸ Ramkot - Exactly What You Wanted ▸ 7,0
25.0▸ Spinvis - Doe Niet Alsof ▸ 4,0
44.0 ▸ Tom Meighan - Movin' On ▸ 6,5
45.6 ▸ The Virginmarys - The Meds ▸ 7,0

Ik ben geen AF fanboy maar The Lightning I, II is wel met voorsprong het sterkste nummer van deze week w.m.b. Jospehine en néomi leveren mooie liedjes af, Ramkot en The Virginmarys ook, maar dan weer heel anders. Na twee voltreffers vind ik Skinty Fia een mindere Fontaines, Admiral Freebee is wel heel zoet, maar toch niet zo slecht? Kae valt me mee deze keer. GOOSE, Oso Oso, Oliver Sim en Spinnie leveren de draakjes van de week.

▶ DEADLINE ▸ WO 6 APRIL ▸ 23u

https://i.imgur.com/ssgaaos.jpg

Benieuwd welke Aprilse grillen de scores deze maand zullen hebben. De finale-plaatsen van Maart volgen nog.

▶ UITSLAG VORIGE RONDE

4.35 ▸ Admiral Freebee - Never Far From My Heart
7.07 ▸ Arcade Fire - The Lightning I, II
6.94 ▸ The Doves - Stay in My Place
5.35 ▸ Fontaines D.C. - Skinty Fia
5.68 ▸ GOOSE - Fear Of Letting Go
5.71 ▸ Josephine Odhil - Secrets
4.74 ▸ Kae Tempest, Lianne La Havas - No Prizes
5.90 ▸ néomi - if i wasn't made for love
4.82 ▸ Oliver Sim - Romance With A Memory
5.35 ▸ Oscar and the Wolf - Nostalgic Bitch
5.78 ▸ Oso Oso - computer exploder
7.25 ▸ Pit Pony - Black Tar
7.04 ▸ Ramkot - Exactly What You Wanted
3.57 ▸ Spinvis - Doe Niet Alsof
6.28 ▸ Tom Meighan - Movin' On
6.51 ▸ The Virginmarys - The Meds
▶ LUISTERLIJST ▸ SPOTIFY ♫

De Alternatieve Hitlijst ▸ 2022 ◂ MusicMeter on Spotify - open.spotify.com

▶ NIEUWE LICHTING ▸ MAART - WEEK 1/5 ▸ 16 NUMMERS

0.0 ▸ The Black Keys - Wild Child
0.0 ▸ blackwave. - good day
0.0 ▸ Blanko - Holes
0.0 ▸ Eefje de Visser - Startschot
0.0 ▸ Everything Everything - Teletype
0.0 ▸ Forgetting the Future - Small Town Syndrome
0.0 ▸ Froukje, S10 - Zonder Gezicht
0.0 ▸ The Katuns - Be Mine
0.0 ▸ King Gizzard & The Lizard Wizard - Magenta Mountain
0.0 ▸ Lady Linn, Gustaph - Call
0.0 ▸ Leki - The River
0.0 ▸ Luna Bay - 20 Signs
0.0 ▸ The Me in You - Highly Overrated
0.0 ▸ Silver Lake - Under The Silver Lake
0.0 ▸ Sunflower Bean - Roll The Dice
0.0 ▸ Working Men's Club - Widow

▶ DEADLINE ▸ WO 13 APRIL ▸ 23u

https://i.imgur.com/qMaVhKM.jpg

TOP 10 ▸ MAART ▸ 63 Nieuwkomers

De #1 zal automatisch geselecteerd worden voor de eerstvolgende editie van De Witte Trui.

01 ▸ The Afghan Whigs - I'll Make You See God ▸ 7.97

02 ▸ Coach Party - Weird Me Out ▸ 7.92

03 ▸ Placebo - Happy Birthday in The Sky ▸ 7.60

04 ▸ The Mysterines - Life's a Bitch (But I Like It So Much) ▸ 7.60

05 ▸ BUN - Words Fall Short ▸ 7.37

06 ▸ Florence + The Machine - King ▸ 7.30

07 ▸ Pit Pony - Black Tar ▸ 7.25

08 ▸ Florence + The Machine - My Love ▸ 7.23

09 ▸ High Hi - All Cool All Fine ▸ 7.10

10 ▸ Arcade Fire - The Lightning I, II ▸ 7.07

De 10 maandwinnaars zijn aan de FINALE-lijst op Spotify toegevoegd. Helemaal mee zijn tegen de tijd dat een TOP 100 samengesteld moet worden? Dan vallen de nummers hier alvast te beluisteren.

Argh, 2022 is voorlopig mijn jaar niet wat maandwinnaars betreft. Zowat alles wat ik met zekerheid zou overwegen voor m'n persoonlijke TOP 25 eind dit jaar, valt nét uit de boot. Nu helaas Band of Horses, die het met 0.02 punten moet afleggen tegen Arcade Fire. Wel brengt ook maart weer mooie scores mee. Twee nummers die boven de 7 scoren halen de selectie niet.

8.5 ▸ The Black Keys - Wild Child ▸
7.0 ▸ blackwave. - good day ▸
8.3 ▸ Blanko - Holes ▸
7.7 ▸ Eefje de Visser - Startschot ▸
8.3 ▸ Everything Everything - Teletype ▸
8.0 ▸ Forgetting the Future - Small Town Syndrome ▸
5.0 ▸ Froukje, S10 - Zonder Gezicht ▸
7.0 ▸ The Katuns - Be Mine ▸
6.5 ▸ King Gizzard & The Lizard Wizard - Magenta Mountain ▸
3.0 ▸ Lady Linn, Gustaph - Call ▸
7.3 ▸ Leki - The River ▸
6.7 ▸ Luna Bay - 20 Signs ▸
6.5 ▸ The Me in You - Highly Overrated ▸
7.5 ▸ Silver Lake - Under The Silver Lake ▸
4.5 ▸ Sunflower Bean - Roll The Dice ▸
7.0 ▸ Working Men's Club - Widow ▸

the Black Keys: Lekker begin! Zo te zien meteen de beste van het lijstje, of ik moet de afgelopen weken wat gemist hebben.
Blackwave.: Een eigenlijk best wel lekkere hiphopplaat. Relaxte flow, fijne blazers, en dat allemaal gewoon om de hoek uit Antwerpen!
Blanko: Hier doet iemand Muse na. Nou, dan hoor ik toch liever Blanko!
Eefje de Visser: Aan de ene kant: Eefje heeft haar eigen stijl en is een welkome afwisseling tussen het gitaargeweld. Aan de andere kant: het is wel elke keer hetzelfde kunstje met Eefje. Ik kies deze keer nog voor het eerste, maar ze moet wel oppassen.
Everything Everything: Ook hier: even wat anders dan de gebruikelijke gitaarmuur. Erg prettig elektroplaatje.
Forgetting the Future: Aha, daar hebben we de gitaarmuren dus. Prima muurtje trouwens.
Froukje, S10: Zit muzikaal erg lekker in elkaar, maar die zang is vreselijk en de tekst ook. Erg jammer dit.
the Katuns: Tikkeltje dertien in een dozijn gitaren. Klinkt oké, maar valt me ook niet echt op.
King Gizzard: De groep heeft een enorme productie, maar overdaad schaadt... Af en toe zit er een positieve uitschieter tussen al die OK-ish liedjes. Deze is helaas OK-ish.
Lady Linn: o jee, sinds de brede waardering van Silk Sonic is de softsoul weer salonfähig... Dit was veertig jaar geleden al een slappe hap, opwarmen heeft geen zin meer.
Leki: Ik kende Leki tot nu toe alleen van de nordic walking stokken, maar ze blijkt ook al dertig jaar te zingen; als twaalfjarige begonnen bij Technotronic! Prima hiphop-comeback.
Luna Bay: Ha, schreeuwerige gitaarmuziek! Nieuw genre? Oh nee wacht, daar hadden we er al honderdduizend van.
The Me In You: Tsja, met zo'n titel vraag je er wel om natuurlijk...
Silver Lake: De aanzet is wat slapjes. De solo aan het eind zorgt voor een inhaalslag, maar het is een randgevalletje.
Sunflower Bean: Dit klinkt echt heel vervelend, zeurderig. Ik dacht dat muziek maken ook plezier maken betekende, maar zij schijnen er weinig lol van te hebben.
Working Men's Club: een redelijk synth-plaatje om mee af te sluiten. Het verveelt niet, het imponeert ook niet.

13.5 ▸ The Black Keys - Wild Child ▸5.0
10.0 ▸ blackwave. - good day ▸3.0
11.5 ▸ Blanko - Holes ▸3.2
14.9 ▸ Eefje de Visser - Startschot ▸7.2
12.1 ▸ Everything Everything - Teletype ▸3.8
15.4 ▸ Forgetting the Future - Small Town Syndrome ▸7.4
9.5 ▸ Froukje, S10 - Zonder Gezicht ▸4.5
13.3 ▸ The Katuns - Be Mine ▸6.3
13.0 ▸ King Gizzard & The Lizard Wizard - Magenta Mountain ▸6.5
7.0 ▸ Lady Linn, Gustaph - Call ▸4.0
10.8 ▸ Leki - The River ▸3.5
11.9 ▸ Luna Bay - 20 Signs ▸5.2
12.0 ▸ The Me in You - Highly Overrated ▸5.5
14.5 ▸ Silver Lake - Under The Silver Lake ▸7.0
11.3 ▸ Sunflower Bean - Roll The Dice ▸6.8
13.0 ▸ Working Men's Club - Widow ▸6.0

21.5 ▸ The Black Keys - Wild Child ▸ 8
17.0 ▸ blackwave. - good day ▸ 7
19.5 ▸ Blanko - Holes ▸ 8
19.9 ▸ Eefje de Visser - Startschot ▸ 5
19.1 ▸ Everything Everything - Teletype ▸ 7
23.4 ▸ Forgetting the Future - Small Town Syndrome ▸ 8
14.5 ▸ Froukje, S10 - Zonder Gezicht ▸ 5
20.3 ▸ The Katuns - Be Mine ▸ 7
19.0 ▸ King Gizzard & The Lizard Wizard - Magenta Mountain ▸ 6
14.0 ▸ Lady Linn, Gustaph - Call ▸ 7
16.8 ▸ Leki - The River ▸ 6
18.9 ▸ Luna Bay - 20 Signs ▸ 7
18.0 ▸ The Me in You - Highly Overrated ▸ 6
21.5 ▸ Silver Lake - Under The Silver Lake ▸ 7
18.3 ▸ Sunflower Bean - Roll The Dice ▸ 7
20.0 ▸ Working Men's Club - Widow ▸ 7

Leuk begin deze week. Blanko nog een stukje beter dan The Black Keys. blackwave is fijne hiphop. Ik ben het met chartsmaster eens dat Eefje best een eigen stijl heeft, maar het spreekt me gewoon niet aan. Everything Everything springt wat alle kanten op. Forgetting the Future is een fijn gitaarplaatje. Froukje is muzikaal wel ok, maar dat accent is toch wel heel aanwezig. The Katuns zijn niet slecht, maar da's meer 13 in een dozijn en dat geldt eigenlijk ook voor King Gizzard (die heb ik precies al beter gehoord). Lady Linn en Leki zijn beide niet slecht. Moeilijk kiezen tussen beide. Dan weer volop gitaren met Luna Bay. The Me in You doet het een stuk rustiger en helaas ook slaapverwekkender. Silver Lake blijft in hetzelfde bedje ziek, die solo op het eind maakt wel wat goed. Sunflower Bean is niet helemaal een win win, maar wel veel goede bedoelingen. Afsluiter Working Men's Club is wel een fijne atypische afsluiter.

28.9 ▸ The Black Keys - Wild Child ▸ 7.4
20.0 ▸ blackwave. - good day ▸ 3
25.9 ▸ Blanko - Holes ▸ 6.4
22.7 ▸ Eefje de Visser - Startschot ▸ 2.8
23.5 ▸ Everything Everything - Teletype ▸ 4.4
29.6 ▸ Forgetting the Future - Small Town Syndrome ▸ 6.2
17.5 ▸ Froukje, S10 - Zonder Gezicht ▸ 3
27.6 ▸ The Katuns - Be Mine ▸ 7.3
26.1 ▸ King Gizzard & The Lizard Wizard - Magenta Mountain ▸ 7.1
17.5 ▸ Lady Linn, Gustaph - Call ▸ 3.5
20.3 ▸ Leki - The River ▸ 3.5
24.1 ▸ Luna Bay - 20 Signs ▸ 5.2
22.2 ▸ The Me in You - Highly Overrated ▸ 4.2
25.7 ▸ Silver Lake - Under The Silver Lake ▸ 4.2
22.0 ▸ Sunflower Bean - Roll The Dice ▸ 3.7
24.7 ▸ Working Men's Club - Widow ▸ 4.7

Over het algemeen saaiheid troef en bij die Eefje versta ik amper wat ze staat te zingen.
Uitschieters zijn The Black Keys, The Katuns en King Gizzard, maar ook weer niet interessant genoeg om mijn weeklijst te halen vrees ik.

Het leukste nummer zit deze week bij de afvallers van de Free40 en Outlaw 41, die de selectie niet gehaald hebben, en ik heb helaas ook weinig fiducie erin, dat het nummer later nog via De Afrekening, Vox-lijst of Graadmeter in onze lijst komt, misser dus!

6.6 ▸ Bartees Strange - Heavy Heart ▸6.6
8.6 ▸ beabadoobee - Talk ▸8.6
4.5 ▸ Pilllow Queens - Hearts & Minds ▸4.5
2.0 ▸ Superorganism feat. Chai & Pi Ja Ma - Teenager ▸2.0

Dan de geselecteerde lijst:
37.0 ▸ The Black Keys - Wild Child ▸ 8.1
23.5 ▸ blackwave. - good day ▸ 3.5
31.5 ▸ Blanko - Holes ▸ 5.6
26.0 ▸ Eefje de Visser - Startschot ▸ 3.3
28.0 ▸ Everything Everything - Teletype ▸ 4.5
36.2 ▸ Forgetting the Future - Small Town Syndrome ▸ 6.6
22.5 ▸ Froukje, S10 - Zonder Gezicht ▸ 5.0
35.0 ▸ The Katuns - Be Mine ▸ 7.4
30.0 ▸ King Gizzard & The Lizard Wizard - Magenta Mountain ▸ 3.9
20.5 ▸ Lady Linn, Gustaph - Call ▸ 3.0
23.0 ▸ Leki - The River ▸ 2.7
31.2 ▸ Luna Bay - 20 Signs ▸ 7.1
25.5 ▸ The Me in You - Highly Overrated ▸ 3.3
30.2 ▸ Silver Lake - Under The Silver Lake ▸ 4.5
27.0 ▸ Sunflower Bean - Roll The Dice ▸ 5.0
28.5 ▸ Working Men's Club - Widow ▸ 3.8

Van deze lijst is het wilde kind van The Black Keys gewoon by far the best, ook nog voldoendes voor The Katuns, Luna Bay en Forgetting The Future en nipt Blanko, waarvan dit wel zijn beste tot dusver is.

Working Men's Club en met name Everything Everything hebben al beter gedaan, van die laatsten was de vorige single, maar ook de opvolger die er al is, veel en veel beter.

Finn schreef:
bij die Eefje versta ik amper wat ze staat te zingen.

Haha, Eefje is niet te verstaan dus die krijgt een 3.
Froukje is wel te verstaan, dus die krijgt ook een 3.

chartsmaster schreef:
(quote)

Haha, Eefje is niet te verstaan dus die krijgt een 3.
Froukje is wel te verstaan, dus die krijgt ook een 3.

Als ik Eefje had verstaan had ze een 4 gekregen

Eens met Finn over Eefje, articuleer dan toch meiske! In alle ernst, er valt letterlijk amper een woord te verstaan en dat ergert mij mateloos. Des te meer omdat het muzikaal zeker niet slecht is. Wel verrast dat Froukje en S10 het zo matig doen, dat is muzikaal echt wel goed én verstaanbaar. Doorgaans nochtans geen fan.

Ik had bij mijn totaaltelling, de inbreng van Finn over het hoofd gezien, maar gecorrigeerd!

Het 'probleem' met Nederlandstalige muziek is dat je je op de tekst concentreert. Froukje en S10 hebben beide een in mijn oren erg lelijk Hollands accent, dat betekent meteen al een paar punten devaluatie. Als dan de tekst ook nog eens niet boven het 'lief dagboek'-niveau uitkomt dan komen ze er met een 5 nog genadig van af.
Ik vind de muziek van Eefje vooral sfeermuziek, waarbij de tekst feitelijk onbelangrijk is. Of ze nou de nobelprijs voor literatuur zou schrijven of het kookboek voorleest, bij haar liedjes vind ik dat niet van belang; het is sfeermuziek. Maar ja, omdat het Nederlandstalig is kan ik me voorstellen dat je er juist wél op gaat letten en dat het dan stoort wanneer het onverstaanbaar is.
Engelstalige teksten -of dat nou grote pophits zijn of indie-underground-dingen- zijn vaak van een infantiel niveau dat je meteen zou hebben afgeserveerd als het in je eigen taal was geweest. In plaats daarvan staat een Engelstalige songtekst vaak op gelijk niveau als een muziekinstrument. Flarden zing je zonder na te denken mee, maar omdat de betekenis veel minder direct binnenkomt stoor je je er niet zo snel aan.
Tenminste, dat is mijn beleving.

Klopt enigzins wel. Volgens mij is dat zelfs in 't Nederlands zo. Als een nummer verdomd lekker klinkt, is de kans kleiner dat je over de tekst gaat vallen, hoe onnozel die ook is. Bevalt het niet, gaat een flauwe tekst de zaak vermoedelijk nog verergeren.

Maar het probleem bij Eefje ligt niet bij de tekst, wel bij het feit dat het onverstaanbaar is. Dat zou mij een pak minder storen mocht het om een dialect gaan, dan is er een reden. Maar het is algemeen Nederlands. De uitspraak, of het gebrek aan eigenlijk, is gewoon verschrikkelijk. En het is, althans voor mij, niet altijd muzikaal zó goed dat je er omheen kan luisteren.

43.5 ▸ The Black Keys - Wild Child ▸ 6.5
31.0 ▸ blackwave. - good day ▸ 7.5
38.5 ▸ Blanko - Holes ▸ 8.0
29.5 ▸ Eefje de Visser - Startschot ▸ 3.5
35.5 ▸ Everything Everything - Teletype ▸ 7.5
43.2 ▸ Forgetting the Future - Small Town Syndrome ▸ 7.0
29.0 ▸ Froukje, S10 - Zonder Gezicht ▸ 6.5
41.1 ▸ The Katuns - Be Mine ▸ 6.5
35.5 ▸ King Gizzard & The Lizard Wizard - Magenta Mountain ▸ 5.5
27.0 ▸ Lady Linn, Gustaph - Call ▸ 6.5
30.0 ▸ Leki - The River ▸ 7.0
39.2 ▸ Luna Bay - 20 Signs ▸ 7.0
31.5 ▸ The Me in You - Highly Overrated ▸ 6.0
35.7 ▸ Silver Lake - Under The Silver Lake ▸ 5.5
32.5 ▸ Sunflower Bean - Roll The Dice ▸ 5.5
34.0 ▸ Working Men's Club - Widow ▸ 5.5

Omgekeerde evolutie bij de nieuwste Black Keys. Hij is een volledig punt hoger begonnen alhier, in de afgelopen dagen ben ik 'm echter al wat beu geworden, wat toch vrij snel is. Maken mij 't meest blij: Blackwave, Blanko, en Everything Everything.

51.0 ▸ The Black Keys - Wild Child ▸ 7,5
35.5 ▸ blackwave. - good day ▸ 4,5
45.0 ▸ Blanko - Holes ▸ 6,5
34.0 ▸ Eefje de Visser - Startschot ▸ 4,5
40.5 ▸ Everything Everything - Teletype ▸ 5,0
50.2 ▸ Forgetting the Future - Small Town Syndrome ▸ 7,0
35.0 ▸ Froukje, S10 - Zonder Gezicht ▸ 6,0
47.6 ▸ The Katuns - Be Mine ▸ 6,5
40.5 ▸ King Gizzard & The Lizard Wizard - Magenta Mountain ▸ 5,0
32.5 ▸ Lady Linn, Gustaph - Call ▸ 5,5
35.5 ▸ Leki - The River ▸ 5,5
46.2 ▸ Luna Bay - 20 Signs ▸ 7,0
37.5 ▸ The Me in You - Highly Overrated ▸ 6,0
42.2 ▸ Silver Lake - Under The Silver Lake ▸ 6,5
39.5 ▸ Sunflower Bean - Roll The Dice ▸ 7,0
39.0 ▸ Working Men's Club - Widow ▸ 5,0

Man, man, man, dat viel niet mee. De alternatieve hitlijsten komen steeds verder van mijn smaak te staan lijkt het wel. Aangezien mijn smaak niet veranderd is, hooguit nog beter ontwikkeld, moet het dan wel aan die hitlijsten liggen Jammer, want er wordt nog genoeg mooie muziek gemaakt.

Simon77 schreef:

Man, man, man, dat viel niet mee. De alternatieve hitlijsten komen steeds verder van mijn smaak te staan lijkt het wel. Aangezien mijn smaak niet veranderd is, hooguit nog beter ontwikkeld, moet het dan wel aan die hitlijsten liggen Jammer, want er wordt nog genoeg mooie muziek gemaakt.

Ja, eens. En dat terwijl onze weeklijsten niet zo heel veel overeenkomsten hebben, zegt genoeg over hoe ontzettend veel er is wat niet de lijsten haalt. Waar dat op gebaseerd is allemaal...

SBube schreef:
Het leukste nummer zit deze week bij de afvallers van de Free40 en Outlaw 41, die de selectie niet gehaald hebben, en ik heb helaas ook weinig fiducie erin, dat het nummer later nog via De Afrekening, Vox-lijst of Graadmeter in onze lijst komt, misser dus!

Goed nieuws, SBube. Talk kwam pas afgelopen weekend de Outlaw binnen en zit er de komende lichting gewoon bij. Nog niet gehoord, extra benieuwd naar het nummer nu.

esteban schreef:
(quote)

Goed nieuws, SBube. Talk kwam pas afgelopen weekend de Outlaw binnen en zit er de komende lichting gewoon bij. Nog niet gehoord, extra benieuwd naar het nummer nu.

Het nummer staat ook in mijn en Simon's lijst

https://i.imgur.com/ssgaaos.jpg

▶ UITSLAG VORIGE RONDE

7.28 ▸ The Black Keys - Wild Child
5.07 ▸ blackwave. - good day
6.42 ▸ Blanko - Holes
4.85 ▸ Eefje de Visser - Startschot
5.78 ▸ Everything Everything - Teletype
7.17 ▸ Forgetting the Future - Small Town Syndrome
5.00 ▸ Froukje, S10 - Zonder Gezicht
6.80 ▸ The Katuns - Be Mine
5.78 ▸ King Gizzard & The Lizard Wizard - Magenta Mountain
4.64 ▸ Lady Linn, Gustaph - Call
5.07 ▸ Leki - The River
6.60 ▸ Luna Bay - 20 Signs
5.35 ▸ The Me in You - Highly Overrated
6.02 ▸ Silver Lake - Under The Silver Lake
5.64 ▸ Sunflower Bean - Roll The Dice
5.57 ▸ Working Men's Club - Widow

▶ LUISTERLIJST ▸ SPOTIFY ♫

De Alternatieve Hitlijst ▸ 2022 ◂ MusicMeter on Spotify - open.spotify.com

▶ NIEUWE LICHTING ▸ MAART - WEEK 2/5 ▸ 16 NUMMERS

0.0 ▸ Alfie Templeman - Leaving Today
0.0 ▸ The Amazons - Bloodrush
0.0 ▸ beabadoobee - Talk
0.0 ▸ Coach Party - Nothing Is Real
0.0 ▸ Hairbaby - Onward
0.0 ▸ Katy J Pearson - Talk Over Town
0.0 ▸ Liam Gallagher - C'mon You Know
0.0 ▸ Midlake - Bethel Woods
0.0 ▸ Monkeypig - Peel
0.0 ▸ Mt. Joy - Lemon Tree
0.0 ▸ Placebo - Sad White Reggae
0.0 ▸ Porridge Radio - Back To The Radio
0.0 ▸ School Is Cool - Comfort
0.0 ▸ The Smile - Skrting On The Surface
0.0 ▸ Sports Team - R Entertainment
0.0 ▸ Tourist LeMC - Adem

▶ DEADLINE ▸ WO 20 APRIL ▸ 23u

Deze had ik ook al beluisterd en een cijfertje gegeven, maar vind ik hierboven niet terug, dat is normaliter omdat ze te laag in de Outlaw 41 (of Free40, maar die zitten er deze keer allemaal in) binnenkomen, maar in het geval van Celeste, die kwam, als ik het goed gezien heb, nieuw binnen in de Vox-lijst, dus dat is misschien een oversight van esteban, want die horen er wel allemaal bij te zitten?

Niet dat jullie er veel aan missen, zie mijn waardering!
4.5 ▸ Bilk - Day Dreamer ▸4.5
1.0 ▸ Celeste - To Love A Man ▸1.0
4.5 ▸ Dehd - Bad Love ▸4.5
5.5 ▸ Lauran Hibbard feat. DJ Lethal - Still Running (5K) ▸5.5
5.0 ▸ Loupe - Too Soon ▸5.0

Dan de geselecteerde nummers:
4.2 ▸ Alfie Templeman - Leaving Today ▸4.2
7.5 ▸ The Amazons - Bloodrush ▸7.5
8.6 ▸ beabadoobee - Talk ▸8.6
7.5 ▸ Coach Party - Nothing Is Real ▸7.5
3.5 ▸ Hairbaby - Onward ▸3.5
4.3 ▸ Katy J Pearson - Talk Over Town ▸4.3
5.0 ▸ Liam Gallagher - C'mon You Know ▸5.0
6.3 ▸ Midlake - Bethel Woods ▸6.3
5.0 ▸ Monkeypig - Peel ▸5.0
5.0 ▸ Mt. Joy - Lemon Tree ▸5.0
8.0 ▸ Placebo - Sad White Reggae ▸8.0
5.5 ▸ Porridge Radio - Back To The Radio ▸5.5
5.5 ▸ School Is Cool - Comfort ▸5.5
1.0 ▸ The Smile - Skrting On The Surface ▸1.0
5.0 ▸ Sports Team - R Entertainment ▸5.0
1.0 ▸ Tourist LeMC - Adem ▸1.0

'Bethel Woods' is wel het beste nummer van Midlake tot dusver, maar normaliter vind ik het dan ook een zwaar overgewaardeerde band. Coach Party en The Amazons leveren goede degelijke songs, Placebo kan bijna geen slecht nummer maken en beabadoobee vind ik het allerlekkerst.

Veel grauwe middenmoot en The Smile en Tourist LeMC verschrikkelijk zoals altijd.

SBube schreef:

Niet dat jullie er veel aan missen, zie mijn waardering!

Of wij er iets aan missen dat kunnen we beter zelf beluisteren, maar jij ondervond er weinig plezier aan zo te zien

Goed gezien, SBube. Celeste gisteren per ongeluk naar de verkeerde Spotify-lijst versleept. Toen deze middag het kwartje viel, begreep ik plots waarom er alsnog een plaatsje was voor Liam Gallagher, want die zou normaal gezien afgevallen zijn. De post aanpassen kon niet meer. No problemo. Deze week kan je niet stemmen bij de VOX, want zaterdag is er geen uitzending omwille van de jaarlijkse Classics 1000. Er zal komende lichting dus vast een plaatsje vrij zijn voor het nogal korte, toch wel aangename nummer van Celeste.

Na aftrek van alle overlap, was er bij de eerlijke verdeling tussen Kink en Free zowaar plek voor alle Free40-nieuwkomers, inderdaad. Nuja, dankzij het Celeste-foutje natuurlijk.

Voorspelling: Wat de eindscore betreft, zou beabadoobee wel eens potten kunnen breken!

Deze keer geen al te uitgebreide toelichtingen.
Veel al bekend materiaal in dit rijtje, waaronder de drie toppers: Midlake (al bijna een golden oldie), Amazons en Beabadoobee. Monkeypig kende ik nog niet; dat is een blijvertje.

11.5 ▸ Alfie Templeman - Leaving Today ▸7.3
16.0 ▸ The Amazons - Bloodrush ▸8.5
17.0 ▸ beabadoobee - Talk ▸8.4
14.0 ▸ Coach Party - Nothing Is Real ▸6.5
11.0 ▸ Hairbaby - Onward ▸7.5
12.0 ▸ Katy J Pearson - Talk Over Town ▸7.7
10.5 ▸ Liam Gallagher - C'mon You Know ▸5.5
15.5 ▸ Midlake - Bethel Woods ▸9.2
13.0 ▸ Monkeypig - Peel ▸8.0
11.0 ▸ Mt. Joy - Lemon Tree ▸6.0
15.5 ▸ Placebo - Sad White Reggae ▸7.5
13.5 ▸ Porridge Radio - Back To The Radio ▸8.0
10.5 ▸ School Is Cool - Comfort ▸5.0
4.0 ▸ The Smile - Skrting On The Surface ▸3.0
10.5 ▸ Sports Team - R Entertainment ▸5.5
6.0 ▸ Tourist LeMC - Adem ▸5.0

Buiten mededinging:
10.5 ▸ Bilk - Daydreamer ▸6.0
9.0 ▸ Celeste - To Love A Man ▸8.0
11.0 ▸ Dehd - Bad Love ▸6.5
11.0 ▸ Lauran Hibbard feat. DJ Lethal - Still Running (5K) ▸5.5
13.0 ▸ Loupe - Too Soon ▸8.0

15.5 ▸ Alfie Templeman - Leaving Today ▸4
21.8 ▸ The Amazons - Bloodrush ▸5.8
24.5 ▸ beabadoobee - Talk ▸7.5
21.7 ▸ Coach Party - Nothing Is Real ▸7.7
17.8 ▸ Hairbaby - Onward ▸6.8
16.0 ▸ Katy J Pearson - Talk Over Town ▸4
17.1 ▸ Liam Gallagher - C'mon You Know ▸6.6
21.2 ▸ Midlake - Bethel Woods ▸5.7
18.3 ▸ Monkeypig - Peel ▸5.3
18.4 ▸ Mt. Joy - Lemon Tree ▸7.4
22.1 ▸ Placebo - Sad White Reggae ▸6.6
19.7 ▸ Porridge Radio - Back To The Radio ▸6.2
15.3 ▸ School Is Cool - Comfort ▸4.8
8.2 ▸ The Smile - Skrting On The Surface ▸4.2
17.6 ▸ Sports Team - R Entertainment ▸7.1
7.5 ▸ Tourist LeMC - Adem ▸1.5

23.0 ▸ Alfie Templeman - Leaving Today ▸ 7.5
28.8 ▸ The Amazons - Bloodrush ▸ 7.0
31.0 ▸ beabadoobee - Talk ▸ 6.5
27.7 ▸ Coach Party - Nothing Is Real ▸ 6.0
24.8 ▸ Hairbaby - Onward ▸ 7.0
21.5 ▸ Katy J Pearson - Talk Over Town ▸ 5.5
23.6 ▸ Liam Gallagher - C'mon You Know ▸ 6.5
27.2 ▸ Midlake - Bethel Woods ▸ 6.0
22.8 ▸ Monkeypig - Peel ▸ 4.5
22.9 ▸ Mt. Joy - Lemon Tree ▸ 4.5
28.6 ▸ Placebo - Sad White Reggae ▸ 6.5
22.7 ▸ Porridge Radio - Back To The Radio ▸ 3.0
22.3 ▸ School Is Cool - Comfort ▸ 7.0
13.7 ▸ The Smile - Skrting On The Surface ▸ 5.5
21.6 ▸ Sports Team - R Entertainment ▸ 4.0
12.0 ▸ Tourist LeMC - Adem ▸ 4.5

Telkens Onward van Hairbaby speelde, kwam de stem enigszins bekend voor, de uitspraak eveneens. Aan wie doet die toch denken? Even googelen ... Otto-Jan Ham dus, natuurlijk. De Nederlandse Belg (of omgekeerd) heeft sowieso mijn eeuwige sympathie. Grappig op ontwapenende wijze, voetjes op de grond, fantastische persoonlijkheid en getalenteerd woordkunstenaar. En nu blijkbaar de frontman van z'n eigen band? Daar had ik werkelijk geen idee van.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:22 uur

geplaatst: vandaag om 16:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.