MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2022

zoeken in:
Ronde 0 - Ladder 46:

6 Pain of Salvation - Rope Ends 2
4 PFM - Impressioni di Settembre
2 Opeth - Lovelorn Crime 1
A Liquid Landscape - Nightingale Express

Deadline dinsdag 8 maart om 19 uur

Bzg...

Ronde 0 - Ladder 46:

7 Pain of Salvation - Rope Ends +1
4 PFM - Impressioni di Settembre
4 Opeth - Lovelorn Crime +2

Deadline dinsdag 8 maart om 19 uur.

15

De punten waren dit keer vrij gemakkelijk te verdelen over 2 mooie progmetal nummers, waarbij mijn eigen Opeth nominatie het wint van de PoS klassieker (overigens ken ik het recentere PoS werk beter dan hun oudere werk...).

Ik heb in dit geval bewust gekozen voor dit ingetogen sfeervolle nummer van het recente In Cauda Venenum met een fantastische gitaarsolo die werkelijk door merg en been gaat. En waar de "zang" bij Opeth in de afgelopen Prog Ladder nog wel eens een struikelblok bleek bij sommigen, mag dat hier natuurlijk geen argument zijn...

PFM klinkt alsof ik in een of ander klein onbekend Italiaanse dorpje bij het plaatselijke restaurant zit te eten. Het begint wat rustig en zelfs wat zwoel wat perfect samengaat om te beginnen met wat antipasta. Op aanraden van de eigenaar neem ik er ook maar een plaatselijke wijn bij, schijnt er goed te passen bij het eten. Als wijnleek vind ik het al snel prima, maar het smaakt erg goed. Ondertussen begint op de achtergrond de muziek wat aan intensiteit te winnen, de tent loopt wat voller en het wordt er steeds gezelliger. Ik nip nog eventjes van het glas wijn alvorens we aan de pasta beginnen. Bij het volgende glas wijn verschijnt het vlees op tafel. Ondertussen worden de andere klanten wat luidruchtiger en vliegen de Italiaanse termen mij al snel om de oren. Ik geniet haast meer van het prachtige tafereel in het restaurant. Het vlees is prima maar niets speciaal. Maar alles er omheen maakt het zo enorm fijne ervaring. Zo langzamerhand wordt het tijd voor het desert, een heerlijke zelfgemaakte Tiramisu, een stevige bak ristretto en dan nog een glaasje van de plaatselijke gemaakte likeur. En dan krijg ik van de eigenaar ook nog een fles mee. Wat een pracht vent is het ook. Onder het genot van een zwoele sfeervolle outro bedank ik hem hartelijk voor het eten en de ervaring. Ik beloof snel weer terug te komen en dan ook wat andere mee te nemen.

Ik zat al eventjes in de houding om helemaal los te gaan, maar het is de nieuwe Opeth in plaats van de oude. Gelukkig wel de meest nieuwe en niet die van de jaren daarvoor. Hier hebben ze namelijk wel weer hun kracht gevonden, heerlijk spel en vooral heerlijk sfeervol. Toch prefereer ik de Zweedse versie. Opeth-Minnets Yta. Sowieso is de Zweedse versie van het album beter dan de Engelse. Ik zou iedereen aanraden deze ook in het Zweeds te beluisteren.

Pain of Salvation is dan weer een stuk zekerder van punten. Die houden hier de metal eventjes staande. Het nummer klinkt heerlijk, maar zoals ik veelvoudig heb met de oudere Pain of Salvation heb moet ik meer moeite doen om er echt in te komen. Iets wat ik bij hun laatste twee albums zeker niet heb. Het nummer wordt daardoor een beetje een lastige zit. Wanneer ik goed en wel in het nummer zit is het alweer afgelopen.

Van A Liquid Landscape heb ik het album hier nog in de kast staan. Maar die staat daar al jaren stof te happen. Niets ten nadele van dit nummer trouwens. Dat is ook weer erg fijn. Het nummer is makkelijker in te komen dan PoS, maar verliest het wat mij betreft dan toch weer van Opeth die het qua sfeer en impact wat beter voor elkaar hebben. Ik zit me nu trouwens af te vragen wat er verder van deze band geworden is. Ik kan me niet herinneren dat ik ze veel vaker voorbij heb zien komen. Bestaan ze nog?

Ronde 0 - Ladder 46:

7 Pain of Salvation - Rope Ends
6 PFM - Impressioni di Settembre +2
5 Opeth - Lovelorn Crime (Minnets Yta) +1

Deadline dinsdag 8 maart om 19 uur.

Ronde 0 - Ladder 46:

9 Pain of Salvation - Rope Ends +2
7 PFM - Impressioni di Settembre +1
5 Opeth - Lovelorn Crime (Minnets Yta)

21

Ronde 0 - Ladder 46:

9 Pain of Salvation - Rope Ends
9 PFM - Impressioni di Settembre +2
5 Opeth - Lovelorn Crime (Minnets Yta)
1 A Liquid Landscape - Nightingale Express +1

24

Ronde 0 - Ladder 46:

9 PFM - Impressioni di Settembre
6 Opeth - Lovelorn Crime (Minnets Yta) +1
3 A Liquid Landscape - Nightingale Express +2

27

Moeilijke ladder hoor; PoS vind ik vaak wel de moeite waard maar dit nummer doet me niet zoveel.
A Liguid Landscape verrast me dan weer en is het nummer dat me hier het meeste aanspreekt.

Bij Opeth viel ik zowat in slaap tijdens de eerste 4 minuten totdat de gitaarsolo kort daarna begint... Ik mis hier toch wat grunts ProGNerD; ook al zouden het alleen cartoon-achtige grunts zijn zoals ARRRGGHH of BRAWGGH .... Tot dusver heb ik dit album dan ook nog niet aangeschaft.

Ik hoor dan nog liever de nummers River en Faith in Others van Pale Communion en voor het stevige "recente" werk het album Watershed.

Casartelli (moderator)
Ronde 0 - Ladder 46:

9 PFM - Impressioni di Settembre
8 Opeth - Lovelorn Crime (Minnets Yta) +2
4 A Liquid Landscape - Nightingale Express +1

30

Ronde 0 - Ladder 46:

11 PFM - Impressioni di Settembre 2
9 Opeth - Lovelorn Crime (Minnets Yta) +1
4 A Liquid Landscape - Nightingale Express

Poeh poeh, Opeth en Pain Of Salvation in een ladder. Dat is, op papier, een lastige. Uiteindelijk blijkt het mee te vallen, want het is een ouwe classic van PoS van een van de meest gedraaide platen in mijn volwassen leven (al is 'Rope Ends' slechts de op vier na favoriete nummer van het album). Ik heb zelfs een stuk songtekst van dat album gebruikt voor het geboortekaartje van mijn tweede zoon (uit 'This Heart of Mine (I Pledge)') . En daar staat een nieuwe ingetogen nummer tegenover van Opeth. Als je nou 'Demon Of The Fall' had genomineerd ProGNerD, dan werd het nog een heel ander verhaal....

Een oud-collega van mij toen ik nog bijbeunde in een platenzaak wist de naam van PFM altijd keurig netjes en foutloos uit te spreken. De volledige naam dus. Hij vertelde echter net iets te vaak dat hij die band zo goed vond, dat het een beetje pocherig overkwam. Alsof hij thuis in bed voor het slapen gaan elke avond nog even vijf minuutjes hardop oefent. Premia... prematura... fornu... fornicazione... marca... macaroni.

A Liquid Landscape deed leuk mee. Voor spek en bonen.

Ronde 0 - Ladder 46:

12 PFM - Impressioni di Settembre +1
11 Pain of Salvation - Rope Ends +2
9 Opeth - Lovelorn Crime (Minnets Yta)

Ronde 0 - Ladder 46:

13 PFM - Impressioni di Settembre +1
11 Pain of Salvation - Rope Ends
11 Opeth - Lovelorn Crime (Minnets Yta) +2

Ronde 0 - Ladder 46:

13 PFM - Impressioni di Settembre
13 Pain of Salvation - Rope Ends +2
12 Opeth - Lovelorn Crime (Minnets Yta) +1

Prachtige PoS waarbij de tekst minstens zozeer de punten verdient als de muziek. Opeth vind ik soms goed, soms niet. Vandaag goed voor een punt.

Mssr Renard
PFM is samen met Bad Company zowel een drum&bass act als een 'classic' rock act, dn ik vind het allemaal goed, maar god wat heb ik veel gediscussieer meegemaakt over die bandnamen. Mensen gaan dan gelijk zo hakken. Renaissance is overigens ook een trance-act en Saga is ook een zweedse nazi-artieste. Ik weet dat laatste dankzij last.fm, waar dit soort discussies legio zijn.

Nu weer terug naar de ladder.

Heel moeilijke ladder dit. Alle nummers hadden in andere ladders in de punten gevallen.

Ronde 0 - Ladder 46:

15 Pain of Salvation - Rope Ends +2
13 Opeth - Lovelorn Crime (Minnets Yta) +1

Ronde 0 - Ladder 46:

17 Pain of Salvation - Rope Ends +2
14 Opeth - Lovelorn Crime (Minnets Yta) +1

Fijne ladder dit. Rope Ends komt van het enige PoS album dat ik goed ken, op de een of andere manier landt deze band niet bij mij. Heeft veel met de zang te maken denk ik. Maar Rope Ends is een mooi nummer. Ik ben zo goed als helemaal afgehaakt bij Opeth nadat zij ineens een progrock band zijn geworden. Dit nummer doet het wel goed bij mij, misschien heeft het iets met de context te maken. PFM en ALL hadden in andere ladders punten gepakt.

Ronde 0 - Ladder 46:

19 Pain of Salvation - Rope Ends +2
14 Opeth - Lovelorn Crime (Minnets Yta)
5 A Liquid Landscape - Nightingale Express +1

Rope Ends steekt er hier wel met kop en schouders boven uit. En dan nog een sympathie stem voor Liquid Landscape, want die twee andere vind ik toch wat minder.

Ronde 0 - Ladder 46:

19 Pain of Salvation - Rope Ends
14 Opeth - Lovelorn Crime (Minnets Yta)
15 PFM - Impressioni di Settembre +2
6 A Liquid Landscape - Nightingale Express +1

54

Moeilijk, moeilijk. Vooraf had ik gezegd PoS + Opeth de punten, want PoS ken ik en ben liefhebber van Opeth (deze kende ik nog niet). Maar toch, na luisteren krijgen de andere 2 punten. PFM echte klassieke (Italiaanse) prog, A liquid landscape verrassend goed van eigen bodem. Hoe is de rest van dat album?

razzamp schreef:
A liquid landscape verrassend goed van eigen bodem. Hoe is de rest van dat album?

In 2012 vond ik het de verrassing van het jaar zag ik vanochtend. Fijn album wat wel aan te raden is. Hoewel ik het al jaren niet meer aangeraakt heb.

De band is zover ik kan vinden ook niet meer actief. Laatste wat ik zie is een bericht uit 2018 over een derde album. Maar dat is het wel. Verder is het alsof ze niet meer bestaan.

Misschien dat El Stepperiño er meer over kan vertellen, aangezien hij het nummer genomineerd heeft.?

Ter info: in ladder 49 werkt de link naar you tube voor 'Hallsands' van Kaprekar's constant niet en in de spotifyladder blijkt het nummer ook niet te willen afspelen.

Deze link zou wel moeten werken: Hallsands

Ronde 0 - Ladder 46:

19 Pain of Salvation - Rope Ends
16 Opeth - Lovelorn Crime (Minnets Yta) +2
16 PFM - Impressioni di Settembre +1
6 A Liquid Landscape - Nightingale Express

57

Ronde 0 - Ladder 46:

20 Pain of Salvation - Rope Ends +1
16 Opeth - Lovelorn Crime (Minnets Yta)
16 PFM - Impressioni di Settembre
8 A Liquid Landscape - Nightingale Express +2

60

PFM: Mij te zeer een oud-Italiaanse ballade

Opeth: een obligate ballade met een late gitaarsolo

PoS: hier zit in ieder geval genoeg afwisseling in, ook kracht, of ik het heel goed vind, weet ik eigenlijk (nog) niet

ALL: zeker het beluisteren waard, power, moodswings, fijn

SBube schreef:

PFM: Mij te zeer een oud-Italiaanse ballade

Een soort Se Bastasse Una Canzone dus?

Ronde 0 - Ladder 46:

21 Pain of Salvation - Rope Ends 1
18 PFM - Impressioni di Settembre 2
16 Opeth - Lovelorn Crime (Minnets Yta)
8 A Liquid Landscape - Nightingale Express

Ik lees net dat A liquid landscape Nederlands is dus er is een kans dat ze meelezen. Nou dan zal ik maar niets over de werkelijk waar verschrikkelijk slechte zang zeggen.

Ronde 0 - Ladder 46:

21 Pain of Salvation - Rope Ends
19 PFM - Impressioni di Settembre +1
18 Opeth - Lovelorn Crime (Minnets Yta) +2
8 A Liquid Landscape - Nightingale Express

Ronde 0 - Ladder 46:

21 Pain of Salvation - Rope Ends
19 PFM - Impressioni di Settembre
19 Opeth - Lovelorn Crime (Minnets Yta) +1
10 A Liquid Landscape - Nightingale Express +2

69

Ronde 0 - Ladder 46:

23 Pain of Salvation - Rope Ends +2
19 Opeth - Lovelorn Crime (Minnets Yta)
11 A Liquid Landscape - Nightingale Express +1

72

Ai… Al een paar avonden minder werk op de Ladder. Dan soms stug door luisteren. Nog 3 weken hè ? Toch ?

Ronde 0 - Ladder 46:

23 Pain of Salvation - Rope Ends
21 Opeth - Lovelorn Crime (Minnets Yta) +2
12 A Liquid Landscape - Nightingale Express +1

75

Hier zou ik graag mijn eigen nominatie het volle pond geven natuurlijk, maar ik vind het nummer van Opeth gewoon beter! legian ik vond het eerste album van ALL erg goed met dit nummer als hoogtepunt, tweede album helaas niet veel aan en ze daarna ook uit het oog verloren. Maar dit was ook een nominatie met het oog op een Nederlandse inzending

Zowel Opeth als PoS vallen hier vaak in de smaak. Waar Opeth juist wat spanning mist, vliegt PoS me net wat te veel alle kanten uit in deze nummers. Ook hier veel sympathie voor het eerste album van ALL en ook nog eens een goed optreden van ze gezien in het voorprogramma van Karnivool. Toch gaat PFM hier met hun meer traditionele Italiaanse prog met de volle punten er vandoor.

Ronde 0 - Ladder 46:

21 Opeth - Lovelorn Crime (Minnets Yta)
21 PFM - Impressioni di Settembre +2
13 A Liquid Landscape - Nightingale Express +1

78

Ronde 0 - Ladder 46: Spannend laddertje hoor. De Zweedse versie van het Opeth nummer prevaleert boven de Engelse wat mij betreft.

23 PFM - Impressioni di Settembre +2
22 Opeth - Lovelorn Crime (Minnets Yta) +1
13 A Liquid Landscape - Nightingale Express

Mssr Renard
Ronde 0 - Ladder 47:

Jethro Tull - Black Satin Dancer 2
black midi - Slow
Goblin - Suspiria Theme 1
Time - Za Koji Život Treba Da Se Rodim

Deadline woensdag 9 maart om 19 uur

Weer een nominatie van mij. Fabeltastisch mooie song, met spanning, gitaar, goede zang en alles wat progfähig is.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:21 uur

geplaatst: vandaag om 12:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.