MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2022

zoeken in:
Bedankt voor de mooie en verdienstelijke poging, aerobag. Het zal wel aan mij liggen, want sowieso trek ik folk- en americana-achtige muziek vaak erg moeilijk. Al vind ik Nick Drake, naar wie je terecht verwijst, wel weer briljant. Dus er valt geen duidelijke lijn in te trekken. Zolang ze in SvhJ genomineerd worden, zal ik hen uiteraard kansen blijven geven. Maar ik heb tot dusver nog niets van Big Thief gehoord dat mij nieuwsgierig maakt naar een volledig album.

Arno schreef:
Bedankt voor de mooie en verdienstelijke poging, aerobag. Het zal wel aan mij liggen, want sowieso trek ik folk- en americana-achtige muziek vaak erg moeilijk. Al vind ik Nick Drake, naar wie je terecht verwijst, wel weer briljant. Dus er valt geen duidelijke lijn in te trekken. Zolang ze in SvhJ genomineerd worden, zal ik hen uiteraard kansen blijven geven. Maar ik heb tot dusver nog niets van Big Thief gehoord dat mij nieuwsgierig maakt naar een volledig album.

Drake vind ik nog wel weer andere categorie hoor en is uiteraard behoorlijk meer stripped down en ingetogener dan Big Thief, maar ze weten bij mij af en toe wel diezelfde snaartjes aan te slaan. En Drake maakte ook nooit alleen maar 'folk' muziek, die leende ook van andere genres. Ik moet zeggen: Ik vind die stem van Lenker ook erg sterk en sterk bijdragen aan de sfeer, maar het stemgeluid is voor andere juist weer een enorme afknapper lees ik vaak

Ik sluit me aan bij aerobag. Het duurde een tijdje voordat ik aan boord was bij Big Thief, mede door de toch wel karakteristieke stem van Lenker, maar sinds het laatste album ben ik om. 1 ding dat ik nog specifiek wil benoemen is de productie. Veel bands in die hoek kiezen, al dan niet bewust, voor een relatief lo-fi productie, maar die van Big Thief is kraakhelder - wat de gitaar- en baslijntje goed tot hun recht doet komen.

Dank Teun, weer een schitterende presentatie

Teunnis schreef:
Een figuurlijk podium krijgt ze op zich al genoeg met dank aan mezelf en de andere geobsedeerde hier, aerobag. Al ga ik morgen aan Caroline vertellen dat ze niet op #1 stond in zijn lijstje. Dan is vanaf morgen Caroline helemaal van mij.

Waar haal je het gore lef vandaan.

Het is trouwens net alsof Caroline door heeft dat ik momenteel is een Björk revival fase zit. Begin dit jaar toevallig veel geluisterd, en dan komt ze ineens met een fabeltastische Björkiaanse single op de proppen. Kan geen toeval zijn toch Teun, ze probeert indruk op me te maken

Top gepresenteerd, thanks Teunnis! Jammer wel van de matige prestatie van caroline, maar dat gaan we in de jaarfinale wel even goedmaken. Ik blijf erbij dat deze versie van Simulation Swarm compleet verbleekt bij de vorig jaar geüploade soloversie, maar het blijft een waardige winnaar.

hoi123 schreef:
Ik blijf erbij dat deze versie van Simulation Swarm compleet verbleekt bij de vorig jaar geüploade soloversie, maar het blijft een waardige winnaar.

Ok voorzitter van de Adrianne Lenker solo fanclub

Topfinale, verkeerde winnaar (en das knap in dit sterke veld). Neemt niet weg dat het een fijne start van het jaar was. Teunnis, dank voor het op je nemen van de presentatie!

Grootste verrassing, Snow Globes boven The Place, die had ik andersom verwacht. Gelukkig zien we beide aan het einde van het jaar terug, kijken of ze in de grote finale ook zo ver komen. En dan komen ze Simulation Swarm natuurlijk ook weer tegen

Teunnis schreef:
En dat gat werd in de finale - met meer stemmers - alleen maar groter. Ik heb de cijfers niet paraat, dus ik kijk even naar Gretz, maar volgens mij is dit de tweede maandzege voor Big Thief en de derde voor Adrienne Lenker. En dat binnen vier jaar.

Nog eens uitzoeken wat de grootste landslide maandoverwinning is geweest in de geschiedenis van SvhJ.

Big Thief heeft in juli 2019 ook gewonnen met Not. Adrienne solo niet. De hoogste plek was voor Zombie Girl (7, oktober 2020. Wisten jullie nog dat anything slechts 16e werd in augustus 2020? Het kwam uiteindelijk nog allemaal goed met een (jaar)finaleplaats (7e) en bijna de Jordy voor beste nummer van het jaar.

Gretz schreef:
Nog eens uitzoeken wat de grootste landslide maandoverwinning is geweest in de geschiedenis van SvhJ.
Introvert vorig jaar is een goeie kandidaat volgens mij, toch?

hoi123 schreef:
(quote)
Introvert vorig jaar is een goeie kandidaat volgens mij, toch?

27 punten verschil op een totaal van 495. 49,70% (nummer 1) vs. 33,33% (nummer 2). Ik weet niet of dat genoeg is voor het record.

In juni 2018 had de uiteindelijk Song van het Jaar Donnie Darko bijna 2x zoveel punten als de nummer 2. Een verschil van 23,53% in het maximaal te behalen punten (56,47% - 32,94%).

O.a. Stupre en Fuckers wonnen eerder ook met een grote landslide, maar niet zo dik als LEG.

Flashback naar februari 2017 toen CAS (wie?! ) zich op het absolute hoogtepunt van hun (kortstondige) populariteit bevond en in een finale met slecht 12 stemmers Blanck Mass op ruime afstand liet. Een verschil van 11 punten (18,33%).

Edgar18 schreef:
Ik zie dit overigens helemaal niet uitgroeien tot een MuMe-klassieker . Het is zeker geen verkeerd liedje, best wel leuk om een paar keer te horen maar ik ben het eigenlijk nu alweer beu. Ik vind dat het niet zoveel om het lijf heeft, een beetje dertien in een dozijn.

Apocalypse redde het niet bij zijn eerste en enige poging om in De Witte Trui te belanden (2018). In de Ladder stond het één jaar genoteerd, ook in 2018. Wat dat betreft heeft Edgar wel aardig gelijk gekregen.

Your lips, my lips, niks onterechte monsterwinst wel, nooit een fijn nummer gevonden. Wanneer opstart februari-editie though, Svhj-goden?

Gretz schreef:
Flashback naar februari 2017 toen CAS (wie?! ) zich op het absolute hoogtepunt van hun (kortstondige) populariteit bevond en in een finale met slecht 12 stemmers Blanck Mass op ruime afstand liet. Een verschil van 11 punten (18,33%).
Een finale met 12 stemmers. De dark ages van SvhJ. Blanck Mass had die finale natuurlijk altijd moeten winnen, of niet dan Edgar18.

Arno schreef:
(quote)
Een finale met 12 stemmers. De dark ages van SvhJ.

Jup. 12 is het laagterecord, wordt met 4 andere maanden gedeeld. In diezelfde maand won Talaboman - Loser's Hymn met 8 punten een ladder

2017 is m.i. een uitstekend muziekjaar nochtans. Vorig jaar hadden we bijna elke maandfinale ruim 2x zoveel stemmers als in de donkerste periode.

2017: 13 - 12 - 17 - 14 - 13 - 16 - 15 - 15 - 12 - 17 - 14 - 13
2021: 35 - 33 - 35 - 33 - 24 - 25 - 33 - 30 - 33 - 35 - 32 - 28

Gretz schreef:

K. vind ik anders nog steeds monumentaal mooi. Misschien volgend jaar eens een herkansing voor DWT. Fijne trip down memory lane trouwens met al die berichten over 5 jaar terug.

dumb_helicopter schreef:
(quote)

K. vind ik anders nog steeds monumentaal mooi. Misschien volgend jaar eens een herkansing voor DWT. Fijne trip down memory lane trouwens met al die berichten over 5 jaar terug.

Nu snap ik waarom er vroeger zoveel meer favorieten van jou doorstroomden dan nu, jij was toen gewoon een van de weinigen die meestemden

ArthurDZ schreef:
(quote)

Nu snap ik waarom er vroeger zoveel meer favorieten van jou doorstroomden dan nu, jij was toen gewoon een van de weinigen die meestemden

Ik mijmer nog regelmatig over de dark ages van toen

dumb_helicopter schreef:
(quote)

Ik vond de eerste single, Affection, erg fijn. Opvolger K. vond ik ook prima. Daarna ben ik afgehaakt wegens meer van hetzelfde. Heb ze toen ook nog live gezien, maar dat was, zoals luigi zou zeggen, erg samey.

Arno schreef:
Blanck Mass had die finale natuurlijk altijd moeten winnen, of niet dan Edgar18.
Grotere waarheden bestaan bijna niet. Rhesus Negative en ook Silent Treatment blijven geniaal. Ik draai ze nog met enige regelmaat (als ik alleen thuis ben).

Staan ze eigenlijk nog in de trui? Gretz weet dat vast wel uit z'n hoofd.

Edgar18 schreef:

Staan ze eigenlijk nog in de trui? Gretz weet dat vast wel uit z'n hoofd.

Niet uit mijn hoofd, maar beide nominaties van vorig jaar belandden in de bubbling under (stevig ook)

dumb_helicopter schreef:
(quote)

Ik mijmer nog regelmatig over de dark ages van toen

Bedoel je deze? Little Dark Age

Gretz schreef:
Niet uit mijn hoofd, maar beide nominaties van vorig jaar belandden in de bubbling under (stevig ook)
Das een goed teken, dat betekent dat Blanck Mass nog steeds relevant en tof is.

Dank nog voor de fijne presentatie Teunnis! En prachtige top 2.

Teunnis, je hebt weer twaalf extra likes en een tag in je inbox. Geeft je weer bijna dat gevoel terug van inloggen na twee jaar afwezigheid, of niet dan?

Teun, dankjewel voor de erg fraaie presentatie!

Song van het jaar 2022 editie februari

De volgende 16 nummers zijn automatisch genomineerd:

De 4 hoogst genoteerde singles op RateYourMusic.com t/m 28 februari:

Denzel Curry feat. slowthai - Zatoichi
Conway the Machine feat. Wallo 267 - Stressed
Daniel Rossen - Unpeopled Space
Beach House - Hurts to Love

De 4 best beoordeelde nummers - op basis van de IMDb-formule - van de maand februari uit het topic Maak kennis met... 2022

Silvana Estrada - Sabré Olvidar
Joy Crookes - 19th Floor
ROSALÍA - SAOKO
Codex - ADD Alive

Vervolgens de 4 hoogst genoteerde nummers uit de laatste uit '22 afkomstige gezamenlijke weeklijst van de MuMeAfrekening 2022

Arcade Fire - The Lightning I, II
Fontaines D.C. - I Love You
Wet Leg - Angelica
Placebo - Happy Birthday in the Sky

En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de 4 meest populaire albums op MusicMeter van februari 2022. Waarbij albums met 30 stemmen of meer én een gemiddelde van minstens 3,00 automatisch meedoen. Als een album voldoet aan de criteria, maar de meest aangevinkte track al genomineerd is, dan nomineert het album geen nummer.

The Delines - Little Earl
The Slow Show - Mountbatten
Spoon - The Hardest Cut
Amorphis - Northwards

Alfabetische lijst:

Amorphis - Northwards
Arcade Fire - The Lightning I, II
Beach House - Hurts to Love
Codex - ADD Alive
Conway the Machine feat. Wallo 267 - Stressed
Daniel Rossen - Unpeopled Space
Denzel Curry feat. slowthai - Zatoichi
Fontaines D.C. - I Love You
Joy Crookes - 19th Floor
Placebo - Happy Birthday in the Sky
ROSALÍA - SAOKO
Silvana Estrada - Sabré Olvidar
Spoon - The Hardest Cut
The Delines - Little Earl
The Slow Show - Mountbatten
Wet Leg - Angelica

De overige 48 nummers gaan we zelf nomineren. Zie deze post voor een uitleg mbt welke nummers wel en niet genomineerd kunnen worden. Het belangrijkste criteria is dat een nummer afkomstig is uit 2022 en niet eerder heeft meegespeeld in dit topic.

Check hier welke nummers de afgelopen jaren al hebben meegedaan:
Overzicht 2019/2020/2021/2022

Tot slot het verzoek jullie nominaties te voorzien van een Spotify-uri en een bedankje aan Teunnis voor het al grotendeels klaarzetten van de startlijst.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:31 uur

geplaatst: vandaag om 03:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.