MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2023

zoeken in:
1. Jessie Ware - That! Feels Good!
2. Het Zesde Metaal - Het Langste Jaar
3. Brutus - Love Won't Hide the Ugliness
4. Buice - I Am Mothman
5. Brutalismus 3000 - NUR MEIN KÖRPER UND DIE ANGST

6. Gaïsha - Waratan wa Kalam
7. hemlocke springs - girlfriend
8. Masta Ace & Marco Polo feat. Coast Contra - Certified
9. Still Corners - Secret World

Het Langste Jaar blijft een mokerslag van een nummer. Toch m'n eigen nominatie op 1 gezet, omdat die de punten meer kan gebruiken, dat geef ik grif toe. Maar Het Langste Jaar, dat is iets bijzonders. Misschien wel één van de mooiste nummers ooit gemaakt of niet dan Gretz? OF NIET DAN?

Sterke finale verder!

1. Het Zesde Metaal - Het Langste Jaar
2. Brutalismus 3000 - NUR MEIN KÖRPER UND DIE ANGST
3. Deena Abdelwahed - Six as Oil
4. Gaïsha - Waratan wa Kalam

5. Brutus - Love Won't Hide the Ugliness
6. Nabihah Iqbal - This World Couldn't See Us
7. Buice - I Am Mothman
8. Jessie Ware - That! Feels Good!

9. Masta Ace & Marco Polo feat. Coast Contra - Certified
10. yunè pinku - Fai Fighter
11. hemlocke springs - girlfriend
12. Still Corners - Secret World

Niet de strafste maandfinale over 2023, verre van zelfs. Wel een aardig consistente, want op de laatste drie na lag het voor mij erg dicht bij elkaar. Na een late night luistersessie bleven Het Zesde Metaal en Brutalismus over als kandidaten voor de winst, en dan gaat ontroering nipt aan de haal met de zegepraal.

1. Nabihah Iqbal - This World Couldn't See Us
2. Still Corners - Secret World
3. yunè pinku - Fai Fighter
4. hemlocke springs - girlfriend
5. Het Zesde Metaal - Het Langste Jaar

Prima finale! girlfriend is één van de leukste popliedjes van het afgelopen decennium met de allerbeste bridge denkbaar; I Am Mothman is herrie die helemaal in m'n straatje ligt (en de versnelling na versnelling in het nummer zorgt voor een geweldige adrenalinerush); Het Langste Jaar ligt eigenlijk stukken minder in m'n muzikale straatje van de afgelopen tijd, maar is bewijs dat dat helemaal niet uitmaakt als je met zo'n oprecht en aangrijpend nummer kan komen; Certified banger; Six As Oil een welkome vaandeldrager van het wat experimentelere materiaal van deze finale. Alleen met de laatste twee echt weinig - de zangeres van Brutus en ik gaan geen vrienden worden helaasch.

1. hemlocke springs - girlfriend
2. Buice - I Am Mothman
3. Het Zesde Metaal - Het Langste Jaar
4. Masta Ace & Marco Polo feat. Coast Contra - Certified
5. Deena Abdelwahed - Six as Oil

6. Brutalismus 3000 - NUR MEIN KÖRPER UND DIE ANGST
7. Gaïsha - Waratan wa Kalam
8. Jessie Ware - That! Feels Good!
9. Nabihah Iqbal - This World Couldn't See Us

11. Still Corners - Secret World
12. Brutus - Love Won't Hide the Ugliness

hoi123 schreef:
de zangeres van Brutus en ik gaan geen vrienden worden helaasch.

Hoe weet jij dat zo zeker? Volgens mij is ze heel sympathiek.

Op muzikaal vlak natuurlijk!!! Ze is vast een geweldig mens.

1. Brutus - Love Won't Hide the Ugliness
2. Jessie Ware - That! Feels Good!
3. Het Zesde Metaal - Het Langste Jaar
4. hemlocke springs - girlfriend
5. yunè pinku - Fai Fighter

6. Nabihah Iqbal - This World Couldn't See Us
7. Brutalismus 3000 - NUR MEIN KÖRPER UND DIE ANGST

hoi123 schreef:
Op muzikaal vlak natuurlijk!!! Ze is vast een geweldig mens.

Hihi mopjeee

01. Masta Ace & Marco Polo feat. Coast Contra - Certified
02. Het Zesde Metaal - Het Langste Jaar
03. Buice - I Am Mothman
04. Nabihah Iqbal - This World Couldn't See Us
05. Still Corners - Secret World

06. hemlocke springs - girlfriend
07. Brutus - Love Won't Hide the Ugliness
08. Jessie Ware - That! Feels Good!

09. Gaïsha - Waratan wa Kalam

11. Deena Abdelwahed - Six as Oil
12. Brutalismus 3000 - NUR MEIN KÖRPER UND DIE ANGST

1. Het Zesde Metaal - Het Langste Jaar
2. Nabihah Iqbal - This World Couldn't See Us
3. Buice - I Am Mothman
4. Brutus - Love Won't Hide the Ugliness
5. Masta Ace & Marco Polo feat. Coast Contra - Certified

Zelfs niet het beste nummer van Brutus is nog steeds betoverend prachtig. Zo ontegenzeggelijk heerlijk aanstekelijk verslavend: die hese en soms overslaande stem. Met mij wil ze wel vriendjes worden (nouja, ze wilde in ieder geval even samen op de foto).

De rest was mij allemaal volkomen onbekend, alleen Het Zesde Metaal ken ik inmiddels wel, maar het nummer nog niet. De band van uitersten: soms vind ik het saai, soms prachtig. Deze keer het laatste.
Buice is een overdonderend noiserockende kennismaking, met name het tweede deel: whohooo, totally awesome!* Toept daardoor zelfs over mijn vriendinnetje heen. Kennismaking met Brutalismus 3000 trouwens ook bijzonder aangenaam.
De overige deelnemers kunnen niet tippen aan deze drieduBBBele voltreffer, maar zijn ook allemaal fijn tot goed, alleen Still Corners en hemlocke springs ontstijgen het niveau "wel aardig" niet. Ik heb liever Brutus' Stefanie als girlfriend.

* ik ben zo enthousiast dat ik meteen keek of het op lp (of desnoods op cd) verkrijgbaar is.
Blijkt de band het alleen op tape te hebben uitgebracht. De stoethaspels...

1. Buice - I Am Mothman
2. Brutus - Love Won't Hide the Ugliness
3. Brutalismus 3000 - NUR MEIN KÖRPER UND DIE ANGST
4. Het Zesde Metaal - Het Langste Jaar
5. Gaïsha - Waratan wa Kalam

6. Deena Abdelwahed - Six as Oil
7. Jessie Ware - That! Feels Good!
8. yunè pinku - Fai Fighter
9. Masta Ace & Marco Polo feat. Coast Contra - Certified
10. Nabihah Iqbal - This World Couldn't See Us

11. hemlocke springs - girlfriend
12. Still Corners - Secret World

Wanneer neem jij eens een finalepresentatie voor je rekening evildrsmith?
EvilDrSmith schreef:
(nouja, ze wilde in ieder geval even samen op de foto)
Pics or it didn't happen.

Finalepresentatie? Dit is pas mijn eerste bericht voor dit specifieke spelletje: zitten jullie zó omhoog?

De ongemakkelijke blik van haar was meer omdat ze zo ziek als een hond was, dan dat het met mij te maken had. Althans, dat hoop ik maar.
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/334650582_717442610049573_7661662805989663934_n.jpg?_nc_cat=111&ccb=1-7&_nc_sid=3635dc&_nc_ohc=rF2WA_hUMf4AX-uNtlI&_nc_ht=scontent-ams2-1.xx&oh=00_AfBPfY10B-y7vElXvmJbTidFNpBCh9rlL7nrK2Sq9MbIJw&oe=65E227CF

EvilDrSmith schreef:
Finalepresentatie? Dit is pas mijn eerste bericht voor dit specifieke spelletje: zitten jullie zó omhoog?
Ok je krijgt nog een paar maanden respijt. Welkom in da club in elk geval!

Degelijke finale. zonder echte uitschieters maar wel met een boel fraaie liedjes.

1. Deena Abdelwahed - Six as Oil
2. hemlocke springs - girlfriend
3. yunè pinku - Fai Fighter
4. Brutalismus 3000 - NUR MEIN KÖRPER UND DIE ANGST
5. Masta Ace & Marco Polo feat. Coast Contra - Certified

6. Buice - I Am Mothman
7. Still Corners - Secret World
8. Nabihah Iqbal - This World Couldn't See Us
9. Jessie Ware - That! Feels Good!
10. Gaïsha - Waratan wa Kalam

11. Het Zesde Metaal - Het Langste Jaar
12. Brutus - Love Won't Hide the Ugliness

Stemming gesloten. Uitslag gaat richting Titmeister.

In goede orde ontvangen, iedereen alvast bedankt voor het stemmen! Presentatie zal rond 20u aanvangen.

Ondanks dat de lente van '24 al kriekt, heet ik jullie allen van harte welkom bij de laatste maandfinale van Song van het Jaar 2023. Over 48 ladders, een maandfinale en enkele maanden weten we dat Wespennest ehm, wie Song van het Jaar is geworden.

Tot die moeten we het doen met de decemberfinale. Waar die vaak een verzameling aan leftovers is, moet ik jullie complimenteren: er is een werkelijk exquisite verzameling songs bijeenverzameld! Ook qua diversiteit hebben we niks te klagen met keuze uit pop, hiphop, elektronisch, stevige rock en wereldmuziek. Voordat we aftrappen met de nummer 12, eerst nog een pauzemuziekje:

12. Jessie Ware - That! Feels Good! (16 punten, 5 keer genoemd)
(genomineerd door Johnny Marr, nummer 1 van Johnny Marr)

Waar Jessie Ware ten tijde van haar debuut Devotion nog duidelijk de sporen van producer Julio Bashmore in haar blend van pop en r&b liet horen, is ze inmiddels uitgegroeid tot volbloed disco-diva. Dat laat ze bij uitstek horen op haar gelijknamige laatste album. Daarom een lesje disco-by-numbers van Bob Ross Jessie Ware:

1. Kies een strakke four-to-floor beat
2. Gooi er een lekker funky baslijntje overheen
3. Smeer er een portie blazers doorheen
4. Kies een lekker makkelijk in het oor liggend repetitief vocal mantra

En klaar is Kees, eh. Jess. Dat! Voelt goed!

Pauzemuziek #2:

11. Gaïsha - Waratan wa Kalam (20 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door Cervantes, nummer 1 van Cervantes)

Gaïsha klinkt heel exotisch, maar komt - zoals een kwart van deze finale - gewoon uit België. Frontvrouw Ana Aïcha laat haar Marokkaanse roots duidelijk doorklinken in de muziek van haar band, die duidelijk gestoeld is op de Arabische muziek, gemengd met meer contemporaire elementen.

In Warakatan wa Kalam klinkt door het gebruik van de vibrafoon ook duidelijke echo's van de ethiojazz, maar halverwege verandert de zang in een soort praatzang en wordt in de instrumentatie ook de duimschroeven wat aangetrokken, wat het nummer een interessante dimensie geeft. Al met al een mooie toevoeging aan de bonte parade die Song van het Jaar is.

10. Still Corners - Secret World (25 punten, 9 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van esteban)

Still Corners is waarschijnlijk de meest gevestigde naam in deze maandfinale, want de band heeft inmiddels al een Witte Trui-finale op haar erelijst staan. Dat al hun recentere muzikale worpen in de torenhoge schaduw van The Trip dienen te staan, neemt niet weg dat de band constant kwaliteit levert, noch weerhoudt het ze van een finaleplek in dit topic.

Op Secret World klinken veel vertrouwde elementen. 'I'm a voyager', zingt Tessa Murray, met een duidelijke knipoog naar hun prijsnummer. Later wordt dat 'I'm a voyeur'. Het dreampop-gitaartje van Greg Hughes zoemt ook voorbij. Zeer degelijke dreampop, maar niet het Champions League-niveau dat ze kunnen bereiken. Voor nu goed voor een 10e plek in de maandfinale.

9. Brutus - Love Won't Hide the Ugliness (29 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door Titmeister, nummer 1 van JoaMuse)

Op plek 9 vinden we de onvervalste love/hate van deze finale. Gedubd tot de meest indrukwekkende nieuwe band door ons aller favoriete cynische eend (© Joren999) en met zangeres Stefanie Mannaerts als vriendinnetje van SvhJ-noviet EvilDrSmith kan Brutus rekenen op adelbrieven van toch niet de minste users hier. Echter, bij een aantal vaste deelnemers hier prijkte het op de onderste plaats.

Dat ik zelf tot de liefhebbers behoor, mocht al duidelijk zijn uit het feit dat het mijn eigen nominatie is. Ik volg de band al langer, maar Love Won't Hide the Ugliness is het eerste nummer van Brutus dat echt tot mijn favorieten is gaan behoren. Die heerlijke, half-overslaande stem; dat strakke drumwerk en - speciaal voor chartsmaster - een overvalste gitaarriff: voor mij absoluut een van de betere rocknummers van afgelopen jaar.

8. Masta Ace & Marco Polo feat. Coast Contra - Certified (30 punten, 12 keer genoemd)
(genomineerd door Cervantes, nummer 1 van Choconas)

De veteranen van deze finale zijn hiphoppers Masta Ace en Marco Polo. De MC en producer gaan al ruim 2 decennia mee en brachten begin 2024 hun 2e gezamenlijke album Life Music uit, na A Breukelen Story uit 2018. Het niveau van de eerste samenwerking wordt op dit 2e album niet gehaald, maar vooruitgeschoven single Certified is gewoon weer een certified banger.

Het mij verder onbekende duo Coast Contra levert hier verses die qua geluid naadloos passen bij de old school boombap-sound, doet bij tijd en wijlen wat denken aan Busta Rhymes. In de finale is Certified een beetje een grijze muis, wat resulteert in een plek in de middenmoot.

7. Deena Abdelwahed - Six as Oil (30 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door Titmeister, nummer 1 van Koenr, Titmeister)

Deena Abdelwahed is een Tunesische elektronische producer en dj. Dat lijkt op het eerste gezicht geen alledaagse combinatie, maar Tunesië kent een compacte, doch proliferatieve muziekscene. De traditionele Tunesische muziek is maalouf, een klassieke mediteraanse sound, afstammend van de muziek van het Iberische schiereiland en met een prominente rol voor de oud - de meest bekende artiest van de hedendaagse maalouf is Anouar Brahem. De recente jaren is er in Tunesië ook een sterke elektronische scene ontstaan. Voor wie wat wil proeven: Listen to 10 tracks defining Tunisian electronic music selected by Shinigami San - Music - Mixmag.

Abdelwahed's album uit 2023 (Jbal Rsas - vernoemd naar een van de hoogste bergen van Tunesië) was voor mij een van fijnste ontdekkingen van afgelopen jaar. Op prijsnummer Six as Oil valt vooral het creatieve en soepel meanderende ritmepatroon van de kicks en de snares op. Daarmee worden elementen van de traditionele Tunesische muziek meegegeven, maar is het tegelijkertijd ook een heerlijk voortstuwend elektronisch nummer.

6. Nabihah Iqbal - This World Couldn't See Us (33 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door sj0n88, nummer 1 van Poek, Martijn Jonkers, Gyzzz, sj0n88)

Dean Blunt, Anne Clark, Alice Boman, Sofia Kourtesis, Kae Tempest. Zomaar een greep van de namen waar de 35-jarige Brits/Pakistaanse ex-juriste op de albumpagina van Dreamer mee wordt vergeleken. Op basis daarvan kunnen we in ieder geval 2 dingen concluderen:
1. Het gaat goed scoren in Song van het Jaar
2. Je hebt nog steeds geen idee wat voor soort muziek het nou betreft

Wat betreft dat laatste: This World Couldn't See Us is een dromerig synthpopnummer met een sterke hang naar de 80's. Ik weet verder niet hoe het met jullie zit, maar bij mij:
1. Werd dit nummer gigantisch geplugd door Spotify. Ik weet niet hoe vaak dit weer kwam bovendrijven in mijn algoritmes.
2. Gaat er in mijn hoofd automatisch Take on Me spelen na dat intro.

Een fijn nummer is het desondanks wel. Met 4 1e plekken (daarin hoeft het enkel de nummer 1 voor zich te dulden) weet mevrouw Iqbal zich netjes in het linkerrijtje te nestelen.

5. hemlocke springs - girlfriend (34 punten, 14 keer genoemd)
(genomineerd door hoi123, nummer 1 van hoi123)

He, hemlocke springs, die had ik in mijn vorige finalepresentatie ook al - mag ik dubbele ruilen? Toen schreef ik o.a. dat ik het wel een prima nummer vond, maar wel de minste van de finale en ik niet zo veel heb met de stem van mevrouw springs. Die worden kan ik nu herhalen, al is de destijds beschreven link met O.M.D. en CHVRCHES op girlfriend niet echt aanwezig. Die doet me dan meer denken aan een hedendaagse versie van Lene Lovich' Lucky Number. Die had ik dan ook bijna als pauzemuziek ingezet - maar kon de gelegenheid om The Pussycat Dolls te plaatsen toch niet laten liggen

Al met al is girlfriend wel een beter nummer dan haevun; het scoort dan ook 1 plaatsje hoger in de maandfinale. Wisten jullie overigens al dat dit 1 van de favoriete nummers van het jaar van hoi123 is? Heeft ie wellicht wel eens genoemd hier

4. yunè pinku - Fai Fighter (38 punten, 12 keer genoemd)
(genomineerd door AstroStart, nummer 1 van Dance Lover, yeahyeahyeah, Mausie, AstroStart)

Net naast het podium vinden de jonge Iers/Maleisische producer en zangeres yunè pinku. Naar eigen zeggen is ze grootgebracht op een mix van traditionele Ierse muziek, trance en Black Eyed Peas, en grappig genoeg hoor je die invloeden allemaal wel terug in het aanstekelijke Fai Fighter.

Zelf ken ik vooral van haar samenwerking met Logic1000 op het nummer What You Like - ook zeker een aanrader. Wat ik op beide nummers heb gehoord biedt in ieder geval voldoende aanknopingspunten om eens verder in haar oeuvre te duiken. Random fun fact: het tweede deel van haar artiestennaam is een verbastering van Pingu - de olijke pinguin uit de kinderserie.

3. Buice - I Am Mothman (40 punten, 13 keer genoemd)
(genomineerd door 123poetertjes, nummer 1 van EvilDrSmith, pauljojo)

Buice is een viertal uit Atlanta dat, volgens hun website, een mix van freakcore, conscious prog en skronk maakt. Voor wie zich afvraagt wat skronk is, dit zegt de urban dictionary daarover:

1. The Snorting sound made by the former WWF/WWE Wrestler The Ultimate Warrior. The "Skronk" sound is simular to a pig snorting.
2. To utterly kill/destory/obliterate a player in an online video game.
3. A form of an explosive fart, that can be produced buy letting a high pressure fart while sitting flat on your butt in a bathtub full of water.
4. Playfully grabbing a man's crotch, and then running away.
5. To engage in sexual activity.
6. Sneezing into someone's ballsac.

En dit waren nog de meer zinvolle bijdragen van de 1e pagina. Weet u dat ook weer.

Enfin, I Am Mothman is een tegendraads rocknummer, met een keur van invloeden, dat zich steeds heftiger ontvouwt in een enorme bak teringherrie. Dat soort muziek lusten we hier bij SvhJ wel pap van, wat ook blijkt uit de bronzen medaille voor Buice.

Titmeister schreef:
Wat betreft dat laatste: This World Couldn't See Us is een dromerig synthpopnummer met een sterke hang naar de 80's. Ik weet verder niet hoe het met jullie zit, maar bij mij:
2. Gaat er in mijn hoofd automatisch Take on Me spelen na dat intro.
Mijn hoofd deed idd precies hetzelfde. Sowieso leuke toepasselijke pauzemuziekjes.

En verrek, Lene Lovich! Inderdaad. Dat is de naam die ik zocht. Ik kwam er maar niet op bij hemlocke springs, oa op 0'17". Ik kon Nina Hagen maar niet uit mijn hoofd krijgen terwijl ik die niet bedoelde. Thnx.

2. Brutalismus 3000 - NUR MEIN KÖRPER UND DIE ANGST (46 punten, 14 keer genoemd)
(genomineerd door Gretz, nummer 1 van Teunnis, Arno, 123poetertjes)

Victoria Vassiliki Daldas en Theo Zeitner van Brutalismus 3000 ontmoetten elkaar via Tinder, bondden over een gezamenlijke voorliefde voor oude rave en in plaats van een romance, begonnen ze een band. Hun stijl, die neo-gabber wordt genoemd, combineert old-school stuiterende ravebeats, waarover in het Duits (en soms in het Slowaaks) teksten geschreeuwd worden. Titels als 'Satan Is a Baby Boomer' spreken wat dat betreft ook voor zich.

Toch scoort het gezelschap hoge ogen hier. Na een 3e plek voor kennismaking Die Liebe Kommt Nicht aus Berlin en een 16e plek voor Gewalt Gewalt, is Nur Mein Körper und die Angst het 3e nummer van de strakke tweede helft van Ultrakunst dat hier scoort, en met een tweede plek zelfs een nieuwe hoogste plek. Vermoedelijk ben ik niet de enige hier waarbij Brutalismus 3000 de juiste mengelmoes van nostalgie en energieboost losmaakt. We gaan ze in ieder geval terugzien in de jaarfinale en - hopelijk - deze zomer op de festivalweides.

1. Het Zesde Metaal - Het Langste Jaar (64 punten, 17 keer genoemd)
(genomineerd door Gretz, nummer 1 van dumb_helicopter, AOVV, VladTheImpaler, Edgar18, Gretz, ArthurDZ)

Ik moet het Wannes Capelle nageven; het is sowieso een prestatie hoe hij van aartslelijk dialect (sorry voor de West-Vlamingen hier) pure poëzie weet te maken. Inmiddels is het alweer ruim een decennium geleden dat met het prachtige Ploegsteert het voorlopige hoogtepunt uit hun carrière werd uitgebracht. Daarna werden nog 4 prima albums uitgebracht, maar met Het Langste Jaar wedijvert Het Zesde Metaal met eerder genoemd Ploegsteert.

Dat alles heeft een bijzonder treurige aanleiding. Hoewel Het Langste Jaar oorspronkelijk werd geschreven naar aanleiding van de dood van Capelle's zwager, kreeg het nummer een extra zware lading door het voortijdige overlijden van toetsenist Tom Pintens, afgelopen augustus. Het nummer werd op zijn begrafenis gespeeld en daarna als single uitgebracht. Dat alles maakt het nummer bijzonder aangrijpend; de zinsnede 'Ben 'k u voor altijd kwijt' snijdt door de ziel en het tweede deel met de aanzwellende piano en strijkers en de meerstemmige zang is tranentrekkend mooi.

Een zeer duidelijke en zeer terechte winnaar van de Song van het Jaar december 2023 en - naar ik verwacht - ook gelijk een outsider voor de jaarwinst. Tevens ook een solide 1-2 voor Gretz zijn nominaties.

Dank, Titmeister! Liever zou ik de maandpresentatie van Titmeister niet willen overschaduwen (dus scroll vooral nog even terug als je dit eerst leest), maar we gaan gelijk verder! Met deze finale-uitslag van december hebben we namelijk de laatste maand uitgespeeld. We hebben nu van 12 maanden een top 20 samengesteld. Deze 240 nummers gaan strijden om de felbegeerde titel van Song van het Jaar 2023.

Januari:
1. Caroline Polachek - Blood and Butter (RYM)
2. Caroline Polachek - Welcome to My Island [George Daniel & Charli XCX Remix] (Teunnis)
3. James Holden - Common Land (yeahyeahyeah)
4. Lankum - Go Dig My Grave (hoi123)
5. James Holden - Contains Multitudes (niels94)
6. Squid - Swing (In a Dream) (Snoeperd)
7. Yaeji - For Granted (Poek)
8. Gezan with Million Wish Collective - 誅犬 (pauljojo)
9. Liv.e - Wild Animals (aerobag)
10. Marlene Ribeiro - You Do It (Koenr)
11. Young Fathers - Rice (arcade monkeys)
12. Tujiko Noriko - Fossil Words (Koenr)
13. Arooj Aftab, Vijay Iyer & Shahzad Ismaily - To Remain / To Return (Edgar18)
14. Fever Ray - Kandy (AstroStart)
15. ShrapKnel feat. billy woods - Mescalito [DJ Haram Remix] (yeahyeahyeah)
16. Skrillex & Nai Barghouti - XENA (Teunnis)
17. Lil Yachty - The Black Seminole (Don Cappuccino)
18. Kelela - Contact (RYM)
19. Pree Tone & DJ Flugvél og Geimskip - Hamskipti (Choconas)
20. Meg Baird - Ashes, Ashes (Don Cappuccino)

Februari:
1. Black Country, New Road - Turbines/Pigs (ArthurDZ)
2. JPEGMAFIA x Danny Brown - Burfict! (panjoe)
3. Brutalismus 3000 - DIE LIEBE KOMMT NICHT AUS BERLIN (Titmeister)
4. JPEGMAFIA x Danny Brown feat. Redveil - Kingdom Hearts Key (Coma Cat)
5. James Holden - In the End You'll Know (Edgar18)
6. Yo La Tengo - Sinatra Drive Breakdown (release)
7. Maruja - The Tinker (pauljojo)
8. JPEGMAFIA x Danny Brown - SCARING THE HOES (niels94)
9. Martinou - An Inclination (AstroStart)
10. Lankum - The New York Trader (Edgar18)
11. De Toegift - De Woonwijk (Johnny Marr)
12. Decisive Pink - Destiny (yeahyeahyeah)
13. Maruja - Kakistocracy (Arno)
14. Meg Baird - Cross Bay (Choconas)
15. Maud Geffray - Ice Teens [Nite Session] (afrekening)
16. Róisín Murphy feat. DJ Koze - CooCool (panjoe)
17. Shlundee & Rouge - Ascend, Children (Arno)
18. Anna Vis - Água com Gás (Koenr)
19. Nathan Fake - Vimana (Teunnis)
20. DIRK. - Alarms (afrekening)

Maart:
1. billy woods & Kenny Segal feat. Samuel T. Herring - FaceTime (panjoe)
2. Sofia Kourtesis - Madres (yeahyeahyeah)
3. Chat Pile - Cut (Edgar18)
4. Courtesy - Hearts (Arno)
5. Four Tet - Three Drums (panjoe)
6. James Brandon Lewis feat. The Messthetics - Fear Not (Koenr)
7. JPEGMAFIA x Danny Brown - Steppa Pig (niels94)
8. Black Country, New Road - Up Song (Edgar18)
9. ascendant vierge - À L'Infini (Arno)
10. Jessie Ware - Begin Again (pauljojo)
11. Killer Mike & EL-P feat. thankugoodsir - Don’t Let the Devil (Snoeperd)
12. Ital Tek - Phantom Pain (topic)
13. Dynasonic - EPDM (Koenr)
14. Tim Hecker - Monotony (aerobag)
15. Tinariwen - Tenere Den (topic)
16. Confidence Man, Daniel Avery - On & On (Again) (Dance Lover)
17. The National - Eucalyptus (Titmeister)
18. El Michels Affair & Black Thought feat. Son Little - Protocol (Choconas)
19. Men I Trust - Ring of Past (topic)
20. Future Utopia feat. Kae Tempest - We Were We Still Are (ArthurDZ)

April:
1. Grian Chatten - Fairlies (Mausie)
2. Kara Jackson - Why Does the Earth Give Us People to Love? (Koenr)
3. billy woods & Kenny Segal feat. Danny Brown - Year Zero (niels94)
4. Avalon Emerson - A Dam Will Always Divide (Coma Cat)
5. bdrmm - It's Just A Bit Of Blood (sj0n88)
6. Ichiko Aoba - Space Orphans (Edgar18)
7. McKinley Dixon - Run, Run, Run (Arno)
8. Bella Boo - Dancehall (Mausie)
9. redveil & JPEGMAFIA - Black Enuff (RYM)
10. Alfa Mist - Foreword (AOVV)
11. Kill Bill: The Rapper - False Swipe (Koenr)
12. hemlocke springs - sever the blight (ArthurDZ)
13. Blackbraid - Moss Covered Bones on the Altar of the Moon (dumb_helicopter)
14. Barry Can't Swim - Sunsleeper (topic)
15. MEULE - No couchette Part 1 (topic)
16. Iguana Death Cult - I Just Want a House (sj0n88)
17. Blur - The Narcissist (ArthurDZ)
18. Genesis Owusu - Leaving the Light (panjoe)
19. Austere - A Ravenous Oblivion (Johnny Marr)
20. Maruja - Zeitgeist (niels94)

Mei:
1. Peggy Gou - (It Goes Like) Nanana (yeahyeahyeah)
2. Le Cri Du Caire - Splendid Tales (aerobag)
3. Sprain - Man Proposes, God Disposes (Arno)
4. Cole Pulice - If I Don’t See You in the Future, I’ll See You in the Pasture (Edgar18)
5. Aphex Twin - Blackbox Life Recorder 21f (123poetertjes)
6. Slowdive - Kisses (ArthurDZ)
7. DJ BORING - Beautiful Strangers (Mausie)
8. The Smile - Bending Hectic (Arno)
9. En Attendant Ana - Wonder (afrekening)
10. Clarice Falcão - Chorar na Boate (Koenr)
11. Melenas - Bang (esteban)
12. Colin Stetson - When We Were That What Wept for the Sea (hoi123)
13. Hudson Mohawke & Nikki Nair - Set The Roof (ft. Tayla Parx) (AstroStart)
14. Blonde Redhead - Snowman (Mausie)
15. Heejin Jang - Taste of Metal (Masimo)
16. Fuensanta - Noche (pauljojo)
17. Daniel Blumberg - CHEERUP (AOVV)
18. Paula Hartmann & Domiziana - Babyblau (Remix) (123poetertjes)
19. McKinley Dixon feat. Ms. Jaylin Brown - Beloved! Paradise! Jazz!? (Edgar18)
20. Peter McPoland - Turn Off The Noise (esteban)

Juni:
1. DJ Koze - Wespennest (Mausie)
2. Avalon Emerson - Astrology Poisoning (afrekening)
3. Kieran Hebden & William Tyler - Darkness, Darkness (Arno)
4. Alberta Balsam - Comic Bionic (123poetertjes)
5. FILLY - Cowgirl (AstroStart)
6. hemlocke springs - heavun (Koenr)
7. Big Thief - Vampire Empire (hoi123)
8. Róisín Murphy, DJ Koze - You Knew (yeahyeahyeah)
9. DJ Seinfeld & Confidence Man - Now U Do (Titmeister)
10. Tkay Maidza & Flume - Silent Assassin (Koenr)
11. La Sécurité - Serpent (yeahyeahyeah)
12. Avalon Emerson - Dreamliner (Titmeister)
13. The End - Snow (pauljojo)
14. PJ Harvey - I Inside The Old I Dying (ArthurDZ)
15. Caterina Barbieri - Math of You (Poek)
16. Film School - Tape Rewind (sj0n88)
17. Kara Jackson - No Fun / Party (Choconas)
18. Sébastien Léger - Blazing Ice (topic)
19. Snõõper - Running (VladTheImpaler)
20. Thy Catafalque - A Földdel Egyenlo (AOVV)

Juli:
1. Tinashe - Talk to Me Nice (RYM)
2. Sufjan Stevens - So You Are Tired (afrekening)
3. Kwengface & Joy Overmono - Freedom 2 (Mausie)
4. By Storm - Double Trio (Edgar18)
5. De Jeugd van Tegenwoordig - Track en Tracen (Coma Cat)
6. Noname - namesake (Arno)
7. Alogte Oho & His Sounds of Joy - A Lemine Me (topic)
8. Nathan Micay - Fangs (Avalon Emerson Re-Chip Remix) (Titmeister)
9. Sofia Kourtesis - Si Te Portas Bonito (AstroStart)
10. Noname feat. $ilkMoney, billy woods and Stout - Gospel? (Coma Cat)
11. JPEGMAFIA x Danny Brown - HERMANOS (panjoe)
12. Shygirl feat. Erika de Casier - Crush (Live Edit) (yeahyeahyeah)
13. Ana Frango Elétrico - Electric Fish (aerobag)
14. James Holden - Continuous Revolution (Arno)
15. Enji - Taivshral (pauljojo)
16. Brutalismus 3000 - GEWALT GEWALT (123poetertjes)
17. Bonnie Prince Billy - Behold! Be Held! (niels94)
18. The National - Space Invader (Gretz)
19. Romy - The Sea (Titmeister)
20. Overmono - Is U (Johnny Marr)

Augustus:
1. A Beacon School - Jon (afrekening)
2. Armand Hammer - The Gods Must Be Crazy (AstroStart)
3. Aho Ssan feat. clipping. & Resina - Till The Sun Down (yeahyeahyeah)
4. N'Dekho - Exile (Arrie)
5. Ão - Vazio (Titmeister)
6. Ana Frango Elétrico - Insista em Mim (Koenr)
7. Yumi Zouma - KPR (dumb_helicopter)
8. DJ Sabrina The Teenage DJ - For Now And Forever (Mausie)
9. Aesop Rock - Mindful Solutionism (Koenr)
10. Ali Sethi & Nicolas Jaar - Muddat (Titmeister)
11. DJ Premier feat. Rome Streetz & Westside Gunn - Runway (Arno)
12. Kollektiv Turmstrasse - YAP (Perel Remix) (topic)
13. Broeder Dieleman - Toe, Leo (hoi123)
14. Blood Incantation - Obliquity of the Ecliptic (Arno)
15. Slowdive - The Slab (afrekening)
16. Doja Cat - Paint The Town Red (ArthurDZ)
17. underscores - Locals (Girls like us) (RYM)
18. Oneohtrix Point Never - A Barely Lit Path (pauljojo)
19. Slowdive - Chained to a Cloud (Johnny Marr)
20. Earl Sweatshirt ft. Vince Staples - The Caliphate (niels94)

September:
1. Sufjan Stevens - Shit Talk (Edgar18)
2. Nicole Moudaber - Reasons to Love You (Titmeister)
3. ØXN - Cruel Mother (AOVV)
4. hemlocke springs - Enknee1 (RYM)
5. De Jeugd Van Tegenwoordig - De Jakkaman (Johnny Marr)
6. Sofia Kourtesis - How Music Makes You Feel Better (Martijn Jonkers)
7. Domiziana x Blümchen - SOS (123poetertjes)
8. Art School Girlfriend - Real Life (topic)
9. Forest Swords - Butterfly Effect (Choconas)
10. Baby B3ns - Schmetterling (voskat)
11. Sufjan Stevens - Will Anybody Ever Love Me? (RYM)
12. Underworld - denver luna (ArthurDZ)
13. Cloth - Never Know (Titmeister)
14. Leroy - Omg! ~CR*SH DESIRE~ (Coma Cat)
15. mary in the junkyard - Tuesday (AstroStart)
16. NewJeans - Super Shy (voskat)
17. Marina Herlop - La Alhambra (Koenr)
18. Ostraca - Heaven is Still (niels94)
19. underscores - Johnny johnny johnny (hoi123)
20. George Riley & Hudson Mohawke - S e x (yeahyeahyeah)

Oktober:
1. Aesop Rock feat. billy woods - Living Curfew (Mausie)
2. Björk feat. Rosalía - Oral (hoi123)
3. SANAM - Bell بل (Koenr)
4. Julia Holter - Sun Girl (123poetertjes)
5. UNIVERSITY - Egypt Tune (VladTheImpaler)
6. Sofia Kourtesis - El Carmen (Choconas)
7. Blockhead feat. Aesop Rock - Mississippi (yeahyeahyeah)
8. Hannah Diamond - No FX (voskat)
9. Shygirl feat. Cosha - thicc (Martijn Jonkers)
10. TUKAN - Noranda (Titmeister)
11. Aesop Rock feat. Hanni El Khatib - Kyanite Toothpick (AstroStart)
12. Yard Act - Dream Job (afrekening)
13. Bombay Bicycle Club - Turn the World On (Arrie)
14. what is your name? - It's Okay... (ArthurDZ)
15. Helena Deland - Bright Green Vibrant Gray (topic)
16. Danny Brown feat. Kassa Overall - Jenn’s Terrific Vacation (AstroStart)
17. Allie X - Black Eye (topic)
18. betcover!! - 鏡 (Kagami) (AOVV)
19. Dua Lipa - Houdini (Arno)
20. Tiga and Hudson Mohawke - Love Minus Zero (Coma Cat)

November:
1. Irène Drésel - Glam (AstroStart)
2. Titanic - Cielo Falso (Koenr)
3. Marika Hackman - No Caffeine (123poetertjes)
4. Floating Points - Birth4000 (afrekening)
5. Future Islands - The Tower (AstroStart)
6. billy woods & Kenny Segal feat. ShrapKnel - Babylon By Bus (yeahyeahyeah)
7. Club 8 - Sunny (Poek)
8. a.s.o. - Rain Down (ArthurDZ)
9. GusGus - Unfinished Symphony (afrekening)
10. Róisín Murphy & DJ Koze - Can't Replicate (yeahyeahyeah)
11. Ife Ogunjobi - Still Riding (Titmeister)
12. Witch feat. Sampa the Great - Avalanche of Love (topic)
13. 2 Chainz & Lil Wayne feat. Benny the Butcher - Oprah & Gayle (Johnny Marr)
14. Caroline Polachek feat. Grimes & Dido - Fly To You (voskat)
15. Mitski - The Deal (Coma Cat)
16. maya ongaku - Pillow Song (hoi123)
17. Eartheater - Crushing (topic)
18. dj poolboi - won't let it ruin my mood (Mausie)
19. Jürgen Paape - Allein in Italien (Martijn Jonkers)
20. Octo Octa - Late Night Love (Arno)

December:
1. Het Zesde Metaal - Het Langste Jaar (Gretz)
2. Brutalismus 3000 - NUR MEIN KÖRPER UND DIE ANGST (Gretz)
3. Buice - I Am Mothman (123poetertjes)
4. yunè pinku - Fai Fighter (AstroStart)
5. hemlocke springs - girlfriend (hoi123)
6. Nabihah Iqbal - This World Couldn't See Us (sj0n88)
7. Deena Abdelwahed - Six as Oil (Titmeister)
8. Masta Ace & Marco Polo feat. Coast Contra - Certified (Cervantes)
9. Brutus - Love Won't Hide the Ugliness (Titmeister)
10. Still Corners - Secret World (topic)
11. Gaïsha - Waratan wa Kalam (Cervantes)
12. Jessie Ware - That! Feels Good! (Johnny Marr)
13. Actress - Push Power ( a 1 ) (Martijn Jonkers)
14. Tzusing - Residual Stress (hoi123)
15. FILLY - God Invented The Radio (Mausie)
16. Immy Owusu - The World Is Here For You (Poek)
17. Øjne - Quando Il Sogno Si Avvera (pauljojo)
18. Bombay Bicycle Club feat. Damon Albarn - Heaven (VladTheImpaler)
19. Shygirl - Playboy / Positions (yeahyeahyeah)
20. English Teacher - The World's Biggest Paving Slab (VladTheImpaler)

De volgorde vanaf nu is als volgt:
Voorrondes: 12 ladders van 8; nummers 13 t/m 20 van de maand (4 door).
Grote Finale, ronde 1: 12 ladders van 8; nummers 9 t/m 12 van de maand + doorstroom voorrondes (4 door).
Grote Finale, ronde 2: 12 ladders van 8; nummers 5 t/m 8 van de maand + doorstroom ronde 1 (4 door).
Grote Finale, ronde 3: 12 ladders van 8; nummers 1 t/m 4 van de maand + doorstroom ronde 2 (4 door).
Grote Finale, kwartfinale: 6 ladders van 8; doorstroom ronde 3 (4 door).
Grote Finale, halve finale: 3 ladders van 8; doorstroom kwartfinale (4 door).
GRANDE FINALE: 12 nummers.
SONG VAN HET JAAR 2023: 1 grandioos wereldnummer dat toe mag treden tot de excellente MusicMeter Song van het Jaar eregalerij.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:12 uur

geplaatst: vandaag om 07:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.