Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!
zoeken in:
1
geplaatst: 10 november 2023, 17:50 uur
1. The Charlatans - The Only One I Know
2. Happy Mondays - Loose Fit
3. The Charlatans - Then
4. Inspiral Carpets - She Comes in the Fall
5. Happy Mondays - Step On
6. The Farm - Groovy Train
7. Happy Mondays – Hallelujah [Club Mix]
8. Electronic – Get the Message
9. Blur - There's No Other Way
10. The Mock Turtles - Can You Dig It?
2. Happy Mondays - Loose Fit
3. The Charlatans - Then
4. Inspiral Carpets - She Comes in the Fall
6. The Farm - Groovy Train
7. Happy Mondays – Hallelujah [Club Mix]
8. Electronic – Get the Message
9. Blur - There's No Other Way
10. The Mock Turtles - Can You Dig It?
1
geplaatst: 10 november 2023, 18:32 uur
1. The Charlatans - The Only One I Know
2. Electronic - Get the Message
3. The Charlatans - Weirdo
4. The Mock Turtles - Can You Dig It?
5. EMF - Unbelievable
6. Jesus Jones - International Bright Young Thing
7. Happy Mondays - Step On
8. The Charlatans - Then
9. Primal Scream - Loaded
10. The Soup Dragons feat. Junior Reid - I'm Free
Prima lijstje. Misschien niet allemaal 100% Madchester, maar t zijn de beste tracks die na de schifting zijn overgebleven. Mijn top 10 was zelfs nog mooier geweest met mijn oorspronkelijke nrs. 1 en 2 (Sproston Green & Come Together)...
2. Electronic - Get the Message
3. The Charlatans - Weirdo
4. The Mock Turtles - Can You Dig It?
5. EMF - Unbelievable
6. Jesus Jones - International Bright Young Thing
7. Happy Mondays - Step On
8. The Charlatans - Then
9. Primal Scream - Loaded
10. The Soup Dragons feat. Junior Reid - I'm Free
Prima lijstje. Misschien niet allemaal 100% Madchester, maar t zijn de beste tracks die na de schifting zijn overgebleven. Mijn top 10 was zelfs nog mooier geweest met mijn oorspronkelijke nrs. 1 en 2 (Sproston Green & Come Together)...
1
geplaatst: 10 november 2023, 18:57 uur
Heerlijk weekje, zoveel goede nummers!
1. Flowered Up - Weekender
Vanavond de boterhammen smeren terwijl Weekender op stond was wel een feestje hoor.
Fantastisch nummer, vooral het stuk na 10 minuten als de sax weer terugkomt i.c.m. de percussie en de geweldige zangeres. De tekst vind ik ook wel fraai, enerzijds een lofzang op het de hele week uitgaan, anderszijds is tussen de regels door steeds meer frustratie te horen.
Heb ooit op IFFR de hele videoclip gezien (bijna een half uur dacht ik). Waanzinnige ervaring. Verder ook een band met een tragisch verhaal, de zanger en zijn broertje die ook in de band zat, overleden drie jaar na elkaar aan een heroine-overdosis.
2. Happy Mondays - Hallelujah [Club Mix]
Verslavend nummer ook. Je eigen naam name-droppen is eigenlijk zo fout als wat, maar Shaun! William! Ryder! komt ermee weg. Fun fact: de Hallelujah's uit Dr. Alban's Sing Hallelujah zijn afkomstig uit hetzelfde obscure nummer als dat de Happy Mondays hier samplen (Tramain's In The Morning).
3. The Charlatans - The Only One I Know
Fantastische band en dan zeker dit nummer. Met Fools Gold gevoelsmatig toch wel de grootste Britse indieklassieker uit deze jaren.
4. Happy Mondays - Loose Fit
Step On sloeg ik altijd hoger aan, tot ik deze een keer over het geluidssysteem van een popzaal hoorde. Zo'n lome, maar geweldige beat. Onweerstaanbaar.
Briljante cover en had ook zo op 1 of 2 kunnen staan. De lat ligt hoog deze week.
6. Inspiral Carpets - Dragging Me Down
Een jaar of 25 geleden kocht ik redelijk lukraak de singles-verzamelaar van de Inspiral Carpets voor een habbekrats op de platenbeurs, omdat ik dit nummer ergens voorbij had horen komen. Eenmaal thuis was het eerste dat ik deed dit nummer op repeat zetten. Inspiral Carpets hadden een paar jaar lang de ene na de andere sublieme single. Two Worlds Collide stond een paar jaar terug in mijn top 100 aller tijden, maar die zien we hier niet eens terug (heeft ook minder die Madchester-vibe).
7. Happy Mondays - Kinky Afro
8. Inspiral Carpets - Saturn 5
9. Inspiral Carpets - This Is How It Feels
10. Blur - There's No Other Way
11. The Charlatans - Then
12. The Charlatans - Weirdo
13. The Mock Turtles - Can You Dig It?
Heel leuke plaat, maar And Then She Smiles vind ik nog een stukje beter. Die had de top 10 wel gehaald.
14. The Soup Dragons feat. Junior Reid - I'm Free
15. Primal Scream - Loaded
Allebei hitjes volgens mij. Van Loaded heb ik de 7" ook nog. Ondanks mijn avatar wellicht een wat lage plek, maar ik geef de voorkeur aan andere nummers (die minder Madchester zijn). Nog steeds wel 4* voor deze.
16. The Farm - Groovy Train
Vanuit de Nederlandse hitlijsten kreeg ik helemaal niet mee dat er zoiets was als een Madchester-rage in Engeland. Dit nummer deed gekgenoeg in Nederland niet veel (tipparade), i.t.t. All Together Now dat een top 10 hit werd. Maar deze is wel veel beter.
17. Inspiral Carpets - She Comes in the Fall
Nog steeds leuk, maar wel beduidend minder dan de andere IC's in deze finale.
18. EMF - Unbelievable
Dan drie nummers waar ik nooit veel mee heb gehad. Deze vond ik destijds zelf een beetje vervelend. Pas vele jaren later ontdekt dat dit in een trend paste, maar op de een of andere manier heb ik er nooit een klik mee kunnen krijgen.
19. Jesus Jones - International Bright Young Thing
Wel aardig, maar ook nooit wild van geweest. Ook pas afgelopen decennium terug voor het eerst gehoord volgens mij. Of misschien ook niet, maar dan is het eerder volstrekt langs me heen gegaan.
20. Electronic - Get the Message
Sumner en Marr zou toch een gouden combinatie moeten zijn, maar op de een of andere manier werkt het voor mij ook niet. Had deze graag ingeruild voor Fine Time bv.
1. Flowered Up - Weekender
Vanavond de boterhammen smeren terwijl Weekender op stond was wel een feestje hoor.
Fantastisch nummer, vooral het stuk na 10 minuten als de sax weer terugkomt i.c.m. de percussie en de geweldige zangeres. De tekst vind ik ook wel fraai, enerzijds een lofzang op het de hele week uitgaan, anderszijds is tussen de regels door steeds meer frustratie te horen.Heb ooit op IFFR de hele videoclip gezien (bijna een half uur dacht ik). Waanzinnige ervaring. Verder ook een band met een tragisch verhaal, de zanger en zijn broertje die ook in de band zat, overleden drie jaar na elkaar aan een heroine-overdosis.
2. Happy Mondays - Hallelujah [Club Mix]
Verslavend nummer ook. Je eigen naam name-droppen is eigenlijk zo fout als wat, maar Shaun! William! Ryder! komt ermee weg. Fun fact: de Hallelujah's uit Dr. Alban's Sing Hallelujah zijn afkomstig uit hetzelfde obscure nummer als dat de Happy Mondays hier samplen (Tramain's In The Morning).
3. The Charlatans - The Only One I Know
Fantastische band en dan zeker dit nummer. Met Fools Gold gevoelsmatig toch wel de grootste Britse indieklassieker uit deze jaren.
4. Happy Mondays - Loose Fit
Step On sloeg ik altijd hoger aan, tot ik deze een keer over het geluidssysteem van een popzaal hoorde. Zo'n lome, maar geweldige beat. Onweerstaanbaar.
Briljante cover en had ook zo op 1 of 2 kunnen staan. De lat ligt hoog deze week.
6. Inspiral Carpets - Dragging Me Down
Een jaar of 25 geleden kocht ik redelijk lukraak de singles-verzamelaar van de Inspiral Carpets voor een habbekrats op de platenbeurs, omdat ik dit nummer ergens voorbij had horen komen. Eenmaal thuis was het eerste dat ik deed dit nummer op repeat zetten. Inspiral Carpets hadden een paar jaar lang de ene na de andere sublieme single. Two Worlds Collide stond een paar jaar terug in mijn top 100 aller tijden, maar die zien we hier niet eens terug (heeft ook minder die Madchester-vibe).
7. Happy Mondays - Kinky Afro
8. Inspiral Carpets - Saturn 5
9. Inspiral Carpets - This Is How It Feels
10. Blur - There's No Other Way
11. The Charlatans - Then
12. The Charlatans - Weirdo
13. The Mock Turtles - Can You Dig It?
Heel leuke plaat, maar And Then She Smiles vind ik nog een stukje beter. Die had de top 10 wel gehaald.
14. The Soup Dragons feat. Junior Reid - I'm Free
15. Primal Scream - Loaded
Allebei hitjes volgens mij. Van Loaded heb ik de 7" ook nog. Ondanks mijn avatar wellicht een wat lage plek, maar ik geef de voorkeur aan andere nummers (die minder Madchester zijn). Nog steeds wel 4* voor deze.
16. The Farm - Groovy Train
Vanuit de Nederlandse hitlijsten kreeg ik helemaal niet mee dat er zoiets was als een Madchester-rage in Engeland. Dit nummer deed gekgenoeg in Nederland niet veel (tipparade), i.t.t. All Together Now dat een top 10 hit werd. Maar deze is wel veel beter.
17. Inspiral Carpets - She Comes in the Fall
Nog steeds leuk, maar wel beduidend minder dan de andere IC's in deze finale.
18. EMF - Unbelievable
Dan drie nummers waar ik nooit veel mee heb gehad. Deze vond ik destijds zelf een beetje vervelend. Pas vele jaren later ontdekt dat dit in een trend paste, maar op de een of andere manier heb ik er nooit een klik mee kunnen krijgen.
Wel aardig, maar ook nooit wild van geweest. Ook pas afgelopen decennium terug voor het eerst gehoord volgens mij. Of misschien ook niet, maar dan is het eerder volstrekt langs me heen gegaan.
Sumner en Marr zou toch een gouden combinatie moeten zijn, maar op de een of andere manier werkt het voor mij ook niet. Had deze graag ingeruild voor Fine Time bv.
0
geplaatst: 10 november 2023, 20:10 uur
herman schreef:
18. EMF - Unbelievable
18. EMF - Unbelievable
Briljante bottom 3

0
geplaatst: 10 november 2023, 20:17 uur
Over bottom 3 gesproken:
20. The Farm - Groovy Train: 26 punten
The Farm was in het begin van hun carrière (1984) erg geholpen door Suggs (zanger van Madness). Het debuutalbum kwam pas in 1991 en werd geproduceerd door Suggs. Daarop staat de doorbraakhit Groovy Train, dat gaat over mensen die eerst politiek bewust waren maar door acid house feestbeesten werden.
19. Jesus Jones - International Bright Young Thing: 28 punten
De tekst reflecteert het optimisme van begin jaren '90.
18. The Mock Turtles - Can You Dig It? : 35 punten (van maar liefst 12 stemmers)
Er was op een gegeven moment iets nieuws bedacht: een foto sturen via je mobiele telefoon. Daar besloot Vodafone een commercial over te maken met o.a David Beckham erin. En zo leerde ik Can You Dig It? kennen.
20. The Farm - Groovy Train: 26 punten
The Farm was in het begin van hun carrière (1984) erg geholpen door Suggs (zanger van Madness). Het debuutalbum kwam pas in 1991 en werd geproduceerd door Suggs. Daarop staat de doorbraakhit Groovy Train, dat gaat over mensen die eerst politiek bewust waren maar door acid house feestbeesten werden.
19. Jesus Jones - International Bright Young Thing: 28 punten
De tekst reflecteert het optimisme van begin jaren '90.
18. The Mock Turtles - Can You Dig It? : 35 punten (van maar liefst 12 stemmers)
Er was op een gegeven moment iets nieuws bedacht: een foto sturen via je mobiele telefoon. Daar besloot Vodafone een commercial over te maken met o.a David Beckham erin. En zo leerde ik Can You Dig It? kennen.
1
geplaatst: 10 november 2023, 20:26 uur
17. Inspiral Carpets - Saturn 5: 36 punten (maar wel van zes slechts stemmers)
Saturnus 5 was een draagraket (een raket die een ruimtecapsule of -sonde lanceert) die o.a. bij het apolloprogramma gebruikt werd. Het zal in dit nummer een metafoor zijn voor de hoogtes die mensen kunnen bereiken.
16. The Soup Dragons feat. Junior Reid - I'm Free: 37 punten en nummer 1 van mijzelf.
The Soup Dragons had een album gemaakt, Lovegod, maar was er niet tevreden over. Producer George Shilling werd erbij gehaald en ze bedachten om nog een nummer toe te voegen, oorspronkelijk van The Rolling Stones. Met een duur gospelkoor (30 mensen, het label was er niet erg blij mee) en Junior Reid, bekend als zanger van Black Uhuru ten tijde van Great Train Robbery. Het resultaat: beter dan het origineel!
15. The Charlatans – Weirdo: 48 punten en nummer 1 van wendyvortex
Het is niet erg om vreemd te zijn. Veel hammondorgel in dit nummer.
Saturnus 5 was een draagraket (een raket die een ruimtecapsule of -sonde lanceert) die o.a. bij het apolloprogramma gebruikt werd. Het zal in dit nummer een metafoor zijn voor de hoogtes die mensen kunnen bereiken.
16. The Soup Dragons feat. Junior Reid - I'm Free: 37 punten en nummer 1 van mijzelf.
The Soup Dragons had een album gemaakt, Lovegod, maar was er niet tevreden over. Producer George Shilling werd erbij gehaald en ze bedachten om nog een nummer toe te voegen, oorspronkelijk van The Rolling Stones. Met een duur gospelkoor (30 mensen, het label was er niet erg blij mee) en Junior Reid, bekend als zanger van Black Uhuru ten tijde van Great Train Robbery. Het resultaat: beter dan het origineel!
15. The Charlatans – Weirdo: 48 punten en nummer 1 van wendyvortex
Het is niet erg om vreemd te zijn. Veel hammondorgel in dit nummer.
0
geplaatst: 10 november 2023, 20:29 uur
14. Happy Mondays - Hallelujah [Club Mix]: 51 punten en nummer 1 van GrafGantz
Van de gelijknamige EP, nog van voor ze doorgebroken waren. De remix werd gemaakt door Paul Oakenfold en dat beviel blijkbaar, want hij mocht ook het album produceren dat de doorbraak van Happy Mondays zou betekenen.
13. EMF – Unbelievable: 52 punten
Het nummer begint met de uitroep "Oh!" van Andrew Dice Clay, van een album uitgebracht op Def Jam. Om toestemming te hebben voor deze sample moesten ze helemaal naar Los Angeles vliegen. Daar kwam iemand van de band Rick Rubin tegen in een cafe en die zei "Stuur maar een fax naar ons kantoor". Maar de moeite was niet voor niets, of juist wel, want ze hoefden niets te betalen!
12. Inspiral Carpets - She Comes in the Fall: 57 punten
Iets met een (potentiele) relatie en dat de ikpersoon bang is.
Van de gelijknamige EP, nog van voor ze doorgebroken waren. De remix werd gemaakt door Paul Oakenfold en dat beviel blijkbaar, want hij mocht ook het album produceren dat de doorbraak van Happy Mondays zou betekenen.
13. EMF – Unbelievable: 52 punten
Het nummer begint met de uitroep "Oh!" van Andrew Dice Clay, van een album uitgebracht op Def Jam. Om toestemming te hebben voor deze sample moesten ze helemaal naar Los Angeles vliegen. Daar kwam iemand van de band Rick Rubin tegen in een cafe en die zei "Stuur maar een fax naar ons kantoor". Maar de moeite was niet voor niets, of juist wel, want ze hoefden niets te betalen!
12. Inspiral Carpets - She Comes in the Fall: 57 punten
Iets met een (potentiele) relatie en dat de ikpersoon bang is.
2
geplaatst: 10 november 2023, 20:42 uur
10/11. Blur - There's No Other Way: 58 punten
"The song utilises a beat and tambourine sound typical of songs of the Madchester and baggy scene. " aldus Wikipedia. De tweede single van het debuutalbum zou de doorbraak voor Blur betekenen.
10/11. Inspiral Carpets - Dragging Me Down: 58 punten
Inspiral Carpets - Dragging Me Down
In het begin is de ikpersoon heel positief over de jijpersoon en wil er van alles mee doen, maar dan is het opeens "You're dragging me down". Raar. Of is de ander een Nederlander die denkt "Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg"?
9. Inspiral Carpets - This Is How It Feels: 61 punten en nummer 1 van EttaJamesBrown
In het nummer heeft een getrouwde vrouw een affaire, maar haar minnaar pleegt zelfmoord. "Kids don't know what's wrong with mum" want ze kan het natuurlijk niet vertellen. In de radioversie is het drama minder erg gemaakt en is de minnaar slechts vertrokken. In beide gevallen zul je je eenzaam voelen.
"The song utilises a beat and tambourine sound typical of songs of the Madchester and baggy scene. " aldus Wikipedia. De tweede single van het debuutalbum zou de doorbraak voor Blur betekenen.
10/11. Inspiral Carpets - Dragging Me Down: 58 punten
Inspiral Carpets - Dragging Me Down
In het begin is de ikpersoon heel positief over de jijpersoon en wil er van alles mee doen, maar dan is het opeens "You're dragging me down". Raar. Of is de ander een Nederlander die denkt "Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg"?
9. Inspiral Carpets - This Is How It Feels: 61 punten en nummer 1 van EttaJamesBrown
In het nummer heeft een getrouwde vrouw een affaire, maar haar minnaar pleegt zelfmoord. "Kids don't know what's wrong with mum" want ze kan het natuurlijk niet vertellen. In de radioversie is het drama minder erg gemaakt en is de minnaar slechts vertrokken. In beide gevallen zul je je eenzaam voelen.
0
geplaatst: 10 november 2023, 20:52 uur
8. The Charlatans – Then: 64 punten en nummer 1 van Outlaw104
Ik weet niet waarom de ikpersoon onderzeeërs wil bombarderen, maar het lijkt erop dat ie ruzie heeft met zijn partner.
7. Electronic - Get the Message: 70 punten en nummer 1 van vigil
Wat krijg je als je de synths van New Order met de gitaren van The Smiths mengt? Dit dus. Op het einde hoor je zangeres Denise Johnson uit Manchester, die ook aan Screamadelica van Primal Scream meewerkte.
Ik weet niet waarom de ikpersoon onderzeeërs wil bombarderen, maar het lijkt erop dat ie ruzie heeft met zijn partner.
7. Electronic - Get the Message: 70 punten en nummer 1 van vigil
Wat krijg je als je de synths van New Order met de gitaren van The Smiths mengt? Dit dus. Op het einde hoor je zangeres Denise Johnson uit Manchester, die ook aan Screamadelica van Primal Scream meewerkte.
1
geplaatst: 10 november 2023, 21:07 uur
6. Happy Mondays - Kinky Afro: 72 punten en nummer 1 van andré
Zou eerst Groovy Afro heten, maar omdat The Farm net Groovy Train had uitgebracht werd de titel veranderd. Het begin van het refrein is een variant op het begin van het refrein van Lady Marmalede: in plaats van "Gitchie, gitchie, ya-ya, da-da" is het iets als "Yippie Yippie ya-ya yay-yay". Ik hoor dit nummer trouwens graag in popquizzen, omdat best wel veel concurrenten de titel niet weten (en die niet gezongen wordt).
5. Flowered Up – Weekender 79 punten en nummer 1 van yeahyeahyeah en herman
Je hebt mensen die alleen in het weekend uitgaan (en dan niet eens 24 uur lang). Watjes! Zelf ging Flowered Up elke dag uit. Dat is pas cool! Met de nodige drugsinname natuurlijk. De frontman en zijn broer zijn daaraan overleden. Dat is niet cool.
Zou eerst Groovy Afro heten, maar omdat The Farm net Groovy Train had uitgebracht werd de titel veranderd. Het begin van het refrein is een variant op het begin van het refrein van Lady Marmalede: in plaats van "Gitchie, gitchie, ya-ya, da-da" is het iets als "Yippie Yippie ya-ya yay-yay". Ik hoor dit nummer trouwens graag in popquizzen, omdat best wel veel concurrenten de titel niet weten (en die niet gezongen wordt).
5. Flowered Up – Weekender 79 punten en nummer 1 van yeahyeahyeah en herman
Je hebt mensen die alleen in het weekend uitgaan (en dan niet eens 24 uur lang). Watjes! Zelf ging Flowered Up elke dag uit. Dat is pas cool! Met de nodige drugsinname natuurlijk. De frontman en zijn broer zijn daaraan overleden. Dat is niet cool.
0
geplaatst: 10 november 2023, 21:10 uur
4. Happy Mondays - Loose Fit: 81 punten en nummer 1 van motel matches
Happy Mondays krijgt bij afwezigheid van Stone Roses de award voor populairste madchesterband met drie nummers in de top zes. De tekst van Loose Fit zou je kunnen zien als een beschrijving van de attitude van Madchester.
Happy Mondays krijgt bij afwezigheid van Stone Roses de award voor populairste madchesterband met drie nummers in de top zes. De tekst van Loose Fit zou je kunnen zien als een beschrijving van de attitude van Madchester.
0
geplaatst: 10 november 2023, 21:20 uur
3: Primal Scream – Loaded: 118 punten en nummer 1 van DjFrankie, aERodynamIC, ranboy, ArthurDZ, pureshores, Premonition en Jizze
Begon als een raket met 47 punten na vijf stemmers en heeft de meeste nummer-1-noteringen, toch slechts derde. Het nummer onstond toen de band aan Andrew Weatherall (die overigens ook aan de clubremix van Hallelujah had meegewerkt) vroeg om een remix te maken van hun nummer I'm Losing More Than I'll Ever Have. Die deed eerst een keurige remix, maar daar was de band niet blij mee. Zij gaven de instructie "vernietig het nummer!" Dat lukte met de tweede versie en die kreeg de titel Loaded.
Bij het "origineel" moet je ff een minuut of vier doorscrollen en dan hoor je wat er in Loaded is gebruikt.
Begon als een raket met 47 punten na vijf stemmers en heeft de meeste nummer-1-noteringen, toch slechts derde. Het nummer onstond toen de band aan Andrew Weatherall (die overigens ook aan de clubremix van Hallelujah had meegewerkt) vroeg om een remix te maken van hun nummer I'm Losing More Than I'll Ever Have. Die deed eerst een keurige remix, maar daar was de band niet blij mee. Zij gaven de instructie "vernietig het nummer!" Dat lukte met de tweede versie en die kreeg de titel Loaded.
Bij het "origineel" moet je ff een minuut of vier doorscrollen en dan hoor je wat er in Loaded is gebruikt.
1
geplaatst: 10 november 2023, 21:24 uur
De enige Nederlandse hit van deze top-10?
Gelukkig wint hij niet.
Gelukkig wint hij niet.
0
geplaatst: 10 november 2023, 21:29 uur
2. Happy Mondays - Step On: 126 punten
Ik doe gewoon de puntentelling 10-9-8 etc. tot 1 en zo kan Step On plek twee halen zonder iemands favoriet te zijn. Dit nummer was in Nederland geen hit (Loaded inderdaad wel, alsmede Unbelievable). Althans, deze versie. Volgens mensen op John Kongos - John Kongos (1971) - MusicMeter.nl is het origineel beter en dat was wel een hit. Dat is van een Zuid-Afrikaan, relevant voor Reis rond de wereld - Album top 20 - 22. Zuid-Afrika - MusicMeter.nl
Beide versies ontbreken overigens in de MuMeLadder (hint).
The Charlatans stonden op 15 en op 8 in deze lijst. Als je dat doortrekt dan krijg je
Ik doe gewoon de puntentelling 10-9-8 etc. tot 1 en zo kan Step On plek twee halen zonder iemands favoriet te zijn. Dit nummer was in Nederland geen hit (Loaded inderdaad wel, alsmede Unbelievable). Althans, deze versie. Volgens mensen op John Kongos - John Kongos (1971) - MusicMeter.nl is het origineel beter en dat was wel een hit. Dat is van een Zuid-Afrikaan, relevant voor Reis rond de wereld - Album top 20 - 22. Zuid-Afrika - MusicMeter.nl
Beide versies ontbreken overigens in de MuMeLadder (hint).
The Charlatans stonden op 15 en op 8 in deze lijst. Als je dat doortrekt dan krijg je
0
geplaatst: 10 november 2023, 21:36 uur
Hoeveel van deze top-20 staat sws in de ladder?
De nummer 1 in elk geval wel
De nummer 1 in elk geval wel

3
geplaatst: 10 november 2023, 21:45 uur
1. The Charlatans - The Only One I Know: 163 punten en nummer 1 van johan de witt, Marco dB , El Ninjo, Choconas, Martijn Jonkers en Ries_72.
Nummer 253 van de MuMeLadder van vorig jaar (verder alleen Loaded geloof ik), dus een logische winnaar. Zoals wel meer Madchesternummers wordt in The Only One I Know van andere nummers geleend. Zo wordt een aantal malen de tekst "everyone has been burned before, Everybody knows the pain" gezongen, geleend van een (best wel mooi) nummer van The Byrds. En luister eens naar Deep Purple - Hush rond seconde 25 en ook You Keep Me Hangin' On is een inspiratiebron geweest.
The Charlatans bestaan trouwens nog steeds. Zo waren ze een paar jaar geleden op Glastonbury:
Nummer 253 van de MuMeLadder van vorig jaar (verder alleen Loaded geloof ik), dus een logische winnaar. Zoals wel meer Madchesternummers wordt in The Only One I Know van andere nummers geleend. Zo wordt een aantal malen de tekst "everyone has been burned before, Everybody knows the pain" gezongen, geleend van een (best wel mooi) nummer van The Byrds. En luister eens naar Deep Purple - Hush rond seconde 25 en ook You Keep Me Hangin' On is een inspiratiebron geweest.
The Charlatans bestaan trouwens nog steeds. Zo waren ze een paar jaar geleden op Glastonbury:
0
geplaatst: 10 november 2023, 21:48 uur
Ik geloof niet dat Tarantino ooit Madchestermuziek in zijn films gebruikt heeft, dus er zal geen overlap zijn met de GH van komende week. Maar dat zal motel matches uit gaan leggen.
2
geplaatst: 10 november 2023, 21:54 uur
Dank voor het spontane weekje Madchester!
En sorry vigil voor die bottom 3.
Ze scoren nog steeds gewoon voldoende overigens.
En sorry vigil voor die bottom 3.
Ze scoren nog steeds gewoon voldoende overigens.
1
geplaatst: 10 november 2023, 22:10 uur
Fraaie nummer 1, had alleen zelf een ander nummer van hen op de eerste plaats.
Dank voor dit lekkere Madchester weekje Poek. Heeft me zelfs geïnspireerd om een fijne verzamelaar van IC aan te schaffen.
Dank voor dit lekkere Madchester weekje Poek. Heeft me zelfs geïnspireerd om een fijne verzamelaar van IC aan te schaffen.
1
geplaatst: 10 november 2023, 22:32 uur
Dank Poek.
Terechte winnaar
Maarre…” This Is How It Feels” heeft de meeste diepgang, de zwaarste boodschap, de grootste teleurstelling en een grootse berusting
Terechte winnaar
Maarre…” This Is How It Feels” heeft de meeste diepgang, de zwaarste boodschap, de grootste teleurstelling en een grootse berusting
1
geplaatst: 10 november 2023, 22:56 uur
Fraaie eindlijst maar dat kon ook moeilijk anders, Poek bedankt voor deze fijne week!
1
geplaatst: 10 november 2023, 23:51 uur
Wat een feest die Madchester nummers. Alsof er ergens in m'n hoofd een luikje opengaat. Dankjewel Poek voor deze heerlijke week!
1
geplaatst: 11 november 2023, 00:21 uur
Met dank aan Poek voor een heerlijke week. Vooral de Happy Mondays had ik een tijd niet beluisterd en de nieuwe kennismaking beviel prima. Ik vind ze nu een stuk beter dan ik ze destijds vond.
0
geplaatst: 11 november 2023, 00:22 uur
Bij Quentin Tarantino weet je wat je krijgt, een geweldige film met een hele fijne soundtrack. Opeens blijken ‘foute’ nummers toch best wel OK (ik noem een Santa Esmeralda) en suffe klassiekers klinken ineens weer als nieuw (Stealers Wheel). Door hem stond Dick Dale op Lowlands en George Baker in een Lidl-reclame (verschil moet er zijn). En ik ben vast niet de enige die langer in een bioscoop bleef zitten om er achter te komen van wie dat ene geweldige nummer was (het was Bobby Womack). Kortom, het leek mij hoog tijd om zijn 10 soundtracks eens tegen het licht te houden en daaruit deze week een best of samen te stellen. Die kan hij dan mooi gebruiken voor zijn laatste film. Het recept is bekend, geeft voor maandag 20:00 aan welke 10 nummers nog ontbreken in de startlijst:
George Baker Selection - Little Green Bag (Reservoir Dogs)
Stealers Wheel - Stuck in the Middle with You (Reservoir Dogs)
Dick Dale en His Del-Tones - Misirlou (Pulp Fiction)
Urge Overkill - Girl You'll Be a Woman Soon (Pulp Fiction)
Bobby Womack - Across 110th Street (Jackie Brown)
The Delfonics - Didn't I Blow Your Mind This Time (Jackie Brown)
Nancy Sinatra - Bang Bang (My Baby Shot Me Down) (Kill Bill 1)
Santa Esmeralda - Don't Let Me Be Misunderstood (Kill Bill 1)
Shivaree - Goodnight Moon (Kill Bill 2)
Ennio Morricone - L'arena (Kill Bill 2)
The Coasters - Down in Mexico (Death Proof)
T. Rex – Jeepster (Death Proof)
David Bowie - Cat People (Putting Out the Fire) (Inglourious Basterds)
Ennio Morricone - Rabbia E Tarantella (Inglourious Basterds)
Luis Bacalov en Rocky Roberts – Django (Django Unchained)
John Legend - Who Did That to You? (Django Unchained)
Ennio Morricone - L'Ultima Diligenza di Red Rock (The Hateful Eight)
The White Stripes - Apple Blossom (The Hateful Eight)
The Bob Seger System - Ramblin' Gamblin' Man (Once upon a Time ... in Hollywood)
Roy Head & The Traits - Treat Her Right (Once upon a Time ... in Hollywood)
George Baker Selection - Little Green Bag (Reservoir Dogs)
Stealers Wheel - Stuck in the Middle with You (Reservoir Dogs)
Dick Dale en His Del-Tones - Misirlou (Pulp Fiction)
Urge Overkill - Girl You'll Be a Woman Soon (Pulp Fiction)
Bobby Womack - Across 110th Street (Jackie Brown)
The Delfonics - Didn't I Blow Your Mind This Time (Jackie Brown)
Nancy Sinatra - Bang Bang (My Baby Shot Me Down) (Kill Bill 1)
Santa Esmeralda - Don't Let Me Be Misunderstood (Kill Bill 1)
Shivaree - Goodnight Moon (Kill Bill 2)
Ennio Morricone - L'arena (Kill Bill 2)
The Coasters - Down in Mexico (Death Proof)
T. Rex – Jeepster (Death Proof)
David Bowie - Cat People (Putting Out the Fire) (Inglourious Basterds)
Ennio Morricone - Rabbia E Tarantella (Inglourious Basterds)
Luis Bacalov en Rocky Roberts – Django (Django Unchained)
John Legend - Who Did That to You? (Django Unchained)
Ennio Morricone - L'Ultima Diligenza di Red Rock (The Hateful Eight)
The White Stripes - Apple Blossom (The Hateful Eight)
The Bob Seger System - Ramblin' Gamblin' Man (Once upon a Time ... in Hollywood)
Roy Head & The Traits - Treat Her Right (Once upon a Time ... in Hollywood)
1
geplaatst: 11 november 2023, 09:59 uur
Al Green - Let's Stay Together (Pulp Fiction)
Chuck Berry - You Never Can Tell (Pulp Fiction)
Dusty Springfield - Son of a Preacher Man (Pulp Fiction)
The Statler Brothers - Flowers on the Wall (Pulp Fiction)
Gheorghe Zamfir - The Lonely Shepherd (Kill Bill 1)
The 5.6.7.8's - Woo Hoo (Kill Bill 1)
Zarah Leander - Davon geht die Welt nicht unter (Inglourious Basterds)
José Feliciano - California Dreamin' (Once upon a Time ... in Hollywood)
Simon & Garfunkel - Mrs. Robinson (Once upon a Time ... in Hollywood)
Vanilla Fudge - You Keep Me Hangin' On (Once upon a Time ... in Hollywood)
Chuck Berry - You Never Can Tell (Pulp Fiction)
The Statler Brothers - Flowers on the Wall (Pulp Fiction)
Zarah Leander - Davon geht die Welt nicht unter (Inglourious Basterds)
0
geplaatst: 11 november 2023, 11:00 uur
Bill Withers - Who Is He (And What Is He to You)? (Jackie Brown)
Blue Swede - Hooked On a Feeling (Reservoir Dogs)
Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich - Hold Tight (Death Proof)
Deep Purple - Hush (Once upon a Time ... in Hollywood)
Jim Croce - I Got A Name (Django Unchained)
Smith - Baby It's You (Death Proof)
The Brothers Johnson - Strawberry Letter 23 (Jackie Brown)
The Grass Roots - Midnight Confessions (Jackie Brown)
Blue Swede - Hooked On a Feeling (Reservoir Dogs)
Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich - Hold Tight (Death Proof)
Deep Purple - Hush (Once upon a Time ... in Hollywood)
Jim Croce - I Got A Name (Django Unchained)
The Brothers Johnson - Strawberry Letter 23 (Jackie Brown)
The Grass Roots - Midnight Confessions (Jackie Brown)
0
geplaatst: 11 november 2023, 11:01 uur
Bernard Herrmann - Twisted Nerve (Kill Bill 1)
Isaac Hayes - Run Fay Run (Kill Bill 1)
Johnny Cash - A Satisfied Mind (Kill Bill 2)
Chingon - Malaguena Salerosa (Kill Bill 2)
April March - Chick Habit (Death Proof)
Bernard Herrmann - Twisted Nerve (Kill Bill 1)
Isaac Hayes - Run Fay Run (Kill Bill 1)
Johnny Cash - A Satisfied Mind (Kill Bill 2)
Chingon - Malaguena Salerosa (Kill Bill 2)
April March - Chick Habit (Death Proof)
0
geplaatst: 11 november 2023, 11:15 uur
Deep Purple - Hush (Once Upon a Time... in Hollywood)
Bill Withers - Who Is He - And What Is He to You? (Jackie Brown)
Johnny Cash - Satisfied Mind (Kill Bill 2)
Randy Crawford - Street Life (Jackie Brown)
Roy Orbison - There Won't Be Many Coming Home (The Hateful Eight)
Simon & Garfunkel - Mrs. Robinson (Once Upon a Time... in Hollywood)
Deep Purple - Hush (Once Upon a Time... in Hollywood)
Bill Withers - Who Is He - And What Is He to You? (Jackie Brown)
Johnny Cash - Satisfied Mind (Kill Bill 2)
Randy Crawford - Street Life (Jackie Brown)
Roy Orbison - There Won't Be Many Coming Home (The Hateful Eight)
Simon & Garfunkel - Mrs. Robinson (Once Upon a Time... in Hollywood)
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.