MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Alternatieve Hitlijst (2022) FINALE

zoeken in:
SBube schreef:
Dan wil ik toch de discussie nog wel aangaan, in de titel van dit onderwerp staat alternatief en niet indie, de gewone Kink-zender is de grootste alternatieve radiozender van Nederland, die steeds populairder wordt, terwijl Kink Indie een vaag internet-zendertje is, dat waarschijnlijk nauwelijks luisteraars telt.

Dat vind ik een nogal aparte redenering. Indie is haast per definitie alternatief. Heck, de Free40 staat geprogrammeerd op "Indie" XL. Populariteit is voor mij niet het belangrijkste. Songs die De Afrekening binnen komen, hoor je doorgaans op geen enkele andere zender. Ze staan ook niet automatisch ontzettend het hoogst in de playlist. Het is de hitlijst van en door de luisteraars. Dat is met een groot deel uit de VOX niet anders. En De Graadmeter lijkt mij nu ook niet bepaald een immens publiek te hebben. Het punt is dat het desalniettemin hitlijsten zijn, wat reguliere Kink dus niet (meer) heeft.

Als je dus de populairdere alternatieve muziek wilt waarderen is de Airplay Chart van Kink veel meer de basis waarop je zou moeten werken.

Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Een playlist is geen hitlijst. Dát is en blijft de essentie.

Edit: Bedenk ik me zonet, dat een nummer hoog in een playlist staat bij een zender, zegt toch helemaal niets over de populariteit? Het geeft gewoon aan hoezeer ze het nummer pushen.

Over de variatie die wegvalt, als je de Free40 zou nemen, heb ik ook mijn twijfels, als ik de laatste editie neem van de Free40, dan zijn daar 9 nieuwkomers, daarvan weet ik zeker dat we er 7 hier nog niet beoordeeld hebben (Tramhaus wel, die Ist Ist weet ik niet zeker), ik denk van de gehele free40 dat we er misschien 10 beoordeeld hebben hier, dus de variatie zou enorm groeien, volgens mij. Wat mij persoonlijk betreft, staan daar meer goede songs in, als in de Outlaw 41, maar dat is idd persoonlijk.

Het gaat mij meer over wat we moeten missen. Ja, we hebben nieuwkomers die we hier nog niet gehad hebben. Alsook overlap. Maar vooral, we gaan heel veel muziek niet meer hebben. En minder variatie qua genre, vrees ik.

Hoi Ralph, de Free40 is zeker géen persoonlijke alternatieve hitlijst. Deze wordt al jaren samengesteld door een clubje muziekliefhebbers, net als de Indie Chart. Uiteindelijk maak ik meestal wel de definitieve lijst, maar daarvoor wordt input geleverd door diverse IndieXL-medewerkers + vaste tipgevers en we hebben connecties in de UK en Duitsland die ons geregeld op ontdekkingen wijzen en hun voorkeuren doorgeven. Verder houden we ook nog een aantal vooruitstrevende alternatieve lijsten in andere landen in de gaten. Wij willen een lijst waarin geen maandenoude singles staan die ook nog eens maandenlang worden gedraaid. Daarom is de Free40 een snel wisselende alternatieve hitlijst die door zo'n 10 mensen wordt samengesteld. En die wordt al 8 jaren lang wekelijks uitgezonden op IndieXL, dus geen wisselende stations. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. groeten, André

Hartelijk dank om de vraag voor te leggen!

Het is een alternatieve hitlijst, op dat vlak zit het helemaal goed. Echter niet samengesteld door de luisteraars (dus zoals bij Kink Indie) en met veel verschuiving (dus zoals bij Kink Indie). Alleen niet zo extreem, waar het dus vooral om te doen is nu.

Als de Outlaw41 de komende tijd zo'n gekke sprongen blijft maken, schakelen we dus over naar de Free40. Dat staat vast.

esteban schreef:

Het is een alternatieve hitlijst, op dat vlak zit het helemaal goed. Echter niet samengesteld door de luisteraars (dus zoals bij Kink Indie) en met veel verschuiving (dus zoals bij Kink Indie). Alleen niet zo extreem, waar het dus vooral om te doen is nu.

Als de Outlaw41 de komende tijd zo'n gekke sprongen blijft maken, schakelen we dus over naar de Free40. Dat staat vast.

dat het niet door luisteraars wordt samengesteld vind ik eigenlijk een plus

als ik zo naar de free40 kijk zie ik meteen als Blushing en The Kut staan die volgens mij niet in dit topic zijn langsgekomen, dat is dus zeker een plus.

(even in topic gezocht op blushing, 1x gevonden namelijk deze post en gezocht op kut, niet gevonden want te kort)

ranja schreef:
(quote)

dat het niet door luisteraars wordt samengesteld vind ik eigenlijk een plus

Dat kan ik mij voorstellen. Maar niet erg logisch wat de thread betreft, gezien het dan eigenlijk niet helemaal een hitlijst kan genoemd worden, imo. Al was dat bij de Outlaw41 ook geen euvel, dus dat is geen punt voor mij. Daar ga ik de Free40 dan ook niet op afrekenen.

als ik zo naar de free40 kijk zie ik meteen als Blushing en The Kut staan die volgens mij niet in dit topic zijn langsgekomen, dat is dus zeker een plus.

Tja, "daar staan toevallig twee liedjes in die ik graag hoor" kan ik natuurlijk niet als een valide argument meenemen. Dat begrijp je vast wel. Anders had ik zelf ook wel voor Willy (online radiostation) gekozen, maar die hebben geen hitlijst. En uit BE, dus dat vind ik niet eerlijk verdeeld.

PS: Blushing en The Kut hebben we hier niet gehad. Tal van andere nieuwkomers die goed scoorden heeft de Free40 dan weer niet gehad. Maar goed, het komt dus enkel nog aan op het gedrag van de Outlaw41. Het ligt in die ene persoon zijn handen. Héhé.

ranja schreef:
Nog een wilde optie is om misschien alleen de top 30 van de outlaw41 mee te nemen ofzo?
evt aangevuld met nummers indien van toepassing die van 31-41 stijgen naar een plaats in de top 30. Of top 25 en stijgers van 26-41 binnen de top 25, o.i.d.

Deze post had ik gemist. Op zich is het best nog een idee, het gaat echter teveel gedoe worden om dat allemaal nog eens gaan bij te houden. Voor mij althans.

11.5 ▸ Adele - Oh My God ▸4.5
12.0 ▸ Blood Red Shoes - SUCKER ▸6.0
10.5 ▸ Bon Iver - Second Nature ▸5.5
6.5 ▸ Bonobo, Joji - From You ▸4.5
10.5 ▸ The Bug Club - If My Mother Thinks I'm Happy ▸7.0
11.2 ▸ The Districts - Outlaw Love ▸7.5
7.8 ▸ DOPE LEMON - Howl With Me ▸3.8
10.5 ▸ English Teacher - A55 ▸5.0
15.7 ▸ Frank Turner - A Wave Across A Bay ▸7.7
7.5 ▸ Kae Tempest, Kevin Abstract - More Preassure ▸3.0
8.5 ▸ Milk TV - Anorak ▸5.5
11.8 ▸ Mitski - Love Me More ▸6.3
13.5 ▸ Muse - Won't Stand Down ▸5.5
10.9 ▸ Neil Young, Crazy Horse - Welcome Back ▸4.9
7.3 ▸ POM - Toni ▸3.3
6.3 ▸ Silverbacks - Rolodex City ▸3.3
13.2 ▸ Sprints - Little Fix ▸ 6.9
12.0 ▸ Widowspeak - Everything is Simple ▸7.0
8.5 ▸ Yevgueni - Ze danst gewoon op straat ▸4.0

17.5 ▸ Adele - Oh My God ▸6.0
19.0 ▸ Blood Red Shoes - SUCKER ▸ 7.0
17.5 ▸ Bon Iver - Second Nature ▸ 7.0
12.5 ▸ Bonobo, Joji - From You ▸ 6.0
17.0 ▸ The Bug Club - If My Mother Thinks I'm Happy ▸ 6.5
18.2 ▸ The Districts - Outlaw Love ▸ 7.0
12.8▸ DOPE LEMON - Howl With Me ▸ 5.0
15.5 ▸ English Teacher - A55 ▸ 5.0
22.7 ▸ Frank Turner - A Wave Across A Bay ▸ 7.0
14.0 ▸ Kae Tempest, Kevin Abstract - More Preassure ▸ 6.5
10.5 ▸ Milk TV - Anorak ▸ 2.0
19.8 ▸ Mitski - Love Me More ▸ 8.0
23.5 ▸ Muse - Won't Stand Down ▸ 10
14.9 ▸ Neil Young, Crazy Horse - Welcome Back ▸ 4.0
12.8 ▸ POM - Toni ▸ 5.5
8.8 ▸ Silverbacks - Rolodex City ▸ 2.5
15.7 ▸ Sprints - Little Fix ▸ 2.5
17.0 ▸ Widowspeak - Everything is Simple ▸ 5.0
13.5 ▸ Yevgueni - Ze danst gewoon op straat ▸ 5.0

Getwijfeld wat Muse betreft. Een 9 of 9.5? Een 10? Wat mij betreft nu al één van dé nummers van 2022, de gedroomde terugkeer van mijn favoriete band. Daar kan ik nu eenmaal niet omheen. Wat een knaller! Er volgen trouwens met zekerheid nog minstens 2 héél lage scores, ook dat heeft mij over de streep getrokken. Not going to lie.

Een paar flauwigheden buiten beschouwing gelaten wel een aangename lichting, dacht ik zo. Zaten er dan toch nog 3 stinkers tussen, irritante songs. Ik ben nochtans niet zo van de bijzonder lage punten.

Momenteel trouwens aan 't wikken en wegen wat de Outlaw41 en eventuele vervanger Free40 betreft. Moeilijke knoop, voor mij toch. Jullie vernemen tijdig wat het geworden is.

25.5 ▸ Adele - Oh My God ▸ 8
26.0 ▸ Blood Red Shoes - SUCKER ▸ 7
24.5 ▸ Bon Iver - Second Nature ▸ 7
18.5 ▸ Bonobo, Joji - From You ▸ 6
24.0 ▸ The Bug Club - If My Mother Thinks I'm Happy ▸ 7
25.2 ▸ The Districts - Outlaw Love ▸ 7
17.8 ▸ DOPE LEMON - Howl With Me ▸ 5
21.5 ▸ English Teacher - A55 ▸ 6
29.7 ▸ Frank Turner - A Wave Across A Bay ▸ 7
20.0 ▸ Kae Tempest, Kevin Abstract - More Preassure ▸ 6
16.5 ▸ Milk TV - Anorak ▸ 6
26.8 ▸ Mitski - Love Me More ▸ 7
32.5 ▸ Muse - Won't Stand Down ▸ 9
19.9 ▸ Neil Young, Crazy Horse - Welcome Back ▸ 5
17.8 ▸ POM - Toni ▸ 5
14.8 ▸ Silverbacks - Rolodex City ▸ 6
22.7 ▸ Sprints - Little Fix ▸ 7
23.0 ▸ Widowspeak - Everything is Simple ▸ 6
20.5 ▸ Yevgueni - Ze danst gewoon op straat ▸ 7

Dat lied van Adele vind ik ook het beste nummer van het meest recente album, niet beter dan ten tijde '21' Maar wel goed en zingen kan ze zeker. Muse is toch behoorlijk indrukwekkend, die gaat in de volgende eindjaarlijst vast hoog eindigen. Voor de rest jammer genoeg heel veel middelmatige liedjes. Zonde dat de klassiekers van Spotify verdwenen zijn, maar voor dit nieuwe nummer had Neil Young misschien zelf wat kritischer moeten zijn.

29.0 ▸ Adele - Oh My God ▸ 3.5
32.0 ▸ Blood Red Shoes - SUCKER ▸ 6.0
31.0 ▸ Bon Iver - Second Nature ▸ 6.5
23.5 ▸ Bonobo, Joji - From You ▸ 5.0
31.0 ▸ The Bug Club - If My Mother Thinks I'm Happy ▸ 7.0
32.2 ▸ The Districts - Outlaw Love ▸ 7.0
24.8 ▸ DOPE LEMON - Howl With Me ▸ 7.0
27.0 ▸ English Teacher - A55 ▸ 5.5
38.0 ▸ Frank Turner - A Wave Across A Bay ▸ 8.3
28.0 ▸ Kae Tempest, Kevin Abstract - More Pressure ▸ 8.0
23.8 ▸ Milk TV - Anorak ▸ 7.3
33.8 ▸ Mitski - Love Me More ▸ 7.0
33.5 ▸ Muse - Won't Stand Down ▸ 1.0
27.0 ▸ Neil Young, Crazy Horse - Welcome Back ▸ 7.1
24.3 ▸ POM - Toni ▸ 6.5
21.3 ▸ Silverbacks - Rolodex City ▸ 6.5
30.5 ▸ Sprints - Little Fix ▸ 7.8
30.5 ▸ Widowspeak - Everything is Simple ▸ 7.5
28.5 ▸ Yevgueni - Ze danst gewoon op straat ▸ 8.0

Adele is diep, diep gedaald. Het door de mangel gehaalde piepstemmetje waarmee de track begint zet meteen de toon; is ze een wannabe-r&b-sterretje geworden of zo? De rest van het nummer is absoluut niet in staat om de stemming te keren. Oh my god, wat een verkwanseling van talent.

Blood Red Shoes: de vorige BRS stamt nog maar van een week of wat terug. Wat deze nieuwe track voor nut heeft weet ik niet, ik hoor bijna geen verschil. Een soortgelijke track, met opnieuw vooral veel vorm en weinig inhoud.

Bon Iver gaat weer van 'kijk ons eens lekker gek doen, met allerlei piepjes en geluidjes. Als een soort LSD-smurfen kwetteren ze zich door het nummer heen. Het leidt vooral af van iets dat op zichzelf ook al niet bepaald pakkend is.

Bonobo: tsja, klinkt heel relaxed hoor. Dopey ook wel. Ik loop er echter niet warm voor.

the Bug Club: best aardig, nogal monotoon, in ieder geval heel goed dat ze zo netjes naar hun moeder luisteren.

the Districts: alweer zo'n best aardig dingetje, dat verder niet blijft hangen. Prettig behang, maar in tegenstelling tot mijn behang blijft dit niet hangen.

Dope Lemon: begint nogal middelmatig, maar de gitaarsolo (of zoiets) aan het eind knettert wel weer prettig.

English Teacher: middelmaat troef vandaag; ook dit heeft weer heel veel tijd nodig voordat het uiteindelijk ergens heen gaat, en dan gaat het ook nog eens niet de richting uit die ik op wil.

Frank Turner: Hoogtepunt van de week: Turner brengt een ode aan zijn kameraad Scott Hutchison, zanger van Frightened Rabbit, die een paar jaar terug zelfmoord pleegde door van de brug te springen. Aangrijpend! En een sterke opbouw.

Kae Tempest: Vroeger Kate, tegenwoordig Kae Tempest, kind van Anne Clark. Als je met een track op de proppen komt waarin ik zelfs de rapper kan waarderen, dan heb je toch wel iets goed gedaan.

Milk TV: na Fake Turins opnieuw een Talking Heads-kloon tussen de tips. Niet vervelend.

Mitski: lijkt erg op die 'Only heartbreaker', maar dan net een stukje slapper.

Muse: ik heb 'm inmiddels al een aantal keren beluisterd en ik moet zeggen: ik kan de eerste minuut inmiddels doorstaan. Het is brallerig, het is opgezwollen, het is pompeus, maar ik overleef het. Maar als die zanger begint te grunten... dat is zo over the top grotesk, dat 't ronduit belachelijk wordt. Ik kan dit echt niet met droge ogen afluisteren. Muse-fans, strooi a.u.b. gul met tienen, want hier staat een één tegenover.

Neil Young: ouwe zemelaar Dinosaur sr. dwingt mij tegenwoordig om naar dat akelige youtube te gaan. Nou vooruit dan maar. Zingen kan ie al honderdtwintig jaar niet, tempo zit er ook niet in, maar de gitaar knettert wel weer lekker. Welkom terug Neil!

Pom: niets aan de hand dingetje. Hebben we daar nou een maand op zitten wachten...

Silverbacks: tikkeltje te emotieloos naar mijn zin, maar goed uit te houden.

Sprints: nou, dit rammelt dan wel weer lekker. Ik weet niet of ik er na nog wat extra luisterbeurten een 8 van kan maken, maar een ruime voldoende is in dit gezelschap ook niet verkeerd.

Widowspeak: wederom zo eentje die te groot is voor het servet, maar te klein voor het tafellaken.

Yevgueni: sympathiek liedje, mooi beeld. De puzzelstukjes beginnen bij Yevgueni op z'n plaats te vallen. Ik gun hem hiermee gewoon een 8.

34.8 ▸ Adele - Oh My God ▸ 5.8
38.4 ▸ Blood Red Shoes - SUCKER ▸ 6.4
32.0 ▸ Bon Iver - Second Nature ▸ 1.0
25.0 ▸ Bonobo, Joji - From You ▸ 1.5
38.9 ▸ The Bug Club - If My Mother Thinks I'm Happy ▸ 7.9
37.2 ▸ The Districts - Outlaw Love ▸ 5.0
27.8 ▸ DOPE LEMON - Howl With Me ▸ 3.0
34.6 ▸ English Teacher - A55 ▸ 7.6
43.2 ▸ Frank Turner - A Wave Across A Bay ▸ 5.2
34.0 ▸ Kae Tempest, Kevin Abstract - More Pressure ▸ 6.0
31.8 ▸ Milk TV - Anorak ▸ 8.0
41.3 ▸ Mitski - Love Me More ▸7.5
39.0 ▸ Muse - Won't Stand Down ▸ 5.5
31.0 ▸ Neil Young, Crazy Horse - Welcome Back ▸ 4.0
32.5 ▸ POM - Toni ▸ 8.2
28.1 ▸ Silverbacks - Rolodex City ▸ 6.8
38.2 ▸ Sprints - Little Fix ▸ 7.7
38.3 ▸ Widowspeak - Everything is Simple ▸ 7.8
33.4 ▸ Yevgueni - Ze danst gewoon op straat ▸ 5.9

Relatief veel rond de 7.5 dit keer. Van Pom ik betere nummers, deze heeft afgelopen weekend m'n lijst net niet gehaald, gaat lastig worden om dat komende weken alsnog te doen. Verder dus redelijk wat ok-e nummers en de onvermijdelijke draken.
Wel opvallend dat meneer Young gewoon op youtube te horen is, als er een plek is waar iedereen alles ongecontroleerd kan posten... nou ja.

Weer 10 nieuwkomers in de Outlaw 41 zag ik, maar ja, in de Free40 ook 8!

40.3 ▸ Adele - Oh My God ▸ 5,5
44.9 ▸ Blood Red Shoes - SUCKER ▸ 6,5
36.0 ▸ Bon Iver - Second Nature ▸ 4,0
30.0 ▸ Bonobo, Joji - From You ▸ 5,0
45.9 ▸ The Bug Club - If My Mother Thinks I'm Happy ▸ 7,0
44.7 ▸ The Districts - Outlaw Love ▸ 7,5
32.3 ▸ DOPE LEMON - Howl With Me ▸ 4,5
41.1 ▸ English Teacher - A55 ▸ 6,5
51.7 ▸ Frank Turner - A Wave Across A Bay ▸ 8,5
37.0 ▸ Kae Tempest, Kevin Abstract - More Pressure ▸ 3,0
37.3 ▸ Milk TV - Anorak ▸ 5,5
47,6 ▸ Mitski - Love Me More ▸ 6,3
48.0 ▸ Muse - Won't Stand Down ▸ 9,0
38.0 ▸ Neil Young, Crazy Horse - Welcome Back ▸ 7,0
39.5 ▸ POM - Toni ▸ 7,0
34.4 ▸ Silverbacks - Rolodex City ▸ 6,3
45.2 ▸ Sprints - Little Fix ▸ 7,0
47.8 ▸ Widowspeak - Everything is Simple ▸ 9,5
39.9 ▸ Yevgueni - Ze danst gewoon op straat ▸ 6,5

SBube schreef:
Weer 10 nieuwkomers in de Outlaw 41 zag ik, maar ja, in de Free40 ook 8!

Mja, ik zag het ook. Beide hitlijsten zijn op dat vlak aan elkaar gewaagd. Door de band heen veel nieuwkomers. Het zijn echter die uitschieters die het hem doen.

Aantal nieuwkomers Free40 in 2022 tot nu toe > 35
Laagste aantal in 1 week > 6
Hoogste aantal in 1 week > 12

Aantal nieuwkomers Outlaw41 tot nu toe voor 2022 > 41
Laagste aantal in 1 week > 2
Hoogste aantal in 1 week > 18

Haal daar de overlap uit, dus nummers die elders ook al binnen kwamen, en beide lijsten komen ongeveer op hetzelfde neer. Ook de weken van december eens zitten vergelijken. Ik moet helaas tot de conclusie komen dat we qua hoeveelheid eigenlijk weinig gaan oplossen door te switchen. En er zijn ook geen andere oplossingen uit de bus gekomen, want die verschuiven het probleem gewoon.

*zucht*

You know what? Ik heb het momenteel een beetje gehad met dit euvel. *HAK!* (de knoop) Ik laat de overige nummers van vorige week (Outlaw 41) gewoon volledig vallen. Ze komen niet meer langs. Pech. We nemen enkel de nieuwe lichting mee. Een kunstgreep dus, het is niet anders. Of jullie moeten natuurlijk allemaal met veel plezier 20 a 30 nummers beoordelen. Goed? Ik denk dat een deel al snel gaat lopen dan.

Verder bekijk ik wat februari brengt en grijp in wanneer het blijft aanhouden qua hoeveelheid.

Aha! Een gek idee! Twee gekke ideeën zelfs! Nuja, het lijkt mij niet eens zo gek. Meer nog, ik zie er zowaar een oplossing in.

OPTIE 1 ▸ Outlaw41 / Free40 gecombineerd

Wat als we bij wijze van remedie tegen de wildgroei aan nieuwkomers nu eens wisselen tussen de Outlaw41 en de Free40? Hear me out.

Hoe dan? Welzo. De lijst die, na aftrek van de overlap, het minst aantal nieuwkomers oplevert tijdens de week in kwestie, doet mee. Bij gelijke stand, blijven we bij de Outlaw41.

Zo krijgen we een mix van beide werelden. De Outlaw41, die het belang van diens aanwezigheid al ruim bewezen heeft, blijft meedoen én de Free40, die hier merkbaar wat fans heeft, krijgt eveneens kans om nummers op te leveren. Dat kan nog interessant worden. De lijst die zich het minst gek gedraagt, heeft dus voordeel. En zo kunnen we er beter in slagen ellenlange luisterlijsten te vermijden.

OF

OPTIE 2 ▸ Outlaw41 met beperking

We blijven verder doen met de Outlaw41, zoals tot nu toe het geval was, en we beperken het aantal nieuwkomers.

Hoe beperken? Wanneer de nieuwkomers van De Afrekening, VOX en De Graadmeter in de lijst staan, kijk ik naar de luistertijd. Indien het aantal nieuwkomers bij de Outlaw41 weer aan de hoge kant is, begin ik de hoogst genoteerden toe te voegen tot we zo dicht mogelijk bij één uur luistertijd zitten. Dat komt meestal ongeveer neer op 15 a 16 nummers in totaal. Al wat daar buiten valt, doet simpelweg niet mee. Ook niet in de weken daarna.

Ook met deze methode kunnen we de overvloed inperken. Beide opties hebben min of meer hetzelfde effect.

The choice is yours!

Beide vind ik een mooi compromis, het zal sowieso één van deze twee worden. Nu mogen jullie bepalen welke optie jullie het best vinden. Kies optie 1 of 2. Meer niet. De meerderheid wint.

Minpunten? Bij optie 1 is er kans dat we alsnog eens met een hoge luistertijd zitten. Kan gebeuren. Maar normaal gezien veel minder vaak. Bij optie 2 is de kans dan weer groot dat we wel vaker aan één uur luistertijd komen. Al zal dat nog steeds lager zijn dan wat we zonder ingreep nu en dan te verwerken zullen krijgen.

ik kies optie 1.

nadeel van optie 2 is dat je erg afhankelijk bent van de waan van de dag van de outlaw samenstellers. Als die op 27 een nummer van 8 minuten zetten en op 28 en 29 een nummer van elk 4 minuten dan kan het zijn dat nummer 27 mee doet en 28/29 niet. Als ze andersom besloten hadden, nummer van 8 minuten op 29 en de beide anderen een plekje hoger dan had je beide gehad. Dat voelt nog kunstgreperiger dan optie 1 of al andere geopperde opties.

Noted.

PS: Je hebt geen ongelijk. Het is natuurlijk wel zo dat dergelijke lange nummers eerder uitzonderlijk zijn en het dus eigenlijk niet echt een gangbaar iets zou worden. En dan moeten ze per toeval ook nog eens hoger gepositioneerd staan. Enfin, ik denk maar mee. De 'waan van de dag' blijkt ook wat gaande bij de mannen van de Free40.

Zoals gezegd voor mij persoonlijk maakt het niks uit, ik luister altijd alle nieuwkomers in de Outlaw 41, Kink Airplay Chart en Free40, iets intensiever misschien als ik er een puntje op moet plakken.

Ik had die afvallers uit de Outlaw 41 van vorige week ook al klaar staan met punten. Overigens zijn het uiteindelijk maar 9 nieuwkomers in de Outlaw 41 van deze week, want Kae Tempest stond er al in en is onterecht weer bij de nieuwkomers geplaatst. Maar opvallend in de Outlaw 41 is dat 2 weken achter mekaar de nummer 1 (die ze daar dan nummer 0 noemen), zo maar ineens uit de lijst vliegt, er zit dus geen stabiele structuur meer achter in 2022.

De Free40 is op zich ook een razendsnelle lijst, songs die er 7 of 8 weken instaan zijn een uitzondering (3 daarvan in de laatste editie), normaliter stijgt een song in de eerste 2 a 3 weken en daarna begint het afzakken alweer, een enkele uitzondering daargelaten, maar geen gekke sprongen omhoog-omlaag-omhoog, er zijn ook wel songs die er maar 2 weken instaan of zo.

Qua muziek heb ik zelf, in algemene zin gesproken, iets meer met de rocky songs uit de Free40 (ook zeker niet alles) als met de low-key songs uit de Outlaw 41. Wat overigens bij beide hitlijsten jammer is, is dat dingen als Sam Fender en The War On Drugs er zelden inkomen, maar die krijgen we dan wel weer te pakken via De Afrekening.

Beide opties maken voor mij dus niet uit, maar het gaat om mensen, die afhaken bij lange luisterlijsten, dat ben ik sowieso niet.

Persoonlijk maak ik me niet heel veel zorgen over de luisterdruk. Ik beluister de meeste nieuwe binnenkomers uit die lijsten toch vaak wel, of heb ze al eens gehoord. Beide opties zijn min of meer noodgrepen, en dat is jammer, omdat je toch bepaalde binnenkomers gaat negeren op deze manier.

'Hitlijst-technisch' maakt KINK een potje van de Outlaw 41, erg jammer want in potentie is het de lijst die het meest aansluit op mijn smaak. Afgelopen jaren vond ik de lijst veel te statisch met veel nummers die langer dan tien weken genoteerd stonden. Nu slaan ze de andere kant op en is het, zoals SBube al aangaf meer een playlist dan een hitlijst. De Free 40 is een frisse, dynamische hitlijst die dan weer niet heel divers is in genres.

Als ik moet kiezen, dan valt mijn keuze op Optie 1

Ik neem deel aan dit topic omdat ik graag op de hoogte wil blijven van nieuwe alternative music. Dat mij hier de binnenkomers uit vier 'toonaangevende' alternatieve lijsten op een presenteerblaadje worden aangeboden beschouw ik als een service waarvan ik dankbaar gebruik maak. Het geven van puntjes aan de tracks zie ik als een tegenprestatie; it keeps the game going.
De lengte van de luisterlijst maakt mij niet zoveel uit; ik beluister toch wel alles wat los en vast zit. De kwaliteit van de muziek die wordt aangeboden maakt mij natuurlijk wel uit, maar ja, da's subjectief, en als het echt te erg wordt is spotify gelukkig uitgerust met een forward-optie.

Zowel optie 1 als optie 2 komen mij wat merkwaardig en gekunsteld over, je maakt eigenlijk niet echt een keuze. Maar goed: ik zit dan ook niet met het 'probleem' van de luisterduur. Ik zou gaan voor optie 0: kies óf de Outlaw 41 (grotere naam in Nederland), óf de Free 40 (consistentere hitlijst).
Aan de andere kant: als ik in een restaurant een hapje ga eten, dan vraag ik ook niet na welke leveranciers de ingrediënten hebben geleverd; ik smikkel het gewoon lekker op.

Ofwel: principieel zou ik kiezen voor één lijst en daarmee basta. Maar als muziekconsument neem ik tot mij wat mij wordt voorgeschoteld en daar ben ik al blij mee, wat het keuzecriterium ook moge zijn.

Dank voor de feedback.

Dus ... Als ik het goed begrijp, heeft eigenlijk niemand een probleem met het feit dat er wel eens énorm veel nummers kunnen binnen komen?

Waar gaat dit dan over? *slaat hand op voorhoofd*

De hoeveelheid werd nochtans als reden opgegeven door mensen die er mee stopten of lichtingen hebben overgeslagen. En er werd ook herhaaldelijk over "gezaagd", om het iets te zwaar uit te drukken. Dat is nu net dé reden waarom ik het probeer in te perken. Zodat mensen niet neigen af te haken.

Maar nu klinkt er een ander geluid. Als het dan tóch geen probleem is, kunnen we dan gewoon afspreken er niet langer, op z'n Vlaamsch gezegd, over te memmen? En als het wél een probleem is, kan dat dan even duidelijk gezegd worden?

Bedankt alvast. Ik wacht nog verdere reacties af.

Tsja, als de mensen die moeite hebben met de luisterlengte afvallen, dan blijven de mensen die daar géén moeite mee hebben vanzelf over...

chartsmaster schreef:
Tsja, als de mensen die moeite hebben met de luisterlengte afvallen, dan blijven de mensen die daar géén moeite mee hebben vanzelf over...

Ha, met als gevolg dat er nog 3 of 4 mensen stemmen en dat net in het jaar dat de winnaars ook mee gaan doen in de witte trui....
Zou toch mooi zijn als je de mensen die afgehaakt zijn terug zou kunnen krijgen in plaats van meer te verliezen.

ranja schreef:

Ha, met als gevolg dat er nog 3 of 4 mensen stemmen

Was ook wel een beetje ironisch bedoeld idd...
ranja schreef:

Zou toch mooi zijn als je de mensen die afgehaakt zijn terug zou kunnen krijgen in plaats van meer te verliezen.

In het kader van de game is dat idd een goed punt, anders is het straks een gevalletje van 'operatie geslaagd, patiënt overleden'...

Het behouden van de huidige stemmers is inderdaad mijn grootste bezorgdheid. Liefst geen herhaling van de vorige keren. Daar heb ik toen naar gevraagd via private message. Een teveel aantal nieuwkomers bleek keer op keer het probleem, niet de songs op zich. We zijn met een mooi aantal deelnemers gestart en zou ons graag ook zo zien eindigen dit jaar. Best case scenario komen er nog een paar mensen bij. Dat gebeurde vorig jaar ook, maar dan wel na die dip. En die dip is precies wat ik wil vermijden.

Ik vind het inderdaad ook erg fijn dat onze maandwinnaars meedoen bij DWT.

Laat ik ook maar voor optie 1 kiezen. Het maakt me op zich niet zoveel uit hoeveel liedjes erin de lijst zitten. Ik probeer daar (meestal op maandag) wel tijd voor te vinden. En het is heel makkelijk dat al die nummers gewoon in een playlist staan. Waarvoor veel dank. Moest die playlist er niet zijn, dan was ik er al lang mee gestopt. Ik blijf in elk geval wel fan van het concept en blijf wel luisteren

▶ DEADLINE ▸ WO 2 FEB ▸ 23u

Aha, tussen al dat gediscussieer toch nog de laatste tussenstand gevonden.

46.5 ▸ Adele - Oh My God ▸ 6,2
51.1 ▸ Blood Red Shoes - SUCKER ▸ 6,2
41.8 ▸ Bon Iver - Second Nature ▸ 5,8
35.5 ▸ Bonobo, Joji - From You ▸ 5,5
52.1 ▸ The Bug Club - If My Mother Thinks I'm Happy ▸ 6,2
49.2 ▸ The Districts - Outlaw Love ▸ 4,5
36.3 ▸ DOPE LEMON - Howl With Me ▸ 4
47.3 ▸ English Teacher - A55 ▸ 6,2
57.9 ▸ Frank Turner - A Wave Across A Bay ▸ 6,2
42.0 ▸ Kae Tempest, Kevin Abstract - More Pressure ▸ 5
47.8 ▸ Milk TV - Anorak ▸ 4,5
54.1 ▸ Mitski - Love Me More ▸ 6,5
56.0 ▸ Muse - Won't Stand Down ▸ 8
41.0 ▸ Neil Young, Crazy Horse - Welcome Back ▸ 3
45.5 ▸ POM - Toni ▸ 6
39.9 ▸ Silverbacks - Rolodex City ▸ 5,5
52.0 ▸ Sprints - Little Fix ▸ 6,8
54.0 ▸ Widowspeak - Everything is Simple ▸ 6,2
46.1 ▸ Yevgueni - Ze danst gewoon op straat ▸ 6,2

https://i.imgur.com/ssgaaos.jpg

Ziezo. Bij deze laat ik de laatste lichting van januari op jullie los. Exact 1 uur luisterplezier, tot op de seconde gepast. Nice! Volgende week kennen we de eerste 10 finalisten van het jaar.

Zoals eerder meegegeven laat ik de nog niet langsgekomen nummers uit de Outlaw41 van vorige week vallen. Omwille van het gekende probleem van overaanbod. Met uitzondering van ééntje. Ter compensatie heb ik één nummer vervangen, namelijk Too Late van Wet Leg. Die hebben we in december al gehad. Hoe ik bepaald heb welk nummer in de plaats kwam? De afval-nummers van de Outlaw41 bij commentpicker.com ingegeven en de site laten beslissen. Het werd New England. Of dat een meevaller is zullen jullie wel bepalen.

Vanaf februari gaan we daar anders mee om. Dat zal nog eens meegegeven worden eens het zover is.

▶ UITSLAG VORIGE RONDE

5.81 ▸ Adele - Oh My God
6.38 ▸ Blood Red Shoes - SUCKER
5.22 ▸ Bon Iver - Second Nature
4.43 ▸ Bonobo, Joji - From You
6.51 ▸ The Bug Club - If My Mother Thinks I'm Happy
6.15 ▸ The Districts - Outlaw Love
4.53 ▸ DOPE LEMON - Howl With Me
5.91 ▸ English Teacher - A55
7.23 ▸ Frank Turner - A Wave Across A Bay
5.25 ▸ Kae Tempest, Kevin Abstract - More Preassure
5.97 ▸ Milk TV - Anorak
6.76 ▸ Mitski - Love Me More
7.00 ▸ Muse - Won't Stand Down
5.12 ▸ Neil Young, Crazy Horse - Welcome Back
5.68 ▸ POM - Toni
4.98 ▸ Silverbacks - Rolodex City
6.50 ▸ Sprints - Little Fix
6.75 ▸ Widowspeak - Everything is Simple
5.76 ▸ Yevgueni - Ze danst gewoon op straat

▶ LUISTERLIJST ▸ SPOTIFY ♫

De Alternatieve Hitlijst ▸ 2022 ◂ MusicMeter on Spotify - open.spotify.com

▶ NIEUWE LICHTING ▸ JANUARI - WEEK 5/5 ▸ 16 NUMMERS

0.0 ▸ BAMBARA - Birds
0.0 ▸ Band of Horses - Lights
0.0 ▸ Bear's Den - Spiders
0.0 ▸ Eddie Vedder - Brother the Cloud
0.0 ▸ Eskimo Callboy - Pump It
0.0 ▸ Ghost - Call Me Little Sunshine
0.0 ▸ Jan Verstraeten - GOODBYE WORLD
0.0 ▸ Kid Kapichi, Bob Vylan - New England
0.0 ▸ Metronomy - Things will be fine
0.0 ▸ Mooneye - Are You Lonely Too
0.0 ▸ Nilüfer Yanya - midnight sun
0.0 ▸ Novastar - Your World
0.0 ▸ The Slow Show - Breathe
0.0 ▸ Spoon - Wild
0.0 ▸ Thom Southern - She's So Precious
0.0 ▸ Yard Act - Pour Another

▶ DEADLINE ▸ WO 9 FEB ▸ 23u

Komt Amyl uit De Afrekening ook niet terug, omdat we die vorig jaar al gehad hebben?

Ik ben nog niet klaar voor deze nummers, moet altijd nog die nieuwkomers van Vox luisteren, dat houd ik niet bij.

Maar dit zouden mijn punten zijn geweest voor de songs, die er dus niet meer gaan komen

8.0 ▸Amyl and The Sniffers - Hertz ▸8.0
3.0 ▸Beirut - Fyodor Dormant▸3.0
4.0 ▸Eels - Amateur Hour ▸4.0
5.0 ▸Heisa - 80's Song ▸5.0
4.0 ▸JennyLee - Tickles▸4.0
6.5 ▸Lucius - Next To Normal▸6.5
6.0 ▸Midlake - Bethel Woods▸6.0
6.6 ▸Wet Leg - Too Late Now ▸6.6

De spits afbijten, I do.

5.5 ▸ BAMBARA - Birds ▸
6.5 ▸ Band of Horses - Lights ▸
7.0 ▸ Bear's Den - Spiders ▸
6.0 ▸ Eddie Vedder - Brother the Cloud ▸
8.5 ▸ Eskimo Callboy - Pump It ▸
7.0 ▸ Ghost - Call Me Little Sunshine ▸
5.5 ▸ Jan Verstraeten - GOODBYE WORLD ▸
7.0 ▸ Kid Kapichi, Bob Vylan - New England ▸
5.5 ▸ Metronomy - Things will be fine ▸
7.5 ▸ Mooneye - Are You Lonely Too ▸
6.0 ▸ Nilüfer Yanya - midnight sun ▸
6.0 ▸ Novastar - Your World ▸
7.0 ▸ The Slow Show - Breathe ▸
5.5 ▸ Spoon - Wild ▸
6.0 ▸ Thom Southern - She's So Precious ▸
3.0 ▸ Yard Act - Pour Another ▸

Is Pump It van Eskimo Callboy fouter dan fout? Absoluut, ongelooflijk fout. Amuseer ik mij te pletter met die plaat? 't Zal wel zijn! Ze hebben mij voor zich gewonnen met deze knipoog, het klinkt dan nog eens goed ook.

De vorige twee singles van Band of Horses deden het goed in mijn persoonlijke weeklijst. Deze vind ik een pak minder memorabel, het blijft niet hangen. Over 't algemeen best OK, deze lichting. Jammer van die vreselijke valste noot in 't puntje van de staart.

SBube, goede vraag, Amyl and The Sniffers komen niet terug omdat ze met deze Hertz al in de finale van 2021 zitten. Maar in de eerste plaats sowieso niet omdat ze reeds in september binnen gekomen waren. Enkel nummers die in december binnen gekomen zijn worden als 'randgevallen' gezien en kunnen terugkeren.

9.5 ▸ BAMBARA - Birds ▸4.0
13.5 ▸ Band of Horses - Lights ▸7.0
15.0 ▸ Bear's Den - Spiders ▸8.0
14.5 ▸ Eddie Vedder - Brother the Cloud ▸8.5
16.0 ▸ Eskimo Callboy - Pump It ▸7.5
13.8 ▸ Ghost - Call Me Little Sunshine ▸6.8
10.5 ▸ Jan Verstraeten - GOODBYE WORLD ▸5.0
11.5 ▸ Kid Kapichi, Bob Vylan - New England ▸4.5
11.0 ▸ Metronomy - Things will be fine ▸5.5
15.3 ▸ Mooneye - Are You Lonely Too ▸7.8
13.0 ▸ Nilüfer Yanya - midnight sun ▸7.0
12.0 ▸ Novastar - Your World ▸6.0
14.0 ▸ The Slow Show - Breathe ▸7.0
13.5 ▸ Spoon - Wild ▸8.0
11.8 ▸ Thom Southern - She's So Precious ▸5.8
10.2 ▸ Yard Act - Pour Another ▸7.2

Buiten mededinging:
15.0 ▸Amyl and The Sniffers - Hertz ▸7.0
9.0 ▸Beirut - Fyodor Dormant▸6.0
11.0 ▸Eels - Amateur Hour ▸7.0
9.0 ▸Heisa - 80's Song ▸4.0
10.0 ▸JennyLee - Tickles▸6.0
11.5 ▸Lucius - Next To Normal▸5.0
15.0 ▸Midlake - Bethel Woods▸9.0
12.6 ▸Wet Leg - Too Late Now ▸6.0

Bambara: Ik had de neiging om 'm na één minuut al te skippen, maar dat mag niet van mezelf want ik moet een afgewogen oordeel vellen. En dat oordeel luidt: bloedirritant.

Band of horses: blijven op bekend terrein; ongevaarlijk doorrockende liedjes met een kop en een staart. Hun vorige twee singles waren pakkender dan deze. Benieuwd of dat na wat luisterbeurten nog gaat komen, maar ik vrees van niet.

Bear's den: Ook dit wordt uiterst keurig tot een goed einde gebracht. Ik luister hier graag naar; ligt prettig in het gehoor. Licht prettig in het gehoor, dat kan ook.

Eddie Vedder: Die gekke Eddie gaat op z'n ouwe dag ineens weer op Pearl Jam lijken! Lekker pittig liedje, en dat in z'n eentje.

Eskimo callboy: Net als esteban laveer ik hier tussen 'zwaar over de top' en 'goed gevoel voor humor' en ook ik neig naar het laatste. Zeker als er dan zo'n Ghost achteraan komt die wél bloedserieus is, en daarmee juist over de top gaat...

Ghost: Nou het klinkt eerder als heavy onweerswolk dan als little sunshine, moet ik zeggen. Ze kunnen er dan wel een romantische tekst tegenaan gooien, maar ze klinken als een stelletje bloeddorstige vikingen die iedereen over de kling gaan jagen. Dan vond ik land genoten ABBA toch een stuk gezelliger.

Jan Verstraeten: Is Jan altijd zo theatraal? Dit is net zo over de top als die Eskimo, maar met een stuk minder humor.

Kid Kapichi: Hier wordt ik dan weer erg moe van. En dan zit ik gewoon stil hè, ik doe verder niets, ik luister alleen maar naar een liedje. Diepe zucht van verlichting als het afgelopen is en weer rustig wordt.

Metronomy: Tsja, dit is dan wel weer érg niets aan de hand. Het is ook nooit eens goed met mij. Huppelt voorbij zonder dat 't interessant wordt.

Mooneye: Kijk, nu komen we ergens. Dit spreekt mij dan wel weer aan. Aparte stem, goede gitaar

Nilüfer Yanya: Inmiddels al een paar keer beluisterd en ik begin 'm steeds beter te vinden. Een groeiplaatje, zeggen we dan. Vraag het me over tien luisterbeurten nog een keer, en misschien is er dan wel weer een puntje bij.

Novastar: Dit zit weer in de categorie 'ongevaarlijk & onopvallend'. Hobbelt ongemerkt voorbij; ben niet teveel verdiept in je boek, want dan het je het hele liedje niet eens gehoord.

the Slow show: Bijzondere stem en zangstijl heeft die kerel toch altijd. Niet dat 't mij zo enorm aanspreekt, maar het heeft wel wat aparts.

Spoon: Hier heb ik even aan moeten wennen, maar inmiddels komt ie aardig binnen. Pakkend refrein, dat redt het nummer.

Thom Southern: Een behoorlijke gitaarbrij, lastig doorheen te komen. Niet zo heel fijn.

Yard act: Als ik een irritatie-top 10 had, dan stond Yard Act daar zeker in, maar ik moet zeggen: ik heb veel ergere nummers gehoord van deze band.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:22 uur

geplaatst: vandaag om 15:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.