menu

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2022

zoeken in:
avatar van Edgar18
Jammer dat niemand de tijd heeft om de finalepresentatie op te pakken. Het gaat mij helaas ook niet lukken jullie de presentatie te geven die deze twaalf pareltjes verdienen.

Ik ga ze jullie wel presenteren, maar zonder informatieve artiesten bio's en achtergrondverhalen.

avatar van Edgar18
12. Kendrick Lamar feat. Sampha - Father Time (20 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer één van Choconas)



We trappen af met Kung Fu Kenny. De eerste van zijn drie ijzers. Iets te veel om all out te gaan wellicht?

avatar van Edgar18
11. Park Jiha - A Day In... (21 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door Koenr, nummer 1 van: madmadder)



Deze Koreaanse multi-instrumentalist en componist legt het op tweede plaatsen af tegen....

10. Oumou Sangaré - Sarama (21 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door marsupilami, nummer 1 van: marsipulami)



....... De alweer 54-jarige Oumou Sangaré. Ik heb het niet paraat, maar het zou zomaar eens de eerste keer kunnen zijn dat ze het eindspel van SvhJ haalt.

avatar van Edgar18
9. Fatoumata Diawara - Yakandi (23 punten, 8 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Poek)



We blijven nog even op het Afrikaans continent, al vliegen we wel van Mali naar Ivoorkust.

avatar van Edgar18
8. Chat Pile - Slaughterhouse (25 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door pauljojo, nummer 1 van: dumb_helicopter)



Een voor mij nieuwe naam. Ik zou willen dat het me pakte, want stiekem vind ik het best tof. Maar helaas, ik kom er echt niet in. Jullie gelukkig wel getuige deze fraaie finaleplek.

avatar van Edgar18
7. Caterina Barbieri - At Your Gamut (28 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door niels94, nummer 1 van: Gyzzz & Coma Cat)



Voor mijn gevoel haalt Caterina Barbieri met ieder nummer waarmee ze meedoet de maandfinale. Ook nu weer, al lukte het niet om echt potten te breken.

avatar van Edgar18
6. Shygirl - Firefly (38 punten, 12 keer genoemd)
(genomineerd door Mausie, nummer 1 van: niels94, Mausie, ArthurDZ & Koenr)



Shygirl Blane Muise neemt ons mee het linkerrijtje in. En hoe, maar liefst tien punten meer dan Caterina.

avatar van Edgar18
5. Nu Genea - Tienaté (40 punten, 13 keer genoemd)
(genomineerd door Arno, nummer 1 van: esteban)



Fijn, zomers, niks aan de hand. En daarmee kun je een eind komen. Benieuwd of Nu Genea in de jaarfinale de prestatie van Marechià weet te evenaren.

avatar van Edgar18
4. black midi - Welcome To Hell (46 punten, 15 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van: aerobag, 123poetertjes, VladTheImpaler & Edgar18)



Knalde met het hoogste stempercentage de finale in, maar kon het niet helemaal waar maken. Ook voor black midi geldt, gaan ze in de jaarfinale de prestaties van verleden jaar evenaren? Al zou het me ook niks verbazen als ze in één van de komende maanden zichzelf nog gaan toppen, want over een paar weekjes is daar "Hellfire".

avatar van Edgar18
3. Kendrick Lamar feat. Beth Gibbons - Mother I Sober (49 punten, 16 keer genoemd)
(genomineerd door aerobag, nummer 1 van: Johnny Marr, panjoe & The Eraser)



2. Kendrick Lamar - The Heart Part 5 (49 punten, 15 keer genoemd)
(genomineerd door Arno, nummer 1 van: hoi123, pauljojo & Arno)



Kijk ze eens gebroederlijk naast elkaar staan. Evenveel punten en evenveel nummer één plekken. Enkel in het aantal noteringen (15 om 16) en het aantal tweede plekken (5 om 4) is verschil te vinden. Dat laatste zorgt ervoor dat The Heart pt. 5 nipt boven Mother I Sober eindigt. Fijn voor mijzelf en andere Kendrick fans dat de orde in dit topic weer herstelt is. Want waar To Pimp a Butterfly het topic op zijn kop zette (drie maandzeges!) daar wist DAMN. geen deuk in een pakje boter te slaan. Uit mijn hoofd gezegd haalde geen enkel nummer van die plaat de maandfinale! Het waren dan ook 'de donkere dagen' van dit topic met maar een stemmer of zeven, acht per ladder. En als daar dan net weinig hiphop liefhebbers tussenzitten. Enfin, deze worpen ging het gelukkig beter af, al zat de maandzege er net niet in.

avatar van Edgar18
1. Lalalar - Kötüye Bişey Olmaz (60 punten, 18 keer genoemd)
(genomineerd door AstroStart, nummer 1 van: AstroStart, yeahyeahyeah, Teunnis, cosmic kid, Titmeister & TornadoEF5)



"Kötüye Bişey Olmaz" ofwel "Evil Will Survive, It's Natural Selection", want dat is de letterlijke vertaling van onze maandwinnaar. Of het de eerste Turkse maandwinnaar is durf ik niet te zeggen, maar echt vaak zal het niet voorgekomen zijn. Heel tof dat het Lalalar (eindelijk) gelukt is. Een van de kleppers op een heerlijk album. Voorlopig mijn persoonlijke favoriet van dit jaar.

Istanbul’s Lalalar remind you of your favorite 80’s cult show theme, and simultaneously sound like a delightful dumpster dive of spaghetti western-psychedelics, Anatolian funk, sampling and hazy electronics. Accurate beschrijving toch? Een band die voortborduurt op de in de jaren '70 populaire Anatolische rock, maar daar hun geheel eigen draai aan gegeven heeft.

En dat was hem dan. Geen fraaie schrijfsels zoals die waar we de afgelopen jaren mee verwend zijn, maar hopelijk doen jullie het ervoor. En gelukkig heeft Roeland zich al aangeboden om komende maand de honours waar te nemen .

avatar van Johnny Marr
Top top 3!

avatar van TornadoEF5
Leuke finale. Ik heb al minstens 1 nummer klaarstaan voor de nieuwe svhj editie. Ik weet niet of men er 2 kan nomineren eigenlijk. Maar goed, ik zal er sowieso ook al één hebben voor augustus dan.

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Lalalar

Ook als de overige maanden straks volkom ruk zijn, rechtvaardigt deze ontdekking het bestaan van dit topic

avatar van Teunnis
Edgar18 schreef:
Jammer dat niemand de tijd heeft om de finalepresentatie op te pakken. Het gaat mij helaas ook niet lukken jullie de presentatie te geven die deze twaalf pareltjes verdienen.

Ik ga ze jullie wel presenteren, maar zonder informatieve artiesten bio's en achtergrondverhalen.

Heel fijn dat je hier alsnog even de tijd voor nam

En oh my god, mijn top-5 is bijna identiek! En de top-3 is identiek! Ik kan me niet herinneren wanneer het voor het laatst zo overeenkwam.

avatar van Edgar18
Song van het jaar 2022 editie mei

De volgende 16 nummers zijn automatisch genomineerd:

De 4 hoogst genoteerde singles op RateYourMusic.com t/m 31 Mei:

The Smile - Thin Thing
My Chemical Romance - The Foundations of Decay
Thaiboy Digital - I'm Fresh
Sky Ferreira - Don't Forget

De 4 best beoordeelde nummers - op basis van de IMDb-formule - van de maand mei uit het topic Maak kennis met... 2022

Two Shell - Pods
Marlon Williams - My Boy
Danger Mouse & Black Thought - No Gold Teeth
Just Mustard - Seed

Vervolgens de 4 hoogst genoteerde nummers uit de laatste uit '22 afkomstige gezamenlijke weeklijst van de MuMeAfrekening 2022

The Haunted Youth - Broken
Paolo Nutini - Shine a Light
Suede - She Still Leads Me On
Metric - Doomscroller

En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de 4 meest populaire albums op MusicMeter van mei 2022. Waarbij albums met 30 stemmen of meer én een gemiddelde van minstens 3,00 automatisch meedoen. Als een album voldoet aan de criteria, maar de meest aangevinkte track al genomineerd is, dan nomineert het album geen nummer.

Wilco - Many Worlds
Arcade Fire - Age oif Anxiety I
Porridge Radio - Back to the Radio
Rolling Blackouts Coastal Fever - Dive Deep

Alfabetische lijst:

Arcade Fire - Age oif Anxiety I
Danger Mouse & Black Thought - No Gold Teeth
Just Mustard - Seed
Marlon Williams - My Boy
Metric - Doomscroller
My Chemical Romance - The Foundations of Decay
Paolo Nutini - Shine a Light
Porridge Radio - Back to the Radio
Rolling Blackouts Coastal Fever - Dive Deep
Sky Ferreira - Don't Forget
Suede - She Still Leads Me On 
Thaiboy Digital - I'm Fresh
The Haunted Youth - Broken
The Smile - Thin Thing
Two Shell - Pods
Wilco - Many Worlds

De overige 48 nummers gaan we zelf nomineren. Zie deze post voor een uitleg mbt welke nummers wel en niet genomineerd kunnen worden. Het belangrijkste criteria is dat een nummer afkomstig is uit 2022 en niet eerder heeft meegespeeld in dit topic.

Check hier welke nummers de afgelopen jaren al hebben meegedaan:
Al genomineerd 19/20/21/22 - Google Spreadsheets

Tot slot het verzoek jullie nominaties te voorzien van een Spotify-uri

123poetertjes, aerobag, arcade monkeys, Arno, ArthurDZ, AstroStart, Arrie, Cervantes, Choconas, Coma Cat, curufin, Dance Lover, Don Cappuccino, dumb_helicopter, Edgar18, esteban, Gretz, Gyzzz, herman, hoi123, JoaMuse, Johnny Marr, jordidj1, Koenr, madmadder, Masimo, Mausie, niels94, panjoe, pauljojo, Ploppesteksel, Poek, reejman, SBube, shimahero, Snoeperd, stardust_be, stoepkrijt, Teunnis, The Eraser, Titmeister, TornadoEF5, VladTheImpaler, wibro, yeahyeahyeah
(+ een ieder die mee wilt stemmen natuurlijk)

avatar van Edgar18
Gauw door met de maand mei!

17. black midi - Eat Men Eat spotify:track:5CrlTDGXntzNChfVDW2Gbq

NOMINATIERONDE 2: vrijdagochtend 1 juli 08:00.

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
18. Paolo Nutini - Through The Echoes spotify:track:0xcIrxIGtHLQciouwcIAIl

avatar van Don Cappuccino
19. Artificial Brain - Celestial Cyst spotify:track:3m758NcN0GwiZN5WqvAzgF

avatar van Johnny Marr
20. Moderat - More Love spotify:track:13qYMGCfpHrD2x5KNP6cdO

avatar van 123poetertjes
Fijne winnaar!

21. Regina Spektor - Loveology spotify:track:3hhU5HJkLOTSTdEWkXMvYS

avatar van TornadoEF5
22. Aya Gloomy - IRO IRO spotify:track:2n3N6GySj7WCyEZAEgOeNU

avatar van Poek
Laat ik eens gek doen en jazz nomineren. Of nouja, dat label staat er op MuMe bij.

23. Akusmi - Fleeting Future spotify:track:0E6OeTjxy9dDJGuHmVWIBy

avatar van niels94
Veel dank voor het oppakken van de finalepresentatie Edgar!

24. Big Thief - Flower of Blood

Enigszins onverwacht kon ik maandag haast wel janken toen ze deze speelden, dus zodoende. Linkje volgt.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Shygirl had ik liever hoger gezien, maar verder een vrij goede uitslag

25. Two Shell - Dust spotify:track:2P5k4HyETUJqYbMDXZdkp4

avatar van AstroStart
Bedankt voor de presentatie Edgar, heerlijk als er een beetje vaart in zit
Topwinnaar en mijn allereerste nominatie die bovenaan eindigt. Dat ik dit nog mag meemaken! Sowieso een sterke finale. Shygirl verdiende een hogere plek - echt een topper - maar oke…

Mausie is me net voor met Dust dus dan maar weer uitwijken naar Turkije:

26. Derya Yıldırım & Grup Şimşek – Bal spotify:track:12q47DxU96xOrC7Io9D9tQ

avatar van ArthurDZ
27. Moor Mother feat. AKAI SOLO & justmadnice - Rap Jasm

Kan iemand helpen met een linkje? Thanks!

avatar van AstroStart
ArthurDZ schreef:
Kan iemand helpen met een linkje? Thanks!


27. Moor Mother feat. AKAI SOLO & justmadnice - Rap Jasm spotify:track:5keSRDL8B9zL9eszKQEDJU

avatar van Teunnis
123poetertjes schreef:
Fijne winnaar!

21. Regina Spektor - Loveology spotify:track:3hhU5HJkLOTSTdEWkXMvYS

Ah, we nomineren volgende maand pas de eindwinnaar van dit jaar?

avatar van Teunnis
Ik zag Thaiboy Digital staan en dacht meteen: “ha, dat moet wel een RYM-nominatie zijn!”

Ook benieuwd what My Chemical Romance daar doet.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:04 uur

geplaatst: vandaag om 07:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.