MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!

zoeken in:
Close to You*
Long Way From Home (Vaughan Brothers)*
Hard to Be (Vaughan Brothers)*
Mary Had a Little Lamb
Shake For Me
Superstitious
Taxman
Tightrope
Voodoo Child (Slight Return)
Willie the Wimp

Ast
Cold Shot
Dirty Pool*
Empty Arms
Lenny*
Little Wing
Mary Had a Little Lamb
Riviera Paradise*
Rude Mood
Taxman
Willie the Wimp

Change It
Empty Arms
Lenny*
Life Without You*
Little Wing
Mary Had a Little Lamb
Riviera Paradise*
Taxman
Willie the Wimp
Voodoo Child

De lijnen zijn gesloten!

FINALE ~~ GREATEST HITS OF.... STEVIE RAY VAUGHAN ~~ FINALE

https://assets.dmagstatic.com/wp-content/uploads/2020/08/Stevie_Vaughan.jpg

Ja, daar zou ik ook moeilijk van gaan kijken Stevie Ray als ik al deze pareltjes vlak voor de finale zag sneuvelen. Toch is het zo, deze platen gaan niet mee naar de finale omdat ze teveel tegenstemmen kregen:

Afvallers

Change It
Empty Arms
Hard to Be*
Life Without You*
Long Way From Home*
Mary Had a Little Lamb
Riviera Paradise*
Shake For Me
Superstitious
Taxman
Voodoo Child (Slight Return)
Willie the Wimp

Gelukkig is er ook goed nieuws! 20 songs hebben het namelijk wél gered.

https://i.redd.it/og4f8urmd6r71.jpg

Finalelijst

Boot Hill*
Close to You*
Cold Shot
Couldn't Stand the Weather
Crossfire
Dirty Pool*
Lenny*
Life By the Drop*
Little Wing
Look at Little Sister
Love Struck Baby
Pride and Joy
Rude Mood
Texas Flood
The House Is Rockin'
The Sky Is Crying
The Things I Used to Do*
Tightrope
Tin Pan Alley*
Wham!*

Dat kan maar één ding betekenen. We zijn aanbeland bij de finale: de kans om jouw persoonlijke top tien samen te stellen uit die finalelijst met songs van de man die ook wel omschreven werd als the leading light in American blues.

Deadline: vrijdag 14 oktober 21.00

Spotify playlist: MuMe - Greatest Hits of Stevie Ray Vaughan

Vooruit, ik trap af!

01 Texas Flood
02 Dirty Pool*
03 Wham!*
04 Crossfire
05 Tightrope
06 Rude Mood
07 Pride and Joy
08 Cold Shot
09 Lenny*
10 Love Struck Baby
11 Couldn't Stand the Weather
12 The House Is Rockin'
13 The Things I Used to Do*
14 Boot Hill*
15 Look at Little Sister
16 Life By the Drop*
17 Little Wing
18 The Sky Is Crying
19 Tin Pan Alley*
20 Close to You*

...met de vermelding dat Wall of denial hier op een vierde plaats zou hebben gestaan, dus dat die is "weggestemd" is wel een ernstige omissie. Maar wat er overblijft is en blijft natuurlijk geweldig!

1. Tin Pan Alley*
2. Couldn't Stand the Weather
3. Texas Flood
4. Cold Shot
5. Lenny*
6. Wham!*
7. Rude Mood
8. Pride and Joy
9. The Sky Is Crying
10. Dirty Pool*

Met een jammerlijk verlies van Riviera Paradise.

Zack
1. Little Wing
2. Love Struck Baby
3. Life By the Drop *
4. Texas Flood
5. Wham!*
6. Pride and Joy
7. Close to You *
8. Tin Pan Alley
9. Cold Shot
10. The House is Rockin '

Pfff..in absolute Nr.1 op 1 : wat een thrilling en dynamische bewerking van Hendrix' juweeltje...krijg er kippenvel van.

Ik mis zelf May I Have ai Lttle Talk With You van The Sky Us Crying....hoe Stevie daar de tonen uit zijn gitaar krijgt us fenomenaal....

The Sky Is Crying met 6 nummers vertegenwoordigd , Texas Flood met 3 en Couldn't Stand the Weather met 2 ; dat is ook mijn Top 3 albumvolgorde....

1. Pride and Joy
2. Texas Flood
3. Love Struck Baby
4. The House Is Rockin'
5. The Sky Is Crying
6. Life By the Drop*
7. Dirty Pool*
8. Tin Pan Alley*
9. The Things I Used to Do*
10. Rude Mood

1. Texas Flood
2. Life By the Drop*
3. Tin Pan Alley*
4. Pride and Joy
5. Cold Shot
6. Boot Hill*
7. Couldn't Stand the Weather
8. Look at Little Sister
9. Dirty Pool*
10. Crossfire

Deadline warning

Bedankt voor de tot nu toe ingeleverde lijstjes; met veel verschillende nummers 1 is het nog steeds 'anyone's game'.

Vandaag is de laatste dag om jouw Stevie Ray Vaughan top 10 te maken van de finalelijst. Je hebt hier tot ongeveer 21.00 de tijd voor. Omdat ik vanavond pas laat thuis ben, zal ik wat later presenteren dan gebruikelijk. Die deadline is dan ook enigszins flexibel, maar bij het plaatsen van mijn eigen lijstje worden de lijnen gesloten. Houd 21.00 aan, dan zit je altijd goed.

Ik denk bijvoorbeeld aan users als Astspinoutwestfreakeyshimaherolaxus11LucMZZ TOP die hier vast nog wel een prachtige top 10 van kunnen maken. Sowieso is iedereen welkom.

Geen Voodoo Child (Slight Return) in de finale? Ik mis ook Scuttle Buttin' en Ain't Gone 'N' Give Up on Love.

Mijn top 10:

1. Pride and Joy
2. Texas Flood
3. Couldn't Stand the Weather
4. Little Wing
5. Crossfire
6. Tin Pan Alley*
7. The Sky Is Crying
8. The House Is Rockin'
9. Cold Shot
10 Rude Mood

Ast
1. Pride and Joy
2.Look at Little Sister
3. The House Is Rockin'
4. Boot Hill*
5. Close to You*
6. Crossfire
7. Life By the Drop*
8. Love Struck Baby
9. Texas Flood
10. The Sky Is Crying

1. Pride and Joy
2. Texas Flood
3. Tin Pan Alley*
4. Cold Shot
5. The Sky Is Crying
6. Little Wing
7. Couldn't Stand the Weather
8. Tightrope
9. Look at Little Sister
10. Love Struck Baby

1. The Sky Is Crying
2. Little Wing
3. Tin Pan Alley*
4. Pride and Joy
5. Texas Flood
6. Wham!*
7. Life By the Drop*
8. The House Is Rockin'
9. Tightrope
10. Boot Hill*

Voor de vuist weg mijn top 10. Ik ben vooralsnog geen grote fan van SRV, ook al hoor ik zeker wel hoe virtuoos hij op de gitaar was. De top 10 bestaat uit veel zeventjes en weinig grote uitschieters, maar de albums van SRV gaan bij mij nu wel definitief op de luisterlijst (wellicht dat mijn waardering dan ook toeneemt).

01. Little Wing
02. Couldn't Stand the Weather
03. Cold Shot
04. Tin Pan Alley*
05. Dirty Pool*
06. Lenny*
07. Crossfire
08. Pride and Joy
09. Texas Flood
10. Rude Mood

Jammer dat sommige topnummers het niet tot de finale ronde gehaald hebben, zoals Ain't Gone 'N' Give Up on Love, Mary Had a Little Lamb, Riviera Paradise of natuurlijk Voodoo Child (Slight Return).

Mijn top 10:

1. Texas Flood
2. Little Wing
3. Tin Pan Alley*
4. The House is Rockin'
5. Crossfire
6. Tightrope
7. Cold Shot
8. The Sky Is Crying
9. Pride And Joy
10. Boot Hill*

Leuk om eens wat verder in het oeuvre van Stevie Ray Vaughan te duiken. Dat was absoluut geen straf!

1. Little Wing
2. Pride and Joy
3. Tin Pan Alley*
4. Texas Flood
5. The Things I Used to Do*
6. Lenny*
7. Crossfire
8. Couldn't Stand the Weather
9. The Sky Is Crying
10. Cold Shot

1. Pride and Joy
2. Texas Flood
3. Little Wing
4. Tin Pan Alley*
5. The Sky Is Crying
6. Tightrope
7. Dirty Pool*
8. Look at Little Sister
9. Crossfire
10. Couldn't Stand the Weather

1: Love struck baby
2: Rude mood
3: Lenny
4: Pride and joy
5: Tin pan alley
6: Wham!
7: texas flood
8: Look at little sister
9: Couldn't stand the weather
10:The house is rocking

Lekker mannen en dames, laat die lijstjes maar komen. Ik ben nog steeds niet thuis.

Deadline 22.00

Da blewzzz. Ik houd er van, ik heb hier (tientallen) kilo's van dat spul liggen. Soms wel honderd jaar oud, en ik ken dan ook geen genre dat zo consistent is als blues. Tegelijkertijd is dat ook de makke: ik geniet van de sound, de stijl, het gitaarwerk, de melancholie, maar échte uitschieters zijn er nauwelijks. Net als échte draken trouwens. Met deze oren luister ik ook naar Stevie, waar ik toevallig vorige week nog 'Couldn't Stand The Weather' op lp voor een vriendenprijsje van een, nouja, vriend dus, kon overkopen (en nog zo'n 500 andere lp's: man man man, wat een snoeptuin was dat!). Er is geen enkel nummer in de finalelijst dat ik lager dan een 7 zou geven. Maar afgezien van Jimi's cover ook geen enkele hoger dan een 8.
Stevie's gitaarwerk is (was) soms onevenredig goed vergeleken met de soms wel erg belegen/voorspelbare/standaard arrangementen. Tsja, wat verwacht je dan ook van bloezzz? Maar toch, gezien Stevie's legendarische status had ik meer avontuur in de composities verwacht, zoals het spannend meanderende 'Tin Pan Alley'. Evenzogoed zeker leuk om zijn werk weer eens te horen, dat was namelijk gruwelijk lang geleden. En al heb ik ervan genoten, de echte kippenvelmomenten ontbraken. Mijn afwijkende smaak kennende t.o.v. de collectieve MuMe-smaak zitten die momenten waarschijnlijk bij de afvallers.

1. Little Wing 8,2
2. Tin Pan Alley 8
3. Dirty Pool 8
4. Rude Mood 7,8
5. The Sky Is Crying 7,8
6. Couldn't Stand The Weather 7,7
7. Texas Flood 7,7
8. Boot Hill 7,6
9. Crossfire 7,5
10. Tightrope 7,5 (doet me opvallend sterk denken aan de band Living Colour)

Pride and Joy 7,5
Close to You 7,5
Cold Shot 7,5
Wham! 7,5
The Things I Used to Do 7,3
Look at Little Sister 7,3
Lenny 7,3
The House Is Rockin' 7
Love Struck Baby 7
Life By the Drop 7

1. Pride and Joy
2. Boot Hill*
3. The Sky Is Crying
4. Texas Flood
5. Look at Little Sister
6. The House Is Rockin'
7. Love Struck Baby
8. Tightrope
9. Rude Mood
10. Tin Pan Alley

De lijnen zijn bij deze gesloten! Geef me ongeveer een half uur, en dan hoop ik te kunnen beginnen.

EvilDrSmith schreef:
Er is geen enkel nummer in de finalelijst dat ik lager dan een 7 zou geven. Maar afgezien van Jimi's cover ook geen enkele hoger dan een 8.
Stevie's gitaarwerk is (was) soms onevenredig goed vergeleken met de soms wel erg belegen/voorspelbare/standaard arrangementen. Tsja, wat verwacht je dan ook van bloezzz? Maar toch, gezien Stevie's legendarische status had ik meer avontuur in de composities verwacht, zoals het spannend meanderende 'Tin Pan Alley'.

Daarmee verwoord je eigenlijk heel goed mijn gedachten bij het luisteren naar de afspeellijst van deze finale. Meer avontuur in de composities, ja, daar haal je me de woorden uit de mond!

PRESENTATIE ~~ GREATEST HITS OF... STEVIE RAY VAUGHAN ~~ PRESENTATIE

https://www.bax-shop.nl/blog/wp-content/uploads/2014/09/Stevie-Ray-Vaughan3.jpg

Eerst vond ik het niet prettig dat ik pas zo laat thuis was, en nu nog alles in orde moest gaan maken voor deze finalepresentatie. Ik doe dat liever al overdag maken, en dan lekker relaxed 's avonds presenteren, maar toen dacht ik ... hey wacht eens even... dit is volwassen mannen-muziek, dit is muziek met ballen, blues(rock) moet in de avond, kinderen (en hipsters die 'meer avontuur in composities' zoeken ) naar bed, en wij nachtbrakers met kapotte zielen blijven wel over voor deze ruige shit.

16 finalelijsten zijn er ingediend, die leverden 6 verschillende nummer 1 songs op, die zorgden ervoor dat elke song punten heeft gescoord, en vooral: die 16 lijsten zorgden voor een enorm spannend verloop.
We gaan kijken wat de uitkomst is.

Nu alvast bedankt voor het meespelen. Nummer 20 komt er zo aan.

20. The Things (That) I Used to Do

Via nominaties

Aantal punten: 8
Aantal keren genoemd: 2
Aantal nr. 3 noteringen: -
Aantal nr. 2 noteringen: -
Aantal nr. 1 noteringen: -

Album: Couldn’t Stand the Weather

Deze cover van Guitar Slim werd nooit als single uitgebracht, maar leek in het begin van dit spel hoge ogen te gaan gooien. Het nummer werd vaak genomineerd, kreeg geen enkele tegenstem in ronde 2…. maar in de finale was er vrijwel geen liefde voor deze albumtrack. Geen probleem, ik snap het; er passen nu eenmaal maar tien songs in een top 10.

Stevie heeft het gehad met zijn lover. Ze zoekt het maar uit. Alles wat ik altijd voor jou gedaan heb… je bekijkt het maar, de groeten. Als dat geen voer voor een bluessong is dan weet ik het ook niet meer.

The things that I used to do
Lord, I won't do no more

19. Close to You

Via nominaties

Aantal punten: 10
Aantal keren genoemd: 2

Album: The Sky Is Crying

Willie Dixon’s Close to You wordt voorzien van een stevige pot shuffle en Stevie neigt zelfs naar rock’n’roll hier. Close to You heeft het vanaf het begin van dit spel lastig gehad; net genoeg nominaties in ronde 1, net niet eruit gestemd in ronde 2, en nu in de finale ook onderaan bungelend.

Misschien iets te mainstream / pop voor onze smaak? Het zou kunnen. Het nummer maakte ook geen standaard deel uit van zijn live sets, al zal dat ook met de release datum te maken hebben. Stevie was reeds overleden bij het uitkomen van dit album.

Pure blues, maar dan in het rockjasje van Stevie Ray. Zelfs de tekst volgt het standaard blues schema. Heerlijk toch?

I wanna be close to you baby, as I can get
Close to you baby, as water is wet
Close to you baby, as hair on your head
Close to you babe, you better believe what I said
I wanna be close to you, baby
Yeah, let me be close to you
I wanna be close to you, darlin'
Till you don't know what to say or do

Het nummer swingt natuurlijk lekker en ook al zijn we pas 2 nummers in deze finalepresentatie; als je nu nog volledig stilzit gaat het niet goed met je. Knallen met die hap!

18. Tightrope

Via startlijst

Aantal punten: 25
Aantal keren genoemd: 7

Album: In Step

We maken nu al een sprong in puntenaantal. Tightrope werd 7x genoemd, maar nooit écht heel hoog. Deze eigen compositie van SRV is de eerste single die we tegenkomen. Het nummer bereikte de 14e plek in de US Rock Chart van 1989. Eerst als B-kantje van The House Is Rockin’, later dat jaar als eigen A-kant.

There was love all around me but I was lookin' for revenge
Thank God it never found me would have been the end

Ja… soms maken we geen goede keuzes in het leven Stevie Ray. We balanceren soms op het randje, in meerdere betekenissen. Lijkt me verstandig er gewoon een kneiterharde bluesrocker van te maken. Laat dat maar aan Stevie Ray over. Hoor ‘m eens gaan man. Hij zit weer lekker in de zone, ogen dicht en knallen met dat ding. Niks heel laten van je demonen. DAT is de blues; who cares dat je slechte dingen meemaakt, dat doen we allemaal. Helemaal kapot spelen die hap. Het volume gaat hier heel hoog nu….

17. Lenny

Via nominaties

Aantal punten: 26
Aantal keren genoemd: 5
Aantal nr. 3 noteringen: 1

Album: Texas Flood

Het wordt meteen spannend: slechts één puntje meer dan nummer 18…. en evenveel punten als de nummers 16 én 15.

Lenny is een SRV compositie en was een standaard song in de livesets van Stevie Ray. Hij vernoemde de gitaar waarmee hij dit nummer altijd speelde dan ook naar deze song. De Hendrix-invloeden zullen niemand ontgaan zijn in deze song, daarover later nog wat meer, en ook de vele jazz-chords spelen een belangrijke rol in deze song.

Lenny was het B-kantje van Love Struck Baby, maar beide songs wisten de hitlijsten niet te bereiken.

16. Boot Hill

Via nominaties

Aantal keren genoemd: 6
Aantal nr. 2 noteringen: 1

Album: The Sky Is Crying

Evenveel punten als Lenny dus, maar hier zat een nummer 2-notering tussen.

Boot Hill… ah… de song die een soort van bijna ruzie-achtige situatie creëerde tussen SRV en Johnny Winter, die andere Texas blues gigant. Beide mannen namen het nummer op, en na een (bewust?) verkeerd gebruikte citaat in de media, werd door een journalist de indruk gewekt dat SRV niets van Johnny Winter moest weten. Bleek helemaal niet waar te zijn, maar het kwaad leek al geschied; er ontstond een tweekamp in bluesrockland. Team SRV en team Johnny. Gelukkig allemaal nonsens achteraf en de twee mannen hebben zelfs nog samen gespeeld. Damn, daar had ik heel wat voor over gehad om daar bij te mogen zijn. Helaas, ze zijn beide niet langer in leven.

Boot Hill, die openingsriff. Zet dat volume eens op standje burenruzie, want dit kan toch gewoon niet? Bluesrock perfectie? Ik dacht het wel. Opbouwen en meteen een drop, dan die stem van Stevie Ray erover heen, dan doorpakken met stevig gitaarwerk. Bluesrock zoals het moet.

De tekst is ook weer lekker zeg….don’t mess with SRV, dat moge wel duidelijk zijn. Geef me mijn geweer eens aan, jij gaat in een kist naar je moeder. Jooowwww, doe eens rustig Stevie.

Look up on the wall baby....hand me down my shootin' iron
Look up on the wall baby....hand me down my shootin' iron
Call your mother long distance....tell her to expect your body home

15. Look at Little Sister

Via startlijst

Aantal keren genoemd: 6
Aantal nr. 2 noteringen: 1

Album: Soul to Soul

Ook weer evenveel punten en nu ook even vaak genoemd als Boot Hill én ook een nummer 2-positie. Dan is de, door mijzelf zojuist in het leven geroepen, regel: als organisator krijg ik -1. Boot Hill werd door mij op 2 gezet, Look at Little Sister door Ast in dit geval. Wel opvallend trouwens dat deze SRV-classic die ontzettend hoog scoort bij de fans doorgaans, hier niet zo’n heel hoge ogen gooit.

Het was Hank Ballard die dit nummer in 1959 als eerste uitbracht, maar het was Stevie Ray Vaughan die er deze fantastische versie van maakte met onlogische breaks, chord loopjes die net niet op het moment vallen waar je ze in standaard blues arrangement tegenkomt.

Beetje een stout nummer, want wat Stevie Ray hier toch weer allemaal zingt….

What about the neighbors, what they gonna say
Stop little sister, gettin' carried away
Hey, hey, hey, look at little sister

We gaan er voor het gemak maar even vanuit dat het hier om de uitdrukking ‘little sister’ gaat in plaats van over bloedverwanten.

Look at Little Sister deed het ook best wel lekker in de charts trouwens: plek 17 in de US Rock Chart in 1985.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:02 uur

geplaatst: vandaag om 07:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.