MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!

zoeken in:
Geweldig Bonk om juist deze kant te belichten. Wat een geweldige band is het toch ook, zeker als je deze nummers hoort. Bedankt.

Door het amper thuis zijn de afgelopen dagen heb ik niet meer mee kunnen doen met de laatste rondes. Maar geweldig om alles terug te lezen. Erg leerzaam en informatief. Dank Bonk!

Fantastische presentatie Bonk. Bedankt voor alle achtergrondinformatie.

Mssr Renard
Bedankt Bonk, voor de organisatie en presentatie. (ik wist natuurlijk alles al, nee hoor, geintje). Queen is en zal altijd wel één van mijn lievelingsbands zijn, en het doet me goed te lezen dat sommige users nieuwe dingen hebben ontdekt.

Volgende keer een editie met alle b-kantjes? Of alle songs welke niet door Freddie zijn gezongen? Er is altijd zoveel nieuws te ontdekken bij Queen.

Mssr Renard
Ik laat de Barclay James Harvest Greatest Hits verstek gaan.

Ik merk dat ik er onrustig van wordt om verschillende redenen.

1. Er zijn niet genoeg liefhebbers om überhaupt door ronde 1 en 2 te komen.

2. Ik kan geen rechtenvrije plaatjes vinden, en dat is toch ook wel verplicht op Musicmeter.

3. Ik ben er geen voorstander van om youtube-filmpjes met audio te plaatsen waarvan het copyright wordt geschonden.

4. Als ik geen audio kan plaatsen, kan ik ook niet de deelnemers kennis laten maken met de muziek.

5. De band is veel te veel niche-band. Ik ben geloof ik enige liefhebber die alle platen kent, dus denk dat er dan maar 1 of 2 mensen gaan meedoen. Dit komt de uitvoering van dit spel niet ten goede.

Ik denk dat dit format niet geschikt is voor bands die ik gaaf vind. Ik zal een ander format op de site zoeken om Barclay James Harvest in te gieten.

We hebben dus óf een weekje rust óf Johnny Marr kan alvast beginnen.
Gezien de komende bands die gaan komen, schrijf ik me ook voor dit topic, want ik ken er geen.

Groeten en tot de volgende keer, M.

Ik heb 'm niet klaarstaan, dus een weekje rust is welkom. Tenzij iemand anders kan of wil.

Mssr Renard
Johnny Marr schreef:
Ik heb 'm niet klaarstaan, dus een weekje rust is welkom. Tenzij iemand anders kan of wil.

Wat voor band is Weyes Blood, vind ik dat ook leuk, denk je?

Mssr Renard schreef:
(quote)

Wat voor band is Weyes Blood, vind ik dat ook leuk, denk je?

Singer-songwriter/folk. Het zou zomaar kunnen. Check 'Andromeda' eens, dat is haar populairste nummer op de spotifiets.

Mssr Renard schreef:
Ik laat de Barclay James Harvest Greatest Hits verstek gaan.

Ik merk dat ik er onrustig van wordt om verschillende redenen.

1. Er zijn niet genoeg liefhebbers om überhaupt door ronde 1 en 2 te komen.

2. Ik kan geen rechtenvrije plaatjes vinden, en dat is toch ook wel verplicht op Musicmeter.

3. Ik ben er geen voorstander van om youtube-filmpjes met audio te plaatsen waarvan het copyright wordt geschonden.

4. Als ik geen audio kan plaatsen, kan ik ook niet de deelnemers kennis laten maken met de muziek.

5. De band is veel te veel niche-band. Ik ben geloof ik enige liefhebber die alle platen kent, dus denk dat er dan maar 1 of 2 mensen gaan meedoen. Dit komt de uitvoering van dit spel niet ten goede.

Ik denk dat dit format niet geschikt is voor bands die ik gaaf vind. Ik zal een ander format op de site zoeken om Barclay James Harvest in te gieten.

We hebben dus óf een weekje rust óf Johnny Marr kan alvast beginnen.
Gezien de komende bands die gaan komen, schrijf ik me ook voor dit topic, want ik ken er geen.

Groeten en tot de volgende keer, M.

Heel jammer! Ik had me hier juist op verheugd. En ik heb ook alle BJH albums.

Mssr Renard
dynamo d schreef:
(quote)

Heel jammer! Ik had me hier juist op verheugd. En ik heb ook alle BJH albums.

Nu voel ik me heel erg lullig. Maar als we met z'n tweeen zijn, dan kunnen we er misschien toch wat van maken. Maar dan moet ik wel nog één en ander organiseren. Ik vind het wel wat ingewikkeld, dus geef me even de tijd dan. Okay?

Yesss! En misschien voor ronde 2: minimaal 2 - maximaal 10 nummers nomineren?

Mssr Renard
Barclay James Harvest - Greatest Hits.

https://www.bjharvest.co.uk/gallery/1967%20to%201970/slides/1968.jpg
[First Colour Shot from 1968, Bron ]

Barclay James Harvest, opgericht rond 1966 is een wat onderbelichte band in het symfonische rock-landschap. Overschaduwd door bands als Moody Blues en King Crimson, die ongeveer hetzelfde deden.

Barclay James Harvest begonnen als R&B-band (wie niet?) en experimenteerden in de eerste helft van de jaren zeventig met symfonische arrangementen, orkesten en maakten veelvuldig gebruik van de mellotron.

Vanaf de helft van de jaren zeventig begon de band meer richting de softrock om te buigen, wat resulteerde in de eerste grote hits en ook de eerste grote hit-plaat (Gone to Earth). Dit was het moment dat de symfonische roots echt werden losgelaten, en dat oerlid Woolly Wolstenholme het schip verliet en zijn eigen progrock-band Maestoso oprichtte.

Barclay James Harvest ging toen van de softrock naar de pure pop, en had hit na hit na hit en trok enorm veel publiek aan in de jaren 80. Met name in Duitsland waren ze razend populair.

Niet alle bandleden waren tevreden over de pop-hit gerichte koers van de muziek en na tegenvallende verkoopresultaten in de jaren 90, viel de band uiteen en kwamen er twee versies van de band: John Lees' Barclay James Harvest en Barclay James Harvest Featuring Les Holroyd.

Deze week richten wij ons op de periode 1967-1997. De periode dat de band opnam als Barclay James Harvest. Er komen progressive rock-monsters van 10 / 12 minuten voorbij, synthpop-hits, religieuze rock, odes aan The Beatles, Bee Gees, Bowie en Moody Blues, softrock, hardrock en literaire verwijzingen. De band was veelzijidiger dan de meeste mensen zich zullen voorstellen of herinneren.

Ik zal een startlijst van 20 supergave nummer opstellen in de loop van deze ochtend. En dan vanaf vanmiddag zullen de rondes starten: de nominatieronde om mee te beginnen.

Foto's zal ik van deze site halen: Photo Gallery - bjharvest.co.uk , met bronvermelding. Ik hoop dat dat gewoon mag.

Muziek zal ik linken naar Youtube (omdat ik dat kan embedden), en zal echt zoveel als mogelijk proberen de niet copyright-schendende video's te posten. Ik zelf gebruik Tidal dus kan geen playist aanmaken voor Spotify. Dus als iemand daarin kan assisteren, dan graag.

Mei 1984 bezocht ik samen met mijn vrienden (middelbare school-tijd) het concert van Barclay James Harvest in Koninklijk Theater Carré te Amsterdam. Dat was fantastisch en nog steeds een prachtige herinnering.

Ik doe ook graag mee, heb me juist de laatste weken in hun repertoire verdiept.

Mssr Renard
Startlijst van 25 songs:

Brother Thrush
Early Morning
Dark Now My Sky
Taking Some Time On
She Said
Mocking Bird
Medicine Man
The Poet / After The Day
Summer Soldier
For No One
Child of the Universe
Titles
In My Life
Ra
Poor Man's Moody Blues
Hymn
In Search of England
Play to the World
In Memory of the Martyrs
Paraiso Dos Cavalos (Paradise of the Horses)
I've Got a Feeling
Guitar Blues
If Love is King
Once More
River of Dreams

Voor deze startlijst heb ik mij laten inspireren door de hoogst genoteerde favorieten per album.
Ik heb de nadruk gelegd op de beginjaren, maar heb geen enkel album overgeslagen, dus elk album komt aan bod. Ook heb ik twee gave non-abumtracks toegevoegd, want die mogen ook mee doen.

In de eerste rond mag een ieder tot 10 songs aandragen die niet in de startlijst staan. Aan het eind van deze rond, zal ik de 10 meest genoemde songs laten meegaan. Hier zoek in dan weer audio bij. Dan start de tweede ronde waarbij 10 songs worden geëlimineerd. Dan restereren er 25 songs (met audio) waaruit een ieder dan weer een top-10 mag samenstellen.

De eerste ronde mag dan dat tot dinsdagochtend 10:00 uren. Is dat okay zo?

Mssr Renard
Als panjoe of Casartelli zo vriendelijk zouden willen zijn de naam van deze topic te veranderen in: Greatest Hits of Barclay James Harvest.

Dan zou ik van de gelegenheid gebruik willen maken om eventueel geïnteresseerden te taggen. Dit doe ik éénmalig en mijn excuses als dat ongewenst is.

Brunniepoo, vigil, ABDrums, clayhill, Gert P, Tony, Progman, musicborst, Noordpool, Supersid, goedzaksmurf74

En wie zich verder aangesproken voelt.

Mssr Renard
Songs die ik nog wil aandragen:

The Great 1974 Mining Disaster
The World Goes On
Song for Dying
May Day
Nova Lepidoptera
African
Back to the Wall
Song with No Meaning
Galadriel
Mother Dear

Het is gebruikelijk om een startlijst samen te stellen van 20 songs, geen 25, maar hé: het is al lang leuk dat je je hebt om laten praten door een andere BJH-enthousiasteling.
Ik heb hier de meeste 70s platen van hen liggen, maar die hebben bij mij wel een beetje last van het Queen-syndroom: héél lang niet geluisterd, áls ze al een draaibeurt hebben gehad.
Ik haak in de finale graag aan, misschien eerder.

En tag hier ook mensen die vaker (veel sterren) hebben gestemd op de BJH albums, maar wellicht geen idee hebben van dit spelletje? Misschien vindt een deel van hen het leuk om mee te doen?

Berlin
Galadriel
Hymn for the Children
Jonathan
Life Is for Living
Moonwater
Negative Earth
Spirit on the Water
The World Goes On

Wel eigenlijk allemaal oudere BJH. Met latere albums ben ik nauwelijks bekend.

Mssr Renard
Brunniepoo schreef:
After the Day

Deze mag over. Ik had The Poet / After the Day als één song aangemerkt.
Verder erg gave nominaties die zelfs de jaren tachtig aantikken.

Mssr Renard schreef:
(quote)

Deze mag over. Ik had The Poet / After the Day als één song aangemerkt.
Verder erg gave nominaties die zelfs de jaren tachtig aantikken.

Dan vervang ik die voor Berlin

Hier had ik graag Waiting for the Right Time gezien want veel mooier, op single uitgebracht en net zo veel MuMe stemmen maar ja.... verder wel een prima startlijst. Misschien nog even titel correctie: Paradiso...

Mssr Renard
dynamo d schreef:
(quote)

Hier had ik graag Waiting for the Right Time gezien want veel mooier, op single uitgebracht en net zo veel MuMe stemmen maar ja.... verder wel een prima startlijst. Misschien nog even titel correctie: Paradiso...

Die vind ik ook fantastisch mooi. Ik wilde een keuze maken, en dacht dat het nummer misschien te licht zou worden gevonden. Trouwens Waiting for the Right Time kun je aandragen in ronde 1. Het is trouwens wel Paraiso. Van de week trouwens op de fiets kwam dat nummer weer zo mooi binnen. Prachtig met dat orkest.

Mssr Renard schreef:
(quote)

Die vind ik ook fantastisch mooi. Ik wilde een keuze maken, en dacht dat het nummer misschien te licht zou worden gevonden. Trouwens Waiting for the Right Time kun je aandragen in ronde 1. Het is trouwens wel Paraiso. Van de week trouwens op de fiets kwam dat nummer weer zo mooi binnen. Prachtig met dat orkest.

Je hebt gelijk…. paraiso…. album Ring of Changes is mijn favoriet! Had ik altijd Paradiso in mijn ‘systeem’

Mssr Renard
dynamo d schreef:
(quote)

Je hebt gelijk…. paraiso…. album Ring of Changes is mijn favoriet! Had ik altijd Paradiso in mijn ‘systeem’

Kom maar op met je nominaties. Ik heb trouwens Just a Day Away ook op singeltje (b-kant Rock'n'Roll Lady)

All My Life
Berlin
Cheap the Bullet
Fifties Child
Hold On
Looking from the Outside
Ring of Changes
Waiting for the Right Time
Where Do We Go
Who Do We Think We Are

Mssr Renard

Ah fijn. Als jij zo aardig zou willen zijn, om deze dan aan te vullen na ronde 1 en 2. Dan kunnen de andere deelnemers makkelijker de songs luisteren. Tweeënhalf uur luisterplezier.

Mssr Renard schreef:
(quote)

Ah fijn. Als jij zo aardig zou willen zijn, om deze dan aan te vullen na ronde 1 en 2. Dan kunnen de andere deelnemers makkelijker de songs luisteren. Tweeënhalf uur luisterplezier.

Zeker, doe ik!

The World Goes On
Song for Dying
May Day
Hymn for the Children
Moonwater
Negative Earth
Love Is Like a Violin
Hard Hearted Woman
Rock 'n Roll Star

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:02 uur

geplaatst: vandaag om 09:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.