Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2022
zoeken in:
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 24 mei 2022, 21:12 uur
Ronde 1 - Ladder 16:
Puntenverdeling 4-3-2-1
21 Genesis - Entangled +3
14 King Crimson - Starless +4
13 Porcupine Tree - Radioactive Toy
6 Redemption - Love Kills Us All / Life in One Day
6 Karmakanic - Who's the Boss in the Factory
6 Osiris - Struggle to Survive +2
4 King Crimson - Dangerous Curves +1
0 Pavlov's Dog - Song Dance
Deadline woensdag 25 mei om 19.00 uur
70
Puntenverdeling 4-3-2-1
21 Genesis - Entangled +3
14 King Crimson - Starless +4
6 Redemption - Love Kills Us All / Life in One Day
6 Osiris - Struggle to Survive +2
4 King Crimson - Dangerous Curves +1
70
2
geplaatst: 24 mei 2022, 21:49 uur
Ronde 1 - Ladder 16:
Puntenverdeling 4-3-2-1
24 Genesis - Entangled +3
18 King Crimson - Starless +4
8 Redemption - Love Kills Us All / Life in One Day +2
6 Osiris - Struggle to Survive
5 King Crimson - Dangerous Curves +1
80
Starless blijft echt een weergaloos, één van de mooiste nummers ooit gemaakt...
Puntenverdeling 4-3-2-1
24 Genesis - Entangled +3
18 King Crimson - Starless +4
8 Redemption - Love Kills Us All / Life in One Day +2
5 King Crimson - Dangerous Curves +1
80
Starless blijft echt een weergaloos, één van de mooiste nummers ooit gemaakt...
2
geplaatst: 24 mei 2022, 22:31 uur
Ronde 1 - Ladder 16:
Puntenverdeling 4-3-2-1
27 Genesis - Entangled +3
22 King Crimson - Starless +4
15 Porcupine Tree - Radioactive Toy +2
8 Redemption - Love Kills Us All / Life in One Day
6 King Crimson - Dangerous Curves +1
90
Met het commentaar van mijn voorganger kan ik het niet hartgrondiger eens zijn.
Puntenverdeling 4-3-2-1
27 Genesis - Entangled +3
22 King Crimson - Starless +4
15 Porcupine Tree - Radioactive Toy +2
8 Redemption - Love Kills Us All / Life in One Day
6 King Crimson - Dangerous Curves +1
90
Met het commentaar van mijn voorganger kan ik het niet hartgrondiger eens zijn.
0
geplaatst: 25 mei 2022, 07:57 uur
Ronde 1 - Ladder 16:
Puntenverdeling 4-3-2-1
28 Genesis - Entangled 1
25 King Crimson - Starless 3
15 Porcupine Tree - Radioactive Toy
10 Redemption - Love Kills Us All / Life in One Day 2
6 King Crimson - Dangerous Curves
4 Pavlov's Dog - Song Dance 4
Puntenverdeling 4-3-2-1
28 Genesis - Entangled 1
25 King Crimson - Starless 3
15 Porcupine Tree - Radioactive Toy
10 Redemption - Love Kills Us All / Life in One Day 2
6 King Crimson - Dangerous Curves
4 Pavlov's Dog - Song Dance 4
0
geplaatst: 25 mei 2022, 07:58 uur
Ronde 1 - Ladder 16:
Puntenverdeling 4-3-2-1
29 King Crimson - Starless 4
28 Genesis - Entangled
17 Porcupine Tree - Radioactive Toy 2
10 Redemption - Love Kills Us All / Life in One Day
9 Karmakanic - Who's the Boss in the Factory 3
7 King Crimson - Dangerous Curves 1
4 Pavlov's Dog - Song Dance
Puntenverdeling 4-3-2-1
29 King Crimson - Starless 4
28 Genesis - Entangled
17 Porcupine Tree - Radioactive Toy 2
9 Karmakanic - Who's the Boss in the Factory 3
7 King Crimson - Dangerous Curves 1
4 Pavlov's Dog - Song Dance
0
geplaatst: 25 mei 2022, 08:13 uur
Ronde 1 - Ladder 16:
Puntenverdeling 4-3-2-1
33 King Crimson - Starless +4
29 Genesis - Entangled +1
17 Porcupine Tree - Radioactive Toy
9 Karmakanic - Who's the Boss in the Factory
9 Osiris - Struggle to Survive +3
7 King Crimson - Dangerous Curves
6 Pavlov's Dog - Song Dance +2
Puntenverdeling 4-3-2-1
33 King Crimson - Starless +4
29 Genesis - Entangled +1
17 Porcupine Tree - Radioactive Toy
9 Karmakanic - Who's the Boss in the Factory
9 Osiris - Struggle to Survive +3
6 Pavlov's Dog - Song Dance +2
0
geplaatst: 25 mei 2022, 08:19 uur
Ronde 1 - Ladder 16:
Puntenverdeling 4-3-2-1
36 King Crimson - Starless +3
29 Genesis - Entangled
21 Porcupine Tree - Radioactive Toy +4
10 Karmakanic - Who's the Boss in the Factory +1
9 Osiris - Struggle to Survive
8 Pavlov's Dog - Song Dance +2
130
Puntenverdeling 4-3-2-1
36 King Crimson - Starless +3
29 Genesis - Entangled
21 Porcupine Tree - Radioactive Toy +4
10 Karmakanic - Who's the Boss in the Factory +1
8 Pavlov's Dog - Song Dance +2
130
2
geplaatst: 25 mei 2022, 08:51 uur
Ronde 1 - Ladder 16:
Puntenverdeling 4-3-2-1
36 King Crimson - Starless
33 Genesis - Entangled +4
24 Porcupine Tree - Radioactive Toy +3
12 Redemption - Love Kills Us All / Life in One Day +2
11 Karmakanic - Who's the Boss in the Factory +1
8 Pavlov's Dog - Song Dance
140
Mag ik een klein puntje van kritiek geven op Starless ? Dat nummer is, vanaf 4.30, volgens mij gewoon bedoeld om de snaren van een gitaar te stemmen. Verschrikkelijk..
Van mij mogen alle leden van Redemption, Karmakanic, Osiris, King Crimson en Pavlov's Dog naar de schoentjes van de heren van Genesis lopen en eens aan hen vragen of ze alsjeblieft hun veters mogen strikken.. Om van hen te leren hoe zelf niet 'Entangled' te raken in je eigen muziek.. Misschien..
Puntenverdeling 4-3-2-1
33 Genesis - Entangled +4
24 Porcupine Tree - Radioactive Toy +3
12 Redemption - Love Kills Us All / Life in One Day +2
11 Karmakanic - Who's the Boss in the Factory +1
140
Mag ik een klein puntje van kritiek geven op Starless ? Dat nummer is, vanaf 4.30, volgens mij gewoon bedoeld om de snaren van een gitaar te stemmen. Verschrikkelijk..

Van mij mogen alle leden van Redemption, Karmakanic, Osiris, King Crimson en Pavlov's Dog naar de schoentjes van de heren van Genesis lopen en eens aan hen vragen of ze alsjeblieft hun veters mogen strikken.. Om van hen te leren hoe zelf niet 'Entangled' te raken in je eigen muziek.. Misschien..
1
Mssr Renard
geplaatst: 25 mei 2022, 10:16 uur
meneer schreef:
Dat heten dissonanten. Blijf maar ver weg van heel veel jazz en progressive rock die ik graag luister.
Gelukkig is er genoeg progressive rock die wat kalmere koersen varen.
1
geplaatst: 25 mei 2022, 10:44 uur
Mssr Renard schreef:
Dat heten dissonanten. Blijf maar ver weg van heel veel jazz en progressive rock die ik graag luister.
Lukt op zich vrij goed. Aha ! Dissonant, een wrijving die niet vals is maar toch wringt. Soms hou ik er van (in de klassieke muziek) en soms niet (bij dit nummer ?). Mooiste dissonant is het openingsakkoord A Hard Days Night . Lees gerust eens het geluid van The Beatles..
Maar de gitaarlijn van Starless van King Crimson is toch maar 1 noot die per fret (of stemmechaniek) omlaag gaat ? Is dat dan nog dissonant ?
0
geplaatst: 25 mei 2022, 10:59 uur
Ronde 1 - Ladder 16:
Puntenverdeling 4-3-2-1
37 Genesis - Entangled +4
26 Porcupine Tree - Radioactive Toy +2
15 Redemption - Love Kills Us All / Life in One Day +3
12 Karmakanic - Who's the Boss in the Factory +1
150
Puntenverdeling 4-3-2-1
37 Genesis - Entangled +4
26 Porcupine Tree - Radioactive Toy +2
15 Redemption - Love Kills Us All / Life in One Day +3
12 Karmakanic - Who's the Boss in the Factory +1
150
2
Mssr Renard
geplaatst: 25 mei 2022, 11:05 uur
meneer schreef:
Lukt op zich vrij goed. Aha ! Dissonant, een wrijving die niet vals is maar toch wringt. Soms hou ik er van (in de klassieke muziek) en soms niet (bij dit nummer ?). Mooiste dissonant is het openingsakkoord A Hard Days Night . Lees gerust eens het geluid van The Beatles..
Maar de gitaarlijn van Starless van King Crimson is toch maar 1 noot die per fret (of stemmechaniek) omlaag gaat ? Is dat dan nog dissonant ?
(quote)
Ah, ik snap nu wat je bedoelt, ik moest even naar 4:30 scrollen in de song. Wat daar gebeurt is dat de lead zeg maar wodt gespeeld door bassist Wetton, en de baslijn door gitarist Fripp, maar hij pakt wel echt dissonanten hoor. Want normailter passen die en die noten in een akkoord of toonladder en hij speelt bewust tonen die dan wat wringen.
Het samenspel van Fripp en Wetton is subliem hier. Ik ben geen (goede) gitarist, en de akkoorden die Fripp pakt lijken me erg ingewikkeld.
Het is overigens Mel Collins die hier de show steelt hoor. Hij is wel echt de icing on the cake hier. Hoe hij het thema ook weer overpakt in het rustige gedeelte van het middenstuk, fabuleus! Hij pakt 'm ook weer in het coda. En dat samen met die mellotron, erg erg mooi.
Het ander geluid dat je hoort is de punt van de drumstick die langs de cymbalen worden gestreken. Wat sommige drummers ook wel eens doen is een strijkstok pakken en die langs de cymbalen halen, dan krijg je ook een wat 'spooky' effect. Verder zijn de drums wel multi-tracked, want zoveel armen heeft die Bruford echt niet.
Ik denk trouwens dat het enige minpunt in deze song, de wat saaie (in mijn oren) zang van Wetton. Had het nummer helemaal instrumentaal geweest, was ik nog enthousiaster geweest.
The Beatles vind ik sommige liedjes wel leuk, maar laat ik meestal gewoon voor wat het is: leuke liedjes.
1
geplaatst: 25 mei 2022, 12:39 uur
Mooie beleving van het nummer waarvoor dank Mssr Renard ! Ook leerzaam.
Tsja, zonder The Beatles was er geen Prog geweest, vind ik dan weer. Maar dat is dan weer een (al eerder hier gevoerde) discussie..
Mssr Renard schreef:
The Beatles vind ik sommige liedjes wel leuk, maar laat ik meestal gewoon voor wat het is: leuke liedjes.
Tsja, zonder The Beatles was er geen Prog geweest, vind ik dan weer. Maar dat is dan weer een (al eerder hier gevoerde) discussie..
2
Mssr Renard
geplaatst: 25 mei 2022, 12:47 uur
meneer schreef:
(quote)
Abso + luut. En ook Moody Blues, maar die vinden ook maar weinigen hier echt gaaf.
1
geplaatst: 25 mei 2022, 13:00 uur
Kneiters, waarom heb ik nog nooit eerder van Redemption gehoord. Wat een heerlijk meeslepend en energiek nummer zeg. Die gaat maar in de playlist. Radioactive Toy is een klassieker van PT natuurlijk en blijft genieten. King Crimson doet het met beide nummers erg lekker, maar de voorkeur gaat toch naar Starless, Dangerous Curves is mij iets teveel intermezzo achtig. Osiris krijgt het laatste punt, simpelweg een genietbaar nummer. Karmakanic verdient er eigenlijk ook wel een, maar daar staat mijn gehoor vandaag dan weer niet echt naar.
Pavlov's Dog is hier veruit de minste, maar die heb ik eerder al behandeld. Genesis weet mij hier zowaar eens wat te boeien, dat komt ook niet vaak meer voor.
Ronde 1 - Ladder 16:
Puntenverdeling 4-3-2-1
38 King Crimson - Starless +2
37 Genesis - Entangled
29 Porcupine Tree - Radioactive Toy +3
19 Redemption - Love Kills Us All / Life in One Day +4
12 Karmakanic - Who's the Boss in the Factory
10 Osiris - Struggle to Survive +1
160
Pavlov's Dog is hier veruit de minste, maar die heb ik eerder al behandeld. Genesis weet mij hier zowaar eens wat te boeien, dat komt ook niet vaak meer voor.
Ronde 1 - Ladder 16:
Puntenverdeling 4-3-2-1
38 King Crimson - Starless +2
37 Genesis - Entangled
29 Porcupine Tree - Radioactive Toy +3
19 Redemption - Love Kills Us All / Life in One Day +4
12 Karmakanic - Who's the Boss in the Factory
10 Osiris - Struggle to Survive +1
160
0
geplaatst: 25 mei 2022, 13:15 uur
Mssr Renard schreef:
Ah, ik snap nu wat je bedoelt, ik moest even naar 4:30 scrollen in de song. Wat daar gebeurt is dat de lead zeg maar wodt gespeeld door bassist Wetton, en de baslijn door gitarist Fripp, maar hij pakt wel echt dissonanten hoor. Want normailter passen die en die noten in een akkoord of toonladder en hij speelt bewust tonen die dan wat wringen.
Ik volg je even niet helemaal hier: bedoel jij dat gitarist Fripp vanaf 4:30 de bass bespeelt en bassist Wetton vanaf 4:30 de gitaar bespeelt (dat ze in feite hun instrumenten verwisselen)? Dat lijkt mij toch niet, aangezien Fripps typisch-klinkend gitaarspel ook hier ten gehore wordt gebracht. Of bedoel je dat Fripp als het ware de basslijn van Wetton zoals hij die vóór deze sectie speelde, overneemt en uitbouwt in dit nieuwe instrumentale gedeelte?
Maar het kan zijn dat ik jou verkeerd begrijp, waarvoor dan mijn welgemeende excuus

P.S.: Hoe dit instrumentale stuk, dat heel minimaal begint natuurlijk, langzaam uitgebouwd wordt getuigt van grote briljantie. De alsmaar dreigende wordende sfeer, de jankende, wringende klanken gitaar van Fripp, de kolkende bass van Wetton en de donderslagen van Brufford. Echt verbluffend.
0
Mssr Renard
geplaatst: 25 mei 2022, 13:26 uur
ABDrums schreef:
Of bedoel je dat Fripp als het ware de basslijn van Wetton zoals hij die vóór deze sectie speelde, overneemt en uitbouwt in dit nieuwe instrumentale gedeelte?
(quote)
Of bedoel je dat Fripp als het ware de basslijn van Wetton zoals hij die vóór deze sectie speelde, overneemt en uitbouwt in dit nieuwe instrumentale gedeelte?
Dat (ongeveer). Fripp lijkt dus een soort monotone lick te spelen, maar die kun je dan als baslijn beschouwen, terwijl Wetton lijkt te improviseren op de bass over die gitaarpartij heen. Ze wisselen als het ware de rol om, want een bas is meestal geen lead-instrument (in de rock dan, in de jazz is dat anders) en de gitaar is in de rock juist het leadinstrument. Dat is ongeveer wat ik bedoelde.
Als je de partij van Fripp een paar octaven lager op een basgitaar en Wetton's improvisatie op de bas een paar octaven hoger op de leadgitaar zou spelen, zou het meer een standaard-rock-feel krijgen denk ik.
Dus Fripp is eigenlijk de ritmesectie in dat stuk terwijl Bruford en Wetton, ieder op hun manieren improviseren.
2
geplaatst: 25 mei 2022, 13:27 uur
meneer schreef:
ABDrums schreef:
P.S.: Hoe dit instrumentale stuk, dat heel minimaal begint natuurlijk, langzaam uitgebouwd wordt getuigt van grote briljantie. De alsmaar dreigende wordende sfeer, de jankende, wringende klanken gitaar van Fripp, de kolkende bass van Wetton en de donderslagen van Brufford. Echt verbluffend.
Was maar een klein puntje hoor..
2
geplaatst: 25 mei 2022, 13:39 uur
Mssr Renard schreef:
Dat (ongeveer). Fripp lijkt dus een soort monotone lick te spelen, maar die kun je dan als baslijn beschouwen, terwijl Wetton lijkt te improviseren op de bass over die gitaarpartij heen. Ze wisselen als het ware de rol om, want een bas is meestal geen lead-instrument (in de rock dan, in de jazz is dat anders) en de gitaar is in de rock juist het leadinstrument. Dat is ongeveer wat ik bedoelde.
Als je de partij van Fripp een paar octaven lager op een basgitaar en Wetton's improvisatie op de bas een paar octaven hoger op de leadgitaar zou spelen, zou het meer een standaard-rock-feel krijgen denk ik.
Dus Fripp is eigenlijk de ritmesectie in dat stuk terwijl Bruford en Wetton, ieder op hun manieren improviseren.
(quote)
Nu snap ik je ja! Inderdaad geeft Fripps' spel het gevoel alsof hij de rots in de branding is, dat hij de luisteraar enig houvast biedt in al het muzikale geweld. Dit terwijl het normaliter de bass is die de boel bij elkaar houdt. Daarentegen improviseren Bruford en Wetton er inderdaad lustig op los onder Fripps 'monotone lick' zoals je dat terecht formuleerde, waar later Fripp zich later in de song natuurlijk ook bijvoegt met al die bizarre klanken die hij uit z'n gitaar weet te persen.
Zo zie je maar; muziekfanatici kunnen zelfs over de (kleinste) details behoorlijk uitweiden. Stelletje muggenzifters dat we eigenlijk ook zijn

0
geplaatst: 25 mei 2022, 14:02 uur
Ronde 1 - Ladder 16:
Puntenverdeling 4-3-2-1
38 King Crimson - Starless
40 Genesis - Entangled +3
30 Porcupine Tree - Radioactive Toy +1
23 Redemption - Love Kills Us All / Life in One Day +4
14 Karmakanic - Who's the Boss in the Factory +2
10 Osiris - Struggle to Survive
Puntenverdeling 4-3-2-1
40 Genesis - Entangled +3
30 Porcupine Tree - Radioactive Toy +1
23 Redemption - Love Kills Us All / Life in One Day +4
14 Karmakanic - Who's the Boss in the Factory +2
0
geplaatst: 25 mei 2022, 14:39 uur
Ronde 1 - Ladder 16:
Puntenverdeling 4-3-2-1
42 Genesis - Entangled +2
33 Porcupine Tree - Radioactive Toy +3
24 Redemption - Love Kills Us All / Life in One Day +1
18 Karmakanic - Who's the Boss in the Factory +4
Puntenverdeling 4-3-2-1
42 Genesis - Entangled +2
33 Porcupine Tree - Radioactive Toy +3
24 Redemption - Love Kills Us All / Life in One Day +1
18 Karmakanic - Who's the Boss in the Factory +4
0
geplaatst: 25 mei 2022, 15:17 uur
Ronde 1 - Ladder 16:
Puntenverdeling 4-3-2-1
42 Genesis - Entangled
33 Porcupine Tree - Radioactive Toy
27 Redemption - Love Kills Us All / Life in One Day +3
22 Karmakanic - Who's the Boss in the Factory +4
11 Osiris - Struggle to Survive 1
9 King Crimson - Dangerous Curves 2
Puntenverdeling 4-3-2-1
42 Genesis - Entangled
33 Porcupine Tree - Radioactive Toy
27 Redemption - Love Kills Us All / Life in One Day +3
22 Karmakanic - Who's the Boss in the Factory +4
11 Osiris - Struggle to Survive 1
9 King Crimson - Dangerous Curves 2
0
geplaatst: 25 mei 2022, 16:32 uur
Ronde 1 - Ladder 16:
Puntenverdeling 4-3-2-1
46 Genesis - Entangled +4
41 King Crimson - Starless +3
34 Porcupine Tree - Radioactive Toy +1
27 Redemption - Love Kills Us All / Life in One Day
24 Karmakanic - Who's the Boss in the Factory +2
11 Osiris - Struggle to Survive
9 King Crimson - Dangerous Curves
Puntenverdeling 4-3-2-1
46 Genesis - Entangled +4
41 King Crimson - Starless +3
34 Porcupine Tree - Radioactive Toy +1
27 Redemption - Love Kills Us All / Life in One Day
24 Karmakanic - Who's the Boss in the Factory +2
0
geplaatst: 25 mei 2022, 17:29 uur
Ronde 1 - Ladder 16:
Puntenverdeling 4-3-2-1
46 Genesis - Entangled
44 King Crimson - Starless +3
36 Porcupine Tree - Radioactive Toy +2
31 Redemption - Love Kills Us All / Life in One Day +4
25 Karmakanic - Who's the Boss in the Factory +1
Puntenverdeling 4-3-2-1
46 Genesis - Entangled
44 King Crimson - Starless +3
36 Porcupine Tree - Radioactive Toy +2
31 Redemption - Love Kills Us All / Life in One Day +4
25 Karmakanic - Who's the Boss in the Factory +1
0
geplaatst: 25 mei 2022, 17:37 uur
Ronde 1 - Ladder 16:
Puntenverdeling 4-3-2-1
49 Genesis - Entangled +3
48 King Crimson - Starless +4
37 Porcupine Tree - Radioactive Toy +1
33 Redemption - Love Kills Us All / Life in One Day 2
25 Karmakanic - Who's the Boss in the Factory
Puntenverdeling 4-3-2-1
49 Genesis - Entangled +3
48 King Crimson - Starless +4
37 Porcupine Tree - Radioactive Toy +1
33 Redemption - Love Kills Us All / Life in One Day 2
25 Karmakanic - Who's the Boss in the Factory
0
geplaatst: 25 mei 2022, 17:38 uur
Starless. Leuk liedje!
Ronde 1 - Ladder 16:
Puntenverdeling 4-3-2-1
49 Genesis - Entangled
52 King Crimson - Starless +4
37 Porcupine Tree - Radioactive Toy
36 Redemption - Love Kills Us All / Life in One Day +3
26 Karmakanic - Who's the Boss in the Factory +1
11 King Crimson - Dangerous Curves +2
Ronde 1 - Ladder 16:
Puntenverdeling 4-3-2-1
49 Genesis - Entangled
52 King Crimson - Starless +4
37 Porcupine Tree - Radioactive Toy
36 Redemption - Love Kills Us All / Life in One Day +3
26 Karmakanic - Who's the Boss in the Factory +1
11 King Crimson - Dangerous Curves +2
0
geplaatst: 25 mei 2022, 17:47 uur
Ronde 1 - Ladder 16:
Puntenverdeling 4-3-2-1
56 King Crimson - Starless +4
51 Genesis - Entangled +2
40 Porcupine Tree - Radioactive Toy +3
36 Redemption - Love Kills Us All / Life in One Day
27 Karmakanic - Who's the Boss in the Factory +1
11 King Crimson - Dangerous Curves
Puntenverdeling 4-3-2-1
56 King Crimson - Starless +4
51 Genesis - Entangled +2
40 Porcupine Tree - Radioactive Toy +3
36 Redemption - Love Kills Us All / Life in One Day
27 Karmakanic - Who's the Boss in the Factory +1
0
geplaatst: 25 mei 2022, 17:56 uur
Ronde 1 - Ladder 16:
Puntenverdeling 4-3-2-1
56 King Crimson - Starless
55 Genesis - Entangled +4
43 Porcupine Tree - Radioactive Toy +3
38 Redemption - Love Kills Us All / Life in One Day +2
28 Karmakanic - Who's the Boss in the Factory +1
250
Puntenverdeling 4-3-2-1
56 King Crimson - Starless
55 Genesis - Entangled +4
43 Porcupine Tree - Radioactive Toy +3
38 Redemption - Love Kills Us All / Life in One Day +2
28 Karmakanic - Who's the Boss in the Factory +1
250
1
geplaatst: 25 mei 2022, 18:21 uur
Aan het luisteren naar de volgende Ladder en ik kan echt niet wachten om al de punten weg te geven.. Heerlijk !
0
Mssr Renard
geplaatst: 25 mei 2022, 18:32 uur
meneer schreef:
Aan het luisteren naar de volgende Ladder en ik kan echt niet wachten om al de punten weg te geven.. Heerlijk !
Spannend hoor, 8 x Genequeen?
* denotes required fields.