MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Bandnamen die in een andere taal iets anders betekenen

zoeken in:
Mssr Renard schreef:
Argent - MusicMeter.nl

Genoemd naar de britse toetsenist, componist bandleider Rod Argent (oa The Zombies en zijn band Argent).

In het frans betekent het geld. Ik ben dan ook benieuwd hoe de Fransen deze bandnaam uitspreken,

Sommige oldtimers zullen het misschien tandenknarsend toegeven, maar de Britten hebben best veel woorden geleend van de Fransen. Dus ik vermoed dat de voorouders van de beste man mogelijk in bankzaken actief waren.

Mssr Renard

Mssr Renard
Deze Britse band: Pijn - MusicMeter.nl

Ik vraag me een naam als deze dan wel af of het niet toch gerelateerd is aan het Nederlandse woord. Anders is het wel een erg vreemde bandnaam.

Mssr Renard
Arrie schreef:
(quote)

Ik vraag me een naam als deze dan wel af of het niet toch gerelateerd is aan het Nederlandse woord. Anders is het wel een erg vreemde bandnaam.

Het schijnt ook heel zware muziek te zijn, dus ik denk dat je een punt hebt. Want wat zou het in hemelsnaam anders moeten betekenen?

De band Pijn stond in combinatie met de band Conjurer in mijn top 100 van 1976-2024 op 62 met High spirits. De moeite waard dus!

Thee Marloes

Arrie schreef:
(quote)

Ik *gok* dat ze het Nederlandse woord geschreven zagen... "pigeon"? En dat daar een uitgebreide in-joke uit is komen rollen, die tot de bandnaam heeft geleid.

Mssr Renard
Dit zou ook wel expres kunnen zijn:

Mest - MusicMeter.nl

Een voornaam (niet iemand van het mannenkoor) gok ik: Urker - MusicMeter.nl

Koe Wetzel - 9 Lives (2024) - MusicMeter.nl

Een koe met 9 levens? Best bijzonder.

ranboy schreef:
Koe Wetzel - 9 Lives (2024) - MusicMeter.nl

Een koe met 9 levens? Best bijzonder.

Het is wachten tot een duet met genregenoot Kip Moore.

Op de boerderij is Kat - Worship Me or Die! (1987) - MusicMeter.nl vast ook wel welkom.

Deze is wel heel bizar:

Langkamer - Langzamer (2024) - MusicMeter.nl

De band heet Langkamer, uit GB, country/rock als genres.
Het album heet Langzamer.
Geen idee waarom, maar toeval kan het toch niet zijn, zou je zeggen...

Uit dit interviewtje:
'Langkamer' is an unusual name – can you please elaborate on that?
Josh: It’s an Old English word for ‘courage’ and also an anagram of ‘Mr Anal Keg’ which was Dan’s nickname at secondary school.
Ed: My dad calls the dining room ‘the long room’ because it's a few feet longer than the others in their house. His great aunt was a quarter Dutch. The rest is history.

Ik zou me voorstellen dat als je vervolgens je eigen bandnaam opzoekt, Google je zelfs in het Engels onmiddellijk corrigeert: "did you mean langzamer?" Zo zouden ze aan de albumtitel kunnen zijn gekomen, maar dat laatste heb ik zelf verzonnen.

MoE - MusicMeter.nl

Zou hun muziek slaapverwekkend zijn?

Jacob & Drinkwater - MusicMeter.nl

(twee achternamen overigens)

Maat.
Nu kan maat van alles betekenen, meest logisch zou een maatsoort zijn, of in de maat lopen/spelen, maar nee, deze Duitse vrienden hebben hun naam van de oude Egyptische godin van de waarheid, rechtvaardigheid en harmonie (Ma'at).

Ik laat een traantje dat de volgende band nog niet genoemd was:

Ween - MusicMeter.nl

En de volgende band gun ik ook wel een plaats in dit topic.

Gun - MusicMeter.nl

Die band heeft toch gewoon doelbewust een Duits woord gekozen als bandnaam?
Betekent overigens iets als 'watje'.

Wel passend in dit topic: Kassa Overall

Gast
geplaatst: vandaag om 23:09 uur

geplaatst: vandaag om 23:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.