Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2022
zoeken in:
1
geplaatst: 14 maart 2022, 15:26 uur
Ronde 0 - Ladder 52:
20 Cressida - Munich +2
16 Soen - Fortune
10 Thy Catafalque - Embersólyom
8 Cult Of Luna & Julie Christmas - The Wreck Of S.S Needle +1
54
Deadline maandag 14 maart om 19 uur
20 Cressida - Munich +2
16 Soen - Fortune
10 Thy Catafalque - Embersólyom
8 Cult Of Luna & Julie Christmas - The Wreck Of S.S Needle +1
54
0
geplaatst: 14 maart 2022, 16:02 uur
Ronde 0 - Ladder 52:
20 Cressida - Munich
17 Soen - Fortune +1
12 Thy Catafalque - Embersólyom +2
8 Cult Of Luna & Julie Christmas - The Wreck Of S.S Needle
20 Cressida - Munich
17 Soen - Fortune +1
12 Thy Catafalque - Embersólyom +2
0
geplaatst: 14 maart 2022, 16:06 uur
Ronde 0 - Ladder 52:
21 Cressida - Munich +1
19 Soen - Fortune +2
12 Thy Catafalque - Embersólyom
21 Cressida - Munich +1
19 Soen - Fortune +2
0
geplaatst: 14 maart 2022, 16:48 uur
Ronde 0 - Ladder 52:
21 Cressida - Munich
21 Soen - Fortune +2
9 Cult Of Luna & Julie Christmas - The Wreck Of S.S Needle +1
21 Cressida - Munich
21 Soen - Fortune +2
9 Cult Of Luna & Julie Christmas - The Wreck Of S.S Needle +1
0
geplaatst: 14 maart 2022, 17:17 uur
Oeh! Dit is wel een heel fijn laddertje!
Wat Maiden, Metallica en Metal Church voor de jaren 80 waren, Tool en Opeth voor de jaren 90 en 00, dat is Thy Catafalque sinds de jaren 10: my favourite band. Unieke samensmelting van Hongaarse folk, (black) metal, minimal music en elektronica. En dat allemaal door een man: Tamás Kátai. Met alleen wat hulp op vocaal en drumgebied. Zijn gevoel voor melodie en mixen van verschillende muziekstijlen is bizar origineel én aanstekelijk. Dit nummer is een van zijn meer toegankelijkere nummers - folk met 'normale' metal - met waanzinnige rol van Martina Horváth: mijn vriendin weet dat ik muzikaal met haar vreemd ga. Ze begrijpt het volkomen en geeft me gelijk.
Het nummer is trouwens een cover van een Hongaarse folkband. Een live uitvoering van dit nummer door de originele band is hier te luisteren: https://www.youtube.com/watch?v=sNaxhgVuGVQ
Cressida: een van die tientallen, zo niet honderden bands die verantwoordelijk zijn voor het bewijs dat de beste en meest avontuurlijke muziek in de periode 1969-1972 werd gemaakt. Toen prog nog de ware betekenis van het woord inhield. Vrij symfonisch van aard, wat minder rauw dan menig (obscuur) tijdsgenoot, maar een heerlijke rollercoaster van ontelbare ideetjes en melodietjes die prachtig mooi verweven zijn in tien minuten. Gave albumhoes ook: ik heb de betaalbare Akarma-uitgave, het UK origineel is (natuurlijk) schoftig, achterlijk duur.
Soen: mooi liedje hoor. Goeie zanger. Ik heb de band nooit écht goed gevolgd, ook al was ik destijds razend nieuwsgierig, omdat het natuurlijk de band was van Opeth-drummer Lopez. Op de eerste albums - zeker het eerste - wist de band niet de verwachtingen waar te maken. Ook dit nummer doet dat niet, al vind ik het zeker een aangenaam nummer.
CoL & Julie: Ik zou zelf 'Cygnus' hebben gekozen, maar die duurt nóg veel langer, dus dan had-ie mogelijk met nog minder punten geëindigd. Haar stem doet me nogal denken aan een schreeuwende Björk. Het optreden op Roadburn in 2018 kan ik me nog wel heugen als een behoorlijk intense show waarbij juist de vocalen van Julie zorgden voor de meerwaarde.
Lastig kiezen. Drie prachtige nummers, waarvan één absoluut briljant. Dus bijna gewoontegetrouw kies ik weer voor de laagst genoteerde bands.
Ronde 0 - Ladder 52:
21 Cressida - Munich
21 Soen - Fortune
14 Thy Catafalque - Embersólyom +2
10 Cult Of Luna & Julie Christmas - The Wreck Of S.S Needle +1
Wat Maiden, Metallica en Metal Church voor de jaren 80 waren, Tool en Opeth voor de jaren 90 en 00, dat is Thy Catafalque sinds de jaren 10: my favourite band. Unieke samensmelting van Hongaarse folk, (black) metal, minimal music en elektronica. En dat allemaal door een man: Tamás Kátai. Met alleen wat hulp op vocaal en drumgebied. Zijn gevoel voor melodie en mixen van verschillende muziekstijlen is bizar origineel én aanstekelijk. Dit nummer is een van zijn meer toegankelijkere nummers - folk met 'normale' metal - met waanzinnige rol van Martina Horváth: mijn vriendin weet dat ik muzikaal met haar vreemd ga. Ze begrijpt het volkomen en geeft me gelijk.
Het nummer is trouwens een cover van een Hongaarse folkband. Een live uitvoering van dit nummer door de originele band is hier te luisteren: https://www.youtube.com/watch?v=sNaxhgVuGVQ
Cressida: een van die tientallen, zo niet honderden bands die verantwoordelijk zijn voor het bewijs dat de beste en meest avontuurlijke muziek in de periode 1969-1972 werd gemaakt. Toen prog nog de ware betekenis van het woord inhield. Vrij symfonisch van aard, wat minder rauw dan menig (obscuur) tijdsgenoot, maar een heerlijke rollercoaster van ontelbare ideetjes en melodietjes die prachtig mooi verweven zijn in tien minuten. Gave albumhoes ook: ik heb de betaalbare Akarma-uitgave, het UK origineel is (natuurlijk) schoftig, achterlijk duur.
Soen: mooi liedje hoor. Goeie zanger. Ik heb de band nooit écht goed gevolgd, ook al was ik destijds razend nieuwsgierig, omdat het natuurlijk de band was van Opeth-drummer Lopez. Op de eerste albums - zeker het eerste - wist de band niet de verwachtingen waar te maken. Ook dit nummer doet dat niet, al vind ik het zeker een aangenaam nummer.
CoL & Julie: Ik zou zelf 'Cygnus' hebben gekozen, maar die duurt nóg veel langer, dus dan had-ie mogelijk met nog minder punten geëindigd. Haar stem doet me nogal denken aan een schreeuwende Björk. Het optreden op Roadburn in 2018 kan ik me nog wel heugen als een behoorlijk intense show waarbij juist de vocalen van Julie zorgden voor de meerwaarde.
Lastig kiezen. Drie prachtige nummers, waarvan één absoluut briljant. Dus bijna gewoontegetrouw kies ik weer voor de laagst genoteerde bands.
Ronde 0 - Ladder 52:
21 Cressida - Munich
21 Soen - Fortune
14 Thy Catafalque - Embersólyom +2
10 Cult Of Luna & Julie Christmas - The Wreck Of S.S Needle +1
1
Mssr Renard
geplaatst: 14 maart 2022, 17:52 uur
EvilDrSmith schreef:
in de periode 1967-1972
in de periode 1967-1972
Days of Future Passed vind ik een mooi startpunt, maar je kan nog verder terug natuurlijk. Maar zo maken we er in ern ieder geval een mooi vijf-jarenblok van.
Ik heb beide Cressida's op Akarma (Timeless is ook zo'n discutabel reissuelabel van oude Vertigo-platen). Was het trouwens niet de man achter Opeth die Cressida 'ontdekte' en een verzamelaar mocht samenstellen? Veel moderne prog-artiesten weet vaak beter wat goed is/was dan hun fans.
Nog een leuk weetje: drummer Iain Clarke drumde nog heel even bij Uriah Heep. Nu genoeg gepocht. Ik ben blij dat Cressida, Moody Blues en Jethro Tull nog best goed scoren.
1
geplaatst: 14 maart 2022, 18:10 uur
Mssr Renard schreef:
Days of Future Passed vind ik een mooi startpunt, maar je kan nog verder terug natuurlijk. Maar zo maken we er in ern ieder geval een mooi vijf-jarenblok van.
Mijn favoriete muziekperiode is 1966-1973 en daarbinnen dan weer 1969-1972, dus op wat minor details na zijn we het behoorlijk eens. Days of Future Passed vind ik een mooi startpunt, maar je kan nog verder terug natuurlijk. Maar zo maken we er in ern ieder geval een mooi vijf-jarenblok van.
Mssr Renard schreef:
Ik heb beide Cressida's op Akarma (Timeless is ook zo'n discutabel reissuelabel van oude Vertigo-platen). Was het trouwens niet de man achter Opeth die Cressida 'ontdekte' en een verzamelaar mocht samenstellen? Veel moderne prog-artiesten weet vaak beter wat goed is/was dan hun fans.
Er zijn inderdaad wel meer van dat soort discutabele, "grijze" labels (zoals Tapestry, Mainstream en op cd o.a. Radioactive), maar Akarma vind ik - hoe "schimmig" de auteursrechten ook mogen worden behandeld - wel een dijk van een reissue-label: superdik karton, lekker zwaar vinyl (veelal 180gr.), hoezen goed qua kleur, vaak nog goed betaalbaar en alles duidelijk met waardering voor het originele product. Mikael van Opeth is idd bekend om zijn liefde voor ouwe, obscure prog. En wat betreft je opmerking "Veel moderne prog-artiesten weet vaak beter wat goed is/was dan hun fans.": dan vind je misschien dit interview die ik, láng geleden, met hem heb gedaan over Nederlandse prog wel leuk om te lezen (de inleiding is preciés wat je bedoelt): Dutch prog test met Mikael AkerfeldtIk heb beide Cressida's op Akarma (Timeless is ook zo'n discutabel reissuelabel van oude Vertigo-platen). Was het trouwens niet de man achter Opeth die Cressida 'ontdekte' en een verzamelaar mocht samenstellen? Veel moderne prog-artiesten weet vaak beter wat goed is/was dan hun fans.
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 14 maart 2022, 18:15 uur
EvilDrSmith schreef:
Mikael van Opeth is idd bekend om zijn liefde voor ouwe, obscure prog
My Arms Your Hearse is een fijne verwijzing, maar Blackwater Park (de band) viel mij toch niet echt mee.Mikael van Opeth is idd bekend om zijn liefde voor ouwe, obscure prog
1
geplaatst: 14 maart 2022, 18:20 uur
Casartelli schreef:
Ja, Opeths plaat was duidelijk een stuk beter dan de verwijzing. (quote)
My Arms Your Hearse is een fijne verwijzing, maar Blackwater Park (de band) viel mij toch niet echt mee.
Echter, de band Still Life ook al gecheckt? Die vind ik heel erg gaaf.
0
geplaatst: 14 maart 2022, 18:43 uur
Inderdaad een fijne ladder vandaag! Alle vier heel behoorlijk en de twee ontdekkingen gaan met de punten lopen. Soen was niks mis mee, maar hebben ook wel beter/spannender. Cult Of Luna was enerzijds erg genietbaar, maar kende ook momenten dat de zang me wat ergerde. Als je dan twee nieuwe nummers hoort waar je wel onder de indruk van bent, gaan die dus er vandoor met de punten.
Ronde 0 - Ladder 52:
23 Cressida - Munich +2
21 Soen - Fortune
15 Thy Catafalque - Embersólyom +1
10 Cult Of Luna & Julie Christmas - The Wreck Of S.S Needle
69
Ronde 0 - Ladder 52:
23 Cressida - Munich +2
21 Soen - Fortune
15 Thy Catafalque - Embersólyom +1
10 Cult Of Luna & Julie Christmas - The Wreck Of S.S Needle
69
0
geplaatst: 14 maart 2022, 19:00 uur
Ronde 0 - Ladder 53:
Blackfield - Epidemic
Spock's Beard - Flow
Big Big Train - Atlantic Cable
Gam - Tropfstein * (tot 3:40)
Deadline zondag 15 maart om 19 uur
Dank je meesterdch. Ik heb echt nog wat Corona naweeën. Duizeligheid, concentratie stoornissen, vergeetachtigheid en weinig energie. Vergeet jij niet dat we as maandag nog ergens bij Phil, Tony en Mike langs moeten ?
Blackfield - Epidemic
Spock's Beard - Flow
Dank je meesterdch. Ik heb echt nog wat Corona naweeën. Duizeligheid, concentratie stoornissen, vergeetachtigheid en weinig energie. Vergeet jij niet dat we as maandag nog ergens bij Phil, Tony en Mike langs moeten ?
0
geplaatst: 14 maart 2022, 19:26 uur
Dank meneer. Ik was natuurlijk extra scherp omdat in deze ladder twee nummeres staan die ik heel erg goed vind.... nu nog bepalen waar de twee punten naar toe gaan.
0
geplaatst: 14 maart 2022, 19:33 uur
Ronde 0 - Ladder 53:
2 Blackfield - Epidemic
1 Spock's Beard - Flow
2 Blackfield - Epidemic
1 Spock's Beard - Flow
0
geplaatst: 14 maart 2022, 19:48 uur
Ronde 0 - Ladder 53:
4 Blackfield - Epidemic 2
2 Spock's Beard - Flow 1
4 Blackfield - Epidemic 2
2 Spock's Beard - Flow 1
0
geplaatst: 14 maart 2022, 20:02 uur
Ronde 0 - Ladder 53:
4 Blackfield - Epidemic
4 Spock's Beard - Flow +2
1 Big Big Train - Atlantic Cable +1
Drie kandidaten voor de punten, waarbij ik Blackfield tenslotte buiten de prijzen laat vallen omdat ik dat het minst prog vind. En wat is het toch jammer dat ik de stem van Neal Morse zo vervelend vind...
4 Blackfield - Epidemic
4 Spock's Beard - Flow +2
1 Big Big Train - Atlantic Cable +1
Drie kandidaten voor de punten, waarbij ik Blackfield tenslotte buiten de prijzen laat vallen omdat ik dat het minst prog vind. En wat is het toch jammer dat ik de stem van Neal Morse zo vervelend vind...
0
geplaatst: 14 maart 2022, 20:54 uur
Ronde 0 - Ladder 53:
6 Blackfield - Epidemic +2
4 Spock's Beard - Flow
2 Big Big Train - Atlantic Cable +1
Deadline zondag 15 maart om 19 uur.
12
Hoewel ik Blackfield na de 1e 2 albums wel een beetje ben kwijtgeraakt, is dit gewoon een mooi nummer dat ik hier de 2 punten gun.
Voor het resterende punt kan ik niet om deze epic van het mooie voorlaatste BBT album heen. Helaas voor Neal Morse met z'n maten in dit geval.
Tropfstein (stalactieten-prog ?
) kan ik niet zoveel mee...
6 Blackfield - Epidemic +2
4 Spock's Beard - Flow
2 Big Big Train - Atlantic Cable +1
12
Hoewel ik Blackfield na de 1e 2 albums wel een beetje ben kwijtgeraakt, is dit gewoon een mooi nummer dat ik hier de 2 punten gun.
Voor het resterende punt kan ik niet om deze epic van het mooie voorlaatste BBT album heen. Helaas voor Neal Morse met z'n maten in dit geval.
Tropfstein (stalactieten-prog ?
) kan ik niet zoveel mee...
0
geplaatst: 14 maart 2022, 21:01 uur
Ronde 0 - Ladder 53:
8 Blackfield - Epidemic +2
4 Spock's Beard - Flow
3 Big Big Train - Atlantic Cable +1
8 Blackfield - Epidemic +2
4 Spock's Beard - Flow
3 Big Big Train - Atlantic Cable +1
0
geplaatst: 14 maart 2022, 21:06 uur
Ronde 0 - Ladder 53:
8 Blackfield - Epidemic
6 Spock's Beard - Flow +2
4 Big Big Train - Atlantic Cable +1
8 Blackfield - Epidemic
6 Spock's Beard - Flow +2
4 Big Big Train - Atlantic Cable +1
0
geplaatst: 14 maart 2022, 21:16 uur
Blackfield is ook weer zo'n band die bij mij compleet in de vergetelheid geraakt is. Ik heb hier verschillende cd's van ze staan, maar beluisteren doe ik eigenlijk nooit meer. Het is degelijke popprogrock met een duidelijke Wilson sausje er overheen. Prima te verteren, maar voor mij heeft het zijn aantrekkingskracht wel verloren merk ik.
Spock's Beard vertegenwoordigd dan weer de klassieke (neo?)progrock. Prima nummer, klinkt wat oud en cliché maar niet geheel vervelend.
Big Big Train doet eigenlijk hetzelfde, maar weet mij dan wat minder goed te boeien.
Gam is een intrigerend ambient stuk, wat me voornamelijk doet denken aan de soundtrack van Quake. Ik krijg spontaan zin om dat weer eens te gaan spelen, helemaal met de recente heruitgave daarvan. Heerlijke creepy sfeer. Maar goed ik dwaal af. Erg fascinerend nummer en verruit het meest intrigerende nummer in deze ladder. Mag de volle punten krijgen.
Ronde 0 - Ladder 53:
8 Blackfield - Epidemic
7 Spock's Beard - Flow +1
4 Big Big Train - Atlantic Cable
2 Gam - Tropfstein * (tot 3:40) +2
Spock's Beard vertegenwoordigd dan weer de klassieke (neo?)progrock. Prima nummer, klinkt wat oud en cliché maar niet geheel vervelend.
Big Big Train doet eigenlijk hetzelfde, maar weet mij dan wat minder goed te boeien.
Gam is een intrigerend ambient stuk, wat me voornamelijk doet denken aan de soundtrack van Quake. Ik krijg spontaan zin om dat weer eens te gaan spelen, helemaal met de recente heruitgave daarvan. Heerlijke creepy sfeer. Maar goed ik dwaal af. Erg fascinerend nummer en verruit het meest intrigerende nummer in deze ladder. Mag de volle punten krijgen.
Ronde 0 - Ladder 53:
8 Blackfield - Epidemic
7 Spock's Beard - Flow +1
2 Gam - Tropfstein * (tot 3:40) +2
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 14 maart 2022, 21:21 uur
Ronde 0 - Ladder 53:
9 Blackfield - Epidemic +1
9 Spock's Beard - Flow +2
2 Gam - Tropfstein * (tot 3:40)
24
Mijn eigen nominatie van Spock's Beard gaat met de twee punten lopen (al is van hetzelfde album Harm's Way, die eerder al voorbij kwam, nog beter - omdat die in het verleden al eens genomineerd was geweest, ben ik echter voor Flow gegaan). Met de eeuwigheidswaarde van Blackfield viel het inderdaad nogal mee, maar de background vocals in Epidemic zijn goed genoeg om het puntje weg te snoepen voor Big Big Train die vooral weer erg vertrouwd klonk, for better or worse. De Progarchives-klassieker van Gam was nog te obscuur voor een vermelding op MusicMeter en veel meer dan een veredeld intro hoor ik er zelf ook niet in.
9 Blackfield - Epidemic +1
9 Spock's Beard - Flow +2
24
Mijn eigen nominatie van Spock's Beard gaat met de twee punten lopen (al is van hetzelfde album Harm's Way, die eerder al voorbij kwam, nog beter - omdat die in het verleden al eens genomineerd was geweest, ben ik echter voor Flow gegaan). Met de eeuwigheidswaarde van Blackfield viel het inderdaad nogal mee, maar de background vocals in Epidemic zijn goed genoeg om het puntje weg te snoepen voor Big Big Train die vooral weer erg vertrouwd klonk, for better or worse. De Progarchives-klassieker van Gam was nog te obscuur voor een vermelding op MusicMeter en veel meer dan een veredeld intro hoor ik er zelf ook niet in.
0
geplaatst: 14 maart 2022, 21:27 uur
Ronde 0 - Ladder 53:
11 Blackfield - Epidemic +2
10 Spock's Beard - Flow +1
11 Blackfield - Epidemic +2
10 Spock's Beard - Flow +1
0
geplaatst: 14 maart 2022, 21:30 uur
Ronde 0 - Ladder 53:
13 Blackfield - Epidemic +2
11 Spock's Beard - Flow +1
13 Blackfield - Epidemic +2
11 Spock's Beard - Flow +1
0
geplaatst: 14 maart 2022, 21:30 uur
Ronde 0 - Ladder 53:
15 Blackfield - Epidemic +2
12 Spock's Beard - Flow +1
15 Blackfield - Epidemic +2
12 Spock's Beard - Flow +1
0
geplaatst: 14 maart 2022, 21:42 uur
Ronde 0 - Ladder 53:
16 Blackfield - Epidemic +1
14 Spock's Beard - Flow +2
16 Blackfield - Epidemic +1
14 Spock's Beard - Flow +2
0
geplaatst: 14 maart 2022, 22:15 uur
Ronde 0 - Ladder 53:
16 Blackfield - Epidemic
15 Spock's Beard - Flow +1
6 Big Big Train - Atlantic Cable +2
39
16 Blackfield - Epidemic
15 Spock's Beard - Flow +1
6 Big Big Train - Atlantic Cable +2
39
1
geplaatst: 14 maart 2022, 22:28 uur
Zo zo, die Gam is obscure shit zeg. Nu heb ik best een flink zwikkie kraut in mijn collectie, maar Gam?
Destijds, lees ik, tweede helft jaren zeventig en ná de hoogtijdagen van krautrock, heeft de band een paar jaar bestaan, maar ze hebben nooit iets uitgebracht. Dat is pas jaren, soms zelfs decennia, later stukje bij beetje gebeurd. Verdomd interessant muziek, maar ook verdomd jammer dat er is gekozen voor het (wel aardige) intro 'Tropfstein', want het navolgende 'Sepp Oben Ich Unten' of 'Wilderness' zijn véél gaver. Oh, ik zie nu dat het een Progarchiveskeuze is geweest.
Een van de genoemde nummers zouden van mij 2 punten hebben gekregen, maar dit intro is te weinig en smaakt hooguit als een appetizer.
Blackfield was, zoals ProGNerD al schreef, precies twee albums interessant, daarna werd het slappe po(e)p. Dit is nog uit de tijd dat Steven Wilson zijn eigen geluid door de poppy strot van Aviv duwde. Liever een Porcupine Tree-spin off, dan een Israelische popbandje zonder ballen. Blackfield kreeg een eigen smoel zonder smoel. Ik had destijds best waardering voor de (anderhalfmans)band had. Die waardering heb ik voor in ieder geval dit nummer nog steeds.
Spock's Beard en BBT: die eindeloos lang(durig)e brachiosaurus en diplodocus weten maar niet van ophouden. Gevaarloze, plantenetende grote vriendelijke reuzen, waarbij BBT nóg goedzakkiger te werk gaat dan Spock's Beard. Ach, ik vind het best leuk om af en toe naar Jurassic Prog te luisteren.
Ronde 0 - Ladder 53:
18 Blackfield - Epidemic +2
16 Spock's Beard - Flow +1
6 Big Big Train - Atlantic Cable
42
Destijds, lees ik, tweede helft jaren zeventig en ná de hoogtijdagen van krautrock, heeft de band een paar jaar bestaan, maar ze hebben nooit iets uitgebracht. Dat is pas jaren, soms zelfs decennia, later stukje bij beetje gebeurd. Verdomd interessant muziek, maar ook verdomd jammer dat er is gekozen voor het (wel aardige) intro 'Tropfstein', want het navolgende 'Sepp Oben Ich Unten' of 'Wilderness' zijn véél gaver. Oh, ik zie nu dat het een Progarchiveskeuze is geweest.
Een van de genoemde nummers zouden van mij 2 punten hebben gekregen, maar dit intro is te weinig en smaakt hooguit als een appetizer.
Blackfield was, zoals ProGNerD al schreef, precies twee albums interessant, daarna werd het slappe po(e)p. Dit is nog uit de tijd dat Steven Wilson zijn eigen geluid door de poppy strot van Aviv duwde. Liever een Porcupine Tree-spin off, dan een Israelische popbandje zonder ballen. Blackfield kreeg een eigen smoel zonder smoel. Ik had destijds best waardering voor de (anderhalfmans)band had. Die waardering heb ik voor in ieder geval dit nummer nog steeds.
Spock's Beard en BBT: die eindeloos lang(durig)e brachiosaurus en diplodocus weten maar niet van ophouden. Gevaarloze, plantenetende grote vriendelijke reuzen, waarbij BBT nóg goedzakkiger te werk gaat dan Spock's Beard. Ach, ik vind het best leuk om af en toe naar Jurassic Prog te luisteren.
Ronde 0 - Ladder 53:
18 Blackfield - Epidemic +2
16 Spock's Beard - Flow +1
6 Big Big Train - Atlantic Cable
42
6
geplaatst: 14 maart 2022, 23:00 uur
Ronde 0 - Ladder 53:
18 Blackfield - Epidemic
17 Spock's Beard - Flow +1
8 Big Big Train - Atlantic Cable +2
45
Ik ben juist een groot liefhebber van 'dino prog', een soort dat overigens nog lang niet is uitgestorven, dus is de naam eigenlijk een beetje misleidend. Dus kunnen mijn punten alleen naar BBT en SB gaan. Ik luister SB niet zoveel meer als dat ik ooit deed, maar als ik zo'n nummer als 'Flow' weer eens opzet voel ik nog steeds de sensatie van destijds. Na het concert in Tivoli Utrecht met mijn net aangeschafte cd van Kindness of Strangers naar huis in Tilburg en midden in de nacht de cd opzetten. Nog steeds een heerlijk nummer, typisch SB met zijn quirkyness (het begin met name), het geweldige baswerk van Dave Meros en het bijzondere en gekke gitaargeluid van Alan Morse, dat zeker in dit nummer heel bepalend is. Ook bijzonder dat dit nummer volgens mij een tekst heeft die niet van Neal is, omdat het stamt uit een tijd dat hij nog niet zo zeker als tekstschrijver was. Toch gaan de twee punten naar BBT. Ik blijf het een geweldig nummer vinden. Ook hier geweldig baswerk, prachtige arrangementen met viool, fluit, meerstemmige zang,. Zo delicaat. En dan ook nog die prachtige overgang rond de 8 minuten. Met als kers op de taart, in de beste BBT traditie, een tekst over een historisch onderwerp (ik ben historicus, dus ik ben daar gevoelig voor). En dan ook nog over zo'n 'unlikely' onderwerp als het leggen van een kabel tussen de oude en nieuwe wereld. Maar ook qua thematiek in deze wereld zo relevant. De noodzaak van verbinding en contact. Laat de dino's maar brullen wat mij betreft.
18 Blackfield - Epidemic
17 Spock's Beard - Flow +1
8 Big Big Train - Atlantic Cable +2
45
Ik ben juist een groot liefhebber van 'dino prog', een soort dat overigens nog lang niet is uitgestorven, dus is de naam eigenlijk een beetje misleidend. Dus kunnen mijn punten alleen naar BBT en SB gaan. Ik luister SB niet zoveel meer als dat ik ooit deed, maar als ik zo'n nummer als 'Flow' weer eens opzet voel ik nog steeds de sensatie van destijds. Na het concert in Tivoli Utrecht met mijn net aangeschafte cd van Kindness of Strangers naar huis in Tilburg en midden in de nacht de cd opzetten. Nog steeds een heerlijk nummer, typisch SB met zijn quirkyness (het begin met name), het geweldige baswerk van Dave Meros en het bijzondere en gekke gitaargeluid van Alan Morse, dat zeker in dit nummer heel bepalend is. Ook bijzonder dat dit nummer volgens mij een tekst heeft die niet van Neal is, omdat het stamt uit een tijd dat hij nog niet zo zeker als tekstschrijver was. Toch gaan de twee punten naar BBT. Ik blijf het een geweldig nummer vinden. Ook hier geweldig baswerk, prachtige arrangementen met viool, fluit, meerstemmige zang,. Zo delicaat. En dan ook nog die prachtige overgang rond de 8 minuten. Met als kers op de taart, in de beste BBT traditie, een tekst over een historisch onderwerp (ik ben historicus, dus ik ben daar gevoelig voor). En dan ook nog over zo'n 'unlikely' onderwerp als het leggen van een kabel tussen de oude en nieuwe wereld. Maar ook qua thematiek in deze wereld zo relevant. De noodzaak van verbinding en contact. Laat de dino's maar brullen wat mij betreft.
0
geplaatst: 15 maart 2022, 07:36 uur
Ronde 0 - Ladder 53:
19 Blackfield - Epidemic +1
19 Spock's Beard - Flow +2
8 Big Big Train - Atlantic Cable
19 Blackfield - Epidemic +1
19 Spock's Beard - Flow +2
8 Big Big Train - Atlantic Cable