Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2022
zoeken in:
1
geplaatst: 1 augustus 2022, 19:43 uur
Arno schreef:
Omdat die Under the Surface-plaat toch een dingetje voor taalnerds is, voeg ik graag toe dat Oudnederlands zonder streepje geschreven wordt: oud- | VRT Taal - vrttaal.net.
Shit, heb de correcte spelling nog vervangen door deze, stom!Omdat die Under the Surface-plaat toch een dingetje voor taalnerds is, voeg ik graag toe dat Oudnederlands zonder streepje geschreven wordt: oud- | VRT Taal - vrttaal.net.
Ik ben even zwemmen en eten trouwens, ontknoping volgt later vanavond!
1
geplaatst: 1 augustus 2022, 21:45 uur
Fijne presentatie tot zover hoi123!
Duimen voor Dälek, vrezen voor KH. Ik vind daar dus heel weinig aan, verrast me dat ie zo opgepikt wordt hier.
Duimen voor Dälek, vrezen voor KH. Ik vind daar dus heel weinig aan, verrast me dat ie zo opgepikt wordt hier.
0
geplaatst: 1 augustus 2022, 23:06 uur
Als toch wel uitgesproken KH-fanboy ben ik het wel met Edgar eens; Looking at Your Pager was in het begin wel geinig, maar ben er al een tijdje op uitgeluisterd. Dälek daarentegen zou wrs de beste maandwinnaar tot nu toe zijn.
Verder helaas een tegenvallende plek voor Chaos Energy en een veel te hoge plek voor een 13-in-een-dozijn Arcade Fire.
Verder helaas een tegenvallende plek voor Chaos Energy en een veel te hoge plek voor een 13-in-een-dozijn Arcade Fire.
2
geplaatst: 1 augustus 2022, 23:19 uur
2. Dälek - A Heretic's Inheritance (44 punten, 14 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van Titmeister en Coma Cat)
Het gaat Dälek best voor de wind in dit topic in het afgelopen jaar. Na absoluut gestunt te hebben in de jaarfinale van 2021 met een tweede plek, veroveren ze hier ook weer de tweede plek met A Heretic's Inheritance. Voor dit nummer zijn onze noisehopveteranen een verrassende samenwerking aangegaan met Adam Jones, de gitarist van Tool die blijkbaar al meer dan tien jaar fan is van deze hiphopgroep. Deze zet samen met de heren eerst de stemming door middel van ruim vier minuten aan hoofdpijnopwekkende gitaardrones, voordat MC Dälek toch besluit om ons te verblijden met zijn gepassioneerde raps waar het pessimisme vanaf druipt. Er is overigens een pandemie overheen gegaan om dit nummer en het album waar het op staat te voorzien van de woede die we hier voelen, zo vertelt MC Dälek: het schrijven ervan was al in 2019 begonnen, maar pas nadat dit project werd stilgelegd vanwege Covid besefte het rapduo dat het nóg zwaarder en nóg bozer moest. Nou, het is boos genoeg geworden om het nummer ver op het podium van de maandfinale te slingeren, maar Dälek heeft het uiteindelijk ruim moeten afleggen tegen.....
1. KH - Looking at Your Pager (63 punten, 18 keer genoemd)
(genomineerd door yeahyeahyeah, nummer 1 van Dance Lover, shimahero, Teunnis, Arno, Gyzzz en AstroStart)
Hupsakee, Kieran Hebden dropt even z'n eerste single sinds het maandfinale winnende Only Human en wint meteen deze finale ook. En niet een beetje, want net zoals Niek toen zei:
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van Titmeister en Coma Cat)
Het gaat Dälek best voor de wind in dit topic in het afgelopen jaar. Na absoluut gestunt te hebben in de jaarfinale van 2021 met een tweede plek, veroveren ze hier ook weer de tweede plek met A Heretic's Inheritance. Voor dit nummer zijn onze noisehopveteranen een verrassende samenwerking aangegaan met Adam Jones, de gitarist van Tool die blijkbaar al meer dan tien jaar fan is van deze hiphopgroep. Deze zet samen met de heren eerst de stemming door middel van ruim vier minuten aan hoofdpijnopwekkende gitaardrones, voordat MC Dälek toch besluit om ons te verblijden met zijn gepassioneerde raps waar het pessimisme vanaf druipt. Er is overigens een pandemie overheen gegaan om dit nummer en het album waar het op staat te voorzien van de woede die we hier voelen, zo vertelt MC Dälek: het schrijven ervan was al in 2019 begonnen, maar pas nadat dit project werd stilgelegd vanwege Covid besefte het rapduo dat het nóg zwaarder en nóg bozer moest. Nou, het is boos genoeg geworden om het nummer ver op het podium van de maandfinale te slingeren, maar Dälek heeft het uiteindelijk ruim moeten afleggen tegen.....
1. KH - Looking at Your Pager (63 punten, 18 keer genoemd)
(genomineerd door yeahyeahyeah, nummer 1 van Dance Lover, shimahero, Teunnis, Arno, Gyzzz en AstroStart)
Hupsakee, Kieran Hebden dropt even z'n eerste single sinds het maandfinale winnende Only Human en wint meteen deze finale ook. En niet een beetje, want net zoals Niek toen zei:
123poetertjes schreef:
Dit valt zeer in de smaak bij maar liefst zes users die [KH] op 1 zetten. ZES. Met zoveel topklasseringen heb je verder eigenlijk geen punten meer nodig.
Iets met geschiedenis, herhalen en rijmen of zo, want in tegenstelling tot zijn vorige worp kreeg Looking At Your Pager ook buiten de topnoteringen nog van een groot deel van de jury punten. Maar goed, laten we eerlijk zijn (sorry Edgar), het is dan ook een strontaanstekelijk liedje. Hebden geeft een R&B-sample van het al onweerstaanbaar nostalgische No More (Baby I'ma Do Right) een nieuw leven in deze clubbanger, en combineert deze met een brommende bass; als de twee elkaar ontmoeten is het onmogelijk om stil te zitten. Misschien was het de inspiratie voor dit liedje die onze vakjury het meest kon overtuigen: dat was gewoon om een opgewekt en vrolijk liedje te maken nu de wereld een post-pandemie zomer ingaat. Take that, Daniel Avery!Dit valt zeer in de smaak bij maar liefst zes users die [KH] op 1 zetten. ZES. Met zoveel topklasseringen heb je verder eigenlijk geen punten meer nodig.
1
geplaatst: 1 augustus 2022, 23:45 uur
Lekker hoi, en een prachtige winnaar van een -weeral maar eens- fantastische finale!
1
geplaatst: 1 augustus 2022, 23:56 uur
1
geplaatst: 2 augustus 2022, 06:33 uur
Heel erg bedankt, hoi123! En wat een geweldige winnaar hebben we gekregen. 

4
geplaatst: 2 augustus 2022, 09:26 uur
Beste podium ooit? In ieder geval was het ook mijn podium 
Thanks hoi123!
Niemand zeker nagedacht over wat nu? Godver, ik wilde zeggen dat ik absoluut niet de volgende maand ga opzetten, maar ik weet dat het anders niet gaat gebeuren en ik denk ook dat ik het in een half uurtje gedaan kan hebben. Vooruit, ik kijk hoe ver ik kom…

Thanks hoi123!
Niemand zeker nagedacht over wat nu? Godver, ik wilde zeggen dat ik absoluut niet de volgende maand ga opzetten, maar ik weet dat het anders niet gaat gebeuren en ik denk ook dat ik het in een half uurtje gedaan kan hebben. Vooruit, ik kijk hoe ver ik kom…
1
geplaatst: 2 augustus 2022, 10:00 uur
Dank voor de ontzettend fijne presentatie, hoi123! Niet bepaald mijn droomwinnaar, maar de rest van het podium is overeenkomstig mijn eigen nummer twee en drie, dus daar mag ik niet over klagen. Sowieso blij om te zien dat Under The Surface met Joost Lijbaart en zangeres Sanne Rambags, waarover ik ooit eens een documentaire/portret zag op NPO2 Extra, het hier tot het podium kan schoppen!
1
geplaatst: 2 augustus 2022, 10:02 uur
Teunnis schreef:
Zou héél fijn zijn als je dat zou kunnen doen, Teun!

0
geplaatst: 2 augustus 2022, 10:10 uur
Titmeister schreef:
Looking at Your Pager was in het begin wel geinig, maar ben er al een tijdje op uitgeluisterd.
Looking at Your Pager was in het begin wel geinig, maar ben er al een tijdje op uitgeluisterd.
Ik ook, maar de extended versie heeft het nummer voor mij toch weer nieuw leven ingeblazen.
Superfijne presentatie hoi123, chapeau!
2
geplaatst: 2 augustus 2022, 10:16 uur
Song van het jaar 2022 editie juni
De volgende 16 nummers zijn automatisch genomineerd:
De 4 hoogst genoteerde singles op RateYourMusic.com t/m juni:
Alex G - Runner
Jane Remover - Royal Blue Walls
Steve Lacy - Bad Habit
death's dynamic shroud - Messe de E-102
De 4 best beoordeelde nummers - op basis van de IMDb-formule - van de maand juni uit het topic Maak kennis met... 2022
Bicep - Meli (II)
Monophonics - Sage Motel
Preoccupations - Ricochet
Pitou - Big Tear
Vervolgens de 4 hoogst genoteerde nummers uit de laatste uit '22 afkomstige gezamenlijke weeklijst van de MuMeAfrekening 2022
Talk Show - Cold House
Alvvays - Pharmacist
Placebo - Chemtrails
Muse - Will of the People
En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de 4 meest populaire albums op MusicMeter van juni 2022. Waarbij albums met 30 stemmen of meer én een gemiddelde van minstens 3,00 voorrang hebben. Als een album voldoet aan de criteria, maar de meest aangevinkte track al genomineerd is, dan nomineert het album geen nummer.
Porcupine Tree - Dignity
Shearwater - Xenarthran
Angel Olsen - Big Time
Damien Jurado - Roger
Alfabetische lijst:
Alex G - Runner
Alvvays - Pharmacist
Angel Olsen - Big Time
Bicep - Meli (II)
Damien Jurado - Roger
Monophonics - Sage Motel
Pitou - Big Tear
Placebo - Chemtrails
Porcupine Tree - Dignity
Shearwater - Xenarthran
Steve Lacy - Bad Habit
Talk Show - Cold House
De overige 48 nummers gaan we zelf nomineren. Zie deze post voor een uitleg mbt welke nummers wel en niet genomineerd kunnen worden. Het belangrijkste criteria is dat een nummer afkomstig is uit 2022 en niet eerder heeft meegespeeld in dit topic.
Check hier welke nummers de afgelopen jaren al hebben meegedaan:
Al genomineerd 19/20/21/22 - Google Spreadsheets
Tot slot het verzoek jullie nominaties te voorzien van een Spotify-uri
123poetertjes, aerobag, arcade monkeys, Arno, ArthurDZ, AstroStart, Arrie, Cervantes, Choconas, Coma Cat, curufin, Dance Lover, Don Cappuccino, dumb_helicopter, Edgar18, esteban, Gretz, Gyzzz, herman, hoi123, JoaMuse, Johnny Marr, jordidj1, Koenr, madmadder, Masimo, Mausie, niels94, panjoe, pauljojo, Ploppesteksel, Poek, reejman, SBube, shimahero, Snoeperd, stardust_be, stoepkrijt, Teunnis, The Eraser, Titmeister, TornadoEF5, VladTheImpaler, wibro, yeahyeahyeah
(+ een ieder die mee wilt stemmen natuurlijk)
NOMINATIERONDE 2 START MORGEN 09:00
De volgende 16 nummers zijn automatisch genomineerd:
De 4 hoogst genoteerde singles op RateYourMusic.com t/m juni:
Alex G - Runner
Steve Lacy - Bad Habit
De 4 best beoordeelde nummers - op basis van de IMDb-formule - van de maand juni uit het topic Maak kennis met... 2022
Bicep - Meli (II)
Monophonics - Sage Motel
Pitou - Big Tear
Vervolgens de 4 hoogst genoteerde nummers uit de laatste uit '22 afkomstige gezamenlijke weeklijst van de MuMeAfrekening 2022
Talk Show - Cold House
Alvvays - Pharmacist
Placebo - Chemtrails
En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de 4 meest populaire albums op MusicMeter van juni 2022. Waarbij albums met 30 stemmen of meer én een gemiddelde van minstens 3,00 voorrang hebben. Als een album voldoet aan de criteria, maar de meest aangevinkte track al genomineerd is, dan nomineert het album geen nummer.
Porcupine Tree - Dignity
Shearwater - Xenarthran
Angel Olsen - Big Time
Damien Jurado - Roger
Alfabetische lijst:
Alex G - Runner
Alvvays - Pharmacist
Angel Olsen - Big Time
Bicep - Meli (II)
Damien Jurado - Roger
Monophonics - Sage Motel
Pitou - Big Tear
Placebo - Chemtrails
Porcupine Tree - Dignity
Shearwater - Xenarthran
Steve Lacy - Bad Habit
Talk Show - Cold House
De overige 48 nummers gaan we zelf nomineren. Zie deze post voor een uitleg mbt welke nummers wel en niet genomineerd kunnen worden. Het belangrijkste criteria is dat een nummer afkomstig is uit 2022 en niet eerder heeft meegespeeld in dit topic.
Check hier welke nummers de afgelopen jaren al hebben meegedaan:
Al genomineerd 19/20/21/22 - Google Spreadsheets
Tot slot het verzoek jullie nominaties te voorzien van een Spotify-uri
123poetertjes, aerobag, arcade monkeys, Arno, ArthurDZ, AstroStart, Arrie, Cervantes, Choconas, Coma Cat, curufin, Dance Lover, Don Cappuccino, dumb_helicopter, Edgar18, esteban, Gretz, Gyzzz, herman, hoi123, JoaMuse, Johnny Marr, jordidj1, Koenr, madmadder, Masimo, Mausie, niels94, panjoe, pauljojo, Ploppesteksel, Poek, reejman, SBube, shimahero, Snoeperd, stardust_be, stoepkrijt, Teunnis, The Eraser, Titmeister, TornadoEF5, VladTheImpaler, wibro, yeahyeahyeah
(+ een ieder die mee wilt stemmen natuurlijk)
NOMINATIERONDE 2 START MORGEN 09:00
2
geplaatst: 2 augustus 2022, 10:17 uur
17. Regina Spektor - Spacetime Fairytale spotify:track:4VRsmThUPxPECRy2Dy9KjL
Excuses aan alle nominaties deze maand. Ik raad aan je beste nominaties nog even op zak te houden, als je wilt winnen.
YOU WILL LEARN!!!
Excuses aan alle nominaties deze maand. Ik raad aan je beste nominaties nog even op zak te houden, als je wilt winnen.
YOU WILL LEARN!!!
3
geplaatst: 2 augustus 2022, 10:18 uur
18. Daniel Avery - Higher spotify:track:1Pt6BHH73duKZoYzycJMym
1
geplaatst: 2 augustus 2022, 10:20 uur
Dank voor weer een amusante presentatie hoi123! Zeer content met de winnaar, heerlijk aanstekelijk inderdaad. De extended versie is essentieel, helaas duurde het even voordat deze op Spotify stond. Ook een ijzersterke runner up.
Volgens mij zit de bijdrage van Kelly Lee Owens en HAAi in de vocalen (de "engelenstem" resp. de spoken word aan het begin).
hoi123 schreef:
... Chaos Energy heeft wel degelijk iets cathartisch, met de heldere tonen en engelenstemmen die op komen doemen uit de wazige synthruis en breakbeats. Welke van deze elementen we kunnen toeschrijven aan Avery, en welke aan zijn collega's Kelly Lee Owens, die hier in 2020 voor het laatst voorbij kwam, en opkomende dj HAAi, is mij niet helemaal duidelijk, maar dat kan onze oppernominator yeahyeahyeah ons misschien vertellen.
... Chaos Energy heeft wel degelijk iets cathartisch, met de heldere tonen en engelenstemmen die op komen doemen uit de wazige synthruis en breakbeats. Welke van deze elementen we kunnen toeschrijven aan Avery, en welke aan zijn collega's Kelly Lee Owens, die hier in 2020 voor het laatst voorbij kwam, en opkomende dj HAAi, is mij niet helemaal duidelijk, maar dat kan onze oppernominator yeahyeahyeah ons misschien vertellen.
Volgens mij zit de bijdrage van Kelly Lee Owens en HAAi in de vocalen (de "engelenstem" resp. de spoken word aan het begin).
3
geplaatst: 2 augustus 2022, 10:22 uur
19. Fout Tet - Scythe Master spotify:track:2ioTUZg5JbOwl2nKNFquQx
0
geplaatst: 2 augustus 2022, 10:24 uur
21. Widowspeak - While You Wait spotify:track:3Hm6vHUwpQVBVIwrJiiPFY
0
geplaatst: 2 augustus 2022, 10:30 uur
Thanks dat je de nieuwe maand opzet Teunnis!
Is dit altijd de laatste gezamenlijke van het moment of de laatste van juni (dat laatste lijkt mij logischer)?
Day of the Robot heeft net zoveel stemmen, wat bepaalt welke er wordt gekozen? Ik vind persoonlijk Day of the Robot veel fijner dan Roger
Teunnis schreef:
Talk Show - Cold House
Alvvays - Pharmacist
Placebo - Chemtrails
Talk Show - Cold House
Alvvays - Pharmacist
Placebo - Chemtrails
Is dit altijd de laatste gezamenlijke van het moment of de laatste van juni (dat laatste lijkt mij logischer)?
Teunnis schreef:
Damien Jurado - Roger
Damien Jurado - Roger
Day of the Robot heeft net zoveel stemmen, wat bepaalt welke er wordt gekozen? Ik vind persoonlijk Day of the Robot veel fijner dan Roger

1
geplaatst: 2 augustus 2022, 10:31 uur
1
geplaatst: 2 augustus 2022, 10:36 uur
Mausie schreef:
(quote)
De regel is de meest recente gezamenlijke lijst. Ook in de MuMeAfrekening zit vaak een vertraging tussen wanneer een nummer uitkomt en wanneer het hoog staat in de lijst. Normaal zorgt dat er mooi voor dat de nummers redelijk overeen komen met de maand die we speen. Alleen lopen wij nu wel een stuk meer achter dan gebruikelijk. Mijn advies aan iedereen: zorg dat we deze maandronde (en de komenden) in minder dan een maand afronden.
(quote)
Gewoon welke bovenaan staat

1
geplaatst: 2 augustus 2022, 10:38 uur
23. black midi - Sugar/Tzu spotify:track:0DkazfLyVRaMvSkwycyyfT
1
geplaatst: 2 augustus 2022, 10:38 uur
Teunnis schreef:
De regel is de meest recente gezamenlijke lijst. Ook in de MuMeAfrekening zit vaak een vertraging tussen wanneer een nummer uitkomt en wanneer het hoog staat in de lijst. Normaal zorgt dat er mooi voor dat de nummers redelijk overeen komen met de maand die we speen. Alleen lopen wij nu wel een stuk meer achter dan gebruikelijk. Mijn advies aan Johnny Marr: zorg dat we deze maandronde (en de komenden) in minder dan een maand afronden.
De regel is de meest recente gezamenlijke lijst. Ook in de MuMeAfrekening zit vaak een vertraging tussen wanneer een nummer uitkomt en wanneer het hoog staat in de lijst. Normaal zorgt dat er mooi voor dat de nummers redelijk overeen komen met de maand die we speen. Alleen lopen wij nu wel een stuk meer achter dan gebruikelijk. Mijn advies aan Johnny Marr: zorg dat we deze maandronde (en de komenden) in minder dan een maand afronden.
4
geplaatst: 2 augustus 2022, 10:40 uur
24. The Comet Is Coming - CODE spotify:track:0ykQscPscfZzjQkRqRettF
* denotes required fields.