MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2022

zoeken in:

Jij eerst maar

Om #MeToo te voorkomen...

meneer schreef:
U heeft een nieuwe nominatie voor 2023?
Sunday Service Choir - Satan, We’re Gonna Tear Your Kingdom Down

Geweldig! Thnx voor een dikke, vette grijns! En nog 'verduveld' goed uitgevoerd ook.

legian schreef:
Maargoed, prop deze volgend jaar maar in de nominatielijst hier.

Houd daar idd maar grondig rekening mee.

Ronde 0 - Ladder 33:

2 Derek Trucks Band - Sahib Teri Bandi/Maki Madni
4 Katatonia - Old Heart Falls +2
3 King's X - She's Gone Away +1
László Hortobágyi - Gaga-Janus

Deadline woensdag 23 februari 19:00 uur

Sahib Teri Bandi/Maki Madni klinkt als de kater beneden. Maar mooi om op te buikdansen. Leuk King's X, heb wel wat met Kings. En Katatonia! Nu jij weer, ProgNerd...

Ronde 0 - Ladder 33:

6 Katatonia - Old Heart Falls +2
4 King's X - She's Gone Away +1
László Hortobágyi - Gaga-Janus

Deadline woensdag 23 februari 19:00 uur.

12

Hoewel ik best kan luisteren naar de instrumentale nummers, vind ik de gezongen nummers toch een stuk interessanter.
Daarbij steekt Katatonia er hier mijlenver bovenuit natuurlijk, maar dat had mijn voorgangster ook al geconstateerd. King's X kende ik niet, maar klinkt niet verkeerd.
Beide instrumentals hebben overduidelijk Oosterse invloeden, iets waar ik wel van houd, de een akoestisch en langdradig, de ander (iets te ?) electronisch. En via Progarchives heb ik hiermee weer een nieuwe prog-niche leren kennen: Indo Prog / Raga Rock, wat ze ook allemaal verzinnen...

Ronde 0 - Ladder 33:

8 Katatonia - Old Heart Falls +2
4 King's X - She's Gone Away
1 László Hortobágyi - Gaga-Janus +1

Ronde 0 - Ladder 33:

10 Katatonia - Old Heart Falls 2
5 King's X - She's Gone Away 1
1 László Hortobágyi - Gaga-Janus

EvilDrSmith schreef:
Jongens, niet te vroeg juichen of buigen, maar jullie short attention span iets laten vieren.
Kerk, koor en kolereherrie gaan hier hartstochtelijk samen.

Alleen de Sister Mary church is besteed aan mij...

Derek Trucks Band, het klinkt als progrock uit de rimboe. Van dat zwoele getrommel op de achtergrond, een beetje gitaar als leidend geheel om de tijd wat vol te maken.. Die 10 minunten moeten toch gevuld worden zeg maar. En verder vooral goed inspelen op dat chille rimboe achtige stijltje. Waarom ik het als rimboe ervaar, geen idee, maar dat was het eerste wat me te binnen schoot bij dit nummer. Wat ik hier verder mee moet weet ik niet, maar echt heel vervelend om te horen is het ook niet. Ik moet hierbij ook denken aan Amazonia van Gojira...

Katatonia klinkt dan weer enorm bekend. De band kan bij mij dan ook weinig fout doen trouwens. Ze weten altijd een erg fijne mix van stevig, sfeervol en moderne prog te maken. Daar is dit nummer geen uitzondering in.

King's X klinkt me dan weer heel erg als de vroege jaren 2000 nu-metal. Inclusief wat zeurderige emo zang en edgy riff. pff, dat is weer eventjes terug in de tijd. Ben geneigd om wat nummers van Korn, Linkin Park, P.O.D. en dergelijke er achteraan te pakken. Bonus puntje voor de nostalgie die dit nummer teweeg brengt.

László Hortobágyi valt in de elektronische prog gok ik zo? Erg lekker nummer moet ik zeggen. Zo lekker zelfs dat die gewoon weer eventjes op repeat gaat. En de rest van dat album er achteraan (hopende dat het in dezelfde stijl is). Veruit een van de minst cliche prognummers die hier is langsgekomen. Heerlijk.

Ronde 0 - Ladder 33:

11 Katatonia - Old Heart Falls +1
5 King's X - She's Gone Away
3 László Hortobágyi - Gaga-Janus +2

Ronde 0 - Ladder 33:

13 Katatonia - Old Heart Falls +2
6 King's X - She's Gone Away +1
3 László Hortobágyi - Gaga-Janus

We zijn 20 minuten verder dus ik ga maar even....

Ronde 0 - Ladder 33:

13 Katatonia - Old Heart Falls
6 King's X - She's Gone Away
3 Derek Trucks Band - Sahib Teri Bandi/Maki Madni 1
5 László Hortobágyi - Gaga-Janus 2

Zowel Kataonia als mede Kings X komen met weinig spannends materiaal aanzetten dus de punten gaan naar de andere twee.

Casartelli schreef:
Indo-Prog/Raga Rock --> László Hortobágyi - Gaga-Janus [Terra Dei]

Ik wilde de nomineerder eventjes bedanken, maar dat blijkt dus progarchives te zijn. Thanks voor deze openbaring dan maar Cas. Het nummer smaakte naar meer en het album (wat hier maar 1 stem heeft) is wel een heerlijk werkje zeg. Erg afwisselend en speels. EvilDrSmith jij houd nog wel eens van wat obscure en vreemde prog werkjes toch?
László Hortobágyi - Terra Dei (1996)

Mssr Renard
legian schreef:
Derek Trucks Band, het klinkt als progrock uit de rimboe. Van dat zwoele getrommel op de achtergrond, een beetje gitaar als leidend geheel om de tijd wat vol te maken.. Die 10 minunten moeten toch gevuld worden zeg maar. En verder vooral goed inspelen op dat chille rimboe achtige stijltje. Waarom ik het als rimboe ervaar, geen idee, maar dat was het eerste wat me te binnen schoot bij dit nummer. Wat ik hier verder mee moet weet ik niet, maar echt heel vervelend om te horen is het ook niet. Ik moet hierbij ook denken
r.

Dit heeft vrij weinig met rimboe te maken. Het eerste deel en tweede deel van deze song zij een bewerking van twee soefische qawwali's en een eerbetoon aan Nusrat Fateh Ali Khan (overigens een goede vriend ook van Peter Gabriel, dus ook daar een 'prog'-link. Derek Trucks weet heel knap deze Pakistaanse toonladders met zijn slide te spelen. Doet me goed dat je het fijn vind om te horen, ik kan je meer aanbevelen van deze waanzinnige gitarist. In zijn huidige band weinig ruimte voor instrumentals. Derek vind ik één van de meest progressieve en veelzijdige gitaristen die ik ken.

Ik hoopte al dat wat meer Oosterse muziek wel wat stof zou doen opwaaien. Dank ook voor de respectvolle reactie.

Ronde 0 - Ladder 33:

14 Katatonia - Old Heart Falls +1
6 King's X - She's Gone Away
5 Derek Trucks Band - Sahib Teri Bandi/Maki Madni +2
5 László Hortobágyi - Gaga-Janus

Deadline woensdag 23 februari 19:00.

Ronde 0 - Ladder 33:

16 Katatonia - Old Heart Falls +2
7 King's X - She's Gone Away +1
5 Derek Trucks Band - Sahib Teri Bandi/Maki Madni

bezig ... had net een voor mij belangrijk telefoontje dus geen tijd om stemmen te plaatsen....

Ronde 0 - Ladder 33:

18 Katatonia - Old Heart Falls +2
7 King's X - She's Gone Away
6 Derek Trucks Band - Sahib Teri Bandi/Maki Madni +1

Casartelli (moderator)
Ronde 0 - Ladder 33:

18 Katatonia - Old Heart Falls
8 Derek Trucks Band - Sahib Teri Bandi/Maki Madni +2
6 László Hortobágyi - Gaga-Janus +1

39

Ronde 0 - Ladder 33:

20 Katatonia - Old Heart Falls 2
9 Derek Trucks Band - Sahib Teri Bandi/Maki Madni +1
6 László Hortobágyi - Gaga-Janus

Ronde 0 - Ladder 33:

22 Katatonia - Old Heart Falls +2
9 Derek Trucks Band - Sahib Teri Bandi/Maki Madni
7 László Hortobágyi - Gaga-Janus +1

Deadline woensdag 23 februari 19:00

Katatonia kende ik en vind ik een heel goed nummer, dus hier 2 punten. King's X had ik ooit wel al eens iets van gehoord, maar me nooit echt in verdiept. Dit klinkt de moeite waard om verder op zoek te gaan. DTB klinkt me niet zo mooi in de oren, vooral de gitaarklank (?) doet me hier afhaken. LH is dan weer teveel bliepjes en aanverwanten.

Ronde 0 - Ladder 33:

24 Katatonia - Old Heart Falls +2
8 King's X - She's Gone Away +1
7 László Hortobágyi - Gaga-Janus

Mssr Renard
buso schreef:
DTB klinkt me niet zo mooi in de oren, vooral de gitaarklank (?) doet me hier afhaken.

Wat je hoort is een electrische slidegitaar. Daarmee kun je makkelijker niet-westerse toonladders spelen. Ideaal dus om deze muziek te spelen.

Binnen de progressieve rock zijn niet zoveel slidegitaristen. Steve Howe speelde veel en vaak slide. Verder soms ook Andy Latimer en David Gilmour (vanuit het blues-idioom).

Het coda van Layla van Derek & The Dominoes (met Clapton en Allman) is één van de beroemdste electrische slide-stukken uit de muziekwereld, maar Derek (vernoemd naar deze band) Trucks neemt de slidegitaar enkele stapprn verder. Niet vood niets dat hij al enkele grammy's heeft gewonnen en bekend staat als één van de beste gitaristen van het nieuwe millennium.

Terug naar dit nummer: het zijn dus tonen die wij in het Westen biet gewend zijn. Respectloos wordt het vaak afgedaan als kattengejank of erger. Maar als je eraan gewend raakt merk je als luisteraar dat juist door die extra intervallen muziek veel rijker en gedetailleerder wordt. Dit is overigens de enige niet-westerse nominatie van mij.

Ronde 0 - Ladder 33:

25 Katatonia - Old Heart Falls +1
10 King's X - She's Gone Away +2

Ronde 0 - Ladder 33:

27 Katatonia - Old Heart Falls +2
11 King's X - She's Gone Away +1

Dringend The Fall of Hearts. van Katatonia nog eens beluisteren. Blijft een geweldig mooi album !

Mssr Renard
Ronde 0 - Ladder 33:

27 Katatonia - Old Heart Falls
10 King's X - She's Gone Away
9 Derek Trucks Band - Sahib Teri Bandi/Maki Madni +2
8 László Hortobágyi - Gaga-Janus +1

Stem van King's X verplaatst naar László. Geen idee wat daar mis ging. Het was nog vroeg schijnbaar.

Ronde 0 - Ladder 33:

29 Katatonia - Old Heart Falls +2
11 King's X - She's Gone Away +1
8 László Hortobágyi - Gaga-Janus

Ronde 0 - Ladder 33:

30 Katatonia - Old Heart Falls +1
13 King's X - She's Gone Away +2
8 László Hortobágyi - Gaga-Janus

60

László Hortobágyi : apart, maar niet slecht

Derek Trucks Band: deze Southern Rock vind ik toch het minst op progrock lijken in deze ladder

Katatonia: dat klinkt ook aardig, maar ook weer niet opmerkelijk

King's X: Ik vind deze net iets beter

Zo, dan weet Brunniepoo ook weer waar hij (niet) op moet stemmen!

Gast
geplaatst: vandaag om 10:27 uur

geplaatst: vandaag om 10:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.