MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2022

zoeken in:
Kamchatka kabbelt wel lekker voort moet ik zeggen. Nergens heel bijzonder, maar wel fijn om tijdens het werk of de afwas aan te hebben. Hoe vaker ik het nummer hoor hoe genietbaarder het wordt.

black midi doet het voor voornamelijk goed om bij in slaap te vallen. Hoewel die zang dat dan weer tegenwerkt. Nee niet echt mijn ding.

Amarok klinkt prima, niet zo gek aangezien ze precies in de juiste moderne popprog hoek vallen voor mij. Ze doen daarbij wat denken aan The Pineapple Thief schoot me zo te binnen. Het nummer had van mij wel wat meer pit mogen hebben eigenlijk. Nu kabbelt het iets teveel door, wat in deze ladder een beetje een thema is merk ik.

National Health heeft een beetje hetzelfde effect als black midi, alleen dan met het voordeel niet die zang te hebben. Perfect voor op de late avond dus waarbij zo'n voortkabbelend stukje muziek perfect werkt om bij in slaap te vallen.

Ronde 0 - Ladder 32:

9 Amarok - Hero +1
7 Kamchatka - Sorg +2
2 black midi - Ascending Forth
National Health - The Bryden 2-Step (for Amphibians), Pt. 1

Deadline dinsdag 22 februari 19:00 uur.

Ronde 0 - Ladder 32:

9 Amarok - Hero
7 Kamchatka - Sorg
4 black midi - Ascending Forth +2
1 National Health - The Bryden 2-Step (for Amphibians), Pt. 1 +1

Deadline dinsdag 22 februari 19:00 uur

21

Ronde 0 - Ladder 32:

10 Amarok - Hero +1
9 Kamchatka - Sorg +2
4 black midi - Ascending Forth
1 National Health - The Bryden 2-Step (for Amphibians), Pt. 1

21

Ronde 0 - Ladder 32:

11 Kamchatka - Sorg +2
10 Amarok - Hero
2 National Health - The Bryden 2-Step (for Amphibians), Pt. 1 +1

27

Ronde 0 - Ladder 32:

12 Amarok - Hero +2
11 Kamchatka - Sorg
3 National Health - The Bryden 2-Step (for Amphibians), Pt. 1 +1

30

Ronde 0 - Ladder 32:

14 Amarok - Hero 2
12 Kamchatka - Sorg 1
3 National Health - The Bryden 2-Step (for Amphibians), Pt. 1

Ronde 0 - Ladder 32:

14 Amarok - Hero
14 Kamchatka - Sorg +2
5 black midi - Ascending Forth +1
3 National Health - The Bryden 2-Step (for Amphibians), Pt. 1

Casartelli (moderator)
Ronde 0 - Ladder 32:

16 Kamchatka - Sorg +2
14 Amarok - Hero
5 black midi - Ascending Forth
4 National Health - The Bryden 2-Step (for Amphibians), Pt. 1 +1

39

Deze van black midi vond ik minder vervelend dan het debuutalbum, maar dat is onvoldoende voor punten. Amarok luisterde wel aardig weg, al is de gladheid van de muziek wel een beetje een affront naar de vermoedelijke naamgever. De beide puntenpakkers waren zeker in orde, al zouden ze in diverse eerdere ladders puntloos gebleven zijn.

Ronde 0 - Ladder 32:

18 Kamchatka - Sorg +2
14 Amarok - Hero
5 National Health - The Bryden 2-Step (for Amphibians), Pt. 1 +1

Dezelfde keuzes als Casartelli dat komt niet vaak voor in mijn beleving. Hier zit overigs geen ontdekking bij zoals ik vorig jaar wel heb gedaan. Vermakelijk maar niet onvergetelijk.

Ronde 0 - Ladder 32:

19 Kamchatka - Sorg +1
16 Amarok - Hero +2
5 National Health - The Bryden 2-Step (for Amphibians), Pt. 1

Kamchatka vond ik wel leuk. Bij Amarok zat ik de hele tijd op een uitbarsting te wachten en toen de gitaarsolo uiteindelijk kwam, was ik een beetje teleurgesteld. Maar in vergelijking met de twee andere nummers was het nog dik in orde.

Ronde 0 - Ladder 32:

21 Kamchatka - Sorg +2
17 Amarok - Hero +1

Ronde 0 - Ladder 32:

22 Kamchatka - Sorg +1
19 Amarok - Hero +2

Casartelli (moderator)
Zagato schreef:
Dezelfde keuzes als Casartelli dat komt niet vaak voor in mijn beleving.
Ga zo door mijn zoon en gij zult spinazie eten!

Ronde 0 - Ladder 32:

24 Kamchatka - Sorg +2
19 Amarok - Hero
6 National Health - The Bryden 2-Step (for Amphibians), Pt. 1 +1

54

Ronde 0 - Ladder 32:

25 Kamchatka - Sorg +1
21 Amarok - Hero +2
6 National Health - The Bryden 2-Step (for Amphibians), Pt. 1

57

black midi: wat een vreselijke zeurmuziek

National Health: minder mijn ding, te jazzy/jammy

Kamchatka: Iets steviger, wel lekker bluesy, Zweeds

Amarok: Ingetogen, maar mooi! Pools

Ronde 0 - Ladder 32:

25 Kamchatka - Sorg
21 Amarok - Hero
8 National Health - The Bryden 2-Step (for Amphibians), Pt. 1 +2
6 black midi - Ascending Forth+1

Eigenlijk hoef ik niet eens meer te luisteren: even de commentaren van SBube lezen en ik weet waar mijn punten komen...

Op een lp of cd heb je dat ook: de dip. Vaak zijn het tweede en derde liedje van Kant B (of circa het 7e-9e liedje op cd) bepaald niet de beste.
Zo'n dip hebben we blijkbaar ook in progladders. Gister kreeg ik al een narcoleptische aanval van de songkeuzes, waardoor ik niet bij machte was de punten toe te kennen, maar ik was er allesbehalve rouwig om.
Vandaag is het ook allemaal van de softe en niet echt memorabele makelij, met wederom veel van het kaliber 'het heuteldreutelkeutelt allemaal wel aardig voorbij, maar ik krijg er geen harde joekeloris van'.

Over Kamchatka ben ik in het verleden wel eens veel opgewonder geweest. Nu denk ik halverwege: "speelt die gitarist nu met opzet vals, of is het onmacht?' en is het verder niet meer dan een wel aardige bluesjam zonder hoogtepunt(en).

Black Midi (gewoon met hoofdletters, niet van dat onnodig typografisch eigenwijze) was dé grote hit/verrassing vorig jaar op RYM. Ik vind het ook een erg fijne plaat, maar ook wel weer een tikje overrated. Zó goed is het nu allemaal ook weer niet. Zoals de zanger en/in dit nummer laat horen.

Amarok: gestileerde prog van de Pink Wilsonschool. Sfeervol en met voldoende finesse en subtiliteit om boven het maaiveld uit te steken, maar ontbeert de brille die bijv. Airbag en Lunatic Soul wel hebben. Wel grappig dat je daadwerkelijk een paar Mike Oldfield-invloeden hoort (zoals in de opening).

National Health: het is bij mij met die Canterbury-jazzprog veel of weinig (nooit alles of niks). De ene vind ik erg fraai, bij de ander zit ik er schouderophalend naar te luisteren. Dat laatste heb ik bij National Health. Misschien mis ik de zang, of is het neuzelgehalte net wat te hoog.

Afijn, voor echte mindblowing PROGRESSIEVE muziek zet ik deze nog maar een keer op, daar gaat mijn broek wel van bollen. Ode and Elegy - s/t (2022)

Ronde 0 - Ladder 32:

25 Kamchatka - Sorg
23 Amarok - Hero +2
8 National Health - The Bryden 2-Step (for Amphibians), Pt. 1
7 black midi - Ascending Forth +1

EvilDrSmith schreef:
Afijn, voor echte mindblowing PROGRESSIEVE muziek zet ik deze nog maar een keer op, daar gaat mijn broek wel van bollen. Ode and Elegy - s/t (2022)

Een kerkkoor dat aan het experimenteren is geslagen?
Ach ja voor ieder wat wils..

legian schreef:
(quote)

Een kerkkoor dat aan het experimenteren is geslagen?
Ach ja voor ieder wat wils..

Mee eens... kerk? koor? een echte metallover haakt direct af toch?

Jongens, niet te vroeg juichen of buigen, maar jullie short attention span iets laten vieren.
Kerk, koor en kolereherrie gaan hier hartstochtelijk samen.

Soms gaat een progsong het ene oor in en het andere oor uit. Maar dat een gehele Ladder 32 dat doet gebeurt mij zelden .

EvilDrSmith schreef:
Jongens, niet te vroeg juichen of buigen, maar jullie short attention span iets laten vieren.

U heeft een nieuwe nominatie voor 2023 ?

EvilDrSmith schreef:

Ik zit op 25+ (and counting) minuten, zover blijf ik bij mijn eerdere bericht.

Staat dit album ook hier ergens op de site?

legian schreef:
Ik zit op 25+ (and counting) minuten, zover blijf ik bij mijn eerdere bericht.
Staat dit album ook hier ergens op de site?

Nee, er is sowieso weinig achtergrondinfo te vinden over het album, behalve dat de mastermind achter dit geheel ene Kent Fairman is en dat je de CDr gratis (!) tegen (wel weer forse) verzendkosten kan bestellen. Hier is wat opname-informatie Ode and Elegy | Ode and Elegy - odeandelegy.bandcamp.com

Bij die 25e minuut heb je juist een fantastische passage achter de rug in de beste Cult Of Luna-traditie-met-strijkers. Of die overdonderende riffs vanaf de 42e minuut bijvoorbeeld. Aaaaargghh!
Mijn plaat van het jaar en een knappe jongen die dit gaat overtreffen.

Mssr Renard
Ronde 0 - Ladder 33:

2 Derek Trucks Band - Sahib Teri Bandi/Maki Madni +2
Katatonia - Old Heart Falls
1 King's X - She's Gone Away +1
László Hortobágyi - Gaga-Janus

Deadline woensdag 23 februari 19:00 uur

Hoe bluesier hoe beter, lekker jazzy mag ook en graag flink wat gejam!

Ronde 0 - Ladder 33:

2 Derek Trucks Band - Sahib Teri Bandi/Maki Madni
2 Katatonia - Old Heart Falls +2
2 King's X - She's Gone Away +1
László Hortobágyi - Gaga-Janus

Deadline woensdag 23 februari 19:00 uur

6

Hè, de vorige was ik net te laat. Niet dat mijn 2 punten voor National Health nog iets hadden uitgemaakt
Katatonia krijgt, hoewel het een niet bijster origineel Tool-kloontje is, de 2 punten. King's X dan maar 1

EvilDrSmith schreef:
(quote)

Nee, er is sowieso weinig achtergrondinfo te vinden over het album, behalve dat de mastermind achter dit geheel ene Kent Fairman is en dat je de CDr gratis (!) tegen (wel weer forse) verzendkosten kan bestellen. Hier is wat opname-informatie Ode and Elegy | Ode and Elegy - odeandelegy.bandcamp.com

Bij die 25e minuut heb je juist een fantastische passage achter de rug in de beste Cult Of Luna-traditie-met-strijkers. Of die overdonderende riffs vanaf de 42e minuut bijvoorbeeld. Aaaaargghh!
Mijn plaat van het jaar en een knappe jongen die dit gaat overtreffen.

Het is zeker een fascinerende plaat om te horen, hoewel het kerkachtige mij niet echt geheel trekt. Maar de Cult of Luna associatie kan ik wel begrijpen. Er zitten zeker erg fijne stukken in moet ik zeggen. Die 55 minuten zijn niet vervelend om aan te horen.

Dan wel weer jammer dat hier verder zo weinig over te vinden is. Maargoed, prop deze volgend jaar maar in de nominatielijst hier.

bzy na ProgNerD

OK, na Alicia dan...

Gast
geplaatst: vandaag om 08:48 uur

geplaatst: vandaag om 08:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.