MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!

zoeken in:
Alle 20 goed:

1. Soms Vraagt een Mens Zich Af
2. Lieve Kleine Piranha
3. Ooit Was Ik Een Soldaat
4. Wacht Niet Te Lang
5. Anja
6. Beste Bill
7. Mia
8. Boze Wolven*
9. Veronica Komt Naar Je Toe
10. XTC

11. De Olifant Is Grijs
12. Geef Al Je Geld aan de Arme Kinderen*
13. Red Mijn Ziel Vooral
14. Punk Is Dood*
15. We Zijn Zo Jong
16. Berejager
17. Wie Zal Er voor de Kinderen Zorgen
18. Ik Ben Aanwezig
19. Bij Nacht En Ontij*
20. Geld En Olie*

Eddy

1. Ooit Was Ik Een Soldaat
2. Soms Vraagt een Mens Zich Af
3. Mia
4. Lieve Kleine Piranha
5. XTC
6. Anja
7. Beste Bill
8. Boze Wolven*
9. De Olifant Is Grijs
10. Berejager

Even inpikken in de finale.

1. Mia
2. Anja
3. Lieve Klein Piranha
4. Soms Vraagt Een Mens Zich Af
5. Veronica Komt Naar Je Toe
6. Boze Wolven
7. Berejager
8. We Zijn Zo Jong
9. Wie Zal Er Voor De Kinderen Zorgen
10. Ik Ben Aanwezig

En een eervolle vermelding voor het b-kantje Ria.

Het weergaloze debuut werd nooit overtroffen.

ArthurDZ schreef:
Wel grappig dat bij de Nederlanders Eindelijk Vakantie vaak als beste Gorki-plaat uit de bus komt. Hier in Vlaanderen is het debuut by far het populairst, de gemiddelde Jan Modaal kan volgens mij amper een Gorki-song opnoemen die niet op die plaat staat denk ik.

Tja, da's waar, maar na deze editie tot inkeer gekomen dat dit zwaar onterecht is. Eindelijk Vakantie en met name Ik Ben Aanwezig zijn kapot veel genialer dan het ook al niet misselijke debuut.

1. Ik Ben Aanwezig
3. Punk Is Dood*
4. XTC
5. Beste Bill
6. Ooit Was Ik Een Soldaat
7. Wie Zal Er voor de Kinderen Zorgen
8. Geld En Olie*
9. We Zijn Zo Jong
10. Lieve Kleine Piranha

11. Red Mijn Ziel Vooral
12. Bij Nacht En Ontij*
13. De Olifant Is Grijs
14. Berejager
15. Wacht Niet Te Lang
16. Anja
17. Mia
18. Boze Wolven*
19. Veronica Komt Naar Je Toe
20. Geef Al Je Geld aan de Arme Kinderen*

Tom Barman die in het Nederlands zingt vloert me redelijk hard af. Damn.

1. Beste Bill
2. Geef Al Je Geld aan de Arme Kinderen*
3. Geld En Olie*
4. Soms Vraagt een Mens Zich Af
5. Wie Zal Er voor de Kinderen Zorgen
6. Ik Ben Aanwezig
7. Mia
8. Veronica Komt Naar Je Toe
9. Anja
10. Red Mijn Ziel Vooral

1. Mia
2. Lieve Kleine Piranha
3. Soms Vraagt een Mens Zich Af
4. De Olifant Is Grijs
5. Wie Zal Er voor de Kinderen Zorgen
6. Geef Al Je Geld aan de Arme Kinderen*
7. Ooit Was Ik Een Soldaat
8. Anja
9. Bij Nacht En Ontij*
10. Veronica Komt Naar Je Toe

Ik ken alleen het eerste album, wat ook wel te zien is in deze top 10. Maar tussen de rest zat ook veel moois.

1. Mia
3. Ooit Was Ik Een Soldaat
4. Red Mijn Ziel Vooral
5. Anja
6. Lieve Kleine Piranha
7. Beste Bill
8. Veronica Komt Naar Je Toe
9. Wacht Niet Te Lang
10. Punk Is Dood*

Mijn eerste Gorki-album was ook het debuut - n.a.v. Mia uiteraard - maar vind hem hier wat overschat t.o.v. Hij Leeft, Ik Ben Aanwezig en Eindelijk Vakantie (Monstertje en de latere platen ken ik niet zo goed, al was het titelnummer van de eerste een fijne herontdekking in de 2e ronde, jammer dat ie de finale niet heeft gehaald). Die platen vind ik met name instrumentaal interessanter en veelzijdiger, het debuut is toch wat meer rechttoe-rechtaan-rock, met een paar positieve uitschieters. Vooral zo'n Wacht Niet te Lang is net een soort Vlaamse Tröckener Kecks, jammer dat die wel in de finale staat t.f.v. eerdergenoemde ontbrekende toppers.

- Ooit was er een Ooit Was Ik Een Soldaat-Hyves. Die had ik opgericht in een bui van slapeloosheid en bevatte niet meer dan een foto van een nerd in soldatenpak en de tekst van het nummer. Op het hoogtepunt had de Hyves een paar duizend leden, vrij veel in de prehistorie van social media. Jammer dat deze onzinnige doch vermakelijke breedbandvervuiling niet meer te traceren is.

2. Punk Is Dood
- Punk is dood, maar wij leven nog. Wij komen altijd veel te laat, er is hoop voor ons, want we leven nog. Beter kun je Luc de Vos als tekstschrijver niet omschrijven, behalve dan dat Luc niet meer leeft...

3. We Zijn Zo Jong
- Gorki is natuurlijk in eerste instantie een tekstenband, maar de bijna Mogwai-achtige hard/zacht-dynamiek in We Zijn Zo Jong is ook niet te versmaden.

4. Beste Bill
- Het meest cynische nummer ooit gemaakt? Met dat vileine viooltje en treiterende trompetje, en dan die tekst.

5. XTC
6. Geld En Olie
- herman zei het al terecht bij XTC, maar dat geldt ook zeker voor Geld en Olie: 23 jaar na dato is zijn de teksten nog hyperactueel: klimaatprobleem, pandemie, inflatie, vluchtelingen, ongelijkheid, consumptisme, drugsverslaving; de complete wereldproblematiek anno 2023 komt in 2 nummers voorbij.

7. Geef Al Je Geld aan de Arme Kinderen
8. Mia
- De 2 pareltjes van het debuut. Geef Al Geld... met die prachtige strijkersoutro. Mia veel te vaak gehoord, maar blijft een mooi nummer natuurlijk.

9. Wie Zal Er voor de Kinderen Zorgen
10. Red Mijn Ziel Vooral

11. Soms Vraagt een Mens Zich Af
12. Bij Nacht En Ontij
13. Berejager
14. Ik Ben Aanwezig
- Nummers 9-14 zitten heel dicht op elkaar en de volgorde zal morgen anders zijn.

15. Boze Wolven
16. Veronica Komt Naar Je Toe
17. Lieve Kleine Piranha
18. De Olifant Is Grijs
19. Anja
20. Wacht Niet Te Lang

1. XTC
2. Geld En Olie*
3. De Olifant Is Grijs
4. Geef Al Je Geld aan de Arme Kinderen*
5. Red Mijn Ziel Vooral
6. Wie Zal Er voor de Kinderen Zorgen
7. Mia
8. Bij Nacht En Ontij*
9. Punk Is Dood*
10. We Zijn Zo Jong
11. Ooit Was Ik Een Soldaat
12. Beste Bill
13. Ik Ben Aanwezig

Ik moet echt snel het album Ik Ben Aanwezig gaan luisteren. Samen met Eindelijk Vakantie! duidelijk het album met het sterkste materiaal. Het debuut is overschat. Muzikaal zo weinig interessant dat op de meeste nummers de teksten van Luc de Vos niet op me overkomen. Op andere nummers (zoals die op de twee genoemde albums) zorgt de grotere dynamiek in de muziek ervoor dat ook de teksten me meer doen en beter blijven hangen. Uitzonderingen op het debuut zijn de nummers waar de teksten zo centraal staan in de compositie dat je er niet omheen kunt, zoals Mia en Geef Al Je Geld aan de Arme Kinderen. En dat zijn meteen hoogtepunten in het oeuvre. Dat geeft me de indruk dat (de schrijver) Luc de Vos ten tijde van het debuut wel op zijn top zat, maar de band / componist (wie had daar de grootste hand in, Luc zelf of de andere bandleden?) nog niet.

Verder nog voor De Olifant Is Grijs. Ik dacht dat ik het nummer nog niet kende, maar toen ik het ging luisteren klonk de tekst me zo bekend dat ik heb proberen te achterhalen waar de tekst vandaan komt. Maar schijnbaar is dit het origineel. Dan heb ik het nummer dus eerder gehoord en heeft het een blijvende indruk gemaakt. Alleen ben ik het nummer daarna “kwijtgeraakt”. Fijn om zoiets te herontdekken.

Als iemand me kan helpen hoe ik (de tekst van) De Olifant Is Grijs al kende, zou ik daar dankbaar voor zijn. Wellicht ergens een keer op tv gekomen? Of is het “gewoon” een keer langsgekomen als MML-nominatie o.i.d.?

1. Lieve Kleine Piranha
2. Mia
3. Beste Bill
4. Soms Vraagt een Mens Zich Af
5. Red Mijn Ziel Vooral
6. Ooit Was Ik Een Soldaat
7. Anja
8. Geef Al Je Geld aan de Arme Kinderen*
9. Punk Is Dood*
10. Veronica Komt Naar Je Toe

Johnny Marr schreef:
(quote)

(afbeelding)

Lijstje gaat niet meer lukken pik (tenzij ik op tijd wakker ben morgen), maar ik wil wel ff zeggen dat ik aanwezig ben geweest.

jordidj1 schreef:
(quote)

Lijstje gaat niet meer lukken pik (tenzij ik op tijd wakker ben morgen), maar ik wil wel ff zeggen dat ik aanwezig ben geweest.

Jordi Barman

Doe trouwens rustug man, zou 't je tegen de middag wel redden?

1. Mia
2. Lieve Kleine Piranha
3. Beste Bill
4. We Zijn Zo Jong
5. De Olifant Is Grijs
6. Geld En Olie*
7. Soms Vraagt een Mens Zich Af
8. Ooit Was Ik Een Soldaat
10. Red Mijn Ziel Vooral

Johnny Marr schreef:
(quote)

Jordi Barman

Doe trouwens rustug man, zou 't je tegen de middag wel redden?

Laat je wel ff weten, moet die hele meuk nog wel luisteren. Dit is niet echt een playlist voor op een feestje nu

2. Geld En Olie*
3. Soms Vraagt een Mens Zich Af
4. Mia
5. Beste Bill
6. Lieve Kleine Piranha
7. Red Mijn Ziel Vooral
8. Geef Al Je Geld aan de Arme Kinderen*
9. Bij Nacht En Ontij*
10. De Olifant Is Grijs

Johnny Marr

cosmic kid (moderator)
Alles leuk, lief en aardig maar ik zou graag uiterlijk 12.00 uur Greatest Hits Of Tears For Fears starten. Morgenmiddag en avond ben ik niet thuis en zondag vind ik te laat.

Ga je dat redden Johnny Marr?

1. We Zijn Zo Jong
2. De Olifant Is Grijs
3. Wie Zal Er voor de Kinderen Zorgen
4. Veronica Komt Naar Je Toe
5. Mia
6. Red Mijn Ziel Vooral
7. Lieve Kleine Piranha
8. Soms Vraagt een Mens Zich Af
9. XTC
10. Punk Is Dood*

Niet te doen dit, het zit allemaal zo dicht bij elkaar. Over een week zou mijn lijst er heel anders uit kunnen zien

cosmic kid schreef:
Alles leuk, lief en aardig maar ik zou graag uiterlijk 12.00 uur Greatest Hits Of Tears For Fears starten. Morgenmiddag en avond ben ik niet thuis en zondag vind ik te laat.

Ga je dat redden Johnny Marr?

Ik hoop het, anders geef je de openingspost maar door man. Tears For Fears, dope! Ik heb ze nog live gezien op Rock Zottegem Eén van m'n faffie 80's bands.

ArthurDZ schreef:
Wel grappig dat bij de Nederlanders Eindelijk Vakantie vaak als beste Gorki-plaat uit de bus komt. Hier in Vlaanderen is het debuut by far het populairst, de gemiddelde Jan Modaal kan volgens mij amper een Gorki-song opnoemen die niet op die plaat staat denk ik.

Ik was wel nieuwsgierig hiernaar en heb de stemmen van de Nederlands en Vlamingen eens naast elkaar gelegd. De nummers 2, 4 en 6 van de Nederlanders scoren bij de Vlamingen pas de 13e, 15e en 19e plek.

Andersom komen de Vlaamse nummers 5, 7, 9 en 10 bij de Nederlanders niet verder dan respectievelijk 15, 18, 19 en 20.

Naast deze top 10 en nog verder besef hoe goed Gorki eigenlijk wel niet was, heeft deze GH-editite me ook nog eens een boxje met 10 albums voor een zeer schappelijke prijs opgeleverd. Er zijn weken dat ik het voor minder doe.

1. Red Mijn Ziel Vooral
2. Ooit Was Ik Een Soldaat
3. De Olifant Is Grijs
4. Mia
5. XTC
6. Geef Al Je Geld aan de Arme Kinderen*
7. Punk Is Dood*
8. We Zijn Zo Jong
10. Soms Vraagt een Mens Zich Af

01. Lieve Kleine Piranha
02. Mia
03. Wie Zal Er Voor De Kinderen Zorgen
04. Soms Vraagt Een Mens Zich Af
05. Beste Bill
06. Ooit Was Ik Soldaat
07. Red Mijn Ziel Vooral
08. Anja
09. Punk Is Dood*
10. Berejager

dix
ArthurDZ schreef:
Wel grappig dat bij de Nederlanders Eindelijk Vakantie vaak als beste Gorki-plaat uit de bus komt. Hier in Vlaanderen is het debuut by far het populairst.

Over de laatste vier zijn we het noord en zuid blijkbaar wel eens, die zijn niet goed genoeg voor deze eindlijst.

Net wakker. Jij ook, jordidj1? Ik ga de uitslag berekenen.

Johnny Marr schreef:
Net wakker. Jij ook, jordidj1? Ik ga de uitslag berekenen.

Net wakker inderdaad, Punk Is Dood, net als ik

jordidj1 schreef:
(quote)

Net wakker inderdaad, Punk Is Dood, net als ik

Hahaha, ben nog spek met eieren aan 't maken. cosmic kid, stuur je mij je openingspost? Dan zijn we allebei op ons gemak.

Johnny Marr schreef:
(quote)

Hahaha, ben nog spek met eieren aan 't maken. cosmic kid, stuur je mij je openingspost? Dan zijn we allebei op ons gemak.

Ik kan je de uitslag ook wel sturen als je dat tijd scheelt.

herman schreef:
(quote)

Ik kan je de uitslag ook wel sturen als je dat tijd scheelt.

Oh, wat ben jij een lieverd. Graag man!

Misschien stuur je het 'm beter in PM, cosmic kid, zodat hij het bericht kan posten als de finalepresentatie van Gorki erop zit? Dan staat het topic straks niet zo door elkaar. Alé, is maar een idee he!

Vreemd dat TFF nog nooit geweest is...

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:38 uur

geplaatst: vandaag om 21:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.