Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2022
zoeken in:
0
geplaatst: 28 februari 2022, 21:11 uur
Ronde 0 - Ladder 39:
10 Mastodon - Gobblers of Dregs +1
6 Devin Townsend - Earth Day
8 Pendragon - The Voyager +2
3 Alamaailman Vasarat - Mamelukki & Musta Leski
Deadline dinsdag 1 maart 19:00 u
10 Mastodon - Gobblers of Dregs +1
6 Devin Townsend - Earth Day
8 Pendragon - The Voyager +2
3 Alamaailman Vasarat - Mamelukki & Musta Leski
1
geplaatst: 28 februari 2022, 21:16 uur
Pendragon klinkt zeker niet verkeerd, hoewel wat in de cliché symfo hoek is het best goed genietbaar. De tweede helft is duidelijk de sterkere helft, wanneer de instrumenten de ruimte krijgen om hun ding te doen en de zanger zich stil houd. Daar wordt een heerlijke zweverige en pakkende sfeer neergezet. Ik zou me bijna weer meer gaan interesseren in de symfo prog.
Mastodon leverde afgelopen jaar een heerlijk sterk album af. Wat voor mij op zijn best is in zijn geheel. Een los nummer mist dan toch wat impact merk ik. Gobblers of Dregs is echter wel heerlijk slepend en energiek. En ook hier is de tweede helft duidelijk de betere helft. De (toegankelijke) progmetal wint het dan toch wel weer van de symfoprog van Pendragon wat mij betreft.
Met Alamaailman Vasarat komen we in de folkprog? Punkprog? Iets met trompetten in ieder geval. Niet direct mijn interesse, maar het levert vaak wel een leuke ervaring op. In dit geval is het veruit het meest spannende nummer in deze ladder en doen ze met de tweede helft, wat opnieuw het beste stuk van het nummer is, een goede gooi naar meest energieke nummer in de ladder. Ik wenste eigenlijk dat het nummer nog wat langer zou duren, dan maar op repeat... En dan te bedenken dat ik dit nummer in eerste instantie nog afschreef in deze ladder.
Als afsluiter gaan we weer terug naar de progmetal, deze keer van Devin Townsend. Ik heb ondertussen wat eerder aangeraden albums in de playlist opgenomen. Daar staat deze volgens mij niet tussen, maar die gaat er na dit nummer wel op. Voor mijn gevoel heb ik dit nummer in het verleden al eens gehoord. Ook dit nummer beleeft zijn beste momenten in de tweede helft (moge het thema van deze ladder nog niet duidelijk zijn). Ik ben er nog niet uit of ik deze beter vind dat Deadhead, maar hij krijgt hier de volle punten.
Ronde 0 - Ladder 39:
10 Mastodon - Gobblers of Dregs
8 Devin Townsend - Earth Day +2
8 Pendragon - The Voyager
4 Alamaailman Vasarat - Mamelukki & Musta Leski +1
Mastodon leverde afgelopen jaar een heerlijk sterk album af. Wat voor mij op zijn best is in zijn geheel. Een los nummer mist dan toch wat impact merk ik. Gobblers of Dregs is echter wel heerlijk slepend en energiek. En ook hier is de tweede helft duidelijk de betere helft. De (toegankelijke) progmetal wint het dan toch wel weer van de symfoprog van Pendragon wat mij betreft.
Met Alamaailman Vasarat komen we in de folkprog? Punkprog? Iets met trompetten in ieder geval. Niet direct mijn interesse, maar het levert vaak wel een leuke ervaring op. In dit geval is het veruit het meest spannende nummer in deze ladder en doen ze met de tweede helft, wat opnieuw het beste stuk van het nummer is, een goede gooi naar meest energieke nummer in de ladder. Ik wenste eigenlijk dat het nummer nog wat langer zou duren, dan maar op repeat... En dan te bedenken dat ik dit nummer in eerste instantie nog afschreef in deze ladder.
Als afsluiter gaan we weer terug naar de progmetal, deze keer van Devin Townsend. Ik heb ondertussen wat eerder aangeraden albums in de playlist opgenomen. Daar staat deze volgens mij niet tussen, maar die gaat er na dit nummer wel op. Voor mijn gevoel heb ik dit nummer in het verleden al eens gehoord. Ook dit nummer beleeft zijn beste momenten in de tweede helft (moge het thema van deze ladder nog niet duidelijk zijn). Ik ben er nog niet uit of ik deze beter vind dat Deadhead, maar hij krijgt hier de volle punten.
Ronde 0 - Ladder 39:
8 Devin Townsend - Earth Day +2
8 Pendragon - The Voyager
4 Alamaailman Vasarat - Mamelukki & Musta Leski +1
1
geplaatst: 28 februari 2022, 21:18 uur
legian schreef:
Het zijn er maar vier dus, voor mijn gevoel waren het er meer. Maar dat zal dan wel komen omdat ik ondertussen ook de albums ben gaan beluisteren.
Ik dacht dat je die Riversides wel kon waarderen.
(quote)
Het zijn er maar vier dus, voor mijn gevoel waren het er meer. Maar dat zal dan wel komen omdat ik ondertussen ook de albums ben gaan beluisteren.
(quote)
Ik dacht dat je die Riversides wel kon waarderen.
Sssst... niet verder vertellen, hoor!

Ik ben een superfan!
1
geplaatst: 28 februari 2022, 22:21 uur
Ronde 0 - Ladder 39:
10 Pendragon - The Voyager +2
8 Devin Townsend - Earth Day
5 Alamaailman Vasarat - Mamelukki & Musta Leski +1
10 Pendragon - The Voyager +2
8 Devin Townsend - Earth Day
5 Alamaailman Vasarat - Mamelukki & Musta Leski +1
1
geplaatst: 28 februari 2022, 23:28 uur
Ongelooflijk dat Museo Rosenbach hier strandt. Jullie stellen me wel een beetje teleur 

4
geplaatst: 28 februari 2022, 23:44 uur
Ronde 0 - Ladder 39:
12 Pendragon - The Voyager +2
9 Devin Townsend - Earth Day 1
5 Alamaailman Vasarat - Mamelukki & Musta Leski
Deadline dinsdag 1 maart 19:00 uur.
Ik lees hierboven iets over "cliché" bij Pendragon...
Bij cliché schieten mij synoniemen te binnen als, "afgezaagd" en "alledaags".
Nu, deze Progladder editie is inmiddels 39 dagen onder weg vraag ik me af hoe alledaags Pendragon tegenwoordig is. Volgens mij staan er in iedere ladder 2 metal platen of iets wat daar erg op moet lijken. In dat kader is niet Pendragon maar Mastodan en/of DT meer cliché dan The Voyager. Overbodig om te zeggen dat ik metal prima kan verteren, heb notabene 4 metal platen in mijn top10 staan. Maar het metal gehalte is voor mij wel erg hoog en waarschijnlijk de reden dat vroegere (en gewaardeerde) progladder deelnemers hier niet meer te zien zijn.
The Voyager is het broertje van the Last Man on Earth en absolute kunst!
9 Devin Townsend - Earth Day 1
5 Alamaailman Vasarat - Mamelukki & Musta Leski
Deadline dinsdag 1 maart 19:00 uur.
Ik lees hierboven iets over "cliché" bij Pendragon...
Bij cliché schieten mij synoniemen te binnen als, "afgezaagd" en "alledaags".
Nu, deze Progladder editie is inmiddels 39 dagen onder weg vraag ik me af hoe alledaags Pendragon tegenwoordig is. Volgens mij staan er in iedere ladder 2 metal platen of iets wat daar erg op moet lijken. In dat kader is niet Pendragon maar Mastodan en/of DT meer cliché dan The Voyager. Overbodig om te zeggen dat ik metal prima kan verteren, heb notabene 4 metal platen in mijn top10 staan. Maar het metal gehalte is voor mij wel erg hoog en waarschijnlijk de reden dat vroegere (en gewaardeerde) progladder deelnemers hier niet meer te zien zijn.
The Voyager is het broertje van the Last Man on Earth en absolute kunst!
1
geplaatst: 1 maart 2022, 00:06 uur
uffing schreef:
Ongelooflijk dat Museo Rosenbach hier strandt. Jullie stellen me wel een beetje teleur
Had ik tijd gehad om op die vorige ladder te stemmen, dan had ik ze net het benodigde puntje gegeven om gelijk met Gong te eindigen, maar ja: ik had een spaarzaam moment van een echt leven. Ongelooflijk dat Museo Rosenbach hier strandt. Jullie stellen me wel een beetje teleur
Mastodon: ik ben fan van het eerste uur. Ik weet nog dat ik hun EP 'Lifesblood' ontving om te recenseren en ik instant fan werd van octopus Brann Dailor. Twee jaar later heb ik Brann nog geïnterviewd in een klein bestelbusje op de stoep bij Ekko, Utrecht en ik herinner me dat hij na afloop zijn best deed om een marker bij de roadies te krijgen, omdat ik mijn meegenomen cd van 'Remission' graag door hem wilde laten signeren. Terwijl hij zich eigenlijk al moest voorbereiden voor de soundcheck: zó aardig. Maar niemand die een marker had, dus de handtekening ging helaas niet door. Ik vond het wel grappig dat de bandleden destijds die Christelijke AOR-band Mastedon wel kende van naam, maar dat ik de eerste was die hen, middels mijn diskman, ook daadwerkelijk die muziek liet luisteren. Ze vonden het nog niet eens zo tegenvallen. "But we are so much better!" was de grijnzende reactie van Brent Hinds.
Dat zijn ze natuurlijk ook (al was Mastedon in zijn tijd best een lekker en, in kleine kringen, hoog gewaardeerde band), maar zo idolaat als vroeger ben ik na 'Crack The Skye' niet meer. Het nieuwe album vind ik wel een opleving vergeleken met de voorgaande albums, maar de maniakale trommelgekte van Brann mis ik wel eens. Ik vind dit ook zeker een goed nummer, maar ja... als ik denk hoe ik uit mijn plaat ging bij 'March Of The Fire Ants', 'Battle At Sea' of 'Blood & Thunder', dan hoor ik hier een volstrekt andere band.
Pendragon: een van de smaakvollere neoprogbands. Staat hier ook al een eeuwigheid stof te happen in de kast, maar nu ik dit terugluister, bevalt mij de sfeer wel. Ik loop in dit spelletje de meeste neoprog een beetje af te zeiken, maar dit nummer leert mij dat het toch wel een erg fijn genre kan zijn. Edit: en nu lees ik hierboven van legian een nagenoeg vergelijkbare conclusie. Kan bijna geen toeval zijn.

Devin: Een vergelijkbaar nummer als die in de vorige ladder, maar nog net even wat imposanter. Vooral die korte orkestrale samples geven af en toe een heerlijke punch en uppercut aan de toch al machtige sound.
Allemaal man: dit moet wel het kortste nummer van alle ladders zijn. Ik heb de band wel eens geluisterd in een grijs verleden, maar ik had geen idee meer van hun sound. De sterke klezmerklanken doen me denken aan Secret Chiefs 3 met een vleugje Willem Breuker en een wat kolderiekere variant van John Zorns Masada. Erg fris en energiek.
Allevier bevallen me prima, al zit er geen kippenvelwerk tussen. Het is mij eigenlijk om het even.
Ik kies dan voor de spanning in de strijd én de underdog.
Ronde 0 - Ladder 39:
10 Pendragon - The Voyager
10 Devin Townsend - Earth Day +2
6 Alamaailman Vasarat - Mamelukki & Musta Leski +1
0
geplaatst: 1 maart 2022, 07:58 uur
Ronde 0 - Ladder 39:
11 Devin Townsend - Earth Day +1
6 Alamaailman Vasarat - Mamelukki & Musta Leski
11 Devin Townsend - Earth Day +1
0
geplaatst: 1 maart 2022, 08:30 uur
Ronde 0 - Ladder 39:
13 Pendragon - The Voyager +1
13 Devin Townsend - Earth Day +2
Deadline dinsdag 1 maart 19:00
42
13 Pendragon - The Voyager +1
13 Devin Townsend - Earth Day +2
42
1
geplaatst: 1 maart 2022, 09:01 uur
Ronde 0 - Ladder 39:
14 Devin Townsend - Earth Day +1
13 Pendragon - The Voyager
8 Alamaailman Vasarat - Mamelukki & Musta Leski +2
14 Devin Townsend - Earth Day +1
13 Pendragon - The Voyager
8 Alamaailman Vasarat - Mamelukki & Musta Leski +2
0
geplaatst: 1 maart 2022, 09:07 uur
Ronde 0 - Ladder 39:
16 Devin Townsend - Earth Day +2
14 Pendragon - The Voyager +1
8 Alamaailman Vasarat - Mamelukki & Musta Leski
48
16 Devin Townsend - Earth Day +2
14 Pendragon - The Voyager +1
8 Alamaailman Vasarat - Mamelukki & Musta Leski
48
3
Casartelli (moderator)
geplaatst: 1 maart 2022, 09:29 uur
Ronde 0 - Ladder 39:
16 Devin Townsend - Earth Day
14 Pendragon - The Voyager
11 Mastodon - Gobblers of Dregs +1
10 Alamaailman Vasarat - Mamelukki & Musta Leski +2
51
Polka, klezmer, zigeunermetal, whatever, Alamaailman Vasarat levert hier de spannendste bijdrage. Voor het laatste punt was het in eerste instantie even zoeken. Bij Mastodon heb ik de negatieve associaties van Amerikaanse metalbands uit de tijd dat ik de metal kwijtgeraakt ben. Dit nummer was rustiger dan ik verwachtte, maar qua zang niet echt mijn ding. Het instrumentale deel maakte echter erg veel goed. Daardoor pikken ze nipt het puntje weg voor de neus van Pendragon, want Pendragon... tja... in dit inmiddels-behoorlijk-oudje van ze zitten beslist mooie instrumentale stukken, maar het is wel vintage Pendragon: een hoop hapsnap-overgangen, Nick Barrett op zang en, nouja, verder hebben ze het wiel ook niet echt uitgevonden. De enige verdienste van dit nummer van Devin Townsend is dat het minder beroerd is dan ik verwachtte.
14 Pendragon - The Voyager
11 Mastodon - Gobblers of Dregs +1
10 Alamaailman Vasarat - Mamelukki & Musta Leski +2
51
Polka, klezmer, zigeunermetal, whatever, Alamaailman Vasarat levert hier de spannendste bijdrage. Voor het laatste punt was het in eerste instantie even zoeken. Bij Mastodon heb ik de negatieve associaties van Amerikaanse metalbands uit de tijd dat ik de metal kwijtgeraakt ben. Dit nummer was rustiger dan ik verwachtte, maar qua zang niet echt mijn ding. Het instrumentale deel maakte echter erg veel goed. Daardoor pikken ze nipt het puntje weg voor de neus van Pendragon, want Pendragon... tja... in dit inmiddels-behoorlijk-oudje van ze zitten beslist mooie instrumentale stukken, maar het is wel vintage Pendragon: een hoop hapsnap-overgangen, Nick Barrett op zang en, nouja, verder hebben ze het wiel ook niet echt uitgevonden. De enige verdienste van dit nummer van Devin Townsend is dat het minder beroerd is dan ik verwachtte.
1
geplaatst: 1 maart 2022, 09:59 uur
Ronde 0 - Ladder 39:
16 Pendragon - The Voyager +2
11 Mastodon - Gobblers of Dregs
11 Alamaailman Vasarat - Mamelukki & Musta Leski +1
54
16 Pendragon - The Voyager +2
11 Alamaailman Vasarat - Mamelukki & Musta Leski +1
54
2
geplaatst: 1 maart 2022, 10:38 uur
De dokter neemt mijn punten niet mee and nobody gives a fuck. Waar is de sociale controle hier? 
De juiste stand hieronder:
Ronde 0 - Ladder 39:
17 Devin Townsend - Earth Day +1
18 Pendragon - The Voyager +2
11 Alamaailman Vasarat - Mamelukki & Musta Leski

De juiste stand hieronder:
Ronde 0 - Ladder 39:
17 Devin Townsend - Earth Day +1
18 Pendragon - The Voyager +2
11 Alamaailman Vasarat - Mamelukki & Musta Leski
2
geplaatst: 1 maart 2022, 10:44 uur
musicborst schreef:
De dokter neemt mijn punten niet mee and nobody gives a fuck. Waar is de sociale controle hier?
Minder punten naar Pendragon is beter

0
geplaatst: 1 maart 2022, 11:39 uur
Ronde 0 - Ladder 39:
17 Devin Townsend - Earth Day
18 Pendragon - The Voyager
13 Mastodon - Gobblers of Dregs +2
12 Alamaailman Vasarat - Mamelukki & Musta Leski +1
Wat een leuke ladder! Hoewel voor mij het bekendst, had ik het minste met Pendragon. In de tijd van The Masquerade Overture heb ik ze wel eens live gezien. Nooit slecht, maar het pakt me ook nooit echt. Hier ook niet. Dan is het korte instrumentaaltje van Vasarat veel interessanter. Dus die pakt een punt. En dan is de keuze voor de twee punten tussen de twee stevigere nummers. En hoe lekker ik Devin hier ook vindt, ik vind het nummer van Mastodon net even lekkerder. Dus laten we Devin dit keer puntloos.
18 Pendragon - The Voyager
13 Mastodon - Gobblers of Dregs +2
12 Alamaailman Vasarat - Mamelukki & Musta Leski +1
Wat een leuke ladder! Hoewel voor mij het bekendst, had ik het minste met Pendragon. In de tijd van The Masquerade Overture heb ik ze wel eens live gezien. Nooit slecht, maar het pakt me ook nooit echt. Hier ook niet. Dan is het korte instrumentaaltje van Vasarat veel interessanter. Dus die pakt een punt. En dan is de keuze voor de twee punten tussen de twee stevigere nummers. En hoe lekker ik Devin hier ook vindt, ik vind het nummer van Mastodon net even lekkerder. Dus laten we Devin dit keer puntloos.
0
geplaatst: 1 maart 2022, 11:55 uur
Ronde 0 - Ladder 39:
19 Pendragon - The Voyager +1
15 Mastodon - Gobblers of Dregs +2
12 Alamaailman Vasarat - Mamelukki & Musta Leski
19 Pendragon - The Voyager +1
15 Mastodon - Gobblers of Dregs +2
1
geplaatst: 1 maart 2022, 12:09 uur
musicborst schreef:
Het duurde zeker 4,8 seconden eer ik begreep waar deze opmerking op sloeg en dat ik me aangesproken moet voelen. De dokter neemt mijn punten niet mee and nobody gives a fuck. Waar is de sociale controle hier?

Ik had de punten van Outlaw gekopieerd en begon toen mijn zeververhaal te typen, niet vermoedende dat er nog iemand anders was die zo laat nog wakker is. Je m'excuse!

0
geplaatst: 1 maart 2022, 13:43 uur
uffing schreef:
We komen ze (helaas) nog eens tegen in de volgende herkansingsronde, net als alle 3de plekken in de ladders!
0
geplaatst: 1 maart 2022, 13:43 uur
Ronde 0 - Ladder 39:
21 Pendragon - The Voyager +2
16 Mastodon - Gobblers of Dregs +1
66
Deadline dinsdag 1 maart 19:00 uur
Pendragon was vorig jaar voor mij wel een fijne ontdekking. Ik hou wel van hun melodieuze stijl, al heb ik vorig jaar nog wel beter gehoord
Mastodon vind ik soms leuk, het begin is matig, na een dikke 4 minuten wordt het leuk, maar dan ook echt
AV: Russische muziek was al nooit aan mij besteed, nu nog minder
Devin Townsend: Stevig, industrial, er ontbeert wat afwisseling
21 Pendragon - The Voyager +2
16 Mastodon - Gobblers of Dregs +1
66
Deadline dinsdag 1 maart 19:00 uur
Pendragon was vorig jaar voor mij wel een fijne ontdekking. Ik hou wel van hun melodieuze stijl, al heb ik vorig jaar nog wel beter gehoord
Mastodon vind ik soms leuk, het begin is matig, na een dikke 4 minuten wordt het leuk, maar dan ook echt
Devin Townsend: Stevig, industrial, er ontbeert wat afwisseling
3
Casartelli (moderator)
geplaatst: 1 maart 2022, 13:53 uur
SBube schreef:
Nou hoort Finland al ruim een eeuw niet meer bij het Russiche rijk...AV: Russische muziek was al nooit aan mij besteed, nu nog minder
3
geplaatst: 1 maart 2022, 13:55 uur
Naar aanleiding van mijn Marillion en IQ ontdekkingen halverwege de jaren 80 kwam ik in mijn zoektocht naar meer neoprog beginjaren 90 terecht bij o.a. Pendragon. The World was mijn kennismaking met de band en The Voyager groeide daarvan uit tot een soort guilty pleasure. De volle buit derhalve. Voorganger Kowtow en EP Fallen Dreams and Angels kwamen daarna al vrij snel mijn verzameling vergezellen. Opvolger The Window of Life werd ook nog aangeschaft, maar de (neo)prog honger was rond die tijd al aardig gestild, mede door verschuiving van muzikale interesse en redelijk wat miskopen (denk Shadowland, Landmarq, Peter Gee).
U denkt, waar zijn je punten dan? Die heb ik gisteravond al uitgedeeld, maar ik was slaperig en heb niet altijd zin om mijn keuzes te verantwoorden.
U denkt, waar zijn je punten dan? Die heb ik gisteravond al uitgedeeld, maar ik was slaperig en heb niet altijd zin om mijn keuzes te verantwoorden.
0
geplaatst: 1 maart 2022, 13:57 uur
Ik heb het idd niet opgezocht (daarvoor was ik te gedesinteresseerd), maar zo klonk het voor mij!
1
Mssr Renard
geplaatst: 1 maart 2022, 13:59 uur
Outlaw104 schreef:
Naar aanleiding van mijn Marillion en IQ ontdekkingen halverwege de jaren 80 kwam ik in mijn zoektocht naar meer neoprog beginjaren 90 terecht bij o.a. Pendragon. The World was mijn kennismaking met de band en The Voyager groeide daarvan uit tot een soort guilty pleasure. De volle buit derhalve. Voorganger Kowtow en EP Fallen Dreams and Angels kwamen daarna al vrij snel mijn verzameling vergezellen. Opvolger The Window of Life werd ook nog aangeschaft, maar de (neo)prog honger was rond die tijd al aardig gestild, mede door verschuiving van muzikale interesse en redelijk wat miskopen (denk Shadowland, Landmarq, Peter Gee).
Nu luister ik geen Pendragon meer, maar ben net als jij wel erg liefhebber geweest. Ik ben zelfs nog wat verder door gegaan, maar op een gegeven moment werd ik wel erg neoprog-verzadigd. Maar mijn favoriet en mijn instap-plaat blijft Not of This World. Alleen is de album-lengte wel erg flink.
Shadowland vond ik ook wat flauw. Ik wilde toen alles wel geluisterd hebben van/met Karl Groom, maar dat was nog langer geleden. Casino is dan wel weer een aanbeveling, vind ik.
0
geplaatst: 1 maart 2022, 14:26 uur
Mssr Renard schreef:
Casino is dan wel weer een aanbeveling, vind ik.
Die heb ik vorige editie hier genomineerd. Weet eigenlijk niet goed meer wat Beyond That Door toen gedaan heeft.Casino is dan wel weer een aanbeveling, vind ik.
1
geplaatst: 1 maart 2022, 14:28 uur
Neoprog. Ik heb in mijn opleiding ook veel neo benamingen voorbij zien komen. neoclassicisme, neogotiek, etc. Toen begreep ik ook al niet waarom er gewoon neo voor gezet wordt, wat voor betekenis heeft het. Het zal vast wel eens uitgelegd zijn, maar ik heb het niet onthouden. Het enige dat ik nog weet is dat die neo stijlen vooral teruggrepen op oude stijlen. Wat regelmatig cliché matige ontwerpen opleverde.
Neoprog dus. Ik zal proberen dat in de toekomst eens als vervanger voor 'oude cliché matige prog' te gebruiken. De benaming klinkt al wat positiever op die manier.
Neoprog dus. Ik zal proberen dat in de toekomst eens als vervanger voor 'oude cliché matige prog' te gebruiken. De benaming klinkt al wat positiever op die manier.
1
geplaatst: 1 maart 2022, 14:33 uur
legian schreef:
Het zal vast wel eens uitgelegd zijn, maar ik heb het niet onthouden. Het enige dat ik nog weet is dat die neo stijlen vooral teruggrepen op oude stijlen. Wat regelmatig cliché matige ontwerpen opleverde.
Volgens mij heb je het juist heel goed begrepen.Het zal vast wel eens uitgelegd zijn, maar ik heb het niet onthouden. Het enige dat ik nog weet is dat die neo stijlen vooral teruggrepen op oude stijlen. Wat regelmatig cliché matige ontwerpen opleverde.
1
geplaatst: 1 maart 2022, 14:34 uur
legian schreef:
....
....
I'm a sucker for definitions. Maar het is meer een heropleving van iets dat eerder bestaan heeft. Als complete inkopper, neo is Grieks voor nieuw of jong.
* denotes required fields.