MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2022

zoeken in:
De indierock bracht deze maand absoluut haar A-game: Big Thief, Nilüfer Yanya en (vooruit, hun laatste album valt daar ook onder te scharen) BCNR. Inclusief de knaller van Curry hebben we een van de beste top 5s ooit. Het rechterrijtje is echter weinig soeps, zeker als je kijkt welke toppers in de halve finale zijn gesneuveld. Aan de andere kant scheelt me dat weer keuzestress...

1. Big Thief - Simulation Swarm
2. Black Country, New Road - Snow Globes
3. Black Country, New Road - The Place Where He Inserted the Blade
4. Nilüfer Yanya - midnight sun
5. Denzel Curry - Walkin

6. Big Thief - Time Escaping
7. Bala Desejo - Baile de máscaras (Recarnaval)
8. Caroline Polachek - Billions
9. Hikaru Utada - 気分じゃないの (Not in the Mood)
10. caroline - Good morning (red)
11. Kae Tempest feat. Kevin Abstract - More Pressure
12. caroline - IWR

Er is nog even tijd om een lijstje in te sturen, maar niet lang meer.

Prima finale, veel tofs, maar geen echte uitschieters wmb.

1. Hikaru Utada - 気分じゃないの (Not in the Mood)
2. Bala Desejo - Baile de máscaras (Recarnaval)
3. Caroline Polachek - Billions
4. Denzel Curry - Walkin
5. caroline - Good morning (red)

Ik zat weer eens veel te hard te nerden op mijn Excel-bestand, maar ik laat het voorlopig voor wat het is en dat betekent dat de ontknoping van de eerste maandfinale van 2022 nu toch écht van start gaat.

De lijnen zijn nu officieel gesloten.

Ik bedank de volgende kanjers voor hun bijdrage aan de maandfinale:

aerobag, Arno, Arrie, ArthurDZ, AstroStart, Cervantes, Choconas, Coma Cat, Dance Lover, dumb_helicopter, Edgar18, Gretz, Gyzzz, hoi123, JoaMuse, johan de witt, Johnny Marr, Koenr, marsupilami, Mausie, niels94, pauljojo, Poek, shimahero, stardust_be, Teunnis, The Eraser, Titmeister, VladTheImpaler en yeahyeahyeah

12. caroline - IWR (19 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door hoi123)

Een finale waar de anglofielen en/of de raciale fetisjisten genoeg aan hun trekken konden komen, maar voor de eerste C in de BBC (Big Black Caroline) is het al vroeg afgelopen. IWR eindigt mijlenver van de uiteindelijke winnaar. Dat zat er ook wel aan te komen, want zowel in de eerste ronde als in de halve finale was er geen enkele finalist met een lager stempercentage dan IWR.

Deze Engelse band werd afgelopen jaar aan ons geïntroduceerd door aerobag met de single Skydiving onto the library roof. Die werd daar zesde in de maandfinale. De stijgende lijn is nog niet ingezet, maar de band heeft deze maand nóg een nummer in de finale staan.

Let ook op de stijlvolle en oogstrelende videoclips van de band.

11. caroline - Good morning (red) (22 punten, 7 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van 123poetertjes en Johnny Marr)

Oei, als je het over de duivel hebt: daar is ie al! Niet de duivel, nee, het tweede nummer van de kersverse huisband van dit topic. Maar ook dit is geen daverende verrassing als je naar de prestaties in de voorgaande rondes kijkt; alleen het broertje hierboven had in de halve finale een lager stempercentage. En toen moesten de twee nog niet met elkaar concurreren. Het idee dat twee nummers van dezelfde artiest een groot nadeel oplevert gaat niet altijd op, maar gezien het eigenzinnige geluid van de band lijkt het me in het geval van caroline wel een groot nadeel.

Toen aerobag en 123poetertjes in september de maandfinale presenteerden, de maand waar de band debuteerde in dit spel, vertelde aerobag over geheime liveshows op bijzondere locaties. Daarop vroeg 123poetertjes of hij ook al eens zo'n show heeft bijgewoond. Het antwoord bleef helaas uit, dus ik stel hem nogmaals: heb jij ze al eens live gezien en, zo ja, was dat zo'n "geheime" show op locatie?

Fok man, de twee beste nummers als eerste

Die had ik niet zien aankomen.

10. Kae Tempest feat. Kevin Abstract - More Pressure (23 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door ArthurDZ)

Nipt in de top-10, en opnieuw was dat ook ongeveer waar er op gemikt mocht worden, kijkend naar de puntenaantallen in de voorgaande rondes. De twee artiesten van dit nummer kent de goegemeente hier anders. De naam Kae Tempest zal vast wel een belletje doen rinkelen, want Kae ging tot vorig jaar door het leven als de vrouw Kate en tegenwoordig als de non-binaire Kae. Onder die eerste naam staat de MuMe-megahit Europe Is Lost. Alhoewel... destijds, we spreken oktober 2016, kwam Europe Is Lost niet verder dan een zestiende plek in dit topic. Dat is een magere prestatie als je het vergelijkt met wat dat nummer tegenwoordig presteert. Zo staat het in De Witte Trui op een 133e plek.

De gastartiest op deze leadsingle van het nieuwe album van Kae Tempest, Kevin Abstract, zullen de stamgasten hier misschien wel herkennen. Maar voor degene die het niet weten: Kevin Abstract is de frontman van hiphopcollectief Brockhampton. Het is een samenwerking di ik niet meteen aan zag komen, maar toen ik het eenmaal op papier zag vond ik het eigenlijk een hele logische. En niet alleen op papier, ook op tape is de samenwerking geslaagd. Ik denk dat we nog wel wat nummer van Kae langs gaan zien komen in dit topic dit jaar.

9. Hikaru Utada - 気分じゃないの (Not in the Mood) (25 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door aerobag, nummer 1 van Arrie, Koenr en marsupilami)

Waar de meeste nummers in het rechterrijtje van deze maandfinale vooral achterblijven door een gebrek aan #1-noteringen, wist Hikaru Utada er daar maar liefst drie van in de wacht te slepen. Dat is normaal best veel, maar doordat er behoorlijk wat nummers #1-noteringloos blijven (en er veel lijstjes in zijn gediend) is dat nog steeds peanuts vergeleken met de uiteindelijke top-5 van deze maandfinale.

Ook voor Utada viel een topklassering niet te verwachten: in de eerste ronde werd 気分じゃないの (Not in the Mood) flink te kak gezet door Caroline Polachek en in de halve finale maakte het al geen schijn van kans tegen Nilüfer Yanya. Wisten jullie trouwens al wie dit nummer (samen met Utada) geproduceerd heeft? Het antwoord is niemand minder dan Sam Shepherd, a.k.a. Floating Points, die vorig jaar met zijn samenwerking met Pharoah Sanders en The London Symphony Orchestra nog tot een tweede plek kwam in de maandfinale van maart. En als we verder kijken met wie deze Japanse veterane heeft samengewerkt voor haar laatste album, dan zien we nog twee hele bekende namen in de credits: A. G. Cook en Skrillex. Overigens is het niet zo heel gek dat we bij deze vrouw allemaal grote namen tegenkomen, want Hikaru Utada is gewoon een hele grote speler in de Japanse popmuziek.

8. Denzel Curry - Walkin (28 punten, 13 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)

Over BBC's gesproken... Laat ik erbij laten dat Denzel Curry flink wat BDE heeft. Zijn nummers zijn meestal behoorlijk krachtig, energiek en vaak ook agressief. Zijn indrukwekkendste prestatie in dit topic heeft Curry behaald met het nummer Pig Feet, dat vijfde werd in een maandfinale in 2020 en in dat jaar de top-50 van de eindlijst haalde. Nu is er (zeer recent) een nieuw album uit van de rapper uit Miami. Over dat album kan ik na een luisterbeurt al voorzichtig concluderen dat het zijn beste werk tot nu toe is.

Ook voor Denzel Curry was het al vooraf best wel duidelijk dat hij niet om de hoofdprijzen zou strijden. Veel meer dan een achtste plek zat er ook totaal niet in, want ik wil alvast verklappen dat het vanaf nu behoorlijk rap zal gaan met het puntenaantal van de komende nummers. Walkin is wat dat betreft de leider van de achterblijvers. Toch reken ik er voorzichtig op dat dit nummer nog wel aan status gaat groeien en binnen enkele jaren gezien zal worden als één van de anthems van hiphop in de twennies.

7. Big Thief - Time Escaping (33 punten, 14 keer genoemd)
(genomineerd door hoi123)

Daar is dan eindelijk de eerste B. Je zou wat dat betreft wel kunnen stellen dat dit een enorme B-finale is. Ha, wat een goeien grap! Nee, dit is echt wel een A-game finale. Dat vind niet alleen ik, dat lees je toch ook wel in de commentaren de afgelopen dagen. Dat Big Thief met twee nummers zo'n finale kleurt is tegenwoordig haast vanzelfsprekend. Waar ik caroline een kersverse huisband noemde, is Big Thief al een tijdje een huisband hier, en hun status groeit waar je bij staat: in 2016, het jaar van hun debuutalbum, werden ze nog straal genegeerd in dit topic, in 2017 kwam het tot een vrij kansloze nominatie, in 2018 was er de eerste maandfinale (voor zangeres Adrianne Lenker onder haar eigen naam), in 2019 was het hek van de dam met drie maandfinales en een maandwinst, in 2020 deed Lenker het dunnetjes over onder eigen naam en 2021 stond in het teken van bevestiging van de status. Nu zijn we in 2022 en lijkt de band nog groter te zijn geworden dankzij het album Dragon New Warm Mountain I Believe in You en de vele sterke nummers daarop.

Time Escaping is één van de meest opvallende nummers op het nieuwe album, mede vanwege het intrigerende ritme in dat nummer. Wat dat betreft hebben ze misschien ook stiekem wat leentjebuurt gespeeld bij die nieuwe huisband van ons, caroline. Toch is onze collectieve voorkeur duidelijk van het begin af aan naar de andere finalist van Big Thief gegaan. Dat Time Escaping voor de meesten niet hét prijsnummer van het nieuwe album is, komt ook overeen met de albumpagina op deze website en de statistieken op RateYourMusic en Spotify. Simulation Swarm zal nog even op zich laten wachten.

6. Bala Desejo - Baile de Máscaras (Recarnaval) (39 punten, 16 keer genoemd)
(genomineerd door aerobag, nummer 1 van Cervantes en shimahero)

Brazilië doet het altijd goed hier, zo ook dit carnavaleske nummer. Bedoel ik niet op de Hollandse manier, nee, carnavalesk lijkt me in Brazilië gewoon een groot compliment - hoop ik dan maar. Ben de afgelopen dagen behoorlijk van mening veranderd: initieel vond ik dit het minst interessante nummer van de finale, maar het nummer heeft me niet losgelaten en de vrolijkheid en dansbaarheid heeft mijn norse houding weten doorbreken. Betekende nog niet meteen een wijziging van mijn top-5, maar de laatste plek was zeker onterecht.

Bala Desejo debuteerd in dit topic met dit nummer en doen dat heel deftig met een zesde plek, wel op bizarre afstand van de uiteindelijke winnaar - dat dan weer wel. Bij het album zie ik niet alleen een enthousiaste aerobag, maar ook een Choconas en ik ken nog wel wat Brazilofielen die hier rondlopen. Ben benieuwd of die nog wat feestnummers op het album hier gaan nomineren.

5. Nilüfer Yanya - midnight sun (43 punten, 14 keer genoemd)
(genomineerd door stardust_be, nummer 1 van Gretz, Mausie, Poek en stardust_be)

Nilüfer Yanya is net als een aantal andere artiesten in deze finale op dit moment hot en hip. Muzikanten van Turkse komaf vallen sowieso altijd goed in de smaak hier - al kan het niet tippen aan Brazilië. Dat is dus een dubbele multiplier voor mevrouw Yanya. De in Londen geborene haalt nu trouwens al voor het derde jaar een maandfinale. Dit keer beter dan ooit tevoren - vorige record was de zevende plek voor In Your Head in juli 2019. Het nieuwe album wordt dan ook (nog) beter ontvangen dan haar debuutalbum.

Wellicht hadden de fans op net iets meer gehoopt, want in beide rondes stond midnight sun op een virtuele vierde plek. Toch zat er écht niks meer in dan dit, want het gat met de top-4 is groot, zo niet, gigantisch. Dat komt vooral doordat Caroline Polachek erover heen is gewipt.

4. Black Country, New Road - The Place Where He Inserted the Blade (51 punten, 16 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van aerobag, dumb_helicopter, Edgar18, pauljojo en VladTheImpaler)

Over huisbands gesproken... Hebben we ooit een huisbanderige band gehad dan Black Country, New Road? Misschien maakt de fanboy in me mijn observaties lichtjes gekleurd, dat zou ook kunnen. Al durfde ik wel gewoon Chaos Space Marine tegenvallend te noemen. Wat dat betreft was het een mooie schijnbeweging van de band. Eerst het minste materiaal uitbrengen om vervolgens goed te recupereren met Bread Song, de boel (weer eens) op zijn kant te zetten met Concorde en tot slot met de albumtracks de definitieve uppercut te geven. Alhoewel, twee nummers hebben op zijn minst deze albumtrack (in deze maandfinale) overwonnen. Tsja, met twee nummers in één maandfinale is voor allebei een podium misschien wat te veel gevraagd. Al wezen de voortekenen erop dat niets of niemand The Place Where He Inserted the Blade van het podium kon houden. Maar er werd misrekent op Caroline Polachek.

In het bijgevoegde filmpje zien we de band schitteren in de Botanique. Eén van de weinige plekken waar leden van onze SvhJ-sekte de door ons zo geliefde band hebben kunnen zien. Ik stond er niet bij. Nee, ik zou ze wel tweemaal zien in Utrecht en Amsterdam. U kent het verhaal vast... Anyway, ik ben niet jaloers op degene die er wel waren in de Botanique. Nee, waar ik de rest van mijn leven echt gigantisch, maar dan ook écht gigantisch, jaloers op zal zijn is mijn huisgenoot. Hij kwam in juli 2019 thuis van een dagje Valkhof Festival in Nijmegen. Razend enthousiast dat hij was, want hij had toch zo'n leuk bandje gezien. Muziekleek die hij is, had hij totaal geen idee van de naam. Ik een beetje doorvragen: veel lui op het podium, saxofoon, viool, lange nummers. Ik begon het al Spaans benauwd te krijgen en tikte voorzichtig op Google "valkhof black country new road" in. Verdomme, de band van die fabuleuze debuutsingle, Athen's, France! Ik was toen al teleurgesteld. En toen kwam Sunglasses. En Science fair. En For the First Time. En Basketball Shoes, En Concorde. En Ants From Up There. En het afzeggen. Het dubbele afzeggen. Het driedubbele afzeggen. Het afscheid van Isaac Wood. Ach, arme ik.

3. Caroline Polachek - Billions (51 punten, 15 keer genoemd)
(genomineerd door yeahyeahyeah, nummer 1 van Arno, Coma Cat, Dance Lover, Teunnis en yeahyeahyeah)

Ach, zalige ik! Mijn Caroline. Mijn Caroline op het podium. Er is maar één Caroline en dat is Caroline Polachek. Regina - Joanna - Caroline. Sinds 2019 is de heilige drie-eenheid eindelijk voltooid. Een godsgeschenk, een engel als er ooit een was op deze aarde. Ze krijgt hier eindelijk het podium wat ze verdiend. Dan doel ik op een podiumplek. Een figuurlijk podium krijgt ze op zich al genoeg met dank aan mezelf en de andere geobsedeerde hier, aerobag. Al ga ik morgen aan Caroline vertellen dat ze niet op #1 stond in zijn lijstje. Dan is vanaf morgen Caroline helemaal van mij. Of willen Arno, Coma Cat, Dance Lover of yeahyeahyeah nog vechten om haar?

Oké, genoeg gezwijmeld, over naar de harde feiten. Billions stond dus virtueel (net) achter midnight sun, maar achteraf zou je kunnen stellen dat dit te wijten was aan de sterke ladders die telkens geloot werden. In een direct duel in de halve finale met het nog te komen Snow Globes werd het nummer voor het eerst (nipt) verslagen. Caroline haalde al in 2012 haar eerste maandfinale, destijds nog samen met Aaron Pfenning onder de naam Chairlift. Bovendien was dat een remix (van John Talabot en Pional). Daarna heel weinig liefde voor Amerikaanse met Slowaaks bloed. Hooguit een paar plekken aan de onderkant van een top-20. Gelukkig komt wijsheid met de jaren, en zo is So Hot You're Hurting My Feelings tegenwoordig een MuMe-certified classic. Maar Billions overtreft al haar voorgaande werk, ook in prestatie op dit forum. Ze haalt haar beste Björk en Kate Bush - die laatste vooral in uiterlijk in de videoclip - in zichzelf naar boven en met de hulp van Danny L Harle heeft ze een nummer gecreëerd dat de gemoederen bezighoudt. Wat mij betreft zijn de hoogtepunten de productietechnieken in de intro, de haast tot doedelzakken bewerkte stem tijdens de brug, het kinderkoor dat daarop volgt en zoals altijd het bijzondere stemgeluid en -gebruik van Caroline zelf. Miljaar, ben ik toch weer verzand in fanboygedrag in plaats van harde feiten. Ach, jullie hebben het maar te accepteren.

Een C op de derde plek en nog twee B's over. Wordt het ook echt een Big Black Caroline op het podium? Of een Black Big Caroline?

2. Black Country, New Road - Snow Globes (54 punten, 16 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van ArthurDZ, hoi123, niels94 en The Eraser)

.
De band die in dit topic eigenlijk niet lijkt te kunnen verliezen, maar op het moment supreme meestal toch nog verslagen wordt. De geschiedenis herhaalt zich. In de eindejaarsfinale van 2019 kwamen ze nog tien punten tekort voor de winst, maar in 2020 leek niks ze in de weg te kunnen staan. Tot ze compleet verrast werden door een Charli XCX. Ze schreven er spontaan een liedje over. Over dat liedje horen jullie meer zodra de presentator van de volgende maandfinale de winnaar bekend maakt. In de 2021-editie van Song van het Jaar grijpen ze vooralsnog ook net mis: Track X werd tweede in zijn maandfinale, achter het allang weer door iedereen vergeten Meikyu. En nu is het opnieuw niet meer dan een tweede plek. Mocht het enige troost bieden: de winst was heel ver uit zicht. Bizar ver uit zicht zou ik het zelfs noemen. Ze kunnen de schuld niet geven aan de dubbeling in de finale, want ook de winnaar had twee nummers in de finale staan.

Het nieuwe album van Black Country, New Road wordt nog meer bejubeld dan hun debuutalbum. In mijn ogen een tikkie onterecht, maar dat ligt vooral aan de sterkte van het debuut. Maar waar For the First Time vooral de meningen verdeelde, is Ants from Up There een allemansvriend. Dat is ook terug te zien in deze finale: beide nummers van de band stonden in meer dan de helft van de lijstje. En anders dan voorheen moeten ze het niet per se hebben van het aantal #1-noteringen. Al blijven die stats ook erg hoog. Maar er was deze maand één nummer dat op élk vlak beter scoorde.

1. Big Thief - Simulation Swarm (77 punten, 21 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van AstroStart, Choconas, Gyzzz, JoaMuse, johan de witt en Titmeister)

En dat is natuurlijk de andere huisband anno 2022: Big Thief wint de Song van de Maand Januari 2022 met het nummer Simulation Swarm!

En wat een landslide-overwinning is me dit zeg! Meer dan vier keer zoveel punten als het nummer onderin de finale, een gat van 23 (!) punten met de naaste belager, in 21 van de 31 top-5's, zesmaal op #1, zesmaal op #2 en zesmaal op #3. En het zat eraan te komen. Al verloor het in de eerste ronde op één puntje nog van The Place Where He Inserted the Blade - achteraf lag dat denk ik vooral aan de andere nummers in de ladder die vooral punten pikten van Big Thief, meer dan Black Country, New Road. Maar in de halve finale werd eigenlijk al duidelijk dat er geen discussie mogelijk zou zijn. Daar sloeg het een gat van 23 punten met de concurrenten. En dat gat werd in de finale - met meer stemmers - alleen maar groter. Ik heb de cijfers niet paraat, dus ik kijk even naar Gretz, maar volgens mij is dit de tweede maandzege voor Big Thief en de derde voor Adrienne Lenker. En dat binnen vier jaar.

Mag ik trouwens zeggen dat Big Thief een beetje de Fairport Convention van de 21e eeuw is? Met Adrienne Lenker in de rol van Sandy Denny? Oké, die laatste vergelijking klopt qua stemgeluid voor geen meter. En Big Thief heeft duidelijk een Amerikaanse inslag (tegenover het Britse van Fairport Convention). Maar toch... Ze zijn in ieder geval net zo geliefd onder het alternatieve publiek. Simulation Swarm gaat ook als een raket op RateYourMusic. Net als het album, ondanks de speelduur van meer dan tachtig minuten. Waar eindigt dit voor Big Thief? Ahoy? Wembley? Super Bowl? Het mooiste is in ieder geval (alweer) bereikt, een maandbokaal in dit topic!

De top-20 van de maand januari 2022:

1. Big Thief - Simulation Swarm
2. Black Country, New Road - Snow Globes
3. Caroline Polachek - Billions
4. Black Country, New Road - The Place Where He Inserted the Blade
5. Nilüfer Yanya - midnight sun
6. Bala Desejo - Baile de Máscaras (Recarnaval)
7. Big Thief - Time Escaping
8. Denzel Curry - Walkin
9. Hikaru Utada - 気分じゃないの (Not in the Mood)
10. Kae Tempest feat. Kevin Abstract - More Pressure
11. caroline - Good morning (red)
12. caroline - IWR
13. Fontaines D.C. - Jackie Down the Line
14. Seb Wildblood - Jobi
15. Beach House - Pink Funeral
16. Let's Eat Grandma - Happy New Year
17. Doss - Jumpin'
18. Kid Simius feat. Bamboleira - International Olympics
19. SASAMI - Say It
20. Moderat - Fast Land

Teunnis schreef:
Regina - Joanna - Caroline. Sinds 2019 is de heilige drie-eenheid eindelijk voltooid.

Geen Charli in de heilige drie-eenheid?

Terechte winnaar. Bedankt voor de uitstekende presentatie Teunnis

Wow, de eindstand is bijna 1:1 mijn finalelijstje Curry en Polachek omruilen en het had helemaal goed gestaan.

Teun bedankt voor de presentatie!

Alleen hier:
Teunnis schreef:
De top-20 van de maand januari 2022:

Klopt helemaal niks van

Bedankt voor de presentatie Teun en geen zorgen BC,NR: voor mij zijn jullie wel nummer 1

Titmeister schreef:
Wow, de eindstand is bijna 1:1 mijn finalelijstje Curry en Polachek omruilen en het had helemaal goed gestaan.

Teun bedankt voor de presentatie!

Alleen hier:
(quote)

Klopt helemaal niks van

Het was al laat…

Gretz schreef:
(quote)

Geen Charli in de heilige drie-eenheid?

Nee, Charli is menselijk.

Mooie winnaar! Dank voor de presentatie Teunnis!

Een matige finale met dus een matige winnaar. Wel een dikke duim voor de rest van het podium, en natuurlijk voor de geweldige presentatie.

Mooie presentatie Teun! Bedankt!

Teunnis schreef:

...vertelde aerobag over geheime liveshows op bijzondere locaties. Daarop vroeg 123poetertjes of hij ook al eens zo'n show heeft bijgewoond. Het antwoord bleef helaas uit, dus ik stel hem nogmaals: heb jij ze al eens live gezien en, zo ja, was dat zo'n "geheime" show op locatie?

Nee nooit zelf gezien helaas, maar er over gelezen. Zou wel heel gaaf zijn, caroline zien op te treden in zo'n desolate setting zoals in hun clips, kan wellicht op de bucketlist

Opmerkelijk om te zien dat Big Thief nogal voor wat verdeling zorgt, en wil Arno daarom wel even een kijkje in mijn beleving geven (hij vroeg er ook om ). Voor mij ligt de aantrekkingskracht van Big Thief in hoe oprecht en puur het overkomt, zeker op het laatste album. Het roept bij mij hetzelfde gevoel op als ik naar Nick Drake luister; een mate van menselijke warmte en kwetsbaarheid die zelden terug te vinden is in muziek. Daartegenover staat dat Big Thief zich niet zomaar makkelijk laat categoriseren. Het is niet alleen maar een (indie) folk band. Elementen van rock, americana en psychedelia zijn terug te vinden in hun muziek, waardoor elk nummer iets unieks meekrijgt. Soms ogenschijnlijke eenvoudig ideeën, maar schijn bedriegt. Ze werpen daarmee een wonderlijk muzikaal bos op waar je heerlijk in kan dwalen en de dagelijkse sleur kan ontsnappen. Simulation Swarm is een mooi voorbeeld waar al die elementen samenkomen en daarmee een prijsnummer voor Big Thief.

Mooie finale met een mooie winaar, bedankt voor de fijne presentatie Teun!

Gast
geplaatst: vandaag om 18:15 uur

geplaatst: vandaag om 18:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.